Co z tą Damą? Gdzie ten Rembrandt?
W poszukiwaniu odpowiedzi uczniowie klasy siódmej pod opieką wychowawcy i pani Katarzyny Sidor- Bukowskiej udali się do Krakowa, a konkretnie do Muzeum Książąt Czartoryskich (oddział Muzeum Narodowego), gdzie mieści się najcenniejsza w Polsce i jedna z najcenniejszych kolekcji dzieł sztuki w Europie. Poznali tam między innymi burzliwe losy „Damy z gronostajem” Leonarda da Vinci (jednego z najpiękniejszych portretów na świecie, najważniejszego i najcenniejszy obrazu w polskich zbiorach) oraz „Krajobrazu z miłosiernym Samarytaninem” Rembrandta van Rijna, którego tematyka nawiązuje do przypowieści o miłosiernym Samarytaninie, opisanej w Ewangelii św. Łukasza. Uczniowie poznali również wiele innych arcydzieł, nie tylko z dziedziny malarstwa, ale także rzeźby, rzemiosła, militariów czy sztuki użytkowej.
Przy okazji pobytu w królewskim mieście Krakowie, pomimo niezbyt sprzyjającej aury, grupa odbyła krótki spacer po rynku, zajrzała do Sukiennic i Kościoła Mariackiego.
Nasza wizyta w Krakowie była krótka, ale bardzo wartościowa i co ważne, młodzież znalazła odpowiedzi na zadane w tytule pytania.
Agnieszka Mądry-Ukowska
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Zabawa sztuką” 2022/2023
W roku szkolnym 2022/2023 dzieci z oddziałów przedszkolnych zostały zgłoszone do realizacji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa sztuką” autorstwa Dagmary Drabik. Projekt bazuje na założeniach Friedricha Froebla. W końcu jak mawiał sam Froebel: "Naśladujcie myśl, nie zaś formę". Przy okazji to również możliwość poszerzenia własnego warsztatu pracy. Jedynym z podstawowych założeń pedagogiki freblowskiej jest zabawa, a jak dodamy do tego sztukę, to powstanie nam wyjątkowa "Zabawa sztuką".
W edycji 2022/2023 żegnamy kolorowanki i odtwórcze aktywności. Niech podejmowane przez dzieci działania będą twórcze, kreatywne i niepowtarzalne.
- W powietrzu pachnie już jesienią. Codzienne spacery do pobliskiego parku udowodniły, że jesień zbliża się do nas wielkimi krokami. Nasze obserwacje pierwszych jesiennych liści opadających z drzew skłoniły nas do odzwierciedlenia tej niepowtarzalnej atmosfery w pierwszym zadaniu z projektu „Nietypowy pędzel”. Podczas „burzy mózgów” nt. czym zastąpić tradycyjny pędzel? - padła odpowiedź przedszkolaków: „A może kuchenna gąbka”. Po przygotowaniu pociętej gąbki na różne kawałki, farby plakatowe oraz szkice drzew, do dzieła: delikatnie zamaczając gąbkę w farbie i odbijając ją na koronie drzewa tworząc jesienne liście. Zabawy nie było końca. Kontynuując wspaniałą twórczość dzieci zamieniły swoje małe dłonie w pieczątki. Odbijając na czystych kartkach papieru brązowe „łapki” stworzyły igiełki jesiennego zwierzątka jakim jest jeż. Proste prawda, a jakie efektowne. Zapraszamy do fotogalerii.
- Muzyka w sercach nam gra! Przedszkolaki przekonały się, że twórczość Vivaldiego nie jest nam obca. Dzieci wykonały drugie projektowe zadanie pt. „Muzyczny obraz" tworząc przepiękne prace plastyczne w rytm utworu „Cztery Pory Roku – Jesień” jednego z najznakomitszych kompozytorów. Mali artyści otrzymali sylwetkę baletnicy, a ich zadaniem było z kolorowych liści, traw, suszonych kwiatów stworzenie odpowiedniego stroju prawdziwej tancerki poruszającej się na scenie w rytm melodii Vivaldiego.
Koordynatorzy projektu: Lada Marta, Pękala Małgorzata, Cygan Marta
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Mysia w Europie”
Klasa 2 b przystąpiła w tym roku szkolnym do projektu edukacyjnego „Mysia w Europie", który ma na celu poszerzać wiedzę na temat kultury i sztuki państw europejskich. Pierwsze zajęcia odbyły się 26.09, podczas których uczniowie wykonali symboliczny paszport, by potwierdzić swoja tożsamość i polskie obywatelstwo. Wtedy też zapoznaliśmy się z Mysią, naszą przewodniczką.
Wędrówkę rozpoczęliśmy od Polski. Wirtualnie zwiedzaliśmy Kraków i Zamek na Wawelu. Poznaliśmy legendę o Smoku Wawelskim. Drugim miastem, w którym się zatrzymaliśmy była stolica naszego kraju, czyli Warszawa. Uczniowie zapoznali się z legendą pt.: „Wars i Sawa”, która jest piękną historią o miłości. Zgodnie z zapisem relacja syreny i rybaka dała początek nazwie stolicy. Trzecim miejscem na naszej mapie było Pomorze, a dokładnie Gdańsk. Uczniowie poznali największe zabytki tego miasta, jak chociażby Fontannę Neptuna, Żurawia, Stocznię Gdańską. W przeddzień Święta Niepodległości przypomnieliśmy sobie symbole narodowe, wykonaliśmy karty pracy, na których zaznaczaliśmy granice Polski, najdłuższą rzekę, stolicę Polski czy naszych sąsiadów.
Aktualnie pakujemy walizki, by w najbliższym czasie udać się w podróż do słonecznej Hiszpanii.
Katarzyna Zielińska
„Gdy wolności nadszedł czas…”
Dnia 9 listopada 2022 r. odbyła się uroczysta akademia z okazji Narodowego Święta Niepodległości na pamiątkę 104 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.
Akademia przede wszystkim miała przypomnieć najważniejsze wydarzenia historyczne, ale także wzbudzić w nas refleksje. Część artystyczna wprowadziła zgromadzonych w atmosferę wydarzeń poprzedzających datę 11 listopada 1918 roku. W skrócie zobrazowano sytuację polityczną kraju, jaka miała miejsce przed odzyskaniem przez Polskę niepodległości. Jednak największy nacisk położono na ukazanie ducha narodu polskiego, który w czasie 123 lat niewoli, stale wychodził z inicjatywą walki za ojczyznę. Przypomniano daty najważniejszych powstań narodowych.
W przygotowanie akademii włączyły się też dzieci z klas młodszych, które pod okiem pani Marty Cygan wykonały taniec z flagami. Jak zwykle o oprawę muzyczną profesjonalnie zadbał Pan Krzysztof Kajpust i dyrygowany przez niego chór. Uczniowie klasy IVa, VI a i b, VIIa oraz VIII a i b przedstawili słowno-muzyczny obraz, który pozwolił zrozumieć rozterki i uczucia walczących o niepodległość.
10 listopada 2022 r. w naszej szkole uroczyście nastąpiło wspólne odśpiewanie 4 zwrotek hymnu państwowego w ramach akcji „Szkoła do Hymnu”.
Katarzyna Sidor-Bukowska, Małgorzata Pękala, Marta Jędrzejczyk
Wycieczka do Krosna i Korczyny
8 listopada uczniowie klas piątych wzięli udział w wycieczce do Krosna i Korczyny. W Krośnie zwiedzali Centrum Dziedzictwa Szkła. Dzięki zdobyczom współczesnego muzealnictwa i nowoczesnym technikom miejsce to opowiada o historii znanego od dziesięcioleci w Polsce i na świecie krośnieńskiego szkła. Uczniowie obserwowali proces powstawania wyrobów ze szkła (hutnicy stworzyli dla nich piękną szklaną świnkę), samodzielnie malowali na szkle i wybijali szklane monety (stworzone prace były pamiątką z wycieczki). Dzieci poznawały również tajniki pracy artystów, którzy malowali bombki choinkowe oraz grawerowali wazony i patery. Zwiedzili także ekspozycję prezentującą szkło artystyczne wykonane prze najlepszych polskich twórców. Na zakończenie mogli zakupić piękne szklane pamiątki. Wizyta w Krośnie pozwoliła uczniom odkryć magię tworzenia szkła.
Drugim miejscem, które odwiedzili, była Pijalnia Czekolady w Korczynie. Dzieci poznały proces produkcji czekolady od ziarenka do tabliczki, odgadywały różne nuty smakowe występujące w czekoladzie, obserwowały produkcję czekolady. Największą atrakcją było wylewanie i zdobienie lizaków czekoladowych oraz wylewanie i zdobienie tabliczek czekolady.Po warsztatach uczniowie dokonali słodkich zakupów - pysznych czekolad, pralin, lodów i innych smakołyków.
Wycieczka ta była prawdziwą ucztą i dla ducha, i dla ciała.
Barbara Ozga, Marta Wilk