DRODZY RODZICE UCZNIÓW UCZĘSZCZAJĄCYCH NA ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE.

Starajcie się utrwalać materiał ćwiczeniowy z dzieckiem zawsze o tej samej porze dnia. SYSTEMATYCZNOŚĆ TO PODSTAWA! Czas trwania ćwiczeń dostosujcie do aktualnych możliwości dziecka i jego dziennej kondycji – gdy jest wypoczęte pracujcie dłużej, gdy czuje się zmęczone wystarczy kilka minut.

Dziękuję Marta Cygan

 

Załącznik 1

Ćwiczenia języka

  1. Liczenie dolnych zębów czubkiem języka po wewnętrznej stronie.
  2. Oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów.
  3. Dotykanie czubkiem języka wewnętrznej powierzchni dolnych siekaczy z równoczesnym wybrzmiewaniem głoski [e],
  4. Zlizywanie czubkiem języka dżemu lub masła czekoladowego z dolnych dziąseł.
  5. Energiczne wyrzucanie czubka języka zza dolnych zębów - zabawa Wymiatanie śmieci.
  6. Dmuchanie na chorągiewki i wiatraczki.
  7. Dmuchanie na płomień świecy w odległości niepozwalającej zdmuchnąć płomyka, lecz wyginać go pod wpływem dmuchania - zabawa Tańczący płomyczek.
  8. Dmuchanie na papierowe łódki pływające w misce z wodą.
  9. Zdmuchiwanie kulki waty kosmetycznej z ręki - zawody Kto dmuchnie dalej.
  10. Wydmuchiwanie baniek mydlanych.
  11. Dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone na nitkach o różnej długości ponad głową ćwiczącego.
  12. Dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie narysowanej na podłodze - zabawa Wyścigi samochodowe.
  13. Przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej do osoby siedzącej na przeciwko - zabawa Mecz piłkarski.
  14. Dmuchanie przez rurkę do wody, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza - zabawa Gotowanie wody.
  15. Nadmuchiwanie balonów, zabawek i piłek z folii.
  16. Próby gwizdania.
  17. Zdmuchiwanie lekkiego przedmiotu z ręki, np. piórka, kłębka waty, papierowej kulki.
  18. Rozdmuchiwanie: chrupek, ryżu, kaszy, pociętej gąbki lub kawałków styropianu.
  19. Gra na instrumentach muzycznych: organkach, trąbce, gwizdku.
  20. Gra na grzebieniu owiniętym cienką bibułą.
  21. Dmuchanie na piórko, aby unosiło się ponad głową osoby ćwiczącej.
  22. Rozdmuchiwanie plamki farby wodnej na podkładce z tworzywa sztucznego

 Ćwiczenia warg

  1. Rozciąganie warg do uśmiechu i wymawianie głoski [i],
  2. Naprzemienny uśmiech z pokazywaniem zębów, a następnie zasłanianiem ich wargami.
  3. Układanie ust do uśmiechu i powrót do pozycji neutralnej.
  4. Wydawanie odgłosów z rozciągniętymi kącikami ust:
  • kozy - me, me,
  • barana - be, be,
  • kurczątka - pi, pi,
  • śmiechu - hi, hi.
  1.  Pokazywanie szerokiego uśmiechu, a następnie ściąganie ust, jak przy głosce [u].

 Szereg syczący w sylabach:

Głoska „s” • w sylabach sa, so, se, su, sy a-sa, o-so, e-se, u-su, y-sy as, os, es, us, ys sas, sos, ses, sus, sys sasa, soso, sese, susu, Sysy

  • w wyrazach: sanki, sandały, sałata, sad, sąd, seler, sekunda, syrena, sok, serek, sól, sen, sukienka, sobota, sopel, syn, syndyk, sypialnia, itp.; klasa, masa, osa, kasa, łysy, boso, wesele, miska, pisak, fasada, masło, kosa, piasek, rosa, itp.; nos, kos, las, pas, lis, los, bas, kłos, głos, pies, gaz, głaz, długopis, adres, tygrys, ananas, arbuz, kaktus, itp.;
  • w wierszach: „Sa jak sałata”

Sa sa sa, se se se pani powtarza wciąż: dalej słyszę znów: a na koniec jeszcze raz: sa sałta, asa klasa, as bas, se sekunda, ese wesel, es stres, sy syrena, ysy łysy, ys zgryz, so sobota, oso boso, os włos, su sukienka, usy kusy, us i mróz, su sukienka, usy kusy. Us i mróz

. „Smok w sklepie”

Smok do sklepu był wysłany po dwie miski, ser, banany.

 W sklepie spotkał dwa jagnięta, o sprawunkach nie pamiętał.

 Mama smoka posmutniała, tak sprawunki skwitowała:

 Nie ma sera, nie ma misy.

Oto notes. W nim rób spisy.

głoska „z” • w sylabach: za, zo, ze, zu, zy a-za, o-zo, e-ze, u-zu, y-zy zaza, zozo, zeze, zuzu, zyzy zas, zos, zes, zus, zys

  • w wyrazach: zamek, zakład, załoga, zęby, zegar, zupa, Zenek, zero, zapałka, zebra, zoo, zakręt, zabawka, złoto, złom, zamówienie, itp.; koza, kazanie, pazury, puzon, lizak, wazon, wózek, karuzela, mazak, bazar, bizon, kuzyn, ogryzek, bluza, gwiazda, itp.;
  • w wierszach: „Koza-zbieg”

Z domu z dykty, za zagrodą, zbiegła koza z długą brodą.

Niedaleko koza zwiała, mapy bowiem zapomniała.

Za chwil kilka, jechał wozem, kuzyn wójta.

Poznał kozę! Zrobił węzeł u jej brody, I zagonił do zagrody.

 głoska „c” • w sylabach: ca, co, ce, cu, cy a-ca, o-co, e-ce, u-cu, y-cy ac, oc, ec, uc, yc cac, coc, cec, cuc, cyc caca, coco, cece, cucu, cycy

  • w wyrazach: cebula, cyfry, Cyganka, cegły, cerata, cukier, cymbałki, cytryna, cena, cyrkiel, cela, cyrk, celnik, celnik, cep, cud, itd.; klocek, taca, praca, porcelana, klocek, ulica, kucyki, liceum, plecak, plecy, tablica, kolce, itp.; koc, palec, walec, widelec, pajac, latawiec, makowiec, piec, wieniec, pałac, więc, itp.;

 w wierszach: „Cuda w Kłodzku”

 Na ulicy, w centrum Kłodzka wielkich hecy, cudów nocka

 Cyrk – w nim krawiec i wódz mocny bawią tańcem całonocnym.

Pod cokołem, na placyku, cupnął magik na kocyku.

Ma cylinder: W nim, w papierku, ma na tacce moc cukierków.

głoska „dz” • w sylabach: dza, dzo, dze, dzu, dzy a-dza, o-dzo, e-dze, u-dzu, y-dzy dzadza, dzodzo, dzedze, dzudzu, dzydzy dzac, dzoc, dzec, dzuc, dzyc

  • w wyrazach: dzwonek, dzwoni, itp.; koledzy, miedza, wiedza, nędza, ogrodzenie, rodzynki, pieniądze, władza, godzą, marudzą, chodzą, itp;
  • w wierszach: „Dzwonnik i kot”

W twierdzy ogrodzonej miedzą kot i dzwonnik obiad jedzą:

dzwonnik rydze i wędzonkę, a kot mleko, chleba kromkę.

Najedzony dzwonnik chrapie, kotek w twierdzy muchy łapie.

 

Załącznik 2

Ćwiczenia języka

  1. Wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej.
  2. Żucie brzegów języka zębami trzonowymi, w celu rozciągania całej jego powierzchni.
  3. Klaskanie językiem - naśladowanie odgłosu konia uderzającego kopytami o bruk.
  4. Dotykanie czubkiem języka górnych zębów po stronie wewnętrznej, podczas szerokiego otwierania jamy ustnej - zabawa Liczenie ząbków.
  5. Oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych,
    a następnie otwartych ustach - naśladowanie mycia zębów językiem.
  6. Przytrzymanie przez kilka sekund czubka języka na podniebieniu przy szeroko otwartych ustach - zabawa Zaczarowany język.
  7. Cofanie języka w głąb jamy ustnej, zaczynając od górnych zębów, a kończąc na podniebieniu miękkim - zabawa Krasnoludek zagląda do gardła.
  8. Zlizywanie czubkiem języka z podniebienia, np. kawałka rozmiękczonej czekolady lub gumy rozpuszczalnej.
  9. Ssanie czubkiem języka na podniebieniu małego pudrowego cukierka, musującej witaminy C, opłatka lub naśladowanie ssania pożywienia.
  10. Wydmuchiwanie powietrza przez język zwinięty w tzw. rynienkę boki języka przylegają do górnych dziąseł. Zjedzenie wcześniej miętowego cukierka sprzyja intensywniejszemu odczuciu przepływu powietrza przez środek języka.

 Ćwiczenia warg

  1. Naśladowanie mlaskania.
  2. Śpiewanie znanych melodii na sylabach: la, lo, le, lu, ly.
  3. Cmokanie ustami naśladowanie posyłania całusków.
  4. Wysuwanie zaokrąglonych warg do przodu w kształcie ryjka świnki.
  5. Wydawanie odgłosów:
  • krowy - mu, mu,
  • kukułki - kuku, kuku,
  • sowy - hu, hu,
  • psa - hau, hau,
  • rybki - plum, plum,
  • pukania - puku, puku,
  • uderzania - buch, buch,
  • chodzenia - tupu, tupu.
  1. Wysuwanie warg do przodu, a następnie naprzemienne ich otwieranie i zamykanie - naśladowanie pyszczka rybki.
  2. Układanie warg w kształcie ryjka, a następnie ich rozsuwanie do uśmiechu.
  3. Przytrzymywanie wargami wkładki przedsionkowej zwanej też smoczkiem ortodontycznym podczas prób wyciągania go z ust.
  4. Gra na trąbce z szerokim ustnikiem, flecie, harmonijce ustnej.

Ćwiczenia na głoski z szeregu szumiącego (sz, ż/rz, cz, dż)

Głoska „sz” • w sylabach sza, szo, sze, szu, szy a-sza, o-szzo, e-sze, u-szu, y-szy asz, osz, esz, usz, ysz szasz, szosz, szesz, szusz, szysz szasza, szoszo, szesze, szuszu, szyszy

  • w wyrazach: szampon, szachy, szynka, szafa, szufelka, szuflada, szary, szeroki, szelki, szpilka, szalik, szopa, szyja, sznurek, itp.; muszla, kasza, pasztet, wieszak, koszula, maszyna, fartuszek, gruszka, nosze, uszy, kusza, puszka, itp.; mysz, kalosz, dobosz, talerz, wachlarz, nietoperz, lekarz, kosz, kurz, kapelusz, klosz, gulasz, grosz, plusz, garaż, bagaż, wąż, itp.;
  • w wierszach: „Szajka myszy”

Szajka myszy na paluszkach, Szuka groszku po garnuszkach.

 W szafie kaszę pałaszuje, I okruszków poszukuje!

Szymek przerwał myszkowanie, Poszedł, kupił kota na nie.

Głoska „ ż/rz” • w sylabach: ża, żo, że, żu, ży a-ża, o-żo, e-że, u-żu, y-ży żaża, żożo, żeże, żużu, żyży żasz, żosz, żesz, żusz, żysz

  • w wyrazach: żaba, rzeka, żubr, żebra, żakiet, żarówka, żuk, żyrafa, żona, żuraw, żyła, żyto, żonkil, żółty, żyrandol, żurnal, rzemień, rząd, itp; korzenie, waży, wieża, warzywa, orzech, jarzyny, parzy, morze, wierzy, duży, boży, róże, różowe, jarzębina, itp.;
  • w wierszach: „Podróże żółwia żeglarza”

 Żółw – podróżnik żywo wierzy, że żaglówką świat przemierzy.

Różne plaże, rzeki mija. Duże morza żółw podbija.

Żywa jednak to opinia, że podróżnik wyolbrzymia.

I te żółwie „morza duże” To nie morza, a kałuże.

 głoska „cz” • w sylabach: cza, czo, cze, czu, czy a-cza, o-czo, e-cze, u-czu, y-czy acz, ocz, ecz, ucz, ycz czacz, czocz, czecz, czucz, czycz czacza, czoczo, czecze, czuczu, czyczy

  • w wyrazach: czapka, czajnik, czubek, czekolada, czepek, czapla, czarny, czerwony, czołg, czółno, czek, czary, itp.; maczuga, pieczątka, pieczarka, boczek, haczyk, pączek, kaczka, beczka, taczka, wieczór, kurczak, koniczyna, tęcza, oczy, itp.; poręcz, palacz, trębacz, mecz, puchacz, włamywacz, królewicz, warkocz, klacz, klucz, mlecz, miecz, itp.;

 w wierszach: „Leczo”

Cztery Marchwie w kawałeczkach, mąka, wody pół kubeczka.

 Dwie papryczki i kabaczek; Pieczeń pokrój w drobny maczek,

 Deczko czili, keczup damy i na ucztę zapraszamy!

„Kaczki”

Poczłapały cztery kaczki na pocztę we czwartek.

 Miały wysłać paczkę i pocztową kartę.

Paczki kaczki już wysłały, po czym usiadły i zaczęły coś czytać.

głoska „dż” • w sylabach: dża, dżo, dże, dżu, dży a-dża, o-dżo, e-dże, u-dżu, y-dży dżadża, dżodżo, dżedże, dżudżu, dżydży dżacz, dżocz, dżecz, dżucz, dżycz

  • w wyrazach, wyjeż-dża, przyjeż-dża, itp.;
  • w wierszach: „Gramy w brydża”

Pod Dżakartą - piękny, nowy, elitarny klub brydżowy.

Ja, gdy wolne tylko mam, chętnie w brydża grywam tam.

 Król i radża w brydża grają jak dżem grę tę uwielbiają! I dżentelmen brydża lubi.

Kiedy gra, dżokery gubi. Dżokej talię wydobywa... W brydża w piątkę nikt nie grywa!


Logopedyczne „Kółko i krzyżyk” - utrwalanie głoski [z]

Do rozegrania partii gry w kółko i krzyżyk wystarczą plansze z wydrukowanymi obrazkami oraz 10 plastikowych nakrętek z narysowanymi symbolami o i x – po 5 każdego rodzaju.

Zasady gry są tradycyjne: z małą modyfikacją- za każdym razem, gdy oznaczamy wybrane pole symbolem o lub x nazywamy jednocześnie znajdujący się na nim obrazek. Wygrywa ta osoba, która pierwsza będzie miała swoje 3 symbole w linii poziomej, pionowej lub po ukosie.

Logopedyczne kółko i krzyżyk z głoską [z].
Gra planszowa do pobrania ( w załączniku)  i wydruku.

Przygotowany plik jest czarno – biały, dwa zadania na jednej stronie: oszczędzamy tusz i kartki:)

Wspaniałej zabawy oraz owocnych ćwiczeń!


Logopedyczne „Kółko i krzyżyk” – utrwalanie głoski [sz]

Do rozegrania partii gry w kółko i krzyżyk wystarczą plansze z wydrukowanymi obrazkami oraz 10 plastikowych nakrętek z narysowanymi symbolami o i x – po 5 każdego rodzaju.

Zasady gry są tradycyjne: z małą modyfikacją- za każdym razem, gdy oznaczamy wybrane pole symbolem o lub x nazywamy jednocześnie znajdujący się na nim obrazek. Wygrywa ta osoba, która pierwsza będzie miała swoje 3 symbole w linii poziomej, pionowej lub po ukosie.

Logopedyczne kółko i krzyżyk z głoską [sz] – 4 plansze do gry. Plik do pobrania ( w załączniku) i wydruku.

Przygotowany plik jest czarno – biały, dwie strony po dwa zadania na jednej stronie: oszczędzamy tusz i kartki:)


Wiosenna gimnastyka buzi i języka. Ćwiczenia usprawniające prawidłową artykulację głoski [rz/ż] - gra "Bingo z kostkami". (31.03, 01.04, 02.04)


 


Zabawy oddechowe.

  1. Kto dalej? Przygotuj kartkę papieru. Podrzyjcie ją na pionowe paski, a z nich ugniećcie papierowe małe kulki. Stańcie obok siebie. Kulki przyłóżcie do ust. Uwaga – wdech nosem, mocny wydech buzią! Czyja kulka doleci dalej? Kto wygrał?
  2. Czy masz w domu piłeczkę ping-pongową lub styropianową kulkę? Jeśli nie, samodzielnie ugnieć kulkę z gazety. Usiądźcie naprzeciw siebie przy stole i dmuchajcie tak, aby piłka wypadła poza pole gry lub trafiła do wyznaczonej wcześniej bramki!
  3. Bąbelki! Przygotuj słomkę do napojów. Włóż ją do szklanki z wodą. Dziecko zamiast pić przez słomkę, może przez nią dmuchać! Zaobserwuj, co dzieje się na powierzchni. Czy powstają bąbelki? Zróbcie konkurs: kto dłużej będzie dmuchał do swojej szklanki? Czas start!
  4. Dmuchanie baniek mydlanychTego ćwiczenia nie trzeba przedstawiać. Kontrolując oddech tworzymy duże i małe bańki, pojedyncze lub całe serie pięknych, mydlanych bąbelków.
  5. Piórka. Ta zabawa sprawia dzieciakom wiele frajdy. Kładziemy piórka na różnych przedmiotach w domu i zdmuchujemy je z nich: z kanapy, z fotela, z szafki, ze stołu. Możemy też wykorzystać części ciała: dłoń, ramię, własną stopę. Wiele śmiechu gwarantowane!
  6. W każdym domu, gdzie mieszka dziecko, są też klocki. W pierwszej kolejności budujemy z nich labirynt – na podłodze lub stoliku. Do labiryntu wkładamy kulkę ze styropianu lub zgniecioną gazetę. Zadaniem jest przemieszczenie (bez użycia palców!) kuleczki przez labirynt do wyjścia, wyłącznie dmuchając na kuleczkę. W innej wersji można sterować oddechem za pomocą słomki do napojów.

Ćwiczenia  logopedyczne  z głoską SZ

Ćwiczenia usprawniające narządy mowy (język, wargi)

  • wysuwanie i spłaszczanie warg złączonych
  • cmokanie: wargi ściągnięte
  • dmuchanie przez wargi w kształcie dzióbka
  • półuśmiech: odciąganie na przemian kącików warg
  • wysuwanie i chowanie języka
  • przesuwanie języka od kącika do kącika warg
  • wysuwanie języka daleko na brodę i unoszenie języka w kierunku nosa
  • oblizywanie górnej wargi
  • oblizywanie ruchem okrężnym warg posmarowanych miodem lub dżemem
  • zabawa „liczenie ząbków” – unoszenie czubka języka do zębów górnych
  • zabawa „maszerujemy” 1 – 4, dziecko dotyka czubkiem języka najpierw do górnej wargi, potem do prawego kącika ust, do wargi dolnej, do lewego kącika ust
  • dotykanie czubkiem języka do krawędzi zębów górnych, a potem dolnych
  • zabawa „Glonojad” – przyklejanie czubka języka do wałka dziąsłowego
  • przesuwanie języka w głąb jamy ustnej po podniebieniu.

 

 Ćwiczenia słuchu fonetycznego

Ćwiczenia w różnicowaniu głosek opozycyjnych s – sz – zabawa „Gaszenie pożaru”

Pewnego razu u pana Antoniego wybuchł pożar. Płomienie szybko rozprzestrzeniały się i były bardzo zadowolone z tego, że mogą wyrządzić tyle szkody. Sąsiedzi zauważyli pożar i wezwali straż pożarną. Dzielni strażacy rozwinęli długi wąż i zaczęli polewać płomienie wodą.
Płomienie zaczęły się kurczyć i syczeć – „s, s, s, s, s, s”, a woda szumiała „sz, sz, sz, sz”. Sąsiedzi cieszyli się, gdy woda zalewała ogień i gdy słyszeli szum wody: s, s, s, s sz, sz, s, klaskali z radości, gdy zaś słyszeli syczące płomienie opuszczali ręce.
Podczas zabawy zwracamy się do dziecka z prośbą, by pomogło strażakom przy gaszeniu pożaru. Dzieci za przykładem sąsiadów klaszczą w ręce, gdy słyszą szum wody, a opuszczają je, gdy słyszą syczenie wody.

Utrwalenie głoski

Rodzic zaokrągla wargi i wymawia: u, u, u, u, to samo wykonuje dziecko. Przed lustrem dziecko naśladuje szum wody: sz, sz, sz, sz w układzie, jak do „u”, unosząc język do wałka dziąsłowego, uważając, by na lustrze zostało zaparowane kółko.

Wypowiadanie „sz” długiego i „sz” krótkiego.

Wypowiadamy głoskę „sz” sylabach: szu, szo, sza, sze, szy, usz, osz, asz, esz, ysz.

 

Zabawa ślimak – rysujemy muszle ślimaka – poziomą kreską dzielimy na pół. W górną drogę wpisujemy w odstępach głoskę “sz” a w dolnych głoskę “a”

  •  Dziecko wodzi palcem po ślimaku, kiedy palec jest nad kreską dziecko wymawia głoskę „sz”, kiedy znajduje się pod kreską wymawia się „a”. Podczas ćwiczenia dąży się do uzyskania wymowy sylab.

 

Ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową.

„Uderz w bębenek, gdy usłyszysz słowo z głoską „sz”

Np. „sz” -  szafa, sanki, szabla, szuflada, szynka, szalik, szyna, szyszka, szopa, szatnia, szydełko, szachy, szpada.

„s” – sanki, sałata, sukienka, spodnie, ser, samochód, sople, serce, schody, sowa, sarna, samolot.

 

Wyraźne artykułowanie ciągów wyrazowych

szkolna szatnia

szara myszka

szklany kosz

blaszana puszka

puszysty szalik

oszroniona szyba

koszula Szymona

szampon Szymona

szalik Szymona

kalosze Szymona

szufelka Agnieszki

fartuszek Agnieszki

kapelusz Agnieszki

 

Wysłuchanie fragmentów opowiadania „Mała myszka” z poprawną wymową „sz” .

 Mała myszka poszła na spacer po ogromnym domu. Było w nim wiele pokoi. W jednym z pokoi stała stara szafa. Myszka weszła do szafy. Panował tam straszny mrok. Szybko jednak zobaczyła, kto mieszka w szafie. Były tam wieszaki z koszulami. Na dole w szafie myszka zobaczyła kolorowe szaliki. Na jednym wieszaku był szary płaszcz. Płaszcz miał wielkie kieszenie. Myszka zamieszkała w lewej kieszeni płaszcza. I mieszkała tam całe lato.

 

Dziecko po wysłuchaniu bajki bawi się w ilustratora i rysuje obrazek do tekstu.

 


 

Ćwiczenia pomagające w wywołaniu głosek szumiących:

Wymowa głoski „sz” w sylabach:

  • spółgłoska „sz” w nagłosie: szu szo sza szy sze,
  • spółgłoska „sz” w śródgłosie: uszu oszo asza esze yszy iszy,
  • spółgłoska „ sz” w wygłosie: usz osz asz esz ysz isz,
  • głoska „sz” w wyrazach:

szablon, szachy, szary, szafka, szampon, szałwia, szarfa, szatyn, szelki, szereg, szopa, szosa, szumi, szuka, szyja, piszę, noszę, wiszę, proszą, koszą, piszą, młodszy, starszy,

  • tworzenie i odczytywanie wyrazów: szy-deł-ko, szu-fla-da, szy-bo-wiec, szysz – ka
  • tworzenie, odczytywanie i zapisywanie wyrazów z końcówką – szek:

fartu

wuja

pu

łańcu

palu

braci

okru

wymowa głoski „cz” w sylabach:

  • spółgłoska „cz” w nagłosie: czu czo cza czy cze,
  • spółgłoska „cz” w śródgłosie: uczu oczo acza ecze yczy iczy,
  • spółgłoska „ cz” w wygłosie: ucz ocz acz ecz ycz icz,
  • głoska „cz” w wyrazach:

czoło, czarny, czosnek, czyta, czapla, czapka, cząstka, Czechy, czekaj, człowiek, czemu, czerwiec, czerwień, czynny, płacze, piecze, skacze, liczy, kluczy, uczy, buczy,

  • nazywanie rysunków i łączenie z właściwym podpisem: znaczek czołg doniczka kaczka czapka teczka

 

Piosenka pt. „Wesołe nutki”:

"Sza sza sza śpiewają dzieci

sza sza sza śpiewam ja sam"

 

(śpiewając zmieniamy samogłoski: o, e, u, i, y, ą, ę)

 Zamiast śpiewać sza-sza itp. możemy śpiewać cza-cza, ża-ża lub dża-dża;

 

  • Zabawa fabularyzowana "Król wiatrów":

Za siedmioma lasami, za siedmioma rzekami na ogromnej górze mieszka Król Wiatrów. Wiosną wiatr zlatuje
z góry i głośno szumi szszsz budząc zwierzęta ze snu zimowego. Z kolei w sadzie szumi łagodnie szszsz, by nie postrącać płatków z kwitnących drzew. Latem najczęściej leży w hamaku rozwieszonym wśród drzew, które szumią cichutko szszsz. Obserwuje bawiące się dzieci. Gdy nad placem zabaw zbierają się chmury mocno szumi szszsz, by je rozpędzić. Kiedy słońce mocno świeci i dzieciom jest bardzo gorąco, wtedy szumi lekko szszsz. Jesienią zaś przegania czarne, listopadowe chmury, szumiąc groźnie szszsz. Zagląda przy tym do okien, by zobaczyć jak bawią się dzieci w domach i przedszkolach. Stuka w okienka i szumi łagodnie szszsz, aby dzieci wpuściły go do środka. Lecz dzieci wołają: - wietrzyku psotniku masz chmurki przegonić szszsz, utulić sarenki w lesie szszsz, kałuże osuszyć szszsz i liście posprzątać szszsz, bez ciebie cóż zrobi jesień? Gdy przychodzi mroźna, sroga zima wiatr hula po świecie najwięcej i głośno woła szszsz.


16.04.2020 r.

 

Głoska [cz] w nagłosie:

POŁĄCZ  SYLABY TAK,  BY POWSTAŁY SŁOWA, NARYSUJ OBRAZKI

NARYSUJ OBRAZKI

CZU

KOLADA

CZOŁG

CZO

WIEK

CZEPEK

CZAP

NO

CZAJKA

CZE

ŁO

CZUPIRADŁO

CZAJ

BEK

CZTERY

CZY

KA

CZAROWNIK

CZÓŁ

TANKA

CZARNY

CZŁO

NIK

CZERWONY

Głoska [cz] w wygłosie:

POŁĄCZ W PARY WG PIERWSZEJ GŁOSKI

NARYSUJ OBRAZKI

MECZ

MLECZ

WARKOCZ

BRODACZ

MIECZ

KRÓLEWICZ

PALACZ

PORĘCZ

KLACZ

PŁACZ

KLUCZ

BIEGACZ

WŁAMYWACZ

APACZ

PUCHACZ

BOGACZ

   

 

 

 

 

 

Głoska [cz] w śródgłosie:

NARYSUJ OBRAZKI

WYKREŚL JEDNĄ LITERĘ BY WYRAZ MIAŁ SENS

TACZKA

KACZKA

OCZOY

MAGCZUGA

PACZKA

FOCZKA

PAJĘCZYJNA

UCZEŃA

WNUCZKA

BUŁECZKA

PIECZĄTKIA

KOLCZYLKI

WŁÓCZKA

DONICZKA

KONICZYNYKA

TĘCZAZ

 

Logopedyczne wierszyki i rymowanki do utrwalania głosek szumiących

(sz, ż)

 

 

„Trudny rachunek”

Szły raz drogą trzy kaczuszki,
Grzecznie, że aż miło:
Pierwsza biała, druga czarna,
A trzeciej nie było.
Na spotkanie tym kaczuszkom
Dwie znajome wyszły:
Pierwsza z krzaków, druga z sieni,
trzecia prosto z Wisły.

„Lato”

Szumi, szumi woda, szumi, szumi las,
szumią, szumią pola lato wita nas.
Szumi, szumi woda, szumi, szumi las,
szumią, szumią pola wiatr ochłodzi nas.

„Szara myszka”

Szara myszka w szafie mieszka
a na imię ma Agnieszka.
Ma w szufladzie trzy koszule,
kapelusze, szelki, sznurek.
Grywa w szachy, pisze wiersze,
tuszem robi szlaczki pierwsze.
Chętnie szynkę je i groszek,
kaszę, gulasz, gruszek koszyk.

„Żaba i żuk”

Duża żaba nad kałużą
napotkała żuka.
Żuk na nóżki buty włożył
i butkami puka.
Żółte butki, żółty szalik
i żółty kapelusz.
Pyta żaba: „Dokąd bieżysz,
mój ty przyjacielu?”
„Idę żabko na przyjęcie
do pana bociana.
Będzie żuraw, żółw i jeżyk.
Chodź i ty kochana.

 

 17.04.2020 r.

 

ZESTAW ĆWICZEŃ PRZYGOTOWUJĄCYCH DO ARTYKULACJI GŁOSEK SZEREGU SZUMIĄCEGO/SZ,Ż,CZ,DŻ/

ĆWICZENIA JĘZYKA (WYKONUJEMY PRZY SZEROKO OTWARTYCH USTACH I WIDOCZNYCH ZĘBACH):

-przesuwamy język w kąciki ust;

-oblizujemy górną wargę (język wąski, wydłużony);

 -unosimy język do góry w kierunku nosa;

-„myjemy" językiem górne zęby (powierzchnię zewnętrzną i wewnętrzną);

 -„liczymy" językiem górne zęby;

-„uparty osiołek"- wypychamy językiem zęby górne;

-język „zagląda do gardła".

ĆWICZENIA WARG:

  -robimy tzw.„ryjek" -wargi ściągnięte, wysunięte do przodu ;

-wysuwamy wargi do przodu, zęby są widoczne, a wargi zaokrąglone.

 

UTRWALENIE GŁOSKI „CZ” W IZOLACJI – powtarzamy każdą sylabę po 2 razy

 cza, czo, czu, cze, czy,
- acza, oczo, uczu, ecze, yczy,

- aczo, aczu, acze, aczy,

- ocza, ocze, oczu, ocze, oczy,

- ecza, ecze, eczu, eczo, eczy,
- acz, ocz, ucz, ecz, ycz.

 

TEKST  DO ĆWICZEŃ

Czarek to bardzo uczynny chłopczyk. Pan Mieczysław oczekuje paczki z Czech i Czarek obiecał mu, że po szkole w czwartek odbierze paczkę z poczty. Tego dnia na dworze zaczął padać deszcz, więc Czarek naciągnął na swoją czarną czuprynę czapkę, na ręce włożył rękawiczki, założył czerwony przeciwdeszczowy płaszcz i wyszedł na pocztę. Czarek zabrał również na smyczy swego szczeniaczka – małego owczarka o imieniu Kruczek. Kruczek ma spiczasty nos, czarne oczy i czarną łatkę na czubku głowy. Chłopczyk szybko odebrał z poczty oczekiwaną paczkę, która cała była opieczętowana czerwonym i czarnym tuszem. W podzięce pan Mieczysław poczęstował Czarka smacznymi czekoladkami oraz świeżo wypieczonymi bułeczkami z czereśniowym nadzieniem. Czarek dostał też zagraniczny znaczek pocztowy, który pan Mieczysław oderwał starannie z paczki. Czarek jest częstym gościem u pana Miecia. Razem czytają różne czasopisma albo oglądają w telewizji wieczorny mecz. Chłopczyk jest traktowany przez pana Mieczysława jakby był jego wnuczkiem.


20 - 23.04.2020r. Ćwiczenia artykulacyjne z pszczółką

https://domologo.pl/logopedia/cwiczenia/cwiczenia-artykulacyjne/cwiczenia-artykulacyjne-z-pszczolka/

Zdania z głoską [sz]

https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/zdania-z-gloska-sz-karta-pracy/

 

21.04 2020r. Ćwiczenia usprawniające prawidłową artykulacje głoski [r]

Ćwiczenia języka

  1. Nagryzanie brzegów języka zębami, czyli masowanie i rozciąganie języka.
  2. Wysunięcie przedniej części języka między zęby i delikatne żucie go, tzn. masaż języka.
  3. Przeciskanie języka przez maksymalnie zbliżone do siebie zęby, tj. masowanie języka.
  4. Wysuwanie szerokiego języka z ust - zabawa Pokaż łopatę.
  5. Odklejanie językiem chrupek kukurydzianych lub opłatka z podniebienia.
  6. Klaskanie czubkiem języka o podniebienie twarde, od najwolniejszych uderzeń po najszybsze - zabawa Jedzie konik.
  7. Wielokrotne odrywanie języka przyklejonego całą powierzchnią - do podniebienia - zabawa w mlaskanie.
  8. Zlizywanie z przedniej części podniebienia twardego przyklejonego kawałka czekolady, kropli miodu, odrobiny dżemu lub opłatka.
  9. Naśladowanie lub ssanie prawdziwego cukierka czubkiem języka.
  10. Przytrzymanie paska papieru wargami, a następnie zdmuchiwanie go z ust.
  11. Szybkie wypowiadanie głoski [l].
  12. Szybkie i kilkukrotne wybrzmiewaniely z językiem uderzającym o górną wargę.

Energiczne, wielokrotne wybrzmiewanie:

  • te, te, te,
  • ty, ty, ty,
  • de, de, de,
  • dy, dy, dy.

Śpiewanie różnych melodii na sylabach:

  • la, la, la,
  • lo, lo, lo,
  • le, le, le,
  • lu, lu, lu,
  • ly, ly, ly.

Coraz szybsze wypowiadanie zbitki sylabowej la lo lu le.

Szybkie kilkukrotne powtarzanie:

  • nalapatada,
  • nolopotodo,
  • nelepetede,
  • nuluputudu,
  • nylypytydy.

Coraz szybsze i wielokrotne wypowiadanie zbitki bd.

Powtarzanie ze stopniowym przyspieszaniem:

  • bda, bdo, bde, bdu, bdy,
  • pta, pto, pte, ptu, pty,
  • bda – pta,
  • bdo – pto,
  • bde – pte,
  • bdu – ptu,
  • bdy – pty.

Przyspieszone wielokrotne wybrzmiewanie:

  • tedamwa,
  • tat tedat,
  • ente dente,
  • lelum polelum,
  • ble, bla,
  • tla, tlo, tlu.

Logopedyczne kółko i krzyżyk – połączenie [tr] https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloska-r/logopedyczne-kolko-i-krzyzyk-polaczenie-tr/


24.04.2020 - WYRAŻENIA I ZDANIA DO POWTARZANIA - GŁOSKA [sz] i [ż/rz]
 Zwracamy uwagę na poprawne ułożenie warg i języka podczas powtarzania głosek szumiących: czubek języka unosi się, wargi ułożone w "ryjek".

GŁOSKA SZ
- Pod szafą były myszy.
- W szatni wiszą wieszaki.
- Tata wszedł do mieszkania w brudnych kaloszach.
- Leszek ma w kieszeni kasztany i szyszki.
- Mateusz nie poszedł do szkoły, bo kaszle.
- Janusz pisze wiersze o Warszawie.
- W koszyku była pietruszka, groszek i szpinak.
- Obok szuflady były szare, szerokie sznurowadła.
- W szkolnej szatni powieszono worki, kurtki i szaliki.
- Agnieszka szyje na maszynie koszulę dla Szymka.

GŁOSKA Ż/RZ
- nowi żołnierze
- dobra rzeżucha
- wybitni żeglarze
- żółta róża
- różowa filiżanka
- Marzenkę boli brzuch.
- Na polu dojrzewa żyto.
- Żaglówka ma żółty żagiel.
- Błażej marzy o łyżwach.
- Orzeł krąży nad rzeką.
- Andrzej kupił oranżadę i obwarzanki.
- Pod drzewem leżą dojrzałe orzechy.

GŁOSKI SZ - Ż (RZ)
- szyja żyrafy
- szeroka rzeka
- koszyk warzyw
- szpinak na talerzu
- muszle na plaży
- Szymek pomalował na żółto szyję żyrafy.
- Nad szeroką rzeką szumią wierzby.
- Błażej szuka blaszanej żaglówki.
- W koszyku leżą pyszne warzywa.
-Bożenka włożyła do kieszeni żołędzie i kasztany.
- Łukasz otworzył puszkę orzechów.
- Grażynka szuka na plaży muszli i bursztynów.
- Koleżanka Urszulki marzy o podróży do Hiszpanii.
- Tomasz mierzy szary kożuszek.

https://www.youtube.com/watch?v=TgBhPVMcR7c&authuser=0



27 – 30. 04.2020 „Cztery księżniczki i żaba” – utrwalanie prawidłowej artykulacji głoski [ż]

https://www.brzeczychrzaszcz.pl/2018/11/4-ksiezniczki-i-zaba-utrwalanie-gloski-z/

https://www.brzeczychrzaszcz.pl/2013/07/rozowa-zaba-utrwalanie-gloski-z/



Logopedyczna gra planszowa - utrwalaniu prawidłowej wymowy głoski [z] w nagłosie i śródgłosie wyrazów.

https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-dzwieczne/gra-planszowa-z-gloska-z-2/

„Tęcza” – utrwalanie prawidłowej wymowy głoski [cz] w śródgłosie.

https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/tecza-gloska-cz-w-srodglosie/

„Król i królowa”- ćwiczenia utrwalające prawidłową wymowę głoski [r] w opozycji do [l]

https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloska-r/krol-i-krolowa-lista-wyrazowa-z-gloskami-rl/

 ZESTAW ĆWICZEŃ PRZYGOTOWUJĄCYCH DO ARTYKULACJI GŁOSEK SZEREGU SZUMIĄCEGO/SZ,Ż,CZ,DŻ/

ĆWICZENIA JĘZYKA (WYKONUJEMY PRZY SZEROKO OTWARTYCH USTACH I WIDOCZNYCH ZĘBACH):

-przesuwamy język w kąciki ust;

-oblizujemy górną wargę (język wąski, wydłużony);

 -unosimy język do góry w kierunku nosa;

-„myjemy" językiem górne zęby (powierzchnię zewnętrzną i wewnętrzną);

 -„liczymy" językiem górne zęby;

-„uparty osiołek"- wypychamy językiem zęby górne;

-język „zagląda do gardła".

ĆWICZENIA WARG:

  -robimy tzw.„ryjek" -wargi ściągnięte, wysunięte do przodu;

-wysuwamy wargi do przodu, zęby są widoczne, a wargi zaokrąglone.

 

UTRWALENIE GŁOSKI „rz/ż” W IZOLACJI – powtarzamy każdą sylabę po 2 razy

 ża, żo, żu, że, ży,
- aża, ożo, użu, eże, yży,

- ażo, ażu, aże, aży,

- oża, oże, ożu, oże, oży,

- eża, eże, eżu, eżo, eży,
- aż, oż, ucz, eż, yż.

 

TEKST  DO ĆWICZEŃ

We wrześniu, kiedy kwitnie różowy wrzos, przyjechaliśmy nad morze, aby spełnić swoje wakacyjne marzenie i odpocząć po całorocznej wytężonej pracy. Tak, jak każdego dnia, dzisiaj też podążyliśmy ochoczo na nadmorską plażę, idąc leśną ścieżką, wzdłuż której rosną krzaki dojrzałych jeżyn. Dzisiaj również rozłożyliśmy nasze żółtozielone leżaki plażowe na nadbrzeżnym piasku, niedaleko miejsca, gdzie rzeka wpływa do morza. Morze jest dziś wzburzone po wczorajszej przerażającej burzy. Najpierw chmurzyło się, a później zaczęło potężnie grzmieć. Wiatr mocno uderzał w żagle pływających po morzu żaglówek. Zanim na dobre zaczęła się burza, żaglówki żwawo przybijały do brzegu. Na wieży latarni morskiej rozbłysły jarzeniowe żarówki świateł ostrzegawczych, zapalanych przez dyżurującego
w wieży latarnika. Różnokolorowe światełka ostrzegają przebywających na morzu marynarzy o zbliżającym się sztormie.



 11. - 15. 05. 2020 r. Ćwiczenia artykulacyjne i oddechowe

Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych

  • wykonuj ćwiczenia przed lustrem, masz wtedy lepszą kontrolę swoich ruchów,
  • ćwicz codziennie, systematycznie, nie spiesząc się,
  • każde zadanie wykonuj starannie,
  • wybieraj te ćwiczenia z każdej grupy, które są dla ciebie najłatwiejsze, stopniowo przechodź do trudniejszych,
  • ćwicz wielokrotnie w ciągu dnia, wykonując po kilka ćwiczeń.

Ćwiczenia języka

W razie trudności przy wykonywaniu ćwiczeń należy posmarować wargi bądź podniebienie czekoladą, dżemem, miodem itp. W ten prosty sposób uczulimy miejsca artykulacji i ułatwimy oraz uatrakcyjnimy wykonywane ćwiczenia.

  • uchyl wargi i oblizuj je czubkiem języka, uważając by wargi pozostawały nieruchome - przy opuszczonej żuchwie, dotykaj czubkiem języka górnej wargi, prawego i lewego kącika ust, dolnej wargi,
  • 'malowanie sufitu' - masowanie językiem podniebienia górnego, język wykonuje zdecydowane, miękkie, posuwiste ruchy w kierunku podniebienia miękkiego,
  • 'młynek' językiem przy zamkniętych ustach w prawo i w lewo, po zębach górnych i dolnych - staraj się zachować równomierny i powolny ruch języka,
  • zamknij usta, wykonuj okrężne ruchy języka wewnątrz jamy ustnej (jak gdyby masaż dziąseł),
  • usta otwarte, wargi i żuchwa ułożone jak przy 'a', wykonuj ruchy okrężne języka wewnątrz jamy ustnej,
  • wargi rozchylone - sięgaj czubkiem języka do ostatnich zębów górnych i dolnych po prawej i lewej stronie,
  • 'liczenie zębów' - rozchyl wargi, żuchwa nieruchoma, dotykaj czubkiem języka zębów górnych i dolnych,
  • wysuwaj koniuszek języka przez lekko zwarte zęby, masując jego mięśnie,
  • ściągnij mocno wargi, wysuń je do przodu - naśladuj rybę, otwierając i zamykając usta,
  • ćwiczenie 'koci grzbiet' - oprzyj czubek języka o dolne zęby i wymawiaj wyraźnie - ni, ni, ni.

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

  • przy zamkniętych ustach wykonuj wdech i wydech przez nos,
  • wdech przez nos, wydech przez szeroko otwarte usta - przy wydechu zaciśnij nos,
  • wykonaj wdech i wydech mając szeroko otwarte usta,
  • ziewaj przy zamkniętych ustach, tak aby nikt nie mógł tego zauważyć,
  • śmiej się z otwartymi ustami - na samogłoskach,
  • wzdychaj i ziewaj z szeroko otwartymi ustami z jednoczesnym swobodnym wypowiadaniem głoski 'a',
  • wykonaj energiczne wdechy i wydechy przez nos i otwarte usta 'zdyszany piesek' - cha, cha, cha.

Ćwiczenia policzków

  • nabierz powietrze, zamknij usta - przesuwaj powietrze z jednego policzka do drugiego,
  • nabierz powietrze, wypychaj nim policzki, po czym gwałtownie wypuszczaj powietrze,
  • nabierz powietrze, wypychaj nim usta - następnie powoli wypuszczaj powietrze,
  • nadymaj i wciągaj policzki - gruby, chudy,
  • wypychaj policzki językiem,

Ćwiczenia warg

  • na przemian ściągaj złączone wargi w 'dzióbek' (wytrzymaj kilka sekund) i rozciągnij je jak do uśmiechu - wytrzymaj też kilka sekund,
  • przyłóż pionowo opuszkę palca wskazującego na środek ściągniętych i złączonych warg - cmokaj, odrywając palec po każdym cmoknięciu,
  • wypychaj wargi - górną i dolną czubkiem języka - masuj językiem wargi i policzki od wewnątrz,
  • 'balonik' - napełnij policzki powietrzem - wytrzymaj tak kilka sekund,
  • gwiżdż, parskaj - brr, brr...

Ćwiczenia języka z użyciem głosu

  • da, de, di, do, du,
  • ta, te, ti, to, tu,
  • at, et, it, ot, ut,
  • ra, re, ri, ro, ru,
  • ar, or, ur, er, ir,
  • wa, we, wi, wo, wu,
  • wymawiamy szybko głoski: l-l-l-l-l,
  • wymawiamy naprzemiennie ln, ln, ln,
  • wymawiamy szybko td, td, td.

Ćwiczenia podniebienia miękkiego z użyciem głosu

  • gwiżdż na różnych wysokościach 'przy zamkniętym i otwartym nosie',
  • ćwicz chrapanie na wdechu i wydechu przy otwartych ustach,
  • przy nisko opuszczonej żuchwie, oprzyj czubek języka o dolne siekacze i  wyraźnie wymawiaj:
    • ka, ko, ke, ki, ku,
    • kka, kko, kke, kki, kku,
    • kikakoku, kikakoku,
    • ga, go, gu ge, gi,
    • gga, ggo, gge, ggi, ggu,
    • gigagagogu, gigagagogu,
    • ak-ka, ag-ga, ok-ko, og-go, uk-ku, ug-gu, ek-ke, eg-ge,
    • ha, ho, hu, he, hi,
  • wypowiadamy wolno:
    • nga, ngo, ngu nge, ngi,
    • unga, ungo, ungu, unge, ugi,
    • mga-mgo-mgu-mge-mgi.

Ćwiczenia warg z użyciem głosu

  • rozluźniaj wargi, a następnie z przesadną dokładnością, wypowiadaj samogłoski: a, o, u, e, i, y,
  • naśladuj parskanie konia, wargi rozluźnione - prr, prr, prr,
  • wykonuj murmurando na wydechu - mmma, mmmo, mmmu, mmme, mmmi, mmmy,
  • mrucz dowolne melodie - wyczuwaj wibracje na wargach i policzkach (początkowo przyłóż opuszki palców do warg i policzków),
  • wymawiaj szybko a-u, a-u, a-u, i-o, i-o.

 



18 - 22. 2020 r. 
Rewolucja w kurniku -  bajeczka logopedyczna o kogucie i kurze połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi przygotowującymi do prawidłowej wymowy głoski [r].

„Rewolucja w kurniku”

Kogut wstał rankiem jakiś nadąsany. Wychylił głowę z kurnika, rozejrzał się (język wędruje od prawego do lewego kącika, od nosa do brody) i spytał kury co tu zrobić. Nastroszona kura właśnie zamiatała grzędy (dotykamy górnych ząbków).

Pomyśleli i postanowili zrobić rewolucję w kurniku. Spakowali swoje rzeczy: kogut t t t t t t  (wymawiamy t dziąsłowe), kura: d d d d d d (wymawiamy d dziąsłowe) do walizki i wsiedli do pociągu. Jechali bardzo długo: td td td td td td a pociąg turkotał i turkotał: td td td td td td. Gdy pociąg stanął trr drr trr drr trr , okazało się, że pomylili kierunki więc musieli wracać. Znów jechali td td td td td td

Kogut zapiał: tda tdo tde tdu tdy

Kura na to: teda tedo tede tedu tedy

A maszynista: trla trlo trle trlu trli trly

W końcu kura zniosła jajo i tak oto zakończyła się wyprawa koguta i kury.

Kukuryku!

 

Logopedyczne kółko i krzyżyk [dr] w nagłosie https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloska-r/logopedyczne-kolko-i-krzyzyk-dr-w-naglosie/

 

Słowniczek zajęciowy – różnicowanie [s] – [sz] https://domologo.pl/logopedia/wymowa/roznicowanie-glosek/slowniczek-zajeciowy-roznicowanie-s-sz/



25 - 29. 05.2020r.

Ćwiczenia warg

  1. Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
  2. Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.
  3. Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.
  4. Naprzemienne wymawianie „ i – u”.
  5. Cmokanie.
  6. Parskanie / wprawianie warg w drganie/.
  7. Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
  8. Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową.
  9. Układanie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną, przesadną artykulacją warg, np. w kolejności: a-i-o-u-y-e, u-a-i-o-e-y, o-a-y-i-u, e-y-i-o-a-u, u-i-y-a-o.
  10. Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o itp.
  11. Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
  12. Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
  13. Wysuwanie warg w przód, następnie krążenie wysuniętymi wargami.

 Ćwiczenia języka

  1. „ Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
  2. Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.
  3. Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
  4. Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
  5. Kląskanie językiem.
  6. Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust / żuchwa opuszczona/.
  7. Język wysunięty w kształcie grota wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust.
  8. Rurka – wargi ściągnięte i zaokrąglone unoszą boki języka.
  9. Język lekko wysunięty opiera się na wardze dolnej i przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.
  10. Ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej.
  11. Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.

Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie

  1. Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
  2. Płukanie gardła ciepłą wodą.
  3. „ Chrapanie” na wdechu i wydechu.
  4. Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.
  5. Wymawianie połączeń głosek tylnojęzykowych zwartych z samogłoskami, np. ga, go, ge, gu, gy, gi, gą, gę, ka, ko, ke, ky, ki, ku, ak, ok, ek, ik, yk, uk…
  6. Wypowiadanie sylab / jak wyżej/ i logatomów: aga, ogo, ugu, eke, yky, ygy, iki, Igi, ago, egę itp.
  7. Nabieranie powietrza nosem i zatrzymanie w jamie ustnej. Policzki nadęte. Początkowo nadymać policzki z zatkanym nosem, a następnie próbować połykać powietrze.

Ćwiczenia policzków

  1. Nadymanie policzków – „ gruby miś”.
  2. Wciąganie policzków – „ chudy zajączek”.
  3. Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza.
  4. Naprzemiennie „ gruby miś” – „ chudy zajączek”.
  5. Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.

 



02.- 05.06.2020

  1. Głoska [SZ] w izolacji. Powtórz głoskę po każdym zestrzeleniu balona.

https://wordwall.net/pl/resource/1049150/logopedia/g%c5%82oska-sz-w-izolacji-powt%c3%b3rz-g%c5%82osk%c4%99-po-ka%c5%bcdym

  1. Sylaby. Głoska [SZ]. Odkrywaj po kolei karty i powtarzaj sylaby.

https://wordwall.net/pl/resource/1045360/logopedia/sylaby-g%c5%82oska-sz-odkrywaj-po-kolei-karty-i-powtarzaj

  1. Sylaby. Głoska [Ż]. Znajdź takie same karty i powtórz sylaby.

https://wordwall.net/pl/resource/1045494/logopedia/sylaby-g%c5%82oska-%c5%bc-znajd%c5%ba-takie-same-karty-i-powt%c3%b3rz

  1. Głoska [ż] w nagłosie. Memory. Odnajdź pary. Za każdym razem powtórz odkryte słowo.

https://wordwall.net/pl/resource/1046682/logopedia/g%c5%82oska-%c5%bc-w-nag%c5%82osie-memory-odnajd%c5%ba-pary-za-ka%c5%bcdym

  1. Wyrażenia z głoską [ż]. Ułóż je i powtórz.

https://wordwall.net/pl/resource/1045807/logopedia/wyra%c5%bcenia-z-g%c5%82osk%c4%85-%c5%bc-u%c5%82%c3%b3%c5%bc-je-i-powt%c3%b3rz

  1. Głoski szumiące – powtarzaj zdania.

https://wordwall.net/pl/resource/1128307/g%C5%82oski-szumi%C4%85ce

 


Głoska r - utrwalanie

Ćwiczenia usprawniające
1. Wysuwanie języka do przodu: język wysoki i szeroki
2. Unoszenie szerokiego języka na górną wargę
3. Unoszenie szerokiego języka na górne zęby
4. Cofanie szerokiego języka wzdłuż podniebienia
5. Kląskanie językiem- czubkiem
6. Ssanie cukierka- czubkiem języka
7. Układanie języka w kształt szpilki, rurki, łyżeczki
8. Masowanie czubka języka szczoteczką do mycia zębów
9. Masaż jęyka przez wysuwanie go między lekko rozwarte zęby

  1. Rozpoczynamy od szybkiego wymawiania głosek ttt, ddd, tdtdtdtd, tdntdntdntdn, tede-tede, tedo-tedo, tedu-tedu.
    2. Wymawiając ddddd przesuwamy palcem pod językiem w prawo i lewo pobudzając go do drgań

    3. Wąski pasek papieru umieszczamy na czubku języka za górnymi zębami i polecamy dmuchać na język energicznie wymawiając ttt na następnie tr. Wówczas papierek odskoczy.
    4. Powtarzaj.

    tra, tro, tre, tru, try.- TRAWA, TRASA, TRAMWAJ, TRATWA, TRAMPKI, TROJE TROCHĘ TRUDNY, TRUSKAWKA, TRYBUNA


 dra, dro, dre, dru, dry - DRABINA, DROGA, DREWNO, DREWNIAKI, DRUT


 ATRA, ATRO, M ATRE, ATRU, ATRY, OTRA, OTRO, OTRE, OTRU, OTRY
 STRAŻAK, WIATRAK, SIOSTRA, JUTRO, LUSTRO, STRUMYK, OPATRUNEK, STRUŚ, CYTRYNA


ADRA, ADRO, ADRE, ADRU, ADRY, ODRA, ODRE, ODRO, ODRU, ODRY
KOŁDRA, WIADRO, ZDROWY, BIEDRONKA, LANDRYNKI, ADRES
TRUDNA DROGA, DROBNY DRUK, DRUGA STRONA, DREWNIANY WIATRAK
Strażak niesie drabinę . Na drodze leży drut. Siostra kupiła truskawki.

  1. ZACZAROWANE WYRAZY
    Odszukaj ukryte w rzędach wyrazy zaznacz je oraz wypowiedz głośno i wyraźnie. Zwróć uwagę na dokładne wypowiedzenie r, jeden z wyrazów zilustruj pod wykreślanką.
    R O W E R R A K
    O B R A Z R O K
    R A M A F G G U
    T R A M W A J K
    R Y N N A G H Y
    R O B A K L U Y
    T O R B A M A D
    G R Y R Y J E K
  2. Zagadki logopedyczne z głoską r
    · Choć się zielonej trawy naje, to jednak białe mleko daje????
    · Nie gryzą , choć zęby mają , ogrodnikom pomagają????
    · Najlepszym lekarzem złamanego ołówka jest???
    · Wisi w łazience wycierasz nim ręce???
    · Rudą kitką się chlubi orzeszki bardzo lubi????
    · W piórniku noszę kolorowe, dzięki nim rysuję obrazy nowe???
    · Ma ja na nosie Hilary pan wnet poprawiają wzroku stan???
    · Słodki, w papierek jest zawinięty, czekoladowy lub z dodatkiem mięty????
    · Na ręce, na ścianie na kościoła wieży godzinę wskazuje czas dokładnie mierzy????

    08 - 10.06.2020 r. Gry i zabawy utrwalające prawidłową artykulację głoski [cz].

    Głoska [CZ]. Podejdź do takiej samej sylaby. Powtórz ją.

    https://wordwall.net/pl/resource/1045215/logopedia/g%c5%82oska-cz-podejd%c5%ba-do-takiej-samej-sylaby-powt%c3%b3rz-j%c4%85

    Głoska [cz]. Połącz wyrazy z występującymi w nich sylabami. Powtórz wszystko.

    https://wordwall.net/pl/resource/1047718/logopedia/g%c5%82oska-cz-po%c5%82%c4%85cz-wyrazy-z-wyst%c4%99puj%c4%85cymi-w-nich

     

    Głoska [cz] w nagłosie. Odszukaj pary. Za każdym razem, gdy odkryjesz słowo - powtórz je.

    https://wordwall.net/pl/resource/1047158/logopedia/g%c5%82oska-cz-w-nag%c5%82osie-odszukaj-pary-za-ka%c5%bcdym-razem

    Głoska [cz] - zdania. Uzupełnij zdania i powtórz je.

    https://wordwall.net/pl/resource/1049516/logopedia/g%c5%82oska-cz-zdania-uzupe%c5%82nij-zdania-i-powt%c3%b3rz-je


    15 - 19. 06 2020 JĘZYK W SUPEŁEK CZYLI ZABAWY LOGOPEDYCZNE 

    DMUCHANKI 
    Jest wiele wariantów tej zabawy. Dmuchając, można poruszać wiatraczek, pocięte paski bibułki, zabawki zawieszone na nitkach. Można utrzymywać w górze piórko lub gasić świecę z coraz większej odległości.

    PIŁKA DMUCHANA

    Jest odmianą piłki nożnej. Na dwóch krańcach stołu ustawcie bramki szerokości ok. 15cm. Piłeczkę pingpongową połóżcie na środku. Na sygnał zaczynacie grę. Dmuchając, trzeba wbić gola przeciwnikowi. Gol kończy grę.

    JĘZYCZEK WĘDROWNICZEK

    Do tej zabawy potrzebne jest duże lustro. Kontroluje się w nim poprawność wykonywanych czynności. Opowiedz dziecku historyjkę o języczku, który wybrał się na wycieczkę po całej buzi. Języczek ogląda buzię od wewnątrz: liczy ząbki, dotyka podniebienia, zagląda pod siebie, dotyka dziąseł górnych i dolnych, wygląda na zewnątrz, próbuje dosięgnąć nosa, dotkną brody itp. Ta zabawa pozwala maluchowi poznać nazwy różnych części buzi.

    HUŚTAWKA DLA MISIA

    Ułóż dziecko wygodnie na plecach. Na jego brzuszku połóż książkę, posadź na niej misia lub inną ulubiona zabawkę. Dziecko, wdychając i wydychając powietrze huśta misia, który to unosi się, to opada. Dziecko musi oddychać powoli i spokojnie, tak, żeby miś nie spadł z huśtawki.

    GŁODNY KOTEK

    Opowiedz dziecku bajkę o głodnym kotku, który szukał czegoś do jedzenia. Jeśli wystarczy ci czasu i wyobraźni, możesz rozwinąć bajkę. Kotek spotyka różne zwierzątka i próbuje tego, co one jedzą. W końcu znajduje miseczkę mleka i stwierdza, że to jest najlepsze. Dziecko gra rolę kotka. Głodny kotek oblizuje kolejno górną i dolną wargę. Potem dziecko robi z rąk miseczkę i naśladując kota, „wypija" mleko. Na koniec, jak zwykle robią to kotki, myje się po jedzeniu, zlizuje mleczko z ust.

    BAŃKI MYDLANE

    Znana i bardzo lubiana przez dzieci zabawa. Możesz użyć gotowego zestawu kupionego w sklepie albo samodzielnie przygotować płyn i słomkę. Zachęcam do tego drugiego. Będziesz mieć pewność, że płyn nie jest szkodliwy dla dziecka. Bańki można robić w powietrzu i w kubku - dmuchając przez słomkę do środka.

    PORZĄDKI 
    Rozsyp na stole drobne przedmioty. Zadaniem dziecka jest sprzątnąć wszystko do pudełka - za pomocą warg. Można robić zawody, kto zbierze więcej.

    ŻYWE LUSTERKO

    Usiądź naprzeciw dziecka. Ustalcie, kto pierwszy będzie lusterkiem. Jedna osoba robi różne miny, a „lusterko" stara się je naśladować. Potem zamieńcie się rolami. To naprawdę śmieszne.


    24 – 25.06.2020r. - Gry i zabawy loopedyczne.

    Połączenia wyrazowe z głoską [sz] – gra

    https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/polaczenia-wyrazowe-z-gloska-sz-gra/

    Domino obrazkowe z głoską [sz] w śródgłosie

    https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/domino-obrazkowe-z-gloska-sz-w-srodglosie/

    Afera w ZOO – wierszyk do utrwalania [r] w śródgłosie

    https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloska-r/afera-w-zoo-wierszyk-do-utrwalania-r-w-srodglosie/

    Karta pracy -reranie połączenie [kr]

    https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloska-r/karta-pracy-reranie-polaczenie-kr/


8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.