Śnieżynkowe szaleństwo
Na zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia techniczne z uczennicami sięgnęłyśmy po szydełka zakupione w ramach programu #Laboratoria Przyszłości. Nadrzędnym celem zajęć była nauka szydełkowania. Szydełkowanie wymaga sporo cierpliwości i dokładności. Aby coś wydziergać, wystarczy wiedzieć, jak zrobić łańcuszek, oczko ścisłe, półsłupek czy słupek. Uczennice swoją przygodę z szydełkowaniem zaczęły od wykonania pętelki początkowej. Umiejętność jej zrobienia zajęła im naprawdę sporo czasu. Wykonanie kolejnych oczek łańcuszka nie sprawiało im już takiego problemu. Kordonkowe śnieżynki, które wyszły spod ich szydełka, nie od razu wyglądały cudownie. Trzeba było jeszcze je usztywnić. Ile koronczarek, tyle sposobów usztywniania: krochmalem, lakierem do włosów, klejem…. My wybrałyśmy cukrzenie - namaczanie robótki w roztworze cukru, która po wyschnięciu staje się sztywna. Na koniec śnieżynki należało tylko wymodelować, przypinając szpilkami do styropianu i poczekać aż wyschną.
Robótki ręczne mają działanie uspokajające, poprawiają pamięć i koncentrację oraz wpływają na pozytywną samoocenę. Są nie tylko ciekawe, ale rozwijają twórcze myślenie, doskonalą sprawność manualną ręki, kształcą poczucie estetyki, uczą cierpliwości. Dzierganie jest odskocznią od zajęć szkolnych, komputera, wycisza i zmniejsza poziom stresu. Wśród uczennic znalazły się takie, które zakupiły na użytek własny szydełka, aby poszerzać swoje umiejętności. Cieszy fakt, że młode dziewczęta nadal chcą uczyć się tej sztuki, ponieważ uważają szydełkowanie jako doskonały sposób spędzania wolnego czasu.
Szydełkowe białe śnieżynki przyozdobiły naszą szkolną choinkę i gazetki ścienne. Obok białych śnieżynek na choince pojawiły się niebieskie śnieżynki (widoczne na zdjęciach), które zostały wydrukowane w drukarce 3D oraz śnieżynki wykonane z ciasta piernikowego. Dzięki temu nasza szkolna choinka połączyła w sobie tradycję z nowoczesnością.
Przydatne linki:
https://Historia szydełkowania (centrumrekodziela.pl)
Dorota Charchut