„Kiedy masz jakieś wątpliwości, idź do biblioteki”
Joanne K. Rowling
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
BIBLIOTEKA, BAWI, UCZY, INSPIRUJE
REALIZOWANA W ROKU SZKOLNYM 2019/2020 W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ W CZARNEJ
Opracowała: Paulina Barnaś
OPIS INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
- Założenia organizacyjne:
Nazwa innowacji: „Biblioteka, Bawi, Uczy, Inspiruje”
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Termin realizacji: 01.10.2019 – 25.06.2020 r.
Adresaci programu: Projekt przeznaczony jest dla uczniów Publicznej Szkoły Podstawowej w Czarnej.
Projekt ,,Biblioteka, Bawi, Uczy, Inspiruje” składa się z przedsięwzięcia podzielonego na poszczególne etapy edukacyjne: dla uczniów z oddziału przedszkolnego oraz klas I - III szkoły podstawowej, klas uczniów klas IV – VIII szkoły podstawowej. Dzięki realizacji różnorodnych działań pokażemy, że czytanie kształtuje wewnętrzny świat dziecka, a odpowiednio dobrana literatura pomaga budować system wartości i wskazuje życiowe priorytety. Wychowanie do czytania jest pracą żmudną i wieloletnią. Powinno rozpocząć się jak najwcześniej. Jest to bardzo ważne, ponieważ wychowanie dzieci na czytelników jest dzisiaj, w dobie społeczeństwa informacyjnego, ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Nieumiejętność czy stronienie od czytania może spowodować nienadążanie za zmianami, a w konsekwencji wykluczenie informacyjne. Pamiętajmy, że nikt nie rodzi się czytelnikiem, a zamiłowanie do czytania musi być pobudzane przez inne osoby. Innowacja będzie realizowana podczas lekcji języka polskiego, zajęć artystycznych, godzin wychowawczych, lekcji bibliotecznych, a także na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej, przedszkolnej i zajęciach pozalekcyjnych. Innowacja będzie realizowana w ciągu jednego roku.
Koordynatorzy innowacji: Paulina Barnaś, Barbara Ozga, Katarzyna Zielińska
- Założenia programowe:
O pozytywnych skutkach czytania książek wie chyba każdy z nas. Dużo mówi się o tym, że czytanie rozwija nas pod względem intelektualnym, emocjonalnym. Badania naukowe potwierdzają, że czytanie książek rozwija wyobraźnię, bogaci język, uczy abstrakcyjnego myślenia, stymuluje rozwój, uczy wyrażać myśli i rozumieć innych. W ostatnich latach możemy zaobserwować znaczący spadek czytelnictwa. Głównym konkurentem książki dla dzieci stał się komputer, telewizja czy smartfon, dlatego założeniem naszej innowacji jest uczynienie z czytania sposobu na spędzanie wolnego czasu. Ponadto, uczniowie powinni zrozumieć, że biblioteka to miejsce, gdzie można znaleźć potrzebne informacje, ale także miło spędzić czas i zrobić coś dla innych.
- CELE INNOWACJI
CEL GŁÓWNY:
Główny cel projektu to zaszczepienie nawyków czytelniczych i rozwijanie zamiłowania do literatury. Jego podstawowym założeniem jest popularyzowanie czytelnictwa, zaktywizowanie do twórczego wysiłku i integrowanie społeczności szkolnej.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- kształtowanie nawyków czytelniczych;
- wyrabianie szacunku do literatury;
- kształtowanie umiejętności wykorzystania poznawczej i ludycznej funkcji literatury;
- kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem;
- wprowadzenie dzieci w świat literatury;
- przygotowanie dzieci do późniejszego, samodzielnego wyboru książek; nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy;
- budzenie zaciekawienia książką przez zabawy literacko-teatralne, plastyczne;
- zapoznanie dzieci z biblioteką;
- zachęcenie nauczycieli i rodziców do głośnego i systematycznego czytania z dziećmi;
- integrowanie grupy poprzez wspólną naukę, pracę, zabawę;
- nabywanie umiejętności kształtowania twórczego i zaangażowanego stosunku do rzeczywistości; rozwijanie uzdolnień artystycznych uczniów;
- rozwijanie wiary we własne możliwości;
- stwarzanie możliwości dzielenia się swoimi umiejętnościami z innymi; rozwijanie wrażliwości na różne formy ludzkiej działalności sferze kultury obejmującej przekaz literacki, plastyczny, muzyczny;
- propagowanie pozytywnych wzorców kulturowych i osobowych;
- poznanie pracy bibliotekarza;
- kształtowanie nawyku czytania i korzystania z biblioteki szkolnej oraz pozaszkolnej;
- podejmowanie działań twórczych samodzielnie lub zespołowo.
- METODY I FORMY PRACY:
Wychodząc z założenia, że nie istnieje jedna metoda oddziałująca na każdego ucznia, przyjmujemy, że stosowanie wielokierunkowości w tej dziedzinie jest najlepszym sposobem na osiąganie umiejętności czytelniczych przez wszystkie dzieci na równym poziomie i w podobnym czasie, a mimo to w indywidualnym tempie. Służyć temu będą różne formy i metody pracy, z przewagą metod aktywizujących.
- METODY I FORMY NAUCZANIA:
- głośne czytanie bajek, baśni, opowiadań i wierszy przez uczniów;
- zorganizowanie galerii prac plastycznych dotyczących literatury;
- organizowanie przedstawień i inscenizacji; prezentowanie książek w kącikach czytelniczych;
- lekcje biblioteczne;
- organizowanie konkursów;
- gazetki promujące czytelnictwo; pedagogizacja rodziców na temat głośnego czytania dzieciom;
- prowadzenie rozmów na temat czytanych tekstów literackich;
- korzystanie z biblioteki szkolnej oraz publicznej;
- inscenizowanie tekstów lub ich fragmentów; prezentowanie lektury w różnych formach;
- wyrażanie przeżyć w formie plastycznej inspirowanych treścią utworów literackich.
- PRZEWIDYWANE EFEKTY
- wzrost czytelnictwa;
- uczniowie wypożyczają więcej książek, poprawa poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów;
- wzrost zrozumienia tekstów i poleceń wyciszenie i poprawa koncentracji;
- wyrażanie własnych refleksji wzrost poczucia własnej wartości;
- poprawa wzajemnych relacji pomiędzy uczniami;
- wzrost zaangażowania w życie społeczne, wzajemne polecanie sobie książek godnych przeczytania;
- zainteresowanie pracą bibliotekarza;
- potrzeba tworzenia i poznawania dzieł kultury.
- EWALUACJA
Ewaluacja zostanie przeprowadzona na zakończenie innowacji pedagogicznej. Do oceny innowacji posłuży także statystyka wypożyczeń w bibliotece szkolnej, zaangażowanie uczniów w różnego typu działaniach promujących czytelnictwo. Wyniki ewaluacji zostaną przedstawione w formie sprawozdania podczas posiedzenia Rady Pedagogicznej.
Innowacja pedagogiczna realizowana w roku szkolnym 2019/2020 Biblioteka - Bawi, Uczy, Inspiruje |
||||
Zadanie |
Formy realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin realizacji |
Cele |
Zapoznanie uczniów i rodziców z projektem promującym czytelnictwo w szkole, informacja podczas godziny wychowawczej |
Umieszczenie informacji na stronie internetowej szkoły. |
Nauczyciel bibliotekarz |
X |
Zachęcenie nauczycieli i rodziców do głośnego
|
Drugie życie książki – book crossing |
W bibliotece szkolnej będzie regał na którym uczniowie/ nauczyciele będą mogli wymieniać się książkami. |
Nauczyciel bibliotekarz |
Cały okres realizacji innowacji |
Kształtowanie nawyków czytelniczych; Wyrabianie szacunku do literatury;
|
Zagrasz w zielone? Randka z książką, wylosuj cytat, czyli niespodzianki w bibliotece |
Akcje promujące czytelnictwo. |
Koordynatorzy projektu, nauczyciel bibliotekarz |
Cały okres realizacji innowacji |
Zapoznanie dzieci z biblioteką; Promocja czytelnictwa; |
„Ucho biblioteki” – biuletyn szkolny |
Co trzy miesiące będzie wydawany biuletyn informacyjny |
Nauczyciel bibliotekarz, Katarzyna Zielińska, Paulina Barnaś, Barbara Ozga, wychowawcy klas |
Co trzy miesiące |
Integrowanie grupy poprzez wspólną naukę, pracę, zabawę; Budzenie zaciekawienia książką przez zabawy literacko-teatralne, plastyczne; |
Ranking czytelniczy |
W bibliotece szkolnej będzie wywieszony ranking czytelniczy. Klasa, która zajmie pierwsze miejsce w nagrodę otrzyma prawo do dnia „bez pytania”. |
Nauczyciel bibliotekarz, uczący nauczyciele |
Cały okres realizacji innowacji |
Promocja czytelnictwa; Poznanie pracy bibliotekarza;
|
Reklama dźwignią handlu Biblioteka, Bawi, Uczy, Inspiruje. Konkurs dla klas VI – VIII na audiowizualną reklamę biblioteki. |
Konkurs dla klas VI – VIII na reklamę audiowizualną biblioteki. Najlepsza zostanie umieszczona na stronie internetowej szkoły. |
Wychowawcy klas, koordynatorzy projektu |
Luty 2020 |
Stwarzanie możliwości dzielenia się swoimi umiejętnościami z innymi; Nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy; |
"Wśród ludzi jest się także samotnym..." – zajęcia z biblioterapii |
Lekcje biblioteczne podkreślające aksjologię ujętą w książkach. |
Koordynatorzy innowacji |
Cały rok, według potrzeb |
Przygotowanie dzieci do późniejszego, samodzielnego wyboru książek; |
# biblioteka, czyli Tydzień Bibliotek |
W tygodniu bibliotek (maj 8-15) wyjazd na zajęcia do Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej w Dębicy |
Koordynatorzy projektu, wychowawca klasy III |
Maj 2020 |
Kształtowanie nawyku czytania i korzystania z biblioteki szkolnej oraz pozaszkolnej;
|
Razem możemy więcej…, spotkania młodzieży w celu przygotowania bieżących akcji |
Cykliczne spotkania z młodzieżą. Przeprowadzenie warsztatów bibliotecznych. |
Paulina Barnaś |
Cały rok, według potrzeb |
Wprowadzenie dzieci w świat literatury; Integracja grupy; |
Sto lat! Sto lat! Niech żyje nam!, czyli Urodziny Andersena |
Zaangażowanie starszych uczniów do przygotowania części artystycznej dla najmłodszych. Czytanie bajek przez starszych uczniów dla młodszych w tym przedszkolaków. Zorganizowanie krótkiego przedstawienia. |
Paulina Barnaś, koordynatorzy innowacji |
III |
Kształtowanie umiejętności wykorzystania poznawczej
|
A wszystko zaczęło się od biblioteki… |
Wystawa prac plastycznych (literackich) lokalnego artysty |
Koordynatorzy projektu |
II semestr |
Rozwijanie wiary we własne możliwości; Propagowanie pozytywnych wzorców kulturowych |
Dzień poświęcony odrzuceniu i wykluczeniu z grupy rówieśniczej. Prezentacja nt. wykluczenia z grupy rówieśniczej |
Scenki sytuacyjne zaprezentowane podczas ogólnokształcącego potkania. Tematy scenek będą odnosiły się przeczytanych i omówionych lektur szkolnych. |
Wychowawcy klas IV – VIII, Barbara Socha, |
III |
Nabywanie umiejętności kształtowania twórczego Rozwijanie uzdolnień artystycznych uczniów; Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem;
|
Szkolny Dzień Życzliwości |
Uczniowie na „drzewie życzliwości” będą przywieszać życzenia/podziękowania lub miłe słowa dla swoich szkolnych koleżanek i kolegów. |
Informacja na stronie internetowej szkoły. Dokumentacja fotograficzna. |
XI (około 21 listopada) |
Upowszechnianie życzliwości jako zasady – filaru współżycia społecznego; |
Magiczne Drzewo Słodziaków |
Udział w Ogólnopolskiej Akcji organizowanej przez sieć sklepów Biedronka. Możliwość wygrania książek o wartości 1000 zł. |
Marta Cygan, Paulina Barnaś, Monika Bieszczad, Katarzyna Zielińska |
październik/ listopad |
Podejmowanie działań twórczych samodzielnie lub zespołowo;
|