„Podróż z Kaczką Dziwaczką” - autorskie aranżacje piosenek z wierszy i bajek
W dniu 17 października uczniowie klas 0- II uczestniczyli w audycji muzycznej przygotowanej przez Pracownię Jaszczur i Przyjaciele.
„Podróż z Kaczką Dziwaczką” okazała się być nie tylko spotkaniem z muzyką, ale również zabawą, nauką i interakcją. Audycja zawierała zagadki, rytmiczne zabawy i krótkie rozmowy z dziećmi. Dzięki temu młodzi słuchacze byli nie tylko odbiorcami, ale również aktywnymi uczestnikami wydarzenia. Dzieci rozpoznawały bohaterów ulubionych bajek i utworów literatury dziecięcej. Wraz z muzykami śpiewały piosenki kojarzone z Królem Lwem, Mulanem, Alladynem, Panem Hilarym, bajkami „Toy Story” czy „Księżniczka i Żaba”.
Dzięki znanym i lubianym melodiom z bajek uczestnicy audycji mieli okazję nie tylko posłuchać pięknych utworów, ale także przy pomocy prezentacji multimedialnej przypomnieć sobie przygody bohaterów.
Magdalena Mikosz
„Dzieci rodzą się ze skrzydłami, nauczyciele pomagają im je rozwinąć…”
Pod takim hasłem 10 października b.r. w naszej szkole odbyła się uroczysta akademia z okazji Dnia Edukacji Narodowej.
Podczas części oficjalnej p. dyrektor Marta Markowicz wręczyła p. Marcie Cygan, p. Agnieszce Mądry – Ukowskiej, p. Jerzemu Ostrędze, p. Annie Parze oraz p. Małgorzacie Pękali Nagrody Dyrektora. Sekretarz Gminy Czarna – p. Mirosław Perz, przewodnicząca Rady Rodziców – p. Monika Klucznik oraz przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego – Nikola Lada złożyli nauczycielom, pracownikom szkoły oraz całej społeczności uczniowskiej okolicznościowe życzenia.
W części artystycznej uczniowie klas ósmych przedstawili program „Jeden dzień z życia nauczycieli i uczniów”, który w sposób humorystyczny ukazał codzienność życia szkolnego.
Całość imprezy uświetnił występ zespołu tanecznego prowadzonego przez p. Martę Cygan.
Barbara Ozga, Marta Wilk, Krzysztof Kajpust
Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej
W dniach 29 września – 3 października w klasie 0a i 0b odbył się Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej. Celem przedsięwzięcia było budowanie bezpiecznej, przyjaznej atmosfery wśród uczniów oraz rozwijanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Podczas zajęć dzieci rozwijały umiejętności określania zachowań życzliwych i nieżyczliwych w środowisku rówieśniczym. Uświadomiły sobie, że pewne słowa i konkretne zachowania mogą ranić innych.
Na początku zajęć uczniowie siedząc w kręgu, za pomocą tabliczki „Twoje Emocje” wskazywały buźkę z minką najbardziej odpowiadająca ich samopoczuciu tego dnia. Odpowiadały na pytania: „Dlaczego się tak dziś czujesz?”, „Co ci mogłoby poprawić humor?”, „Czy to uczucie jest dla Ciebie przyjemne, czy nieprzyjemne?”. Wychowawczyni wyjaśniła uczniom i uczennicom, że podczas tych zajęć będą rozmawiali o sprawach ważnych dla każdego człowieka – o tym, jak czujemy się w grupie, co może nas skrzywdzić oraz jak my sami wpływamy na innych swoim zachowaniem. Dzieci wysłuchały opowiadania – „Serduszko z listków” – historia o jeżyku Roro, odpowiadały na pytania i oceniały zachowania bohaterów oraz wykonywały pracę plastyczną z kolorowego papieru i krepiny w taki sposób, by sprawiło im to radość. Dodatkową aktywnością był – „Tęczowy Komunikat Ja”; tęczowa droga z arkuszy. Dzieci rzucając kostką, odliczały na której kartce staną. Nauczyciel czytał zdania, a uczniowie wymyślali ich zakończenie. Na koniec zajęć dzieci siedząc w kręgu przyjaźni podsumowali zajęcia odpowiadając na pytania.
Podsumowując, podczas zajęć uczniowie uczestniczyli w rozmowach, warsztatach i ćwiczeniach, które pomagały zrozumieć, jak ważne są: szacunek, empatia i wzajemne wsparcie. Wspólnie tworzyliśmy zasady dobrego zachowania, a także promowaliśmy postawy życzliwości i tolerancji. Dzieci aktywnie uczestniczyły w zajęciach, a rodzicom został wysłany – „List do rodziców”, uświadamiający ich, jak ważne jest wsparcie dzieci na co dzień, rozmowa oraz współpraca w relacji rodzic – nauczyciel.
Magdalena Mucha, Katarzyna Matłok




