Dzień Czytania Tolkiena
25 marca na całym świecie obchodzony jest Dzień Czytania Tolkiena. Również w naszej szkole – choć nie 25, a w piątek 24 marca – uczciliśmy twórcę Hobbita. Tolkien, znany przede wszystkim jako autor trylogii Władcy Pierścienia, jest przez wielu nazywany ojcem literatury fantasy i cieszy się ogromną popularnością na całym świecie, również wśród uczniów naszej szkoły, czego żywym dowodem są zdjęcia w galerii wykonane przez uczennicę klasy 8 b, Elizę Skowron.
Zofia Knych, Katarzyna Sidor - Bukowska, Barbara Ozga
Pierwszy dzień wiosny oraz Światowy dzień osób z Zespołem Downa
Nareszcie nadeszła wiosna! We wtorek, 21 marca 2023 r. oficjalnie w naszej szkole obchodziliśmy pierwszy dzień wiosny oraz Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa. Święto Wiosny uczciliśmy imprezą okolicznościową. Uczniowie klas IV – VII zostali zaproszeni do sali gimnastycznej na wydarzenie szkolne, podczas którego śmiech i radosny nastrój były oznaką już przybyłej wiosny. Natomiast na korytarzach naszej szkoły przywitano Wiosnę na zielono i kwiatowo. Była to kolejna akcja Samorządu Uczniowskiego i kolejne wyzwanie dla klas w ramach trwającego od września szkolnego plebiscytu „Zgrana klasa to my!”.
Wiosenną imprezę rozpoczęła konkurencja „Twoja twarz brzmi znajomo”, podczas której wybrani wcześniej z każdej klasy uczniowie odwzorowywali (wokalnie, ruchowo i wizualnie) występy artystów polskiego i zagranicznego rynku muzycznego. Tą konkurencję wygrała klasa 4. Następnie trzyosobowe drużyny przystąpiły do quizu sprawdzającego ich wiedzę o zwiastunach wiosny. Quiz został przeprowadzony za pomocą aplikacji „Kahoot”. Zgromadzeni uczniowie i nauczyciele z zapartym tchem czekali na rozwój rozgrywki, gorącymi okrzykami dopingowali zawodników. Quiz wygrała klasa 4. Kolejnym punktem obchodów Święta Wiosny był wybór wiosennej fryzury. Do konkursu każda klasa wytypowała swoich reprezentantów. Uczestnicy zaprezentowali się w specjalnie przygotowanych na tę okazję fryzurach wiosennych. Konkurs z dużą swobodą poprowadziły Gabrysia Kaczmarska i Oliwia Chęciek. Jury w składzie: pani Marta Jędrzejczyk, p. Dorota Charchut oraz Nikola Maziarz miało trudne zadanie do wykonania, by wyłonić zwycięzcę wśród zawodników prezentujących wyszukane, bajecznie kolorowe, pełne fantazji fryzury. Po burzliwych obradach jury zdecydowało, że I miejsce przyznaje uczennicy z kl. 5b – Amelii Gargaś.
Głównym celem imprezy była integracja uczniów, motywowanie do pracy na rzecz klasy, szkoły, wdrażanie do zdrowej rywalizacji. W opinii społeczności szkolnej dzień ten był bardzo udany, uczniowie byli zadowoleni z takiego sposobu „przywitania wiosny” o czym świadczyły uśmiechy na ich twarzach i gromkie brawa dla organizatorów i uczestników biorących udział w poszczególnych konkurencjach.
21 marca obchodzony jest również Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa, którego symbolem są kolorowe skarpetki ubrane nie do pary. Uczniowie chętnie i licznie dołączyli do Zespołu Kolorowych Skarpetek wspierając w ten sposób osoby chorujące na trisomię chromosomu 21. Akcja miała na celu przełamanie stereotypów związanych z tą wadą genetyczną, była też lekcją tolerancji i akceptacji.
Katarzyna Zielińska, Małgorzata Pękala, Krzysztof Kajpust, SU
21 marca 2023 Dzień kolorowej skarpetki
Dwudziestego pierwszego marca nasza biblioteka i świetlica szkolna zorganizowały zajęcia z okazji Międzynarodowego Dnia osób z Zespołem Downa.
W naszej akcji wzięli udział uczniowie przebywający w świetlicy. Wcześniej wszyscy zostali poproszeni o przyjście tego dnia w dwóch różnych, kolorowych skarpetkach. Ważnym punktem było obejrzenie krótkiego filmiku „Dzień kolorowej skarpetki”. Film pokazywał cierpienie, jakie wywołuje nietolerancja. Obrazowo przedstawiał spustoszenie, jakie czyni brak akceptacji i mówi o właściwej postawie wobec odmienności. To film mądry, poruszający i pełen empatii, który warto polecić uczniom w każdym wieku.
Akcja zakończyła się wykonaniem prac plastycznych – uczniowie otrzymali szablony skarpetek i dekorowali je według własnego pomysłu, wykorzystując różne materiały. Skarpetki zostały wyeksponowane na gazetce w szkolnej bibliotece. Wydarzeniu towarzyszyła również wystawa książek w bibliotece szkolnej, które podejmują problemy inności, tolerancji i akceptacji. Były to m.in.:
Marta Jędrzejczyk, Dorota Charchut
Ogólnopolski projekt edukacyjny „Mysia w Europie” #Francja
Zrealizowaliśmy kolejną podróż, tym razem do Francji. Na początku zobaczyliśmy na mapie, gdzie leży Francja oraz poznaliśmy jej barwy narodowe – flagę. Obejrzeliśmy zdjęcia wybranych budowli i zabytków Francji: wieżę Eiffla, Łuk Triumfalny, Pałac Elizejski, Wersal, zamki nad Loarą. Obejrzeliśmy film edukacyjny, dowiedzieliśmy się, że Paryż to miasto mody i najsłynniejszych projektantów mody. Poznaliśmy charakterystyczne potrawy kuchni francuskiej: żaby, ślimaki. sery, rogaliki, ciasto francuskie. Wykonaliśmy pracę plastyczną pt. Wieża Eiffla.
Katarzyna Zielińska
Ogólnopolski projekt edukacyjny „Mysia w Europie” #Hiszpania
Kolejnym przystankiem naszej podróży, w ramach Ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Mysia w Europie”, była słoneczna Hiszpania. Ten fascynujący kraj bardzo zaciekawił uczniów kl.2b. Dzieci poznały symbole narodowe Hiszpanii, niektóre tradycje, dowiedzieli się czym jest flamenco i corrida, poznały zabytki Madrytu i Barcelony.
Katarzyna Zielińska