Zapisz w zeszycie przedmiotowym (zakres materiału na dn. 12 – 25.03.2020 r.)                                                   

Temat:  Równania reakcji chemicznych – ćwiczenia utrwalające.

-  zad. 5 str. 158 podręcznik do kl. 7, Chemia Nowej Ery

- zad. przedstawione na zdjęciu poniżej; do zeszytu przedmiotowego wpisz rozwiązania zadań (nie przepisuj poleceń i przykładów). Jeśli nie jesteś pewien, czy poprawnie wykonałeś zadanie – prześlij je do mnie poprzez e-dziennik w celu sprawdzenia.

Zapisz w zeszycie przedmiotowym.

Temat:  Powtórzenie wiadomości z działu: Łączenie się atomów. Równania reakcji chemicznych.

Uwaga! Ostatni temat z tego działu: „Obliczenia stechiometryczne” omówimy wspólnie po powrocie do szkoły!

- proszę przeczytać podsumowanie działu: „Łączenie się atomów. Równania reakcji chemicznych” – podręcznik str. 156-157,

- zad. 1, 4, 7 str. 158 z podręcznika do kl. 7, Chemia Nowej Ery

Zapisz w zeszycie przedmiotowym.

NOWY DZIAŁ: WODA I ROZTWORY WODNE

Temat:  Woda – właściwości i rola w przyrodzie.

Jako, że temat jest Wam znany – choćby z życia codziennego, lekcji przyrody …

- proszę zrobić notatkę lekcyjną (przynajmniej) na podstawie podręcznika str. 160-164. W notatce powinno znaleźć się krótkie wyjaśnienie:

  • Do czego potrzebna jest woda?,
  • Jakie są główne źródła zanieczyszczeń wód? – graf ze str. 161
  • Jak racjonalnie gospodarować wodą?
  • Co to jest woda destylowana i do czego wykorzystuje ją człowiek?

- zad. 1 str. 164 podręcznik do kl. 7

- Uzupełnij w zeszycie zdanie dotyczące niezwykłej właściwości wody: Największą gęstość ma woda w temperaturze ….. oC; podczas mrozów gromadzi się na dnie zbiornika wodnego, co umożliwia życie roślinom i zwierzętom wodnym.


ZAKRES MATERIAŁU Z CHEMII DO OPRACOWANIA PRZEZ UCZNIÓW KL. 7

OD DNIA 26.03.2020 r. DO DNIA 03.04.2020 r.

Adres mojej poczty elektronicznej „do kontaktu z uczniami” to:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  Tak jak inni nauczyciele, utworzyłam na swojej poczcie elektronicznej „grupę klasy 7”, jeśli wszyscy podali poprawne adresy swoich skrzynek pocztowych, to będziemy w stałym kontakcie.

(Wielu uczniów nie odpowiedziało mi jeszcze na e-maila (z piątku 20 marca 2020 r.), za pomocą którego chciałam sprawdzić łączność z każdym uczniem kl. 7).

OCENIANIE PRACY UCZNIA:

 Z każdego tematu (realizowanego od czwartku 26.03.2020 r.) poproszę kilka losowo wybranych osób o przesłanie mi wykonanych zadań w formie załącznika (np. zdjęcia) na podany przeze mnie powyżej adres e-mail ( „jak w tradycyjnym” nauczaniu: jeśli klasa 7 ma chemię w czwartki i wtorki, to zadanie z czwartku 26.03.2020 r. będę mogła sprawdzić dopiero we wtorek 31.03.2020 r.). Oczywiście od czasu do czasu sprawdzę, nie tylko bieżące zadanie ale poproszę o przesłanie opracowań z wcześniejszych lekcji.  Oceny będę wpisywać do e-dziennika w kolumnie opisanej jako eNauczanie, z przypisaną wagą 1.

 

CZWARTEK, 26.03.2020 r., KLASA 7, LEKCJA NR 1 WEDŁUG PLANU LEKCJI   

Zapisz w zeszycie przedmiotowym                                                                                       

e-Lekcja nr 1

Temat:  Obliczenia stechiometryczne

- Zanim przejdziemy do omawiania dzisiejszego tematu lekcji przygotuj zeszyt przedmiotowy, układ okresowy pierwiastków oraz podręcznik do chemii otworzony na stronie 151.

- Na dobry początek, obejrzyj nagrany przeze mnie, pierwszy filmik do tego tematu, na utworzonym do tego celu kanale; nazwa mojego kanału na you-tube: „Chemia Fizyka”.  Kanał oznaczyłam jako „niepubliczny”, dlatego podaję link:

https://youtu.be/i9O-ocwrIuM

- Pod tematem lekcji przepisz jako punkt nr 1:

Obliczenia stechiometryczne – to obliczenia, w których interpretuje się równanie reakcji chemicznej z wykorzystaniem prawa zachowania masy.

- Przepisz z mojego filmiku nr 1 (you tube) pełne rozwiązanie zad. 1/155

- Obejrzyj mój filmik nr 2 (you tube)

https://youtu.be/f71iil8p9L4

- Przepisz z filmiku nr 2 pełne rozwiązanie zad. nr 3/155

- Wykonaj zadanie domowe: zad.2/155 podręcznik do chemii. Chętni mogą wykonać pozostałe zadania ze str. 155 (lub dowolną ich część).

 

WTOREK, 31.03.2020 r., KLASA 7, LEKCJA NR 3 WEDŁUG PLANU LEKCJI   

- Zapisz w zeszycie przedmiotowym                                                                                        

e-Lekcja nr 2

Temat:  Utrwalenie wiadomości z działu:

„Łączenie się atomów. Równania reakcji chemicznych”.

Pracując samodzielnie w dniach 12-25 marca 2020 r. wykonaliście (mam przynajmniej taką nadzieję) te łatwiejsze zadania z podręcznika, czyli zad. 1,4,7 ze str. 158 w podręczniku do chemii, o których zrobienie prosiłam (poprzez zakładkę eNauczanie).

Teraz wykonamy wspólnie część pozostałych zadań (podr. str. 158)

- Zanim przejdziemy do omawiania dzisiejszego tematu lekcji przygotuj zeszyt przedmiotowy, układ okresowy pierwiastków oraz podręcznik do chemii otworzony na stronie 158.

- obejrzyj mój filmik nr 1, który dla Ciebie nagrałam na potrzeby dzisiejszej lekcji, link poniżej

https://youtu.be/7NkMMTHcfcE

 (uwaga! w nagraniu zad. 5c, raz zamiast powiedzieć 6 atomów azotu, powiedziałam pomyłkowo 6 wodorów – ups J w 6min. i 28 sek. filmiku).

- Pod tematem lekcji przepisz z filmiku nr 1 (do tej lekcji) rozwiązane przeze mnie przykłady (tj. zad 5 a-c, str. 158).

- obejrzyj mój filmik nr 2, który dla Ciebie nagrałam na potrzeby dzisiejszej lekcji, link poniżej:

https://youtu.be/yABmAPBfTPU

- Przepisz do zeszytu, z filmiku nr 2 (do tej lekcji) rozwiązane przeze mnie zadania/przykłady (tj. zad 6 oraz zad. 3 e-h, str. 158).

- Wykonaj zadanie domowe: dokończ zadanie 3 a-d, zad. 5d-f ze str. 158 - podręcznik do chemii.

*Chętni mogą wykonać pozostałe zadania ze str. 158 (lub dowolną ich część). Proponuję zrobić zad. 7/158 – przyda się do sprawdzianu, który będzie w bliżej nieokreślonym jeszcze terminie.

 

CZWARTEK, 02.04.2020 r., KLASA 7, LEKCJA NR 1 WEDŁUG PLANU LEKCJI   

Zapisz w zeszycie przedmiotowym                                                                                        

e-Lekcja nr 3

Temat:  Woda – właściwości i rola w przyrodzie. Woda jako rozpuszczalnik

Pracując samodzielnie w dniach 12-25 marca 2020 r. wykonaliście (mam przynajmniej taką nadzieję) notatkę wg wskazanych przez mnie punktów dotyczącą tematu „Woda – właściwości i rola w przyrodzie”( ze str. 160-164 w podręczniku do chemii).

Teraz utrwalimy podstawowe wiadomości o wodzie i przeanalizujemy kolejną część materiału.

- Zanim przejdziemy do omawiania dzisiejszego tematu lekcji przygotuj zeszyt przedmiotowy, oraz podręcznik do chemii (str. 165)

- Na dobry początek, obejrzyj filmik z serii crazyNauka (z zasobów internetu), z którego dowiesz się dlaczego woda jest „niezwykłą substancją” i zobaczysz kilka prostych „trików” z wodą w roli głównej; link poniżej

https://www.youtube.com/watch?v=W2R1a9KSr7Y

zapisz do zeszytu poniższe punkty:

  1. Właściwości i rola w przyrodzie (ww. filmik, zasoby Internetu)
  2. Rozpuszczanie - …(wpisz def. ze str. 169 z podr.)
  3. Rozpuszczanie substancji w wodzie (dośw. 25 str. 165 podręcznik oraz filmik, zasoby Internetu)

https://www.youtube.com/watch?v=kpVt65-2tVs

Obserwacje: cukier i sól rozpuszczają się w wodzie, a olej i benzyna tworzą warstwy na powierzchni cieczy.

Wniosek: Nie wszystkie substancje dobrze rozpuszczają się w wodzie. Niektóre ciecze po wymieszaniu z wodą tworzą emulsje.

  1. Emulsja to - ……(wpisz def. ze str. 169 z podr.)
  2. Woda ma budowę polarną. Dobrze rozpuszczają się w niej związki o podobnej budowie.
  3. Budowa cząsteczki wody

obejrzyj filmik, który dla Ciebie nagrałam i przepisz do zeszytu, to co tam zapisałam, link do filmiku:

https://youtu.be/Vzk1TRJb8sc

Dipol to - …… (wpisz def. ze str. 169 z podr.)

  1. Od czego zależy szybkość rozpuszczania się danej substancji? (podr. str. 168)

- od temperatury

- od mieszania

- od rozdrobnienia substancji rozpuszczanej.

Zad. domowe

Podejdź do lustra, uśmiechnij się do siebie J J J i powiedz; CHEMIA DA SIĘ LUBIĆ!


ZAKRES MATERIAŁU Z CHEMI DO OPRACOWANIA PRZEZ UCZNIÓW KL. 7

NA dn.: 6-8 IV 2020 r. (lekcję mamy we wtorek 7 IV 2020 r.)

 

Przypominam adres mojej poczty elektronicznej „do kontaktu z uczniami” Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

 

PROSZĘ NIE PRZYSYŁAĆ DO MNIE ZAŁĄCZNIKÓW Z INNYCH ADRESÓW E-MAIL NIŻ TE, KTÓRE PODALIŚCIE DO KONTAKTU!! NIE TWÓRZ NOWEJ WIADOMOŚCI – UŻYWAJ FUNKCJI „ODPOWIEDZ”

 

WTOREK, 07.04. 2020 r., KLASA 7, LEKCJA NR 3 WEDŁUG PLANU LEKCJI   

- Zapisz w zeszycie przedmiotowym                                                                                        

e-Lekcja nr 4

Temat:  Sprawdzian wiadomości z działu:

„Łączenie się atomów. Równania reakcji chemicznych”

 

Zapraszam do obejrzenia filmiku nr 1  (czas. ok. 1 min.), który dla Ciebie nagrałam:

https://youtu.be/3GE-llNGJ7k

 

Kilka dni wcześniej prześlę Ci na skrzynkę e-mail (którą podałeś do kontaktu) wiadomość wraz z załącznikiem, którym będzie arkusz sprawdzianu z chemii do rozwiązania z działu „Łączenie się atomów. Równania reakcji chemicznych”.

Termin odsyłania prac – do 07.04.2020 r. !!! (włącznie).

Dla kogo nie stanowi to problemu, to proponuję wydrukować sprawdzian, PODPISAĆ SIĘ (SWOJE IMIĘ, NAZWISKO, KLASĘ), uzupełnić i odesłać do mnie jako załącznik (zdjęcie). Jeśli ktoś miałby jakiekolwiek trudności z wydrukowaniem sprawdzianu, to proszę się nie przejmować, tylko rozwiązać sprawdzian w zeszycie, pod tematem e-Lekcji nr 4. (Zadania proszę rozwiązywać po kolei, czytelnie, długopisem z ciemnym tuszem. Nie trzeba przepisywać treści zadań, poleceń do zeszytu).

Zanim zabierzesz się do rozwiązywania zadań ze sprawdzianu przygotuj układ okresowy pierwiastków.

Staraj się pracować samodzielnie.

Pamiętaj, że uczysz się dla siebie, a nie tylko dla ocen.

POWODZENIA !!!

 

Zapraszam do obejrzenia filmiku nr 2  (czas. ok. 7 min.), który dla Ciebie nagrałam. W filmiku jeszcze raz tłumaczę w jaki sposób oblicza się stosunek masowy oraz zawartość procentową (% masowy) pierwiastków w związkach chemicznych.

https://youtu.be/DtCQHj_A6xk

W trakcie trwania filmiku zacznij  przepisywać do zeszytu informacje z „białej e-tablicy” jako notatkę do tematu: Sprawdzian wiadomości ….


CZWARTEK, 16.04. 2020 r., KLASA 7, LEKCJA NR 1 WEDŁUG PLANU LEKCJI   

 

- Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                        

e-Lekcja nr 5

Temat: Analiza sprawdzianu z działu:

„Łączenie się atomów. Równania reakcji chemicznych”

 

 

Każdemu uczniowi odesłałam wraz z oceną dokładne informacje dotyczące błędów, które popełniliście w sprawdzianie i to w odniesieniu do każdego zadania z osobna. Jako analizę sprawdzianu proszę o wykonanie w zeszycie (pod tematem lekcji) przynajmniej trzech zadań ze sprawdzianu. Proszę wybrać takie zadania, za które otrzymaliście najmniej punktów. Korzystając z moich wskazówek przy uzasadnieniu oceny, zeszytu i podręcznika z pewnością poradzicie sobie z tym.

 

Jeśli nie dostałeś ze sprawdzianu oceny 5, to zapisz w zeszycie przedmiotowym poniższe punkty i wykonaj zadania.

  1. Poprawa zadania nr …….. ze sprawdzianu
  2. Poprawa zadania nr …….. ze sprawdzianu
  3. Poprawa zadania nr …….. ze sprawdzianu

 

Uczniowie, którzy napisali sprawdzian na ocenę 5 zamiast powyższych punktów, rozwiązują w zeszycie

zad. 8,9,10 str. 158 w podręczniku (są to zadania z podsumowania działu).

 

 

Przypominam adres mojej poczty elektronicznej „do kontaktu z uczniami” Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Zasady ocenianie pozostają bez zmian (pisałam o nich przed lekcją z 26.03.2020 r.). Za nie odesłanie pracy wpisuję nieprzygotowanie „np” lu minus „-„ (jeśli uczeń jeszcze nie wykorzystał limitu tj. 2 x w semestrze), a następnie ocenę niedostateczną; przy czym zapowiedziane prace pisemne np. sprawdzian są obowiązkowe!

 

PROSZĘ NIE PRZYSYŁAĆ DO MNIE ZAŁĄCZNIKÓW Z INNYCH ADRESÓW E-MAIL NIŻ TE, KTÓRE PODALIŚCIE DO KONTAKTU!! NIE TWÓRZ NOWEJ WIADOMOŚCI – UŻYWAJ FUNKCJI „ODPOWIEDZ”. PRZYPOMINAM O OBOWIĄZKU PODPISYWANIA WYSYŁANYCH DO MNIE ZAŁĄCZNIKÓW, np. stron zeszytu !!!!

 


WTOREK, 21.04. 2020 r., KLASA 7, LEKCJA NR 3 WEDŁUG PLANU LEKCJI   

- Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                        

e-Lekcja nr 6

Temat:  Rozpuszczalność substancji w wodzie. Analiza wykresów rozpuszczalności- lekcja online

- Zapisz notatkę w zeszycie przedmiotowym:                                                                                     

  1. ROZPUSZCZALNOŚĆ – to maksymalna liczba gramów, jaką można rozpuścić w 100 g rozpuszczalnika w danej temperaturze i pod stałym ciśnieniem, aby otrzymać roztwór nasycony. Rozpuszczalność można odczytać z tzw. krzywych rozpuszczalności.

 

  1. ROZTWÓR NASYCONY – to taki roztwór, w którym w danej temperaturze nie można rozpuścić więcej substancji (niż to wynika z wykresu rozpuszczalności).

 

  1. Rozpuszczalność substancji zależy od: (patrz tabela str. 177 w podr.)

a) rodzaju substancji

b) rodzaju rozpuszczalnika

c) temperatury

 

  1. Analiza wykresów rozpuszczalności (wykresy na str. 178 i 179 w podr.)

a) Rozpuszczalność (większości) ciał stałych rośnie ze wzrostem temp.,

b) Rozpuszczalność gazów maleje ze wzrostem temp.

c) *Rozpuszczalność cieczy w wodzie nie zależy od temperatury.

 

Ćwiczenia w odczytywaniu rozpuszczalności substancji z krzywych rozpuszczalności – będziemy to ćwiczyć podczas lekcji online (przykłady znajdziesz w podręczniku na str. 181,182)

 

Zad.  1 - 4 z podr. str. 183  (zadania będziemy rozwiązywać podczas lekcji online)

 

 

Ćwiczenia do samodzielnego wykonania DLA CHĘTNYCH:

Zad. 6, 7 str. 183 (Osoby chętne, po wykonaniu tych zadań mogą przesłać je do mnie do sprawdzenia na adres email podany „do kontaktu”w tytule wpisując: zadania dla chętnych).

 

 

Przypominam adres mojej poczty elektronicznej „do kontaktu z uczniami” Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Zasady ocenianie pozostają bez zmian;

 

PROSZĘ NIE PRZYSYŁAĆ DO MNIE ZAŁĄCZNIKÓW Z INNYCH ADRESÓW E-MAIL NIŻ TE, KTÓRE PODALIŚCIE DO KONTAKTU!! NIE TWÓRZ NOWEJ WIADOMOŚCI – UŻYWAJ FUNKCJI „ODPOWIEDZ”. PRZYPOMINAM O OBOWIĄZKU PODPISYWANIA WYSYŁANYCH DO MNIE ZAŁĄCZNIKÓW, np. stron zeszytu !!!!

 


CZWARTEK, 23.04. 2020 r., KLASA 7, LEKCJA NR 1 WEDŁUG PLANU LEKCJI   

Uwaga! Zanim zapiszesz temat dzisiejszej lekcji, dopisz pod zadaniami z poprzedniej e-lekcji nr 6 (lekcji online) poniższy punkt notatki lekcyjnej, a mianowicie:

 

  1. Rozpuszczalność substancji zależy od: (patrz tabela str. 177 w podr.)
  2. rodzaju substancji
  3. rodzaju rozpuszczalnika
  4. temperatury

 

- Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                        

e-Lekcja nr 7

Temat:  Rodzaje roztworów

- Zapisz notatkę w zeszycie przedmiotowym: 

  1. Roztwór – to mieszanina jednorodna rozpuszczalnika i substancji rozpuszczanej!!!

(Gdy miesza się dwie ciecze lub dwa gazy, przyjmuje się, że rozpuszczalnikiem jest substancja, której jest więcej – przykłady podr. str. 176; np. w powietrzu: rozpuszczalnikiem: azot (zaw. obj. 78%), subst. rozpuszczaną: tlen (21%) i inne gazy).

 

-  Przepisz ze zdjęcia dalszą część notatki do zeszytu:

 

Dla chętnych: polecam odwiedzenie strony – link poniżej i wykonanie kilku interaktywnych ćwiczeń, których wykonanie sprawdzisz klikając „sprawdź” (przewiń na sam dół strony, poniżej słowniczka)

https://epodreczniki.pl/a/rozpuszczalnosc-substancji/DYLjUQ1XO

Przypominam adres mojej poczty elektronicznej „do kontaktu z uczniami” Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Zasady ocenianie pozostają bez zmian;



WTOREK, 28.04. 2020 r., KLASA 7, LEKCJA NR 3 WEDŁUG PLANU LEKCJI   

Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                        

e-Lekcja nr 8

Temat:  Stężenie procentowe roztworu – wprowadzenie - lekcja online

Ćwiczenia utrwalające w odczytywaniu rozpuszczalności substancji z krzywych rozpuszczalności – będziemy to ćwiczyć podczas lekcji online (przykłady znajdziesz w podręczniku na str. 181,182)

 

Przepisz notatkę do zeszytu przedmiotowego:  

Zad.  1,2,3 z podr. str. 191 

(zadania będziemy w miarę możliwości czasowych rozwiązywać podczas lekcji online)

 

Ćwiczenia do samodzielnego wykonania:

Wpisz do zeszytu ze strony 193 odpowiedzi na pytania:

Czym roztwór nasycony różni się od roztworu nienasyconego?

Czym roztwór rozcieńczony różni się od roztworu stężonego?

Następnie obejrzyj krótki filmik, czas 1,5 min. (po kliknięciu w link przewiń do punktu 2, polecenie 1)

https://epodreczniki.pl/a/stezenie-procentowe-roztworu/DKDywpMJi

po obejrzeniu filmiku przepisz treść zadania (Oblicz stęż. % roztworu cukru …) i jego pełne rozwiązanie wraz z odpowiedzią.

 

Przypominam adres mojej poczty elektronicznej Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  Zasady oceniania bez zmian;


CZWARTEK, 30.04. 2020 r., KLASA 7, LEKCJA NR 1 WEDŁUG PLANU LEKCJI  

- Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                        

e-Lekcja nr 9

Temat: Stężenie procentowe roztworu – zadania „podstawowe”

 

Jako notatkę w zeszycie przedmiotowym zapisz pełne rozwiązanie poniższych zadań

 

Jeśli będziesz miał/miała problem z rozwiązaniem tych zadań możesz skorzystać z przykładów z ostatniej lekcji online lub z przykładów  nr 44-47 w podr. na str. 185-188, a ponadto z przykładów, które znajdziesz klikając w poniższy link - po kliknięciu w link przewiń strony do punktu 3 czyli: Obliczanie masy poszczególnych składników roztworu

https://epodreczniki.pl/a/stezenie-procentowe-roztworu/DKDywpMJi

Na razie zadania są łatwe, jeśli spróbujesz je rozwiązać, to z pewnością sobie poradzisz!!! Dasz radę!!!

 

Zadanie 1

W 300 g roztworu znajduje się 6 gramów cukru. Oblicz stężenie procentowe roztworu.

(Możesz skorzystać z przykładu nr 44 w podr. na str. 188).

 

Dane:                   Szukane:                             Obliczenia:                         Odp.:

 

Zadanie 2

Ile gramów soli kuchennej należy użyć, aby otrzymać 200 g roztworu 15-procentowego?

(Możesz skorzystać z przykładu nr 46 w podr. na str. 188).

 

Dane:                   Szukane:                             Obliczenia:                         Odp.:

 

Zadanie 3

Korzystając z wykresu rozpuszczalności substancji (podr. str. 178), oblicz stężenie procentowe nasyconego roztworu chlorku amonu NH4Cl w temperaturze 80oC.

(Możesz skorzystać z przykładu nr 47 w podr. na str. 188).

 

Dane, (w tym te z wykresu):                           Szukane:                             Obliczenia:                         Odp.:

 

Zadanie 4

Oblicz stężenie procentowe roztworu otrzymanego po rozpuszczeniu 250 g substancji w 1 kg wody.

(Możesz skorzystać z przykładu nr 45 w podr. na str. 188, zwróć jednak uwagę na jednostki masy!!!).

 

Dane:                   Szukane:                             Obliczenia:                         Odp.:

 

Przypominam adres mojej poczty elektronicznej „do kontaktu z uczniami” Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Zasady ocenianie pozostają bez zmian;



 WTOREK, 05.05.2020 r., KLASA 7, LEKCJA NR 3 WEDŁUG PLANU LEKCJI  

Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                        

e-Lekcja nr 10

Temat: Związek między gęstością i stężeniem procentowym roztworu – rozwiązywanie zadań – lekcja online

 

Przepisz notatkę do zeszytu przedmiotowego:  

  1. Kartkówka z rozpuszczalności i rodzajów roztworów – test portal.pl
  2. Przypomnienie:

gęstość = masa / objętość

d = m / V      czyli       m = d x V

/ oznacza we wzorze dzielenie

x oznacza we wzorze mnożenie

(po kliknięciu w link przewiń do punktu 5 – „Gęstość roztworu”, a przypomnisz sobie informacje dotyczące gęstości)

https://epodreczniki.pl/a/stezenie-procentowe-roztworu/DKDywpMJi

 

ZADANIE: (rozwiążemy je wspólnie podczas lekcji online)

Ile gramów substancji należy rozpuścić w wodzie, aby otrzymać 230 cm3 roztworu o stężeniu 25%, wiedząc, że gęstość roztworu wynosi 1,35 g/cm3 ?

 

Dane:                   Szukane:                             wzory:                  obliczenia:

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

Gdybyś miał/miała „trudności z tym zadaniem” kliknij w poniższy link (po kliknięciu w link przewiń do punktu 6 – „Powiązania między gęstością i stężeniem procentowym roztworu”, zobacz ćwiczenie 2 i  kliknij „pokaż wyjaśnienie”. Znajduje się tam rozwiązanie zadania podobnego do tego z lekcji)

https://epodreczniki.pl/a/stezenie-procentowe-roztworu/DKDywpMJi

 

Ćwiczenia do samodzielnego wykonania:

Zad. 7 str. 191 podręcznik (zad. podobne do tego z lekcji, pamiętaj jednak o zamianie jednostek…)

 

 


 

CZWARTEK, 07.05. 2020 r., KLASA 7, LEKCJA NR 1 WEDŁUG PLANU LEKCJI  

 

- Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                        

e-Lekcja nr 11

Temat: Zmniejszanie i zwiększanie stężenia procentowego roztworu – zadania

 

Przepisz notatkę do zeszytu przedmiotowego:  

 

  1. Jak można zmienić stężenie procentowe roztworu?

Przez dolanie rozpuszczalnika (wody) – wtedy stężenie zmaleje;

Przez odparowanie rozpuszczalnika (wody) – wtedy stężenie wzrośnie;

Przez dosypanie substancji rozpuszczonej – wtedy stężenie wzrośnie

 

  1. ZADANIE PRZYKŁADOWE:

Do 200 g 10% roztworu dolano 100 g wody. Jakie będzie stężenie roztworu po dolaniu wody?

 

Dane: mr na początku = 200 g; Cp na początku = 10%, mdolanej wody = 100 g

Szukane: Cp po rozcieńczeniu = ?

(wiadomo, że Cp2 musi być mniejsze od Cp1, bo dolano wody – rozcieńczono)

Rozwiązanie:

Obliczamy najpierw ze wzoru masę substancji:

ms = Cp * mr / 100% = 10% * 200g /100% = 20 g

Gdy dolejemy wody masa substancji się nie zmienia, ale zmienia się masa roztworu. Masę roztworu po dodaniu wody obliczamy ze wzoru:

mr = mr na początku + m dolanej wody = 200 g + 100 g = 300 g

Teraz możemy już obliczyć ze wzoru stężenie % po dolaniu wody:

Cp po rozcieńczeniu = ms / mr *100% = 20g / 300g * 100% = 6,7%

 

Odpowiedź: Stężenie procentowe roztworu po dolaniu wody zmniejszy się i będzie wynosić ok.6,7%

Uwaga:

Zamiast zapisywać Cp na początku i Cp po rozcieńczeniu możesz zapisywać na przykład Cp1 i Cp2 i analogicznie mr1 i mr2

  

  1. Przykłady zadań – gdy stężenie % maleje

 

PRZEPISZ DO ZESZYTU TREŚĆ I PEŁNE ROZWIĄZANIE (sposób przy użyciu wzoru) ĆWICZEŃ NR 1 i 2 Z PONIŻSZEGO LINKU

Przykładowe zadania wraz z wyjaśnieniem zamieszczone są na stronie – link poniżej, (po kliknięciu w link przewiń do punktu 2 – „Jak zmienia się stężenie procentowe roztworu po jego rozcieńczeniu”- przeanalizuj ćwiczenie 1 i 2 i  kliknij „pokaż wyjaśnienie”. Znajduje się tam rozwiązanie tych zadań)

https://epodreczniki.pl/a/zmiana-stezenia-roztworu/D1A3ZPREe

 

  1. Przykłady zadań – gdy stężenie % rośnie

PRZEPISZ DO ZESZYTU TREŚĆ I PEŁNE ROZWIĄZANIE (sposób przy użyciu wzoru) ĆWICZEŃ NR 4 i 5 Z PONIŻSZEGO LINKU

Przykładowe zadania wraz z wyjaśnieniem zamieszczone są na stronie – link poniżej, (po kliknięciu w link przewiń do punktu 5 – „Co dzieje się w roztworach podczas ich zatężania?”- przeanalizuj ćwiczenie 4 i 5 i  kliknij „pokaż wyjaśnienie”. Znajduje się tam rozwiązanie tych zadań)

https://epodreczniki.pl/a/zmiana-stezenia-roztworu/D1A3ZPREe

  

Ćwiczenia do samodzielnego wykonania:

Zad. 10 str. 191 podr. (zadanie to możesz wykonać krok po kroku wzorując się na zadaniu przykładowym z lekcji - z punktu nr 2 notatki!!!).



 WTOREK, 12.05.2020 r., KLASA 7, LEKCJA NR 3 WEDŁUG PLANU LEKCJI   

Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                        

e-Lekcja nr 12

Temat: Stężenie procentowe roztworów w zadaniach różnego typu – lekcja online

 

Przepisz notatkę do zeszytu przedmiotowego:

  1. O czym „informuje nas” stężenie % i rozpuszczalność substancji?

ZADANIE:

Zawartość soli w wodzie morskiej wynosi 3,5%. Ile kilogramów soli pozostanie po całkowitym odparowaniu 200 kg wody morskiej (z Morza Bałtyckiego)?

(Zadanie to rozwiążemy wspólnie podczas lekcji online)

Dane:                   Szukane:                             wzory:                  obliczenia:

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

Zad. 7 str. 191 podr. 

(odparowano trochę wody…; rozwiążemy to zad. wspólnie podczas lekcji online)

Dane:                   Szukane:                             wzory:                  obliczenia:

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

Zad. 5 str. 191 podr. 

(dosypano trochę substancji…; rozwiążemy to zad. wspólnie podczas lekcji online)

Dane:                   Szukane:                             wzory:                  obliczenia:

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Ćwiczenia do samodzielnego wykonania:

Zad. 6 str. 191 podręcznik

(zad. bardzo podobne do zadania przykładowego rozwiązanego przeze mnie w e-lekcji nr 11 z dn.: 7 maja 2020 r. w punkcie 2 notatki wg zakładki eNauczanie)

 

Uwaga:

W dniu 19 maja 2020 r. podczas lekcji online odbędzie się sprawdzian z działu: Woda i roztwory wodne, który napiszecie dzięki aplikacji TESTPORTAL.PL (Sprawdzian został zapowiedziany poprzez e-dziennik i wpisany do e-dziennika w zakładce sprawdziany w dniu 6 maja 2020 r.)

CZWARTEK, 14.05. 2020 r., KLASA 7, LEKCJA NR 1 WEDŁUG PLANU LEKCJI   

- Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                        

e-Lekcja nr 13

Temat: Powtórzenie wiadomości z działu: Woda i roztwory wodne

 

Przepisz notatkę do zeszytu przedmiotowego:  

 

ZAKRES MATERIAŁU:

  1. Woda – właściwości i rola w przyrodzie (+ źródła zanieczyszczeń podr. str. 161);

Zobacz filmik ok. 1 min. – link poniżej – przewiń do rozdziału 10: „Sposoby oszczędzania wody” i wpisz do zeszytu kilka takich sposobów:

…………………………………………………………………………………………………………………………….

https://epodreczniki.pl/a/woda-i-roztwory-wodne---podsumowanie/DUkCo4P3n

  1. Woda jako rozpuszczalnik (+ budowa cząsteczki wody podr. str. 166);

Zobacz filmik ok. 1 min. – link poniżej – przewiń do rozdziału 4: „Czynniki wpływające na szybkość rozpuszczania się substancji w wodzie: Wpisz do zeszytu trzy czynniki mające wpływ na szybkość rozpuszczania się substancji:

……………………………………………………………………………………………………………………………….

https://epodreczniki.pl/a/woda-i-roztwory-wodne---podsumowanie/DUkCo4P3n

  1. Rodzaje/podział roztworów (+przykłady mieszanin np. str. 176 podr.);
  2. Rozpuszczalność substancji w wodzie (+ podobieństwa i różnice… – tabela str. 177);
  3. Zadania związane z rozpuszczalnością substancji (wykresy str. 178,179 podr.);
  4. Zadania na stężenie procentowe (różnego typu);
  5. Podsumowanie działu (patrz podr. str. 192-193).

 

SPRAWDŹ CZY WIESZ … SPRAWDŹ CZY UMIESZ …. Ćwiczenia do wykonania w zeszycie:

Zad. 2 a-c, 5, 6 str. 194 podr.

 

DLA CHĘTNYCH:

Zad. 1: Wyjaśnij, dlaczego musimy oszczędzać wodę, skoro ok. ¾ naszej planety stanowi woda, a Ziemia nazywana jest Niebieską Planetą? jeśli uznasz, że udzieliłeś wyczerpującej odpowiedzi, napracowałaś/-eś się przy tym zadaniu (mile widziane zdjęcia, rysunki, dane ONZ, ciekawostki …  – to prześlij mi do oceny do dnia 20 maja 2020 r. (środa)

 

Zad. 2: Na podanej stronie – link jak wyżej – po przewinięciu, na samym dole pod projektem badawczym, znajduje się test sprawdzający z działu : Woda i roztwory wodne, wraz z kluczem rozwiązań – zachęcam do jego rozwiązania lub przejrzenia…

 

WTOREK, 19.05.2020 r., KLASA 7, LEKCJA NR 3 WEDŁUG PLANU LEKCJI   

Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym    

                                                                                    e-Lekcja nr 14

Temat:  Sprawdzian wiadomości z działu: Woda i roztwory wodne – lekcja online

Uczestnictwo w sprawdzianie jest obowiązkowe

Sprawdzian będzie pisany przez Was w formie online przy wykorzystaniu platformy: TESTPORTAL.PL;  Powodzenia!!!



CZWARTEK, 21.05. 2020 r., KLASA 7, LEKCJA NR 1 WEDŁUG PLANU LEKCJI   

- Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                        

e-Lekcja nr 15

Temat: Analiza sprawdzianu z działu woda i roztwory wodne. Tlenki metali i niemetali. Elektrolity i nieelektrolity.

 

Przepisz notatkę do zeszytu przedmiotowego:  

(Przepisywania nie jest mało, ale spokojnie – wrócimy do tych zagadnień podczas lekcji online- omówimy je !!! Teraz po prostu przepisz…)

 

  1. Analiza sprawdzianu - zadanie dla chętnych:

Do 60 g roztworu soli o stężeniu 12%, dodano 20 g tej soli. Oblicz stężenie procentowe otrzymanego roztworu. (zad. rozwiążesz krok po kroku, wzorując się na zad. 5/191 rozwiązanym podczas e-lekcji nr 12 – lekcja online z dnia 12 maja 2020 r.).

 

Dane:                      Szukane:                    Wzory:                      Obliczenia:

……………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Przypomnienie (z tematu o tlenie podr. str. 53-57):

 

  1. TLENEK – związek chemiczny tlenu z innym pierwiastkiem chemicznym (podr. str.57-było)
  2. Tlenki (ze względu na charakter chemiczny pierwiastka) dzielimy na:

tlenki niemetali, np. tlenek węgla (IV), tlenek krzemu (IV), tlenek wodoru.

tlenki metali, np.  tlenek żelaza (III), tlenek wapnia, tlenek glinu.

(było - podr. str. 55 oraz str. 196)

  1. Tlenki można otrzymać np. w reakcji syntezy tlenu z metalem lub niemetalem:

(UWAGA: Wy w zeszytach zamiast znaku „=” zapiszcie strzałkę, czyli poprawne oznaczenie reakcji chemicznej!!!)

tlen + metal = tlenek metalu

tlen + niemetal = tlenek niemetalu

Przykłady:

…………………….…… podr. str. 200, przepisz do zeszytu reakcję nr 1, 3, …………………….

 

  1. Rodzaj wiązania chemicznego w tlenkach: zazwyczaj w tlenkach metali występuje wiązanie jonowe, a w tlenkach niemetali wiązanie kowalencyjne spolaryzowane (podr. str. 200 oraz przypomnienie o elektroujemności - podr. str. 119):
  2. KATALIZATOR – substancja, która zwiększa szybkość reakcji chemicznej.

……………………………..przepisz reakcję „ogólną” ze str. 201 z podr. ………………………………..

…………………… przepisz jako przykład, reakcję nr 5 (tą z katalizatorem) ze str. 200 ……..…

 

  1. ELEKTROLITY - ………………… z podr. str. 208……………………………..…
  2. NIEELEKTROLITY - …………… z podr. str. 208………………………………
  3. WSKAŹNIKI - ………………..… z podr. str. 208…………………………………

 

  1. WSKAŹNIKI NATURALNE – substancje występujące w przyrodzie, które zmieniają barwę w zależności od odczynu roztworu; np. wywar z czerwonej kapusty, esencja herbaciana.
  2. Wskaźniki i ich barwy w zależności od odczynu roztworu:

 

https://www.youtube.com/watch?v=mknKigLiFU8

(obejrzyj krótki filmik, czas. ok. 1 min., na którym zobaczysz zmiany barwy wskaźnika – wywaru z czerwonej kapusty, w zależności od odczynu roztworu)

 

Ćwiczenia do samodzielnego wykonania:

Zadanie: Przepisz informacje o wybranym przez siebie: jednym tlenku niemetalu – podr. str. 198 ORAZ jednym tlenku metalu – podr. str. 199.

Zad. 1 str. 201 podr.

(przypomnij sobie zasady nazywania związków chemicznych np. podr. str. 135-na dole).

 


WTOREK, 26.05.2020 r., KLASA 7, LEKCJA NR 3 WEDŁUG PLANU LEKCJI   

Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                        

e-Lekcja nr 16

Temat:  Wzory i nazwy wodorotlenków. Wodorotlenki, a zasady - lekcja online

 

Przepisz notatkę do zeszytu przedmiotowego:

  1. WODOROTLENKI – to związki chemiczne zbudowane z metalu i grupy wodorotlenowej –OH, która zawsze jest (I) wartościowa.
  2. Wzór ogólny wodorotlenków:

...............przepisz wzór (ten czerwony) wraz z opisem ze str. 209 z podr. ………………

 

  1. Nazwy wodorotlenków tworzy się dodając do słowa wodorotlenek nazwę metalu.

Uwaga! – jeśli metal może przyjmować w związkach różne wartościowości, to w nazwie związku trzeba ją podać; np.:

CuOH wodorotlenek miedzi (I)

Cu(OH)2 wodorotlenek miedzi (II)

Fe(OH)3 wodorotlenek żelaza (III)

Mn(OH)4 wodorotlenek manganu (IV)

ale np.:

NaOH wodorotlenek sodu, bo sód w związkach chem. jest zawsze (I) wartościowy

Ca(OH)2 wodorotlenek wapnia, bo wapń w związkach chem. jest zawsze (II) wartościowy

Al(OH)3 wodorotlenek glinu, bo glin w związkach chem. jest zawsze (III) wartościowy

  1. Przypomnienie!!!- metale, które w związkach chemicznych są zawsze!!!:
  • wartościowe, te z 1 grupy układu okresowego;
  • wartościowe, te z 2 grupy układu okresowego ORAZ cynk Zn i kadm Cd;
  • wartościowy jest glin
  1. Zadanie 2 str. 210 podręcznik (podaj wzory…) – zadanie wykonamy wspólnie podczas lekcji online………………………………………………………………………………………………………………………………
  2. ZASADY – to wodne roztwory wodorotlenków (zasadami można nazwać tylko wodorotlenki dobrze rozpuszczalne w wodzie - patrz tablica rozpuszczalności na końcu podręcznika oraz podr. str. 220). Zasadami są wszystkie wodorotlenki metali z 1 grupy i większość wodorotlenków metali z 2 grupy układu okresowego.

Pamiętaj!

KAŻDA ZASADA JEST WODOROTLENKIEM, ALE NIE KAŻDY WODOROTLENEK TO ZASADA!!!

 

  1. Są dwie metody otrzymywania ZASAD:

……………………………..przepisz informacje ze zdjęcia poniżej ……………..……………………………..

 

 

 

Ćwiczenia do samodzielnego wykonania:

Zadanie 1 str. 210 podr. (podaj nazwy wodorotlenków… pamiętaj o informacjach zawartych w punkcie 3 i 4 notatki lekcyjnej)

Zadanie 1 str. 221 podr. (skorzystaj także z informacji zawartych w punkcie nr 6 notatki lekcyjnej oraz w podr. na str. 220 – tam znajdziesz gotowe przykłady…)

 

Zachęcam także do kliknięcia w poniższy link i „przeczytania” informacji z punktu 1 (Wodorotlenki – budowa) oraz z punktu 2 (Wskaźniki). W przyszłości nawiążemy jeszcze do tego linku…

https://epodreczniki.pl/a/wodorotlenki---ich-budowa-i-otrzymywanie/DGFLXz70M



CZWARTEK, 28.05. 2020 r.,  LEKCJA NR 1 WEDŁUG PLANU LEKCJI   

- Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                        

e-Lekcja nr 17

Temat: Wodorotlenek sodu NaOH i wodorotlenek potasu KOH.

 

Przepisz notatkę do zeszytu przedmiotowego:  

  1. Budowa cząsteczkowa:

NaOH,                  Na – O – H,         WODOROTLENEK SODU czyli ZASADA SODOWA,

KOH,                     K – O – H,            WODOROTLENEK POTASU czyli ZASADA POTASOWA

 

  1. Właściwości NaOH i KOH

………………......przepisz właściwości fiz. i chem. z podr. str. 213 - na dole strony ………………..

………………………………………………………………………………………………………………………………………….

  1. Jak otrzymać wodorotlenek sodu? – dośw. 32 str. 211 podr.

 

(Na początku przypomnij sobie z ostatniej lekcji online, jakie są dwie metody otrzymywania zasad – to była teoria do punktu nr 7 notatki lekcyjnej z wtorku 26 maja, możesz sprawdzić także w zakładce Nauczanie notatkę z tej e-lekcji nr 16).

 

(Następnie przypomnij sobie z e-lekcji nr 15 z czwartku 21 maja, jak barwią się wskaźniki w zależności od odczynu roztworu, dzisiaj koncentrujemy się na fenoloftaleinie i wywarze z czerwonej kapusty – patrz kolorowa tabelka przy punkcie nr 11 wspomnianej wyżej lekcji).

 

(Teraz obejrzyj krótki filmik, czas. ok. 1 min., na którym zobaczysz reakcję sodu z wodą w obecności wskaźnika naturalnego – wywaru z czerwonej kapusty; kliknij w link i przewiń do punktu nr 3 -„Otrzymywanie wodorotlenków”

https://epodreczniki.pl/a/wodorotlenki---ich-budowa-i-otrzymywanie/DGFLXz70M

 

(Teraz obowiązkowo !  obejrzyj krótki filmik, czas. ok. 2,5 min., na którym zobaczysz przebieg i zapis reakcji sodu ORAZ potasu z wodą w obecności wskaźnika  – fenoloftaleiny; kliknij w poniższy link .

https://www.youtube.com/watch?v=vQGFzC6Zens (Podczas reakcji sodu o potasu z wodą wydziela się gaz – wodór, który w opisanym w podręczniku doświadczeniu nr 32 na str. 211 zbierano do probówki nałożonej na lejek… patrz schemat doświadczenia w podręczniku str 211)

 

 

kontynuujemy punkt nr 3 notatki do zeszytu:

 

……………………………….przerysuj schemat doświadczenia z podr. str. 211……………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………

OBSERWACJE:

Sód energicznie porusza się po powierzchni wody;

roztwór zabarwia się na malinowo (w obecności wskaźnika – fenoloftaleiny);

wydziela się  gaz (palny gaz - po sprawdzeniu łuczywkiem);.

WNIOSKI:

Zaszła reakcja chemiczna,  której produktem głównym jest wodorotlenek sodu o odczynie zasadowym, a wydzielający się gaz, to wodór.

2Na + 2H2O = 2NaOH + H2

*UWAGA(w zeszycie zamiast „=” zawsze zapisuj strzałkę oznaczającą przebieg reakcji chem.!!!!!!!!)

 

  1. W podobnej reakcji otrzymamy KOH*

2K + 2H2O = 2KOH + H2

  1. Otrzymywanie NaOH i KOH w reakcji tlenku metalu z wodą* :

Na2O + H2O = 2 NaOH

K2O + H2O = 2 KOH

  1. Sód jest bardzo aktywnym metalem ……………………przepisz resztę informacji o sodzie - tych oznaczonym wykrzyknikiem - z podr. ze str. 211……………………………………………………………….

 

  

Ćwiczenia do samodzielnego wykonania:

 

Zadanie: Wypisz w punktach zastosowania NaOH i KOH (podr. str. 214);

Zad. 1 str. 215

(reakcja nr 1 – metoda otrzymywania tlenków – przypomnienie z I semestru było podczas e-lekcji nr 15 z 21 maja – w punkcie nr 4 notatki lekcyjnej;

 reakcje nr 2 i 3 to metody otrzymywania wodorotlenków (zasad) z dzisiejszej lekcji i ogólnie wprowadzane podczas e- lekcji online nr 16 z 26 maja2020 r. w punkcie nr 7 notatki lekcyjnej)

Zad. 3 str. 215 podr.

(zad. na stężenie procentowe, poradzicie sobie, bo jesteście przecież „świeżo” po sprawdzianie z tego zakresu).

 



WTOREK, 02.06.2020 r.,  LEKCJA NR 3 WEDŁUG PLANU LEKCJI   

Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                        

e-Lekcja nr 18

Temat:  Wodorotlenek wapnia - lekcja online

 

Przepisz notatkę do zeszytu przedmiotowego:

  1. Budowa cząsteczkowa:

Ca(OH)2               WODOROTLENEK WAPNIA czyli ZASADA WAPNIOWA

  1. Właściwości Ca(OH)2 (patrz str. 216)

chemiczne: żrący

fizyczne: substancja stała, biała, trudno rozpuszczalna w wodzie

  1. Jak otrzymać wodorotlenek wapnia? (dośw. 34 str. 216 podr.)

(UWAGA: w zeszycie zamiast „=” zawsze zapisuj strzałkę oznaczającą przebieg reakcji chem.!!!!!!!!)

w reakcji tlenku wapnia z wodą

CaO   +   H2O   =   Ca(OH)2

CaO to tzw. wapno palone, Ca(OH)2 to tzw. wapno gaszone, powyższa reakcja to tzw. proces gaszenia wapna!!!:      

LUB

w reakcji wapnia z wodą:

 Ca   +   2 H2O   =   Ca(OH)2 + H2

  1. Ważne pojęcia: (patrz też podr. str. 217)

wapno palone, czyli tlenek wapnia CaO - to substancja stała, barwy białej, trudno rozpuszczalna w wodzie, która powstaje w wyniku rozkładu wapieni.  (wapień, CaCO3);

wapno gaszone, czyli wodorotlenek wapnia Ca(OH)2 - to substancja żrąca, barwy białej, która powstaje w wyniku gaszenia wapna palonego (patrz punkt nr 3 notatki lekcyjnej – reakcja nr 1)

zaprawa wapienna - powstaje po zmieszaniu wodorotlenku wapnia, czyli wapna gaszonego z piaskiem oraz wodą, „piasek” to SiO2 czyli tlenek krzemu (IV);

woda wapienna !!!- jest to nasycony roztwór wodorotlenku wapnia. Służy do wykrywania obecności dwutlenku węgla!!! Pod wpływem CO2 mętnieje, robi się biała. (dośw. 16 str.59)

mleko wapienne - jest to zawiesina wodorotlenku wapnia w wodzie - wykorzystywana w sadownictwie do bielenia drzewek.

  1. Zastosowanie Ca(OH)2

budownictwo,

sadownictwo,

dezynfekcja pomieszczeń sanitarnych,

produkcja przetworów i karmy dla zwierząt,

w garbarstwie stosowane do usuwania włosów ze skór.

  1. Inne przykłady wodorotlenków metali z 2 grupy układu okresowego:

Mg(OH)2 – wodorotlenek magnezu

Sr(OH)2 – wodorotlenek strontu

Ba(OH)2 – wodorotlenek baru

Zachęcam także do kliknięcia w poniższy link i „przeczytania” informacji z punktu 1 (Wodorotlenki – budowa) oraz z punktu 2 (Wskaźniki).

https://epodreczniki.pl/a/wodorotlenki---ich-budowa-i-otrzymywanie/DGFLXz70M

Ćwiczenia do samodzielnego wykonania:

Zad. 3 str. 218 

(Przypominam: def. rozpuszczalności – podr. str. 177, wzór na Cp – podr. str. 184)

Zad. 4 str. 218

(Obliczanie stosunku masowego – umiejętność z I semestru, zacznij od napisania wzoru związku i obliczenia jego masy cząsteczkowej, masy atomowe odczytaj z układu okresowego…)


CZWARTEK, 04.06.2020 r., LEKCJA NR 1 WEDŁUG PLANU LEKCJI   

- Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                        

e-Lekcja nr 19

Temat: Sposoby otrzymywania wodorotlenków praktycznie nierozpuszczalnych w wodzie

 

Przepisz notatkę do zeszytu przedmiotowego:  

 

  1. Wszystkie wodorotlenki zbudowane są z metalu i grupy wodorotlenowej – OH

……………przepisz do zeszytu jeszcze raz wzór ogólny z podr. str. 209, ten czerwony……..

  1. Podział wodorotlenków:

WODOROTLENKI ROZPUSZCZALNE W WODZIE, czyli tzw. ZASADY:

  1. zasada sodowa, zasada potasowa, zasada litowa, zasada barowa Ba(OH)2

metody otrzymywania zasad:

(patrz szczegóły e-lekcja nr 16, punkt 7 notatki lekcyjnej i przykłady reakcji  e-lekcja nr 17; przypominam, że Wy w zeszytach zapisujecie w reakcjach chem. zamiast znaku „=” strzałkę)

metal aktywny  +    woda   =   wodorotlenek (zasada)   +    wodór

tlenek metalu aktywnego   +   woda   =   wodorotlenek (zasada)

WODOROTLENKI NIEROZPUSZCZALNE W WODZIE:

  1. wodorotlenek miedzi (II), wodorotlenek żelaza (III), wodorotlenek glinu

metody otrzymywania: w reakcji rozpuszczalnej soli* z zasadą

  1. CuCl2 + NaOH   =   Cu(OH)2   +    2NaCl (ta reakcje jest w podr. str. 220)

1 cząsteczka chlorku miedzi (II) (SÓL) reaguje z 1 cząsteczką zasady sodowej tworząc 1 cząsteczkę wodorotlenku miedzi (II) oraz 2 cząsteczki chlorku sodu (SOLI KUCHENNEJ).

…………….przepisz informacje oznaczone wykrzyknikiem z podr. str. 220 i dorysuj strzałkę w powyższej reakcji przy wzorze Cu(OH)2 i w poniższej reakcji przy wzorze Fe(OH)3   ……

  1. FeCl3 + 3NaOH   =   Fe(OH)3   +   3 NaCl

1 cząsteczka chlorku żelaza (III) (SÓL) reaguje z 3 cząsteczkami zasady sodowej tworząc 1 cząsteczkę wodorotlenku żelaza (III) oraz 3 cząsteczki chlorku sodu (SOLI KUCHENNEJ).

( * sole to związki chemiczne, które będziecie poznawać w kl. 8, dlatego w tym roku szk. nie musicie samodzielnie umieć zapisywać „reakcji z solami”, wystarczy jeśli będziecie je znać teoretycznie i wskazać spośród innych reakcji).

  1. Zastosowanie wybranych wodorotlenków

Kliknij w link przewiń i do punktu 2. „Zastosowanie wodorotlenków” i obejrzyj, czas ok. 2min.

https://epodreczniki.pl/a/wodorotlenki---wlasciwosci-i-zastosowanie/D1BA39Ara

 

Ćwiczenia do samodzielnego wykonania:

Zad. 3 str. 221 podr. – reakcja 1,2,3 oraz dla chętnych reakcja nr 4 ze schematu, która dotyczy metody otrzymywania wodorotlenków trudno rozpuszczalnych w wodzie – reakcja z wykorzystaniem soli*

Wyjaśnij czym jest zasada amonowa (podr. str. 220 - przepisz),  a następnie zrób zad. 4 str. 221 podr. (zapisz równanie reakcji chemicznej amoniaku z wodą).

 



WTOREK, 09.06.2020 r., KLASA 7, LEKCJA NR 3 WEDŁUG PLANU LEKCJI   

Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                        

e-Lekcja nr 20

Temat:  Proces dysocjacji jonowej zasad – lekcja online

 

Kliknij w link - rozdział 1 – filmik/symulacja doświadczenia

https://epodreczniki.pl/a/dysocjacja-elektrolityczna-wodorotlenkow/D1K8v6zDd

 

Przepisz notatkę do zeszytu przedmiotowego:

 

  1. Dośw. interaktywne – epodreczniki.pl:

Woda destylowana nie przewodzi prądu elektrycznego. Przez roztwory: NaOH, KOH, Ca(OH)2 przepływa prąd elektryczny, o czym świadczy świecenie żarówki. Roztwory zasad przewodzą prąd elektryczny – znajdują się w nich jony, które są nośnikami ładunku elektrycznego.

  1. DYSOCJACJA JONOWA - ……………………….wpisz def. ze str. 224 podr. …………………..……………
  2. DYSOCJACJA JONOWA ZASAD ……………………….wpisz def. ze str. 224 podr. …………….…………
  3. Ogólny zapis równania reakcji dysocjacji zasad:

………………przepisz ogólne równanie (to czerwone) reakcji dysocjacji zasad, podr. str. 233 wraz z czerwonym podpisem z tej strony……...……..

 

Kliknij w link - rozdział 2 i 3, aby lepiej zrozumieć proces dysocjacji elektrolitycznej zasad:

https://epodreczniki.pl/a/dysocjacja-elektrolityczna-wodorotlenkow/D1K8v6zDd

 

  1. Przykłady:

Dysocjacja wodorotlenku sodu: ………….reakcja nr 1 podr. str. 223…………….

Dysocjacja wodorotlenku potasu: ………reakcja nr 2 podr. str. 223…………….

Dysocjacja zasady amonowej:   ………….reakcja nr 3 podr. str. 223…………….

 

Inne przykłady będziemy zapisywać wspólnie podczas lekcji online:

zad.1 str. 224 podr.

Zad. 3 str. 224 podr.

 

 

Ćwiczenia do samodzielnego wykonania:

Wyjaśnij pojęcia: woda destylowana, twarda woda (np. podr. str.224), elektrolity (np. podr. str. 208), kation, anion (np. dwa ostatnie pojęcia wyjaśnione są w podręczniku na str. 126)

Zad. 4 str. 224 podr.

 



WTOREK, 23.06.2020 r., KLASA 7, LEKCJA NR 3 WEDŁUG PLANU LEKCJI   

Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                        

e-Lekcja nr 21

Temat:  Podsumowanie wiadomości z działu „Tlenki i wodorotlenki” – lekcja online

 

Podczas lekcji online utrwalimy wiadomości z działu „Tlenki i wodorotlenki” i wspólnie odpowiemy na poniższe pytania:

Na dobry początek kliknij w poniższy link i zapoznaj się z informacjami z rozdziału 1: Wodorotlenki (znajdziesz tam sposób otrzymywania, właściwości, zastosowanie – filmik):

https://epodreczniki.pl/a/zasady-i-kwasy---podsumowanie/D1EbcudZV

 

Przepisz notatkę do zeszytu przedmiotowego:

  1. Co to są tlenki?
  2. Co to jest katalizator?
  3. Czym elektrolity różnią się od elektrolitów?
  4. Co to są wskaźniki?
  5. Jak zbudowane są wodorotlenki?
  6. Co to są zasady?
  7. W jaki sposób można otrzymać wodorotlenki?
  8. Na czym polega dysocjacja jonowa?
  9. Na czym polega dysocjacja jonowa zasad?

 

Ćwiczenie 1 (zad. 2 str. 226 podr. kl. 7)

Związki chemiczne o podanych wzorach sumarycznych podziel na tlenki metali i tlenki niemetali. Podaj ich nazwy.

CO, PbO, CO2, N2O3, BaO, Fe2O3, SO2, Cu2O, SO3, Na2O, Cl2O, Ag2O, CrO3, Br2O

 

Ćwiczenie 2 (zad. 9  str. 226 podr. kl. 7)

Wskaż wzory wodorotlenków, które można otrzymać w reakcji metalu lub tlenku metalu z wodą. Podaj ich nazwy i zapisz odpowiednio po dwie reakcje otrzymywania.

Sn(OH)2, LiOH, Zn(OH)2, Ba(OH)2, Ni(OH)3, Fe(OH)2, Pb(OH)2

 

Ćwiczenie 3 (zad. 7  str. 226 podr. kl. 7)

Zapisz równania reakcji dysocjacji jonowej zasad, w której:

  1. Produktem jest kation sodu i anion wodorotlenkowy
  2. Substratem jest wodorotlenek baru
  3. Produktem jest Ca2+ oraz 2 OH-

 

 


CZWARTEK, 25.06.2020 r., KLASA 7, LEKCJA NR 1 WEDŁUG PLANU LEKCJI   

- Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                        

                                                                             e-Lekcja nr 22

Temat:  Zasady bezpiecznego zachowania się w czasie burzy - przestrogi wakacyjne.

Zapisz jako notatkę w zeszycie przedmiotowym, wydrukuj ją lub przynajmniej przeczytaj…

12  zasad bezpiecznego zachowania w czasie burzy:

  1. Jeśli burza zacznie się, gdy będziemy w drodze, nie chowajmy się pod drzewami, wiatami czy słupami energetycznymi, tylko w budynku, ewentualnie w samochodzie (patrz niżej – KLATKA FARADAYA). Trzymaj się z dala od elementów metalowych.
  2. Jeśli burza złapie nas  na otwartym terenie, poszukaj obniżeń terenu (wąwóz, dolina), trzeba trzymać stopy jak najbliżej siebie i przykucnąć przyjmując pozycję tzw.; żółwia. W ŻADNYM WYPADKU NIE SIADAJ I NIE KŁADŹ SIĘ NA ZIEMI !
  3. Gdy usłyszymy komunikat o nadchodzącym załamaniu pogody, usuńmy donice z parapetów i balkonów.
  4. Jeśli jesteś w domu, wyłącz z gniazdek wszystkie zbędne urządzenia elektryczne oraz anteny.
  5. Jeśli wychodzimy z domu, pozamykajmy okna i drzwi.
  6. Jeśli jedziemy autem, zatrzymajmy się na poboczu, lub lepiej na parkingu, i  przeczekajmy. Trzeba wystrzegać się parkowania pod drzewami i liniami energetycznymi, a także wysokimi konstrukcjami.
  7. Unikajmy wzniesień i górskich szczytów. Najlepiej schronić się w niższych partiach gór, w miarę możliwości – w schronisku.
  8. Lepiej nie obserwować tego typu zjawisk z balkonu i odsunąć się od szyby.
  9. Warto unikać rozmów przez telefon stacjonarny i komórkowy. Nie korzystajmy także z urządzeń podłączonych do prądu.
  10. Jeśli burza zastanie nas nad wodą lub na wodzie, należy jak najszybciej wyjść na brzeg. Nie należy także kąpać się w morzu, jeziorze ani rzece.
  11. Pamiętajmy, że przed burzą trzeba się chronić jeszcze zanim zacznie padać deszcz – piorun może nas porazić wcześniej.
  12. Osoby przebywające w terenie w większej grupie powinny się rozproszyć.

 Pierwsza pomoc:

!!! Jeśli zauważyłeś osobę porażoną piorunem, nie czekaj – każda sekunda jest na wagę złota! Nie bój się, że zostaniesz porażony od osoby, w którą trafił piorun – ładunek elektryczny w ciele ofiary nie jest gromadzony. Osoba porażona piorunem wymaga natychmiastowej pomocy medycznej. Ofiary porażenia piorunem giną na miejscu z powodu zatrzymania akcji serca. Jeśli pomoc nadejdzie szybko (w czasie nie przekraczającym 5 minut od wydarzenia), można uratować życie. Zadzwoń pod numer 112 lub 999, aby wezwać na miejsce zdarzenia pogotowie ratunkowe. Następnie przejdź jak najszybciej do udzielania pierwszej pomocy ofierze porażenia. Sprawdź, czy osoba oddycha i ma puls. Jeśli osoba nie wykazuje oznak życia (nie oddycha, nie ma wyczuwalnego pulsu), natychmiast przystąp do resuscytacji.

Klatka Faradaya:

Jeśli możemy schronić się do samochodu, to podczas burzy jest to dla człowieka bardzo bezpieczne miejsce. Pojazd działa jak klatka Faradaya w fizyce - metalowa puszka, w której impuls nie przechodzi do środka, tylko spływa. Oczywiście samochodu nie ustawiamy pod słupami ani drzewami, które mogą runąć na auto po uderzeniu pioruna.

Czy wiesz, że:

Odległość od burzy określa się mnożąc liczbę sekund, jaka upłynęła od ujrzenia błyskawicy, do momentu usłyszenia grzmotu przez 330 – 340. (Dźwięk w powietrzu rozchodzi się ruchem prostoliniowym jednostajnym z prędkością ok. 340m/s).

V = s/t   czyli    s = v * t

 

ŻYCZĘ ZDROWYCH, BEZPIECZNYCH I UDANYCH WAKACJI !!!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.