Proszę zapoznać się z materiałem zawartym w linku: https://pistacja.tv/film/mat00350-wyrazenia-algebraiczne-wprowadzenie?playlist=79
Znajdują się tam trzy lekcje poświęcone wyrażeniom algebraicznym, a właśnie ten temat zaczynamy w klasie szóstej.
Pod ostatnim tematem lekcji z wyrażeń algebraicznych rozwiążcie jeszcze zadanie 4 ze str. 180 oraz 9 i 10 ze str. 181. Sprawdźcie prawidłowe odpowiedzi na końcu podręcznika.W ćwiczeniach wykonajcie zadania 3 i 5 ze str. 73, 7 ze str. 74, 10, 11, 12 ze str. 75 oraz 18 ze str. 77.
To tyle na ten tydzień. Pamiętajcie, że po powrocie do szkoły będę sprawdzał ćwiczenia.
Obejrzyjcie również filmiki: https://www.youtube.com/watch?v=mqhlhm5U3qs
https://www.youtube.com/watch?v=8-IcAE_y5jI
https://www.youtube.com/watch?v=2R8xdkxZ5ys
Możecie również porozwiązywać zadania online: https://www.matzoo.pl/klasa7/zapisywanie-wyrazen-algebraicznych_56_366
Lekcje z 23.03 i 24.03
Zapisz w zeszycie
Temat: Obliczanie wartości wyrażeń algebraicznych.
Obejrzyj filmiki
https://www.youtube.com/watch?v=afAHDJh-XOw
https://www.youtube.com/watch?v=epFT2VYokdc
https://www.youtube.com/watch?v=0zjL3PQG3Hg
Przeanalizuj przykłady zawarte w podręczniku na str. 185.
Wykonaj w zeszycie zadania 1, 3 i 6 z podręcznika (str. 186 i 187).
W ćwiczeniach wykonaj zadania 2 i 3 ze str. 78. We wtorek wieczorem napiszę, które osoby mają mi przysłać zdjęcia lub skany ćwiczeń z rozwiązanymi zadaniami.
Dzisiaj maszyna losująca wylosowała następujące liczby: 3, 7, 9, 17, 18. Proszę uczniów z takimi numerami w dzienniku o przesłanie zdjęć (skanów) rozwiązanych ćwiczeń w dniu dzisiejszym, tj. 24 marca.
Lekcje z 25.03 i 27.03
Zapisz w zeszycie
Temat: Upraszczanie wyrażeń algebraicznych.
Obejrzyj filmiki
https://www.youtube.com/watch?v=fuoY_0YTPG4
https://www.youtube.com/watch?v=QZ2sF8Ki3fA
https://www.youtube.com/watch?v=_uKwvduu2e8
Przeanalizuj przykłady z podręcznika ze str. 188-189.
Wykonaj w zeszycie po dwa dowolne przykłady z ćwiczeń: 1, 3, 4, 5, 8, ze str. 190-191.
W ćwiczeniach wykonaj zadania 2, 5 i 9 ze str. 79-80. W piątek wieczorem napiszę, które osoby mają mi przysłać zdjęcia lub skany ćwiczeń z rozwiązanymi zadaniami.
Dzisiaj maszyna losująca wylosowała następujące liczby: 2, 5, 6, 16, 17. Proszę uczniów z takimi numerami w dzienniku o przesłanie zdjęć (skanów) rozwiązanych ćwiczeń w dniu dzisiejszym, tj. 27 marca.
Lekcje z 31.03 i 1.04 2020
Zapisz w zeszycie:
Temat: Rozwiązywanie zadań tekstowych.
Przypomnienie:
Podczas upraszczania wyrażeń algebraicznych oddzielnie wykonujemy działania na liczbach, a wyrażenia z tą samą literą zastępujemy wyrażeniem w innej, prostszej postaci:
np. 5x + 6 – 7x – 8 + 4x -2 = 2x – 4
natomiast, gdy mnożymy albo dzielimy wyrażenie algebraiczne przez liczbę, wygląda to tak:
4x · 3 + 8x : 2 = 12x + 4x = 16x
Zapiszmy w zeszytach przykłady 191/9:
3½ – x + 0,3x – 2 = 3½ – 1x + 0,3x -2 = 1½ – 0,7x
I tu kilka wyjaśnień:
- x, to to samo co 1x, więc można zapisywać tak, jak komu łatwiej;
- wynik powyższego wyrażenia algebraicznego można zapisać również: -0,7x + 1½, czyli możemy zmienić kolejność zapisu;
- czasem, kiedy oceniam wykonane przez was zadania używam zapisu np. 1/2, co oznacza to samo, co ½. Taki zapis też występuje w matematyce, a ja tak piszę, gdyż w edytorze tekstu jest to znacznie szybsze.
Wykonajcie teraz w zeszytach kolejne przykłady z zadania 191/9, wyniki sprawdźcie na końcu podręcznika.
Następnie wykonajcie zadanie 192/12, wyniki sprawdźcie.
Spróbujmy teraz rozwiązać zadanie 192/13 (zapis w zeszycie)
I seans – 20n + 36 · 15 = 20n + 540
II seans – 2 · 20n + 540 : 2 = 40n +270
Razem – 20n + 540 + 40n + 270 = 60n +810
Odp. Do kina wpłynęło (60n + 810) zł.
Rozwiążcie teraz samodzielnie zadanie 192/14, wyniki sprawdźcie.
Lekcje z 2.04 i 3.04 2020
Temat: Zapisywanie równań.
Obejrzyj materiał filmowy: https://epodreczniki.pl/a/film/D6TceWZyr i wykonaj ćwiczenia, które tam są.
Kliknij na link https://epodreczniki.pl/a/zapisywanie-tresci-prostych-zadan-za-pomoca-rownan/DVqPleFEW i wykonaj zawarte tam zadania.
Myślę, że zapisywanie równań jest teraz dla was jasne i zrozumiałe.
Rozwiąż i zapisz w zeszycie po 3 przykłady, dowolnie wybrane, z zadań 194/1, 194/2, 195/3, 195/4. Wyniki sprawdźcie dopiero po wykonaniu działań, nie wcześniej.
W ćwiczeniach wykonaj zadania 2, 3 i 4 (bez punktu d) ze str. 82-83. W piątek wieczorem napiszę, które osoby mają mi przysłać zdjęcia lub skany ćwiczeń z rozwiązanymi zadaniami. Nie czekajcie do piątku wieczór z rozwiązywaniem zadań w ćwiczeniach. Każdy powinien mieć wypełnione ćwiczenia, aby w piątek, po losowaniu szczęśliwców, od razu wysłać je do mnie.
Dzisiaj maszyna losująca wylosowała następujące liczby: 1, 4, 8, 10, 18. Proszę uczniów z takimi numerami w dzienniku o przesłanie zdjęć (skanów) rozwiązanych ćwiczeń w dniu dzisiejszym, tj. 4.04 (miało to być wczoraj wieczorem, lecz w natłoku zajęć umknęło mi).
Uwaga
Wielkimi krokami zbliża się sprawdzian, ale to po Świętach.
Lekcje z 6.04 i 7.04 2020
Temat: Liczba spełniająca równanie.
Obejrzyjcie filmik, w którym przypomnimy sobie jak zapisywaliśmy równania, a w drugiej jego części dowiecie się jak sprawdzić, czy liczba spełnia równanie.
https://www.youtube.com/watch?v=cfx0U50Gg6Q
Pod tematem zapiszcie w zeszytach rozwiązanie zadania 198/1. Niech to będzie wyglądało następująco:
X + 5 = 12 x = 7 spr. 7 + 5 = 12
Następnie rozwiążcie w zeszytach zadania 199/5 oraz 199/7. W zadaniu 7 przepisz równania z odpowiedzią w kwadraciku, a następnie podstaw za niewiadomą daną liczbę i wykonaj obliczenie.
W ćwiczeniach wykonajcie zadania 2, 4 i 5 ze str. 84 oraz 85/7. We wtorek wieczorem napiszę, które osoby mają mi przysłać zdjęcia lub skany ćwiczeń z rozwiązanymi zadaniami.
Lekcja z 8.04 2020
Temat: Rozwiązywanie równań.
Aby rozwiązać równanie musimy doprowadzić do sytuacji, w której z jednej strony równania zostaje tylko niewiadoma, a z drugiej liczba. Jak to uczynić? Jest kilka sposobów rozwiązywania równań. Ja zaproponuję wam taki, który jest w poniższym materiale.
Weźmy taki przykład:
x + 5 = 13
Wiem, że to łatwy przykład i większość z was rozwiąże to w pamięci ale zróbmy to „matematycznie:
Otóż, skoro z jednej strony równania ma zostać tylko niewiadoma, to całą resztę musimy przenieść na drugą stronę, zmieniając przy tym znak na przeciwny. A więc skoro było + 5, to teraz będzie - 5
x = 13 – 5
i teraz zapiszemy x = 8
Inny przykład:
z – 45 = -22
z = -22 + 45
z = 23
Zapiszcie w zeszytach powyższe przykłady, a następnie obejrzyjcie poniższy materiał i rozwiążcie zawarte tam zadania.
https://epodreczniki.pl/a/rozwiazywanie-rownan/D19oMGK23
Jako, że to ostatnia lekcja przed Świętami nic wam nie zadaję, a do tematu powrócimy 15 kwietnia (mam nadzieję, że już online). Zdrowych i spokojnych Świąt Wielkanocnych życzę Wam wszystkim!
Lekcja z 15.04
Temat Rozwiązywanie zadań tekstowych.
Rozwiążmy zadanie 203/8
Średnica dużych korali – 2x 2 · 8 = 16 mm
Średnica małych korali – x 8 mm
26x + 13 · 2x + 14 = 430
26x + 26x = 430 – 14
52x = 416 |:52
x = 8
Odp. Małe korale mają średnicę 8 mm, a duże 16 mm.
Zapiszcie w zeszytach powyższe zadanie. Następnie przeanalizujcie przykład ze str. 204 podręcznika.
Rozwiążcie w zeszytach zadania 205/1, 2, 3.
Lekcje z 16.04 17.04 /online/
Temat Rozwiązywanie zadań tekstowych.
Rozwiązywanie zadań tekstowych ze stron 205 – 208.
Lekcja z 21.04 /online/
Temat: Usystematyzowanie wiadomości o zapisywaniu wyrażeń algebraicznych.
Lekcja z 22.04 /online/
Temat: Usystematyzowanie i utrwalenie wiadomości o obliczaniu i upraszczaniu wyrażeń algebraicznych.
Lekcja z 23.04 /online/
Temat: Zapisywanie równań i ich rozwiązywanie, liczba spełniająca równanie – powtórzenie wiadomości.
Lekcja z 24.04 /online/
Temat: Sprawdzian pisemny – wyrażenia algebraiczne i równania.
Lekcja z 28.04 /online/
Temat: Omówienie zadań ze sprawdzianu – wyrażenia algebraiczne i równania.
Lekcja z 29.04 /online/
Temat: Poprawa sprawdzianu – wyrażenia algebraiczne i równania.
Lekcja z 30.04 /online/
Temat: Figury przestrzenne.
Lekcja z 05.05 /online/
Temat: Rozwiązywanie zadań tekstowych.
Lekcja z 06.05 /online/
Temat: Prostopadłościany i sześciany.
Lekcja z 07.05 /online/
Temat: Obliczanie pól sześcianów i prostopadłościanów.
Lekcja z 08.05 /online/
Temat: Graniastosłupy proste.
Lekcja z 12.05 /online/
Temat: Rozpoznawanie graniastosłupów.
Lekcja z 13.05 /online/
Temat: Obliczanie pól graniastosłupów prostych.
Lekcja z 14.05 /online/
Temat: Objętość graniastosłupa
Lekcja z 15.05 /online/
Temat: Obliczanie objętości graniastosłupów.
Lekcja z 19.05 /online/
Temat: Rozwiązywanie zadań tekstowych.
Lekcja z 20.05 /online/
Temat: Siatki ostrosłupów.
Lekcja z 21.05 /online/
Temat: Pola ostrosłupów.
Lekcja z 22.05 /online/
Temat: Obliczanie pól ostrosłupów.
Lekcja z 26.05 /online/
Temat: Rozwiązywanie zadań tekstowych.
Lekcja z 27.05 /online/
Temat: Ćwiczenia z zamianą jednostek objętości.
Lekcja z 28.05 /online/
Temat: Podsumowanie i usystematyzowanie wiadomości o figurach przestrzennych.
Lekcja z 29.05 /online/
Temat: Sprawdzian pisemny - Figury przestrzenne.
Lekcja z 02.06 /online/
Temat: Omówienie sprawdzianu - Figury przestrzenne.
Lekcja z 03.06 /online/
Temat: Poprawa sprawdzianu - Figury przestrzenne.
Lekcja z 04.06 /online/
Temat: Uzupełniające zadania rachunkowe - Rachunki pamięciowe na liczbach naturalnych i ułamkach dziesiętnych.
Lekcja z 05.06 /online/
Temat: Uzupełniające zadania rachunkowe - Działania na ułamkach dziesiętnych.
Lekcja z 09.06 /online/
Temat: Uzupełniające zadania rachunkowe - Działania na ułamkach zwykłych.
Lekcja z 10.06 /online/
Temat: Uzupełniające zadania rachunkowe - Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.
Lekcja z 19.06 /online/
Temat: Uzupełniające zadania rachunkowe - Kalendarz i czas.
Lekcja z 23.06 /online/
Temat: Uzupełniające zadania rachunkowe - Jednostki długości i masy.
Lekcja z 25.06 /online/
Temat: Uzupełniające zadania rachunkowe Skala na planach i mapach.