Plan pracy na tydzień
16.03.2020
Thema Leseverstehen. Czytanie ze zrozumieniem.
Pytania :Wie heißt das Madchen?
Ihr Lieblingsmodel?
Was darf sie nicht anziehen?
Was kauft sie gern?
Wykonam zad 1 stona 113
18.03 środa
Thema: Powtórzenie wiadomości. Opis.
Seite 104/1 Opiszę ubranie Karsten und Christine.
Pytania do opisu:
Was findest du modisch? Ist das trendy? Was ist praktisch? Wi ist das ideale Kleidung fur Partys? praca na ocenę!!!!! . prześlę
20.03.2020r piątek
Thema: Ich muss mir eine neue Hose kaufen. Muszę kupić nowe spodnie.
Przeczytam dialog 106/1
Wypiszę nieznane słownictwo –
Wypiszę 5 wyrażeń lub zdań związanych z zakupami.
Zad.2 zrobię według wzoru wpiszę do zeszytu.
Przetłumaczę zdania :
- Idę do centrum handlowego najpierw w lewo, potem w prawo a na skrzyżowaniu prosto.
- Potrzebuję nowe eleganckie buty.
- Nie robię chętnie zakupów.
- Moja mama uważa, że to upranie pasuje do moich butów.
- Chciałbyś nowe buty i nową bluzę?
Lekcja 23.03.2020
Thema: Wortschatz und Grammatik. Słownictwo i gramatyka. Utrwalenie materiału.
Ćwiczenia str.82
Zad. 1 Na podstawie diagramu wypisz słownictwo z rodzajnikami.
Zad.2 Znaczenie czasowników:
anhaben – mieć coś na sobie
aufhaben – mieć coś na głowie
umhaben – mieć coś wokół szyi
zad.3 W wężu literowym wypisz przymiotniki określające ubrania.
Lekcja 25.03.2020
Thema: Leseverstehen. Czytanie ze zrozumieniem. Seite 112 Dialog
Wyrażenia:
Was denkt ihr über Klamotten? Co myślicie o ubraniach?
denken über - myśleć o
Worüber denkst du ? – o czym myślisz?
Fast alles – prawie wszystko
Einkaufen finde ich langweilig. Zakupy uważam za nudne.
die Markenkleidung – odzież markowa
das Taschengeld –kieszonkowe
Die Markenschuhe – buty markowe
Nähen -szyć
Ich nähe meine Sachen. – Szyję moje rzeczy
Wirklich wichtig – naprawdę ważne
Bezahlen – zapłacić.
Das macht mir Spaß. To sprawia mi pzryjemność.
ich trage meistens…… Najczęściej noszę……
Einkaufen - kupować
Ćwiczenia do tekstu:
Ćw. 1 Przeczytaj dialog następnie uzupełnij luki.
Ćw. 2 Dokończ zdania w zeszycie.
Ćw.3 Przetłumacz na niemiecki. (zdania na podstawie dialogu)
Lekcja 27.03.2020r
Thema: Im Kleidergechäft. W sklepie odzieżowym. Wyrażenia. (107)
Wyrażenia z dialogu:
Sie wünschen? Co sobie Pan/i życzy?
Ich suche eine warme Jacke. Szukam ciepłej kurtki.
Welche Größe? Jaki rozmiar?
Welche Farbe? Jaki kolor?
Ich möchte am liebsten eine braune Jacke. Chciałbym/chciałabym najbardziej tą brązową kurtkę.
Wie finden Sie die Jacke? Co pani sądzi o tej kurtce?
Das gefällt mir. To mi się podoba.
Ich möchte das anprobieren. Chciałbym/chciałabym to przymierzyć.
Wo ist die Umkleidekabine? Gdzie jest przymierzalnia?
W tej części lekcji pojawiła się odmiana zaimka wskazującego - odmienia się jak rodzajnik określony ( podręcznik 117)
|
r.męski |
r.żeński |
r.nijaki |
l.mnoga |
Mianownik |
dieser – ten |
diese - ta |
dieses - to |
diese - te |
Celownik |
Diesem |
dieser |
diesem |
Diese |
biernik |
diesen |
diese |
dieses |
diese |
Der Mantel - płaszcz dieser Mantel (ten płaszcz)
Die Jacke – kurtka diese Jacke – (ta kurtka)
Das Kleid – ukienka dieses Kleid - (ta sukienka)
Die Schuhe – buty diese Schuhe (te buty)
Aufgabe 3 Seite 107 Ćwiczenie: Przetłumacz wg przykładu:
- Ten ciepły sweter – dieser warme Pulli/ Pullover
OCENIANIE PRACY UCZNIA:
Pracę przesyłamy :
Oceny znajdą się e-dziennika w kolumnie opisanej jako eNauczanie, z przypisaną wagą 1.
PROSZĘ ZWRACAĆ UWAGĘ NA PISMO, GDY WYSYŁĄCIE NOTATKĘ, NIEKIEDY MAM PROBLEM Z ROZCZYTANIEM, PROSZĘ TEŻ O ROBIENIE WYRAŹNYCH ZDJĘĆ!!
Thema: Mein Aussehen ist mein Problem. Mój wygląd jest moim problemem.
E lekcja 30.03.2020r.
Wyrażenie:
Pickeln im Gesicht – piegi na twarzy
Groß wie eine Giraffe - wysoki jak żyrafa
Klammern im Mund - aparat na zębach
Zu dick – za gruby
Zu dünn - za szczupły
Ćwiczenie : Aufgabe
Z czym chłopiec ma problem? Użyję nowo poznanych wyrażeń !!!! (8 zdań)
Proszę kto wykona ćw. Prześlij do sprawdzenia
NUMERY od 10-17 termin – 6.04.2020r.
Dla dociekliwych!!!
Rekcja czasownika: (154)
- Sich freuen über cieszyć sie z
Worüber freut er sich? Z czego on się cieszy? Pytanie o rzecz!!!! – dlatego Worüber
- Sich freuen auf – cieszyć sie na (spotkanie z kimś) Pytanie o osobę!!! Auf wen
Auf wen freut er sich?
Woran denkt Maria? O czym myśli Maria?
Nach wem fragt der Vater? O kogo pyta tata?
Aufgabe 4 Seite 108.
Proszę kto wykona ćw. Prześlij do sprawdzenia.
Thema: Im Geschäft. W sklepie Wiederholung. Powtórzenie.
1.04.2020
Aufgabe:
Przyjrzyj się obrazkowi, przetłumacz. Następnie spróbuj napisać, naszkicować podobny krótki dialog.
Na prace czekam do 6.04.2020r. Z pewnością macię głowę pełną pomysłów. Viel Spaß dabei.
Pracę proszę zachowaj!!!!
Lekcja 03.04.2020r.
Thema: Bleib zu Hause. Zostań w domu.
Posłuchaj piosenki/ Höre ein Lied! : https://www.youtube.com/watch?v=ojB78Zx26nc
Tekst piosenki:
Ich bleibe zu Hause. Ich bleibe im Bett.
Die Welt ist so hektisch – Hier ist es so nett!
Ich kann heute nichts reizen. Jeder Action waere Stress.
Ich hab Sendepause! Ich bleib’ im Bett!
Verschenk meine Schuhe. Verbrenn mein Jacket.
Ich brauch keine Kleider. Ich bleib’ heut’ im Bett.
Ich kann heut’ nichts reizen. Jeder Action waere Stress.
Verkauf mein Auto – Ich bleib’ im Bett!
Ich bleib’ im Bett…
Ich bleib’ im Bett…
(Na, ja. Ich bleib’ im Bett.)
Leonid will mich sehen - Birne gibt ein Bankett.
Die Stones spielt vor’m Haus, und das Herr tanzt Ballett.
Ich kann heute nichts reizen. Jeder Action waere Stress.
Ronnie ist am Telefon. Ich bleib’ im Bett.
Ich bleib’ im Bett… (Jaja…)
Ich bleib’ im Bett…
Die Welt ist so hektisch und im Bett ist es so nett!
Ich bleib’ zu Hause! Ich bleib’ im Bett!
Aufgabe/Zadanie:
Przetłumacz podkreślone zdania. (przesyłają do kontroli nr 1-5) do 3.04.2020 wieczorem
Napisz 2 zdania:” Warum musst du jetzt zu Hause bleiben? Dlaczego musisz zostać w domu?“
6.04.2020r.
Thema : Spójniki - szyk końcowy.
Ich habe etwas für euch vorbereitet. Przygotowałam coś dla was.
https://www.youtube.com/watch?v=Sz71uXPJu0A
Zdania podrzędnie złożone ze spójnikami wymagającymi szyku zdania podrzędnego tzw. szyk końcowy.
Podmiot występuje zaraz po spójniku a orzeczenie stoi na ostatnim miejscu.
dass - że
ob - czy
weil – bo, ponieważ
Przed tymi spójnikami zawsze występuje przecinek.
Ich finde, dass Klaus nett ist. – Sądzę, że Klaus jest miły.
Ich weiß nicht, ob sie mich besucht. Nie wiem czy ona mnie odwiedzi.
Ich gehe zum Arzt, weil ich krank bin. – Idę do lekarza, ponieważ jestem chory.
Ich habe keine Zeit, weil ich Hausaufgabe mache. Nie mam czasu, ponieważ odrabiam zadanie domowe.
Aufgabe 2 Seite 109 (przesyłają pracę nr 6-11)
Viel Erfolg!!
15.04.2020r.
Thema: Shopping in Berlin. Zakupy w Berlinie.
Wo kann man gut einkaufen gehen? Gdzie można dobrze zrobić zakupy?
Einkaufsmöglichkeiten - możliwość robienia zakupów
das Kaufhaus - die Kaufhäuser - dom handlowy
das Einkaufzentrum – centrum handlowe
der Supermarkt die Supermärkte – super market
der Designershop – sklep projektantów
das Warenhaus - dom handlowy
die Delikatessen - delikatesy
der Feinschmecker –smakosz
Das KaDeWe –bedeutet Kaufhaus des Westens luksusowy dom towarowy w Berlinie
die Tiefgarage – garaż podziemny
das Untergeschoss – piwnica
das Erdgeschoss – parter
die Etage – piętro
einkaufen - robić zakupy Ich kaufe gern ein.
Zad. Aufgabe
Wo machst du Einkäufe und warum? Gdzie ty robisz zakupy i dlaczego ? (5 zdań) do zeszytu
Thema: Utrwalenie wiadomości z rozdziału 5.
17.04.2020
- Die Kleidung - ubrania
- Ideale Kleidung für die Schule.
Zum Beispiel na przykład:
Auf dem Bild sehe ich ein Mädchen / einen Junge.
Die erste Person von links heißt ……pierwsza osoba od lewej nazywa sie…..
Die erste Person von rechts…. Pierwsza osoba od prawej
Die Person /Das Mädchen / Der Junge in der Mitte ist ein Schuler eine Schülerin……
Osoba / dziewczyna / chłopiec w środku jest uczniem ….
Sie/ er zieht eine Bluse, eine Lederhose und Schuhe an.
- Im Kleidergeschäft.
Sie wünschen? Co sobie Pan/i życzy?
Ich suche eine warme Jacke. Szukam ciepłej kurtki.
Welche Größe? Jaki rozmiar?
Welche Farbe? Jaki kolor?
Ich möchte am liebsten eine braune Jacke. Chciałbym/chciałabym najbardziej tą brązowąkurtkę.
Wie finden Sie die Jacke? Co pani sądzi o tej kurtce?
Das gefällt mir. To mi się podoba.
Ich möchte das anprobieren. Chciałbym/chciałabym to przymierzyć.
- Shopping in Berlin.
Wo kann man einkaufen? Gdzie można robić zakupy?
das Kaufhaus - die Kaufhäuser - dom handlowy
das Einkaufzentrum – centrum handlowe
der Supermarkt die Supermärkte – super market
das Warenhaus - dom handlowy
die Delikatessen - delikatesy
der Feinschmecker –smakosz
Thema: Ich möchte Model werden. Chciałbym zostać modelem/modelką.
20.04.2020 Seite 113
Przypomnienie odmiany czasownika !!!!!!
Odmiana - möchten chciałbym/ chciałabym ZAPAMIĘTAJ
|
l.pojedyncza |
|
|
l.mnoga |
|
Ich |
möchte
|
Chciałbym/chciałabym |
Wir |
möchten |
Chciałybyśmy/chcielibyśmy |
Du |
möchtest
|
Chciałbyś/chciałabyś |
Ihr |
möchtet |
Chciałybyśmy/Chcielibyście |
Er,sie es |
möchte
|
Chciałaby/chciałby |
sie |
möchten |
chcieliby |
Tworzenie zdania:
Ich möchte nach Berlin fahren. Chcę pojechać do Berlina.
Wir möchten Model werden. Chciałbym zostać modelem/ modelką.
ZAPAMIĘtaj !!! Czasownik möchten jest odmieniony , na końcu zdania znajduje się czasownik w bezokoliczniku.
Lieblingsmodel- ulubiony model
Das Vorbild – wzór
Die Klamotten – ciuchy
Die Lieblingskleidung – ulubione ubranie
Der Laufsteg – wybieg
Aufgabe
Napisz : Möchtest du model werden? Chciałbyś zostać modelem? 6 zdań (numery 4,11,12,14,13)
Thema: Czas przeszły prosty das Präteritum. (Wprowadzenie)
22.04.2020
Czas przeszły prosty das Präteritum stosujemy przede wszystkim w języku pisanym:
- w języku literackim (bajka, opowiadanie, opis)
Es war einmal ein König. (Był sobie król.) - w mediach (wiadomości)
Gestern nahmen 77 Frauen, Männer und Schüler am 1. Berliner-Treppenlauf teil.
(W Pierwszym Berlińskim Biegu po Klatce Schodowej wzięło udział 77 kobiet, mężczyzn i uczniów.) - w sprawozdaniach
Bei den Knaben siegte Max Schuhmacher mit einer Zeit von 2:54 Minuten.
(Wśród chłopców zwyciężył Max Schuhmacher z czasem 2:54 minut.)
Tworzenie form czasu przeszłego prostego
Czasowniki regularne:
Do tematu bezokolicznika dodajemy następujące końcówki.
1 i 3 osoba l.poj. oraz w l. mn. Są takie same:
fragen (pytać)
Singular l.poj |
Plural l.mn |
ich fragte |
wir fragten |
du fragtest |
ihr fragtet |
er/sie/es fragte |
sie/Sie fragten |
machen (robić) Singular l.poj ich machte Plural l.mn
Ich fragte meine Oma. Spytałam moja babcię. |
|
Wir fragten unsere Lehrerin. – Zapytaliśmy naszą nauczycielkę.
Aufgabe:
Czas teraźniejszy Präsens |
Czas przeszły Präteritum |
Ich mache meine Hausaufgbe. |
Ich machte meine Hausaufgabe. |
Wir lernen Deutsch. |
|
Sie spielen Klavier. |
|
Du malst Bilder. Ich verkaufe Kleider. |
|
Die Mutter kocht Mittagessen |
|
Klaus hört schöne Musik. |
|
Thema: Ćwiczenia w czasie przeszłym y czasownikami regularnymi. Präteritum.
24.04.2020
Określenia czasu przeszłego:
Wann? |
Kiedy? |
- gestern |
-wczoraj |
- vorgestern
|
-przedwczoraj |
- neulich |
- niedawno |
- einst, niemal, damals |
-kiedyś, wówczas |
- vor einer Woche |
- przed tygodniem |
- vor einem Monat |
- przed miesiącem |
- vor einem Jahr |
- przed rokiem |
Aufgabe:
Czas teraźniejszy Präsens |
Czas przeszły Präteritum
|
Ich mache meine Hausaufgbe. |
Ich machte meine Hausaufgabe. |
Wir lernen Deutsch. |
|
Sie spielen Klavier. |
|
Du malst Bilder. |
|
Ich verkaufe Kleider. |
|
Die Mutter kocht Mittagessen |
|
Klaus hört schöne Musik. |
|
Marika spielt Basketball. |
|
Peter besucht ein Konzert in Berlin. |
|
Anke reservierte die Kinokarten im Internet. |
|
Wir sagen oft laut. |
|
Ihr machen Gertenarbeiten. |
|
Wir besuchen die Schule . |
|
Thema: Wir reservierten die Tickets im Internet. Zarezerwowaliśmy bilet w internecie.
Ćwiczenia w czasie przeszłym - Präteritum.
27.04.2020
Aufgabe: Utwórz pytania do podkreślonych części zdań (jak w przykładzie)?
Was besuchte Carolin? Carolin besuchte ein Theater.
1………………………………? Sie kaufte das Ticket im Internet. (Wo?- gdzie)
- ……………………………….? Das Ticket kostete 20 Euro. (Wie viel? – ile?)
3…………………………………? Das Stück dauerte zwei Stunden. (Wie lange? – jak długo?)
- ………………………………..? Die Schauspieler zeigten gutes Spiel. (Was? Co?)
- …………………………………? Carolin reservierte das Ticket im Juni. (Wann? – Kiedy?)
6…………………………………..? Carolin besuchte Theater mit Uwe. (Mit wem? – Z kim?)
(Na pocztę wyślę informacje, którzy uczniowie wyślą pracę do oceny)
Viel Erfolg!!!
Viel Spaß!!!
Thema : Was siehst du am liebsten ? Co oglądasz najczęściej?
4.05.2020r.
Wortschatz – słownictwo
die Sportsendung – audycja sportowa
die Nachrichten – wiadomości
der Wetterbericht – prognoza pogody
die Talkshow – wodowisko publicystyczne
die Werbung - reklama
der Dokumentarfilm – film dokumentalny
Das Erste – program 1 niemieckiej telewizji
Das Zweite ZDF Program 2 niemieckiej telewizji
Aufgabe
Schreibe ins Heft. Zapisz w zeszycie i naucz się słówek.
Seite 124 / 2
Thema: Ich wartete auf dich. Czekałem na ciebie. Ćwiczenia w czasie przeszłym Präteritum.
6.05.2020
Do czasowników, których temat kończy się na –t, -d lub –m, -n dodaje się samogłoskę –e przed przedrostkiem –t oraz końcówkami osobowymi :
(chatten, kosten - kosztować, warten – czekać , öffnen –otwierać , bilden - tworzyć,
atmen - oddychać, zeichnen - rysować)
warten –czekać
l.pojedyncza Ich wartete Du wartetest Er, sie,es wartete l.mnoga Wir warteten Ihr wartetest Sie,sie warteten
|
arbeiten –pracować
l.pojedyncza ich arbeitete du arbeitetest er,sie,es arbeitete l.mnoga wir arbeiteten ihr arbeitetet sie, Sie arbeiteten
|
Czasowniki, których temat kończy się na -chn, -ffn, -kn, -tm otrzymują spójkę -e.
zeichnen – rysować,
l.pojedyncza Ich zeichnete Du zeichnetest Er,sie, es zeichnete l.mnoga wir zeichneten ihr zeichnetet Sie, sie zeichneten
|
öffnen – otwierać
l.pojedyncza ich öffnete du öffnetest er,sie,es öffnetest l.mnoga wir öffnen ihr öffnet sie,sie öffnet
|
atmen –oddychać
l.pojedyncza ich atmete du atmetet er,sie, es atmete l.mnoga wir atmeten ihr atmetet sie, sie atmeten
|
reden – mówić , rozmawiać
l.pojedyncza ich redete du redetest er,sie,es redete l.mnoga wir redeten ihr redetet Sie, sie redeten |
Sie zeichnete sehr schön.
Wir arbeiteten bei BMW.
Eva öffnete die Tür.
Aufgabe: Przekształać zdania z czau teraźniejzego na przeszły.
Czas teraźniejszy Präsens |
Czas przeszły Prätetitum |
1.Ich arbeite in der Schule. |
|
2.Die Kinder chatten im Internet. |
|
3. Sie öffen das Einkaufszentrum um 8.00 Uhr. |
|
4. Meine Eltern arbeiten in der Fabrik. |
|
5. Wir zeichnen Bilder. |
|
6. Ich atme ruhig. (oddycham spokojnie) |
|
7.Ihr redet viel auf Deutsch. |
|
8. Sie reden nicht auf Englisch. |
|
9.Klara öffnet die Tür. |
|
Thema: Czas przeszły Präteritum czasowników nieregularnych.
8.05.2020 wg planu l.online
Formy czasowników nieregularnych uczymy się na pamięć (158-159) podręcznik.
Odmiana czasowników:
Präsens - czas teraźniejszy |
Präteritum – czas przeszły |
sein- być
l.pojedyncza ich bin du bist er, sie , es ist l.mnoga wir sind ihr seid Sie, sie sind
Ich bin in der Schule. Jestem w szkole. |
war -byłem, byłam
l.pojedyncza ich war du warst er, sie , es war l.mnoga wir waren ihr wart Sie, sie waren
Ich war in der Schule. Byłem w szkole. |
Präsens - czas teraźniejszy |
Präteritum – czas przeszły |
Haben – mieć posiadać
l.pojedyncza ich habe du hast er, sie , es hat l.mnoga wir haben ihr habt Sie, sie haben
Sie hat ein Auto. Ona ma auto. |
hatte – miałem, miałam
l.pojedyncza ich hatte du hattest er, sie , es hatte l.mnoga wir hatten ihr hattet Sie, sie hatten
Sie hatte ein Auto. – Ona miała auto. |
Präsens - czas teraźniejszy |
Präteritum – czas przeszły |
Fahren –jechać
l.pojedyncza ich fahre du fährst er, sie , es fährt l.mnoga wir fahren ihr fahrt Sie, sie fahren Ich fahre mit dem Auto. Jadę autem. |
fuhr - jechałem
l.pojedyncza ich fuhr du fuhrst er, sie , es fuhr l.mnoga wir fuhren ihr fuhrt Sie, sie fuhren Ich fuhr mit dem Auto. Jechałem autem. |
Aufgabe: Przekształać zdania z czasu teraźniejszego na przeszły.
Czas teraźniejszy Präsens |
Czas przeszły Prätetitum |
1.Ich fahre in die Schule. |
Ich fuhr in die Schule.
|
2.Die Kinder singen viel. |
Die Kinder sangen viel. |
3. Sie kennt Frau Brugger. |
Sie kannte Frau Brugger. |
4. Meine Eltern kommen zu mir. |
|
5. Wir treffen oft Freunde. |
|
6. Ich verbringe viel Zeit mit meiner Mutter. |
|
7.Ihr lesen viel auf Deutsch. |
|
8. Sie sprechen nicht auf Englisch. |
|
9.Klara schreibt schöne Lieder. |
|
10.Der Vater versteht gut Mathe. |
|
11.Meine Schwester trinkt viel Saft. |
|
12. Meine Oma isst viel Obst. |
|
13.Wir bleiben zu Hause. |
|
14. Ich helfe meiner Mutter. |
|
15. Sie backt gern Kuchen am Abend.
|
Thema: Utrwalenie czasu przeszłego Präteritum.
11.05.2020
Aufgabe 4 seite 122
Aufgabe 6 Seite 123
Zadania te zapisz w zeszycie .
Thema : Wo arbeiten Sie? Gdzie Pańtwo pracują?
13.05.2020
Miejsca gdzie można pracować!!
Wo arbeitest du? Gdzie pracujesz?
Ich arbeite……..
im Cafe – w kawiarni
im Restaurant - w restauracji
im Krankenhaus - w szpitalu
in der Küche – w kuchni
in der Autowerkstatt – w warsztacie
in der Praxis w przychodni
bei der Post - na poczcie
bei der Polizei – na policji
an/ in der Schule - w szkole
Aufgabe: 1 Wstaw odpowiednie miejsca gdzie pracują poszczególne osoby.
Was bist du von Beruf? Kim jesteś z zawodu?
Ich bin der Kellner/ der Koch von Beruf.Jestem kelnerem/ kucharzem z zawodu.
- Der Lehrer arbeitet ……………………. und unterrichtet die Schüler.
- Die Ärztin arbeitet ……………………… oder ………………… und untersucht die Patienten.
- Der Kellner arbeitet ……………………. oder ………………… und bedient die Gäste.
4.Der Koch arbeitet ………………………. Und bereitet das Essen.
- Der Briefträger arbeitet ……………………. und stellt Briefe, Pakete zu.
- Der Polizist arbeitet …………………….und schützt die Menschen vor Gefahr. –c hroni przed niebezpieczeństwem.
- Der Automechaniker arbeitet ………………….. und repariert Autos.
Thema: Ich las gern. Utrwalenie wiadomości.
15.05.2020r.
Aufgabe 1
Napisz właściwą formę czasowników:
- Sie ………………..bis 13.00Uhr bei der Arbeit. (bleiben)
- Die Kinder ………………… viele Bücher. (lesen)
- Wir …………………. gestern Mathe Test. (schreiben)
- Die Eltern …………………… zu mir. (kommen)
- Die Frau ……………………. gern . (schwimmen)
- Wo ………………….. ihr gestern ?(sein)
- Mein Onkel ………………. gut Englisch. (sprechen)
- Wann …………………… du Bio und Mathe? (haben)
- Wir …………………….. am Freitag Freunde. (treffen)
- Ich ………………………..viel Zeit mit der Oma. (verbringen)
Aufgabe 2
Napisz odpowiednie formy czasowników w czasie przeszłym:
Ich lese – ich ………
Wir bleiben - wir ………..
Ihr sprechen- ihr ………….
Wir springen- wir………………
Ich stehe auf – ich……….
Ich habe – ich…………
Sie kommen – sie……….
Sie schreibt – sie ………
Klaus versteht – Klaus…………..
Marta liest – Marta………..
Aufgabe 3
Przekształć zdania z czasu teraźniejszego na przeszły Präteritum:
Czas teraźniejszy Präsens |
Czas przeszły Präteritum
|
Ich mache meine Hausaufgbe. |
Ich machte meine Hausaufgabe. |
Wir sprechen viel in Spanien Deutsch. |
|
Sie kamfen Klavier. |
|
Du singst schöne Lieder. |
|
Ich trage neue Kleider. |
|
Die Mutter beginnt Mittagessen zu kochen. |
|
Klaus hört schöne Musik. |
|
Marika bekommt ein neues Basketball. |
|
Peter fährt nach Berlin. |
|
Anke bestellt die Kinokarten im Internet. |
|
Wir schwimmen im Schwimmbad. |
|
Ich verstehe deine Frage nicht. |
|
Wir wissen nicht. |
|
Thema: Leseverstehen.Czytanie ze zrozumieniem.
18.05.2020r. Podręcznik (130)
Wortchatz - słownictwo
Hast du Lust? Masz ochotę?
Leseratte – osoba która czyta dużo
Die Lektüre lektura
Das E-Book – kiążka elektroniczna
Das Abendteuerbuch – kiążka przygodowa
Jaka może być książka? Ein Buch: interessant, cool, super, langweilig
Odpowiedź na pytania:
Bist du ein Leseratte?-
Was liest du gern ? Co czytasz chętnie?
Was ist dein Lieblingsbuch? Warum? (Dlaczego?)
Thema : Zdania warunkowe wenn.
20.05.2020 r.
Zdania warunkowe rzeczywiste wenn – są zdaniami pobocznymi odpowiadającymi na pytanie :
Wann? Kiedy?
Unter welcher Bedingung? – pod jakim warunkiem?
Orzeczenie występuje na końcu zdania, a podmiot zaraz za spójnikiem.
Zdania rozpoczynają się spójnikiem wenn (kiedy, gdy).
Jeśli zdanie warunkowe występuje jako pierwsze wtedy zdanie główne rozpoczyna się od czasownika.
SZYK OKULAROWY.
Wenn ich Zeit habe, gehe ich ins Kino. – Kiedy będę mieć czas, pójdę do kina.
Wenn ich Grippe habe, gehe ich zum Arzt. – Gdy mam grypę idę do lekarza.
- Wenn ich krank bin, bleibe ich zu Hause.
- Kiedy jestem chory, zostaję w domu.
- Wenn meine Eltern Urlaub haben, fahren wir ans Meer.
- Kiedy moi rodzice mają urlop, jedziemy nad morze.
Aufgabe:
- Wenn ich Zeit habe,………..
- Wenn das Wetter schön ist, …………
- Wenn meine Freunde und ich Hunger haben,………….
Thema: Zu wienig Taschengeld. Za mało kieszonkowego. Czas przyszły Futur 1.
22.05.2020r.
Cza s przyszły Futur 1. – tworzymy za pomocą czasownika werden, który odmienia się w czasie teraźniejszym, oraz bezokolicznika , który występuje na końcu zdania:
ODMIANA werden – być stawać się zostać
l.pojedyncza:
ich werde- ja będę
du wirst – ty będziesz
er, sie , es wird – on, ona, ono będzie
- mnoga
wir werden - my będziemy
ihr werdet – wy będziecie
sie, Sie werden – oni będą
Ich fahre im Sommer nach Deutschland – W lecie jadę do Niemiec. Czas teraźniejszy.
Ich werde im Sommer nach Deutschland. – W lecie pojadę do Niemiec.
Aufgabe:
Napisz zdania w czasie przyszłym Futur 1
- Ich lerne Englisch. -
- Gehst du zu deiner Mutter?
- Wir fahren im Winter nach Berlin.
- Ich bekomme Taschengeld von meiner Mutter.
- Der Nachbar kommt zu mir.
- Meine Freundin arbeitet als Babysitterin.
- Mein Vater fliegt nach Krakau.
- Ich lebe in Frankreich.
- Wir wandern in den Bergen.
- Frau Brugger kauft Brot.
Thema: Zu wienig Taschengeld. Za mało kieszonkowego. Czas przyszły Futur 1.
25.05.2020r.
Cza s przyszły Futur 1. – tworzymy za pomocą czasownika werden, który odmienia się w czasie teraźniejszym, oraz bezokolicznika , który występuje na końcu zdania:
ODMIANA werden – być stawać się zostać
l.pojedyncza:
ich werde- ja będę
du wirst – ty będziesz
er, sie , es wird – on, ona, ono będzie
- mnoga
wir werden - my będziemy
ihr werdet – wy będziecie
sie, Sie werden – oni będą
Ich fahe nach Deutschland – W jadę do Niemiec. Czas teraźniejszy.
Ich werde im Sommer nach Deutschlan fahren. – W lecie pojadę do Niemiec. Futur 1
Thema: Mein Traumberuf. Mój wymarzony zawód.
27.05.2020r.
Odmiana czasownika möchten – chciałbym, chciałabym ZAPAMIĘTAJ !!!!!
|
l.pojedyncza |
|
|
l.mnoga |
|
Ich |
möchte
|
Chciałbym/chciałabym |
Wir |
möchten |
Chciałybyśmy/chcielibyśmy |
Du |
möchtest
|
Chciałbyś/chciałabyś |
Ihr |
möchtet |
Chciałybyśmy/Chcielibyście |
Er,sie es |
möchte
|
Chciałaby/chciałby |
sie |
möchten |
chcieliby |
am liebsten – najbardziej
die Zukunft – przyszłoć
geduldig – cierpliwy
hilfsbereit – pomocny
Ich habe viel Zeit. – Nie mam czasu.
viel Geld verdienen – zarabiać dużo pieniędzy
viele Experimente durchführen – przeprowadzać wiele eksperymentów
Was möchtest du werden ? Kim chciałby / chciałbym
Ich möchte Mathelehrer werden. – Chciałbym zostać nauczycielem matematyki.
Was möchte Lisa werden? Kim chciałaby Lisa werden?
Lisa möchte Ärztin werden.
Thema; Ich werde nach Deutschland fahren. Utrwalenie czasu przyszłego Futur 1.
29.05.2020
Aufgabe:
Napisz zdania w czasie przyszłym Futur 1
- Ich lerne Englisch. -
- Gehst du zu deiner Mutter?
- Wir fahren im Winter nach Berlin.
- Ich bekomme Taschengeld von meiner Mutter.
- Der Nachbar kommt zu mir.
- Meine Freundin arbeitet als Babysitterin.
- Mein Vater fliegt nach Krakau.
- Ich lebe in Frankreich.
- Wir wandern in den Bergen.
- Frau Brugger kauft Brot.
Hausaufgabe:
Was möchtest du in der Zukunft werden ? – Kim chciałbys zostać w przyszłości?(7 zdań )
Thema: Wortschatz und Grammatik. Słownictwo i gramatyka. Utrwalenie wiadomości.
3.06.2020
Arbeitsbuch: Ćwiczenia
Seite 101/ 5,6,9
Thema: Beruf und Arbeitsplatz. Zawód i miejsce pracy. Ćwiczenia .
5.06.2020 lekcja online.
Arbeitsbuch Seite 102/4
BERUF |
ARBEITSPLATZ |
TÄTIGKEIT |
der Automechaniker |
|
|
|
die Post |
|
|
|
Patienten untersuchen |
|
die Küche |
|
|
die Schule |
|
|
|
trainieren |
|
die Redaktion |
|
der Polizist |
|
|
|
das Haus |
|
|
|
Gäste bedienen, servieren |
Merke!! Zapamiętaj!!
Viel Erfolg!! Dużo sukcesów!!!
Thema: Ich finde Deutsch interessant. Uważam, że język niemiecki jest interesujący.
Ćwiczenia utrwalające.
10.06.2020
Odmiana czasownika finden – sądzić , uważać
L.pojedyncza
Ich finde
Du findest
Er,sie,es findet
l.mnoga
Wir finden
Ihr findet
Sie, sie finden
Uzupełnij dialogi:
- Ich ……………. Deutsch interessant. Und du?
Wie ………..du Deutsch?
Ich …………… Deutsch super.
- Und Adam? Eie ……….. er Deutsch?
Er ………. Deutsch langweilig.
- Wir ………Geschichte doof. Und ihr?
Wie ………… ihr Geschichte?
Anette …………..Geschichte auch doof, aber ich finde es prima.
- Peter und Markus ……….. Sport tool.
Und du? Wie ……………….. du Sport?
Ich …………….Sport langweilig. Wir machen dort gar nichts.
Co sądzisz o przedmiotach szkolnych?
- Deutsch Ich finde Deutsch
- Mathematik Ich finde Mathematik
- Kunst Ich finde Kunst
- Religion Ich finde Religion
- Geschichte Ich finde Geschichte
- Informatik Ich finde Informatik sehr interessant.
- Englisch Ich finde Englisch
- Sport Ich finde Sport
Viel Erfolg!!