16.03.2020r
Temat Essen in den DACH Lander. –Jedzenie w krajach niemieckojęzycznych.
Proszę w formie tabeli na podstawie ćw 1,2,3 str. 94 wypisać typowe narodowe dania.
Deutschland |
Osterreich |
Schweiz |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Odpowiedz na pytania:
1.Was isst Man gern in Deutschland?
In Deutschland isst man
2.Was isst man gern in Österreich?
3.Was isst man gern in der Schweiz?
Uzupełnij ćw. Str.64 /1,2,3,4
18.03.2020r
Thema: In einem Wiener Geschaft.
Zapoznaj się z atrakcjami turystycznymi w Wiedniu. Wypiszę do zeszytu
Słuchanie Str.95 ćw.2
Napiszę dialog we właściwej kolejności. – słownictwo proszę utrwalić. (wyrażenia w restauracji 99)
Nowy czasownik nehmen – brać ZAPAMIĘAJ
Ich nehme
Du nimmst
Er,się,es nimmt
Wir nehmen
Ihr nehmt
Sie,sie nehmen
Ćwiczenia str. 65. Zad 1,2,3,4,
Thema: Gabi kauft bitte ein! - Gabi zrób zakupy proszę! Tryb rozkazujący! Wprowadzenie
Lekcja 23 i 25.03.2020r. dla (Gr.1 i Gr.2)
GRAMMATYKA
Tryb rozkazujący –wyraża rozkaz, wezwanie lub prośbę skierowaną do drugiej osoby liczby pojedynczej i mnogiej bez użycia zaimków osobowych: w l.pojedynczej du, ihr oraz 1 i 3 os. L.mnogiej wówczas z zaimkami wir i Sie. WAŻNE!!!!!→
Przykład tworzenia czasowników regularnych:
Kom men – przyjść, przybyć
l.pojedyncza Tryb rozkazujący
Ich komme ………………………………
Du kommst → Komm! Przyjdz! Zwróć uwagę 2 os.l.poj nie ma końcówki -st!!!!
Er,sie,es kommt ……………………
l.mnoga
wir kommen → Kommen wir! (Przyjdźmy!)
ihr kommt → Kommt ! (Przyjdźcie!)
Sie kommen → Kommen Sie ! (Proszę przyjść!)
Przykład :
|
gehen |
Iść,chodzić |
kaufen |
kupować |
Du |
Geh! |
Idź! |
Kauf! |
Kup! |
Wir |
Gehen wir! |
Idźmy! |
Kaufen wir! |
Kupmy! |
Ihr |
Geht! |
Idźcie! |
Kauft! |
Kupcie! |
Sie |
Gehen Sie! |
Proszę iść! |
Kaufen Sie! |
Proszę kupić! |
Tworzenie trybu rozkazującego czasowni ków nieregularnych:
|
lesen |
Czytać |
essen |
Jeść |
fernsehen |
Oglądać TV |
Du |
Lest! |
Czytaj! |
Isst! |
Jedz! |
Sieht fern! |
Oglądaj TV! |
Wir |
Lesen wir! |
Czytajmy! |
Essen wir! |
Jedzmy! |
Sehen wir fern! |
Oglądajmy TV! |
ihr |
Lest! |
Czytajcie! |
Esst! |
Jedzcie! |
Seht ihr! |
Oglądajcie TV! |
Sie |
Lesen Sie! |
Proszę czytać! |
Essen Sie! |
Proszę jeść! |
Sehen Sie! |
Proszę oglądać TV! |
WYRAŻENIA
Ich bin durstig. Jestem spragniony
Ich habe Hunger. Jestem głodny.
Trink Mineralwasser! Pij wodę mineralną.
Trink ein Glas Saft! Wypij szklankę soku!
Essen Sie ein Schinkenbrot! Proszę zjeść chleb ze szynką!
Sprich bitte Englisch! Mów po angielsku.
Chatte nicht so lange! Nie rozmawiaj na czacie za długo!
Helft bitte zu Haue! Pomóżcie w domu!
Lekcja 25.03 i 27.03 (Gr1 i Gr 2)
Thema: Tryb rozkazujący. Ćwiczenia utrwalające.
Wykonaj w zeszycie i przetłumacz. Str. 93 Zad. 6
Przykład 1. Gehen Sie in den Supermarket! – Proszę pójść do marketu!
Zad. 5 Str. 93 Uzupełnij nakazy i rozkazy w tabeli (Zwróć uwagę na osobę!!!!!!)
du |
Znaczenie ty |
Arbeite nicht so lange! |
Nie pracuj za długo! |
|
|
|
|
Ihr |
wy |
Helft bitte zu Hause! |
Pomóżcie w domu! |
|
|
|
|
Sie |
Pan Pani Państwo |
Sprechen Sie bitte Deutsch! |
Mówią Państwo po niemiecku! |
|
|
|
|
(ćwiczenie 6 i 5 tr. 93 proszę przesłać na zaliczenie w formie zdjęcia notatki w zeszycie
Ćwiczenia Str. 63 cała
Thema: In der Schulcafeteria. Dialogecke – Utrwalenie wiadomości. (Seite/strona 96)
OCENIANIE PRACY UCZNIA:
Pracę przesyłamy :
Oceny znajdą się e-dziennika w kolumnie opisanej jako eNauczanie, z przypisaną wagą 1.
PROSZĘ ZWRACAĆ UWAGĘ NA PISMO, GDY WYSYŁĄCIE NOTATKĘ, NIEKIEDY MAM PROBLEM Z ROZCZYTANIEM, PROSZĘ TEŻ O ROBIENIE WYRAŹNYCH ZDJĘĆ!!
30.03.2020. 1.04. 2020r (Gr.1 i Gr 2 wg planu )
Aufgabe 1. Przeczytaj dialog .
Wyrażenia do tekstu:
Was nimmst? Co bierzesz/zamawiasz?
Ich möchte eine Bratwurst mit Ketchup. Chciałbym kiełbaski z ketchupem.
Das ist ungesund und fett. To jest niezdrowe i tłuste.
Eine Dose Limonade. Puszkę limoniady.
Nimm lieber Tee mit Zitrone! Weź lepiej herbatę z cytryną. Nimm! Weź!
Ich nehme Tee mit Zitrone. Wezmę herbatę z cytryną.
Aufgabe 1. Po przeczytaniu dialogu zanotuj w zeszycie co jedzą i piją Katja i Anke.
Katja isst…………… Sie trinkt dazu……..
Anke isst……………. Sie trinkt dazu……
Aufgabe 2.Przetłumaczę pisemnie do zeszytu str. 96 zad.2.
Notatkę do oceny przesyłają nr 1-14!!!
Dodatkowe zadanie - Wykonam kartę dań „W kawiarence szkolnej” - In der Schulcafeteria. pomocne ćwiczenie nr 3/96 do wykonania zadania. (w formie zdjęcia)
Symbol € oznacza – Euro
1.04.2020 i 3.04.2020 (gr. 1 gr. 2 wg planu)
Thema: Wortschatz und Grammatik. - Powtórzenie wiadomości.
Odmiana - möchten ZAPAMIĘTAJ
|
l.pojedyncza |
|
|
l.mnoga |
|
Ich |
möchte
|
Chciałbym/chciałabym |
Wir |
Möchten |
Chciałybyśmy/chcielibyśmy |
Du |
möchtest
|
Chciałbyś/chciałabyś |
Ihr |
Möchtet |
Chciałybyśmy/Chcielibyście |
Er,sie es |
möchte
|
Chciałaby/chciałby |
sie |
möchten |
chcieliby |
Ćwiczenie utrwalające czasownika Seite 67/7
Tworzenie zdania:
Ich möchte nach Berlin fahren. Chcę pojechać do Berlina.
Wir möchten Buch lesen. Chcemy czytać książkę.
ZAPAMIĘtaj !!! Czasownik möchten jest odmieniony , na końcu zdania znajduje się czasownik w bezokoliczniku.
Notatkę do oceny przesyłają nr 15-28
6.04.2020 8.04.2020 (Gr1 i Gr2 wg planu)
Thema : Hörverstehen. Rozumienie ze słuchu.
Ćwiczenia Seite 71/ 1.2
Wpisz w przeglądarce :
docwiczenia potem Kod: D7697H (Seite/strona 71)
docwiczenia potem kod D7L7AB
Odpowiedzi zapisz w zeszycie.
Utrwal czasownik möchten Seite 69/5 ćwiczenia
DODATKOWE ZADANI : DLA CHĘTNYCH:
Sprawdź się Seite 72 i 73 proszę o przesłanie na email.
KAPITEL 5 ROZDZIAŁ 5
15.04.2020r.
Thema: Wieheißen die Sportarten? Jak nazywają się dyscypliny sportowe?
die Sportart – l.mn. die Sportarten - dyscyplina sportowa
der Volleyball- siatkówka
der Basketball -koszykówka
der Handball- piłka ręczna
das Hokey-hokej
Ski alpin- narciarstwo alpejskie
das Skispringen- skoki narciarskie
das Laufen- biegi
das Gehen- chód
das Schwimmen- pływanie
das Boxen- boks
das Judo- judo
das Tennis – tenis
Miejsca uprawiania sportu:
in der Sporthalle na hali sportowej
im Stadion – na stadionie
im Verein – w klubie
im Wasser - w wodzie
Wie oft trainierst du? Jak często trenujesz?
täglich - codziennie
regelmäßig – regularnie
einmal/zweimal/dreimal in der Woche – 1raz/ dwa razy / trzy razy w tygodniu
Fragen Pytania/ uzupełnuj
Welche Sportarten magst du? – Ich mag………
Wie oft trainierst du? – Ich trainiere……….
Wo trainierst du? – Ich trainiere …………
17.04.2020 gr.1 20.04.2020 gr 2 wg planu
Thema: Machst du Sport? Bist du aktiv? Czy uprawiasz sport? Jesteś aktywny?
Fragen Pytania? Uzupełnij luki .
Pytania Fragen? |
Antwort Odpowiedź |
Welchen Sport machst du? Jaki uprawiasz sport? |
Ich mache……. …. Ja uprawiam….. |
Was spielst du gern? W co grasz chętnie?
|
Ich spiele gern ………… Ja gram chętnie……….. |
Wo trainierst du? Gdzie trenujesz? |
Ich trainiere ………………….. Trenuję w/ na …….. |
Wie oft trainierst du? Jak często trenujesz? |
Ich trainiere ………………Ja trenuję |
Wie heißt dein Lieblingssportler? Jak ma na imię twój ulubiony sportowiec? |
Mein Lieblingssportler heißt……. |
Hausaufgabe !!!
Na podstawie schematu opisz ulubionego sportowca. Może być w formie plakatu/obrazek zostawiam wam do wyboru pracę. Wykorzystaj znane ci słownictwo z lekcji.
Mein Lieblingssportler ist (rodzaj męski)........................................
Meine Lebingssportlerin ist (rodzaj żeński)....................................
Er trainert.....(jak długo, ile razy)...........................
Sie trainiert.........(co trenuje).....................
Er/sie kommst aus……………..
Er/ Sie isst….. (co je)
Ocenianie zadań: poproszę losowo wybrane osoby (prześlę wiadomość na pocztę) o przesłanie do mnie zadań mailem.
Theme: Czasowniki modalne. (2 lekcje)
Ich muss viel lernen.
22.04.2020r. gr 1 i gr 2
- W języku niemieckim występuje 6 czasowników modalnych:
- müssen – musieć,
- sollen – mieć powinność,
- wollen - chcieć ,
- dürfen – móc, mieć pozwolenie,
- können - móc, umieć, potrafić
- mögen – lubić,
Odmiana czasowników:
• müssen – musieć, • L.pojedyncza • Ich muss • Du musst • Er/sie/es muss • L.mnoga • Wir müssen • Ihr müsst • Sie/sie müssen • Was musst du machen? Co musisz robić? • Ich muss Mathe lernen. Muszę się uczyć matematyki.
|
• sollen – mieć powinność • L.pojedyncza
• Ich soll
• Du sollst
• Er,sie,es soll
• L.mnoga
• Wir sollen
• Ihr sollt
Sie,sie sollen
Was soll ich machen? Co powinienem zrobić?
Ich soll mehr lernen. Pownienem się więcej uczyć.
|
wollen –chcieć • L.pojedyncza
• Ich will
• Du willst
• Er,sie,es will
• L.mnoga
• Wir wollen
• Ihr wollt
• Sie, sie wollen
Was willst du spielen? Co chcesz grać.
Sie will Volleyball spielen. Ona chce grać siatkówkę. |
dürfen – móc, mieć pozwolenie L.pojedyncza
• Ich darf
• Du darfst
• Er,sie, es darf
• L.mnoga
• Wir dürfen
• Ihr dürft • Sie,sie dürfen
Darfst du in die Disco gehen? Możesz pójść na dyskotekę.
Ja, ich darf in die Disco gehen. Nein, ich darf nicht.
|
können – móc, umieć potrafić • L.pojedyncza
• Ich kann
• Du kannst
• Er,sie,es kann
• L.mnoga
• Wir können
• Ihr könnt
• Sie,sie können
Kannst du Deutsch sprechen? Potrafisz mówić po niemiecku?
Ja, ich kann Deutsch sprechen. Tak, potrafię.
Nein, ich kann nicht. Nie, nie potrfię.
|
mögen- lubieć • L.pojedyncza
• Ich mag
• Du magst
• Er,sie,es mag
• L.mnoga
• Wir mögen
• Ihr mögt
• Sie, sie mögen
• Magst du Sport treiben? Lubisz uprawiać sport?
Ja, ich mag Sport treiben. Tak, lubię uprawiać sport.
Nein, ich mag kein Sport treiben. Nie, nie lubię uprawiać sportu.
|
Konstrukcja zdań z czasownikami modalnymi:
Czasowniki modalne mogą występować :
- samodzielnie:
- Ich mag Fuball. Lubię piłkę nożną.
- z innym czasownikiem, który jest na końcu zdania:
- Er kann gut schwimmen. On umie dobrze pływać.
W zdaniu pytającym czasownik modalny stoi na pierwszym miejscu:
- Kannst du schnell laufen? Potfafisz szybko biegać?
- na drugim miejscu:
- Was kannst du gut machen? Co potrafisz dobrze robić.
Ćwiczenia utrwalające. 106/4,5
Thema: Er muss Sport machen. On musi uprawiać sport. Ćwiczenia z czasowniknikami modalnymi.
27.04.2020
Aufgabe Przyjrzyj się obrazkom następnie napisz zdania z czasownikami modalnymi.
Wykorzystaj zwroty pod obrazkami.
Np.: Zum Beispiel:
Ich soll Sport machen.
Sie wollen Volleyball spielen.
1. 2.
3. 4.
5. 6.
- Man darf
- Sport machen
- gut Fußball
- super schwimmen
- Lektüre lesen
- mehr lernen
Viel Erfolg!!!!
Thema: Wir bilden die Sätze mit Modalverben.
Tworzymy zdania z czasownikami modalnymi .
29.04.2020 gr 1 gr 2
Aufgabe 1:
Odpowiednia forma czasownika:
- Er ………………. (können)
- Frau Schneider ……………… (wollen)
- Klaus …………………………. (sollen)
- Wir …………………… (dürfen)
- Die Kinder …………. (müssen)
- Ich ……………….. (mögen)
Aufgabe 2
Utwórz zdania we właściwej kolejności.
- Er / Sport / viel / treiben / soll.
- Ich / gut / kann / laufen.
- Wir / nach Deutschland / fahren / wollen.
- Peter / und/ Marika / möchten / ins Kino / gehen.
- Ihr / Bücher / mögen / am Nachmittag / lesen.
Aufgabe 3
Przetłumacz na język niemiecki
- Musimy pomagać w domu. –
- Oni powinni uczyć się niemieckiego. –
- On chciałby posłuchać muzyki. –
- Umiem mówić po angielsku. -
- Dziecku nie wolno serfować po Internecie. -
Thema: Utrwalenie czasowników modalnych.
4.05.2020r.
Aufgabe 1
Napisz odpowiednią forma czasownika:
- Klara ………………. (können)
- Frau Brugger ……………… (wollen)
- Klaus und Marika …………………………. (sollen)
- Ihr …………………… (dürfen)
- Die Mutter …………………. (müssen)
- Max ……………….. (mögen)
- Der Vater …………………..(sollen)
- Er …………………………..(dürfen)
- Du…………………………(sollen)
- Sie(3.os..poj) …………………………….(können)
Aufgabe 2
Odpowiedź na pytania?
- Darfst du heute in die Disco gehen? (Możesz pójść do dyskoteki?
Nein,…..
- Musst du täglich trainieren? Muisz codziennie trenować?
Ja,………
- Dürfen wir hier schwimmen? Możemy tutaj pływać?
Nein, …....
- Sollst du mehr lernen? Powinienieś się wiecej uczyć?
Ja, ……………..
- Kannst du Deutsch sprechen? Umiesz mówić po niemiecku?
Ja,…………
Nein,……..
Thema: Ćwiczenia utrwalające czasowniki modalne.
6.05.2020r.
Aufgabe 1
Napisz odpowiednią forma czasownika:
- Klara ………………. (sollen)
- Frau Brugger ……………… (dürfen)
- Klaus und Marika …………………………. (können)
- Ihr …………………… (dürfen)
- Die Mutter …………………. wollen)
- Max ……………….. (müssen)
- Der Vater …………………..(sollen)
- Er …………………………..(dürfen)
- Du…………………………( mögen)
- Sie(3.os..poj) …………………………….(dürfen)
Aufgabe 2
Odpowiedź na pytania?
- Darfst du heute ins Schwimmbad gehen? (Możesz pójść na pływalnię?
Nein,ich darf nicht ins Schwimmbad gehen.
- Musst du zweimal die Woche trainieren? Musisz dwa razy w tygodniu trenować?
Ja,………
- Dürfen wir hier im Park laufen? Możemy tutaj w parku biegać?
Nein, …....
- Müsst du mehr Deutch lernen? Czy musisz się wiecej niemieckiego uczyć?
Ja, ……………..
- Kannst du Deutsch und Englisch sprechen? Umiesz mówić po niemiecku?
Ja,…………
Nein,……..
Aufgabe 3
Uzupełnij zwroty :
- ……………………….. in der Woche trainieren
- ……………………….. schwimmen
- …………………………spielen
- …………………………trainieren
- …………………………gehen
Aufgabe 4
Odpowiedź na W- zapytania. Was ? – Co?
1.Was könnt ihr gut Tennis spielen? Wir ...........
2.Was müssen sie zu Hause machen? Sie …………………
- Was soll der Junge machen? Der Junge …………
- Was kannst du gut machen? Ich ………..
5.Was willst du spielen? Ich…………..
Thema: Stopniowanie przymiotników i przysłówków regularnych.
11.05.2020 i 13.05.2020 gr 1 gr 2 wg planu
W języku niemieckim przymiotnik otrzymuje w stopniu wyższym końcówkę –er .
A w stopniu najwyższym przyimek am i końcówkę –(e)sten.
Stopień równy |
Stopień wyższy |
Stopień najwyższy |
klein -mały |
kleiner - mniejszy |
am kleinsten - najmniejszy |
schwer – trudny |
schwerer - trudniejszy |
am schwersten - najtrudniejszy |
schnell - szybki |
scheller - szybszy |
am schnellsten - najszybszy |
weit – daleki |
weiter - dalszy |
am weitesten - najdalej |
ZDANIA PORÓWNAWCZE :
W języku niemieckim stosujemy w zdaniach porównawczych spójniki:
…..als……niż
so……wie..(tak…..jak….)
genauso….wie……(dokładnie tak…jak), np.:
Mein Bruder ist jünger als ich. Mój brat jest młodszy niż ja.
Er läuft so schnell wie ich. On biega tak szybko jak ja.
Wir sind genauso alt wie ihr. My mamy dokładnie tyle lat co wy.
Aufgabe1 Wpisz właściwą formę przymiotnika
Sie ist ………………als ihre Schwester. (alt)
Ich bin klein aber er ist …………………….als mein Bruder. (klein)
Mark läuft so ……………. wie Marta. (schnell)
Mathe ist für mich schwer , Polnisch ist ……………………….. und Deutsch ist ………………(schwer )
Thema : Wer ist am besten? Kto jest najlepszy. (Stopniowanie)
13.0.2020 i 15.05.2020 gr 1 i gr 2 wg planu
Stopniowanie ze zmianą samogłoski rdzennej
Stopień równy |
Stopień wyższy |
Stopień najwyższy |
alt - stary |
älter starszy |
am ältesten najstarszy |
groß – duży |
größer – większy |
am größten - największy |
jung – młody |
jünger - młodszy |
am jüngsten - najmłodszy |
Stopniowanie przymiotników nieregularnych:
Stopień równy |
Stopień wyższy |
Stopień najwyższy |
gern - chętnie |
lieber - chętniej |
am liebsten -najchętniej |
gut -dobry |
besser - lepszy |
am besten - najlepszy |
hoch -wysoki
|
höher - wyższy |
am höchsten – najwyższy |
viel - dużo |
mehr - wiecej |
am meisten - najwięcej |
Aufgabe 1 Zastosuj odpowiedni przysłówek.
- (gut) Ich schwimme gut . Mein Freund schwimmt ……………………..
Unser Lehrer schwimmt …………………..
- (gern) Wir boxen gern , aber wir machen Akido……………. Doch ……………….machen wir Judo.
- (viel) Er trainiert viel. Ich trainiere ……………………. als er. Unser Trainer trainiert ………………..
Aufgabe 5 Seite 109. – Zadanie do przełania na ocenę
Thema: Utrwalenie stopniowania przymiotników i przysłówków .
18.05 gr 2 i 22.05 gr 1
Arbeitsbuch / Ćwiczenia 77 Aufgabe 1,2,3,4
Thema : Wir schreiben die Zahlen in Worten. Piszemy słownie liczby.
20.05.2020 Lekcja online
Liczby w j. niemieckim piszemy razem!!!!
10 zehn
20 zwanzig
30 dreißig
40 vierzig
50 fünfzig
60 sechzig
70 siebzig
80 achtzig
90 neunzig
100 (ein)hundert
1000 (ein)tausend
1000000 eine Milion
580 – fünfhundertachtzig
1245 (ein)tausendzweihundertfünfundvierzig
Ćwiczenia utrwalające.
Thema : Was brauchen wir fürs spielen? Co potrzebujemy do gry ?
Wg planu 25.05.2020 gr. 2 i 29.05.2020 gr. 1
Wortschatz: słownictwo
die Schlittschuhe – łyżwy
die Sportkleidung – ubranie sportowe
der Puck –krążek
die Boxhandschuhe – rękawice bokserskie
der Tennisschläger - rakieta tenisowa
der Ball - piłka
Przykłady:
Jeżeli co posiadamy, potrzebujemy zamieniamy mianownik na biernik!!!!!!!
|
R. męski |
r. żeński |
r. nijaki |
L.mnoga |
Mianownik |
ein |
eine |
ein |
x |
Biernik |
einen |
eine |
ein |
x |
- Was brauchen die Fußballspieler? Co potrzebują piłkarze?
Sie brauchen einen (biernik) Ball, eine Sportkleidung und Sportschuhe.
- Was brauchen wir fürs Hokey?
Wir brauchen einen Puck, und Schlittschuhe.
- Was braucht man fürs Schwimmen? Co potrzebujemy do pływania?
Man braucht fürs Schwimmen einen Badeanzug (kApielówki) und eine Schwimmbrille (okulary).
Thema : Besuch in München. Odwiedziny w Monachium.
27.05.2020 Lekcja online gr. 1 i gr. 2
Atrakcje turystyczne w Monachium.
der Olympiapark – Park Olimpijski
das BMV - Muzeum BMW
das Schloss Nymphenburg - Pałac Nymphenburg
der Marienplatz – plac Mariacki
die Frauenkirche – Katedra Najświętszej Marii Panny
besichtigen - zwiedzać
Aufgabe 3 Seite 113
Hausaufgabe
Aufgabe 5 Seite 113 Was möchtest du in München besichtigen?
Co chciał(a) byś zwiedzić w Monachium.
Thema: Monate und Jahreszeiten. Miesiące i pory roku.
3.06.2020 gr 1 i gr 2 Lekcja online
Die Monate – miesiące
Januar - styczeń
Februar – luty
März - marzec
April – kwiecień
Mai – maj
Juni –czerwiec
Juli –lipiec
August – sierpień
September- wrzesień
Oktober - październik
November – listopad
Dezember- grudzień
Miesiące w języku niemieckim piszemy dużą literą!!!
die Jahreszeiten – pory roku
der Frühling – wiosna
der Sommer – lato
der Herbst –jesień
der Winter - zima
Aufgabe 1
Seite 122/ 3
Aufgabe 2
1.Was kann man im Sommer machen? Co można robić w lecie?
Im Sommer kann man……..
2.Was kann man im Winter machen? Co można robić zimą?
Im Winter kann man …………….
Thema : Wie ist das Wetter heute? Jaka jest dzisiaj pogoda?
5.06.2020 gr 1 8.06.2020 gr 2
dasWetter - pogoda
W języku niemieckim przy opisywaniu pogody stosuje się często zaimek nieosobowy es, który pełni funkcję podmiotu w zdaniu.
Es ist sonnig. Jest słonecznie.
Es ist warm. Jest ciepło.
Es ist kalt. Jest zimno
Es ist heiß. Jest gorąco.
Es ist frostig. Jest mroźno.
Es ist windig. Jest wietrznie.
Określenia pogodowe!!!!
Es regnet. Pada deszcz.
Es schneit. Pada śnieg.
Es donnert. Grzmi.
Es blitzt. Błyska się.
Die Sonne scheint. Słońce świeci.
Es sind plus/minus 10 Grad. Jest plus/ minus 10 stopni.
W zdaniu oznajmującym es stoi na 1 lub 3 miejscu!!!!!
Im Winter ist es kalt. – W zimie jest zimno. – Es ist kalt im Winter.
Im Sommer ist es warm. W lecie jest ciepło. – Es ist warm im Sommer.
Aufgabe 4 Seite 123
Zapamiętaj słownictwo!!! Merke!
Thema: Wir beschreiben das Wetter. Opisujemy pogodę.
10.06.2020 lekcja online gr1 i gr 2
Aufgabe 1,2,3,4, Seite 91
Thema: Zdania złożone ze spójnikami wymagającymi szyku przestawnego.
19.06.2020 gr 1 i 22.06.2020 gr 2
Spójniki :
aber –ale
denn – bo ,ponieważ
oder – albo, lub
sondern – lecz
und – i ,a
Beispiele: Przykłady użycia spójników.
Wymienione spójniki wymagają szyku prostego.
Czyli podmiot stoi na pierwszym miejscu a orzeczenie na drugim.
Ich esse Pizza, denn ich bin hungrig. – Jem pizzę, ponieważ jestem głodny.
Po spójnikach und i oder możemy pominąć podmiot jeśli jest taki sam.
Wir essen Hamburger und wir trinken Cola. Jemy hamburger i pijemy colę.
Wir gehen in den Park oder wir bleiben zu Hause. Idziemy do parku albo zostajemy w domu.
Spójniki sondern stosujemy to treściach przeczących.
Ich lerne nicht, sondern ich surfe im Internet. Nie uczę się lecz serfuję w internecie.
Przed spójnikami aber, denn, sondern występuje zawsze przecinek.
Seite 126/3,4