16.03.2020r

Temat Essen in den DACH Lander. –Jedzenie w krajach niemieckojęzycznych.

Proszę w formie tabeli na podstawie ćw 1,2,3 str. 94 wypisać typowe narodowe dania.

Deutschland

Osterreich

Schweiz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odpowiedz na pytania:

1.Was isst Man gern in Deutschland?

In  Deutschland isst  man

2.Was isst man gern in Österreich?

3.Was isst man gern in der Schweiz?

Uzupełnij ćw. Str.64 /1,2,3,4

 

18.03.2020r

Thema: In einem Wiener Geschaft.

Zapoznaj się z atrakcjami turystycznymi  w Wiedniu. Wypiszę do zeszytu

Słuchanie Str.95 ćw.2

Napiszę dialog we właściwej kolejności. – słownictwo proszę utrwalić. (wyrażenia w restauracji 99)

Nowy czasownik  nehmen – brać ZAPAMIĘAJ

Ich nehme

Du nimmst

Er,się,es nimmt

Wir nehmen

Ihr nehmt

Sie,sie nehmen

Ćwiczenia str. 65. Zad 1,2,3,4,

 


Thema: Gabi kauft bitte ein! -  Gabi zrób zakupy proszę! Tryb rozkazujący! Wprowadzenie

Lekcja 23 i 25.03.2020r. dla  (Gr.1 i Gr.2)

GRAMMATYKA

Tryb rozkazujący –wyraża rozkaz, wezwanie lub prośbę skierowaną do drugiej osoby liczby pojedynczej i mnogiej bez użycia zaimków osobowych: w l.pojedynczej du, ihr oraz 1 i 3 os. L.mnogiej wówczas z zaimkami wir i Sie. WAŻNE!!!!!

Przykład tworzenia czasowników regularnych:

Kom men – przyjść, przybyć

l.pojedyncza                 Tryb rozkazujący

Ich  komme                    ………………………………

Du kommst                  →  Komm! Przyjdz!  Zwróć uwagę 2 os.l.poj nie ma końcówki  -st!!!!

Er,sie,es kommt           ……………………

l.mnoga

wir  kommen   →  Kommen wir! (Przyjdźmy!)

ihr kommt       Kommt ! (Przyjdźcie!)

Sie kommen     Kommen Sie ! (Proszę przyjść!)

 

Przykład :

 

gehen

Iść,chodzić

kaufen

kupować

Du

Geh!

Idź!

Kauf!

Kup!

Wir

Gehen wir!

Idźmy!

Kaufen wir!

Kupmy!

Ihr

Geht!

Idźcie!

Kauft!

Kupcie!

Sie

Gehen Sie!

Proszę iść!

Kaufen Sie!

Proszę kupić!

 

Tworzenie trybu rozkazującego czasowni ków nieregularnych:

 

lesen

Czytać

essen

Jeść

fernsehen

Oglądać TV

Du

Lest!

Czytaj!

Isst!

Jedz!

Sieht fern!

Oglądaj TV!

Wir

Lesen wir!

Czytajmy!

Essen wir!

Jedzmy!

Sehen wir fern!

Oglądajmy TV!

ihr

Lest!

Czytajcie!

Esst!

Jedzcie!

Seht ihr!

Oglądajcie TV!

Sie

Lesen Sie!

Proszę czytać!

Essen Sie!

Proszę jeść!

Sehen Sie!

Proszę oglądać TV!

WYRAŻENIA

Ich bin durstig. Jestem spragniony

Ich habe Hunger. Jestem głodny.

Trink Mineralwasser! Pij wodę mineralną.

Trink ein Glas Saft! Wypij szklankę soku!

Essen Sie ein Schinkenbrot! Proszę zjeść chleb ze szynką!

Sprich bitte Englisch! Mów po angielsku.

Chatte nicht so lange! Nie rozmawiaj na czacie za długo!

Helft bitte zu Haue! Pomóżcie w domu!

 

Lekcja 25.03 i 27.03 (Gr1 i Gr 2)

Thema: Tryb rozkazujący. Ćwiczenia utrwalające. 

 Wykonaj w zeszycie i przetłumacz.  Str. 93 Zad. 6

Przykład 1. Gehen Sie in den Supermarket! – Proszę pójść do marketu!

Zad. 5 Str. 93 Uzupełnij nakazy i rozkazy w tabeli (Zwróć uwagę na osobę!!!!!!)

du

Znaczenie ty

Arbeite nicht  so lange!

Nie pracuj za długo!

 

 

 

 

Ihr

wy

Helft bitte zu Hause!

Pomóżcie w domu!

 

 

 

 

Sie

Pan Pani Państwo

Sprechen Sie bitte Deutsch!

Mówią Państwo po niemiecku!

 

 

 

 

 (ćwiczenie 6 i 5 tr. 93  proszę przesłać na zaliczenie w formie zdjęcia notatki w zeszycie  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 Ćwiczenia Str. 63 cała


Thema:  In der Schulcafeteria. Dialogecke – Utrwalenie wiadomości. (Seite/strona 96)

OCENIANIE PRACY UCZNIA:

Pracę przesyłamy : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 Oceny znajdą się  e-dziennika w kolumnie opisanej jako eNauczanie, z przypisaną wagą 1.

PROSZĘ ZWRACAĆ UWAGĘ NA PISMO, GDY WYSYŁĄCIE NOTATKĘ, NIEKIEDY MAM PROBLEM Z ROZCZYTANIEM, PROSZĘ TEŻ O ROBIENIE WYRAŹNYCH  ZDJĘĆ!!

30.03.2020.  1.04. 2020r (Gr.1 i Gr 2 wg  planu )

Aufgabe 1. Przeczytaj dialog .

Wyrażenia do tekstu:

Was nimmst? Co bierzesz/zamawiasz?

Ich möchte eine Bratwurst mit Ketchup. Chciałbym kiełbaski z ketchupem.

Das ist ungesund und fett. To jest niezdrowe i tłuste.

Eine Dose Limonade. Puszkę limoniady.

Nimm lieber Tee mit Zitrone!  Weź lepiej herbatę z cytryną. Nimm! Weź!

Ich nehme Tee mit Zitrone. Wezmę herbatę z cytryną.

Aufgabe 1. Po przeczytaniu dialogu zanotuj w zeszycie co jedzą i piją Katja i Anke.

Katja isst……………  Sie trinkt dazu……..

Anke isst……………. Sie   trinkt dazu……

Aufgabe 2.Przetłumaczę pisemnie do zeszytu str. 96 zad.2.

Notatkę do oceny przesyłają  nr 1-14!!! 

Dodatkowe zadanie  - Wykonam kartę dań „W kawiarence szkolnej” -  In der Schulcafeteria. pomocne ćwiczenie nr 3/96 do wykonania zadania. (w formie zdjęcia)

Symbol    € oznacza – Euro                  

 

 1.04.2020 i 3.04.2020 (gr. 1 gr. 2 wg planu)

Thema: Wortschatz und Grammatik.  - Powtórzenie wiadomości.

Odmiana  - möchten  ZAPAMIĘTAJ

 

l.pojedyncza

 

 

l.mnoga

 

Ich

möchte

 

Chciałbym/chciałabym

Wir

Möchten

Chciałybyśmy/chcielibyśmy

Du

möchtest

 

Chciałbyś/chciałabyś

Ihr

Möchtet

Chciałybyśmy/Chcielibyście

Er,sie es

möchte

 

Chciałaby/chciałby

sie

möchten

chcieliby

Ćwiczenie utrwalające czasownika Seite 67/7

Tworzenie zdania:

Ich möchte nach Berlin fahren.  Chcę pojechać do Berlina.

Wir möchten Buch lesen. Chcemy czytać książkę.

ZAPAMIĘtaj !!! Czasownik  möchten jest odmieniony , na końcu zdania znajduje się czasownik w bezokoliczniku.

Notatkę do oceny  przesyłają nr 15-28

 

 6.04.2020 8.04.2020 (Gr1 i Gr2 wg planu)

Thema : Hörverstehen. Rozumienie ze słuchu.

Ćwiczenia Seite 71/ 1.2

Wpisz w przeglądarce :

docwiczenia           potem       Kod: D7697H (Seite/strona 71)

docwiczenia           potem        kod D7L7AB

Odpowiedzi zapisz w zeszycie.

Utrwal czasownik möchten Seite 69/5 ćwiczenia

DODATKOWE ZADANI : DLA CHĘTNYCH:

Sprawdź się Seite 72 i 73 proszę o przesłanie na email.


KAPITEL 5  ROZDZIAŁ 5

15.04.2020r.

Thema: Wieheißen die Sportarten? Jak nazywają się dyscypliny sportowe?

die Sportart – l.mn. die Sportarten - dyscyplina sportowa

der Volleyball- siatkówka

der Basketball -koszykówka

der Handball- piłka ręczna

das Hokey-hokej

Ski alpin- narciarstwo alpejskie

das Skispringen- skoki narciarskie

das Laufen- biegi

das Gehen- chód

das Schwimmen- pływanie

das Boxen- boks

das Judo- judo

das Tennis – tenis

Miejsca uprawiania sportu:

in der Sporthalle na hali sportowej

im Stadion – na stadionie

im Verein – w klubie

im Wasser - w wodzie

Wie oft trainierst du? Jak często trenujesz?

täglich - codziennie

regelmäßig – regularnie

einmal/­zweimal/dreimal in der Woche –  1raz/ dwa razy / trzy razy w tygodniu

Fragen Pytania/ uzupełnuj

Welche Sportarten magst du? – Ich mag………

Wie oft trainierst du? – Ich trainiere……….

Wo trainierst du? – Ich trainiere …………


17.04.2020 gr.1  20.04.2020 gr 2  wg planu

Thema: Machst du Sport? Bist du aktiv? Czy uprawiasz sport? Jesteś aktywny?

 

Fragen Pytania? Uzupełnij luki .

    Pytania Fragen?

Antwort Odpowiedź

Welchen Sport machst du?

Jaki uprawiasz sport?

Ich mache…….   ….  Ja uprawiam…..

Was spielst du gern?

W co grasz chętnie?

 

Ich spiele gern …………  Ja gram chętnie………..

Wo trainierst du?

Gdzie trenujesz?

Ich trainiere ………………….. Trenuję w/ na ……..

Wie oft trainierst du?

Jak często trenujesz?

Ich trainiere ………………Ja trenuję

Wie heißt dein Lieblingssportler?

Jak ma na imię twój ulubiony sportowiec?

Mein Lieblingssportler heißt…….

 

Hausaufgabe !!! 

Na podstawie schematu opisz ulubionego sportowca. Może być w formie plakatu/obrazek  zostawiam wam do wyboru pracę. Wykorzystaj znane ci słownictwo z lekcji.

Mein Lieblingssportler ist (rodzaj męski)........................................
Meine Lebingssportlerin ist (rodzaj żeński)....................................
Er trainert.....(jak długo, ile razy)...........................
Sie trainiert.........(co trenuje).....................
Er/sie kommst aus……………..
Er/ Sie isst….. (co je)
Ocenianie zadań: poproszę losowo wybrane osoby (prześlę wiadomość na pocztę) o przesłanie do mnie zadań mailem.


Theme: Czasowniki modalne. (2 lekcje)

                Ich muss viel lernen.

22.04.2020r. gr 1 i  gr 2

  • W języku niemieckim występuje 6 czasowników modalnych:
  • müssen – musieć,
  • sollen – mieć powinność,
  • wollen - chcieć ,
  • dürfen – móc, mieć pozwolenie,
  • können - móc, umieć, potrafić
  • mögen – lubić,

Odmiana czasowników:

•       müssen – musieć,

•       L.pojedyncza

•       Ich muss

•       Du musst

•       Er/sie/es muss

•       L.mnoga

•       Wir müssen

•       Ihr müsst

•       Sie/sie müssen

•       Was musst du machen? Co musisz robić?

•       Ich muss Mathe lernen. Muszę się uczyć matematyki.

 

•       sollen – mieć powinność

•       L.pojedyncza

 

•       Ich soll

 

•       Du sollst

 

•       Er,sie,es soll

 

•       L.mnoga

 

•       Wir sollen

 

•       Ihr sollt

 

               Sie,sie sollen

 

    Was soll ich machen?

    Co powinienem zrobić?

 

    Ich soll mehr lernen.

    Pownienem się więcej uczyć.

 

            wollen –chcieć

•       L.pojedyncza

 

•       Ich will

 

•       Du willst

 

•       Er,sie,es will

 

•       L.mnoga

 

•       Wir wollen

 

•       Ihr wollt

 

•       Sie, sie wollen

 

Was willst du spielen?

Co chcesz grać.

 

Sie will Volleyball spielen.

Ona chce grać siatkówkę.

dürfen – móc, mieć pozwolenie

L.pojedyncza

 

•       Ich darf

 

•       Du darfst

 

•       Er,sie, es darf

 

•       L.mnoga

 

•       Wir dürfen

 

•       Ihr dürft

•       Sie,sie dürfen

 

Darfst du in die Disco gehen?

Możesz pójść na dyskotekę.

 

Ja, ich darf in die Disco gehen.

Nein, ich darf nicht.

 

          können – móc, umieć potrafić

•       L.pojedyncza

 

•       Ich kann

 

•       Du kannst

 

•       Er,sie,es kann

 

•       L.mnoga

 

•       Wir können

 

•       Ihr könnt

 

•       Sie,sie können

 

Kannst du Deutsch sprechen?

Potrafisz mówić po niemiecku?

 

Ja, ich kann Deutsch sprechen.

Tak, potrafię.

 

Nein, ich kann nicht.

Nie, nie potrfię.

 

 

 

 

        mögen- lubieć

•       L.pojedyncza

 

•       Ich mag

 

•       Du magst

 

•       Er,sie,es mag

 

•       L.mnoga

 

•       Wir mögen

 

•       Ihr mögt

 

•       Sie, sie mögen

 

•        

Magst du Sport treiben?

Lubisz uprawiać sport?

 

Ja, ich mag Sport treiben.

Tak, lubię uprawiać sport.

 

Nein, ich mag kein Sport treiben.

Nie, nie lubię uprawiać sportu.

 

Konstrukcja zdań z czasownikami modalnymi:

Czasowniki modalne mogą występować :

 -   samodzielnie:

  • Ich mag Fuball. Lubię piłkę nożną.

 -  z innym czasownikiem, który jest na końcu zdania:

  1. Er kann gut schwimmen. On umie dobrze pływać.

     W zdaniu pytającym czasownik modalny stoi na pierwszym miejscu:

  • Kannst du schnell laufen? Potfafisz szybko biegać?
  • na drugim miejscu:
  • Was kannst du gut machen? Co potrafisz dobrze robić.

Ćwiczenia utrwalające. 106/4,5

 


Thema: Er muss Sport machen. On musi uprawiać sport. Ćwiczenia z czasowniknikami modalnymi.

27.04.2020

Aufgabe Przyjrzyj się obrazkom następnie napisz zdania z czasownikami modalnymi.

Wykorzystaj zwroty pod obrazkami.

Np.: Zum Beispiel:

Ich soll Sport machen.

Sie wollen Volleyball spielen.

1. 2.

3.  4. 

5.  6.

  1. Man darf
  2. Sport machen
  3. gut Fußball
  4. super schwimmen
  5. Lektüre lesen
  6. mehr lernen

Viel Erfolg!!!!


Thema: Wir bilden die Sätze mit Modalverben.

               Tworzymy zdania z czasownikami modalnymi .

29.04.2020 gr 1 gr 2

Aufgabe 1:

Odpowiednia forma czasownika:

  1. Er ………………. (können)
  2. Frau Schneider ……………… (wollen)
  3. Klaus …………………………. (sollen)
  4. Wir …………………… (dürfen)
  5. Die Kinder …………. (müssen)
  6. Ich ……………….. (mögen)

Aufgabe 2

Utwórz zdania we właściwej kolejności.

  1. Er / Sport / viel / treiben / soll.
  2. Ich / gut / kann / laufen.
  3. Wir / nach Deutschland / fahren / wollen.
  4. Peter / und/ Marika / möchten / ins Kino / gehen.
  5. Ihr / Bücher / mögen / am Nachmittag / lesen.

Aufgabe 3

Przetłumacz na język niemiecki

  1. Musimy pomagać w domu. –
  2. Oni powinni uczyć się niemieckiego. –
  3. On chciałby posłuchać muzyki. –
  4. Umiem mówić po angielsku. -
  5. Dziecku nie wolno serfować po Internecie. -


Thema: Utrwalenie czasowników modalnych.

4.05.2020r.

Aufgabe 1

Napisz odpowiednią forma czasownika:

  1. Klara ………………. (können)
  2. Frau Brugger ……………… (wollen)
  3. Klaus und Marika …………………………. (sollen)
  4. Ihr …………………… (dürfen)
  5. Die Mutter …………………. (müssen)
  6. Max ……………….. (mögen)
  7. Der Vater …………………..(sollen)
  8. Er …………………………..(dürfen)
  9. Du…………………………(sollen)
  10. Sie(3.os..poj) …………………………….(können)

Aufgabe 2

Odpowiedź na pytania?

  1. Darfst du heute in die Disco gehen? (Możesz pójść do dyskoteki?

Nein,…..

  1. Musst du täglich trainieren? Muisz codziennie trenować?

Ja,………

  1. Dürfen wir hier schwimmen? Możemy tutaj pływać?

Nein, …....

  1. Sollst du mehr lernen? Powinienieś się wiecej uczyć?

Ja,   ……………..

  1. Kannst du Deutsch sprechen? Umiesz mówić po niemiecku?

Ja,…………

Nein,……..

 

 


Thema: Ćwiczenia utrwalające czasowniki modalne.

6.05.2020r.

Aufgabe 1

Napisz odpowiednią forma czasownika:

  1. Klara ………………. (sollen)
  2. Frau Brugger ……………… (dürfen)
  3. Klaus und Marika …………………………. (können)
  4. Ihr …………………… (dürfen)
  5. Die Mutter …………………. wollen)
  6. Max ……………….. (müssen)
  7. Der Vater …………………..(sollen)
  8. Er …………………………..(dürfen)
  9. Du…………………………( mögen)
  10. Sie(3.os..poj) …………………………….(dürfen)

Aufgabe 2

Odpowiedź na pytania?

  1. Darfst du heute ins Schwimmbad gehen? (Możesz pójść na pływalnię?

Nein,ich darf nicht ins Schwimmbad gehen.

  1. Musst du zweimal die Woche trainieren? Musisz dwa razy w tygodniu  trenować?

Ja,………

  1. Dürfen wir hier im Park laufen? Możemy tutaj w parku biegać?

Nein, …....

  1. Müsst du mehr Deutch lernen? Czy musisz się wiecej niemieckiego uczyć?

Ja,   ……………..

  1. Kannst du Deutsch und Englisch sprechen? Umiesz mówić po niemiecku?

Ja,…………

Nein,……..

Aufgabe 3

Uzupełnij zwroty :

  1. ……………………….. in der Woche trainieren
  2. ……………………….. schwimmen
  3. …………………………spielen
  4. …………………………trainieren
  5. …………………………gehen

Aufgabe 4

Odpowiedź na W- zapytania.  Was ? – Co?

 

1.Was könnt  ihr gut Tennis spielen? Wir ...........

2.Was müssen sie zu Hause machen? Sie …………………

  1. Was soll der Junge machen? Der Junge …………
  2. Was kannst du gut machen? Ich ………..

5.Was willst du spielen?  Ich…………..

 



Thema: Stopniowanie przymiotników i przysłówków regularnych.

11.05.2020 i 13.05.2020 gr 1 gr 2 wg planu

W języku niemieckim przymiotnik otrzymuje w stopniu wyższym końcówkę –er .

A w stopniu najwyższym przyimek am i końcówkę –(e)sten.

Stopień równy

Stopień wyższy

Stopień najwyższy

klein -mały

kleiner  - mniejszy

am kleinsten - najmniejszy

schwer – trudny

schwerer  - trudniejszy

am schwersten - najtrudniejszy

schnell - szybki

scheller - szybszy

am schnellsten  - najszybszy

weit – daleki

weiter  - dalszy

am weitesten - najdalej

 

ZDANIA PORÓWNAWCZE :

W języku niemieckim stosujemy w zdaniach porównawczych spójniki:

 …..als……niż

so……wie..(tak…..jak….)

genauso….wie……(dokładnie tak…jak), np.:

Mein Bruder ist jünger als ich. Mój brat jest młodszy niż ja.

Er läuft so schnell wie ich. On biega tak szybko jak ja.

Wir sind genauso alt wie ihr. My mamy dokładnie tyle lat co wy.

 

Aufgabe1 Wpisz właściwą formę przymiotnika

Sie  ist ………………als ihre Schwester. (alt)

Ich bin klein aber er  ist …………………….als mein Bruder. (klein)

Mark läuft  so ……………. wie Marta. (schnell)

Mathe ist für mich schwer , Polnisch ist ……………………….. und Deutsch ist ………………(schwer )

 


Thema : Wer ist am besten? Kto jest najlepszy. (Stopniowanie)

13.0.2020 i 15.05.2020  gr 1 i gr 2 wg planu

Stopniowanie ze zmianą  samogłoski rdzennej

Stopień równy

Stopień wyższy

Stopień najwyższy

alt - stary

älter  starszy

am ältesten najstarszy

groß – duży

größer – większy

am größten - największy

jung – młody

jünger  - młodszy

am jüngsten - najmłodszy

 

 Stopniowanie przymiotników nieregularnych:

Stopień równy

Stopień wyższy

Stopień najwyższy

gern - chętnie

 lieber  - chętniej

 am liebsten -najchętniej

gut  -dobry

besser  - lepszy

am besten - najlepszy

hoch -wysoki

 

höher  - wyższy

am höchsten – najwyższy

viel - dużo

mehr  - wiecej

am meisten - najwięcej

 

Aufgabe 1 Zastosuj odpowiedni przysłówek.

  1. (gut) Ich schwimme gut . Mein Freund schwimmt ……………………..

Unser Lehrer schwimmt …………………..

  1. (gern) Wir boxen gern , aber wir machen Akido……………. Doch ……………….machen wir Judo.
  2. (viel) Er trainiert viel. Ich trainiere ……………………. als er. Unser Trainer trainiert ………………..

Aufgabe  5 Seite 109. – Zadanie do przełania na ocenę



Thema: Utrwalenie stopniowania przymiotników i przysłówków .

18.05 gr 2 i 22.05 gr 1

Arbeitsbuch / Ćwiczenia 77 Aufgabe 1,2,3,4

 

Thema : Wir schreiben die Zahlen in Worten. Piszemy słownie liczby.

20.05.2020 Lekcja online

Liczby w j. niemieckim piszemy razem!!!!

10 zehn

20 zwanzig

30 dreißig

40 vierzig

50 fünfzig

60 sechzig

70 siebzig

80 achtzig

90 neunzig

100 (ein)hundert

1000 (ein)tausend

1000000 eine Milion

580 – fünfhundertachtzig

1245 (ein)tausendzweihundertfünfundvierzig

Ćwiczenia utrwalające.



Thema : Was brauchen wir fürs spielen? Co potrzebujemy do gry ?

Wg planu 25.05.2020 gr. 2  i 29.05.2020 gr. 1

Wortschatz: słownictwo

die Schlittschuhe – łyżwy

die Sportkleidung – ubranie sportowe

der Puck –krążek

die Boxhandschuhe – rękawice bokserskie

der Tennisschläger  -  rakieta tenisowa

der Ball - piłka

Przykłady:

Jeżeli co posiadamy, potrzebujemy zamieniamy mianownik na biernik!!!!!!!

 

R. męski

r. żeński

r. nijaki

L.mnoga

Mianownik

ein

eine

ein

    x

Biernik

einen

eine

ein

    x

 

  1. Was brauchen die Fußballspieler? Co potrzebują piłkarze?

Sie brauchen einen (biernik) Ball,  eine Sportkleidung und Sportschuhe.

  1. Was brauchen wir fürs Hokey?

Wir brauchen einen Puck, und Schlittschuhe.

  1. Was braucht man fürs Schwimmen? Co potrzebujemy do pływania?

Man braucht fürs Schwimmen einen Badeanzug (kApielówki) und eine Schwimmbrille (okulary).


Thema : Besuch in München. Odwiedziny w Monachium.

27.05.2020 Lekcja online gr. 1 i gr. 2

Atrakcje turystyczne w Monachium.

der Olympiapark – Park Olimpijski

das BMV  - Muzeum BMW

das Schloss Nymphenburg  - Pałac Nymphenburg

der Marienplatz – plac Mariacki

die Frauenkirche – Katedra Najświętszej Marii Panny

besichtigen - zwiedzać

Aufgabe 3 Seite 113

 

Hausaufgabe

Aufgabe 5 Seite 113  Was möchtest du in München besichtigen?

Co chciał(a) byś zwiedzić w Monachium.


Thema: Monate und Jahreszeiten. Miesiące i pory roku.

3.06.2020 gr 1 i gr 2 Lekcja online

Die Monate – miesiące

Januar  - styczeń

Februar – luty

März - marzec

April – kwiecień

Mai – maj

Juni –czerwiec

Juli –lipiec

August – sierpień

September- wrzesień

Oktober - październik

November – listopad

Dezember-  grudzień

Miesiące w języku niemieckim piszemy dużą literą!!!

die Jahreszeiten – pory roku

der Frühling – wiosna

der Sommer – lato

der Herbst –jesień

der Winter -  zima

Aufgabe 1

Seite 122/ 3

Aufgabe 2

1.Was kann man im Sommer machen? Co można robić w lecie?

Im Sommer kann man……..

2.Was kann man im Winter machen? Co można robić zimą?

Im Winter kann man …………….

 

Thema : Wie ist das  Wetter heute? Jaka jest dzisiaj pogoda?

5.06.2020 gr 1 8.06.2020 gr 2

dasWetter  - pogoda

W języku niemieckim przy opisywaniu pogody stosuje się często zaimek nieosobowy es, który pełni funkcję podmiotu w zdaniu.

Es ist sonnig. Jest słonecznie.

Es ist warm. Jest ciepło.

Es ist kalt. Jest zimno

Es ist heiß. Jest gorąco.

Es ist frostig. Jest mroźno.

Es ist windig. Jest wietrznie.

Określenia pogodowe!!!!

Es regnet. Pada deszcz.

Es schneit. Pada śnieg.

Es donnert. Grzmi.

Es blitzt. Błyska się.

Die Sonne scheint. Słońce świeci.

Es sind plus/minus 10 Grad. Jest plus/ minus 10 stopni.

 

W zdaniu oznajmującym es stoi na 1 lub 3 miejscu!!!!!

Im Winter ist es kalt. – W zimie jest zimno. – Es ist kalt im Winter.

Im Sommer ist es warm. W lecie jest ciepło. – Es ist warm im Sommer.

 

Aufgabe 4 Seite 123

Zapamiętaj słownictwo!!! Merke!

 

Thema: Wir beschreiben das Wetter. Opisujemy pogodę.

10.06.2020 lekcja online gr1 i gr 2

Aufgabe 1,2,3,4, Seite 91

 


Thema: Zdania złożone ze spójnikami wymagającymi szyku przestawnego.

19.06.2020 gr 1 i 22.06.2020 gr 2

Spójniki :

aber –ale

denn – bo ,ponieważ

oder – albo, lub

sondern – lecz

und – i ,a

Beispiele: Przykłady użycia spójników.

Wymienione spójniki wymagają szyku prostego.

Czyli podmiot stoi na pierwszym miejscu a orzeczenie na drugim.

Ich esse Pizza, denn ich bin hungrig. – Jem pizzę, ponieważ jestem głodny.

Po spójnikach und i oder możemy pominąć podmiot jeśli jest taki sam.

Wir essen Hamburger und wir trinken Cola. Jemy hamburger i pijemy colę.

Wir gehen in den Park oder wir bleiben zu Hause. Idziemy do parku albo zostajemy w domu.

Spójniki sondern stosujemy to treściach przeczących.

Ich lerne nicht, sondern ich surfe im Internet. Nie uczę się lecz serfuję w internecie.

Przed spójnikami aber, denn, sondern występuje zawsze przecinek.

Seite 126/3,4

 

 

 

 

 

 

 

 

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.