1. Czytać „Tajemniczy ogród”.
2. Przeczytać tekst „Piast Kołodziej” (podręcznik str. 163-164). Ułożyć na kartce 6 pytań typu prawda- fałsz.
3. Przeczytać tekst „O Lechu, Czechu i Rusie”(podręcznik str. 165 – 167). Ułożyć na kartce krzyżówkę z hasłem LEGENDY POLSKIE ( pytania z tekstów „Piast Kołodziej ”i „O Czechu, Lechu i Rusie”).
26.03.20r. (czwartek)
Lekcja nr 2
Temat: Piastowska gościnność.
1.Przeczytaj tekst „Piast Kołodziej”.(podręcznik str. 163 – 164)
2. Uzupełnij (w zeszycie) zdania podanymi wyrazami:
goście, gościnny, gościnnością, gościł
Marcin okazał się bardzo ……………………
Dziś wieczorem przyjdą do nas……………..
Ania wykazała się ………………….
Mateusz…………………podróżnego w swoim domu.
- Wklej do zeszytu (lub przepisz) 5 zdań typu PRAWDA – FAŁSZ dotyczących tekstu „Piast Kołodziej”. (zadanie zadane wcześnie)
- Na podstawie NOWEJ WIADOMOŚCI zapisz obok podanych wydarzeń dotyczących tekstu „Piast Kołodziej” wydarzenie realistyczne lub wydarzenie fantastyczne.( zadanie wykonaj w zeszycie )
Pojawienie się dwóch wędrowców na uroczystości. – wydarzenie……..
Zaproszenie nieznajomych do stołu. – wydarzenie…………
Dokonanie postrzyżyn chłopca.- wydarzenie………….
Opuszczenie przez wędrowców domostwa Piasta.- wydarzenie………..
Nieustanne przybywanie jedzenia dla gości.- wydarzenie……….
Wybranie dorosłego Ziemowita na księcia. – wydarzenie……………
26.03.20r. (czwartek)
Lekcja nr 3.
Temat: Kraj Lecha.
- Przeczytaj tekst „O Lechu, Czechu i Rusie” (podręcznik str. 165 – 167).
2.Na podstawie przeczytanego tekstu odpowiedz na pytania(zapisz do zeszytu pytania i odpowiedzi):
- Kim byli Lech, Czech i Rus?
- Dlaczego Lech, Czech i Rus wędrowali? Czego szukali?
- Kto postanowił zostać pod dębem?
- Dlaczego Lech postanowił założyć swój gród pod wielkim dębem?
- Jak Lech nazwał swój gród? Od czego pochodzi ta nazwa?
- Czy Lech był zadowolony ze swojego wyboru? Dlaczego?
3.Dokończ definicję ( na podstawie „Nowej wiadomości”):
Legenda to opowieść ludowa…………………………………………Dotyczy ona…………………………..
Tematem legend mogą być……………………………………………….
- Obejrzyj najciekawsze pomniki początków państwa polskiego na stronie http:/pl.wikipedia.org/wiki/Szlak Piastowski
- Na poniedziałek utrwal sobie treść poznanych dzisiaj legend. Przygotuj krzyżówkę z hasłem LEGENDY POLSKIE (zadanie zadane wcześniej).
30.03.20r. -poniedziałek
Lekcja nr 5
Temat : Legendarne początki państwa polskiego.
- Dzisiejsza lekcja jest poświęcona podsumowaniu wiadomości na temat legend o początkach naszego państwa. Poznaliście dwie takie legendy „Piast Kołodziej’ i „O Czechu, Lechu i Rusie”.
- Przerysuj do zeszytu tabelkę. Następnie ją uzupełnij.
Tytuł legendy |
Temat legendy |
Elementy realistyczne(bohaterowie, zdarzenia, miejsca) |
Elementy fantastyczne(bohaterowie, miejsca, zdarzenia) |
„Piast Kołodziej” |
|
|
nieustanne przybywanie jedzenia na uczcie |
„O Lechu, Czechu i Rusie” |
Powstanie Gniezna i godła państwa polskiego. |
|
|
- Wklej do zeszytu przygotowaną wcześniej krzyżówkę z hasłem LEGENDY POLSKIE.
- Zaprojektuj herb naszej miejscowości. Narysuj ten herb. Zdjęcie (jeśli jest to możliwe) prześlij na moją pocztę. Termin: czwartek 4.04. do 15.00.
- polski
31.03.20r. (wtorek)
Lekcja 5
Temat: Pisownia „nie” z różnymi częściami mowy.
- Na początku przypomnij sobie, jakie znasz części mowy - rzeczownik, czasownik, przymiotnik, przysłówek.
- Na podstawie „Nowej wiadomości” dokończ notatkę:
„Nie” piszemy:
- razem z…………
- osobno z………….
- Wykonaj w „Zeszycie ćwiczeń” ćw. 2 – 6 str. 69 -71.
1.04.20r.(środa)
Lekcja 4
Temat: Pisownia „nie” z różnymi częściami mowy – ćwiczenia.
- Przypomnij sobie zasady pisowni „nie” z różnymi częściami mowy.
- Wykonaj w zeszycie przedmiotowym ćw. 1 str. 170 (podręcznik)
- Wejdź na stronę https://www.ortograf.pl/dyktando/dyktando-klasa-iv-z-nie
- Wykonaj dyktando i sprawdź wyniki.
- Dla chętnych: Ułóż tekst dyktanda z pisownią „nie” z różnymi częściami mowy (10 zdań) z wykorzystaniem słownictwa z podręcznika ze str. 170 – 171. Prześlij do mnie zdjęcie lub w pliku Word.
- polski
2 .04.20r. (czwartek)
Lekcja 2
Temat: Jak napisać plan wydarzeń?
- Dzisiaj poznamy zasady układania planu wydarzeń. Na początku zastanów się, do czego służy każdy plan, np. plan lekcji, plan dnia?
- Zapoznaj się z informacjami na temat planu wydarzeń (podręcznik str. 174) i uzupełnij notatkę.
Plan wydarzeń to przedstawienie w punktach………………………………………………………………….
Rozróżniamy dwa rodzaje planów wydarzeń:
- plan…………… - przedstawia tylko najważniejsze wydarzenia;
- plan szczegółowy – uwzględnia………….. zdarzenia, także …………..istotne.
Zapamiętaj, że w planie wydarzeń używamy tylko jednego typu wypowiedzi – albo z czasownikiem (np. planują), albo z rzeczownikami nazywającymi czynność (np. planowanie).
- Wykonaj w „Zeszycie ćwiczeń” ćwiczenia 1 - 4 str. 122-123.
2.04.20r.(czwartek)
Lekcja 3
Temat: Kim był pan Twardowski?
- Przeczytaj tekst „O Mistrzu Twardowskim” (podr. Str. 176)
- Uzupełnij brakujące punkty planu wydarzeń (użyj rzeczowników nazywających czynność) i zapisz ten plan do zeszytu.
1.Życie pana Twardowskiego w Krakowie.
2……………………………………………………………..
3.Spełnianie przez diabła życzeń pana Twardowskiego.
4.Pomoc diabła w sztuczkach czarnoksiężnika
5.……………………………………………………………………..
6.Ucieczka pana Twardowskiego na Księżyc.
- Uzupełnij schemat, odpowiadając na pytania.
Pan Twardowski
Jak postępował pan Twardowski? ........................................................................................
Dlaczego nie postąpił tak, jak powinien? ...........................................................................................
Jak powinien postępować? …………………………………....................................……….
- Na poniedziałek przeczytaj utwór A. Mickiewicza „Pani Twardowska” (podr. Str. 177 -182), zwracając uwagę na objaśnienia wyrazów pod tekstem.
6 . 04. – 7.04. (poniedziałek, wtorek) - 5 lekcja
Temat: Przed czym czmychnął diabeł – A. Mickiewicz ”Pani Twardowska”. (2 godziny)
- Obejrzyj film „Pani Twardowska” https://www.youtube.com/watch?v=Vo2ORA4h0-c
- Przeczytaj tekst A. Mickiewicza „Pani Twardowska”.
- Z rozsypani ułóż plan wydarzeń w utworze.
Pojawienie się Mefistofelesa.
Hulanki Twardowskiego w karczmie.
Ucieczka Mefistofelesa przez dziurkę od klucza.
Kontrakt i jego warunki.
Podstęp szlachcica.
Pani Twardowska jako „żona” diabła.
Wykonywanie zadań przez diabła.
4.Podaj po jeszcze jednym wydarzeniu z treści utworu –wpisz do zeszytu.
Wydarzenia realistyczne - wydarzenia, które mogą mieć miejsce w realnym świecie. |
Wydarzenia fantastyczne - wydarzenia nierzeczywiste, takie, które nie mogą mieć miejsca w realnym świecie. |
Zabawa Twardowskiego w karczmie. |
Pojawienie się Mefistofelesa. |
…………………………………………………… |
……………………………………….. |
5.Odpowiedz na pytania:
Jaka mogła być pani Twardowska?
Jak mogła wyglądać pani Twardowska?
Dlaczego diabeł uciekł przed panią Twardowską?
- Narysuj portret pani Twardowskiej i wyślij do mnie zdjęcie (jeśli dasz radę) z 5 i 6 zadaniem.
8.04.(środa) - 4 lekcja
Temat: Wielkanoc u Miziołków.
- Przeczytaj tekst „Dynastia Miziołków”(podr. str. 335 -336)
- Wykonaj ćw. 1. Str. 336 (podręcznik)
- Obejrzyj prezentację https://slideplayer.pl/slide/2292034/
- Dokończ zdanie:
Moją ulubioną potrawą wielkanocną jest …
- Rozwiąż test https://learningapps.org/4876724 (dla chętnych)
15.04.20 r.( środa)
Lekcja 4
Temat: Po co jest teatr?
- Zapisz trzy skojarzenia ze słowem teatr
Teatr – scena,……….,……….,……….
- Przeczytaj wiersz J. Kulmowej „Po co jest teatr?” (podręcznik str. 187)
- Wykonaj do zeszytu ćw. 1 str. 187 (podręcznik).
- Na czwartek naucz się płynnie czytać „Legendę o warszawskim Bazyliszku”(podręcznik str. 191 – 194).
16.04.20r. (czwartek)
Lekcja 2
Temat: Na scenie i za kulisami.
- Zapoznaj się z infografiką ”Ludzie teatru” (podręcznik str. 188 – 189).
- Wypisz alfabetycznie zawody, które są związane z pracą w teatrze:
Aktor, …,…
- Wykonaj rebus o teatrze.
16.04.20r. (czwartek)
Lekcja online(10 – 10.45)
Temat: Czytamy z podziałem na role „Legendę o warszawskim Bazyliszku”.
20.04.20r.( poniedziałek)- lekcja online 11.00-11.45
21.04.20r.(wtorek)
Lekcja 5
Temat: Dlaczego utwór „Kopciuszek” to baśń?
1. Przeczytanie utworu „Kopciuszek”- podr. str.200-205.
2. Ułożenie planu ramowego.
3. Cechy baśni.
4. Nauka, która płynie z baśni o Kopciuszku.
22.04.20r.(środa)
Lekcja 4
Temat: Do czego potrzebny nam przyimek?
1. Zapoznaj się z „Nową wiadomością”- podr. str. 211.
2. Zapisz do zeszytu:
Przyimek to…
Wyrażenie przyimkowe to…
3. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń ćw.1-6 str.35-37
23.04.20r.( czwartek)- lekcja online 10.00-10.45
Temat: Jak napisać zaproszenie?
1. Zasady redagowania zaproszenia.
2. Napisanie przykładowego zaproszenia.
3. Praca w zeszycie ćwiczeń- ćw.1.4 str.101-102
23.04.20r.(czwartek)
Lekcja 2
Temat: Jaką funkcje pełni spójnik?
1. Zapoznaj się z „Nową wiadomością”- podr. str.218
2. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń- ćw.9-10 str.39
Od poniedziałku zaczynamy omawiać „Tajemniczy ogród”
27.04.20r.( poniedziałek)- lekcja online 11.00-11.45
Temat: Nasze wrażenia po przeczytaniu utworu F. H. Burnett „Tajemniczy ogród”.
- Swobodne wypowiedzi uczniów na temat książki.
- Informacje o autorce.
- Określenie miejsca i czasu akcji; wypisanie bohaterów; określenie tematyki utworu.
- Układanie zdań typu Prawda – Fałsz na temat treści utworu.
28.04.20r.(wtorek)
Lekcja 5
Temat: Dzieje pewnej dziewczynki.
Dokończ zdania o Mary Lennox.
Główną bohaterkę powieści poznajemy jako dziecko, które . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Mieszka z rodzicami w . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jej ojciec, zapracowany urzędnik kolonialny, nie ma czasu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..........
Matka nie interesuje się w ogóle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Mary Lennox spędza czas ze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Gdy wybucha cholera, . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
Najpierw opiekuje się nią. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
W końcu dziewczynka pod opieką pani Medlock wyjeżdża do . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tam Mary dowiaduje się o . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Uporczywie myśli i chce poznać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Od tej pory bohaterka zaczyna . . . . . . . . ........................................................................................................................................................................
29.04.20r.(środa)
Lekcja 4
Temat: W sekretnym ogrodzie.
- Przypomnij sobie sytuację, gdy Mary po raz pierwszy zobaczyła ogród.
- Przedziel kartkę w zeszycie na pół (poziomo) i narysuj ogród przed i po zmianie. Podpisz rysunki.
- Pracę odeślij do mnie.
04.20r.( czwartek)- lekcja online 10.00-10.45
Temat: Jakie zmiany zaszły w głównych bohaterach „Tajemniczego ogrodu”?
Gromadzenie słownictwa dotyczącego wyglądu i zachowania bohaterów po odkryciu tajemniczego ogrodu
.
30.04.20r.(czwartek)
Lekcja 2
Temat: Oglądamy fragmenty filmu „Tajemniczy ogród”.
- Oglądnij film „Tajemniczy ogród” https://www.cda.pl/video/2815696fd
Na poniedziałek przypomnij sobie zasady pisania listu.
- polski klasa IV
4.05.20r.( poniedziałek)- lekcja online 11.00-11.45
Temat: Opowiadamy najciekawsze fragmenty utworu "Tajemniczy ogród”. 1. Przygotuj się do opowiadania wybranej przygody bohaterów.
5.05.20r.(wtorek) Lekcja 5
Temat: Piszemy list do wybranego bohatera „Tajemniczego ogrodu”. 1. Przypomnij sobie zasady pisania listu. 2. Wybierz bohatera książki, z którym chciałbyś się zaprzyjaźnić i napisz do niego list. Tekst prześlij do mnie.
6.05.20r.(środa) Lekcja 4
Temat: Pożegnanie z bohaterami „Tajemniczego ogrodu”.
Ułóż krótki tekst(5 zdań), w którym zachęcisz swoich rówieśników do przeczytania „Tajemniczego ogrodu”.
7.05.20r.( czwartek)- lekcja online 10.00-10.45
Temat: Części mowy- zestawienie wiadomości.
- Przypomnienie informacji o rzeczowniku, czasowniku, przymiotniku, przysłówku, przyimku i spójniku.
. 7.05.20r.(czwartek) Lekcja 2
Temat: Części mowy- ćwiczenia utrwalające.
Wykonaj ćw.1,2 w zeszycie ćwiczeń str. 56
- polski klasa IV
11.05.20r.( poniedziałek)- lekcja online 11.00-11.45
Temat: Omówienie testu z części mowy.
12.05.20r.(wtorek)
Lekcja 5
13.05.20r.(środa)
Lekcja 4
Temat: Odkrywamy tajemnice złotej rybki
1. Przeczytaj tekst A. Puszkina ”Bajka o rybaku i rybce”(podr. str. 221 – 228).
- Wykonaj ćw. 1,3,7 (podręcznik str. 227 – 228.
- Zapisz, co to jest przesłanie utworu („Nowa wiadomość”, podręcznik str. 228).
14.05.20r.( czwartek)- lekcja online 10.00-10.45
Temat: Jak napisać opowiadanie?
- Poznanie zasad pisania opowiadania..
2. Czytanie i omawianie przykładowych opowiadań.
14.05.20r.(czwartek)
Lekcja 2
Temat: Jak napisać opowiadanie? – praca w „Zeszycie ćwiczeń”.
- Wykonaj w „Zeszycie ćwiczeń” ćw. 1 – 4 str. 125 – 126.
18.05.20r.( poniedziałek)- lekcja online 11.00-11.45
Temat: Jak napisać opowiadanie? – ćwiczenia redakcyjne.
- Przypomnienie zasad redagowania opowiadania.
- Wspólne układanie planu wydarzeń do historyjki obrazkowej.
- Układanie opowiadania.
19.05.20r.(wtorek)
Lekcja 5
Temat: Szewczyk – baśniowy super bohater!
- Zapoznaj się z biogramem Oskara Kolberga 9podręczni str. 232)
- Przeczytaj tekst O. Kolberga „O szewczyku” (podr. str. 232)
- Na podstawie tekstu uzupełnij
Co zrobił szewczyk dla:
mrówek…..
pszczół……
rybek……..
kaczek…..
Co dla szewczyka zrobiły:
mrówki…
pszczoły…
rybki…
kaczki….
- Wykonaj ćw. 4 – 5 podr. str. 234.
20.05.20r.(środa)
Lekcja 4
Temat: Zasady pisowni wyrazów z” ch „i ” h”.
1. Zapoznaj się z zasadami pisowni ch i h.(podręcznik str. 239 – 240)
- Zapisz do zeszytu zasady pisowni ch i h:
„ch” piszemy…………
„h„ piszemy…….
21.05.20r.(czwartek)
Lekcja 2
Temat: Pisownia wyrazów z „ch” i „h” – praca w zeszycie ćwiczeń.
- Wykonaj w „Zeszycie ćwiczeń” ćw. 1 – 6 str. 72 – 74.
- Ułóż dyktando (10 zdań) z wyrazami ze str. 242 – 245.
- Sprawdzenie na lekcji poniedziałkowej online.
21.05.20r.( czwartek)- lekcja online 10.00-10.45
Temat: Pisownia wyrazów z „ch” i „h” – ćwiczenia sprawdzające.
- Rozwiązywanie testu .
25.05.20r.( poniedziałek)- lekcja online 11.00-11.45
Temat: Poprawa dyktanda ortograficznego.
26.05.20r.(wtorek)
Lekcja 5
Temat: Jak rozpoznać podmiot i orzeczenie?
1.Zapisz do zeszytu definicję podmiotu i orzeczenia (podręcznik str. 281”Nowa wiadomość”).
2.Wykonaj ćw. 1 i 2 z podręcznika str. 281.
27.05.20r.(środa)
Lekcja 4
Temat: Podmiot i orzeczenie – praca w „Zeszycie ćwiczeń”.
- Wykonaj w „Zeszycie ćwiczeń” ćw. 1 – 4, 6 – 10 str. 40 – 43.
- Sprawdzenie ćwiczeń na jutrzejszej lekcji online.
28.05.20r.(czwartek) lekcja online 10.00 – 10.45
Temat :Zdanie i równoważnik zdania.
1.Zapoznanie z definicją wypowiedzenia, zdania i równoważnika zdania.
28.05.20r.( czwartek)
Lekcja 3
Temat: Zdanie i równoważnik zdania – ćwiczenia.
- Wykonaj w „Zeszycie ćwiczeń” ćw. 1 – 6 str. 45 – 46.
2.06.20r. (wtorek)
Lekcja 5
Temat: Zdanie pojedyncze a złożone.
1.Zapisz do zeszytu definicję zdania pojedynczego i zdania złożonego.(podręcznik str. 316 „Nowa wiadomość”).
2.Wykonaj ćw. 1 z podręcznika str. 316.
3.06.20r. (środa)
Lekcja 4
Temat: Zdanie pojedyncze i złożone – praca w „Zeszycie ćwiczeń”.
- Wykonaj w „Zeszycie ćwiczeń” ćw. 1 – 6 48 -50.
- Sprawdzenie ćwiczeń na jutrzejszej lekcji online.
4.06.20r. (czwartek) lekcja online 10.00 – 10.45
Temat :Zdanie pojedyncze nierozwinięte i rozwinięte.
1.Zapoznanie z definicją zdania pojedynczego nierozwiniętego i rozwiniętego.
4.06.20r. (czwartek)
Lekcja 3
Temat: Zdanie pojedyncze nierozwinięte i rozwinięte – ćwiczenia.
- Wykonaj w „Zeszycie ćwiczeń” ćw. 7 – 10 str.53 – 54.
8.06.20r. - poniedziałek (lekcja online 11.00 – 11.45)
Temat: Porozmawiajmy! Jak zapisać dialog?
1.Poznanie zasad zapisywania dialogu.
9.06.20r. - wtorek
Lekcja 5
Temat: Jak zapisać rozmowę – ćwiczenia.
1.Wykonaj w „Zeszycie ćwiczeń” ćw. 1 – 4 str. 129 – 130.
10.06.20r.(środa)
Lekcja 4
Temat: Z wyrazami wdzięczności…
1.Przeczytaj informacje na temat pisania podziękowania (podręcznik str. 254 – 255).
2.Wykonaj w „Zeszycie ćwiczeń ćw. 1 -3 str. 103.
15.06.20r. – poniedziałek (lekcja online 11.00 – 11.45)
Temat: Ogłaszam, że…..
1.Poznanie zasad redagowania ogłoszenia.
22.06.20r. - poniedziałek (lekcja online 11.00 – 11.45)
Temat: Zasady pisowni nazw geograficznych.
1.Poznanie zasad pisowni nazw geograficznych.
23.06.20r. – wtorek
Lekcja 5
Temat: Pisownia nazw geograficznych – ćwiczenia.
1.Wykonaj w „Zeszycie ćwiczeń” ćw. 7 -11 str. 78 - 79.
25.06.20r. – czwartek (lekcja online – 10.00 – 10.45)
Temat: To już umiem!
- Przypomnienie treści, problematyki i bohaterów poznanych lektur.
25.06.20r. – czwartek
Lekcja 3
Temat: Podsumowanie pracy na lekcjach j. polskiego w klasie IV.
1.Rozwiąż test w „Zeszycie ćwiczeń” str. 133.