- Przeczytać informacje na temat wywiadu ( podręcznik str. 314 – 315). Przeanalizować ćwiczenia z podręcznika (str. 316 – 317).
- Wykonać ćwiczenia 1 – 4 w zeszycie ćwiczeń (str.108 – 109).
- Przeprowadzić wywiad ze swoimi rodzicami ( z mamą lub z tatą) na temat ich młodości - nauki w szkole, spędzania czasu wolnego, ulubionych wykonawców, filmów. Wywiad można zapisać lub nagrać. Tekst wywiadu – min. 8 pytań.
- Przeczytać z Internetu utwór „Stary człowiek i morze” E. Hemingway’a.
Piątek 27.03.20r.
Lekcja nr 3.
Temat: W jakich sytuacjach przyda się wiedza na temat wywiadu?
1. Na podstawie przeczytanych informacji ( podręcznik str. 314 – 315) zapisz w zeszycie definicję wywiadu.
2. Wykonaj w zeszycie przedmiotowym ćw. 1 i 2 str. 316.
3. Wykonaj ćwiczenia 1 – 4 w „Zeszycie ćwiczeń” (zadanie zadane wcześnie).
4. Prześlij na mój e – mail tekst wywiadu ze swoimi rodzicami (zadanie zadane wcześniej).
5. Na poniedziałek przypomnij sobie treść II cz. „Dziadów” A. Mickiewicza (informacje w zeszycie przedmiotowym).
30.03.20r.(poniedziałek)
Lekcja 4
Temat :”Dziady” cz. II A. Mickiewicza – zestawienie wiadomości.
- Dzisiejsza lekcja będzie podsumowaniem wiadomości na temat II cz. „Dziadów” A. Mickiewicza.
- Wpisz w poszczególne rubryki tabeli odpowiednie informacje na temat lektury.
Autor |
|
Tytuł |
|
Znaczenie tytułu |
|
Miejsce akcji |
|
Czas wydarzeń |
|
Postaci realistyczne |
|
Postaci fantastyczne |
|
Przesłanie utworu |
|
- Zadanie domowe
- Przypomnij sobie informacje o życiu i twórczości A. Mickiewicza (podr. Str.206 – 207)
- Przeczytaj utwór A. Mickiewicza „Świtezianka.
31.03.20r. (wtorek)
Lekcja 6
Temat: Nastrojowa ballada i zdradzona miłość – w jaki sposób poeta głosi prawdy ludowe? (A. Mickiewicz „Świtezianka”
- Wejdź na stronę https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awite%C5%BA i przeczytaj informacje o jeziorze Świteź.
- Wysłuchaj recytacji utworu https://www.youtube.com/watch?v=pME0oopOFGk
- Zredaguj notatkę do zeszytu:
- czas i miejsce wydarzeń:
- bohaterowie:
- element fantastyczne i realistyczne:
- Za co został ukarany młody strzelec?
- Ballada jako gatunek literacki łączy w sobie cechy liryki, epiki i dramatu, dlatego jest gatunkiem mieszanym (synkretycznym).Zazwyczaj opowiada o niesamowitych wydarzeniach, które mogą budzić grozę. Obok realistycznych bohaterów w balladzie występują postaci fantastyczne. Ma ona zwykle budowę stroficzną.
- Wykonaj ćw.6 - 7 str. 212 (podręcznik)
1.04.20r. (środa)
Lekcja2
Temat: Samotność w podróży – A. Mickiewicz „Stepy akermańskie”.
Wejdź na stronę https://www.google.com/search?q=Podr%C3%B3%C5%BC+Mickiewicza+na+Krym+mapa&rl
Obejrzyj mapę podróży Mickiewicz na Krym
1.Zapisz w zeszycie: „Sonety krymskie” jest to cykl utworów, które powstały w czasie wycieczek, jakie z Odessy Mickiewicz urządzał sobie kilkakrotnie na Krym. W cyklu tych utworów poeta w mistrzowski sposób ukazał piękno krymskiego krajobrazu, orientalnej przyrody i kultury Wschodu.
- Wysłuchaj recytacji „Stepów akermańskich” https://www.youtube.com/watch?v=9Wy8yDXdVec
- Przeczytaj ze zrozumieniem tekst „Stepy akermańskie”.
- Wejdź na stronę i wysłuchaj krótkiego wprowadzenia: https://www.youtube.com/watch?v=J5hL3IybBnU
- Wykonaj ćwiczenie1 i 4 (podr. Str. 213
- Zapisz definicję sonetu („Nowa wiadomość” –podręcznik str. 213)
1.04.20r. (środa)
Lekcja 3
Temat: Co się może wydarzyć, gdy śpisz? – Bolesław Leśmian „Dusiołek”.
- Zapoznaj się z biogramem Bolesława Leśmiana (podr. Str. 218)
- Wysłuchaj recytacji utworu na stronie https://www.youtube.com/watch?v=TouS04rvqY0
- Przeczytaj ze zrozumieniem utwór.
4.Uzupełnij tabelkę – ćw. 3 str. 220 (podręcznik)
- Kilka elementów świata przedstawionego ( postacie i wydarzenia) ma charakter symboliczny:
- a) Bajdała – każdy człowiek
- b) Dusiołek – symbol zła , fatum , przeciwności losu , kłopotów , problemów
- c) wędrówka Bajdały – życie ludzkie
- d) walka Bajdały z Dusiołkiem – walka każdego człowieka ze złem , z przeciwnościami losu.
6.Wyszukaj znaczenia pojęcia neologizm(podr. str. 341) i zapisz je do zeszytu.
- Wypisz z tekstu neologizmy:
Bajdała, ……
3.03.20r.(piątek)
Lekcja 3
Temat: Jak chronić własność intelektualną, czyli zasady cytowania cudzych tekstów.
- Odpowiedz na pytania
- Kiedy i w jakich okolicznościach przytaczamy cudze wypowiedzi?
- Co to jest cytat?
- . Zapoznaj się z informacjami w „Nowej wiadomości”(podr. str. 238 – 240).
3.Wykonaj ćwiczenia w „Zeszycie ćwiczeń” 1 – 5 str. 82-83.
4.Zadanie domowe ćw. 2 str. 240 (podręcznik)
6.04.20r.(poniedziałek)
Lekcja 4
Temat: Jak powstaje wyraz?
Dzisiejsza lekcja rozpoczyna cykl zajęć z nowego działu związanego ze słowotwórstwem.
Słowotwórstwo to nauka zajmująca się budową i tworzeniem nowych wyrazów.
- Obejrzyj film https://www.youtube.com/watch?v=j8O-OWxTahM
- Na podstawie „nowej wiadomości” dokończ definicje:
Wyraz podstawowy - ………………………………..
Wyraz pochodny - …………………………………………
- Wykonaj do zeszytu ćw. 3 i 5 str. 285 (podręcznik)
- Wykonaj zadanie na stronie https://learningapps.org/1140561
7.04.20r.(wtorek)
Lekcja 6
Temat: Budowa wyrazu pochodnego.
- Obejrzyj film Uwaga! W prezentacji pojawia się określenie „podstawa słowotwórcza”, w podręczniku „temat słowotwórczy”. https://www.youtube.com/watch?v=nThrXRQUQIQ
- Zapisz na podstawie „Nowej wiadomości”
Wyraz pochodny składa się z tematu słowotwórczego, czyli……………………………………………………
oraz z ………………………., czyli elementu różniącego wyraz pochodny od podstawowego.
Dom (wyraz podstawowy) - domek (wyraz pochodny)
Dom (temat słowotwórczy) –ek (formant)
zegar –zegarek
czytać – przeczytać
- Wykonaj ćw. 3 i 4 str. 51 w „Zeszycie ćwiczeń”.
- W obrębie tematu słowotwórczego może dochodzić do wymiany głosek (samogłoski na samogłoskę, spółgłoski na spółgłoskę lub zanik samogłoski):
Stół –stolik
Wymiana głosek ó:o ,ł :l
Droga – dróżka
Wymiana głosek o:ó, g:ż
Pies - psi
Wymiana głosek pi: p, e: 0 (zanik samogłoski)
- Wykonaj ćwiczenie9 str. 53(„Zeszyt ćwiczeń”).
- Rozwiąż test https://learningapps.org/4937840
8.04.20r.(środa)
Lekcja 2
Temat: Rodzaje formantów.
- Przypomnij sobie pojęcia: wyraz podstawowy, wyraz pochodny, temat słowotwórczy(podstawa słowotwórcza) formant.
- Obejrzyj film https://www.youtube.com/watch?v=v4eC2aNvUHE
- Zapisz do zeszytu na podstawie” Nowej wiadomości” (podr. str. 286)
Rodzaje formantów:
- przedrostek -……………………………………………………
-………………………- cząstka występująca po temacie słowotwórczym
- wrostek -……………………………………………………………………….
- ………………….. – występuje wówczas, gdy część wyrazu podstawowego została odrzucona (lub zastąpiona inną końcówką)
- Wykonaj w „Zeszycie ćwiczeń” ćw. 6 str.52
- Rozwiąż test https://learningapps.org/1105217
8.04.20r. (środa)
Lekcja 3
Temat: Wyrazy pochodne. Funkcje formantów słowotwórczych.
- Przypomnij sobie definicję wyrazu podstawowego i pochodnego.
- Obejrzyj film https://www.youtube.com/watch?v=kZ9wNzRWnjM
- Zapoznaj się z ”Nową wiadomością” (podr. str. 287)
- Wykonaj ćw. 1 ,2, 6,7 str. 55(„Zeszyt ćwiczeń”)
15.04.20r.(środa) – lekcja online 10.00 – 10.45
Temat: O rodzinie wyrazów. (lekcja online)
- Rodzina wyrazów to grupa słów, w których występuje wspólna cząstka mająca określone znaczenie. Tę wspólną cząstkę nazywa się rdzeniem. Wszystkie wyrazy należące do jednej rodziny są wyrazami pokrewnymi.
- Uzupełnianie ćwiczeń w „Zeszycie ćwiczeń”.
15.04.20r. (środa)
Lekcja 3
Temat: Pisownia przyrostków i przedrostków.
1.Zapoznaj się z „Nową wiadomością”- podręcznik str. 292.
2.Wykonaj w „Zeszycie ćwiczeń” ćw. 1 – 5 str. 76 – 77.
3.Ułóż tekst dyktanda (10 zdań połączonych w sensowną całość) z pisowni przedrostów i przyrostków z wykorzystaniem słownictwa z ćw. 6a i 7 z podręcznika str. 294. Tekst prześlij do mnie do piątku.
17.04.2020r.(piątek)
Lekcja 3
Temat: Skrótowce i skróty.
1. Zapoznaj się z definicją skrótowca- „Nowa wiadomość”- podr. str. 322.
2. Zredaguj do zeszytu notatkę.
3. Wykonaj w „Zeszycie ćwiczeń” ćw.1-3 str. 61
4. Zapisz do zeszytu co to jest skrót- „Nowa wiadomość”- podr. str.324.
5. Wykonaj w „Zeszycie ćwiczeń” ćw. 5-9 str. 63-63
20.04.20r.(poniedziałek)- lekcja 4
Temat: Wyrazy złożone.
1.Zapoznaj się z „Nowa wiadomość”- podr. str.326.
2. Zapisz do zeszytu pojęcie złożenia i zrostu.
3. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń- ćw. 1,5,6,7 str. 65-67
4. Przeczytaj na jutro informacje o Ignacy Krasickim podr. str. 98-99 oraz tekst utworu „Żona modna”- podr. str. 100-104
21.04.20r.(wtorek)- lekcja online 9.00-9.45
22.04.20r.(środa)- lekcja online 10.00-10.45
Temat: Próżny żal po szkodzie- historia małżeńska pana Piotra.
1. Życie i twórczość Ignacego Krasickiego.
2. Odczytanie satyry „Żona modna”.
3. Redagowanie planu wydarzeń.
4. Cechy charakteru tytułowej żony modnej.
5. Satyra jako gatunek literacki.
22.04.20r.( środa)- lekcja 3
Temat: Pisownia przyimków złożonych.
1. Zapoznaj się z „Nowa wiadomość”- podr. str.328.
2. Zapisz do zeszytu zasady pisowni przyimków złożonych.
3. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń- ćw.1-4 str.78-79.
24.04.20r. (piątek)-lekcja 3
Temat: Słowotwórstwo- ćwiczenia utrwalające.
1. Przypomnij sobie pojęcia: wyraz podstawowy, wyraz pochodny, temat słowotwórczy, formant, rodzaje formantów, funkcje formantów słowotwórczych, rdzeń, oboczności rdzenia, wyrazy pokrewne, wyrazy złożone, skrótowce, skróty.
2. Rozwiąż test, który otrzymasz na maila i prześlij go do mnie do godziny 15.00
27.04.20r.(poniedziałek)
Lekcja 4
Temat: Elementy świata przedstawionego w utworze „Stary człowiek i morze” E. Hemingwaya.
- Zapoznaj się z biogramem autora utworu (podr. str. 115)
2.Na podstawie tekstu uzupełnij:
- czas akcji….
- miejsce akcji….
- bohaterowie….
- tematyka utworu…..
- Ułóż plan ramowy w utworu.
28.04.20r.(wtorek) lekcja online 9.00-9.45
29.04.20r. (środa) lekcja online 10.00 – 10.45
Temat: „Człowiek nie jest stworzony do klęski” – E. Hemingway „Stary człowiek i morze”.
- Sprawdzenie znajomości treści lektury.
- Gromadzenie słownictwa do charakterystyki Santiago - karta pracy.
- Ocena zachowania bohatera.
- Przesłanie utworu „Stary człowiek morze” – karta pracy.
29.04.20r.( środa)
Lekcja 3
Temat: Oglądamy fragmenty filmu „Stary człowiek i morze”.
1. Obejrzyj film https://www.youtube.com/watch?v=fSE-oC9cUoo
Klasa VII j. polski
4.05.20r.(poniedziałek)
Lekcja 4 Temat: Pochwała przyjaźni i hartu ducha- Ernest Hemingway „Stary człowiek i morze”. 1.Obejrzyj prezentację przesłaną na maila.
5.05.20r.(wtorek) lekcja online 9.00-9.45
5.05.20r. (środa) lekcja online 10.00 – 10.45
Temat: Jakie przesłanie zawiera utwór „Stary człowiek i morze”? 1. Przygotuj 5 pytań i odpowiedzi do Santiago na temat jego postawy życiowej. 2.Przygotuj 5 pytań i odpowiedzi do Manolina na temat jego przyjaźni z Santiago. 3. „Stary człowiek i morze” jako przypowieść o ludzkim życiu.
6.05.20r.( środa)
Lekcja 3 Temat: Pożegnanie z Santiago- test.
Rozwiąż test, który otrzymasz na maila. Omówienie w poniedziałek na lekcji online.
8.05.20r.(piątek)
Lekcja 3 Temat: Piszemy opowiadanie twórcze. 1.Napisz opowiadanie twórcze z dialogiem, w którym Santiago i Manolin wypływają razem w morze i przeżywają wspólną przygodę(200 słów), tekst prześlij do mnie we wtorek.
Klasa VII
j. polski
11.05.20r.(poniedziałek)
Lekcja 4
Temat: Twórca i jego czasy – H. Sienkiewicz.
1.Obejrzyj prezentację https://www.youtube.com/watch?v=WT-00lHhO04
- Zredaguj krótką notatkę na temat życia i twórczości H. Sienkiewicza (podręcznik str. 164 – 165).
- Przeczytaj na jutro ”Latarnika” H. Sienkiewicza https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/latarnik.pdf
- Przygotuj się do opowiadania treści.
12.05.20r.(wtorek) lekcja online 9.00-9.45
13.05.20r. (środa) lekcja online 10.00 – 10.45
Temat: Trudny los emigranta – H. Sienkiewicz „Latarnik”.
1.Historia Skawińskiego – plan wydarzeń.
- Charakterystyka głównego bohatera.
3.Przeżycia Skawińskiego podczas czytania „Pana Tadeusza” A. Mickiewicza.
- Dzieła literackie i filmowe ważne w naszym życiu.
6.05.20r.( środa)
Lekcja 3
Temat: Nowela jako gatunek literacki.
- Na podstawie informacji( podręcznik str. 168 –„Kontekst” zredaguj definicję noweli jako gatunku literackiego.
8.05.20r.(piątek)
Lekcja 3
Temat: Czym dla mnie jest ojczyzna?
- Wskaż wartości, obrazy, skojarzenia ze słowem ojczyzna
- Napisz krótkie wypracowanie na ten temat(odpowiedź na pytanie z tematu lekcji).
- Termin: wtorek – lekcja online.
Klasa VII
j. polski
18.05.20r.(poniedziałek)
Lekcja 4
Temat: Zaduma nad wpływem ojczyzny na nasze życie w wierszu T. Różewicza ”oblicze ojczyzny”.
1.Zapoznaj się z biogramem T. Różewicza (podręcznik str. 174).
- Przeczytaj wiersz T. Różewicza „oblicze ojczyzny” (podr. str. 174).
3.Wykonaj ćw. 1-3 (podr. str. 175).
4.Zapisz definicję wiersza białego i wiersza wolnego (podr. str. 175).
19.05.20r.(wtorek) lekcja online 9.00-9.45
Temat: Omówienie opowiadań twórczych.
20.05.20r. (środa) lekcja online 10.00 – 10.45
Temat: Zaproszenie i ogłoszenie – przypomnienie i uzupełnienie wiadomości.
1.Przypomnienie zasad redagowania zaproszenia.
2.Przypomnienie zasad redagowania ogłoszenia.
- Przykładowe zaproszenia i ogłoszenia.
20.05.20r.( środa)
Lekcja 3
Temat: Zaproszenie i ogłoszenie – ćwiczenia sprawdzające.
1.Na email otrzymacie polecenie dotyczące zredagowania zaproszenia i ogłoszenia. Proszę odesłać do mnie do godz. 15.00 napisane zaproszenia i ogłoszenia.
22.05.20r.(piątek)
Lekcja 3
Temat: Kształcenie kulturowe – teatr.
1.Zapoznaj się z informacjami podręcznika – str. 42-43.
2.Przedstaw w punktach historię teatru – od starożytności do współczesności.
3.Zapoznaj się z rodzajami spektakli teatralnych.
4.Wykonaj ćw. 5/45(podręcznik).
Klasa VII
j. polski
25.05.20r.(poniedziałek)
Lekcja 4
26.05.20r.(wtorek) lekcja online 9.00-9.45
Temat: Co wydarzyło się w Orient Expressie? – A. Christie” Morderstwo w Orient Expressie”.(dwie godziny – poniedziałek i wtorek)
- Przeczytaj tekst w podręczniku str. 271 – 273.
- Określenie miejsca i okoliczności zbrodni.
- Sposób rozwiązania zagadki.
- Krótka charakterystyka Herkulesa Poirot.
- Powieść kryminalna jako gatunek literacki.
27.05.20r.(środa)
Lekcja 3
27.05.20r. (środa) lekcja online 10.00 – 10.45
Temat: Rozwiązujemy przykładowy arkusz egzaminacyjny.(dwie godziny)
1.Rozwiązywanie arkusza egzaminacyjnego.
2.Omówienie arkusza na lekcji online (wtorek 2.06)
29.05.20r.(piątek)
Lekcja 3
Temat: Kształcenie kulturowe – malarstwo.
1.Zapoznaj się z informacjami podręcznika – str. 132 – 135.
2.Przedstaw w punktach historię malarstwa.
- Wykonaj ćw. 6 str. 135 (podręcznik)
2.06.20r.(wtorek) lekcja online 9.00-9.45
Temat: Omówienie zadań z arkusza egzaminacyjnego.
3.06.20r.(środa)
Lekcja online 10.00 – 10.45
Temat: Chwytaj dzień! – „Stowarzyszenie umarłych poetów” (fragment).
1.Informacje o autorce utworu – N. Kleinbaum.
2.Przebieg lekcji prowadzonej przez J. Keatinga.
3.Metoda nauczania zastosowana przez nauczyciela.
4.Ocena sposobu prowadzenia zajęć przez Keatinga.
3.06.20r.(środa)
Lekcja 3
5.06.20r.(piątek)
Lekcja 3
Temat: Oglądamy film „Stowarzyszenie umarłych poetów”. (dwie godziny lekcyjne)
1.Wejdź na stronę https://www.cda.pl/video/22809029 i obejrzyj film.
- polski
8.06.20r. –poniedziałek
Lekcja 4
Temat: Treść i forma – ważne w prezentacji.
1.Zapoznaj się z informacjami na temat przygotowania prezentacji multimedialnej (podręcznik str. 318)
2.Wykonaj w „Zeszycie ćwiczeń ćw. 3 str. 112.
9.06.20r.-wtorek ( lekcja online 9.00-9.45)
10.06.20r.- środa( lekcja online 10.00 – 10.45)
Temat: Kiedy wybaczenie staje się przekleństwem – H. Sienkiewicz „Krzyżacy” (fragment).(2godziny lekcyjne)
1.Wprowadzenie w problematykę „Krzyżaków” H. Sienkiewicza.
- Przeczytanie fragmentu utworu (podr. str. 262 – 263).
3.Omówienie postawy Zygfryda i Juranda wobec cierpienia.
- Powieść historyczna jako gatunek literacki.
10.06.20r.(środa)
Lekcja 3
15.06.20r. (poniedziałek)
Lekcja 4
Temat: Oglądamy film „Krzyżacy”.(dwie godziny lekcyjne)
1.Wejdź na stronę https://www.youtube.com/watch?v=gDp7xa8CShU i obejrzyj film.
19.06.20r.(piątek)
Lekcja 3
Temat: Świat, który zachwyca – J. Twardowski ”Podziękowanie”.
1.Zapoznaj się z biogramem J. Twardowskiego (podr. str. 266)
2.Przeczytaj wiersz J. Twardowskiego „Podziękowanie”(podr. str. 266)
- Wykonaj ćw. 1,3,5(podr. str. 267)
22.06.20r. –poniedziałek
Lekcja 4
Temat: Z ortografią za pan brat.
1.Przypomnij sobie zasady pisowni „rz”, „ż”; „ó’, „u”; „ch”, „h”; „nie” z różnymi częściami mowy; wielkiej i małej litery.
https://epodreczniki.pl/a/diabel-tkwi-w-szczegolach-czyli-o-o-i-u/DpZhNLY2s,
https://epodreczniki.pl/a/wielka-czy-mala-litera/DlRP3Cd3v
https://epodreczniki.pl/a/mucha-choruje-hiena-harcuje-czyli-o-ch-i-h/DyhX9OcZZ
3.Wykonaj po 1 ćwiczeniu z każdego zestawu.
23.06.20r.- wtorek ( lekcja online 9.00-9.45)
Temat: Podsumowanie pracy na lekcjach j. polskiego w klasie VII.