1. Przypominać sobie treści lektur (wykaz podany przez e – dziennik).
  2. Wejść na CKE. W zakładce „Aktualności” wejść na egzamin ósmoklasisty i codziennie od 16.03.20r. rozwiązywać przykładowy test w „Zestawie zadań powtórkowych”. Rozwiązania testu codziennie po godz. 15.00.

27.03.20r. (piątek)

Lekcja 4

Temat: Zdania złożone – ćwiczenia sprawdzające.

1. Rozwiąż test, który przesłałam na Twojego e- maila. Rozwiązane zadania odeślij na mojego e –maila. Czekam do piątku do godz. 15.00.
2. Na poniedziałek przypomnij sobie wiadomości z fonetyki (podręcznik str. 250 – 253).


30.03.20r.(poniedziałek)

Lekcja 6

Temat: Powtórzenie wiadomości z fonetyki.

  1. Na dobry początek obejrzyj na wwwYoutube.com>watch „Fonetyka cz.3,4,6.
    Poniżej zamieszczam link do filmików
    https://www.youtube.com/watch?v=fcd2A6iemxk
    https://www.youtube.com/watch?v=rokTADKU7Ss
    https://www.youtube.com/watch?v=rHNQOF9x8Wk
  2. Na podstawie przeczytanych informacji (podręcznik str. 250 – 253) wykonaj do zeszytu przedmiotowego ćw. 1ab (str. 250) oraz 10 (str. 253)
  3. Ułóż krótki tekst (5 połączonych w sensowną całość zdań) z wyrazami, w których zachodzą upodobnienia wewnątrzwyrazowe oraz upodobnienia międzywyrazowe. Wypisz te wyrazy. Zaznacz kierunek i nazwij rodzaj upodobnienia. Podaj 5 przykładów upodobnień wewnątrzwyrazowych i jeden przykład upodobnienia międzywyrazowego.
  4. Wykonane polecenie z p.3 wysyłacie do mnie (plik Word lub zdjęcie).
  5. Zadanie domowe: Przypomnieć sobie wiadomości ze słowotwórstwa (podręcznik str.254 -257).
  6. Systematycznie rozwiązuj testy na CKE.

 

31.03.20r.(wtorek)

Lekcja 4

Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości ze słowotwórstwa.

  1. Dla „rozjaśnienia umysłu” obejrzyj na Yuotube.com>watch „Słowotwórstwo”cz.1,2,3,4.
    Poniżej zamieszczam link do filmików
    https://www.youtube.com/watch?v=j8O-OWxTahM
    https://www.youtube.com/watch?v=nThrXRQUQIQ
    https://www.youtube.com/watch?v=v4eC2aNvUHE
    https://www.youtube.com/watch?v=kZ9wNzRWnjM
  2. Na podstawie przeczytanych informacji(podręcznik str. 254 – 257) wykonaj w zeszycie przedmiotowym ćw. 1ab, 5,8ab, 13a,14.
  3. Zapisz w zeszycie definicję wyrazów złożonych oraz ich podział.

Wyrazy złożone-

Wyrazy złożone dzielą się na

  1. złożenia -……………………………………………….
  2. zrosty - ……………………………………………………….
  3. c) zestawienia – wyrazy złożone składające się z co najmniej dwóch wyrazów pisanych oddzielnie, odnoszących się do jednego przedmiotu, np. wilczy bilet, czarna jagoda.
  4. Obok każdego wyrazu złożonego zapisz jego typ (złożenie, zestawienie, zrost):

trójkąt

Wielkanoc

Bogumiła

długopis

czarna owca

      5.Rozwiąż test na CKE.

 

1.04.20r.(środa)

Lekcja 5 i 6.

Temat: Przed egzaminem – rozwiązujemy przykładowy arkusz egzaminacyjny.

  1. Otrzymacie dzisiaj (środa) na swoją pocztę przykładowy arkusz egzaminacyjny (jeden plik) oraz kartę odpowiedzi(drugi plik).
  2. Proszę rozwiązać ten test(oprócz wypracowania) i odesłać do mnie kartę odpowiedzi do godz. 13.30.
  3. Liczę na Waszą odpowiedzialność i samodzielność.

 

3.04.20r. (piątek)

Lekcja 4

Temat: Piękno często bywa ukryte – Karolina Lanckorońska „Wspomnienia wojenne” (fragment)

  1. Przeczytaj biogram Karoliny Lanckorońskiej (podr. Str. 268)
  2. Wyszukaj w Internecie informacji o obozie koncentracyjnym w Ravensbruck.
  3. Zapoznaj się z tekstem K. Lanckorońskiej „Wspomnienia wojenne” (podr. Str. 268 – 269).
  4. Wykonaj ćw. 1 str. 269.
  5. Zapisz w zeszycie cztery pytania, które można by zadać Sali.
  6. Odpowiedz na pytania dotyczące słów Peryklesa: ”Mężów świetlanych grobowcem jest cała ziemia”.
  7. a) Kogo możemy określić „mężem świetlanym”?
  8. b) Jakie cechy powinna posiadać taka osoba?
  9. c) Do jakich wartości odnoszą się słowa Peryklesa?

        7.Wyszukaj w Internecie informacji na temat jednej z podanych postaci : Janusz Korczak, Maksymilian Maria Kolbe, Irena Sendlerowa.

  1. Zastanów się, czy wybraną przez Ciebie postać można nazwać „mężem świetlanym”. Swoje przemyślenia zapisz w zeszycie.
  2. Przypomnij sobie z „Twojego niezbędnika” (podr. Str. 306)informacje o liryce oraz o środkach stylistycznych (podr. Str. 315).

6.04.20r.(poniedziałek)

Lekcja 6

Temat: Liryka i gatunki liryczne – powtórzenie wiadomości.

  1. Obejrzyj prezentację o rodzajach literackich https://www.youtube.com/watch?v=NydECNZIn4k
  2. Zapoznaj się z informacjami z „Twojego niezbędnika” (podr. str. 306 -307).
  3. Rozwiąż test związany z trenami J. Kochanowskiego(otrzymasz go na pocztę).
  4. Odpowiedzi prześlij do mnie.

 

7.04.20r.(wtorek)

Lekcja 4

Temat: Dramat i gatunki dramatyczne – powtórzenie wiadomości.

 

          1.Przypomnij sobie cechy dramatu jako rodzaju literackiego - obejrzyj prezentację o rodzajach           literackich https://www.youtube.com/watch?v=NydECNZIn4k.

2.Przeczytaj informacje z „Twojego niezbędnika” na temat dramatu ( podręcznik 312 -313).

  1. Rozwiąż test o dramacie(otrzymasz go na pocztę).

4.Poznaliście następujące utwory (lektury obowiązkowe) zaliczane do dramatu:

- A. Mickiewicz „Dziady” cz. II

- A. Fredro „Zemsta”

 - J. Słowacki „Balladyna”

  1. Przypomnij sobie bohaterów i problematykę tych utworów.
  2. Rozwiąż zadania https://learningapps.org/1488719, https://learningapps.org/1451347, https://learningapps.org/1448091, https://learningapps.org/2774476, https://learningapps.org/1987084, https://learningapps.org/4096408

 

8.04.20r.(środa)

Lekcja 5 i 6 (2 godziny)

Temat: Bohaterowie naszych lektur.

  1. W ramach lekcji powtórzeniowych obejrzyjcie film „Akcja pod Arsenałem”. Dzięki temu przypomnicie sobie bohaterów i problematykę utworu A. Kamińskiego ”Kamienie na szaniec”(lektura obowiązkowa).

https://www.cda.pl/video/3263710ec


15.04.20r.(środa)

Lekcja 5 i 6 (2 godziny)

Temat: Epika i gatunki epickie- powtórzenie wiadomości.

1. Zapoznaj się z wiadomościami na temat epiki i gatunków epickich z „Twojego niezbędnika” str.308-310.
2. Rozwiąż https://learningapps.org/1289706
3. Uzupełnij:
Autor:
Tytuł: ”Opowieść wigilijna”
Rodzaj literacki:
Gatunek literacki:
Bohaterowie:
Problematyka:
 
Według tego schematu wpiszcie kolejne tytuły: „Kamienie na szaniec”, „Mały Książę”, „Stary człowiek i morze”, „Stowarzyszenie umarłych poetów”, „ Pan Tadeusz”, „Latarnik”, „Syzyfowe prace”, „Quo vadis”
4. Przygotuj to na piątek na lekcję online. 


17.04.20r.(piątek)

 Lekcja online- godzina 10.00 – 10.45

Temat: Mowa  niezależna i zależna - przypomnienie wiadomości.

  1. Mowa niezależna to dosłowne przytoczenie cudzych lub własnych słów.

Przykład:

Jacek powiedział:”Jutro przeczytam fragment lektury”.

- Jutro przeczytam fragment lektury – powiedział Jacek.

 

Jacek powiedział:

- Jutro przeczytam fragment lektury.

  1. Mowa zależna polega na niedosłownym przytoczeniu cudzej lub własnej wypowiedzi za pomocą zdania podrzędnego.

Przykład:

Jacek powiedział, że jutro przeczyta fragment lektury.


 20.04.20r.(poniedziałek)- lekcja online10.00-10.45


21.04.20r.(wtorek)- lekcja 4
Temat: Cywil o powstaniu warszawskim- Miron Białoszewski „Pamiętnik z powstania warszawskiego”(fragmenty).

1. Geneza pamiętnika z powstania warszawskiego.
2. Analiza fragmentów tekstu(tekst przesłany na maila).
3. Redagowanie ogłoszenia dotyczącego spotkania poświęconemu powstaniu warszawskiemu.
4. Oglądanie fragmentów filmu „Powstanie warszawskie” https://www.cda.pl/video/377641961

22.04.20r.(środa)- lekcja 5-6
Temat: Rozwiązujemy przykładowy arkusz egzaminacyjny.
1. Rozwiązanie otrzymanego testu(test przesłany na maila w środę- czas rozwiązania do czwartku do godz. 15.00, bez wypracowania)

24.04.20r.(piątek)- lekcja online 10.00-10.45
Temat: Najczęstsze błędy językowe

1. Definicja błędu językowego i normy językowej.
2. Rodzaje błędów gramatycznych.
3. Wspólne rozwiązywanie ćwiczeń.



27.04.20r.(poniedziałek)- lekcja online 10.00-10.45

Temat: Krótkie formy wypowiedzi – ćwiczenia utrwalające.

  1. Przypomnienie zasad redagowania ogłoszenia, zaproszenia, dedykacji.
  2. Ćwiczenia redakcyjne.


28.04.20r.(wtorek)

 Lekcja 4
Temat: Kim jest osoba mówiąca w wierszu Jana Twardowskiego „Święty Franciszku…”.

    1.Zapoznaj się z biogramem J. Twardowskiego (podr. str. 100).

  1. Przeczytaj wiersz Jana Twardowskiego „Święty Franciszku…”(podr. str. 100).
  2. Wykonaj polecenia:

 

a) podkreśl sformułowania pasujące do osoby mówiącej w wierszu Jana Twardowskiego.

nie okazuje żadnych słabości; jego życie jest zwykłe; czuje się lepszy od innych ludzi; skromny człowiek; wypowiada się w 1. osobie lp.; obojętny na uroki natury; ujawnia się poprzez zaimki oraz formy osobowe czasowników; nie ujawnia się, chce dorównać św. Franciszkowi; wrażliwy na otaczający go świat; jest pewny siebie

 b) ułóż kilku zdaniową notatkę na temat podmiotu lirycznego, wykorzystując sformułowania podkreślone w ćw. 1.

  1. Wykonaj ćw. 4 – 5 str. 101 (podręcznik).

 

 

29.04.20r.(środa)

 Lekcja 5-6
Temat: Rozwiązujemy przykładowy arkusz egzaminacyjny.
1. Rozwiązanie otrzymanego testu(test przesłany na maila w środę- czas rozwiązania do czwartku do godz. 15.00, bez wypracowania)




  VIII b 4.05.20r.(poniedziałek)- lekcja online 10.00-10.45

Temat: Omówienie zadań z arkusza egzaminacyjnego.

5.05.20r.(wtorek)

Lekcja 4 Temat: Frazeologia jest dla ludzi- ćwiczenia. 1. Uzupełnij przesłane na maila ćwiczenie.

 

6.05.20r.(środa)

Lekcja 5-6 Temat: Rozwiązujemy przykładowy arkusz egzaminacyjny. 1. Rozwiąż otrzymany tekst i prześlij go do mnie. 8.05.20r.(piątek)- lekcja online Temat: Synonimy, homonimy, antonimy, archaizmy, dialektyzmy- ćwiczenia. 1.Zapisanie pojęć- synonim, homonim, antonim, archaizm, dialektyzm. 2.Wykonywanie ćwiczeń.

 



11.05.20r.(poniedziałek)- lekcja online
10.00-10.45

Temat: Omówienie zadań z arkusza egzaminacyjnego.


12.05.20r.(wtorek)

 Lekcja 4
Temat: Opis dzieła sztuki – ćwiczenia.

1.Obejrzyj reprodukcję obrazu A. Drozdowa:
https://bialczynski.pl/2010/04/05/wiosna-w-krolestwie-sis-czesc-2/

  1. Zredaguj opis(wstęp – autor, tytuł temat);rozwinięcie( usytuowanie poszczególnych elementów na pierwszym planie, na drugim planie, tło); kolor, którymi posłużył się artysta; zakończenie(ocena dzieła, wrażenia wywołane obrazem).
  2. Pamiętaj o akapitach.

 13.05.20r.(środa)

 Lekcja 5-6
Temat: Rozwiązujemy przykładowy arkusz egzaminacyjny.
1. Rozwiąż otrzymany tekst i prześlij go do mnie.

15.05.20r.(piątek)- lekcja online 10.00 – 10.45

Temat: Kształcenie kulturowe – muzyka.
1.Rola muzyki w życiu społecznym.

  1. Moja ulubiona odmiana muzyki – wypowiedzi uczniów.
  2. Rola muzyki w kinie.

 



18.05.20r.(poniedziałek)- lekcja online
10.00-10.45

Temat: Omówienie zadań z arkusza egzaminacyjnego.


19.05.20r.(wtorek)

 Lekcja 4
Temat: Charakterystyka– ćwiczenia redakcyjne.

1.Charakterystyka – wypowiedź, która zawiera opis wyglądu(cech zewnętrznych) osoby rzeczywistej lub fikcyjnej oraz opis charakteru i przekonań (cech wewnętrznych).

 

  1. Zasady redagowania charakterystyki:

Wstęp(wprowadzenie do tematu – nawiązanie do zagadnienia przedstawionego w poleceniu; przedstawienie bohatera – tytuł utworu, w którym postać występuje, imię, nazwisko, wiek, miejsce zamieszkania, zajęcie/zawód, rodzina);

Rozwinięcie (opisanie cech zewnętrznych – wygląd; opisanie cech wewnętrznych – cechy charakteru, usposobienie, zainteresowania, uzdolnienia, poglądy; zaprezentowanie relacji łączących bohatera z innymi ludźmi – jak postępuje wobec innych, czym się kieruje);

Zakończenie – własna ocena postaci.

Odmiany charakterystyki: statyczna, dynamiczna (przemiana bohatera), charakterystyka porównawcza (zestawienie dwóch bohaterów, np. Cześnik i Rejent), autocharakterystyka (przedstawienie samego siebie).

 

  1. Podaj przykłady bohatera (z lektur obowiązkowych), który:

- zmienił swoje życie – bohater……., autor i tytuł utworu…….

- dla którego miłość była najważniejsza - bohater……., autor i tytuł utworu…….

- nie poddawał się przeciwnościom losu - bohater……., autor i tytuł utworu…….

- był odważny -  bohater……., autor i tytuł utworu…….

- kierował się dobrem drugiego człowieka – bohater……., autor i tytuł utworu…….

- walczył za ojczyznę – bohater……., autor i tytuł utworu…….

- jest wzorem dla młodego człowieka – bohater……., autor i tytuł utworu…….

- potwierdza słowa, że nie szata zdobi człowieka – bohater……., autor i tytuł utworu…….

- nie zasługuje na szacunek - bohater……., autor i tytuł utworu…….

 

  1. Wybierz jednego z wymienionych wyżej bohaterów i napisz jego charakterystykę. Przykład polecenia: Napisz charakterystykę bohatera, który kierował się dobrem drugiego człowieka. Termin – piątek – lekcja online.

 

20.05.20r.(środa)

 Lekcja 5-6
Temat: Rozwiązujemy przykładowy arkusz egzaminacyjny.
1. Rozwiąż otrzymany test i prześlij go do mnie.

22.05.20r.(piątek)- lekcja online 10.00 – 10.45

Temat: Kształcenie kulturowe – telewizja.
1.Krotka historia telewizji.

2.Cechy języka przekazu telewizyjnego.

3.Wybrane gatunki telewizyjne.

 



25.05.20r.(poniedziałek)- lekcja online
10.00-10.45

Temat: Omówienie zadań z arkusza egzaminacyjnego.


26.05.20r.(wtorek)

 Lekcja 4
Temat: Rozprawka – ćwiczenia redakcyjne.

1.Wejdź na stronę https://epodreczniki.pl/a/uczymy-sie-redagowac-rozprawke/Dq3DhzaTi

  1. Przypomnij sobie zasady redagowania rozprawki.
  2. Do podanych tematów rozprawek dopisz po dwa przykłady z literatury (lektury obowiązkowe), które można wykorzystać w argumentacji – bohater, tytuł, autor.

Tematy rozprawek:

  1. Napisz rozprawkę, w której zajmiesz stanowisko wobec stwierdzenia: ”Po burzy zawsze przychodzi słońce”.
  2. Napisz rozprawkę, w której rozważysz , czy w relacjach międzyludzkich lepiej kierować się sercem czy rozumem?
  3. Człowiek jest mocny i wiele potrafi wytrzymać – rozprawka.
  4. Literatura wzbogaca naszą wiedzę o przeszłości – rozprawka.
  5. Uzasadnij stwierdzenie, że miłość mobilizuje siły człowieka i pobudza go do działania.
  6. Wybierz jeden z tematów i napisz rozprawkę. Sprawdzenie w piątek na lekcji online.

27.05.20r.(środa)

 Lekcja 5-6
Temat: Rozwiązujemy przykładowy arkusz egzaminacyjny.
1. Rozwiąż otrzymany test i prześlij go do mnie.(do piątku)

29.05.20r.(piątek)- lekcja online 10.00 – 10.45

Temat: Kształcenie kulturowe – komiks.

 
   1.Krotka historia komiksu.

    2.Cechy języka komiksu.

    3.Różne style komiksu..


2.06.20r.(wtorek)

 Lekcja 4
Temat: Opowiadanie twórcze – ćwiczenia redakcyjne.

1.Wejdź na stronę https://epodreczniki.pl/a/uczymy-sie-redagowac-rozprawke/Dq3DhzaTi

  1. Przypomnij sobie zasady redagowania opowiadania twórczego.
  2. Wybierz jeden z tematów i napisz opowiadanie twórcze.

Tematy opowiadań:

 Wyobraź sobie, że na obrzędzie dziadów ponownie pojawił się duch Zosi. Napisz opowiadanie, w którym zjawa opowie, jak odmienił się jej los. Wypracowanie powinno dowodzić, że bardzo dobrze znasz II część Dziadów Adama Mickiewicza. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów.

Wyobraź sobie, że spełniło się marzenie jednego z bohaterów lektury obowiązkowej. Opowiedz o tym, wykazując się znajomością wybranego utworu. (200 słów)

Sprawdzenie w piątek  na lekcji online w piątek.

 

3.06.20r.(środa)

 Lekcja 5-6
Temat: Jak powstaje film?


  1. Wejdź na stronę https://epodreczniki.pl/a/jak-powstaje-film/D13tUqPlr

2.Zapoznaj się z zawartymi tam informacjami.

  1. Przeczytaj wiadomości w podręczniku (str. 201) na temat scenariusza filmowego.



5.06.20r.(piątek)- lekcja online 10.00 – 10.45

Temat: Omówienie opowiadań twórczych.

 


8.06.20r.- poniedziałek (lekcja online – 10.00 – 10.45)

Temat: Na ostatniej prostej – rozwiązywanie zadań egzaminacyjnych.

9.06.20r.(wtorek)

 Lekcja 4
Temat: Krótka historia filmu.

1.Przeczytaj informacje o historii filmu, języka filmu i gatunków filmowych(podr. str. 204 – 205).

2.Zredaguj na ten temat krótką notatkę.

3.Mój ulubiony film (5zdań).

 

10.06.20r.(środa)

 Lekcja 5-6
Temat: Z ortografią za pan brat.

  1.Przypomnij sobie zasady pisowni „rz”, „ż”; „ó’, „u”; „ch”, „h”; „nie” z różnymi częściami mowy;     wielkiej i małej litery.

  1. Wejdź na stronę https://epodreczniki.pl/a/urzekajace-rzesy-zaby-bozenki-czyli-o-rz-i-z/DOGOnnwLE,

 https://epodreczniki.pl/a/diabel-tkwi-w-szczegolach-czyli-o-o-i-u/DpZhNLY2s,

 https://epodreczniki.pl/a/wielka-czy-mala-litera/DlRP3Cd3v

,https://epodreczniki.pl/a/nikt-nie-lubi-nieuchwytnych-kolekcjonerow-z-niebezpiecznego-krolestwa-czyli-pisownia-z-nie/DIveJq1uf.

https://epodreczniki.pl/a/mucha-choruje-hiena-harcuje-czyli-o-ch-i-h/DyhX9OcZZ

3.Wynaj po 3 ćwiczenia z każdego zestawu.

15.06.20r.- poniedziałek (lekcja online 10.00 – 10.45)

Temat: Na ostatniej prostej – rozwiązywanie zadań egzaminacyjnych.

 

19.06.20r. – piątek (lekcja online -10.00-10.45)

Temat: Analiza egzaminu ósmoklasisty z j. polskiego.


22.06.20r.- poniedziałek (lekcja online – 10.00 – 10.45)

Temat: Książka na wakacje.

  1. Rozmowa z uczniami na temat ulubionych książek.

23.06.20r.(wtorek)

 Lekcja 4
Temat: Podsumowanie pracy z j. polskiego w klasie ósmej.

1.Przeczytaj informacje z podręcznika str. 303.

 

 

 

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.