Zadania na okres 16-25 marca

  1. Zapoznać się z tematami z podręcznika:
    1. Nr 25 - Druga zasada dynamiki
    2. Nr 26 - Swobodne spadanie ciał
    3. Nr 27 - Trzecia zasada dynamiki. Zjawisko odrzutu.
  2. Obejrzeć filmy edukacyjne dotyczące tych tematów:
    1. Druga zasada dynamiki: https://youtu.be/XKNBR4s4o_c
    2. Spadek swobodny: https://youtu.be/pH6wkUAjbDY
    3. Trzecia zasada dynamiki: https://youtu.be/Iy9HOKLV8QI
  3. Rozwiązać test znajdujący się pod adresem: https://www.testportal.pl/test.html?t=upWt4KCHyYAj

Życzę powodzenia!


26.03.2020

treść notatki do zeszytu:

Temat: Druga zasada dynamiki.

  1. Gdy na ciało działają siły, które sie nie równoważą, porusza sie ono ruchem przyspieszonym.
  2. Przyspieszenie ciała, na które działa niezrównoważona siła, jest wprost proporcjonalne do jej wartości.
  3. Przy danej wartości siły działającej na ciało przyspieszenie jest tym większe, im mniejsza jest masa ciała.
  4. II zasada dynamiki - jeżeli na dane ciało działa niezrównoważona siła (wypadkowa sił działających na ciało jest różna od zera), to porusza sie ono ruchem zmiennym z przyspieszeniem wprost proporcjonalnym do działającej siły i odwrotnie proporcjonalnym do masy ciała.

Tu zapisujemy wzór ze strony 171 a=Fw/m

  1. 1 niuton (1N) jest to wartość siły, która ciału o masie 1 kg nadaje przyspieszenie 1 m/s2.

Ponownie przypominam (kto jeszcze tego nie zrobił) o obejrzeniu filmu https://www.youtube.com/watch?v=XKNBR4s4o_c

Następnie rozwiązujemy zadanie 3 ze str. 173 oraz 4a również ze str. 173

Zad. 3

Dane: m = 0,6 kg

v = 1,5 m/s

t = 12 s

Szukane: F = ?

Wzór: F =  m * a

oraz drugi wzór (patrz przykład str. 172)  a =

następnie obliczamy najpierw przyspieszenie: a = 1,5 m/s : 12 s = 0,125 m/s2

następnie  F = 0,6 kg * 0,125 m/s2 = 0,075 N

zad. 4 a rozwiążcie samodzielnie wykorzystując wzór z punktu 4 lekcji.

Powodzenia

W razie jakichkolwiek pytań proszę o kontakt przez dziennik elektroniczny lub mailowy.


30.03.2020

lekcja nr 5

Temat: Swobodne spadanie ciał.

Notatka do zeszytu:

  1. Spadanie swobodne to ruch ciała pod wpływem siły grawitacji, pomijając opory ruchu.
  2. Ciała spadające swobodnie poruszają się ruchem jednostajnie przyspieszonym.
  3. Czas swobodnego spadania nie zależy od masy ciała, a tylko od wysokości, na jakiej ciało się znajduje.
  4. W próżni wszystkie ciała spadają jednakowo, w powietrzu ich czas spadania zależy od kształtu ciała (opór powietrza).

Następnie proszę obejrzeć film dotyczący lekcji: https://www.youtube.com/watch?v=pH6wkUAjbDY

Teraz rozwiązujemy zadanie 4 ze str. 178 (wykorzystać rozwiązany przykład ze strony 177).

Ponieważ obowiązuje również ocenianie Waszej pracy w domu, proszę (tym razem wszystkich) o rozwiązanie testu znajdującego się pod adresem: https://www.testportal.pl/test.html?t=hBs5diTUNekb (II zasada dynamiki i swobodne spadanie). Test będzie oceniony, a oceny zostaną wpisane do dziennika. Przed przystąpieniem do jego rozwiązywania proszę powtórzyć poprzednią lekcję ze zwróceniem uwagi na wzór w punktu 4.

Termin: do środy (1.04) do godz. 20.00

Powodzenia.

W razie wątpliwości proszę o pytania.

 

2.04.2020

lekcja nr 5

Temat: III zasada dynamiki.

Notatka:

  1. Treść III zasady - jeżeli jedno ciało (A) działa pewną siłą na drugie ciało (B), to jednocześnie ciało B oddziałuje na ciało A siłą równą co do wartości, mającą ten sam kierunek, ale przeciwny zwrot.
  2. Siły te nie równoważą się, ponieważ są przyłożone do różnych ciał.
  3. Przykłady: dwie osoby na deskorolkach, uderzenie ręką o stół, piłeczka pingpongowa w strumieniu powietrza itp.
  4. Trzecia zasada dynamiki bywa nazywana zasadą akcji i reakcji.
  5. Z III zasadą dynamiki związane jest zjawisko odrzutu - wykorzystuje się go do napędu rakiet, samolotów, a także w broni palnej.

I jak zwykle ciekawy filmik: https://youtu.be/Iy9HOKLV8QI.

Do zeszytu proszę rozwiązać zad. 1 i 2 ze strony 182.


6.04.2020   lekcja nr 5

 

Temat: Opory ruchu.

 

Notatka do zeszytu:

  1. Opory ruchu to siły utrudniające ruch: tarcie i opór powietrza.
  2. Siła tarcia to siła występująca na styku dwóch powierzchni. Jej wartość zależy od rodzaju trących powierzchni oraz wartości siły nacisku, która jest związana z ciężarem ciała.
  3. Wyróżniamy tarcie statyczne - gdy ciało znajduje się w spoczynku i tarcie kinetyczne, gdy ciało jest w ruchu. Tarcie kinetyczne jest zwykle mniejsze od statycznego.
  4. Opór powietrza to siła działająca na poruszające sie ciało. Jej wartość rośnie wraz z prędkością ciała. Opór powietrza zależy od kształtu ciała (opływowy kształt zmniejsza opór powietrza).

W podręczniku str. 183 - 185, dodatkowo film: https://www.youtube.com/watch?v=wdUXSPnGMDs

Jako zadanie proszę wykonać zad. 1 i 2 str. 188 (napisać w zeszycie). Z poprzedniej lekcji zadanie do sprawdzenia (zad. 1 i 2 ze str. 182) przysyłają mi numery: 2, 7, 13, 21, 27 - na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

I na koniec życzę wszystkim, mimo tej trudnej sytuacji, pogodnych i przede wszystkim zdrowych Świąt Wielkanocnych!


16.04.2020 lekcja w planie nr 5

 

Dziś zakończenie działu o dynamice i powtórzenie wiadomości.

Temat do zeszytu: Dynamika - powtórzenie.

Proszę o zapoznanie się z powtórzeniem na stronie 190 w podręczniku, a następnie rozwiązanie  do zeszytu testu 1 ze strony 191 i 192. Spotkamy się na lekcji online w poniedziałek.


20.04.2020, poniedziałek

Lekcja nr 5 wg planu - lekcja online

Temat na dziś: Dynamika - przygotowanie do sprawdzianu.

W trakcie zajęć będziemy powtarzać wiadomości z działu dynamika. Najpierw rozwiążemy test 2 ze str. 192 i 193, a następnie przykładowy sprawdzian.

 

23.04.2020, czwartek

Lekcja nr 5 wg planu

Temat: Dynamika - sprawdzian wiadomości.

Link do sprawdzianu online podam na platformie Microsoft Teams.


20.04.2020, poniedziałek

Lekcja nr 5 wg planu - lekcja online

Temat na dziś: Dynamika - powtórzenie wiadomości.

W trakcie zajęć będziemy powtarzać wiadomości z działu dynamika, a  następnie rozwiążemy test 1 ze str. 191 i 192.

 

23.04.2020, czwartek

Lekcja nr 5 wg planu

Temat: Energia i praca.

  1. Formy energii:

- elektryczna,
- wewnętrzna,
- promieniowania,
- chemiczna,
- akustyczna,
- jądrowa,
- mechaniczna (kinetyczna i potencjalna).

  1. Praca w sensie fizycznym (mechaniczna) wykonywana jest, gdy na ciało działa siła i w wyniku działania siły ciało porusza się.
  2. Obliczanie pracy;
    W = F * s, gdzie W - praca
    F - siła
    s - droga
  3. Jednostką pracy jest dżul (1 J)

I jak zwykle polecam film: https://www.youtube.com/watch?v=1mgL63oCXqs



 

27.04.2020, poniedziałek

Lekcja nr 5 wg planu - lekcja online

Temat na dziś: Dynamika - przygotowanie do sprawdzianu.

W trakcie zajęć będziemy powtarzać wiadomości z działu dynamika. Najpierw rozwiążemy test 2 ze str. 192 i 193, a następnie przykładowy sprawdzian.


30.04.2020, czwartek

Lekcja nr 5 wg planu

Temat: Dynamika - sprawdzian wiadomości.

Link do sprawdzianu online podam na platformie Microsoft Teams.



 4.05.2020

Lekcja nr 5 wg planu - lekcja online

Temat: Moc i jej jednostki.

  1. Moc określa, jak szybko została wykonana dana praca.
  2. Moc to wielkość fizyczna równa ilorazowi (dzieleniu) pracy i czasu, w którym ta praca została wykonana. Oznaczamy ja literą P.

Moc obliczamy ze wzoru:

P =  , gdzie W - praca, t - czas.

 

  1. Jednostką mocy jest 1 wat (1 W). Urządzenie ma moc 1 W, jeżeli w czasie 1 s wykona prace 1 J.
  2. Inne jednostki mocy:

1 kW = 1000 W

1 MW = 1 000 000 W

Jednostką spoza układu SI stosowaną do określania mocy silników spalinowych jest 1 KM (koń mechaniczny):

1 KM= 735 W

Do zeszytu proszę wykonać zadanie 2 str. 208 (dane, szukane, wzór, rozwiązanie). Nie zapomnijcie zamienić kilodżuli (kJ) na dżule.

Do sprawdzenia rozwiązanie zadania prześlą mi numery 1, 7, 11, 15, 23 najlepiej na platformie Teams.

Koniecznie obejrzyjcie film:

https://www.youtube.com/watch?v=vo-frne8Faw


7.05.2020

 

Lekcja nr 5 wg planu

Temat: Zadania rachunkowe - praca i moc.

 

Zad. 2 str. 202.

 Zad. 1 str. 202.

Zad. 7 str. 203.

Zad. 3 str. 208.

Zadanie: jaką pracę wykona urządzenie o mocy 1,5 kW w czasie 5 minut?

Rozwiązania tych zadań będą dostępne na platformie Teams. Należy je zapisać do zeszytu.

Jako zadanie domowe każdy otrzyma 2 zadania do samodzielnego rozwiązania (na ocenę).



11.05.2020

Lekcja nr 5 wg planu - lekcja online

Temat: Energia potencjalna grawitacji i energia potencjalna sprężystości.

  1. Energia - określa zdolność ciała lub układu ciał do wykonania pracy.
  2. Gdy praca jest wykonywana nad ciałem, zyskuje ono energię, gdy pracę wykonuje ciało, traci ono energię.
  3. Rodzaje energii mechanicznej:

a). potencjalna sprężystości

b). potencjalna ciężkości (grawitacji)

c). kinetyczna

  1. Energia potencjalna sprężystości - energia, dzięki której ciało sprężyste wraca do swej pierwotnej postaci (sprężyna, gąbka).
  2. Energia potencjalna grawitacji (ciężkości) zależy od wysokości, na jakiej znajduje się ciało i od jego masy.

Ep = m * g * h

Ep - energia potencjalna grawitacji

m - masa ciała

g - przyspieszenie ziemskie

h - wysokość, na jakiej znajduje się ciało

  1. Jednostką energii jest 1 J (dżul).

Zad. 2 str. 213.

Zadanie domowe: 1 str. 213.

 


14.05.2020

Lekcja nr 5 wg planu

Temat: Energia kinetyczna.

  1. Energię kinetyczną posiada każde ciało będące w ruchu - jest ona związana z prędkością ciała.
  2. Przyrost energii kinetycznej ciała jest równy pracy wykonanej przy jego rozpędzaniu.
  3. Energia kinetyczna ciała jest tym większa, im większa jest jego prędkość i im większa jest jego masa.
    Obliczamy ją ze wzoru: Ek =m*v2/2

Ek - energia kinetyczna
m - masa ciała
v - prędkość ciała

  1. Ze wzoru wynika, że energia kinetyczna jest proporcjonalna do kwadratu wartości prędkości, tzn. gdy prędkość wzrasta dwukrotnie, to energia kinetyczna - 4 razy.
  2. Jednostką energii kinetycznej, podobnie jak i potencjalnej, jest 1 J (dżul).

Rozwiązać do zeszytu zad. 1 str. 217.

 



18.05.2020

Lekcja nr 5 wg planu - lekcja online

Temat: Zasada zachowania energii mechanicznej.

  1. Doświadczenia i pomiary wykazały, że określona ilość energii jednego rodzaju może zostać zamieniona w równą ilość energii drugiego rodzaju.
  2. Zasada zachowania energii - w układzie izolowanym przy braku oporów ruchu całkowita energia nie ulega zmianie.
  3. Szczególny przypadek to zasada zachowania energii mechanicznej:
    Ek + Ep = E = constans (stała)

Suma energii kinetycznej i potencjalnej nie ulega zmianie.

  1. Przemiany energii podczas spadku swobodnego: EK - rośnie, EP - maleje.

Zad. 4 str. 217.

Film do lekcji: https://www.youtube.com/watch?v=jon7KeZht28

 


21.05.2020

Lekcja nr 5 wg planu

Temat: Energia mechaniczna - zadania.

Zad. 3 str. 213

Zad. 4 str. 213

Zad. 2 str. 217

Rozwiązania zadań będą zamieszczone na platformie Teams.

 



25.05.2020

Lekcja nr 5 wg planu - lekcja online

Temat: Zasada zachowania energii - rozwiązywanie zadań.

 

  1. Jaką całkowitą energię posiada ptak o masie 20 dag lecący na wysokości 30 m nad ziemią?
  2. na jaka wysokość wzniesie się ciało rzucone pionowo w górę z prędkością początkową 20 m/s?

 


28.05.2020

Lekcja nr 5 wg planu

Temat: Energia potencjalna i kinetyczna- utrwalenie wiadomości.

 

Proszę rozwiązać test 1 na stronie 220 i test 2 na stronie 221.

Przygotowujemy sie do sprawdzianu - testu na 4 czerwca.

 


4.06.2020

Lekcja nr 5 wg planu

Temat: Praca, moc, energia - sprawdzian wiadomości.

Sprawdzian w formie testu na platformie Testportal.

 



8.06.2020

Lekcja nr 5 wg planu (lekcja online)

Temat: Energia wewnętrzna i temperatura.

  1. Podczas wykonywania różnych czynności przedmioty mogą się rozgrzewać.
  2. Energia wewnętrzna ciała to suma energii kinetycznej wszystkich jego cząsteczek oraz energii potencjalnej wzajemnego oddziaływania między cząsteczkami.
  3. Temperatura jest miarą średniej energii kinetycznej cząsteczek ciała - im wyższa temperatura, tym szybciej poruszają się cząsteczki.
  4. Energia wewnętrzna ciała danego rodzaju i o danej temperaturze jest tym większa, z im większej liczby cząsteczek składa się ciało.
  5. Jednostka temperatury w układzie SI jest kelwin (1 K). Temperatura 0 K jest najniższą możliwą temperaturą we wszechświecie - zero bezwzględne.

Za. 3 str. 232

Zad. domowe - zad. 2 str. 231



15.06.2020

Lekcja nr 5 wg planu (lekcja online)

Temat: Zmiana energii wewnętrznej w wyniku pracy i przepływu ciepła.

  1. Energie wewnętrzną ciała można zwiększyć, wykonując nad nim pracę - pompowanie piłki powoduje rozgrzanie pompki.
  2. Gazy mogą wykonywać pracę dzięki swej energii wewnętrznej - silniki cieplne.
  3. Wzrost energii wewnętrznej może nastąpić bez wykonywania pracy - wskutek przekazywania ciepła. Ciepło zawsze przepływa od ciała o niższej temperaturze do ciała o wyższej temperaturze.
  4. Pierwsza zasada termodynamiki: Zmiana energii wewnętrznej ciała jest równa sumie pracy wykonanej nad ciałem i ciepła dostarczonemu temu ciału

ΔEW = W + Q

ΔEW - zmiana energii wewnętrznej

W - praca

Q - ciepło



22.06.2020

Lekcja nr 5 wg planu (lekcja online)

Temat: Sposoby przekazywania ciepła.

  1. Sposoby przekazywania ciepła:

a). przewodnictwo cieplne - zachodzi przy bezpośrednim kontakcie dwóch ciał,

b). konwekcja - polega na unoszeniu się w górę cieplejszych warstw cieczy lub gazu (nie zachodzi w ciałach stałych)

c). promieniowanie - przekazywanie ciepłą an odległość

  1. Przewodniki i izolatory.

 

25.06.2020

 

Temat: Podsumowanie pracy na lekcjach fizyki w klasie 7.

 

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.