Do zapisu w zeszycie

Temat: Organizacje niepodległościowe na początku XX wieku.

  1. przeczytaj wiadomości 141 – 145
  2. wykonaj w zeszycie zadania: 1, 2, 3,4 str. 145

Temat: Kultura polska na przełomie XIX i XX wieku.

  1. przeczytaj wiadomości 148 – 151
  2. zadania do zeszytu:

- dopasuj podane stwierdzenia do pozytywizmu oraz modernizmu: swobodny styl życia cyganerii; hasło „sztuka dla sztuki”; krytyka idei romantycznych; praca organiczna; działalność pomocowa; nawiązanie do romantyzmu; praca u podstaw; awangardowe tendencje

- dopisz tytuły dzieł do podanych polskich twórców: Eliza Orzeszkowa, Stanisław Wyspiański, Henryk Sienkiewicz, Maria Konopnicka, Jan Matejko, Stefan Żeromski i Władysław Reymont.

Temat: Świat na drodze ku wojnie.

  1. przeczytaj wiadomości 156– 160
  2. na podstawie mapki str. 157 wypisz państwa tworzące: trójprzymierze oraz trójporozumienie (ententę)
  3. wyjaśnij, co oznacza pojęcie „kocioł bałkański”
  4. czytając tekst zwracaj także uwagę na przyczyny konfliktów między państwami europejskimi.

Zakres materiału  od dnia 26.03.2020 r.

Adres mojej poczty elektronicznej „do kontaktu z uczniami” to (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W razie pytań możecie też kontaktować się ze mną przez e-dziennik.

 

poniedziałek,  30.03.2020 r. -  lekcja nr 3

Temat: Ziemie polskie na przełomie XIX i XX wieku.

Z wiadomościami ze  str.141- 145 oraz 148 - 151 niektórzy z Was już się zapoznali, są to dwa ostatnie tematy z rozdziału IV, wykonaliście też zadania.

Czytając tekst  jeszcze raz,  zwracaj  uwagę na:

- przyczyny i skutki rewolucji 1905 – 1907 na ziemiach polskich

-  orientacje polityczne Polaków na początku XX wieku

- powstanie organizacji niepodległościowych  na ziemiach polskich

- rozwój kultury polskiej pod zaborami.

Notatka do zapisu (można wkleić), luki w notatce uzupełnij.

  1. Rewolucja 1905 - 1907 na ziemiach polskich i jej skutki.
  2. Powstanie organizacji niepodległościowych na ziemiach polskich:
  3. przyczyny:

…………………………………………..

  1. skutki:

…………………………………

  1. Orientacje polityczne Polaków na początku XX wieku:
  2. orientacja proaustriacka – zwolennicy walki po stronie Austrii przeciwko Rosji; odzyskanie niepodległości Przez Polskę upatrywali we współpracy z państwami centralnymi; przywódcą był Józef Piłsudski
  3. orientacja prorosyjska - Roman Dmowski uważał, że największym zagrożeniem dla Polaków są Niemcy; nadzieję na odzyskanie autonomii przez Polskę wiązali z Rosją
  4. Kultura polska na przełomie XIX i XX wieku

 

wtorek, 31.03.2020 r. – lekcja nr 2

Temat:  Świat na drodze ku wojnie. Wybuch I wojny światowej.

Przeczytaj jeszcze raz  wiadomości dotyczące sytuacji w Europie przed wybuchem I wojny światowej, podręcznik str. 156 – 161. Czytając zwróć uwagę na:

- jakie były przyczyny konfliktów między mocarstwami

- jak doszło do powstania nowych sojuszy polityczno – wojskowych: Trójprzymierza i Trójporozumienia

- co był bezpośrednią przyczynę wybuchu I wojny światowej

Skorzystaj z: Lekcja z e-podręcznikaFilm z YouTube,

Przepisz lub wklej notatkę

Rozwiąż ćwiczenia, które prześlę na pocztę (masz czas do 6.04), odeślij odpowiedź.

 Notatka do zeszytu

  1. Powstanie bloków polityczno – wojskowych na początku XX wieku:
  2. Trójprzymierze, zwane też państwami centralnymi,
  3. Trójporozumienie zwane ententą.
  4. Konflikty między mocarstwami - między państwami obu bloków narastała wrogość, zarówno w Europie, jak i w koloniach.
  5. Kocioł bałkański - nazwa nasilającego się na początku XX w. konfliktu na Półwyspie Bałkańskim , Bałkany jako region był miejscem napięć na tle narodowościowym i religijnym.
  6. Wyścig zbrojeń ( uzupełnij tabelkę)

Przyczyny

Wydarzenie

Skutki

 

 

 

Wyścig zbrojeń pomiędzy mocarstwami

 

 

  1. Wybuch I wojny światowej – bezpośrednią przyczyną wojny było zabójstwo austriackiego następcy tronu arcyksięcia Franciszka Ferdynanda, do którego doszło 28 czerwca 1914 roku w Sarajewie. Konflikt zbrojny rozpoczął się od ataku Austro – Węgier na Serbię.

 

poniedziałek,  6.04.2020 r. -  lekcja nr 3

 

Temat: Na frontach I wojny światowej.

 

Zapoznaj się z wiadomościami w podręczniku na str. 161 – 167,

Podczas pracy korzystaj z różnych materiałów: https://epodreczniki.pl/a/dlaczego-wielka-dlaczego-swiatowa-wojna-1914-1918/DdNetKNu2,

Zapoznaj się z następującymi rozdziałami w e-podręczniku ( jeżeli dasz radę):

- Jak to się zaczęło?

- Kto walczył?

- Pierwsza wojna światowa. Sojusze.

- Dlaczego wielka? Dlaczego światowa?

- Koniec zmagań.

Zapis do zeszytu.  – notatki i ćwiczeń. (możesz wkleić)

 

I wojna światowa rozegrała się w latach 1914–1918. Po jednej stronie stanęły państwa centralne, a po drugiej – ententa. Zastosowano tam wiele nowych, wyniszczających rodzajów broni. Ze względu na to, że wojna objęła wiele państw z całego świata oraz z powodu olbrzymiej liczby ofiar została nazwana wielką albo światową wojną. Zakończyła się 11 listopada 1918 roku porażką państw centralnych i przyniosła duże zmiany na mapie Europy.

 

  1. Zaznacz literę „P” przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy fałszywych.
  2. Po bitwie nad rzeką Marną na froncie zachodnim linia frontu ustabilizowała się i rozpoczęła się wojna pozycyjna ( walczące armie zbudowały niemożliwy do sforsowania system okopów).
  3. Podczas bitwy pod Ypres Niemcy użyli po raz gazów bojowych.
  4. Podczas bitwy nad Sommą Anglicy użyli czołgów.
  5. W 1917 roku do wojny po stronie ententy przystąpiły Stany Zjednoczone.
  6. Podczas bitwy nad Marną w 1914 r. wojskom niemieckim udało się zatrzymać natarcie francusko-belgijskie i zastosować plan wojny błyskawicznej.
  7. Uporządkuj chronologicznie wydarzenia z końcowego okresu wojny.
  8. kapitulacja Austro-Węgier
  9. przełamanie frontu zachodniego przez siły ententy
  10. podpisanie rozejmu z Niemcami w Compiegne
  11. podpisanie pokoju brzeskiego.
  12. Wymień nowe rodzaje broni, jakie zastosowano podczas działań na frontach I wojny światowej.(ćwiczeń nie odsyłajcie)

 

wtorek, 7.04.2020 r. – lekcja nr 2

 

Temat: Pierwsza wojna światowa na ziemiach polskich.

 

 Zapoznaj się z wiadomościami w podręczniku na str. 170 – 174. Dowiesz się:

- jaki był cel powstania i skutki działalności Legionów Polskich,

- o walkach na froncie wschodnim

- o zaangażowaniu jednostek polskich po stronie ententy.

Podczas pracy korzystaj z różnych materiałów.

 Przepisz lub wklej notatkę do zeszytu i wykonaj zadania.

Notatka ma Ci pomóc w nauce, zwraca uwagę na ważne informacje.

 

  1. Polscy podczas I wojny światowej walczyli w armiach wszystkich trzech państw zaborczych.

 

  1. Działania w ramach orientacji proaustriackiej:
  2. a) utworzenie u boku armii austriackiej I Kampanii Kadrowej,
  3. b) utworzenie Legionów Polskich – Józef Piłsudski, Józef Haller,
  4. c) udział w walkach Legionów Polskich: bitwa pod Rokitną, bitwa pod Kostiuchnówką
  5. d) kryzys przysięgowy - lipiec 1917 r.

 

  1. Formacje polskie u boku Rosji: utworzenie Legionu Pułaskiego.

 

  1. Wojsko polskie we Francji:
  2. utworzenie Komitetu Narodowego Polski w Paryżu – działacze Roman Dmowski oraz Ignacy Jan Paderewski,
  3. utworzenie armii polskiej – Błękitna Armia lub Armia Hallera (Od Józefa Hallera).

Ćwiczenie:

  1. Uporządkuj wydarzenia chronologicznie;

 

  1. internowanie J. Piłsudskiego w Magdeburgu
  2. objęcie przez J. Hallera dowództwa nad Błękitną Armią
  3. utworzenie I Korpusu Polskiego w Rosji
  4. szarża polskich legionistów pod Rokitną
  5. wkroczenie I Kompanii Kadrowej do Królestwa Polskiego
  6. bitwa pod Kaniowem ( II Korpus – J. Haller)

poniedziałek,  20.04.2020 r.

 

Temat: Rewolucja lutowa i październikowa  w Rosji. (lekcja online 11.00 – 11.45)

 

 

  1. Przyczyny i skutki rewolucji lutowej w Rosji.
  2. Okres dwuwładzy w Rosji.
  3. Rewolucja październikowa i przejęcie władzy przez bolszewików.
  4. Wojna domowa i powstanie Związku Socjalistycznych Republik Sowieckich (ZSRS).

 

wtorek,21.04.2020 r. – lekcja nr 2

 

Temat: Sprawa polska w czasie I wojny światowej.

 

 Zapoznaj się z wiadomościami w podręczniku na str. 180 – 183.Dowiesz się:

- jaka była postawa państw zaborczych wobec sprawy polskiej na początku wojny

- co to był Akt 5 listopada i jakie były jego skutki

- jakie było znaczenie  orędzia prezydenta USA dla sprawy polskiej.

Uzupełnij tabelkę i notatkę.

 

1.Międzynarodowe znaczenie sprawy polskiej:

Dokument

Co zapowiadał w sprawie polskiej?

Akt 5 listopada 1916 r. ( manifest dwóch cesarzy – Niemiec i Austro – Węgier)

 

Zapowiedź cara Rosji Mikołaja II 

( XII 1916 r.)

 

Odezwa Piotrogrodzkiej Rady Delegatów Robotniczych i Żołnierskich

 

Orędzie prezydenta USA ( I 1918 r.)

 

 

Deklaracja wersalska – 3czerwca 1918 r.

 

 

 

  1. Udział delegacji polskiej w konferencji pokojowej w Paryżu:

– premier Ignacy Jan Paderewski
– Roman Dmowski
– Władysław Grabski.

  1. Postanowienia traktatu wersalskiego w sprawie Polski:


poniedziałek, 27.04.2020 r. – lekcja nr 3

 

Temat: Świat po I wojnie światowej. ( lekcja online)

  1. Po zakończeniu I wojny światowej (11 XI 1918 r.) w Paryżu odbyła się konferencja pokojowa, która trwała od stycznia 1919 do stycznia 1920 r. Na konferencji czołową rolę odgrywała przywódcy Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji i Włoch.
  2. Traktat pokojowy z Niemcami został zawarty 28 czerwca 1919 r. w Wersalu (stąd jego nazwa – traktat wersalski):
  3. Najważniejsze zmiany terytorialne:

- Francja otrzymała od Niemiec Alzację i Lotaryngię

- Polsce przyznano Wielkopolskę i Pomorze Gdańskie

- Gdańsk i Kłajpeda przekształcono w wolne miasta.

  1. Postanowienia traktatu wersalskiego dotyczące Niemiec
  2. Zawarte z Austrią, Węgrami i Turcją odrębne traktaty pokojowe również pozbawiały je części terytorium oraz zobowiązywały do redukcji sił zbrojnych i wypłaty odszkodowań.
  3. Powołanie międzynarodowej organizacji pod nazwą Ligia Narodów.
  4. Nowy układ sił w Europie:

- upadek wielkich przedwojennych monarchii (w Rosji, Niemczech i Austro-Węgrzech,

- powstanie nowych państw w Europie.

       8. Wielki kryzys gospodarczy i jego skutki.

Zadania:

  1. Wyjaśnij cel powstania Ligii Narodów.
  2. Na podstawie mapki str. 190 wypisz nowe państwa, które powstały w Europie po I wojnie światowej.
  3. Wymień skutki wielkiego kryzysu gospodarczego.

 

wtorek, 28.04.2020 r. – lekcja nr 2

 

Temat: I wojna światowa – to wiem, to umiem.

Przypomnienie i utrwalenie wiadomości z poprzednich lekcji – rozdział V

Wiadomości w podręczniku str. 152 – 188.

Wykonanie zadań w karcie pracy.

Rano prześlę na pocztę zadania do rozdziału V. Proszę wykonać je jeszcze dzisiaj (27.04) do godz. 15.00 i odesłać na moją pocztę. Czas odsyłania pracy będzie brany pod uwagę przy ocenie.

 



poniedziałek, 4.05.2020 r. – lekcja nr 3

 

Temat: Narodziny faszyzmu. (lekcja online)

 

Wiadomości w podręczniku na str. 192 – 197.

Wspólne redagowanie notatki i wykonaj zadanie.

Wykonywanie ćwiczeń.

 

  1. Przejęcie władzy we Włoszech przez faszystów, na których czele stał Benito Mussolini.

- marsz „czarnych koszul” na Rzym (1922r),

- traktaty laterańskie.

  1. Pucz monachijski – 1923 r.

- założenia nazizmu w „Mein kampf” (Moja walka)

  1. Dojście Adolfa Hitlera do władzy w Niemczech:

- naziści przejęli legalnie władzę w Niemczech w 1933 r. ( Hitler objął urząd kanclerza),

- państwo Hitlera nazywano III Rzeszą.

  1. Naziści stworzyli państwo policyjne.

- zlikwidowali partie opozycyjne, niezależna prasę,

- kontrolowali wszystkie dziedziny życia społeczeństwa.

- zakładali obozy koncentracyjne, do których trafiali, m.in.: przeciwnicy Hitlera, duchowni.

  1. Polityka III Rzeszy wobec Żydów do 1939 roku.

 

Zadanie: Napisz krótkie notatki o następujących wydarzeniach: „ noc długich noży, ”„noc kryształowa” i ustawy norymberskie, traktaty laterańskie.

 

wtorek, 5.05.2020 r. – lekcja nr 2

 

Temat: ZSRS – imperium komunistyczne.

 

Zapoznaj się z informacjami w podręczniku na str. 200 – 204. Poznasz wiadomości dotyczące: rządów Józefa Stalina, zbrodni komunistycznych, skutków współpracy ZSRS z Niemcami.

Skorzystaj: https://epodreczniki.pl/a/system-totalitarny-w-zsrr/Dovn9GLhX

Dokładnie przeanalizuj oś czasu ( jest na początku) i wypisz wydarzenia do zeszytu.

Wykonaj ćwiczenia interaktywne – zamiast podsumowania.

 

Napisz w formie punktów notatkę z lekcji, możesz skorzystać z zebranych wiadomości str.214

Wykonaj w zeszycie zadania.

 

1.Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe. Zaznacz literę „P” przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy fałszywych.

a) Wszystkie republiki wchodzące w skład ZSRS były całkowicie podporządkowane najwyższym organom władzy w Moskwie. …….

b) Po śmierci Włodzimierza Lenina władzę w ZSRS przejął Józef Stalin, który za pomocą intryg wyeliminował swoich przeciwników w partii bolszewickiej. ……

c) Wielka czystka w ZSRR polegała na przeprowadzeniu nacjonalizacji przemysłu i handlu oraz przymusowej kolektywizacji wsi. ……..

d) Przez cały okres międzywojenny Związek Sowiecki i Niemcy łączyła chęć obalenia ładu wersalskiego. ……..

 

  1. Dopisz pojęcia do wyjaśnień:

a) Sowiecka organizacja młodzieżowa przeznaczona dla uczniów od 14. roku życia…………

b) Skrótowa nazwa Głównego Zarządu Obozów, który funkcjonował w ZSRR. …………

c) właściwe nazwisko Stalina. …………………………..

d) Metoda sprawowania rządów, która polegała na zastraszaniu i okrutnym traktowaniu społeczeństwa. …………………………………………………

e) Proces łączenia indywidualnych gospodarstw rolnych i przekształcanie ich w spółdzielnie rolne. ……………………………



 

historia  - VII

 

poniedziałek,  11.05.2020 r.  – lekcja nr 3

 

Temat: Kultura i zmiany społeczne w okresie międzywojennym.

 

Zapoznaj się z informacjami w podręczniku na str. 205 – 209.

 

1.Przyporządkuj wymienionym poniżej pojęciom właściwe ich wyjaśnienie.

  1. demokratyzacja B. indoktrynacja C. emancypacja
  2. a) uporczywe wpajanie społeczeństwu określonych poglądów i przekonań, często za pomocą

propagandy ……………………………………….

  1. b) proces, w którego wyniku obywatele uzyskują więcej praw i możliwość pełnego uczestnictwa w życiu politycznym …………………………………….
  2. c) wyzwolenie, otrzymanie pełni praw przez grupę ludzi, która domagała się równouprawnienia …………………………………………

 

  1. Dokończ zdania i poprawne przepisz do zeszytu . Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

Kierunkiem, który promował w architekturze prostotę, rezygnację z ozdób elewacji oraz

użyteczność, był

  1. historyzm.
  2. monumentalizm.
  3. funkcjonalizm.
  4. futuryzm.

Nowością w sztuce filmowej, którą wprowadzono przed okresem międzywojennym, było

  1. przyznawanie Oscarów.
  2. udźwiękowienie filmów.
  3. korzystanie z efektów specjalnych.
  4. rejestrowanie filmów w kolorze.

 

wtorek, 12.05.2020 r. – lekcja nr 2

 

Temat: Świat na drodze ku wojnie.

 

Zapoznaj się z informacjami w podręczniku na str. 210 – 213.

 

  1. Napisz w punktach notatkę do lekcji, możesz skorzystać również z wiadomości ze str. 215

(muszą się w niej znaleźć etapy podboju Europy przez Hitlera do sierpnia 1939 r.)

 

2.Uporządkuj chronologicznie wydarzenia z lat trzydziestych XX w.

 

……. powstanie osi Berlin–Rzym–Tokio

…….  aneksja Austrii przez III Rzeszę

……. . remilitaryzacja Nadrenii

……..  zajęcie Czech przez III Rzeszę

……..   konferencja w Monachium

……… zajęcie Mandżurii przez Japonię

 



poniedziałek,  18.05.2020 r.  – lekcja nr 3

 

Temat: Świat w okresie międzywojennym – podsumowanie wiadomości. ( lekcja online)

 

Udzielanie odpowiedzi na pytania str. 216

Praca z mapą str. 190, 197, 213.


wtorek, 19.05.2020 r. – lekcja nr 2

 

Temat: 11 listopada 1918 roku - odzyskanie przez Polskę niepodległości.

 

Zapoznaj się z informacjami w podręczniku na str. 218 -221  .

Przepisz i wykonaj  zadania.

 

Zad. 1Ułóż podane wydarzenia w porządku chronologicznym, wstawiając w kratki cyfry

od 1 do 5. Rozpocznij od wydarzenia, które miało miejsce najwcześniej;

…… przekazanie przez Radę Regencyjną władzy wojskowej Józefowi Piłsudskiemu

……. powołanie rządu Ignacego Jana Paderewskiego

…….powstanie Tymczasowego Rządu Ludowego Republiki Polskiej w Lublinie

……objęcie przez Józefa Piłsudskiego urzędu Tymczasowego Naczelnika Państwa

…….powołanie rządu Jędrzeja Moraczewskiego

 

Zad. 2 Wstaw znak „x” w kratki obok nazw ośrodków władzy, które powstały na ziemiach polskich przed zakończeniem I wojny światowej.

Tymczasowy Komitet Rządzący

Tymczasowy Rząd Ludowy Republiki Polskiej

Naczelna Rada Ludowa

Polska Komisja Likwidacyjna Galicji i Śląska Cieszyńskiego

Rada Regencyjna

Rada Narodowa Księstwa Cieszyńskiego

 

Zad. 3. Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe. Zaznacz literę „P” przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy fałszywych.
a) Józef Piłsudski przez ostatnie miesiące wojny przebywał w niemieckim więzieniu. ……
b) Rząd Jędrzeja Moraczewskiego przyznał kobietom prawa wyborcze. …….
c) Pierwszym państwem, które uznało niepodległość Polski, była Rosja Sowiecka. ……
d) Nominacja Ignacego Jana Paderewskiego na stanowisko premiera była wynikiem

porozumienia pomiędzy Józefem Piłsudskim a Ignacym Daszyńskim. …….

 


poniedziałek,  25.05.2020 r.  – lekcja nr 3

 

Temat: Walka o granicę wschodnią. Bitwa warszawska. ( lekcja online)

 

  1. Dwie koncepcje granicy wschodniej.

- koncepcja inkorporacyjna  - ………………………………..

- koncepcja federacyjna  -  ……………………………………..

2.Konflikt polsko – ukraiński;

- opór Polaków doprowadził do wybuchu walk we Lwowie

– w walkach uczestniczyła młodzież – „Orlęta Lwowskie”

– na pomoc walczącym Polakom skierowano oddziały z Wielkopolski i armię gen. Józefa Hallera.

  1. Wyprawa kijowska Józefa Piłsudskiego – w maju 1920 r. wojska polskie zajęły Kijów.
  2. Wojna polsko – bolszewicka:

- bitwa warszawska 13 – 15 sierpnia 1920 roku

- wojska polskie odniosły kolejne  zwycięstwa w bitwach nad Niemnem i pod Komarowem

- wojnę zakończył pokój zawarty w Rydze 18 marca 1921 roku

  1. Konflikt polsko  - litewski o Wileńszczyznę – włączenie Litwy Środkowej do Polski.

 


wtorek, 26.05.2020 r. – lekcja nr 2

 

Temat: Kształtowanie się granicy zachodniej i południowej.

 

Zapoznaj się z informacjami w podręczniku na str. 230 -234  .

Przepisz i wykonaj  zadania.

 

  1. Powstanie wielkopolskie – do wybuchu 27 grudnia 1918 roku podczas wizyty Ignacego Jana Paderewskiego.
  2. Postanowienia paryskiej konferencji pokojowej dotyczące przebiegu granicy polsko-niemieckiej:

- 28 VI 1919 r. został podpisany traktat wersalski pomiędzy ententą a Niemcami,

- Polsce przyznano opanowaną wcześniej przez powstańców Wielkopolskę,

- Polsce przyznano Pomorze Gdańskie, ale bez Gdańska, który przekształcono w Wolne Miasto Gdańsk,

- na Warmii, Mazurach i Powiślu miał się odbyć  plebiscyt– odbył się 11 VII 1920 r. i został przez stronę polską przegrany,

- również o przynależności Śląska miał zdecydować plebiscyt.

  1. Walki o Śląsk:

- pierwsze i drugie powstanie śląskie,

- 20 marca 1921 roku odbył się plebiscyt,

- trzecie powstanie śląskie w maju 1921 roku (Wojciech Korfanty),

- ostatecznie Polska otrzymała część obszaru plebiscytowego – była to część uprzemysłowiona Śląska.

  1. Konflikt polsko – czechosłowacki o Śląsk Cieszyński.

 

Zad. Uporządkuj chronologicznie wydarzenia związane z kształtowaniem się granicy z Niemnami.:

………   I powstanie śląskie

……..  zaślubiny Polski z morzem

……… plebiscyt na Warmii, Mazurach i Powiślu

………  II powstanie śląskie

…….. wybuch powstania wielkopolskiego

…….  plebiscyt na Śląsku

 


wtorek, 2.06.2020 r. – lekcja nr 2

 

Temat: Rządy parlamentarne w latach 1919 - 1926.

Zapoznaj się z wiadomościami w podręczniku str. 235 – 239

Przepisz notatkę i wykonaj zadania.

  1. Pierwsze wybory parlamentarne i uchwalenie tzw. małej konstytucji ( luty 1919 r.)
  2. Konstytucja marcowa – 17 marca 1921 r. i jej najważniejsze zapisy.

3.Wybór Gabriela Narutowicza na pierwszego prezydenta II Rzeczypospolitej ( grudzień 1922 r.).

  1. Śmierć Narutowicza w wyniku zamachu.
  2. Wybór Stanisława Wojciechowskiego na prezydenta.
  3. Rządy parlamentarna w latach 1919 – 1926.

Zad.1 Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe. Zaznacz literę „P” przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy fałszywych.

- W II Rzeczypospolitej autonomię oraz własny sejm posiadało województwo

wileńskie. ……..

- W okresie międzywojennym udało się w Polsce ujednolicić system prawny. …….

- Tzw. mała konstytucja obowiązywała do chwili wejścia w życie konstytucji

marcowej. …….

- Kryzys rządów parlamentarnych w II Rzeczypospolitej doprowadził do pojawienia

się haseł żądających wprowadzenia rządów silnej ręki. ….

Zad. 2 Wstaw znak „x” w kratki obok stwierdzeń odnoszących się do rządów parlamentarnych w II Rzeczypospolitej w latach 1919–1926.

ciągłe zmiany rządów

afery i skandale z udziałem polityków

stabilność koalicji rządowych

wzrost prestiżu polityków

brak konfliktów politycznych

partyjniactwo

osłabienie pozycji międzynarodowej Polski

Zad. 3 Dopisz imię i nazwisko postaci do podanych informacji na jej temat.

- Jeden z głównych działaczy Polskiego Stronnictwa Chrześcijańskiej Demokracji. W 1921 r. pełnił funkcję dyktatora III powstania śląskiego.

-Premier ponadpartyjnego rządu, który przeprowadził reformę walutową i naprawił finanse państwa polskiego.

- Drugi prezydent Polski w okresie międzywojennym, wybrany na urząd w grudniu 1922 r.

-  Jeden z przywódców polskiego ruchu ludowego, w okresie międzywojennym trzy razy obejmował urząd premiera.

- Pierwszy prezydent II Rzeczypospolitej, zamordowany w wyniku zamachu w 1922 roku.


 

poniedziałek,  8.06.2020 r. -  lekcja nr 3

 

Temat: Zamach majowy i rządy sanacji. (lekcja online)

 

1.Przyczyny i skutki  zamachu majowego (1926 r.)

  1. Prezydentem II Rzeczypospolitej został Ignacy Mościcki.
  2. Konstytucja kwietniowa z 1935 r. i zmiany ustrojowe II Rzeczypospolitej.
  3. Rządy obozu sanacji i represje w stosunku do opozycji.
  4. Rządy sanacyjne po śmierci Józefa Piłsudskiego.

 

wtorek, 9.06.2020 r. – lekcja nr 2

 

Temat: Gospodarka II Rzeczypospolitej. Społeczeństwo odrodzonej Polski

Zapoznaj się z wiadomościami str. 245 – 254

Przepisz notatkę i uzupełnij.

 

1.Problemy gospodarcze odrodzonej Polski:

-

-

-

  1. Społeczeństwo II Rzeczypospolitej – Polska była państwem wielonarodowym. Najliczniejszymi mniejszościami narodowymi byli: Ukraińcy, Żydzi, Białorusini i Niemcy.

 

  1. Reforma walutowa Władysława Grabskiego.

 

  1. Odbudowa gospodarcza kraju:

- budowa portu w Gdyni,

- budowa magistrali węglowej,

- budowa Centralnego Okręgu Przemysłowego.

 

Napisz krótką notatkę o:

- Władysławie Grabskim,

- Eugeniuszu Kwiatkowskim.


historia  - VII

 

poniedziałek,  15.06.2020 r. -  lekcja nr 3

 

Temat: Osiągnięcia II Rzeczypospolitej. (lekcja online)

 

1.Osiągnięcia polskiej nauki i techniki.

  1. Literatura okresu międzywojennego.

3.Technika i transport II Rzeczypospolitej.

  1. Malarstwo i architektura.

 

poniedziałek, 22.06.2020 r. -  lekcja nr 3

 

Temat: II Rzeczpospolita na arenie międzynarodowej. (lekcja online)

 

1.Polska polityka zagraniczna.

  1. Relacje II Rzeczypospolitej z sąsiadami.
  2. Niemieckie żądania wobec Polski.

4.Pakt Ribbentrop – Mołotow.

 

wtorek, 23.06.2020 r. – lekcja nr 2

 

 Temat: Polska w okresie międzywojennym – powtórzenie.

 

Zapoznaj się z informacjami str. 268 – 270.

Zastanów się nad odpowiedziami do pytań na str. 271

Wykonaj zadanie.

 

Uporządkuj chronologicznie wydarzenia.

……..wypowiedzenie przez Niemcy deklaracji o niestosowaniu przemocy

…….. podpisanie paktu Ribbentrop–Mołotow

…….. zawarcie polsko-brytyjskiego sojuszu polityczno-wojskowego

…….. przemówienie brytyjskiego premiera dotyczące gwarancji udzielenia pomocy Polsce

……. przedstawienie J. Lipskiemu propozycji niemieckich przez J. von Ribbentropa

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.