W związku z zaistniała sytuacją proszę Was o sumienną i samodzielną  pracę,  wykorzystajcie ten czas do solidnej powtórki przed, tak ważnym dla Was egzaminem i rozwiązujcie dostępne testy.

  1. „Szybka powtórka przed egzaminem”.
    a) WAŻNE! Centralna Komisja Egzaminacyjna przygotowała pakiet materiałów dla ósmoklasistów. Codziennie o godzinie 9:00 będą dostępne nowe zadania z języka polskiego, o godzinie 15:00 – rozwiązania.
    b) również na stronie CKE znajduje się „Informator  o egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego od roku szkolnego 2018/2019”. Są tam przykładowe testy, dłuższe i krótsze  formy wypowiedzi – proszę zapoznajcie się z tym. Najpierw wykonajcie zadanie, a potem możecie sprawdzić wskazówki i poprawną odpowiedź. Znajdziesz tam także przykładowe teksty o charakterze argumentacyjnym i twórczym.
    c) lista obowiązkowych lektur, których znajomość wymagana jest na egzaminie. Proszę powtórzcie sobie treść lektur, bohaterów, najważniejsze zagadnienia. Możecie wykorzystać do tego streszczenia, opracowania w Internecie i oczywiście notatki z zeszytów.

Charles Dickens, Opowieść wigilijna

Aleksander Fredro, Zemsta

Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym treny I, V, VII, VIII

Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec

Ignacy Krasicki, Żona modna

Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, II część Dziadów, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie, Pan Tadeusz (całość)

Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę

Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik

Juliusz Słowacki, Balladyna

Stefan Żeromski, Syzyfowe prace

Sławomir Mrożek, Artysta

Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze (fragmenty), Tędy i owędy (wybrany reportaż).

  1. Powtórka z gramatyki i ortografii:
    a) przypomnij wiadomości o częściach mowy i zdania,
    b) przypomnij sobie najważniejsze zasady ortograficzne dotyczące pisowni z: ó, u, ż, rz, ch, h oraz „nie” z różnymi częściami mowy,
    c) przeczytaj z podręcznika str. 250 - 253 wiadomości dotyczące fonetyki
    d) przeczytaj z podręcznika str. 254 - 257 wiadomości dotyczące słowotwórstwa
    e)wykonaj do zeszytu ćwiczenia: 5, 9 i 10 str. 256 – 257
  1. Twój niezbędnik
    a) na końcu podręcznika znajdują się najważniejsze wiadomości dotyczące: rodzajów i gatunków literackich, środków stylistycznych, elementów konstrukcyjnych utworu. Również wykorzystaj to do swojej powtórki.

Zakres materiału  od dnia 26.03.2020 r.

Adres mojej poczty elektronicznej „do kontaktu z uczniami” to (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W razie pytań możecie też kontaktować się ze mną przez e-dziennik.

 

czwartek, 26.03 2020 r. – lekcja nr 1

Temat: Fonetyka – powtórzenie wiadomości.

  1. Jeszcze raz zapoznaj się z wiadomościami w  podręczniku str. 250 – 253.
  2. Przypomnij sobie: co to jest głoska, litera, jak dzielimy głoski.
  3. Pomocny będzie filmik na stronie; https://www.youtube.com/watch?v=sZiA8Jg_SBg oraz https://www.youtube.com/watch?v=qYL1TkmWEWQ
  4. Ciągle staraj się rozwiązywać testy dostępne na stronie CKE.
  5. Wykonajcie i odeślijcie ćwiczenia odnośnie epiki, liryki i dramatu, które otrzymacie na pocztę ( do poniedziałku).

Zapis do zeszytu (możesz wkleić):

Fonetyka:

  1. Typy głosek: nosowe, ustne, dźwięczne, bezdźwięczne, samogłoski miękkie, spółgłoski twarde.
  2. Akcent:
  3. w większości wyrazów akcentujemy drugą sylabę od końca,
  4. trzecia sylaba od końca jest akcentowana w:

-  czasownikach w 1. I 2. os. l mnogiej. cz. przeszłego,

-  czasownikach w trybie przypuszczającym w l. pojedynczej oraz w 3. os. l. mnogiej

- rzeczownikach zakończonych na –yka,  ika,

- w liczebnikach zakończonych na –sta, -set,

  1. czwarta sylaba od końca akcentowana jest w:

-  czasownikach w 1. I 2. os, l. mnogiej trybu przypuszczającego.

  1. Upodobnienia:

- udźwięcznienia i ubezdźwięcznienia,

- wsteczne i postępowe.

  1. Uproszczenia – opuszczenie głoski w grupie spółgłoskowej.

poniedziałek, 30. 03. 2020 r. – lekcja 2

Temat: Sprawdź czy potrafisz – praca w ćwiczeniach.

  1. W celu utrwalenia wiadomości z fonetyki wykonaj zadania w ćwiczeniach 1, 7, 8

str. 52 – 53 oraz 1 i 2 str. 69 (to możecie zrobić po egzaminach).

  1. Powtórz wiadomości ze słowotwórstwa, pomogą Ci w tym filmiki i materiał w podręczniku str.254 – 257: https://www.youtube.com/watch?v=j8O-OWxTahM,

https://www.youtube.com/watch?v=nThrXRQUQIQ, https://www.youtube.com/watch?v=v4eC2aNvUHE, https://www.youtube.com/watch?v=kZ9wNzRWnjM,

https://www.youtube.com/watch?v=asSvut8scIU

  1. Osoby, które piszą próbny egzamin ósmoklasisty, przesyłają prace na mój adres.

wtorek, 31.03.2020 r. – lekcja nr 3 i 4

Temat: Piękno pośród brzydoty - Karolina Lanckorońska „Wspomnienia wojenne” (fragment)

  1. Przeczytaj biogram Karoliny Lanckorońskiej (podr. str. 268).
  2. Zapoznaj się z tekstem K. Lanckorońskiej „Wspomnienia wojenne” (podr. Str. 268 – 269).
  3. Zastanów się nad odpowiedziami do zadań : 1, 2,3, 4 str. 269.
  4. Wykonaj w zeszycie zadanie: 2,3.
  5. pamiętaj o udzielaniu pełnej i przemyślanej odpowiedzi ( kilka zdań). Musisz ocenić postępowanie Greczynki i uzasadnić swoje zdanie. Zwracaj uwagę na poprawną ortografię i interpunkcję, pamiętaj o estetyce zapisu (zad. 2),
  6. zapisz w zeszycie 3 - 4 pytania, które można by zadać Suli (pomyśl czego chciałabyś/chciałbyś dowiedzieć się od bohaterki) – zad.3.

Temat: Nie zapominaj o interpunkcji – ćwiczenia w e – podręczniku.

  1. Przypomnij sobie najważniejsze zasady dotyczące interpunkcji, pomocny będzie słownik ortograficzny.
  2. Obejrzyj filmiki. https://www.youtube.com/watch?v=-1ESCyCbHhs, https://www.youtube.com/watch?v=AZxWhZlJttc.
  3. Pracuj z e – podręcznikiem, wykonuj zadania interaktywne:

https://epodreczniki.pl/a/przecinek-kropka-myslnik-wykrzyknik-pytajnik---co-krok/DREeSJQ4l

  1. Na postawie e – podręcznika i filmu zapisz do zeszytu najważniejsze zasady interpunkcyjne (w formie punktów).

Środa, 1. 04. 2020 r. – lekcja nr 2

Temat: Jak zbudowane są formy gramatyczne wyrazów?

  1. Skorzystaj z : https://epodreczniki.pl/a/jak-zbudowane-sa-formy-gramatyczne-wyrazow/DL85Azwo7
  2. Wykonaj zadanie na rozgrzewkę.
  3. Następnie utrwal wiadomości dotyczące:
  4. podziału części mowy (odmienne i nieodmienne części mowy) - wykonaj zadanie 2,3 ,
  5. form fleksyjnych – wykonaj zadanie 4,
  6. tematów obocznych – wykonaj zadanie 5.
  7. Oczywiście sprawdzaj poprawność odpowiedzi.
  8. Zapisz notatkę.

Każdy wyraz, który jest odmienną częścią mowy, zmienia swoje formy gramatyczne, dzięki czemu może pełnić w zdaniu odpowiednią funkcję: na przykład podmiotu, przydawki lub dopełnienia. Dział gramatyki zajmujący się odmianą wyrazów to fleksja.

Forma gramatyczna (fleksyjna) wyrazu składa się z:

  1. a) tematu fleksyjnego - to cząstka wyrazu, która powtarza się podczas odmiany,
  2. b) końcówki fleksyjnej - to część wyrazu, która ulega zmianie podczas odmiany.

Tematy oboczne – to tematy w, których zachodzi wymiana głosek.

Oboczności – wymiana głosek.

Czwartek , 2.04. 2020 r.  – lekcja 1

Temat: Co o sobie i o swoim losie mówi podmiot liryczny w wierszu K. K. Baczyńskiego „Z głową na karabinie”?

  1. Zapoznaj się z biogramem poety str. 233.
  2. Przeczytaj wiersz „Z głową na karabinie”.
  3. Zastanów się nad odpowiedzią na pytania, które znajdują się na str.234.
  4. Swoje przemyślenia zapisz w tabelce, uzupełnij notatkę.

Pytanie

Odpowiedź, cytaty

Do jakich wydarzeń historycznych odsyła podmiot liryczny, gdy mówi, ze jest „obskoczony przez zdarzeń zamęt”?

 

Co wiemy o przeszłości podmiotu lirycznego (jakie było dzieciństwo , młodość)?

 

Jak w wierszu został przedstawiony czas obecny?

 

 

Co w wierszu może symbolizować zbliżające się zło?

 

Jak podmiot mówiący wyobraża sobie swoją przyszłość?

 

 

Wiersz Krzysztofa Kamila Baczyńskiego pt. „Z głową na karabinie” jest przykładem liryki………………………………….., podmiot liryczny swoje uczucia wyraża wprost, np. „……cytat…………………………………….”.

Podmiot liryczny jest człowiekiem młodym, który przeżywa tragizm wojny i tragizm swojego pokolenia.


godzina wychowawcza , piątek 03.04. 2020 r. – lekcja nr 1

 

Temat: Bezsilność czy wybór, tego na co mamy wpływ?

 

 Dziś chcę skupić Twoją uwagę na Twoim podejściu do zaistniałej sytuacji w kontekście wyboru przekazu myślowego:
1. To, co się dzieje czyni mnie bezwolnym, nie mam na nic wpływu, muszę czekać, aż to wszystko minie.
2. Są rzeczy, na które mam wpływ niezależnie od zaistniałej sytuacji.

Która strategia myślenia jest Ci bliższa? Jeśli pierwsza, pewnie czujesz złość i bezsilność.  
Jeśli druga – a do tej Cię zachęcam – odkryjesz, że jest mnóstwo rzeczy, które możesz, na które masz wpływ.

  1. Co zrobisz z czasem, który właśnie spędzasz w nowej dla wszystkich formule – czy wykorzystasz go na rozwój zainteresowań, dowiesz się czegoś nowego, odkryjesz swoje pasje. Jak spędzisz go najkorzystniej, najefektywniej dla siebie.
    2. Jak zadbasz o sprawność fizyczną, dobry kontakt ze swoim ciałem (może ugotujesz coś smakowitego, pomożesz rodzicom lub rodzeństwu).
    3. Czy możesz komuś okazać wsparcie, powiedzieć coś podnoszącego na duchu (telefon, SMS lub inne komunikatory), nie zapominaj o koleżankach i kolegach, aby nikt z klasy nie czuł się odizolowany. Oczywiście pamiętaj o kulturze słowa, żeby nikt nie poczuł się urażony.
    .

 

piątek, 3.04. 2020 r.  – lekcja nr 1

 

Temat: Z kulturą za pan brat.

  1. Pamiętajcie ,że człowiekiem kulturalnym należy być w każdej sytuacji, niezależnie od okoliczności.
  2. Na początek krótki filmik "Lekcja kultury": https://youtu.be/txp61kbKsJ8
  3. Trochę na wesoło. Posłuchajcie, co na temat dobrego wychowania sądzą Wasi młodsi koledzy: https://youtu.be/Dy9qhs_ROPw
  4. Pamiętajcie o magicznych słowach: proszę, dziękuję, przepraszam

 

poniedziałek, 6. 04. 2020 r. – lekcja 2

Temat: Środki stylistyczne w wierszu K. K. Baczyńskiego.

Przypomnij sobie wiadomości o środkach artystycznych, pomocą będzie ‘Twój niezbędnik”.

Skorzystaj z e – podręcznika:  https://epodreczniki.pl/a/czy-mozna-malowac-slowem/D1TGTZqn4

Z wiersza wypisz po dwa:

  1. epitety ……………………………………..
  2. metafory ……………………………………..
  3. porównania …………………………………….

 

Poćwicz i nazwij podane środki stylistyczne:

 

 

 

 

Cytat

Środek stylistyczny

„mrówki spadają jak deszcz ognisty”

 

„morze kwiatów”

 

gorący uczynek

 

Las surowo patrzy

 

Deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny, pluszcze

 

Przemija życie jak noc

 

Ujął ją sen  żelazny, twardy, nieprzespany

 

Autobus pędzi niczym okoń

 

Taniec książek

 

Białe sukienki

 

Stodoły warczą

 

 

wtorek, 7.04.2020 r. – lekcja nr 3 i 4

Temat: Czy mówimy po polsku, jeśli posługujemy się gwarą?

Zapoznaj się z wiadomościami  str. 42 – 43 oraz 74 – 78.

Skorzystaj z e- podręcznika;  https://epodreczniki.pl/a/czy-mowimy-po-polsku-jesli-poslugujemy-sie-gwara/D19CTDwmI

Zapoznaj się z wiadomościami dotyczącymi:

- różnych odmian polszczyzny,

- zwróć uwagę czym charakteryzuje się odmiana oficjalna i nieoficjalna,

- języków środowiskowych i zawodowych,

- dialektów i gwar,

- stylu wypowiedzi

Zapisz do zeszytu:

  1. W obrębie języka polskiego można wyróżnić:

- polszczyznę ogólną

- polszczyznę gwarową.

 

  1. Polszczyzna ogólna występuje w:

- odmianie oficjalnej,

- odmianie nieoficjalnej.

 

  1. W Polsce wyróżnia się, m.in. dialekty:

- małopolski,

- wielkopolski,

- śląski,

- mazowiecki.

 

  1. Style wypowiedzi:

- naukowy,

- urzędowy,

- artystyczny,

- retoryczny,

- publicystyczno – dziennikarski,

- potoczny.

 

Zapoznaj się z  pojęciami: gwara, dialekt, kolokwializm

 

Środa, 8. 04. 2020 r. – lekcja nr 2

Temat: Mowa niezależna i zależna.

Przepisz notatką do zeszytu;

Mowa niezależna  - to dosłowne przytoczenie cudzej lub własnej wypowiedzi, wierne cytowanie kogoś. Mowę niezależną stosuje się w dialogach i cytatach.

Nauczyciel zapytał ucznia: „Poprawisz swoją ocenę”.        

 

- Poprawisz swoją ocenę? – zapytał nauczyciel.

 

Mowa zależna –  w miarę wierne  zrelacjonowanie cudzej lub własnej wypowiedzi bez dosłownego ich przytaczania.

W mowie zależnej przywołane słowa innej osoby stają się zdaniem podrzędnym, które łączy się ze zdaniem wprowadzającym za pomocą spójnika: ( np. że, żeby, aby, by), partykuły (czy) lub zaimka (np. który, jaki, ile, kto, co).

 

Nauczyciel zapytał ucznia, czy poprawi swoją ocenę.

 

 Przekształć mowę niezależną na zależną.

 

Wypowiedź w mowie niezależnej

Wypowiedź w mowie zależnej

Jacek przyznał: „Mnie też przyszedł do głowy podobny pomysł:.

 

- Agnieszko zaplanujesz nasze tegoroczne wakacje? – zapytała mama.

 

 - Nie przeszkadzaj bratu – zwrócił się do Antka tata.

 

Oficer rozkazał mi: „Wykonaj to zadanie”.

 

 


środa, 15. 04. 2020 r. – lekcja nr 2

 

Temat: Podmiot i orzeczenie  - szybkie przypomnienie.

Skorzystaj z e – podręcznika: https://epodreczniki.pl/a/podmiot-i-orzeczenie---szybkie-przypomnienie/Djzjqq0XS

Wykonaj tam ćwiczenia interaktywne i sprawdź odpowiedzi

Obejrzyj filmy dotyczące podmiotu i orzeczenia:

https://www.youtube.com/watch?v=Uc_D_jy6ZBQ

Utrwalisz wiadomości dotyczące podmiotu i rodzajów podmiotu oraz orzeczenia i jego rodzajów.


czwartek,16.04. 2020 r. lekcja 1 (lekcja online)

 

Temat: Co warto ocalić od zapomnienia? – poznajemy fragment „ Pieśń III” K. I. Gałczyńskiego.

 

Zapoznaj się z biogramem Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego str. 274

Zastanów się; Co warto ocalić od zapomnienia?

Zapoznaj się z utworem K. I. Gałczyńskiego „Pieśń III” str. 274 – 275

 

Zastanów się nad odpowiedziami do pytań.

  1. Kim jest podmiot mówiący w utworze i do kogo się zwraca?
  2. Jak postrzega tę osobę i jakie uczucia do niej żywi?
  3. Co jest tematem „Pieśni III”?
  4. Czego dotyczą pojawiające się w utworze pytania retoryczne?

 

Wyjaśnij znaczenie frazeologizmów:

Coś przecieka przez palce –

Złote czasy –

Coś wytrzymało próbę czasu –

Czas stanął, zatrzymał się (w miejscu) –

Coś jest nadgryzione zębem czasu -

 

 

godzina wychowawcza , piątek 17.04. 2020 r. – lekcja nr1

Temat: Jesteśmy mieszkańcami Ziemi.

Kwiecień jest miesiącem, w którym obchodzimy Dzień Ziemi, dlatego chciałam Waszą uwagę  zwrócić  na problemy naszej planety.

Obejrzyjcie prezentację poświęconą zanieczyszczeniom:  https://www.youtube.com/watch?v=04jyuAwDxDc

Filmik:  Dlaczego warto segregować śmieci? https://www.youtube.com/watch?v=nM0mH4FU0iE


 poniedziałek, 20.04.2020 r. – lekcja 4

 

Temat: Treść i zakres wyrazu. (lekcja online)

 

1.Zapoznanie się z  nową  wiadomością str. 124 – treść i zakres wyrazu.

  1. Wykonanie w zeszytach zadania 2 i 3 str. 125, sprawdzenie poprawności wykonanych ćwiczeń.
  2. Samodzielna praca uczniów – ćwiczenia str. 22 – 23.

 

wtorek, 21. 04. 2020 r. – lekcja 3 i 4

 

Temat: Bohaterowie naszych lektur – przypomnienie wiadomości.

  1. Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=NydECNZIn4k
  2. Rozwiąż: https://learningapps.org/1289706
  3. Bohaterowie naszych lektur – rozwiąż zadania, pomogą w utrwaleniu wiadomości o lekturach ( oczywiście jeżeli możesz)

https://learningapps.org/1488719 https://learningapps.org/1451347 https://learningapps.org/1448091 https://learningapps.org/2774476 https://learningapps.org/1987084 https://learningapps.org/4096408

4.Uzupełnij:
Autor:
Tytuł: ”Opowieść wigilijna”
Rodzaj literacki:
Gatunek literacki:
Bohaterowie:
Problematyka:
 
Według tego schematu wpiszcie kolejne tytuły: „Kamienie na szaniec”, „Mały Książę”, „Stary człowiek i morze”, „Stowarzyszenie umarłych poetów”, „ Pan Tadeusz”, „Latarnik”, „Syzyfowe prace”, „Quo vadis”
 

  1. Poznaliście następujące utwory (lektury obowiązkowe) zaliczane do dramatu:

- A. Mickiewicz „Dziady” cz. II

- A. Fredro „Zemsta”

 - J. Słowacki „Balladyna”

 

środa, 22.04. 2020 r.  – lekcja nr 2

 

Temat: Pisownia „nie „ z różnymi częściami mowy.

Przypomnij sobie wiadomości dotyczące pisowni „nie” z różnymi częściami mowy –  str. 177 – 178.

Skorzystaj z: https://epodreczniki.pl/a/nie-nie-jest-takie-zle-o-nie/DVLPxN7F9

Wykonaj do zeszytu zad. 4,5,6,7 str.178.

Naucz się zasad pisowni „nie” z różnymi częściami.

 

czwartek, 23.04.2020 r. –lekcja nr 1

 

Temat: Rodzaje wyrazów ze względu na znaczenie.  (lekcja online)

  1. Przypomnienie wiadomości z poprzednich lekcji, sprawdzenie poprawności wykonanych zadań.
  2. Zapoznanie się z wiadomościami str.126 – 128
  3. Wspólne wykonanie zadań z podręcznika str. 126 – 128.
  4. Wykonaj w domu ćwiczenia 1,2,3,5, 8 24 – 27 ( w ćwiczeniach).

 



poniedziałek, 27.04.2020 r. – lekcja 4

Temat: Najczęstsze błędy językowe. ( lekcja online)

  1. Zadanie na rozgrzewkę – humor z zeszytów szkolnych
  2. Zapisanie definicji błędu językowego i normy językowej. 2. Rodzaje błędów gramatycznych i leksykalnych – odczytanie przez ucznia. 3. Wspólne rozwiązywanie ćwiczeń z podręcznika str. 296 – 297 oraz zeszytu ćwiczeń str.65 – 68.

 

wtorek, 28. 04. 2020 r. – lekcja 3 i 4

Temat: Rozwiązujemy przykładowy arkusz egzaminacyjny.

  1. Rozwiązanie otrzymanego testu(test przesłany na maila we wtorek rano- czas rozwiązania do godz. 15.00, bez wypracowania). Proszę o dotrzymanie terminu, będzie brany pod uwagę przy ocenie.

 

środa, 29.04. 2020 r. – lekcja nr 2 

Temat: Neologizmy i archaizmy.

 

Wiadomości w podręczniku str. 129

Zapisz w zeszycie definicję neologizmu i archaizmu.

Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania: 1, 2, 3, 4,5 str. 30 -31

 

czwartek, 30.04.2020 r. – lekcja nr 1

Temat: Cywil o powstaniu warszawskim- Miron Białoszewski „Pamiętnik z powstania warszawskiego”(fragmenty). (lekcja online)

 

  1. Geneza pamiętnika z powstania warszawskiego.
  2. Analiza fragmentów tekstu(tekst przesłany na maila).
  3. Redagowanie ogłoszenia dotyczącego spotkania poświęconemu powstaniu warszawskiemu.
  4. Słuchanie fragmentów: https://www.youtube.com/watch?v=L77YUzwBbBI

Akcja utworu toczy się w czasie 63 dni powstania warszawskiego, w komentarzach autor odwołuje się do wydarzeń wcześniejszych, np. do 1939 r. i lat powojennych. Miejscem akcji jest Warszawa, głównie Stare Miasto, Śródmieście. Geneza:” Pamiętnik z powstania warszawskiego” to zapis przeżyć Białoszewskiego i warszawian, cywilów będących świadkami i uczestnikami tego wydarzenia.

  1. Wybuch powstania.
  2. Pogarszające się warunki życia cywilów.
  3. Chaos w mieście.
  4. Bohaterska obrona, pomoc powstańcom (budowanie barykad, pomoc rannym).
  5. Umieranie miasta.
  6. Groza bombardowań.
  7. Dogorywanie powstania.
  8. Koniec walki.


 poniedziałek, 4.05.2020 r. – lekcja 4 

Temat: Omawiamy i poprawiamy test ósmoklasisty. (lekcja online)

 

Omówienie testu.

Wspólne redagowanie poprawnych odpowiedzi do zadań otwartych.

Redagowanie podanie.

 

worek, 5. 05. 2020 r. – lekcja 3 i 4

Temat: Rozwiązujemy przykładowy arkusz egzaminacyjny.

 Rozwiązanie otrzymanego testu(test przesłany na maila we wtorek rano- czas rozwiązania do godz. 16.00, (bez wypracowania). Proszę o dotrzymanie terminu, będzie brany pod uwagę przy ocenie.

 

środa, 6.05. 2020 r. – lekcja nr 2

Temat: Kim jest osoba mówiąca w wierszu Jana Twardowskiego „Święty Franciszku…”?.

  1. Zapoznaj się z biogramem J. Twardowskiego (podr. str. 100).
  2. Przeczytaj wiersz Jana Twardowskiego „Święty Franciszku…”(podr. str. 100
  3. Jak najzwięźlej napisz, o czym jest utwór, jaki jest jego ogólny sens, na przykład:

- Wiersz mówi o...

- Wiersz jest...

- Sądzę, że poeta...

- Wiersz można odczytać jako...

  1. Uczucia i pragnienia podmiotu mówiącego w utworze.

- Hołd złożony św. Franciszkowi (apostrofa skierowana do św. Franciszka, wychwalanie jego postawy życiowej).

- Pragnienie upodobnienia się do św. Franciszka (wydaje mu się jednak, że nie potrafi żyć tak jak on – „nie umiem cię naśladować”).

- Naśladowanie św. Franciszka i jego miłości do Boga osiąganej za pośrednictwem miłości do natury i do stworzonego przez Boga świata („piękne są góry i lasy”).

Poczucie więzi z każdym, nawet najmniejszym stworzeniem, traktowanie go jak dzieła Bożego („trawo – siostrzyczko moja”).

  1. Ułóż kilku zdaniową notatkę na temat podmiotu lirycznego, wykorzystując sformułowania pasujące do osoby mówiącej w wierszu Jana Twardowskiego.

nie okazuje żadnych słabości; jego życie jest zwykłe; czuje się lepszy od innych ludzi; skromny człowiek; wypowiada się w 1. osobie lp.; obojętny na uroki natury; ujawnia się poprzez zaimki oraz formy osobowe czasowników; nie ujawnia się, chce dorównać św. Franciszkowi; wrażliwy na otaczający go świat; jest pewny siebie

 

czwartek, 7.05.2020 r. – lekcja nr 1

 

Temat: Nic dwa razy się nie zdarza – rozważania inspirowane wierszem Wisławy Szymborskiej. (lekcja online)

 

1.Przeczytanie tekstu wiersza z podręcznika.

2.Swobodne wypowiedzi uczniów na temat utworu, pierwsze wrażenia, skojarzenia, refleksje.

3.Wskazanie podmiotu lirycznego, zwrócenie uwagi na liczbę pojedynczą (ja) i mnogą (my) – wspólne redagowanie i zapisywanie notatki w zeszytach.

4.Określenie typu liryki (bezpośrednia).

5.Próba odpowiedzi na pytania: - kim jest podmiot lir.? (kobietą - „odwróciłam”) -dlaczego raz mówi w liczbie pojedynczej, a drugi raz w mnogiej? („ja” -wyznanie osobiste; „my” -mówi w imieniu wszystkich ludzi) - co mówi jako „ja”? (imię ukochanego – wczoraj „róża”, dziś „kamień”) - a co mówi w imieniu wszystkich ludzi? Co „dwa razy się nie zdarza? (dzień, noc, spojrzenie, pocałunek, zła chwila).

 

  1. Dokończ rozprawkę, prace sprawdzę podczas lekcji online

Wisława Szymborska w wierszu pod tytułem „Nic dwa razy” stwierdza, że w naszym życiu nie ma dwóch jednakowych chwil. Czy autorka tego wiersza ma racje mówiąc, że „Nic dwa razy się nie zdarza i nie zdarzy?” Czy tak jest naprawdę? Postaram się udowodnić, że twierdzenie Wisławy Szymborskiej jest słuszne.



 polski – VIII a

poniedziałek, 11.05.2020 r. – lekcja 4

 

Temat: Kształcenie kulturowe – rodzaje fotografii i jej funkcja w mediach społecznościowych.

 

Wiadomości w podręczniku na str. 286 - 287

 

  1. Rodzaje fotografii: (wypisz)

 

  1. Wykonaj zad. 4 ze str. 287, prace przeczytamy podczas lekcji online.

.

 

worek, 12. 05. 2020 r. – lekcja 3 i 4

 

Temat: List do Boga – poznajemy fragment książki pt. „Oskar i Róża”.

Po przeczytaniu fragmentu na str. 60 -63 wykonaj pisemnie zadania.

 

1.Na podstawie fragmentu  zredaguj kilku zdaniowa notatkę o Oskarze.

 

  1. Na jaki pomysł wpadła pani Róża, aby przygotować Oskara do śmierci?

 

  1. Jakie relacje łączą chłopca z panią Różą?

 

  1. Jak rozumiesz wypowiedź pani Róży:

„Wydaje mi się, ciociu, że oni chcieliby widzieć ten szpital innym, niż naprawdę jest. Jakby człowiek przychodził do szpitala tylko po to, żeby wyzdrowieć. A przecież przychodzi się tutaj także po to, żeby umrzeć.

– Masz rację, Oskarze. Myślę zresztą, że popełnia się ten sam błąd w stosunku do życia w ogóle. Zapominamy, że życie jest kruche, delikatne, że nie trwa wiecznie. Zachowujemy się wszyscy, jakbyśmy byli nieśmiertelni.”

 

  1. Czy to, co mówi o sobie Roża jest, Twoim zdaniem, prawdą? W jakim celu wolontariuszka opowiada Oskarowi te historie?

 

  1. Dokończ wypowiedź: Utwór „Oskar i pani Róża” opowiada o…

środa, 13.05. 2020 r.  – lekcja nr 2

Temat: O imionach i nazwiskach – praca w ćwiczeniach.

Zapoznaj się z wiadomościami str. 288 – 291

Wykonaj w zeszycie zad. 6  i 12str. 291, 292

 

czwartek, 14.05.2020 r. –lekcja nr 1

 Temat: O nazwach miejscowości.

Zapoznaj się z wiadomościami str. 293

Wykonaj w zeszycie zad. 5 str. 294 oraz

Ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń 1, 2,3, 5 str. 61 – 63.

 



 

poniedziałek, 18.05.2020 r. – lekcja 4

Temat: Rozbiór gramatyczno – logiczny zdania. (lekcja online)

 

1.Obejrzenie filmu; https://www.youtube.com/watch?v=oNpt6tsxBYA

  1. Przypomnienie wiadomości o częściach mowy i zdania.

2.Wykonywanie rozbioru gramatyczno – logicznego zdań.

 

Nauczyciele szkolnych klas często przemawiali do swoich uczniów.

Dziewczynka w niebieskiej sukience sumiennie odrabiała prace domowe.

Najmłodsze dziecko naszych sąsiadów śpi grzecznie w swoim łóżku.

Wieczorem niewielki statek dopłynął do wyspy.

Podczas wycieczki zadowoleni turyści fotografowali budynki,

 


wtorek, 19. 05. 2020 r. – lekcja 3 i 4

Temat: Charakterystyka– ćwiczenia redakcyjne.

1.Charakterystyka – wypowiedź, która zawiera opis wyglądu(cech zewnętrznych) osoby rzeczywistej lub fikcyjnej oraz opis charakteru i przekonań (cech wewnętrznych).

2.Zasady redagowania charakterystyki:

Wstęp(wprowadzenie do tematu – nawiązanie do zagadnienia przedstawionego w poleceniu; przedstawienie bohatera – tytuł utworu, w którym postać występuje, imię, nazwisko, wiek, miejsce zamieszkania, zajęcie/zawód, rodzina);

Rozwinięcie (opisanie cech zewnętrznych – wygląd; opisanie cech wewnętrznych – cechy charakteru, usposobienie, zainteresowania, uzdolnienia, poglądy; zaprezentowanie relacji łączących bohatera z innymi ludźmi – jak postępuje wobec innych, czym się kieruje);

Zakończenie – własna ocena postaci.

Odmiany charakterystyki: statyczna, dynamiczna (przemiana bohatera), charakterystyka porównawcza (zestawienie dwóch bohaterów, np. Cześnik i Rejent), autocharakterystyka (przedstawienie samego siebie).

 Podaj przykłady bohatera (z lektur obowiązkowych), który:

- zmienił swoje życie – bohater……., autor i tytuł utworu…….

- dla którego miłość była najważniejsza - bohater……., autor i tytuł utworu…….

- nie poddawał się przeciwnościom losu - bohater……., autor i tytuł utworu…….

- był odważny -  bohater……., autor i tytuł utworu…….

- kierował się dobrem drugiego człowieka – bohater……., autor i tytuł utworu…….

- walczył za ojczyznę – bohater……., autor i tytuł utworu…….

- jest wzorem dla młodego człowieka – bohater……., autor i tytuł utworu…….

- potwierdza słowa, że nie szata zdobi człowieka – bohater……., autor i tytuł utworu…….

- nie zasługuje na szacunek - bohater……., autor i tytuł utworu…….

 

Wybierz jednego z wymienionych wyżej bohaterów i napisz jego charakterystykę. Przykład polecenia: Napisz charakterystykę bohatera, który kierował się dobrem drugiego człowieka. Termin – czwartek – lekcja online.

 


środa, 20.05. 2020 r. – lekcja 2

Temat: Kształcenie kulturowe – telewizja.

 

Zapoznaj się z wiadomościami podręcznik str. 120 – 123

Przepisz i uzupełnij notatkę

  1. Krótka historia telewizji.
  2. Język przekazu telewizyjnego – główne elementy przekazu telewizyjnego to:

-  …………………………………….

- ………………………………..

- …………………………………..

- …………………………………..

  1. Wybrane gatunki telewizyjne,
  2. Jak oceniać przekaz telewizyjny.

Wykonaj zadanie 2 str. 123.

 


czwartek, 21.05.2020 r. – lekcja 1

Temat: Czytamy i omawiamy charakterystyki bohatera literackiego. (lekcja online)

  1. Uczniowie prezentują charakterystyki.
  2. Omówienie prac, udzielanie wskazówek.
  3. Redagowanie zaproszenia na spotkanie z autorem.


 

 

poniedziałek, 25.05.2020 r. – lekcja 4

Temat: Szybka powtórka przed egzaminem – test. (lekcja online)

  1. Wspólne rozwiązywanie zadań powtórkowych przed egzaminem.
  2. Test uczniowie otrzymają w zakładce zadania.

wtorek, 26. 05. 2020 r. – lekcja 3 i 4

 

Temat: Temat. Jak urozmaicić opowiadanie?

 

1.Opowiadanie twórcze może być związane z treścią poznanej lektury i przedstawiać na przykład dalszy ciąg przygód jej bohaterów lub zupełnie nową, wymyśloną historię z ich udziałem.

 

2.Gdy piszesz tego rodzaju opowiadanie, pamiętaj, aby wykazać się dobrą znajomością utworu.

 

3.Wykorzystaj w swojej pracy wiedzę na temat opisywanej postaci – jej zachowania, wyglądu, cech charakteru, a także czasu i miejsca wydarzeń.

 

  1. Zadbaj o urozmaicenie tekstu poprzez wprowadzanie dialogów i zaskakujących zwrotów akcji, zastanów się jakie wydarzenie mogłoby być punktem kulminacyjnym, zakończ opowiadanie puentą , dzięki której w zaskakujący sposób podsumujesz opowiadanie.

 

Zadanie – wybierz jeden temat.

1.Wyobraź sobie, że losy Wacław i Klary potoczyły się inaczej. Napisz opowiadanie, w którym  zmienisz  historię ich życia. W wypracowaniu wykaż się dobrą znajomością lektury.

 

2.Napisz opowiadanie o spotkaniu Ebenezera Scrooge’a z bohaterem innego utworu, w czasie którego bohater „Opowieści wigilijnej” przedstawi najbardziej znaczące wydarzenie w swoim życiu. W wypracowaniu wykaż, że dobrze znasz obie postacie.

Wypracowania przeczytacie podczas lekcji online w czwartek.


środa, 27.05. 2020 r. – lekcja 2

Temat: „Ciemno wszędzie, głucho wszędzie..” – o ludowym obrzędzie dziadów.

Na dzisiejszej lekcji przypomnisz sobie wiadomości dotyczące „Dziadów” A. Mickiewicza

Możesz skorzystać z: https://epodreczniki.pl/a/ciemno-wszedzie-glucho-wszedzie---o-ludowym-obrzedzie-dziadow/DlMbfedgK

Rozwiąż zadania  - może już je robiłeś, ale pomogą Ci przypomnieć sobie wiadomości dotyczące utworu. https://www.cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Powtorka/20200317%20SP_Dzien%202.pdf

Zad. Napisz zaproszenie na spektakl pt. Dziady, który przygotowuje Twoja klasa. Użyj dwóch argumentów, którymi przekonasz kolegów i koleżanki do obejrzenia przedstawienia

 

  1. Dziady to nazwa ludowego obrzędu zadusznego, wywodzącego się z tradycji rytualnego poczęstunku. Ta swoista uczta była organizowana przez pospólstwo dla przywoływanych duchów zmarłych (lub dla zmarłych przodków: dziad = przodek) oraz żebraków, starców i dziadów – jałmużników, na których kończył się poczęstunek. Istotą dziadów było „obcowanie żywych z umarłymi”.

 

  1. Kompozycja II części Dziadów jest zwarta. Akcja dzieje się w czasie nocy dziadów, w zamkniętej kaplicy cmentarnej. W dramacie występują przywołujący duchy Guślarz, towarzyszący mu chór wieśniaków oraz zjawy – duchy zmarłych przybywające na obrzęd dziadów. Spotkanie światów ludzi żyjących i zmarłych przynosi korzyści obu stronom: zakłada niesienie pomocy duszom w ich pośmiertnym cierpieniu (poprzez modlitwę, ale też np. posiłek), z drugiej strony – żyjący kierują prośby o pomoc w rozwiązaniu ich ziemskich problemów.

 

3.W dramacie pojawiają się trzy typy (kategorie) duchów reprezentujących trzy różne kategorie grzechów:

dzieci – Józio i Rózia (grzechy lekkie),

wiejska dziewczyna – Zosia (grzechy pośrednie),

zły Pan (grzechy ciężkie).

 


czwartek, 28.05.2020 r. – lekcja 1

Temat: Czytamy i omawiamy opowiadania.( lekcja online)

1.Uczniowie prezentują swoje opowiadania.

2.Omówienie prac, udzielanie wskazówek.

 


wtorek, 2. 06. 2020 r. – lekcja 3 i 4

 

Temat:  Rozwiązujemy przykładowy arkusz egzaminacyjny.

  1. Rozwiąż otrzymany test (bez wypracowania) i prześlij go do mnie. Zadania wykonuj samodzielnie, gdyż tylko taka praca pomaga w powtórce.

 

środa, 3.06. 2020 r. – lekcja 2

 

Temat: Rozprawka – ćwiczenia redakcyjne.

 

1.Wejdź na stronę https://epodreczniki.pl/a/uczymy-sie-redagowac-rozprawke/Dq3DhzaTi

Przypomnij sobie zasady redagowania rozprawki.

Do podanych tematów rozprawek dopisz po dwa przykłady z literatury (lektury obowiązkowe), które można wykorzystać w argumentacji – bohater, tytuł, autor.

 

Tematy rozprawek:

- Napisz rozprawkę, w której zajmiesz stanowisko wobec stwierdzenia: ”Po burzy zawsze przychodzi słońce”.

- Napisz rozprawkę, w której rozważysz , czy w relacjach międzyludzkich lepiej kierować się sercem czy rozumem?

- Człowiek jest mocny i wiele potrafi wytrzymać – rozprawka.

- Literatura wzbogaca naszą wiedzę o przeszłości – rozprawka.

- Uzasadnij stwierdzenie, że miłość mobilizuje siły człowieka i pobudza go do działania.

 

Wybierz jeden z tematów i napisz rozprawkę. Sprawdzenie w czwartek na lekcji online.

 

czwartek, 4.06.2020 r. – lekcja 1

Temat: Czytamy i omawiamy rozprawki i testy.( lekcja online)

1.Uczniowie prezentują swoje rozprawki.

2.Omówienie prac, udzielanie wskazówek.

 

 

poniedziałek, 8.06. 2020 r. – lekcja 2

Temat:  Powtarzamy przed sprawdzianem ósmoklasisty. (lekcja online)

1.Bohaterowie naszych lektur.

  1. Części mowy i części zdania.
  2. Zdania pojedyncze i złożone, równoważniki zdań.
  3. Fonetyka i słowotwórstwo.

 

 

wtorek, 9. 06. 2020 r. – lekcja 3 i 4


Temat: Jak powstaje film? Najpopularniejsze gatunki filmowe.

 

Wejdź na stronę https://epodreczniki.pl/a/jak-powstaje-film/D13tUqPlr

Zapoznaj się z zawartymi tam informacjami.

Wykonaj zadanie 6, 9, 10, 12 sprawdź poprawność odpowiedzi.

Potem przeczytaj wiadomości w podręczniku (str. 201) na temat scenariusza filmowego.

Na stronie 204 – 207 – zapoznaj się z krótką historią filmu oraz gatunkami filmowymi.

 

  1. Główne elementy języka filmu to : ( uzupełnij notatkę)

………………………………………………………..

  1. Najpopularniejsze gatunki filmowe:

……………………………………………………..

Wykonaj w zeszycie zad. 3 str. 207.

 

środa, 10.06. 2020 r. – lekcja 2

Temat: Kształcenie kulturowe – komiks.

Zapoznaj się z wiadomościami str. 166 – 169, następnie przepisz i uzupełnij notatkę.

1.Krótka historia komiksu.

2.Cechy języka komiksu.  

…………………………………………………………………………

3.Różne style komiksu.

 

Wykonaj do zeszytu  zad. 1 str. 169.

 


poniedziałek. 15. 06. 2020 r. – lekcja 2

Temat:  Powtórka przed egzaminem. (lekcja online)

Powtarzanie wiadomości z literatury, gramatyki i ortografii.

poniedziałek. 22. 06. 2020 r. – lekcja 2

Temat:  Omawianie egzaminu ósmoklasisty. (lekcja online)

wtorek, 23. 06. 2020 r. – lekcja 3 i 4

 

Temat:  Jestem mistrzem ortografii.

 

1.Przypomnij sobie zasady pisowni „rz”, „ż”; „ó’, „u”; „ch”, „h”; „nie” z różnymi częściami mowy;     wielkiej i małej litery.

Pomogą ci w tym wiadomości i ćwiczenia na:

https://epodreczniki.pl/a/urzekajace-rzesy-zaby-bozenki-czyli-o-rz-i-z/DOGOnnwLE,

https://epodreczniki.pl/a/wielka-czy-mala-litera/DlRP3Cd3v

 https://epodreczniki.pl/a/diabel-tkwi-w-szczegolach-czyli-o-o-i-u/DpZhNLY2s,

 ,https://epodreczniki.pl/a/nikt-nie-lubi-nieuchwytnych-kolekcjonerow-z-niebezpiecznego-krolestwa-czyli-pisownia-z-nie/DIveJq1uf.

https://epodreczniki.pl/a/mucha-choruje-hiena-harcuje-czyli-o-ch-i-h/DyhX9OcZZ

 

 

czwartek, 25.06.2020 r. – lekcja 1

 

Temat: Podsumowanie pracy na lekcjach języka polskiego. (lekcja online)

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.