Proszę o otworzenie linku, przeczytać wprowadzenie, obejrzeć film, rozwiązać interaktywne ćw. Multimedialne, zapoznać się z podsumowaniem i z pojęciami ze słowniczka.
https://epodreczniki.pl/b/czym-jest-pogoda-a-czym-klimat/PZEzm0e0V
https://epodreczniki.pl/b/wspolrzedne-geograficzne/P2DAcpAyV
26.03.2020 r. lekcja nr 5 według planu lekcji
Temat: Przemysł i usługi we Francji
- Przeczytaj tekst w podręczniku str. 106- 111
- Przeanalizuj mapy str.106 – Kraj w pigułce , str.109-Przetwórstwo przemysłowe we Francji
- Przeanalizuj diagramy kołowe str.108- Struktura produkcji przetwórstwa przemysłowego we Francji w 2016 r.,str.110- Struktura wytwarzania PKB we Francji w 2017r.
- Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str. 69-72, zad.1-9
- Na mapie fizycznej świata wskaż : Francję, Paryż, Lille, Lyon, Marsylię, Alpy, Pireneje ,Gujanę Francuską, Martynikę, Gwadelupe.
- Ze słowniczka( str.183) nucz się na pamięć pojęć:
- Produkt krajowy brutto (PKB)
-Rolnictwo
- Usługi
- Technopolia
Po zakończonej pracy umiesz:
- powiedzieć co to jest przemysł i wymieniasz przykłady produktów wytwarzanych w różnych działach przetwórstwa przemysłowego (podręcznik str.107)
- omówić czynniki rozwoju przemysłowego we Francji,
- omówić znaczenie nowoczesnego przemysłu we Francji,
- wymienić znane i cenione na świecie francuskie wyroby przemysłowe,
- omówić znaczenie nowoczesnych usług we Francji.
Wykonaj zdjęcie rozwiązanych ćwiczeń i prześlij je na mojego e- maila
Termin 01.04.2020 r.
Geografia 1.04.2020 r.
Temat: Energetyka w Europie
Przeczytaj tekst w podręczniku str. 114-119
Przeanalizuj wykres „Źródła energii elektrycznej” str.115
Ze str.116-117 zapoznaj się z rodzajami elektrowni występujących w Europie
Zapamiętaj:
Źródła odnawialne- są niewyczerpywane, a więc ich zasoby nigdy się nie kończą. Należą do nich energia słoneczna, energia wiatru, energia wody płynącej, energia geotermalna, biomasa.
Źródła nieodnawialne- są wyczerpywane. Wytworzenie energii elektrycznej wymaga w tym przypadku wykorzystania surowców mineralnych, których nie da się odtworzyć. Do tych źródeł zaliczamy: węgiel kamienny i brunatny, ropę naftową, gaz ziemny, energię jądrową.
Wykorzystanie poszczególnych źródeł energii elektrycznej zależy od warunków środowiska przyrodniczego, np. od częstości wiania wiatru, występowania rzek o dużym spadku lub surowców mineralnych.
Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str.73-75, zad.1-6
Zdjęcia rozwiązanych zadań prześlij na e-maila
Czwartek 16.04
Temat: Powtórzenie wiadomości. Gospodarka Europy
W celu powtórzenia wiadomości, rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str. 80- 81, zad.1-5- termin nadsyłania zdjęć z rozwiązaniem 22.04
Na mapie politycznej Europy (podręcznik str. 48) naucz się wskazywać poszczególne państwa europejskie i wymieniać ich stolice.
20.04
Temat: Turystyka w Europie Południowej
Przeczytaj tekst z podręcznika str. 120- 124. Czytając tekst zwróć uwagę na:
- walory przyrodnicze i walory kulturowe Europy Południowej (analiza mapy str.122- 123)
- co to jest infrastruktura turystyczna, wymień elementy infrastruktury turystycznej
- wymień atrakcje turystyczne w wybranych krajach Europy Południowej (analiza fotografii str.120, 121, 122,123)
- przeanalizuj wykresy ze str.124, odpowiedz jakie znaczenie dla krajów śródziemnomorskich ma turystyka, jakie dochody te kraje czerpią z turystyki, które kraję europejskie są najchętniej odwiedzane przez turystów.
Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str.76- 79, zad.1- 4 9( termin nadsyłania prac do kontroli 27.04)
Naucz się na pamięć ze str.124 „ To najważniejsze!”
30.04 Geografia
Temat: Turystyczne atrakcje Czech i Słowacji
Zapoznaj się z informacjami zawartymi na str.138 i 139- „Kraj w pigułce’
Na mapie ogólno geograficznej wskaż:
Czechy, Pragę, Wełtawa, Łaba, Morawa, Odra, Sudety, Śnieżka, Szumawa, Las czeski, Rudawy, Wyżyna Czesko- Morawska
Słowacja, Bratysława, Dunaj, Karpaty, Gerlach 2654m n.p.m., Tatry, Rudawy Słowackie, Niż. Naddunajska.
Przeczytaj tekst w podręczniku str.140-144
Zwróć uwagę na:
- walory przyrodnicze i kulturowe Czech i Słowacji
- znaczenie turystyki aktywnej na Słowacji
- wymień przykładowe obiekty z Listy światowego dziedzictwa UNESCO znajdujące się w Czechach i na Słowacji
- uzasadnij że Czechy i Słowacja to kraje atrakcyjne pod względem turystycznym
Zadanie
Zeszyt ćwiczeń str.85-88, zad.1-6
Termin 6.05
7.05
Temat: Zmiany w przemyśle Niemiec
Przeczytaj tekst z podręcznika str.130- 137
Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str. 82- 84, zad. 1- 6
14.05
Temat: Dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe Litwy i Białorusi
Przeczytaj tekst w podręczniku str.145- 151
- przeanalizuj mapy ogólno geograficzne Litwy str.145 i Białorusi str. 146
- wskaż na mapie: Wilno, Mińsk, Grodno, Niemen, Prypeć, Polesie, Wyżyna Białoruska, Mierzeja Kurońska, Pojezierze Litewskie
- wymień atrakcje przyrodnicze Litwy i Białorusi
Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str. 89-92, zad.1-6
Termin nadsyłania prac -20.05
28.05
Temat: Współczesne problemy Ukrainy
Zapoznaj się z informacjami „ Kraj w pigułce” str.152
Na mapie ogólno geograficznej wskaż: Kijów, Lwów, Charków, Donieck, Odessę, Karpaty, Dniepr, Niz. Czarnomorską, Niz. Połtawska, Wyż. Podolska, Wyż. Wołyńska, Płw. Krymski, M. Czarne, M. Azowskie
Przeczytaj tekst z podręcznika str.152- 159, następnie naucz się:
- wymieniać te cechy środowiska przyrodniczego Ukrainy, które sprzyjają rozwojowi gospodarki,
- wymieniać surowce mineralne, mapa w podręczniku str. 153,
- wymieniać przyczyny konfliktów na Ukrainie,
- wymieniać obszary, tereny, które Ukraina utraciła w wyniku konfliktów,
- wymieniać przyczyny dla których spada liczba ludności Ukrainy
Zapoznaj się z ciekawostkami zawartymi w „ Oczami podróżnika” str.158- 159
Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str. 93- 96, zad.1-6
Termin: 3.06
W celu przypomnienia i utrwalenia, określ współrzędne geograficzne miast ( zrób zapis na osobnej kartce):
- Kijów
- Rzym
- Oslo
- Tirana
4.06
Temat: Zróżnicowanie przyrodnicze i gospodarcze Rosji
Przeczytaj tekst z podręcznika str.160- 167
Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str. 97- 100 ,zad.1- 6
Praca z mapą ( zeszyt ćwiczeń) str.108, zad.1-8
Termin odsyłania prac: 10.06
25.06
Temat: Relacje Polsk z sąsiadami
Przeczytaj tekst w podręczniku str.168- 172
- opisz stosunki Polski z sąsiadami,
- wymień przykłady współpracy Polski z sąsiadami,
- znaczenie euroregionów