Do zapisu w zeszycie

Temat: Nowe potęgi europejskie: Prusy, Austria, Rosja.

  1. przeczytaj wiadomości 138 – 142
  2. uzupełnij tabelkę

Reformy wprowadzone przez:

Fryderyka II Wielkiego

Józefa II

Piotra I Wielkiego

 

 

 

 

 

 

 

Temat: Stany Zjednoczone Ameryki.

  1. przeczytaj wiadomości 143 – 147
  2. notatka w formie punktów – pomocne materiały str. 147

Temat: Podsumowanie rozdziału IV

  1. przeczytaj wiadomości 122– 150
  2. pomocne do powtórki będą zadania str. 160
  3. do zeszytu zadanie 2 i 7 str.160
  4. dopisz do dat wydarzenia:

1598 r. ……………………………………

1649 r. ………………………………….

1660 r. …………………………………..

1689 r. ……………………………………..

1701 r. …………………………………..

1721 r…………………………………..

1776 r. ………………………………….

1787 r. …………………………………..

       5. uzupełnij tabelkę

Monarcha

Państwo

Ustrój

Ludwik XIV

 

 

Wilhelm III Orański

 

 

Piotr I Wielki

 

 

Józef II

 

 

Fryderyk II Wielki

 

 


Zakres materiału  od dnia 26.03.2020 r.

Adres mojej poczty elektronicznej „do kontaktu z uczniami” to (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W razie pytań możecie też kontaktować się ze mną przez e-dziennik.

 

czwartek, 26.03.2020 r. -  lekcja nr 3

Temat: Europa i świat w XVII i XVIII wieku. Nowe potęgi europejskie i Stany Zjednoczone Ameryki. (zapisz temat w zeszycie)

 Samodzielnie czytaliście dwa tematy: Nowe potęgi europejskie: Prusy, Austria, Rosja oraz Stany Zjednoczone Ameryki. Do pierwszej lekcji notatkę zrobiliście w formie tabelki, wypisaliście reformy przeprowadzone w Rosji, Prusach i Austrii. Te reformy  spowodowały, że wzrosło znaczenie tych państw w Europie. Myślę, że z tym zadaniem nie było problemu i jest ono dobrą notatką do tej lekcji.

 Dla lepszego zrozumienia drugiego tematu w punktach zapiszcie najważniejsze informacje.  Obejrzyjcie film dotyczący powstania Stanów Zjednoczonych Ameryki: https://www.youtube.com/watch?v=dNMkMHDYDjM

Zapis do zeszytu (można też wkleić).

  1. Przyczyny konfliktu między metropolią a koloniami:

– traktowanie kolonii jako źródła surowców i rynku zbytu na własne towary,

– władze ograniczały rozwój przemysłu i handlu w koloniach,

- wyzysk kolonii przez Wielką Brytanię.

  1. Formy buntu kolonistów.
  2. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych Ameryki:
  3. 4 lipca 1776 r. przedstawiciele kolonii ogłosili Deklarację niepodległości,
  4. dowódcą wojsk Stanów Zjednoczonych został Jerzy Waszyngton, 
  5. po początkowych porażkach wojska amerykańskie zaczęły odnosić sukcesy,
  6. w 1783 r. Wielka Brytania uznała niepodległość Stanów Zjednoczonych.
  7. Udział Polaków w wojnie o niepodległość Stanów Zjednoczonych: Kazimierz Pułaski, Tadeusz Kościuszko.
  8. W1787 r. została uchwalona Konstytucja Stanów Zjednoczonych,
  9. w USA obowiązywał trójpodział władzy:

– władza ustawodawcza – Kongres

– władza wykonawcza – prezydent ( pierwszym prezydentem był Jerzy Waszyngton),

– władza sądownicza – niezależne sądy.

  1. konstytucja gwarantowała obywatelom wolność słowa i wyznania oraz nietykalność osobistą.

Uzupełnij kartę pracy (znajdziesz ją w e-mailu). Zrób jej scan lub zdjęcie i odeślij na mój adres (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) – do poniedziałku ( 30.03).

 

poniedziałek, 30.03.2020 r. -  lekcja nr 2

Temat: Rzeczpospolita w czasach saskich. Pierwsze próby reform Rzeczypospolitej w pierwszej połowie XVIII wieku.

Zapisz temat lekcji i zapoznaj się z materiałem na str.152 – 156.

Czytając temat dowiesz się między innymi: jakie były przejawy kryzysu Rzeczypospolitej w czasach panowania Wettinów;  jakie projekty reform Rzeczypospolitej ogłoszono w połowie XVIII wieku oraz kim byli: Stanisław Leszczyński i Stanisław Konarski.

Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=pf-9vpQyxic

Zapis do zeszytu: (można wkleić)

  1. Wstąpienie na tron Augusta II Mocnego, księcia saskiego z dynastii Wettinów, połączyło Polskę i Saksonię unią personalną.

2.Wojna północna i (1700-1721) i jej wpływ na sytuację w Polsce.

  1. Sejm Niemy 1717 r. i jego skutki:

– zapoczątkował ingerencję Rosji w sprawy polskie,

– osłabił władzę króla,

– ustalił liczbę wojska na bardzo niskim poziomie – 24 tys. żołnierzy.

  1. Walka o władzę po śmierci Augusta II Mocnego:
  2. podwójna elekcja:
  3. podwójna elekcja doprowadziła do wybuchu wojny o sukcesję polska,
  4. dzięki poparciu Rosji zwycięstwo odniósł August III Sas.
  5. Panowanie  Augusta III Sasa i przejawy słabości państwa.
  6. Rozwój gospodarki i kultury za panowania Augusta III Sasa.
  7. Projekty reform politycznych w Rzeczypospolitej: (tabelkę przerysuj do zeszytu i uzupełnij, polecenia nie przepisuj)

Przyporządkuj projekty reform oraz dzieła do postaci i wpisz w odpowiednie rubryki: ograniczenie liberum veto, przyznanie chłopom wolności osobistej, zamianę pańszczyzny na czynsz, likwidacja liberum veto, głosowanie w sejmie większością głosów, Głos wolny wolność ubezpieczającyO skutecznym Rad Sposobie

Stanisław Leszczyński

Stanisław Konarski

 

 

 

 

 

 

 

 

czwartek, 2.04.2020 r. -  lekcja nr 3

Temat: Pierwszy rozbiór Polski.

Zapoznaj się z materiałem na str.158 - 162. Czytając  zwracaj uwagę na:

- jakie reformy przeprowadził król Stanisław August Poniatowski,

- dlaczego doszło do konfederacji barskiej i jakie były jej skutki,

- jakie terytoria Rzeczpospolita utraciła po pierwszym rozbiorze

Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=5biNN8yJBBo

Zapisz temat i notatkę do zeszytu, luki w notatkach uzupełnij.

  1. W 1764 r. na tronie polskim zasiadł Stanisław August Poniatowski – koronę otrzymał dzięki poparciu carycy Katarzyny II.
  2. Pierwsze reformy nowego króla:

– ………………………………

-………………………………..

-………………………………….

-…………………………………..

  1. Prawa kardynalne ( wyjaśnij pojęcie) ……………………………………………………….
  2. Konfederacja barska (1768-1772), została zawiązana w miasteczku Bar:
  3. przyczyny zawiązania konfederacji:

– ingerowanie Rosji w sprawy wewnętrzne

– sprowokowanie przez Rosję konfliktu wyznaniowego

– opór wobec polityki Stanisława Augusta Poniatowskiego

  1. konfederacji podjęli walkę z wojskami carskimi i królewskimi, po przegranej część konfederatów musiała udać się na emigrację.
  2. Pierwszy rozbiór Polski – 1772 rok:
  3. ziemie zabrane przez zaborców:

– Rosja zagarnęła …………………………………….

– Prusy zabrały ………………………………….

– Austria otrzymała …………………….

  1. Sejm rozbiorowy zwołany został na żądanie państw zaborczych: zatwierdził zabory, potwierdził prawa kardynalne, ustanowił Radę Nieustającą.
  2. Tadeusz Rejtan ( napisz krótko o nim, jaką rolę odegrał w czasie sejmu rozbiorowego)

Uzupełnione notatki do poniedziałku (6.04) przesyłajcie (w formie zdjęcia lub innej) mi adres (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)  .


 

VI a – historia

czwartek, 16.04. 2020 r. lekcja 2

 

Temat: Kultura polskiego oświecenia. (lekcja online)

 

 Na dzisiejszej lekcji dowiesz się:

- kim byli najwybitniejsi przedstawiciele polskiego oświecenia,

- jakie były zasługi króla Stanisława Augusta Poniatowskiego  na rozwój kultury polskiej,

-  poznasz przykłady sztuki okresu klasycyzmu, 

- co to była Komisja Edukacji Narodowej i jakie przeprowadziła reformy.

 

  1. Król Stanisław August Poniatowski - mecenasem sztuki.
  2. Obiady czwartkowe i ich znaczenie dla rozwoju kultury w Polsce.
  3. Polska literatura oświecenia: Ignacy Krasicki, Hugo Kołłątaj, Stanisław Staszic, Julian Ursyn Niemcewicz, Wojciech Bogusławski.
  4. Powstanie Teatru Narodowego w 1765 r.
  5. Sztuka i architektura klasycyzmu w Polsce;

  - architektura: wzorowała się na architekturze starożytnej

  - zabytki: Zamek Królewski w Warszawie, Pałac na Wodzie w Łazienkach  Królewskich

  1. Działalność Komisji Edukacji Narodowej ( powstanie 1773r.) i reforma szkolnictwa w Rzeczypospolitej.

 

poniedziałek 20.04.2020 r. -  lekcja nr 2

 

Temat: Oświecenie w Polsce – to wiem, to umiem.

 

Przypomnienie i utrwalenie wiadomości dotyczących oświecenia, pierwszego rozbioru Polski, konfederacji targowickiej i działalności KEN.

 

  1. Napisz o kim mowa:

Jest autorem sztuki  „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i górale”. Nazwany jest ojcem polskiego teatru narodowego.  ………………………………………………….

 

Założył szkołę nazywana Collegium Nobilium. Opublikował dzieło „O skutecznym rad sposobie”  ………………………………………………….

 

Jest autorem dramatu „Powrót posła” ……………………………………….

 

Poseł, który starał się nie dopuścić do zatwierdzenia traktatu rozbiorowego  …………………

 

  1. Uporządkuj w kolejności chronologicznej wydarzenia.

            Elekcja Stanisława Augusta Poniatowskiego

Założenie Collegium Nobilium

Pierwszy rozbiór Polski

Założenie Teatru Narodowego

Zawiązanie konfederacji barskiej

Powołanie Komisji Edukacji Narodowej

 

  1. Zastanów się nad odpowiedziami ( odpowiedzi nie pisz do zeszytu)

a) Wyjaśnij, dlaczego król Stanisław August Poniatowski jest uważany za mecenasa sztuki.

b) W jakim celu król organizował obiady czwartkowe.

c) Jakie zmiany w polskim szkolnictwie wprowadziła KEN?

 

 

czwartek, 23.04 2020 r. – lekcja 3

 

Temat: Sejm Wielki. Konstytucja 3 maja. (lekcja online)

 

Wiadomości w podręczniku na str.169 – 171.Podczas lekcji dowiesz się :

- dlaczego zwołano Sejm Wielki,

- jakie były reformy Sejmu Wielkiego,

- dlaczego Sejm Czteroletni nazywany jest Sejmem Wielkim.

- jakie były najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 maja,

- poznasz daty: 1788 – 1792, 3 V 1791

 

  1. W latach 1788 – 1792 w Warszawie trwały obrady sejmu, zwanego Sejmem Czteroletnim lub Sejmem Wielkim.
  2. Reformy wprowadzone podczas obrad Sejmu Wielkiego:
  3. Najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 maja z 1791 roku. 
  4. Twórcy Konstytucji 3 maja – Hugo Kołłątaj, Stanisław Małachowski, Ignacy Potocki.

 



 

poniedziałek 27.04.2020 r. -  lekcja nr 2

 

Temat: W obronie Konstytucji 3 maja. II rozbiór Polski.

 

Wiadomości w podręczniku str. 171 – 172.

Obejrzyj film; https://www.youtube.com/watch?v=BXU6BqsxELM

Uzupełnianie notatki.

  1. Przeciwnicy Konstytucji 3 maja zawiązali konfederacje w …………………………, w roku …………………….. Targowiczanom pomocy udzieliła caryca ………………..

Przywódcy konfederacji targowickiej;

…………………………………………………..

………………………………………………….

………………………………………………..

  1. Wojna w obronie Konstytucji 3 maja – 1792 r.
  2. do Polski wkroczyła armia carska w celu przywrócenia dawnego porządku,
  3. wojska polskie stoczyły dwie duże bitwy:

-  ……………………………………………….

-  ……………………………………………..

  1. c) ustanowienie przez Stanisława Augusta Poniatowskiego ……………………….
  2. d) przystąpienie króla do konfederatów i koniec wojny.

 

II rozbiór Polski 1793 r. – Rosja i Prusy.

  1. Postanowienia sejmu w Grodnie: ( wypisz postanowienia )

-

-

-

-

 

czwartek, 30. 04 2020 r. – lekcja 3

 

Temat: Powstanie kościuszkowskie i trzeci rozbiór Polski. (lekcja online)

 

Zapoznaj się z wiadomościami str. 174 – 179. Dowiesz się:

- dlaczego wybuchło powstanie pod wodzą Tadeusza Kościuszki,

- jak przebiegały walki polsko – rosyjskie w 1974 r. ,

- jakie były skutki upadku insurekcji kościuszkowskiej.

 Film; https://www.youtube.com/watch?v=bbWnUn-1wpw

Praca z podręcznikiem, wspólne czytanie tekstu i omawianie  zagadnień.

 

  1. Wybuch powstania kościuszkowskiego 24.03. 1794 r.
  2. Przysięgo T. Kościuszki na rynku w Krakowie.
  3. Bitwa pod Racławicami i zasługi kosynierów.
  4. Uniwersał połaniecki i jego znaczenie.
  5. Przebieg i upadek powstania.
  6. III rozbiór Polski 1795 r. – Prusy, Austria, Rosja.

 

  1. Wybierz z jedno wyrażenie i przepisz do zeszytu zdania prawdziwe

 a) W 1794 roku rozpoczęły się walki, które przeszły do historii Polski jako powstanie

(kościuszkowskie / krakowskie)

b) Naczelnikiem powstania został ( Tadeusz Rejtan/ Tadeusz Kościuszko

c) Bitwa pod Racławicami zakończyła się zwycięstwem (Rosjan / Polaków)

d) Na mocy uniwersału (połanieckiego / warszawskiego) Tadeusz Kościuszko przyznał chłopom wolność osobistą.

e) Kościuszko został ranny i trafił do niewoli w bitwie pod (Racławicami / Maciejowicami).

f) W 1795 roku doszło do trzeciego rozbioru Polski, w wyniku którego (Stanisław August Poniatowski / Stanisław Leszczyński) zrzekł się korony.

  1. Umieść na osi rok, w którym doszło do trzeciego rozbioru Rzeczypospolitej i utraty przez nią niepodległości. (oś oznacz wiekami).
  2. Oblicz, w którym roku Polska odzyskała niepodległość, jeśli pozostawała w niewoli przez 123 lata. Następnie umieść tę datę na osi
  3. Powtórz wiadomości str. 152 – 179.

 



poniedziałek 4.05.2020 r. -  lekcja nr 2

 

Temat: Upadek Rzeczypospolitej – podsumowanie rozdziału.

Przypomnienie wiadomości z poprzednich lekcji.

Wiadomości w podręczniku str. 152 – 179.

 

Zad. 1 Uzupełnij tabelkę, dopisz wydarzenie do jego skutku: pierwszy rozbiór Polski , uchwalenie Konstytucji 3 maja , trzeci rozbiór Polski, elekcja Stanisława Leszczyńskiego, drugi rozbiór Polski

Wydarzenie

Skutek

 

Zawiązanie konfederacji targowickiej

i wybuch wojny z Rosją

 

Utrata niepodległości przez Polskę

i początek trwającego 123 lata okresu

niewoli narodowej

 

Wybuch wojny domowej w Rzeczypospolitej

 

Utrata części ziem przez Rzeczpospolitą,

w tym zajęcie przez Prusy Pomorza

Gdańskiego oraz Warmii

 

Zagarnięcie przez Prusy Wielkopolski,

części Mazowsza, Gdańska i Torunia

 

Zad. 2 Ułóż krzyżówkę do hasła; zabory.

Zad. 3 Zastanów się nad  zadaniami  z podręcznika str. 182.

 

czwartek, 7. 05 2020 r. – lekcja 3

 

Temat: Sytuacja we Francji przed rewolucją. (lekcja online)

Wiadomości w podręczniku str. 184 – 188.

Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=p7Wh5tMYw-0

Przepisz i uzupełnij notatkę

 

  1. Francja przed wybuchem rewolucji:

- Francja była monarchią absolutną,

- władzę sprawował nieudolny Ludwik XVI z dynastii Burbonów,

- społeczeństwo francuskie dzieliło się na trzy stany,

-  dochody państwa nie wystarczały na pokrycie kosztów: utrzymania dworu, prowadzenia licznych wojen,

- Ludwik XVI zwołał stany generalne, aby uchwalić nowe podatki.

 

  1. Społeczeństwo francuskie w XVIII wieku (uzupełnij):

a) stan pierwszy:.....................................

b) stan drugi:.......................................

c) stan trzeci:.......................................

                                                                     

  1. Wybuch rewolucji francuskiej 14 lipca 1789 roku. ( uzupełnij)

przyczyny: …………………………….

skutki : …………………………….

4. Mieszkańcy Paryża zdobyli i zburzyli Bastylię14 lipca 1789 r.

5. Zdobycie Bastylii uznaje się za początek Wielkiej Rewolucji Francuskiej.

Zad. 1. Uzupełnij tekst. Wpisz w wyznaczone miejsca właściwe wyrażenia z ramki w odpowiedniej formie. Jedno z nich jest niepotrzebne. Zgromadzenie Narodowe, Zgromadzenie Ludowe, konstytucja, Konstytuanta

Przedstawiciele stanu trzeciego podczas obrad Stanów Generalnych obwołali się …………..

Wkrótce zmieniło ono nazwę na …………………………………..

Głównym celem zebranych stało się uchwalenie …………………………….



 

historia – VI a

 

poniedziałek 11.05.2020 r. -  lekcja nr 2

 

Temat: Czy król Stanisław August Poniatowski zdradził Polskę?

 

Zapoznaj się z informacjami na str. 180 – 181.

Na podstawie tych informacji i swojej wiedzy uzupełnij tabelkę:

 

 

Stanisław August Poniatowski

Plusy rządów króla

Minusy rządów króla

 

 

 

 

 

 

 

czwartek, 14.05. 2020 r. – lekcja 3

 

Temat: Francja monarchią konstytucyjną.

 

Zapoznaj się z informacjami na str. 186 – 189

 

  1. Uchwalenie Deklaracji praw człowieka i obywatela – 1789 r. (wypisz co głosiła)

      -

-

  1. Uchwalenie konstytucji Francji:
  2. Francja stała się monarchia konstytucyjną.
  3. wprowadzono trójpodział władzy
  4. obywatelom gwarantowano prawa zapisane w Deklaracji praw człowieka i obywatela.

 

Zad. 1. Uzupełnij tekst. Wpisz w wyznaczone miejsca właściwe wyrażenia z ramki w odpowiedniej formie. Jedno z nich jest niepotrzebne. Zgromadzenie Narodowe, Zgromadzenie Ludowe, konstytucja, Konstytuanta

  1. 3

Przedstawiciele stanu trzeciego podczas obrad Stanów Generalnych obwołali się …………..

Wkrótce zmieniło ono nazwę na …………………………………..

Głównym celem zebranych stało się uchwalenie …………………………….

 

Zad. 2.Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe. Zaznacz literę „P” przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy fałszywych.

                  

Stany Generalne miały doradzać królowi, zwłaszcza w sprawach ustalania podatków. …….

W wyniku rewolucji we Francji wprowadzono rządy absolutne. ………

Na mocy Deklaracji praw człowieka i obywatela szlachta oraz duchowieństwo utrzymały

dotychczasowe przywileje. ………

Za symboliczny początek rewolucji francuskiej uważa się zdobycie. ….

 



poniedziałek 18.05.2020 r. -  lekcja nr 2

Temat: Deklaracja praw człowieka i obywatela – praca z tekstem źródłowym.

Wykonaj w zeszycie zadania:

 

Zad. 1. Uzupełnij tekst. Wpisz w wyznaczone miejsca właściwe wyrażenia z ramki w odpowiedniej formie. Jedno z nich jest niepotrzebne. Zgromadzenie Narodowe, Zgromadzenie Ludowe, konstytucja, Konstytuanta

Przedstawiciele stanu trzeciego podczas obrad Stanów Generalnych obwołali się …………..

Wkrótce zmieniło ono nazwę na …………………………………..

Głównym celem zebranych stało się uchwalenie …………………………….

 

Zad. 2.Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe. Zaznacz literę „P” przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy fałszywych.

 

Stany Generalne miały doradzać królowi, zwłaszcza w sprawach ustalania podatków. …….

W wyniku rewolucji we Francji wprowadzono rządy absolutne. ………

Na mocy Deklaracji praw człowieka i obywatela szlachta oraz duchowieństwo utrzymały

dotychczasowe przywileje. ………

Za symboliczny początek rewolucji francuskiej uważa się zdobycie Bastylii. ….

 

 Zad. 3

Na osi czasu zaznacz datę uchwalenia Deklaracja praw człowieka i obywatela ( oś oznacz wiekami)

 

 Zad. 4. Wyjaśnij, kto według cytowanego dokumentu jest źródłem władzy w państwie? (tekst źródłowy str. 187)

 


czwartek, 21.05. 2020 r. – lekcja 3

Temat: Obalenie monarchii i początek republiki we Francji. (lekcja online)

 Zapoznaj się z informacjami na str. 191 – 192

Obejrzyj film: https://www.youtube.com/results?search_query=francja+republik%C4%85+prezentacja

Wykonaj zadania;

 

Zad. 1 Uporządkuj podane wydarzenia w kolejności chronologicznej. W tym celu wpisz w wyznaczone miejsca cyfry od 1 do 4.

….. zniesienie monarchii i ustanowienie republiki

….. egzekucja króla Ludwika XVI

….. wybuch rewolucji francuskiej

….. śmierć Robespierre’a

 

Zad. 2 Uzupełnij tabelę dotyczącą etapów rewolucji francuskiej, wpisz właściwe sformułowania w odpowiednie kolumny w tabeli.

 

Schyłek rządów

Ludwika XVI

Rządy jakobinów

Rządy dyrektoriatu

 

 

 

 

 

 

-  powołanie Trybunału Rewolucyjnego

- wybuch wojny Francji z Austrią i Prusami w 1792 roku

-  uwięzienie Ludwika XVI

-  rozwiązanie Trybunału Rewolucyjnego

- czasy Wielkiego Terroru

- zachowanie podstawowych zdobyczy rewolucji (m.in. równości wobec prawa)



poniedziałek 25.05.2020 r. -  lekcja nr 2

 

Temat: Dyktatura jakobinów. Upadek rządów jakobinów.

Materiał str.190 – 193. Wykonaj zadania w zeszycie.

Zad. 1 Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe. Zaznacz literę „P” przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy fałszywych.

Po przegranej wojsk francuskich na froncie w 1792 roku wzrosło niezadowolenie

ludu z rządów Ludwika XVI. …………….

Królowa Maria Antonina była szczególnie lubiana przez społeczeństwo francuskie. ………..

Na początku 1793 roku Ludwika XVI uznano za zdrajcę narodu i wygnano z kraju. ………….

W 1793 roku rządy we Francji przejęło siłą radykalne stronnictwo jakobinów. …….

 

Zad. 2 Wykreśl z podanych liter  nazwę ustroju, który został wprowadzony we Francji po zniesieniu monarchii. Następnie zapisz hasło w odpowiedniej formie w poniższym zdaniu.

K A N K O P O R E P U B L I K A N I N A N B

 W 1792 roku parlament zniósł monarchię we Francji i ustanowił ……………….

Odtąd pełnia władzy w państwie należała do parlamentu wybieranego przez naród.

Forma rządów

Czas

Wydarzenia

Monarchia konstytucyjna

 

Władza króla Ludwika XVI zostaje ograniczona przepisami konstytucji.  W 1792 roku rozpoczęła się wojna Francji z Austrią i Prusami. Król wraz z rodziną został uwięziony.

Republika

 

Parlament zniósł monarchię i ogłosił republikę. Pełnia władzy należała do parlamentu, którego członków wybierał naród. W 1793 r. Ludwik XVI został skazany na śmierć, również skazana została królowa.

Dyktatura jakobinów

 

Jakobini pod przywództwem Maksymiliana Robespiera rozpoczęli krwawe rządy oparte na zasadzie terroru, czyli bezlitosnego rozprawiania się z wrogami rewolucji. Powołano Trybunał Rewolucyjny, czyli specjalny sąd. Okres rządów jakobińskich nazywamy Wielkim Terrorem

Dyrektoriat

 

Jakobini zostali obaleni, utworzono pięcioosobowy Dyrektoriat. Zachował on podstawowe zdobycze rewolucji, takie jak: republikański system rządów, równość ludzi wobec prawa, a także wolności i prawa obywatelskie.

 

 

czwartek, 28.05. 2020 r. – lekcja 3

Temat: Obalenie rządów dyrektoriatu we Francji. (lekcja online)

 

  1. Obalenie rządów dyrektoriatu przez Napoleona Bonapartego i przejęcie władzy w 1799 r.
  2. Powołanie trzyosobowego konsulatu – pierwszym konsulem został Napoleon Bonaparte.
  3. W 1804 r. Napoleon został koronowany na cesarza Francuzów.
  4. Reformy w państwie i uchwalenie Kodeksu Napoleona.
  5. Sukcesy armii napoleońskiej.

 

Zad.1 Uzupełnij tekst. Wpisz w wyznaczone miejsca właściwe określenia z ramki w odpowiedniej formie. Jedno z nich jest niepotrzebne.

konsulat, Napoleon Bonaparte, Maksymilian Robespierre, Kodeks, korupcja

2

We Francji w okresie rządów dyrektoriatu doszło do nasilenia ……………..

Po zamachu stanu dokonanym przez Napoleona Bonapartego w miejsce dyrektoriatu

powołano trzyosobowy ………… Wówczas……………………………

został pierwszym konsulem i przeprowadził reformę prawa. Na wniosek konsula

w 1804 roku uchwalono zbiór praw znany jako……………………  Napoleona.

 

Zad. 2 Uporządkuj podane wydarzenia w kolejności chronologicznej. W tym celu wpisz w wyznaczone  miejsca cyfry od 1 do 5.

…………wprowadzenie blokady kontynentalnej

………….dokonanie zamachu stanu przez Napoleona

…………bitwa pod Austerlitz

……….. koronacja Napoleona na cesarza Francuzów

……….  pokój w Tylży

Zad. 3 Wyjaśnij, na czym polegała blokada terytorialna. Napisz, jaki był cel wprowadzenia jej przez Napoleona..


 

 

czwartek, 4.06. 2020 r. – lekcja 3

 

Temat: Wyprawa na Rosję i upadek Napoleona. (lekcja online)

 

  1. Wyprawa Napoleona na Rosję w 1812 roku:

- przyczyny:………………………………………………….

- skutki: …………………………………………………….

  1. Przebieg wyprawy na Rosję:

- zdobycie Smoleńska,

- bitwa pod Borodino,

       - wkroczenie Wielkiej Armii do Moskwy,

- odwrót wojsk napoleona i bitwa pod Berezyną.

 

  1. Klęska Napoleona:

- decydująca bitwa rozegrała się pod Lipskiem w 1813 r.

– bitwa pod Lipskiem przeszła do historii jako "bitwa narodów" 

  1. Skutki „ bitwy narodów”:

-………………………………………

- ……………………………………..

- ……………………………………….

 

Zad. 1 Podkreśl zdania dotyczące Napoleona Bonapartego.

-  W wyniku zamachu stanu obalił rządy dyrektoriatu.

- Podczas koronacji przejął koronę z rąk papieża, aby samodzielnie włożyć ją na swoją

głowę.

-  Zdobył sławę w walkach z koalicją państw europejskich na terenie Włoch.

-  Po objęciu władzy nie skupiał się na reformach państwa, lecz na podbojach.

- Nie pozował artystom w mundurze, ponieważ nie chciał być kojarzony z karierą wojskową

 

Zad. 2 Wyjaśnij na czym polegała taktyka spalonej ziemi?  Napisz, dlaczego Rosjanie stosowali taka taktykę walki z Wielką Armią.

 

poniedziałek, 8.06. 2020 r. – lekcja 2

 

Temat: Legiony Polskie we Włoszech.

 

Zad. 1 Uzupełnij notatkę:

Dowódcą utworzonych w ……. roku Legionów Polskich we Włoszech został generał……………………………………. Józef ……………. w roku ………..

napisał tekst „……………………………………………………………..”

W XX wieku utwór ten, zwany „……………………………..” stał się polskim hymnem narodowym.

 

Zad. 2 Zaznacz literę „P” przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy fałszywych.

 

- Umundurowanie legionistów było podobne do tego, które noszono w dawnej

Rzeczypospolitej………

- W Legionach używano polskich stopni wojskowych. ………

- Stopnie oficerskie przyznawano wyłącznie przedstawicielom stanu szlacheckiego. ……

- W oddziałach szanowano godność wszystkich żołnierzy. ……..

- Stanowiska dowódcze były obsadzane przez Napoleona. ……..

 

Zad. 3 Przepisz do zeszytu zdania prawdziwe.

 

- Legiony walczyły u boku armii francuskiej przeciw (Austrii i Rosji / Austrii i Turcji).

- Po zawarciu przez Francję pokoju część polskich oddziałów została skierowana na (Elbę /

San Domingo).

- Potomkowie legionistów do dzisiaj mieszkają na wyspie, która obecnie

nosi nazwę (Haiti / Wyspa Świętej Heleny).

 

Zad. 4 Poszukaj  i napisz, kiedy pieśń stała się oficjalnym hymnem państwowym.

 


poniedziałek, 15.06. 2020 r. – lekcja 2

 

Temat: Księstwo Warszawskie.

Wiadomości w podręczniku na str. 207 - 211

 

Zad. 1 Uporządkuj podane wydarzenia w kolejności chronologicznej. W tym celu wpisz

w wyznaczone miejsca cyfry od 1 do 5.

….  pokój w Tylży

…..likwidacja Księstwa Warszawskiego

…..bitwa pod Raszynem

…..wyprawa Wielkiej Armii na Rosję

…..uchwalenie konstytucji Księstwa Warszawskiego

……bitwa pod Lipskiem

 

Zad. 2 Zaznacz literę „P” przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy fałszywych.

 

- Podczas wyprawy na Rosję Księstwo Warszawskie wystawiło armię liczącą około

100 tysięcy żołnierzy. …….

- Z wyprawy na Rosję powróciła większość wojsk Księstwa Warszawskiego. ……

- Polacy brali udział w zdobyciu Smoleńska, bitwie pod Borodino i jako pierwsi

wkroczyli do Moskwy. ……

- Książę Józef Poniatowski zginął w bitwie nad Berezyną…….

- W 1808 r.  oddział polskich szwoleżerów uczestniczył w bitwie pod Somosierrą w Hiszpanii ………..

 

poniedziałek, 22.06. 2020 r. – lekcja 2

 

Temat: Zagadka śmierci Napoleona. Podsumowanie rozdziału VI.

Przeczytaj wiadomości na str. 212 – 213.

Zastanów się nad zadaniami ze str. 214

Wykonaj do zeszytu zad. 3 str. 214

 

czwartek, 25.06. 2020 r. – lekcja 3

 

Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości. (lekcja online)

 

Zad. 1Uporządkuj w kolejności chronologicznej ważne wydarzenia

z życia Napoleona Bonapartego. W tym celu wpisz w wolne miejsca cyfry od 1 do 6.

 

…… zesłanie na Wyspę Świętej Heleny

……. bitwa pod Lipskiem

……. wyprawa na Rosję

……. koronacja na cesarza

…….. bitwa pod Austerlitz

……..zesłanie na wyspę Elbę

 

Wykonywanie zadań z zeszytu ćwiczeń.

Utrwalanie dat, postaci, wydarzeń, pojęć.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.