Do zapisu w zeszycie
Temat: Nowe potęgi europejskie: Prusy, Austria, Rosja.
- przeczytaj wiadomości 138 – 142
- uzupełnij tabelkę
Reformy wprowadzone przez: |
||
Fryderyka II Wielkiego |
Józefa II |
Piotra I Wielkiego |
|
|
|
Temat: Stany Zjednoczone Ameryki.
- przeczytaj wiadomości 143 – 147
- notatka w formie punktów – pomocne materiały str. 147
Temat: Podsumowanie rozdziału IV
- przeczytaj wiadomości 122– 150
- pomocne do powtórki będą zadania str. 160
- do zeszytu zadanie 2 i 7 str.160
- dopisz do dat wydarzenia:
1598 r. ……………………………………
1649 r. ………………………………….
1660 r. …………………………………..
1689 r. ……………………………………..
1701 r. …………………………………..
1721 r…………………………………..
1776 r. ………………………………….
1787 r. …………………………………..
5. uzupełnij tabelkę
Monarcha |
Państwo |
Ustrój |
Ludwik XIV |
|
|
Wilhelm III Orański |
|
|
Piotr I Wielki |
|
|
Józef II |
|
|
Fryderyk II Wielki |
|
|
Zakres materiału od dnia 26.03.2020 r.
Adres mojej poczty elektronicznej „do kontaktu z uczniami” to (
W razie pytań możecie też kontaktować się ze mną przez e-dziennik.
czwartek, 26.03.2020 r. - lekcja nr 3
Temat: Europa i świat w XVII i XVIII wieku. Nowe potęgi europejskie i Stany Zjednoczone Ameryki. (zapisz temat w zeszycie)
Samodzielnie czytaliście dwa tematy: Nowe potęgi europejskie: Prusy, Austria, Rosja oraz Stany Zjednoczone Ameryki. Do pierwszej lekcji notatkę zrobiliście w formie tabelki, wypisaliście reformy przeprowadzone w Rosji, Prusach i Austrii. Te reformy spowodowały, że wzrosło znaczenie tych państw w Europie. Myślę, że z tym zadaniem nie było problemu i jest ono dobrą notatką do tej lekcji.
Dla lepszego zrozumienia drugiego tematu w punktach zapiszcie najważniejsze informacje. Obejrzyjcie film dotyczący powstania Stanów Zjednoczonych Ameryki: https://www.youtube.com/watch?v=dNMkMHDYDjM
Zapis do zeszytu (można też wkleić).
- Przyczyny konfliktu między metropolią a koloniami:
– traktowanie kolonii jako źródła surowców i rynku zbytu na własne towary,
– władze ograniczały rozwój przemysłu i handlu w koloniach,
- wyzysk kolonii przez Wielką Brytanię.
- Formy buntu kolonistów.
- Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych Ameryki:
- 4 lipca 1776 r. przedstawiciele kolonii ogłosili Deklarację niepodległości,
- dowódcą wojsk Stanów Zjednoczonych został Jerzy Waszyngton,
- po początkowych porażkach wojska amerykańskie zaczęły odnosić sukcesy,
- w 1783 r. Wielka Brytania uznała niepodległość Stanów Zjednoczonych.
- Udział Polaków w wojnie o niepodległość Stanów Zjednoczonych: Kazimierz Pułaski, Tadeusz Kościuszko.
- W1787 r. została uchwalona Konstytucja Stanów Zjednoczonych,
- w USA obowiązywał trójpodział władzy:
– władza ustawodawcza – Kongres
– władza wykonawcza – prezydent ( pierwszym prezydentem był Jerzy Waszyngton),
– władza sądownicza – niezależne sądy.
- konstytucja gwarantowała obywatelom wolność słowa i wyznania oraz nietykalność osobistą.
Uzupełnij kartę pracy (znajdziesz ją w e-mailu). Zrób jej scan lub zdjęcie i odeślij na mój adres (
poniedziałek, 30.03.2020 r. - lekcja nr 2
Temat: Rzeczpospolita w czasach saskich. Pierwsze próby reform Rzeczypospolitej w pierwszej połowie XVIII wieku.
Zapisz temat lekcji i zapoznaj się z materiałem na str.152 – 156.
Czytając temat dowiesz się między innymi: jakie były przejawy kryzysu Rzeczypospolitej w czasach panowania Wettinów; jakie projekty reform Rzeczypospolitej ogłoszono w połowie XVIII wieku oraz kim byli: Stanisław Leszczyński i Stanisław Konarski.
Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=pf-9vpQyxic
Zapis do zeszytu: (można wkleić)
- Wstąpienie na tron Augusta II Mocnego, księcia saskiego z dynastii Wettinów, połączyło Polskę i Saksonię unią personalną.
2.Wojna północna i (1700-1721) i jej wpływ na sytuację w Polsce.
- Sejm Niemy 1717 r. i jego skutki:
– zapoczątkował ingerencję Rosji w sprawy polskie,
– osłabił władzę króla,
– ustalił liczbę wojska na bardzo niskim poziomie – 24 tys. żołnierzy.
- Walka o władzę po śmierci Augusta II Mocnego:
- podwójna elekcja:
- podwójna elekcja doprowadziła do wybuchu wojny o sukcesję polska,
- dzięki poparciu Rosji zwycięstwo odniósł August III Sas.
- Panowanie Augusta III Sasa i przejawy słabości państwa.
- Rozwój gospodarki i kultury za panowania Augusta III Sasa.
- Projekty reform politycznych w Rzeczypospolitej: (tabelkę przerysuj do zeszytu i uzupełnij, polecenia nie przepisuj)
Przyporządkuj projekty reform oraz dzieła do postaci i wpisz w odpowiednie rubryki: ograniczenie liberum veto, przyznanie chłopom wolności osobistej, zamianę pańszczyzny na czynsz, likwidacja liberum veto, głosowanie w sejmie większością głosów, Głos wolny wolność ubezpieczający, O skutecznym Rad Sposobie
|
|
czwartek, 2.04.2020 r. - lekcja nr 3
Temat: Pierwszy rozbiór Polski.
Zapoznaj się z materiałem na str.158 - 162. Czytając zwracaj uwagę na:
- jakie reformy przeprowadził król Stanisław August Poniatowski,
- dlaczego doszło do konfederacji barskiej i jakie były jej skutki,
- jakie terytoria Rzeczpospolita utraciła po pierwszym rozbiorze
Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=5biNN8yJBBo
Zapisz temat i notatkę do zeszytu, luki w notatkach uzupełnij.
- W 1764 r. na tronie polskim zasiadł Stanisław August Poniatowski – koronę otrzymał dzięki poparciu carycy Katarzyny II.
- Pierwsze reformy nowego króla:
– ………………………………
-………………………………..
-………………………………….
-…………………………………..
- Prawa kardynalne ( wyjaśnij pojęcie) ……………………………………………………….
- Konfederacja barska (1768-1772), została zawiązana w miasteczku Bar:
- przyczyny zawiązania konfederacji:
– ingerowanie Rosji w sprawy wewnętrzne
– sprowokowanie przez Rosję konfliktu wyznaniowego
– opór wobec polityki Stanisława Augusta Poniatowskiego
- konfederacji podjęli walkę z wojskami carskimi i królewskimi, po przegranej część konfederatów musiała udać się na emigrację.
- Pierwszy rozbiór Polski – 1772 rok:
- ziemie zabrane przez zaborców:
– Rosja zagarnęła …………………………………….
– Prusy zabrały ………………………………….
– Austria otrzymała …………………….
- Sejm rozbiorowy zwołany został na żądanie państw zaborczych: zatwierdził zabory, potwierdził prawa kardynalne, ustanowił Radę Nieustającą.
- Tadeusz Rejtan ( napisz krótko o nim, jaką rolę odegrał w czasie sejmu rozbiorowego)
Uzupełnione notatki do poniedziałku (6.04) przesyłajcie (w formie zdjęcia lub innej) mi adres (
VI a – historia
czwartek, 16.04. 2020 r. lekcja 2
Temat: Kultura polskiego oświecenia. (lekcja online)
Na dzisiejszej lekcji dowiesz się:
- kim byli najwybitniejsi przedstawiciele polskiego oświecenia,
- jakie były zasługi króla Stanisława Augusta Poniatowskiego na rozwój kultury polskiej,
- poznasz przykłady sztuki okresu klasycyzmu,
- co to była Komisja Edukacji Narodowej i jakie przeprowadziła reformy.
- Król Stanisław August Poniatowski - mecenasem sztuki.
- Obiady czwartkowe i ich znaczenie dla rozwoju kultury w Polsce.
- Polska literatura oświecenia: Ignacy Krasicki, Hugo Kołłątaj, Stanisław Staszic, Julian Ursyn Niemcewicz, Wojciech Bogusławski.
- Powstanie Teatru Narodowego w 1765 r.
- Sztuka i architektura klasycyzmu w Polsce;
- architektura: wzorowała się na architekturze starożytnej
- zabytki: Zamek Królewski w Warszawie, Pałac na Wodzie w Łazienkach Królewskich
- Działalność Komisji Edukacji Narodowej ( powstanie 1773r.) i reforma szkolnictwa w Rzeczypospolitej.
poniedziałek 20.04.2020 r. - lekcja nr 2
Temat: Oświecenie w Polsce – to wiem, to umiem.
Przypomnienie i utrwalenie wiadomości dotyczących oświecenia, pierwszego rozbioru Polski, konfederacji targowickiej i działalności KEN.
- Napisz o kim mowa:
Jest autorem sztuki „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i górale”. Nazwany jest ojcem polskiego teatru narodowego. ………………………………………………….
Założył szkołę nazywana Collegium Nobilium. Opublikował dzieło „O skutecznym rad sposobie” ………………………………………………….
Jest autorem dramatu „Powrót posła” ……………………………………….
Poseł, który starał się nie dopuścić do zatwierdzenia traktatu rozbiorowego …………………
- Uporządkuj w kolejności chronologicznej wydarzenia.
Elekcja Stanisława Augusta Poniatowskiego
Założenie Collegium Nobilium
Pierwszy rozbiór Polski
Założenie Teatru Narodowego
Zawiązanie konfederacji barskiej
Powołanie Komisji Edukacji Narodowej
- Zastanów się nad odpowiedziami ( odpowiedzi nie pisz do zeszytu)
a) Wyjaśnij, dlaczego król Stanisław August Poniatowski jest uważany za mecenasa sztuki.
b) W jakim celu król organizował obiady czwartkowe.
c) Jakie zmiany w polskim szkolnictwie wprowadziła KEN?
czwartek, 23.04 2020 r. – lekcja 3
Temat: Sejm Wielki. Konstytucja 3 maja. (lekcja online)
Wiadomości w podręczniku na str.169 – 171.Podczas lekcji dowiesz się :
- dlaczego zwołano Sejm Wielki,
- jakie były reformy Sejmu Wielkiego,
- dlaczego Sejm Czteroletni nazywany jest Sejmem Wielkim.
- jakie były najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 maja,
- poznasz daty: 1788 – 1792, 3 V 1791
- W latach 1788 – 1792 w Warszawie trwały obrady sejmu, zwanego Sejmem Czteroletnim lub Sejmem Wielkim.
- Reformy wprowadzone podczas obrad Sejmu Wielkiego:
- Najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 maja z 1791 roku.
- Twórcy Konstytucji 3 maja – Hugo Kołłątaj, Stanisław Małachowski, Ignacy Potocki.
poniedziałek 27.04.2020 r. - lekcja nr 2
Temat: W obronie Konstytucji 3 maja. II rozbiór Polski.
Wiadomości w podręczniku str. 171 – 172.
Obejrzyj film; https://www.youtube.com/watch?v=BXU6BqsxELM
Uzupełnianie notatki.
- Przeciwnicy Konstytucji 3 maja zawiązali konfederacje w …………………………, w roku …………………….. Targowiczanom pomocy udzieliła caryca ………………..
Przywódcy konfederacji targowickiej;
…………………………………………………..
………………………………………………….
………………………………………………..
- Wojna w obronie Konstytucji 3 maja – 1792 r.
- do Polski wkroczyła armia carska w celu przywrócenia dawnego porządku,
- wojska polskie stoczyły dwie duże bitwy:
- ……………………………………………….
- ……………………………………………..
- c) ustanowienie przez Stanisława Augusta Poniatowskiego ……………………….
- d) przystąpienie króla do konfederatów i koniec wojny.
II rozbiór Polski 1793 r. – Rosja i Prusy.
- Postanowienia sejmu w Grodnie: ( wypisz postanowienia )
-
-
-
-
czwartek, 30. 04 2020 r. – lekcja 3
Temat: Powstanie kościuszkowskie i trzeci rozbiór Polski. (lekcja online)
Zapoznaj się z wiadomościami str. 174 – 179. Dowiesz się:
- dlaczego wybuchło powstanie pod wodzą Tadeusza Kościuszki,
- jak przebiegały walki polsko – rosyjskie w 1974 r. ,
- jakie były skutki upadku insurekcji kościuszkowskiej.
Film; https://www.youtube.com/watch?v=bbWnUn-1wpw
Praca z podręcznikiem, wspólne czytanie tekstu i omawianie zagadnień.
- Wybuch powstania kościuszkowskiego 24.03. 1794 r.
- Przysięgo T. Kościuszki na rynku w Krakowie.
- Bitwa pod Racławicami i zasługi kosynierów.
- Uniwersał połaniecki i jego znaczenie.
- Przebieg i upadek powstania.
- III rozbiór Polski 1795 r. – Prusy, Austria, Rosja.
- Wybierz z jedno wyrażenie i przepisz do zeszytu zdania prawdziwe
a) W 1794 roku rozpoczęły się walki, które przeszły do historii Polski jako powstanie
(kościuszkowskie / krakowskie)
b) Naczelnikiem powstania został ( Tadeusz Rejtan/ Tadeusz Kościuszko
c) Bitwa pod Racławicami zakończyła się zwycięstwem (Rosjan / Polaków)
d) Na mocy uniwersału (połanieckiego / warszawskiego) Tadeusz Kościuszko przyznał chłopom wolność osobistą.
e) Kościuszko został ranny i trafił do niewoli w bitwie pod (Racławicami / Maciejowicami).
f) W 1795 roku doszło do trzeciego rozbioru Polski, w wyniku którego (Stanisław August Poniatowski / Stanisław Leszczyński) zrzekł się korony.
- Umieść na osi rok, w którym doszło do trzeciego rozbioru Rzeczypospolitej i utraty przez nią niepodległości. (oś oznacz wiekami).
- Oblicz, w którym roku Polska odzyskała niepodległość, jeśli pozostawała w niewoli przez 123 lata. Następnie umieść tę datę na osi
- Powtórz wiadomości str. 152 – 179.
poniedziałek 4.05.2020 r. - lekcja nr 2
Temat: Upadek Rzeczypospolitej – podsumowanie rozdziału.
Przypomnienie wiadomości z poprzednich lekcji.
Wiadomości w podręczniku str. 152 – 179.
Zad. 1 Uzupełnij tabelkę, dopisz wydarzenie do jego skutku: pierwszy rozbiór Polski , uchwalenie Konstytucji 3 maja , trzeci rozbiór Polski, elekcja Stanisława Leszczyńskiego, drugi rozbiór Polski
Wydarzenie |
Skutek |
|
Zawiązanie konfederacji targowickiej i wybuch wojny z Rosją |
|
Utrata niepodległości przez Polskę i początek trwającego 123 lata okresu niewoli narodowej |
|
Wybuch wojny domowej w Rzeczypospolitej |
|
Utrata części ziem przez Rzeczpospolitą, w tym zajęcie przez Prusy Pomorza Gdańskiego oraz Warmii |
|
Zagarnięcie przez Prusy Wielkopolski, części Mazowsza, Gdańska i Torunia |
Zad. 2 Ułóż krzyżówkę do hasła; zabory.
Zad. 3 Zastanów się nad zadaniami z podręcznika str. 182.
czwartek, 7. 05 2020 r. – lekcja 3
Temat: Sytuacja we Francji przed rewolucją. (lekcja online)
Wiadomości w podręczniku str. 184 – 188.
Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=p7Wh5tMYw-0
Przepisz i uzupełnij notatkę
- Francja przed wybuchem rewolucji:
- Francja była monarchią absolutną,
- władzę sprawował nieudolny Ludwik XVI z dynastii Burbonów,
- społeczeństwo francuskie dzieliło się na trzy stany,
- dochody państwa nie wystarczały na pokrycie kosztów: utrzymania dworu, prowadzenia licznych wojen,
- Ludwik XVI zwołał stany generalne, aby uchwalić nowe podatki.
- Społeczeństwo francuskie w XVIII wieku (uzupełnij):
a) stan pierwszy:.....................................
b) stan drugi:.......................................
c) stan trzeci:.......................................
- Wybuch rewolucji francuskiej 14 lipca 1789 roku. ( uzupełnij)
przyczyny: …………………………….
skutki : …………………………….
4. Mieszkańcy Paryża zdobyli i zburzyli Bastylię – 14 lipca 1789 r.
5. Zdobycie Bastylii uznaje się za początek Wielkiej Rewolucji Francuskiej.
Zad. 1. Uzupełnij tekst. Wpisz w wyznaczone miejsca właściwe wyrażenia z ramki w odpowiedniej formie. Jedno z nich jest niepotrzebne. Zgromadzenie Narodowe, Zgromadzenie Ludowe, konstytucja, Konstytuanta
Przedstawiciele stanu trzeciego podczas obrad Stanów Generalnych obwołali się …………..
Wkrótce zmieniło ono nazwę na …………………………………..
Głównym celem zebranych stało się uchwalenie …………………………….
historia – VI a
poniedziałek 11.05.2020 r. - lekcja nr 2
Temat: Czy król Stanisław August Poniatowski zdradził Polskę?
Zapoznaj się z informacjami na str. 180 – 181.
Na podstawie tych informacji i swojej wiedzy uzupełnij tabelkę:
Stanisław August Poniatowski
Plusy rządów króla |
Minusy rządów króla |
|
|
czwartek, 14.05. 2020 r. – lekcja 3
Temat: Francja monarchią konstytucyjną.
Zapoznaj się z informacjami na str. 186 – 189
- Uchwalenie Deklaracji praw człowieka i obywatela – 1789 r. (wypisz co głosiła)
-
-
- Uchwalenie konstytucji Francji:
- Francja stała się monarchia konstytucyjną.
- wprowadzono trójpodział władzy
- obywatelom gwarantowano prawa zapisane w Deklaracji praw człowieka i obywatela.
Zad. 1. Uzupełnij tekst. Wpisz w wyznaczone miejsca właściwe wyrażenia z ramki w odpowiedniej formie. Jedno z nich jest niepotrzebne. Zgromadzenie Narodowe, Zgromadzenie Ludowe, konstytucja, Konstytuanta
- 3
Przedstawiciele stanu trzeciego podczas obrad Stanów Generalnych obwołali się …………..
Wkrótce zmieniło ono nazwę na …………………………………..
Głównym celem zebranych stało się uchwalenie …………………………….
Zad. 2.Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe. Zaznacz literę „P” przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy fałszywych.
Stany Generalne miały doradzać królowi, zwłaszcza w sprawach ustalania podatków. …….
W wyniku rewolucji we Francji wprowadzono rządy absolutne. ………
Na mocy Deklaracji praw człowieka i obywatela szlachta oraz duchowieństwo utrzymały
dotychczasowe przywileje. ………
Za symboliczny początek rewolucji francuskiej uważa się zdobycie. ….
poniedziałek 18.05.2020 r. - lekcja nr 2
Temat: Deklaracja praw człowieka i obywatela – praca z tekstem źródłowym.
Wykonaj w zeszycie zadania:
Zad. 1. Uzupełnij tekst. Wpisz w wyznaczone miejsca właściwe wyrażenia z ramki w odpowiedniej formie. Jedno z nich jest niepotrzebne. Zgromadzenie Narodowe, Zgromadzenie Ludowe, konstytucja, Konstytuanta
Przedstawiciele stanu trzeciego podczas obrad Stanów Generalnych obwołali się …………..
Wkrótce zmieniło ono nazwę na …………………………………..
Głównym celem zebranych stało się uchwalenie …………………………….
Zad. 2.Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe. Zaznacz literę „P” przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy fałszywych.
Stany Generalne miały doradzać królowi, zwłaszcza w sprawach ustalania podatków. …….
W wyniku rewolucji we Francji wprowadzono rządy absolutne. ………
Na mocy Deklaracji praw człowieka i obywatela szlachta oraz duchowieństwo utrzymały
dotychczasowe przywileje. ………
Za symboliczny początek rewolucji francuskiej uważa się zdobycie Bastylii. ….
Zad. 3
Na osi czasu zaznacz datę uchwalenia Deklaracja praw człowieka i obywatela ( oś oznacz wiekami)
Zad. 4. Wyjaśnij, kto według cytowanego dokumentu jest źródłem władzy w państwie? (tekst źródłowy str. 187)
czwartek, 21.05. 2020 r. – lekcja 3
Temat: Obalenie monarchii i początek republiki we Francji. (lekcja online)
Zapoznaj się z informacjami na str. 191 – 192
Obejrzyj film: https://www.youtube.com/results?search_query=francja+republik%C4%85+prezentacja
Wykonaj zadania;
Zad. 1 Uporządkuj podane wydarzenia w kolejności chronologicznej. W tym celu wpisz w wyznaczone miejsca cyfry od 1 do 4.
….. zniesienie monarchii i ustanowienie republiki
….. egzekucja króla Ludwika XVI
….. wybuch rewolucji francuskiej
….. śmierć Robespierre’a
Zad. 2 Uzupełnij tabelę dotyczącą etapów rewolucji francuskiej, wpisz właściwe sformułowania w odpowiednie kolumny w tabeli.
Schyłek rządów Ludwika XVI |
Rządy jakobinów |
Rządy dyrektoriatu
|
|
|
|
- powołanie Trybunału Rewolucyjnego
- wybuch wojny Francji z Austrią i Prusami w 1792 roku
- uwięzienie Ludwika XVI
- rozwiązanie Trybunału Rewolucyjnego
- czasy Wielkiego Terroru
- zachowanie podstawowych zdobyczy rewolucji (m.in. równości wobec prawa)
poniedziałek 25.05.2020 r. - lekcja nr 2
Temat: Dyktatura jakobinów. Upadek rządów jakobinów.
Materiał str.190 – 193. Wykonaj zadania w zeszycie.
Zad. 1 Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe. Zaznacz literę „P” przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy fałszywych.
Po przegranej wojsk francuskich na froncie w 1792 roku wzrosło niezadowolenie
ludu z rządów Ludwika XVI. …………….
Królowa Maria Antonina była szczególnie lubiana przez społeczeństwo francuskie. ………..
Na początku 1793 roku Ludwika XVI uznano za zdrajcę narodu i wygnano z kraju. ………….
W 1793 roku rządy we Francji przejęło siłą radykalne stronnictwo jakobinów. …….
Zad. 2 Wykreśl z podanych liter nazwę ustroju, który został wprowadzony we Francji po zniesieniu monarchii. Następnie zapisz hasło w odpowiedniej formie w poniższym zdaniu.
K A N K O P O R E P U B L I K A N I N A N B
W 1792 roku parlament zniósł monarchię we Francji i ustanowił ……………….
Odtąd pełnia władzy w państwie należała do parlamentu wybieranego przez naród.
Forma rządów |
Czas |
Wydarzenia |
Monarchia konstytucyjna |
|
Władza króla Ludwika XVI zostaje ograniczona przepisami konstytucji. W 1792 roku rozpoczęła się wojna Francji z Austrią i Prusami. Król wraz z rodziną został uwięziony. |
Republika |
|
Parlament zniósł monarchię i ogłosił republikę. Pełnia władzy należała do parlamentu, którego członków wybierał naród. W 1793 r. Ludwik XVI został skazany na śmierć, również skazana została królowa. |
Dyktatura jakobinów |
|
Jakobini pod przywództwem Maksymiliana Robespiera rozpoczęli krwawe rządy oparte na zasadzie terroru, czyli bezlitosnego rozprawiania się z wrogami rewolucji. Powołano Trybunał Rewolucyjny, czyli specjalny sąd. Okres rządów jakobińskich nazywamy Wielkim Terrorem |
Dyrektoriat |
|
Jakobini zostali obaleni, utworzono pięcioosobowy Dyrektoriat. Zachował on podstawowe zdobycze rewolucji, takie jak: republikański system rządów, równość ludzi wobec prawa, a także wolności i prawa obywatelskie. |
czwartek, 28.05. 2020 r. – lekcja 3
Temat: Obalenie rządów dyrektoriatu we Francji. (lekcja online)
- Obalenie rządów dyrektoriatu przez Napoleona Bonapartego i przejęcie władzy w 1799 r.
- Powołanie trzyosobowego konsulatu – pierwszym konsulem został Napoleon Bonaparte.
- W 1804 r. Napoleon został koronowany na cesarza Francuzów.
- Reformy w państwie i uchwalenie Kodeksu Napoleona.
- Sukcesy armii napoleońskiej.
Zad.1 Uzupełnij tekst. Wpisz w wyznaczone miejsca właściwe określenia z ramki w odpowiedniej formie. Jedno z nich jest niepotrzebne.
konsulat, Napoleon Bonaparte, Maksymilian Robespierre, Kodeks, korupcja
2
We Francji w okresie rządów dyrektoriatu doszło do nasilenia ……………..
Po zamachu stanu dokonanym przez Napoleona Bonapartego w miejsce dyrektoriatu
powołano trzyosobowy ………… Wówczas……………………………
został pierwszym konsulem i przeprowadził reformę prawa. Na wniosek konsula
w 1804 roku uchwalono zbiór praw znany jako…………………… Napoleona.
Zad. 2 Uporządkuj podane wydarzenia w kolejności chronologicznej. W tym celu wpisz w wyznaczone miejsca cyfry od 1 do 5.
…………wprowadzenie blokady kontynentalnej
………….dokonanie zamachu stanu przez Napoleona
…………bitwa pod Austerlitz
……….. koronacja Napoleona na cesarza Francuzów
………. pokój w Tylży
Zad. 3 Wyjaśnij, na czym polegała blokada terytorialna. Napisz, jaki był cel wprowadzenia jej przez Napoleona..
czwartek, 4.06. 2020 r. – lekcja 3
Temat: Wyprawa na Rosję i upadek Napoleona. (lekcja online)
- Wyprawa Napoleona na Rosję w 1812 roku:
- przyczyny:………………………………………………….
- skutki: …………………………………………………….
- Przebieg wyprawy na Rosję:
- zdobycie Smoleńska,
- bitwa pod Borodino,
- wkroczenie Wielkiej Armii do Moskwy,
- odwrót wojsk napoleona i bitwa pod Berezyną.
- Klęska Napoleona:
- decydująca bitwa rozegrała się pod Lipskiem w 1813 r.
– bitwa pod Lipskiem przeszła do historii jako "bitwa narodów"
- Skutki „ bitwy narodów”:
-………………………………………
- ……………………………………..
- ……………………………………….
Zad. 1 Podkreśl zdania dotyczące Napoleona Bonapartego.
- W wyniku zamachu stanu obalił rządy dyrektoriatu.
- Podczas koronacji przejął koronę z rąk papieża, aby samodzielnie włożyć ją na swoją
głowę.
- Zdobył sławę w walkach z koalicją państw europejskich na terenie Włoch.
- Po objęciu władzy nie skupiał się na reformach państwa, lecz na podbojach.
- Nie pozował artystom w mundurze, ponieważ nie chciał być kojarzony z karierą wojskową
Zad. 2 Wyjaśnij na czym polegała taktyka spalonej ziemi? Napisz, dlaczego Rosjanie stosowali taka taktykę walki z Wielką Armią.
poniedziałek, 8.06. 2020 r. – lekcja 2
Temat: Legiony Polskie we Włoszech.
Zad. 1 Uzupełnij notatkę:
Dowódcą utworzonych w ……. roku Legionów Polskich we Włoszech został generał……………………………………. Józef ……………. w roku ………..
napisał tekst „……………………………………………………………..”
W XX wieku utwór ten, zwany „……………………………..” stał się polskim hymnem narodowym.
Zad. 2 Zaznacz literę „P” przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy fałszywych.
- Umundurowanie legionistów było podobne do tego, które noszono w dawnej
Rzeczypospolitej………
- W Legionach używano polskich stopni wojskowych. ………
- Stopnie oficerskie przyznawano wyłącznie przedstawicielom stanu szlacheckiego. ……
- W oddziałach szanowano godność wszystkich żołnierzy. ……..
- Stanowiska dowódcze były obsadzane przez Napoleona. ……..
Zad. 3 Przepisz do zeszytu zdania prawdziwe.
- Legiony walczyły u boku armii francuskiej przeciw (Austrii i Rosji / Austrii i Turcji).
- Po zawarciu przez Francję pokoju część polskich oddziałów została skierowana na (Elbę /
San Domingo).
- Potomkowie legionistów do dzisiaj mieszkają na wyspie, która obecnie
nosi nazwę (Haiti / Wyspa Świętej Heleny).
Zad. 4 Poszukaj i napisz, kiedy pieśń stała się oficjalnym hymnem państwowym.
poniedziałek, 15.06. 2020 r. – lekcja 2
Temat: Księstwo Warszawskie.
Wiadomości w podręczniku na str. 207 - 211
Zad. 1 Uporządkuj podane wydarzenia w kolejności chronologicznej. W tym celu wpisz
w wyznaczone miejsca cyfry od 1 do 5.
…. pokój w Tylży
…..likwidacja Księstwa Warszawskiego
…..bitwa pod Raszynem
…..wyprawa Wielkiej Armii na Rosję
…..uchwalenie konstytucji Księstwa Warszawskiego
……bitwa pod Lipskiem
Zad. 2 Zaznacz literę „P” przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy fałszywych.
- Podczas wyprawy na Rosję Księstwo Warszawskie wystawiło armię liczącą około
100 tysięcy żołnierzy. …….
- Z wyprawy na Rosję powróciła większość wojsk Księstwa Warszawskiego. ……
- Polacy brali udział w zdobyciu Smoleńska, bitwie pod Borodino i jako pierwsi
wkroczyli do Moskwy. ……
- Książę Józef Poniatowski zginął w bitwie nad Berezyną…….
- W 1808 r. oddział polskich szwoleżerów uczestniczył w bitwie pod Somosierrą w Hiszpanii ………..
poniedziałek, 22.06. 2020 r. – lekcja 2
Temat: Zagadka śmierci Napoleona. Podsumowanie rozdziału VI.
Przeczytaj wiadomości na str. 212 – 213.
Zastanów się nad zadaniami ze str. 214
Wykonaj do zeszytu zad. 3 str. 214
czwartek, 25.06. 2020 r. – lekcja 3
Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości. (lekcja online)
Zad. 1Uporządkuj w kolejności chronologicznej ważne wydarzenia
z życia Napoleona Bonapartego. W tym celu wpisz w wolne miejsca cyfry od 1 do 6.
…… zesłanie na Wyspę Świętej Heleny
……. bitwa pod Lipskiem
……. wyprawa na Rosję
……. koronacja na cesarza
…….. bitwa pod Austerlitz
……..zesłanie na wyspę Elbę
Wykonywanie zadań z zeszytu ćwiczeń.
Utrwalanie dat, postaci, wydarzeń, pojęć.