1. Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Korzeń- organ podziemny rośliny.

Przeczytaj tekst dotyczący tematu lekcji a następnie odpowiedz pisemnie w zeszycie na pytania postawione pod tekstem (Ćwiczenia- str. 101). Wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zadania dotyczące tematu lekcji.

  1. Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Pęd- budowa i funkcje łodygi.

 Przeczytaj tekst dotyczący tematu lekcji a następnie odpowiedz pisemnie w zeszycie na pytania postawione pod tekstem (Ćwiczenia-str. 105). Wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zadania dotyczące tematu lekcji.

  1. Przygotuj się do sprawdzenia stopnia opanowania zadanego materiału. Przygotuj się również do zaległej (zapowiedzianej na poniedziałek 16. 03.) kartkówki z tematu: Tkanki roślinne.

Na opracowanie tych zadań masz czas do 25 marca.

W razie pytań proszę się kontaktować ze mną przez e-dziennik.


Poniedziałek, 30. 03. 2020r.

Lekcja nr 3 wg planu klasy

Uzupełnienie do wcześniejszego tematu lekcji: Korzeń- organ podziemny rośliny.

Obejrzyj prezentację na temat modyfikacji korzeni https://prezi.com/zmy44ux1gxn3/prezentacja-modyfikacje-korzeni/ , a następnie w zeszycie

(jeśli masz miejsce pod tematem, a jeśli nie masz miejsca to doklej kartkę) odpowiedz na pytania:

  1. Wymień inną, niż w podręczniku funkcję korzeni spichrzowych i podporowych.
  2. Napisz, jaka cecha korzeni czepnych decyduje o ich przyczepności?
  3. Co umożliwia korzeniom powietrznym wchłanianie wody deszczowej i pary wodnej?
  4. Jakie substancje, oprócz wody z solami mineralnymi mogą pobierać od swoich żywicieli rośliny z korzeniami- ssawkami?
  5. Do czego służą korzenie oddechowe, u jakich roślin występują?

Uzupełnienie do tematu: Pęd. Budowa i funkcje łodygi

Polecenie:

Przeczytaj uważnie tekst, a następnie odpowiedz na pytania:

  1. W jaki sposób rozmieszczone są liście na łodygach?
  2. Dlaczego kwiaty i owoce powstają często na szczytach łodyg?

Łodyga jest elementem pędu, nadziemnego organu rośliny naczyniowej. Łączy korzenie z liśćmi, kwiatami i owocami. W łodygach odbywa się transport wody i soli mineralnych pobieranych przez korzenie oraz związków organicznych wyprodukowanych w liściach podczas fotosyntezy. Substancje te docierają do wszystkich części rośliny za pośrednictwem tkanek przewodzących znajdujących się w łodydze i jej rozgałęzieniach. Łodyga utrzymuje w odpowiednim położeniu liście, kwiaty i owoce. Liście na łodygach są rozmieszczone w taki sposób, by pochłaniać jak najwięcej światła. Kwiaty i owoce powstają często na szczytach łodyg. Dzięki temu pyłek i dojrzałe nasiona roślin zapylanych i rozsiewanych przez wiatr mogą być przenoszone na większe odległości niż w przypadku, gdyby były wytwarzane tuż przy ziemi. U wielu roślin okrytonasiennych łodyga służy do rozmnażania bezpłciowego (wegetatywnego). Oznacza to, że (w odpowiednich warunkach) jej fragment może wytworzyć korzenie i przekształcić się w niezależną roślinę. Łodygi pełnią również rolę organów spichrzowych. Rośliny różnych gatunków gromadzą w nich substancje odżywcze lub wodę, umożliwiające przetrwanie w trudnych warunkach.

W poniedziałek, 6 kwietnia kilka wybranych losowo uczniów poproszę o przesłanie mi pocztą elektroniczną skan lub zdjęcie zadania. Do tych uczniów  rano wyślę wiadomość przeze-dziennik między godz. 10:00, a 11:00 z dalszymi instrukcjami.


Poniedziałek, 06. 04. 2020r.

Lekcja nr 3 wg planu klasy

 

Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Liść- wytwórnia pokarmu.

Przeczytaj tekst dotyczący tematu lekcji.

Obejrzyj prezentację poświęconą budowie i funkcji liścia. https://prezi.com/kvw6tu4g4rvp/budowa-i-funkcje-lisci/

Zapisz w zeszycie notatkę wg wzoru:

  1. Budowa liścia. Wykonaj (ołówkiem) rysunek liścia pojedynczego (Podręcznik str. 107) i zaznacz na rysunku wszystkie elementy jego budowy. Możesz skorzystać z rysunku zamieszczonegona stronie(drugi rys. od góry).

https://eszkola.pl/biologia/lisc-3515.html?strona=2

 

  1. Funkcje liścia (Podręcznik str. 106).
  2. Rodzaje liści. Podaj po 3 przykłady roślin, u których takie liście występują (inne niż w podręczniku)
  3. Przekształcenia liści- tylko wymień, nie opisuj, podaj po jednym przykładzie do każdego typu przekształcenia.

Z prezentacji, do której podałam link wyszukaj i zapisz w zeszycie inny, niż w podręczniku rodzaj przekształcenia liści- zapisz przykład rośliny.

 

Wykonaj ćwiczenie:https://learningapps.org/6548078

 

Wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zadania 1-6, dotyczące tematu lekcji.

W poniedziałek, 20 sprawdzę zadanie. Jeśli spotkamy się w szkole, to sprawdzę na lekcji. Jeśli przerwa się przedłuży, wyślę do kilkoro z Was wiadomość przez e- dziennik i poproszę o wysłanie mi scanu lub zdjęcia zadania. Proszę się spodziewać wiadomości w godz. 8:00-10:00.


Poniedziałek, 20. 04. 2020r.

Lekcja nr 3 wg planu klasy

 

Zapisz w zeszycie temat następnej lekcji: Podsumowanie działu IV. Tkanki i organy roślinne.

Dzisiejsza lekcja oparta będzie na ćwiczeniach interaktywnych, które są dostępne na Platformie LearningApps.org

Na rozgrzewkę wykonajcie proszę zadanie polegające na grupowaniu wiedzy

https://learningapps.org/3014840

sprawdź poprawne odpowiedzi i powtórz ćwiczenie jeszcze raz, powtarzaj do momentu aż wykonasz je bezbłędnie. Tę wskazówkę zastosuj do wszystkich ćwiczeń, jakie będziesz dzisiaj wykonywał.

Następne ćwiczenie:

https://learningapps.org/3014859

I jeszcze jedno z tkanek:

https://learningapps.org/3014952

 

Następnie rozwiąż krzyżówkę na temat funkcji poszczególnych organów roślinnych.

https://learningapps.org/1373024

 Kiedy wykonasz wszystkie ćwiczenia i opanujesz odpowiedzi do perfekcji przerysuj do zeszytu schemat dotyczący organów roślinnych (Podręcznik str. 111).


 

Poniedziałek, 27. 04. 2020r. - lekcja on-line

Lekcja nr 3 wg planu klasy

 

Temat lekcji dzisiejszej: Różnorodność roślin. Mchy.

Zapewne podczas swoich codziennych obserwacji nieraz widziałeś mech i wiesz, że są to rośliny, które spotkać można w zacienionych i wilgotnych miejscach. Porastają zacienione płoty, murki, dachy, korę drzew itp. miejsca.

Zapiszcie do zeszytów 1 punkt:

  1. Budowa mchu, a następnie przerysujcie do zeszytu rysunek zamieszczony w podręczniku, na str. 116 (wraz z opisem)- rysunek wykonajcie ołówkiem, nie kolorujcie go!

Następnie zapoznajcie się z cyklem rozwojowym mchu- schemat zamieszczony jest na str. 117.

Na wasze adresy e-mailowe wyślę załącznik, który obrazuje ten proces. Proszę go wydrukować i wkleić do zeszytu pod 2 punktem notatki:

  1. Cykl rozwojowy mchu.

Proszę pod rysunkiem wyjaśnić pojęcie  ZAPŁODNIENIE i ZYGOTA.

Proszę  obejrzeć prezentację multimedialną, w której omówiono cykl rozwojowy mchu. Są tam też zamieszczone inne treści dotyczące dzisiejszego tematu lekcji, np. znaczenie mchów, czy przegląd mchów. https://slideplayer.pl/slide/403885/

 

W prezentacji pojawiły się określenia, które wychodzą poza podstawę programową dla kl. V, np. SPOROFIT, czy GAMETOFIT.

Nie jest to wiedza szczególnie tajemna ani trudna.

Dla zainteresowanych:

Sporofit- to ta część rośliny, która rozmnaża się w sposób bezpłciowy- przez zarodniki. W przypadku mchu jest to bezlistna łodyżka, która wyrasta z ulistnionej łodyżki. Na szczycie tej łodyżki znajduje się zarodnia z zarodnikami.

Gametofit – to ta część rośliny, która rozmnaża się w sposób płciowy. W przypadku mchu jest to ulistniona łodyżka, na szczycie której występują: rodnia (produkująca komórki jajowe) i plemnia (produkująca plemniki). W rodzi dochodzi do zapłodnienia.

 

Proszę obejrzeć całą prezentację do końca ( nie zatrzymujcie się na slajdzie nr.7).

 

Na zadanie proszę wypisać z podręcznika znaczenie mchów w przyrodzie i dla człowieka.

 

Na następną lekcję, czyli 4 maja kwietnia sprawdzę zadanie u losowo wybranych uczniów.

 Proszę się spodziewać wiadomości na e-dzienniku między godz.8:00, a 10:00. Jeśli spotkamy się w szkole, to zadanie sprawdzę w klasie.

 



Poniedziałek, 04.05.2020 r.

Lekcja nr 3 wg planu klasy

 

Temat lekcji: Różnorodność roślin. Paprotniki.

 

Przeczytaj w podręczniku tekst dotyczący ogólnej budowy paprotników, następnie zapisz 1 i 2 pkt. notatki.

  1. Podział paprotników

a) paprocie

b) skrzypy

c) widłaki

Zapamiętaj!!! Paprotniki i paprocie, to nie to samo.

  1. Cechy wspólna paprotników 

Występowanie 2 rodzajów liści:

- asymilacyjne (odpowiadają za przeprowadzanie fotosyntezy, czyli za produkcję pokarmu dla rośliny),

- zarodnionośne (na których powstają zarodnie z zarodnikami- służą do rozmnażania bezpłciowego)

Niektóre paprotniki mają liście pełniące obie funkcje.

Teraz zapoznamy się z budową poszczególnych grup paprotników.

Najpierw PAPROCIE.

Zapiszcie następny punkt notatki:

  1. Budowa paproci

Proszę poszukać w dostępnych Ci źródłach schemat przedstawiający budowę paproci, odpowiednio go zmniejszyć, wydrukować i wkleić do zeszytu.

 

Teraz zapoznajcie się z rysunkami przedstawiającymi budowę skrzypów i widłaków.

Skrzypy to rośliny, które powszechnie występują, pewnie każdy z Was widział skrzyp.

W przypadku widłaków sprawa jest bardziej skomplikowana. Są to rośliny, które zazwyczaj występują w lasach. Bardzo wolno rosną i wszystkie są objęte ochroną gatunkową.

Wykonajcie ćwicz. 3a,b w Zeszycie ćwiczeń

 

Obejrzyj filmik: https://www.youtube.com/watch?v=LgSU-pdp628

Zadanie

Wykonaj ćwiczenie 3 c w Zeszycie ćwiczeń.

Opisz – najlepiej w formie punktów (na podstawie tekstu w podręczniku) znaczenie paprotników w przyrodzie i dla człowieka.

 

11 maja,w godzinach rannych 8:00- 10:00 proszę się spodziewać kontroli zadania.


 

Biologia kl. 5a

Poniedziałek, 11. 05. 2020r.- lekcja on-line

Lekcja nr 3 wg planu klasy

 

Temat lekcji: Różnorodność roślin. Nagonasienne.

 

Na ten temat przeznaczyłam 2 jednostki lekcyjne.

 

  1. Przypomnienie budowy zewnętrznej roślin- wprowadzenie do lekcji.
  2. Różnice między mszakami i paprotnikami, a roślinami nasiennymi- krótki wykład

    nauczyciela- zapisanie 1 pkt-u notatki. Ćwicz. 1, 2- Zeszyt ćwiczeń

  1. Podział roślin nasiennych- zapisanie 2 pkt-u notatki.
  2. Charakterystyka roślin nagonasiennych- zapoznanie się uczniów z treściami z podręcznika-

    str.130, zwrócenie uwagi na pojęcie „zimozielone”. Ćwicz. 3-6.

 

Notatka do zeszytu ucznia.

  1. Cechy charakterystyczne roślin nasiennych.

– wytwarzanie organów roślinnych: korzeń, łodyga, liście, KWIATY, NASIONA

KWIAT- służy do rozmnażania płciowego.

NASIENIE- zapewnia roślinie przetrwanie i umożliwia rozprzestrzenianie się- zawiera zawiązek nowej rośliny.

  1. Rośliny nasienne- podział.

- rośliny nagonasienne

- rośliny okrytonasienne

 

Zadanie

Utarło się przekonanie, że drzewa iglaste (z wyjątkiem modrzewia, którego miękkie igły pozbawione warstwy ochronnej opadają każdej jesieni) nie zrzucają liści na zimę. Skąd w takim razie bierze się gruba warstwa igliwia w lesie świerkowym lub sosnowym?

 Zadanie proszę zrobić na 18 maja. W tym dniu rano, między 8:00, a 10:00 napiszę do kilku uczniów wiadomość na e-dzienniku.

 



Biologia

Poniedziałek, 18. 05. 2020r.

Lekcja nr 3 wg planu klasy

 

Temat lekcji: Różnorodność roślin. Nagonasienne c.d.

Dzisiejsza lekcja jest kontynuacją poprzedniej (z dn. 11maja)

Zapoznaj się z budową sosny- podręcznik str. 131. Zapisz 3 pkt notatki, a następnie wykonaj ćwicz. 7 a,b,c  w Zeszycie ćwiczeń.

Zapoznaj się z treściami zamieszczonymi na str: https://epodreczniki.pl/a/nagonasienne/DEi6p4Sl1 - temat: 3.Rozmnażanie sosny, przyjrzyj się zamieszczonej tam infografice.

Na tej samej stronie: https://epodreczniki.pl/a/nagonasienne/DEi6p4Sl1w temacie: 4. Sosna jako roślina wiatropylna i wiatrosiewna. Obejrzyj zamieszczoną animację dotyczącą cyklu rozwojowego sosny.

Zapoznaj się z charakterystyką naszych krajowych gatunków drzew i krzewów iglastych (podręcznik, str. 134-135).

 

Notatka do zeszytu:

  1. Budowa rośliny nagonasiennej, na przykładzie sosny.
  2. a) korona, na którą składają się:

- łodyga, w formie pnia, pokrytego grubą warstwą kory (tkanka okrywająca-korek),

- liście, w postaci długich igieł

- kwiatostany: męski (żółty) i żeński (mały, czerwony).

 

Zadanie dla chętnych uczniów:

Po przeanalizowaniu infografiki i przeczytaniu tekstu zamieszczonego na podanej wyżej stronie odpowiedz na polecenie.

Polecenie:

Podaj co najmniej dwa powody, dla których szyszki męskie wyrastają w pobliżu końca gałązek, a nie w głębi korony.

Uczniów, którzy zrobią to zadanie proszę o wysłanie do mnie do dnia 25 maja, do godz. 8:00.

 

Zadanie dla wszystkich uczniów.

Polecenie:

Wymień nazwy krajowych roślin iglastych, których dojrzałe szyszki możesz zebrać do swojej kolekcji. Czy możesz skompletować szyszki wszystkich gatunków? Uzasadnij swoją odpowiedź.

Zadania należy wykonać na następną lekcję, czyli 25 maja. Sprawdzę niektórym uczniom według znanych Wam już zasad. Proszę sprawdzać wiadomości na e-dzienniku.

 



 Biologia kl. 5a

Poniedziałek, 25. 05. 2020r.- lekcja on-line

Lekcja nr 3 wg planu klasy

 

Temat lekcji: Różnorodność roślin. Okrytonasienne

 

1.Przypomnienie cech roślin nasiennych oraz funkcji organów roślinnych.

  1. Cechy roślin okrytonasiennych: wytwarzanie kwiatów i owoców, które służą do rozprzestrzeniania się roślin.
  2. Budowa kwiatu rośliny okrytonasiennej.
  3. Zapoznanie z grafiką przedstawioną w podręczniku, na str.138- uczniowie wykonują schematyczny rysunek w zeszytach. Zapisują znaczenie pojęcia: Kwiat obupłciowy.
  4. Wykład nauczyciela (poparty materiałami z platformy epodręczniki.pl) poświęcony roli poszczególnych elementów budujących kwiat.
  5. Prezentacja multimedialna: https://prezi.com/8wrckt-xye0d/budowa-kwiatu/
  6. Wspólne rozwiązanie zadań 1-3 w Zeszycie ćwiczeń.

 

Notatka do zeszytu ucznia:

  1. Rośliny okrytonasienne- podział (ze względu na rodzaj łodygi)
  2. zielne- mają delikatne łodygi, które obumierają na zimę,
  3. drzewiaste- ich łodygę pokrywa kora, są to rośliny wieloletnie.
  4. Budowa kwiatu rośliny okrytonasiennej.

                 (rys)

 

KWIAT OBUPŁCIOWY- kwiat, który zawiera słupki o pręciki.

 



Poniedziałek, 08. 06. 2020r.- lekcja on-line

Lekcja nr 3 wg planu klasy

 

Temat lekcji: Różnorodność roślin. Okrytonasienne c.d. Lekcja on-line

 

Dzisiejsza lekcja jest kontynuacją lekcji z 25 maja.

Proszę dopisać do tamtej lekcji datę dzisiejszą.

  1. Analiza schematu zamieszczonego w podręczniku na str. 139, zapis w zeszycie kolejnych etapów rozmnażania się roślin okrytonasiennych. Przypomnienie różnicy między zapyleniem, a zapłodnieniem.
  2. Sposoby zapylania roślin.

Aby z kwiatu powstał owoc, roślina musi zostać zapylona. W procesie tym biorą udział najczęściej wiatr lub zwierzęta.

Które rośliny są wybierane przez zwierzęta?

  1. Zapoznanie uczniów z grafikami przedstawionymi na str. 140-141- w podręczniku i porównanie (w zeszycie) cechroślin zapylanych przez zwierzęta i wiatr- przerysowanie i uzupełnienie zamieszczonej w punkcie 4 tabeli.
  2. Zapoznanie z rodzajami kwiatostanów. Wyjaśnienie pojęcia KWIATOSTAN (5 pkt), a następnie przerysowanie do zeszytu rodzajów kwiatostanów

Notatka do zeszytu ucznia:

  1. Rozmnażanie roślin okrytonasiennych- etapy.
  2. Sposoby zapylania roślin- porównanie

 

Cechy roślin

(wygląd i właściwości)

 

zapylanych przez wiatr

zapylanych przez zwierzęta

okwiat

 

 

 

pręciki i słupki

pręciki-

słupki-

typowej budowy i wielkości

pyłek

 

 

 

  1. Kwiatostan i jego rodzaje.

KWIATOSTAN-

 

Na koniec lekcji wykonaj ćwiczenie:http://biologia.stencel.info/botanika_5.htm

 


Poniedziałek, 15. 06. 2020r.

Lekcja nr 3 wg planu klasy

 

Temat lekcji: Rozprzestrzenianie się roślin nasiennych.

  1. Przypomnij sobie z ostatniej lekcji:Budowa kwiatu rośliny okrytonasiennej. Jak rozmnażają się rośliny nasienne?
  2. Budowa owocu- zapoznaj się ze schematem- podręcznik, str. 143. Przeczytaj z podręcznika o funkcjiach nasienia i owocni. Zapisz pierwszy punkt notatki.
  3. Podział owoców (ze względu na formę owocni) na:

-SUCHE,

-MIĘSISTE.

Prezentacja przykładów owoców suchych i mięsistych. Zapis kolejnego punktu notatki.

https://prezi.com/p/yikh6kxw3ggu/typy-owocow/

  1. Sposoby rozprzestrzeniania się owoców.

Zapoznaj się ze sposobami rozprzestrzeniania się owoców roślin okrytonasiennych- Podręcznik str. 144 i zastanów się, co decyduje o tym, że niektóre owoce są przenoszone przez wiatr, inne przez zwierzęta, a jeszcze inne przez wodę.

  1. Budowa i kiełkowanie nasion. Przyjrzyj się schematowi zamieszczonemu w podręczniku- str. 145, zwróć uwagę na kolejność pojawiających się organów roślinnych.
  2. Rozmnażanie wegetatywne roślin. Przypomnienie sobie przykłady przekształceń organów roślinnych, które biorą udział w rozmnażaniu wegetatywnym. Zapisanie 3 pkt-u notatki.

 

Notatka do zeszytu ucznia.

  1. Budowa owocu.

OWOCNIA- chroni nasiona, pomaga w ich rozprzestrzenianiu.

NASIONO- zawiera zarodek- zawiązek przyszłej rośliny, otoczony jest łupiną nasienną.

  1. Podział owoców: suche, mięsiste.
  2. Rozmnażanie wegetatywne- sposób rozmnażania za pomocą fragmentów rośliny rodzicielskiej, najczęściej przekształconych pędów: rozłogów, bulw, kłączy, cebul.

 

Zadanie.

Na następną lekcję, czyli 22 czerwca wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zadania 1-5.

 


Poniedziałek, 22. 06. 2020r.- lekcja on-line

Lekcja nr 3 wg planu klasy

 

Temat lekcji: Znaczenie i przegląd roślin okrytonasiennych. Lekcja on-line.

 

Rośliny nasienne to najliczniejsza grupa roślin występujących na Ziemi. Mają one ogromne znaczenie w przyrodzie i w życiu codziennym człowieka, choćby z tego powodu, że są podstawą naszego pożywienia, służą do wyrobu różnych przedmiotów.

Zapoznanie się z tekstem w podręczniku, str. 148, 149. Zapisanie w zeszycie notatki.

Wykonanie ćwicz. 1-5 w Zeszycie ćwiczeń.

 

Zadanie

Pójdź do lasu, zbierz kolekcję liści różnych drzew liściastych (przynajmniej 10) i krzewów liściastych (przynajmniej 8) przygotuj liście do wykonania zielnika. Na stronie: http://www.bezogrodek.com/2015/10/poradnik-jak-zrobic-zielnik.html# znajdziesz dokładną instrukcję, jak bobrze wykonać zielnik. Jest to zadanie długoterminowe, dlatego zachowaj swoją pracę do września. Na początku VI klasy ocenię wykonanie zielnika- estetykę oraz sprawdzę Waszą znajomość roślin zamieszczonych w zielniku.

 

 

Notatka do zeszytu ucznia.

  1. Znaczenie roślin okrytonasiennych w przyrodzie.

- środowisko życia i źródło pokarmu dla zwierząt,

- pochłaniają dwutlenek węgla, produkują tlen (w procesie fotosyntezy),

- oczyszczają powietrze z pyłów i gazów,

- zatrzymują wodę z opadów.

  1. Znaczenie roślin okrytonasiennych dla człowieka.

- źródło pokarmu (mąka, cukier, owoce, warzywa, przyprawy),

- surowiec do produkcji leków i kosmetyków,

- surowiec do produkcji wyrobów i przedmiotów drewnianych, np. papier, meble,

- surowiec do produkcji paszy dla zwierząt gospodarskich,

- znaczenie estetyczne (upiększają parki, ogrody, dekorują mieszkania).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.