- Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Liść- wytwórnia pokarmu.
Przeczytaj tekst dotyczący tematu lekcji a następnie odpowiedz pisemnie w zeszycie na pytania postawione pod tekstem (Ćwiczenia- str. 109). Uwaga!!! Zmiana zadania nr 2. Napisz po 3 przykłady roślin, u których występują liście pojedyncze i złożone. Wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zadania dotyczące tematu lekcji.
- Przygotuj się do sprawdzenia stopnia opanowania zadanego materiału. Przygotuj się również do zaległej (zapowiedzianej na poniedziałek 16. 03.) kartkówki z tematu: Tkanki roślinne.
Na opracowanie tych zadań masz czas do 25 marca
W razie pytań proszę kontaktować się ze mną przez e-dziennik.
Środa, 01. 04. 2020r.
lekcja nr 3 wg planu klasy
Zapisz w zeszycie temat następnej lekcji: Podsumowanie działu IV. Tkanki i organy roślinne.
Dzisiejsza lekcja oparta będzie na ćwiczeniach interaktywnych, które są dostępne na Platformie LearningApps.org
Na rozgrzewkę wykonajcie proszę zadanie polegające na grupowaniu wiedzy
https://learningapps.org/3014840
sprawdź poprawne odpowiedzi i powtórz ćwiczenie jeszcze raz, powtarzaj do momentu aż wykonasz je bezbłędnie. Tę wskazówkę zastosuj do wszystkich ćwiczeń, jakie będziesz dzisiaj wykonywał.
Następne ćwiczenie:
https://learningapps.org/3014859
I jeszcze jedno z tkanek:
https://learningapps.org/3014952
Następnie rozwiąż krzyżówkę na temat funkcji poszczególnych organów roślinnych.
https://learningapps.org/1373024
Kiedy wykonasz wszystkie ćwiczenia i opanujesz odpowiedzi do perfekcji przerysuj do zeszytu schemat dotyczący organów roślinnych (Podręcznik str. 111).
Środa, 08. 04. 2020r.
Lekcja nr 3 wg planu klasy
Temat lekcji dzisiejszej: Różnorodność roślin. Mchy.
Zapewne podczas swoich codziennych obserwacji nieraz widziałeś mech i wiesz, że są to rośliny, które spotkać można w zacienionych i wilgotnych miejscach. Porastają zacienione płoty, murki, dachy, korę drzew itp. miejsca.
Zapiszcie do zeszytów 1 punkt:
- Budowa mchu, a następnie przerysujcie do zeszytu rysunek zamieszczony w podręczniku, na str. 116 (wraz z opisem)- rysunek wykonajcie ołówkiem, nie kolorujcie go!
Następnie zapoznajcie się z cyklem rozwojowym mchu- schemat zamieszczony jest na str. 117.
Na wasze adresy e-mailowe wyślę załącznik, który obrazuje ten proces. Proszę go wydrukować i wkleić do zeszytu pod 2 punktem notatki:
- Cykl rozwojowy mchu.
Proszę pod rysunkiem wyjaśnić pojęcie ZAPŁODNIENIE i ZYGOTA.
Proszę obejrzeć prezentację multimedialną, w której omówiono cykl rozwojowy mchu. Są tam też zamieszczone inne treści dotyczące dzisiejszego tematu lekcji, np. znaczenie mchów, czy przegląd mchów. https://slideplayer.pl/slide/403885/
Spotkacie się tam też z określeniami, które wychodzą poza podstawę programową dla kl. V, np. SPOROFIT, czy GAMETOFIT.
Nie jest to wiedza szczególnie tajemna ani trudna.
Dla zainteresowanych:
Sporofit- to ta część rośliny, która rozmnaża się w sposób bezpłciowy- przez zarodniki. W przypadku mchu jest to bezlistna łodyżka, która wyrasta z ulistnionej łodyżki. Na szczycie tej łodyżki znajduje się zarodnia z zarodnikami.
Gametofit – to ta część rośliny, która rozmnaża się w sposób płciowy.W przypadku mchu jest to ulistniona łodyżka, na szczycie której występują: rodnia (produkująca komórki jajowe) i plemnia (produkująca plemniki). W rodzi dochodzi do zapłodnienia.
Proszę obejrzeć całą prezentację ko końca ( nie zatrzymujcie się na slajdzie nr.7).
Na zadanie proszę wypisać z podręcznika znaczenie mchów w przyrodzie i dla człowieka.
Na następną lekcję, czyli 15 kwietnia sprawdzę zadanie u losowo wybranych uczniów.
Proszę się spodziewać wiadomości na e-dzienniku między godz.8:00, a 10:00.
Środa, 15. 04. 2020r, 22. 04. 2020r.
Lekcja nr 3 wg planu klasy
Temat lekcji: Różnorodność roślin. Paprotniki.
Na ten temat przeznaczyłam 2 jednostki lekcyjne.
Przeczytaj w podręczniku tekst dotyczący ogólnej budowy paprotników, następnie zapisz 1 i 2 pkt. notatki.
- Podział paprotników
a) Paprocie
b)Skrzypy
c)Widłaki
Zapamiętaj!!! Paprotniki i paprocie, to nie to samo.
- Cecha wspólna paprotników
a) Występowanie 2 rodzajów liści:
- asymilacyjne ( odpowiadają za przeprowadzanie fotosyntezy, czyli za produkcję pokarmu dla rośliny),
- zarodnionośne ( na których powstają zarodnie z zarodnikami- służą do rozmnażania bezpłciowego)
Niektóre paprotniki mają liście pełniące obie funkcje.
Teraz zapoznamy się z budową poszczególnych grup paprotników.
Najpierw PAPROCIE.
Zapiszcie następny punkt notatki:
- Budowa paproci
Proszę poszukać w dostępnych Ci źródłach schemat przedstawiający budowę paproci, odpowiednio go zmniejszyć, wydrukować i wkleić do zeszytu.
Teraz zapoznajcie się z rysunkami przedstawiającymi budowę skrzypów i widłaków.
Skrzypy to rośliny, które powszechnie występują, pewnie każdy z Was widział skrzyp.
W przypadku widłaków sprawa jest bardziej skomplikowana. Są to rośliny, które zazwyczaj występują w lasach. Bardzo wolno rosną i wszystkie są objęte ochroną gatunkową.
Wykonajcie ćwicz. 3 w Zeszycie ćwiczeń
Obejrzyj filmik: https://www.youtube.com/watch?v=LgSU-pdp628
Zadanie (na 22 kwietnia)
Wykonaj ćwiczenie 3 c w Zeszycie ćwiczeń.
Zadanie (na 29 kwietnia)
Opisz – najlepiej w formie punktów (na podstawie tekstu w podręczniku) znaczenie paprotników w przyrodzie i dla człowieka.
W godzinach rannych 8:00- 10:00 proszę się spodziewać kontroli zadania.
Środa, 29. 04. 2020r- lekcja on-line
Lekcja nr 3 wg planu klasy
Temat lekcji: Różnorodność roślin. Nagonasienne.
Na ten temat przeznaczyłam 2 jednostki lekcyjne.
- Przypomnienie budowy zewnętrznej roślin- wprowadzenie do lekcji.
- Różnice między mszakami i paprotnikami, a roślinami nasiennymi- krótki wykład
nauczyciela- zapisanie 1 pkt-u notatki. Ćwicz. 1, 2- Zeszyt ćwiczeń
- Podział roślin nasiennych- zapisanie 2 pkt-u notatki.
- Charakterystyka roślin nagonasiennych- zapoznanie się uczniów z treściami z podręcznika-
str.130, zwrócenie uwagi na pojęcie „zimozielone”. Ćwicz. 3-6.
Zadanie
Utarło się przekonanie, że drzewa iglaste (z wyjątkiem modrzewia, którego miękkie igły pozbawione warstwy ochronnej opadają każdej jesieni) nie zrzucają liści na zimę. Skąd w takim razie bierze się gruba warstwa igliwia w lesie świerkowym lub sosnowym?
Zadanie proszę zrobić na 6 maja. W tym dniu rano, między 8:00, a 10:00 napiszę do kilku uczniów wiadomość na e-dzienniku.
Środa, 06. 05. 2020r.
Lekcja nr 3 wg planu klasy
Temat lekcji: Różnorodność roślin. Nagonasienne c.d.
Dzisiejsza lekcja jest kontynuacją poprzedniej (z dn. 29 kwietnia)
Zapoznaj się z budową sosny- podręcznik str. 131. Zapisz 3 pkt notatki, a następnie wykonaj ćwicz. 7 a,b,c w Zeszycie ćwiczeń.
Zapoznaj się z treściami zamieszczonymi na str:
https://epodreczniki.pl/a/nagonasienne/DEi6p4Sl1 - temat: 3. Rozmnażanie sosny, przyjrzyj się zamieszczonej tam infografice.
Na tej samej stronie: https://epodreczniki.pl/a/nagonasienne/DEi6p4Sl1 w temacie: 4. Sosna jako roślina wiatropylna i wiatrosiewna. Obejrzyj zamieszczoną animację dotyczącą cyklu rozwojowego sosny.
Zapoznaj się z charakterystyką naszych krajowych gatunków drzew i krzewów iglastych (podręcznik, str. 134-135).
Notatka do zeszytu:
- Budowa rośliny nagonasiennej, na przykładzie sosny.
- a) korona, na którą składają się:
- łodyga, w formie pnia, pokrytego grubą warstwą kory (tkanka okrywająca-korek),
- liście, w postaci długich igieł
- kwiatostany: męski (żółty) i żeński (mały, czerwony).
Zadanie dla chętnych uczniów:
Po przeanalizowaniu infografiki i przeczytaniu tekstu zamieszczonego na podanej wyżej stronie odpowiedz na polecenie.
Polecenie:
Podaj co najmniej dwa powody, dla których szyszki męskie wyrastają w pobliżu końca gałązek, a nie w głębi korony.
Uczniów, którzy zrobią to zadanie proszę o wysłanie do mnie do dnia 13 maja, do godz. 8:00.
Zadanie dla wszystkich uczniów.
Polecenie:
Wymień nazwy krajowych roślin iglastych, których dojrzałe szyszki możesz zebrać do swojej kolekcji. Czy możesz skompletować szyszki wszystkich gatunków? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Zadania należy wykonać na następną lekcję, czyli 13 maja. Sprawdzę niektórym uczniom według znanych Wam już zasad. Proszę sprawdzać wiadomości na e-dzienniku.
Biologia kl. 5b
Środa, 13. 05. 2020r. - lekcja on-line.
Lekcja nr 3 wg planu klasy
Temat lekcji: Różnorodność roślin. Okrytonasienne
1.Przypomnienie cech roślin nasiennych oraz funkcji organów roślinnych.
- Cechy roślin okrytonasiennych: wytwarzanie kwiatów i owoców, które służą do rozprzestrzeniania się roślin.
- Budowa kwiatu rośliny okrytonasiennej.
- Zapoznanie z grafiką przedstawioną w podręczniku, na str.138- uczniowie wykonują schematyczny rysunek w zeszytach. Zapisują znaczenie pojęcia: Kwiat obupłciowy.
- Wykład nauczyciela (poparty materiałami z platformy epodręczniki.pl) poświęcony roli poszczególnych elementów budujących kwiat.
- Prezentacja multimedialna: https://prezi.com/8wrckt-xye0d/budowa-kwiatu/
- Wspólne rozwiązanie zadań 1-3 w Zeszycie ćwiczeń.
Notatka do zeszytu ucznia:
- Rośliny okrytonasienne- podział (ze względu na rodzaj łodygi)
- zielne- mają delikatne łodygi, które obumierają na zimę,
- drzewiaste- ich łodygę pokrywa kora, są to rośliny wieloletnie.
- Budowa kwiatu rośliny okrytonasiennej.
(rys)
KWIAT OBUPŁCIOWY- kwiat, który zawiera słupki o pręciki.
Biologia
Środa, 20. 05. 2020r.
Lekcja nr 3 wg planu klasy
Temat lekcji: Różnorodność roślin. Okrytonasienne c.d.
Dzisiejsza lekcja jest kontynuacją lekcji z 13 maja.
Proszę dopisać do tamtej lekcji datę dzisiejszą.
Zapoznaj się ze schematem zamieszczonym w podręczniku na str. 139, a następnie zapisz w zeszycie kolejne etapy rozmnażania się roślin okrytonasiennych. Przypomnij sobie różnicę między zapyleniem, a zapłodnieniem.
Następnym punktem dzisiejszej lekcji są: Sposoby zapylania roślin.
Aby z kwiatu powstał owoc, roślina musi zostać zapylona. W procesie tym biorą udział najczęściej wiatr lub zwierzęta.
Które rośliny są wybierane przez zwierzęta?
Zapoznaj się z grafikami przedstawionymi na str. 140-141- w podręczniku i porównaj (w zeszycie) cechy roślin zapylanych przez zwierzęta i wiatr- przerysuj i uzupełnij zamieszczoną w punkcie 4 tabelę.
Zapoznaj się z rodzajami kwiatostanów. Wyjaśnij, co to jest kwiatostan (5 pkt), a następnie przerysuj do zeszytu rodzaje kwiatostanów
Notatka do zeszytu ucznia:
- Rozmnażanie roślin okrytonasiennych- etapy.
- Sposoby zapylania roślin- porównanie
Cechy roślin (wygląd i właściwości)
|
zapylanych przez wiatr |
zapylanych przez zwierzęta |
okwiat |
|
|
pręciki i słupki |
pręciki- słupki- |
typowej budowy i wielkości |
pyłek |
|
|
- Kwiatostan i jego rodzaje.
KWIATOSTAN-
Na koniec lekcji wykonaj ćwiczenie:http://biologia.stencel.info/botanika_5.htm
Biologia kl. 5b
Środa, 27. 05. 2020r.- lekcja on-line
Lekcja nr 3 wg planu klasy
Temat lekcji: Rozprzestrzenianie się roślin nasiennych.
- Przypomnienie wiadomości z ostatniej lekcji- Budowa kwiatu rośliny okrytonasiennej. Jak rozmnażają się rośliny nasienne?
- Budowa owocu- prezentacja schematu. Określenie funkcji nasienia i owocni. Zapis pierwszego punktu notatki.
- Podział owoców (ze względu na formę owocni) na:
-SUCHE,
-MIĘSISTE.
Prezentacja przykładów owoców suchych i mięsistych. Zapis kolejnego punktu notatki.
https://prezi.com/p/yikh6kxw3ggu/typy-owocow/
- Sposoby rozprzestrzeniania się owoców.
Zapoznaj się ze sposobami rozprzestrzeniania się owoców roślin okrytonasiennych- Podręcznik str. 144 i zastanów się, co decyduje o tym, że niektóre owoce są przenoszone przez wiatr, inne przez zwierzęta, a jeszcze inne przez wodę.
- Budowa i kiełkowanie nasion. Przyjrzyj się schematowi zamieszczonemu w podręczniku- str. 145, zwróć uwagę na kolejność pojawiających się organów roślinnych.
- Rozmnażanie wegetatywne roślin. Przypomnienie przykładów przekształceń organów roślinnych, które biorą udział w rozmnażaniu wegetatywnym. Zapisanie trzeciego punktu notatki.
Notatka do zeszytu ucznia.
- Budowa owocu.
OWOCNIA- chroni nasiona, pomaga w ich rozprzestrzenianiu.
NASIONO- zawiera zarodek- zawiązek przyszłej rośliny, otoczony jest łupiną nasienną.
- Podział owoców: suche, mięsiste.
- Rozmnażanie wegetatywne- sposób rozmnażania za pomocą fragmentów rośliny rodzicielskiej, najczęściej przekształconych pędów: rozłogów, bulw, kłączy, cebul.
Zadanie.
Na następną lekcję, czyli 3 czerwca wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zadania 1-5.
Środa, 03. 06. 2020r.
Lekcja nr 3 wg planu klasy
Temat lekcji: Znaczenie i przegląd roślin okrytonasiennych.
Rośliny nasienne to najliczniejsza grupa roślin występujących na Ziemi. Mają one ogromne znaczenie w przyrodzie i w życiu codziennym człowieka, choćby z tego powodu, że są podstawą naszego pożywienia, służą do wyrobu różnych przedmiotów.
Zapoznaj się z tekstem w podręczniku, str. 148, 149. Zapisz w zeszycie notatkę.
Wykonaj ćwicz. 1-5 w Zeszycie ćwiczeń.
Zadanie
Pójdź do lasu, zbierz kolekcję liści różnych drzew liściastych (przynajmniej 10) i krzewów liściastych (przynajmniej 8) przygotuj liście do wykonania zielnika. Na stronie:http://www.bezogrodek.com/2015/10/poradnik-jak-zrobic-zielnik.html# znajdziesz dokładną instrukcję, jak bobrze wykonać zielnik. Jest to zadanie długoterminowe, dlatego zachowaj swoją pracę do września. Na początku VI klasy ocenię wykonanie zielnika- estetykę oraz sprawdzę Waszą znajomość roślin zamieszczonych w zielniku. Ze szczegółami zapoznam Was na następnej lekcji- on-line (10 czerwca).
Notatka do zeszytu ucznia.
- Znaczenie roślin okrytonasiennych w przyrodzie.
- środowisko życia i źródło pokarmu dla zwierząt,
- pochłaniają dwutlenek węgla, produkują tlen (w procesie fotosyntezy),
- oczyszczają powietrze z pyłów i gazów,
- zatrzymują wodę z opadów.
- Znaczenie roślin okrytonasiennych dla człowieka.
- źródło pokarmu (mąka, cukier, owoce, warzywa, przyprawy),
- surowiec do produkcji leków i kosmetyków,
- surowiec do produkcji wyrobów i przedmiotów drewnianych, np. papier, meble,
- surowiec do produkcji paszy dla zwierząt gospodarskich,
- znaczenie estetyczne (upiększają parki, ogrody, dekorują mieszkania).
Środa, 10. 06. 2020r.- lekcja on-line
Lekcja nr 3 wg planu klasy
Temat lekcji: Podsumowanie działu. Różnorodność roślin. Lekcja on-line.
- Przypomnienie najważniejszych pojęć poznanych w trakcie poznawania różnorodności roślin.
- Wspólne rozwiązanie zadań w przygotowanej przez nauczyciela Karcie pracy. Karty wysłane na Wasze adresy e-mail.
- Wykonanie zadań w Zeszycie ćwiczeń.