1. Uzupełnij w zeszycie notatkę do tematu: Budowa i funkcjonowanie układu dokrewnego/ hormonalnego. o następujące treści:
  • Na czym polega swoiste działanie hormonów;
  • Co oznacza, że hormony działają antagonistycznie? podaj przykład takiego działania;
  • W jaki sposób hormon rozpoznaje komórkę, do której ma trafić?

             Przeanalizuj schemat antagonistycznego działania hormonów (podręcznik- str.169)

             i zapoznaj się z mechanizmem działania insuliny i glukagonu.

  1. Zapisz w zeszycie następny temat lekcji: Zaburzenia funkcjonowania układu hormonalnego.

Przeczytaj w podręczniku tekst dotyczący tematu lekcji.

Opracuj tabelę, w której przedstawisz skutki (choroby) wywołane nadczynnością i niedoczynnością przysadki mózgowej, tarczycy, przytarczyc, nadnerczy, trzustki. W razie potrzeby skorzystaj z innych, niż podręcznik źródeł wiedzy, np. Internet.

  1. Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Budowa i rola układu nerwowego.

Przeczytaj w podręczniku tekst dotyczący tematu lekcji. Opracuj notatkę wg punktów:

  • Funkcje układu nerwowego.
  • Układ nerwowy- budowa (schemat, str. 173)
  • Budowa neuronu/ komórki nerwowej (rys. str. 175)
  • Droga impulsów nerwowych w neuronie (rys. str. 175, na samym dole).

Przygotuj się do sprawdzenia stopnia opanowania zadanego materiału.

Sprawdzian, który był zaplanowany na 13 marca napiszecie na najbliższej lekcji, miejmy nadzieję, że będzie to 27 marca.

Na opracowanie tych zadań masz czas do 25 marca.

W razie pytań proszę się kontaktować ze mną przez e-dziennik.


Piątek, 27. 03. 2020r.

lekcja nr 2 wg planu klasy

Pod ostatnim tematem lekcji: Zaburzenia funkcjonowania układu dokrewnego (do którego robiliście samodzielnie notatkę) proszę dołączyć kartę pracy. Kartę wysyłam na podane przez Was adresy e-mailowe. Proszę je uzupełnić, wydrukować i wkleić do zeszytu. Zadanie proszę wykonać na następną e-lekcję, tj. 31. O3. 2020r.

W tym dniu rano do kilku wybranych losowo uczniów wyślę wiadomość przez e- dziennik, żeby przesłali mi na e-maila z wykonanym zadaniem z dalszymi instrukcjami.

Aby lepiej zrozumieć działanie układu hormonalnego zachęcam do obejrzenia na YouTube animacji na temat funkcjonowania tarczycy.

https://www.youtube.com/watch?v=0Qm7DokKXVM


Wtorek, 31. 03. 2020r.

lekcja nr 5 wg planu klasy

Na początek, jako wprowadzenie do lekcji proszę wykonać ćwiczenie zamieszczone na platformie LearningApps. org https://learningapps.org/9453514

Do tematu  lekcji: Budowa i rola układu nerwowego proszę wykonać krzyżówkę tematyczną, której hasło będzie brzmieć NEUROPRZEKAŹNIK ( hasła w krzyżówce powinny być związane z tematem lekcji), a następnie wyjaśnij jego znaczenie.

Dla lepszego zrozumienia treści związanych z tematem proszę obejrzeć 15 minutowy filmik,

https://www.youtube.com/watch?v=o_xToYRrH4M

a w jego trakcie odpowiedzieć na następujące pytania:

  1. Podaj 2 najważniejsze cechy komórki nerwowej,
  2. Co to jest „drzewo dendrytyczne” i jaka jest jego rola?
  3. Czy otoczki mielinowe przewodzą prąd?
  4. Komórki glejowe- Jaka jest ich rola w budowie komórki nerwowej?

Zadanie proszę wykonać na następną lekcję, czyli 3 kwietnia. Rano przez  e-dziennik, napiszę do wybranych uczniów i poproszę o przesłanie mi scanu lub zdjęcia zadania.

 

Piątek, 03. 04. 2020r.

lekcja nr 5 wg planu klasy

Na początek, jako wprowadzenie do lekcji proszę obejrzeć na YouTube filmik, na którym w przystępny sposób omówiona została budowa i funkcje ośrodkowego okładu nerwowego.

https://www.youtube.com/watch?v=xy_HG_EdxD4

Teraz zapisz temat nowej lekcji: Ośrodkowy układ nerwowy.

Przeczytaj tekst w podręczniku do tematu lekcji  i zapisz 1 punkt notatki:

  1. Ośrodkowy układ nerwowy- budowa.
  2. mózgowie:

- mózg

- móżdżek

- pień mózgu

  1. B) rdzeń kręgowy.

Wypisz z podręcznika funkcje mózgu, móżdżku i pnia mózgu oraz rdzenia kręgowego

Obejrzyj krótki filmik, na którym szczegółowo przedstawiono budowę ośrodkowego układu nerwowego.

https://www.youtube.com/watch?v=NM3sp49sW_I

Zeby sprawdzić, co zapamiętałeś z lekcji wykonaj ćwiczenia, powtarzaj ćwiczenia do momentu, aż nie popełnisz błędu.

https://learningapps.org/6236570

https://learningapps.org/9616602


 Wtorek, 07. 04. 2020r.

lekcja nr 5 wg planu klasy

 

Jako powtórzenie z ostatniej lekcji proszę wykonać ćwiczenie 2, 3, 4:

https://epodreczniki.pl/a/czynnosci-osrodkowego-ukladu-nerwowego/DyIidwFvA

 

Zapisz nowy temat lekcji: Obwodowy układ nerwowy.

 

(Temat jest dosyć obszerny, dlatego zaplanowałam go na 2 jednostki lekcyjne. Proszę przy temacie zapisać dwie daty.) Nie będę zamieszczać jeszcze raz tej lekcji na eNauczaniu. Pamiętajcie, to jest temat na 7 i 17 kwietnia!

 

Przeczytaj tekst z podręcznika dotyczący rodzajów nerwów a następnie wykonaj ćwiczenie:

https://learningapps.org/display?v=pov65039n18

Przeczytaj dalszy ciąg tekstu: Łuk odruchowy, a następnie wykonaj ćwiczenie:

https://learningapps.org/display?v=puo94uu4n18

Przeczytaj tekst dotyczący rodzajów odruchów, wykonaj ćwiczenie:

https://learningapps.org/display?v=poqrfpn2v18

Wykonaj „Obserwację 1- Badanie czasu reakcji” i „Obserwację 2- Badanie wydzielania śliny pod wpływem drażnienia śluzówki jamy ustnej”ze strony:

https://epodreczniki.pl/a/odruchy-bezwarunkowe-i-warunkowe/D1GGZ5Pra

z tej samej strony zapoznaj się z mechanizmem powstawania odruchu warunkowego u psów, który opisał Iwan Pawłow.

Zapisz w zeszycie notatkę do lekcji:

  1. Rodzaje i funkcje nerwów obwodowych.
  2. nerwy mózgowe/ czaszkowe( 12par )

- odbierają bodźce z narządów zmysłów i przekazują

  je do mózgowia,

- pobudzają do skurczu mięsnie głowy i szyi umożliwiając

 poruszanie głową, oczami i językiem, a także zmianę

 mimiki twarzy.

  1. nerwy rdzeniowe( 31 par ): szyjne (8par), piersiowe (12 par),

lędźwiowe (5 par), krzyżowe (5 par) i guziczne (1 para).

  1. Odruch- automatyczna reakcja organizmu na bodziec zewnętrzny.
  2. łuk odruchowy- droga, jaką pokonuje impuls nerwowy od

receptora do efektora,

 

  1. elementy odruchu:

- receptor

- neuron czuciowy

- neuron pośredniczący

- neuron ruchowy

- efektor

  1. c) rodzaje odruchów:

                  - bezwarunkowe,  np. kichanie

                   - warunkowe,  np. zapinanie pasów bezpieczeństwa po wejściu do

                   samochodu 

Ten temat przewidziany jest na 2 godziny lekcyjne (PATRZ -data w temacie lekcji)

Zadanie domowe.

Podaj  5 przykładów  odruchów warunkowych, innych niż w podręcznikui poznanych na lekcji.

Zadanie sprawdzę we wtorek, 21 kwietnia. Jeśli się spotkamy już w szkole, to na lekcji, jeśli przerwa w zajęciach dydaktycznych się przedłuży, to przez e-dziennik poproszę kilkoro uczniów o wysłanie mi zadania (w formie scanu lub zdjęcia).


Wtorek, 21. 04. 2020r.

lekcja nr 5 wg planu klasy

 

Na dzisiejszej lekcji poznamy pojęcie stresu oraz wpływ, jaki wywiera na nasz organizm. Nie bez znaczenia jest też umiejętność radzenia sobie ze stresem. Poznamy również choroby, które mogą się u nas rozwinąć, jeśli zaniedbamy nasz układ nerwowy.

Zapisz temat lekcji: Higiena i choroby układu nerwowego.

Na początek obejrzyjcie krótki filmik poświęcony zagadnieniu stresu

https://www.youtube.com/watch?v=7Tg81LhIFTU

 

Przeczytajz podręcznika treści ze str. 185

Zapiszw zeszytach pierwszy punkt notatki:

 

  1. Stres- reakcja, która dostosowuje organizm do nowej sytuacji, wymagającej większej aktywności.

a) Rodzaje stresu:

- pozytywny

- negatywny

b) Wpływ stresu na organizm (przykładowe reakcje)

                   - wzrost ciśnienia krwi,

                   - wzrost aktywności mózgu,

                   - wrażliwość narządów zmysłów

                   - wzrost napięcia mięśni,

                   - wzrost tempa wentylacji płuc

Przeczytaj z podręcznika o sposobach radzenia sobie ze stresem (str. 186), a następnie wypisz do zeszytu te sposoby (tylko je wymień)

Obejrzyj filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=rZgJcenU8iw

Ostatnim punktem dzisiejszej lekcji są choroby układu nerwowego.

Zapisz 2 pkt. Notatki:

  1. Choroby układu nerwowego.

Obejrzyj filmik i odpowiedz na pytania:

https://www.youtube.com/watch?v=-EVKJMxz0BM

 

  1. W jaki sposób diagnozowane są choroby układu nerwowego. Przy każdej grupie chorób dopisz po 2 przykłady takich chorób.
  2. Scharakteryzuj pisemnie jedną (dowolną) z prezentowanych na filmiku chorób. Napisz: Jaki jest to rodzaj choroby? Na czym polega? Jakie są jej objawy?

Zadanie (odpowiedzi na pytania do filmiku) wykonaj na następną lekcję, czyli 28 kwietnia. W tym dniu spodziewaj się wiadomości na e-dzienniku z prośbą o przesłanie zadania.

 

Piątek, 24. 04. 2020r.

lekcja nr 5 wg planu klasy

 

Temat lekcji: Powtórzenie działu. Regulacja nerwowo- hormonalna.

 

W poniższym filmiku w krótki i przystępny sposób zaprezentowana została budowa i funkcjonowanie układu nerwowego.

https://www.youtube.com/watch?v=Xd0-u00gxEc

 

Polecenie 1

Twój kolega chodził boso po dywanie, nadepnął na pinezkę i podskoczył. Wykorzystując ilustrację wyjaśnij, co się wydarzyło w układzie nerwowym kolegi. Wykonaj poniższe zadania.

 

Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

 

 

  1. Wyjaśnij, jaki rodzaj odruchu miał miejsce w opisanej sytuacji.
  2. Podaj nazwy neuronów oznaczonych X, Y, Z.
  3. Wskaż, co jest receptorem, a co efektorem w tym odruchu.
  4. Zakładając, że długość każdego z elementów X i Y wynosi ok. 1 m, a impulsy nerwowe biegną z szybkością 100 m na sekundę oblicz, jak szybko nastąpiła reakcja na ukłucie pinezką.
  5. Oceń biologiczne znaczenie tego odruchu.

 

 Odpowiedzi na pytania do w/w polecenia napisz w zeszycie. Jeżeli masz możliwość wydrukuj ilustrację wraz z Poleceniem i wklej do zeszytu.  Jeśli nie masz drukarki, odpowiedz na pytania.

Ilustrację z pytaniami wyślę na Wasze e-maile.

Zadanie wykonaj na następną lekcję, czyli 28 kwietnia.

W tym dniu rano spodziewaj się e-wiadomości z prośbą o wysłanie mi zadania.


wtorek, 28. 04. 2020r.

lekcja nr 5 wg planu klasy

 

Temat lekcji: Budowa i działanie narządu wzroku.

 

Wzrok jest jednym ze zmysłów. Służy do odbierania i przetwarzania bodźców świetlnych docierających do nas z otoczenia. Narządami zmysłu wzroku, czyli organami służącymi do odbierania bodźców świetlnych są oczy.

Narządy te narażone są na wiele czynników, które mogą uszkodzić oko, dlatego muszą być dobrze chronione- tę rolę pełni APARAT OCHRONNY OKA.

Składają się na niego: powieki z rzęsami, gruczoł łzowy, produkujący łzy, spojówka.

Obejrzyj pierwsze 9 slajdów prezentacji:

https://www.slideshare.net/AgataHofman/budowa-i-dziaanie-narzadu-wzroku.

 

Ważną częścią narządu wzroku jest gałka oczna, która zagłębiona jest w oczodole. Główną część gałki ocznej stanowi ciało szkliste.  Zapoznaj się z grafiką obrazującą budowę oka (podręcznik, str. 197), a następnie obejrzyj następnych kilka slajdów z prezentacji proponowanej wyżej (10-16).

Odszukaj w tekście wyjaśnienia pojęcia: adaptacja oka i akomodacja oka, zastanów się jakie znaczenie mają te zdolności oka.

Przeczytaj z podręcznika tekst „Jak powstaje obraz?”, odpowiedz na pytanie: Jakie są cechy obrazu powstającego na siatkówce?

Obejrzyj dalsza część prezentacji.

Zapisz w zeszycie notatkę z lekcji.

  1. Aparat ochronny oka (wymień jego elementy)
  2. Gałka oczna- budowa. (możesz wydrukować z Internetu podobną grafikę, jak ta zamieszczona w podręczniku i wkleić do zeszytu, albo wymienić elementy budowy gałki ocznej).
  3. Adaptacja oka- wyjaśnij pojęcie.
  4. Rodzaje komórek światłoczułych i ich rola w widzeniu.
  5. Akomodacja oka- wyjaśnij pojęcie.
  6. Obraz, który powstaje na siatkówce jest … . (dokończ zdanie).

 

Narząd wzroku czasem płata nam figle.

Popatrz!

https://slideplayer.pl/slide/417037/

 

Na zakończenie lekcji wykonaj ćwiczenie:

https://learningapps.org/7360863

 



wtorek, 05. 05. 2020r.

lekcja nr 5 wg planu klasy

 

Temat lekcji: Ucho- narząd słuchu i równowagi. 

Ucho jest narządem, które służy do odbierania fal dźwiękowych rozchodzących się w powietrzu. Jest również narządem zmysłu równowagi.

Zapoznaj się z tekstem- Budowa ucha oraz grafiką dotyczącą budowy ucha, zamieszczoną w podręczniku na str. 200. Zapisz 1 pkt notatki.

Otwórz podaną poniżej stronę, przejdź do tematu: 2. Jak powstają wrażenia słuchowe https://epodreczniki.pl/a/ucho---narzad-sluchu-i-rownowagi/D19FNnBQ3

Wykonaj ćwiczenie:

https://learningapps.org/7360863

 

Notatka do zeszytu ucznia:

  1. Budowa ucha.
  2. ucho zewnętrzne:

- małżowina uszna

- przewód słuchowy zewnętrzny.

  1. b) ucho środkowe:

- błona bębenkowa,

- jama bębenkowa (przestrzeń wypełniona powietrzem), w której znajdują się:

  • kosteczki słuchowe (młoteczek, kowadełko, strzemiączko)

           - trąbka słuchowa - Eustachiusza

  1. c) ucho wewnętrzne:

           - błędnik kostny, w którego wnętrzu mieści się:

  • błędnik błoniasty, zbudowany z:
  • przedsionka,
  • ślimaka (z komórkami zmysłowymi- receptory słuchu)
  • kanały półkoliste- narząd równowagi.

 

piątek, 08. 05. 2020r. - lekcja on-line

lekcja nr 5 wg planu klasy

 

Temat lekcji: Higiena oka i ucha.

  1. Przypomnienie z poprzednich lekcji budowy narządu wzroku i słuchu.
  2. Wady wzroku i sposoby ich korekcji- wykład nauczyciela poparty zasobami interaktywnymi z platformy: epodręczniki:

https://epodreczniki.pl/a/wady-wzroku---krotkowzrocznosc-i-dalekowzrocznosc-oraz-ich-korekcja/DiyCpP8iH

  1. Prezentacja filmów edukacyjnych o wadach narządu wzroku.

https://www.youtube.com/watch?v=j_AFOIXMoAo

https://www.youtube.com/watch?v=Y5Lidn44RyQ 

Notatka do zeszytu ucznia.

  1. Wady wzroku:
  2. krótkowzroczność,
  3. dalekowzroczność,
  4. astygmatyzm,
  5. zez
  6. daltonizm
  7. Choroby oczu:
  8. zapalenie spojówek
  9. jęczmień
  10. zaćma
  11. jaskra

 



 

Biologia kl. 7

wtorek, 12. 05. 2020r.

lekcja nr 5 wg planu klasy

 

Temat lekcji:Zmysły powonienia, smaku i dotyku.

Zmysł powonienia zlokalizowany jest w jamie nosowej- w jej górnej części. Receptory węchu to KOMÓRKI WĘCHOWE.

Zapoznaj się z grafiką zamieszczoną w podręczniku na str. https://epodreczniki.pl/a/wech-smak-dotyk/DHTWGaxHD- Temat 2- Narząd węchu.

 

Zmysł smaku zlokalizowany jest w jamie ustnej, głównie na grzbietowej części języka. Receptory smaku to KUBKI SMAKOWE zawierające komórki smakowe.

Zarówno zmysł węchu jak i smaku odpowiadają za odbiór bodźców chemicznych. Odgrywają ważną rolę w ocenie świeżości pokarmów. Węch ostrzega nas również przed substancjami trującymi w powietrzu lub w pożywieniu.

Zapoznaj się z grafiką zamieszczoną w podręczniku na str. https://epodreczniki.pl/a/wech-smak-dotyk/DHTWGaxHD- Temat 3- Zmysł smaku.

Zmysł smaku rozpoznaje 5 smaków. Kubki smakowe odpowiedzialne za odróżnianie różnych smaków zlokalizowane są w różnych częściach języka. Zapoznaj się z mapą smaków na języku: https://www.medme.pl/anatomia/zmysl-smaku.

Zmysł dotyku/ czucia odpowiada za odbiór wrażeń: czuciowych, bólowych, dotykowych, termicznych. Jest zlokalizowany na powierzchni skóry.

 

Notatka do zeszytu ucznia:

1.Narządy smaku to kubki smakowe. Odbierają one smaki: słodki, słony, kwaśny, gorzki i umami.

  1. Zmysł powonienia odbiera bodźce chemiczne za pomocą komórek węchowych, które znajdują się w górnej części jamy nosowej
  2. Zmysł dotyku składa się z receptorów skórnych wrażliwych na zimno, ciepło, ucisk i ból

 

Biologia kl. 7

piątek, 15. 05. 2020r. - lekcja on-line

lekcja nr 5 wg planu klasy

 

Temat lekcji:Powtórzenie działu. Narządy zmysłów.

 

Wykonanie ćwiczeń utrwalających pojęcia związane z narządami zmysłów- platforma LearnigApps:

https://learningapps.org/7360863

https://learningapps.org/7361014

 

Wspólne rozwiązanie zadań z karty pracy przygotowanej przez nauczyciela.

 



Biologia

wtorek, 19. 05. 2020r.

lekcja nr 5 wg planu klasy

 

Temat lekcji:Męski układ rozrodczy.

Na dzisiejszej lekcji zapoznasz się z budową i funkcjami męskiego układu rozrodczego.

Człowiek, jak inne kręgowce rozmnaża się płciowo. Występuje u niego rozdzielnopłciowość, co oznacza, że występuje osobnik płci żeńskiej- kobieta i osobnik płci męskiej- mężczyzna. Odmienna budowa ich narządów rozrodczych sprawia, że możliwa jest realizacja postawionego przed nimi zadania- PROKREACJI.

 

Zapoznaj się z zadaniami męskiego układu rozrodczego- Podręcznik, str. 215, a następnie w punkcie 1 notatki zapisz wymienione funkcje.  męskie cechy płciowe. Pod spodem zapisz, co to są GAMETY i GONADY.

Zapoznaj się z budową męskiego układu rozrodczego- Podręcznik, dalsza część tekstu, wymień w następnym punkcie notatki narządy budujące ten układ oraz rolę jaką pełnią.

Zapisz w zeszycie następny punkt notatki- Męskie cechy płciowe i przepisz je z podręcznika (str. 215)

 

Przeanalizuj budowę plemnika, a następnie wykonaj w zeszycie rysunek- Podręcznik, str. 216 (po lewej).

 Notatka do zeszytu ucznia:

  1. Funkcje męskiego układu rozrodczego.
  2. Budowa męskiego układu rozrodczego.
  3. Męskie cechy płciowe.
  4. Budowa męskiej komórki rozrodczej- PLEMNIKA.

 


Biologia

piątek, 22. 05. 2020r. - lekcja on-line

lekcja nr 5 wg planu klasy

Temat lekcji:Żeński układ rozrodczy.

  1. Przypomnienie budowy i funkcjonowania męskiego układu rozrodczego.
  2. Zapoznanie z funkcjami żeńskiego układu rozrodczego- wykład wzbogacony zasobami z platformy:epodeęczniki. pl. Zapis w zeszycie 1 pkt-u notatki.
  3. Analiza grafiki- Budowa żeńskiego układu rozrodczego- Podręcznik, str. 219, podział narządów budujących układ na zewnętrzne i wewnętrzne. Omówienie roli poszczególnych narządów budujących układ. Zapis 2 pkt-u notatki.

Obejrzenie prezentacji: https://www.youtube.com/watch?v=mavzc5chlbI

Analiza ryciny przedstawiającej budowę komórki jajowej- przerysowanie jej do zeszytu- następny punkt notatki.

Na zakończenie lekcji wykonanie ćwiczeń interaktywnych z platformy: LearniggApps:

 

https://learningapps.org/6143222

https://learningapps.org/6143323

 Notatka do zeszytu ucznia.

  1. Funkcje żeńskiego układu rozrodczego.
  2. Wytwarzanie gamet żeńskich- komórek jajowych,
  3. Produkcja żeńskich hormonów płciowych,
  4. Budowa żeńskiego układu rozrodczego.
  5. narządy wewnętrzne: jajniki, jajowody, macica, pochwa
  6. narządy zewnętrzne: wzgórek łonowy, wargi sromowe większe, wargi sromowe mniejsze, łechtaczka.
  7. Komórka jajowa- budowa.    (rys.)

 

 



Biologia kl. 7

wtorek, 26.05. 2020r.

lekcja nr 5 wg planu klasy

 

Temat lekcji:Funkcjonowanie żeńskiego układu rozrodczego.

Aby zrozumieć funkcjonowanie żeńskiego układu rozrodczego musisz poznać pojęcia: CYKL MIESIĄCZKOWY, KRWAWIENIE MIESIĄCZKOWE, OWULACJA.

 

Odszukaj w podręczniku znaczenie tych pojęć i zapisz w zeszycie (notatka- pkt. 1)

Z wcześniejszych lekcji powinieneś pamiętać, że jajniki są również gruczołami dokrewnymi (mieszanymi), które produkują hormony płciowe- ESTROGENY i PROGESTERON.

Ich ilość we krwi się zmienia, co wpływa na zmiany zachodzące w macicy oraz błonie śluzowej macicy.

Obejrzyj filmik.

https://www.youtube.com/watch?v=mavzc5chlbI

Obejrzyj również: https://www.youtube.com/watch?v=3ioyMfmaKp0  - Owulacja.

 

Zapoznaj się z tekstem w podręczniku, str.221-Cykl miesiączkowy, a następnie zapisz w zeszycie fazy cyklu miesiączkowego.

 

 

Notatka do zeszytu ucznia.

  1. Podstawowe pojęcia:

CYKL MIESIĄCZKOWY-

KRWAWIENIE MIESIĄCZKOWE-

OWULACJA-

 

  1. Fazy cyklu miesiączkowego:

 

 


Biologia kl. 7

piątek, 29. 05. 2020r. - lekcja on-line

lekcja nr 5 wg planu klasy

 

Temat lekcji:Rozwój człowieka od poczęcia do narodzin.

 

Kartkówka (15 min.)

  1. Przypomnienie pojęć związanych z budową i funkcjonowaniem układu rozrodczego żeńskiego

Prezentacja filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=12iadjwyELs

 

  1. Zapisanie pierwszego punktu notatki. Zapłodnienie i pojęcia związane z rozwojem zarodka i płodu.
  2. Rozwój zarodka i płodu podczas trwania ciąży: https://www.youtube.com/watch?v=nL2cjZiHRR4
  3. Poród i jego fazy. Zapis do zeszytu 2 pkt-u notatki.

 

 

Polecam również film; https://www.youtube.com/watch?v=m0Z6hFdIR4A

 

Notatka do zeszytu ucznia.

  1. Zapłodnienie i pojęcia związane z rozwojem zarodka i płodu.

Zapłodnienie- połączenie plemnika z komórką jajową- zachodzi w jajowodzie.

Zygota- zapłodniona komórka jajowa- daje początek nowemu organizmowi.

Zarodek- początkowa forma organizmu, rozwija się podczas okresu zarodkowego, który trwa do 11 tygodnia. Powstaje z zygoty.

Inplantacja zarodka- zagnieżdżenie się zarodka w ścianie macicy

Błony płodowe: owodnia, omocznia, kosmówka

Łożysko- wspólny narząd matki i dziecka. Jest połączone z płodem pępowiną.

Płód- stadium rozwojowe człowieka trwające od 11 tygodnia ciąży aż do rozwiązania.

Ciąża- okres od zapłodnienia do wydania dziecka na świat.

  1. Poród i jego fazy.

wtorek, 02. 06. 2020r.

lekcja nr 5 wg planu klasy

 

Temat lekcji:Rozwój człowieka od narodzin do starości.

W życiu człowieka zachodzą zmiany fizyczne, które dotyczą m. in. wzrostu, postawy, rysów twarzy a także zmiany psychiczne.

Zapoznaj się z tekstem- Podręcznik, str. 230-234, dotyczącym charakterystyki poszczególnych etapów życia człowieka. Obejrzyj prezentację https://www.youtube.com/watch?v=R3gbaAkzoUE, a następnie  zapisz w zeszycie 1 pkt notatki: Etapy rozwoju człowieka i krótko scharakteryzuj każdy z nich.

 

Notatka do zeszytu ucznia.

  1. Etapy rozwoju człowieka.

 

etapy rozwoju

wiek

charakterystyka

1.

okres noworodkowy,

 

 

2.

okres niemowlęcy

 

 

2.       

okres poniemowlęcy

 

 

4.

okres dzieciństwa,

 

 

5.

dojrzewanie,

 

 

6.

okres dorosłości,

 

 

7.

przekwitanie,

 

 

8.

okres starości

 

 

 


piątek, 05. 06. 2020r. - lekcja on-line

lekcja nr 5 wg planu klasy

 

Temat lekcji:Higiena i choroby układu rozrodczego.

 

  1. Przyczyny chorób układu rozrodczego- wykład nauczyciela.
  2. Higiena układu rozrodczego- na czym polega?
  3. Zapoznanie z najgroźniejszymi chorobami układu rozrodczego oraz ich podłożem. Zapis 1 pkt-u notatki.
  4. Zapoznanie z treściami dotyczącymi chorób przenoszonych drogą płciową- prezentacja http://www.mos.olawa.pl/cms/media/documents/czytelnia/publikacje/konspekty/choroby_przenoszone_droga_plciowa%20prezentacja.pdf

 

  1. Planowanie rodziny- metody naturalne i sztuczne- zapoznanie z tabelą str. 240. Zapis 2 pkt-u notatki.

Notatka w zeszycie ucznia.

  1. Choroby układu rozrodczego.

 

Choroba

droga zakażenia

Źródło

 zakażenia

rzeżączka  

płciowa

bakterie

rzęsistkowica

płciowa, używanie cudzego ręcznika

pierwotniak- rzęsistek pochwowy

kiła

płciowa

bakterie

AIDS

płciowa, przez krew

wirus HIV

rak szyjki macicy

płciowa

wirus HPV

 

  1. Metody planowania rodziny.
  2. Naturalne: termiczna, owulacyjna, objawowo- termiczna
  3. Sztuczne: chemiczne- środki plemnikobójcze, hormonalne- pigułki zawierające hormony.


wtorek, 09. 06. 2020r.

lekcja nr 5 wg planu klasy

 

Temat lekcji:Podsumowanie działu. Rozmnażanie i rozwój człowieka.

 

Wykonaj ćwiczenia z platformy LearningApps:

 

https://learningapps.org/6143323

https://learningapps.org/7455785

https://learningapps.org/1674967

https://learningapps.org/10221542

https://learningapps.org/1674965

https://learningapps.org/2175328

https://learningapps.org/1557974

https://learningapps.org/1558030

 

Wydrukuj Kartę pracy, którą dzisiaj prześlę na Twój adres e-mail, rozwiąż zadania i zachowaj kartę w zeszycie-  dokumentacja lekcji.


piątek, 19. 06. 2020r. - lekcja on-line

lekcja nr 5 wg planu klasy

 

Temat lekcji: Równowaga wewnętrzna organizmu- homeostaza. Pojęcie zdrowia i choroby.

 

  1. Równowaga wewnętrzna organizmu- co to znaczy?
  2. Homeostaza- definicja pojęcia.
  3. Kluczowe parametry organizmu.
  4. Analiza schematu- podręcznik, str. 245
  5. Regulacja temperatury ciała- analiza schematu- podręcznik str. 246.

https://www.youtube.com/watch?v=QnZbaZPLzNc

  1. Zdrowie- zdefiniowanie pojęcia- burza mózgów.
  2. Czynniki wpływające na zdrowie.

Notatka do zeszytu ucznia.

  1. Równowaga wewnętrzna organizmu to niezachwiana współpraca układów narządów budujących nasz organizm.
  2. Homeostaza- zdolność organizmu do utrzymania równowagi wewnętrznej. Możliwa dzięki regulacji i kontroli UKŁADU NERWOWEGO i HORMONALNEGO.
  3. Zdrowie- definicja zdrowia wg Światowej Organizacji Zdrowia (WHO

„zdrowie jest stanem pełnego/całkowitego dobrego samopoczucia/dobrostanu fizycznego, psychicznego i społecznego a nie tylko jej brakiem – obiektywnie istniejącej – choroby czy niepełnosprawności.

  1. Czynniki wpływające na zdrowie: środowisko życia, czynniki genetyczne.

 


wtorek, 23. 06. 2020r.

lekcja nr 5 wg planu klasy

Temat lekcji: Uzależnienia.

„Kontroluję to, co robię. W każdej chwili mogę przestać, ale robię to, bo sprawia mi przyjemność.” W taki sposób rozumują ludzie uzależnieni, niezdolni do rezygnacji z zażywania substancji lub wykonywania czynności, które pozwalają zapomnieć o codziennych trudnościach. Uzależnienia zaczynają się niewinnie: jeden kieliszek, jeden papieros, jeszcze godzinka przy komputerze.

Zapoznaj się z materiałami edukacyjnymi przygotowanymi przez MEN: https://epodreczniki.pl/a/uzaleznienia/Do63k2pYq

Na podstawie tekstu z podręcznika zapisz znaczenie pojęć: UŻYWKI, UZALEŻNIENIE.

Na podstawie treści zawartych w podręczniku wymień rodzaje uzależnień:

Ciekawostki.

Rozwój cywilizacyjny, zmiana stylu życia, różne mody oraz presja społeczna powodują pojawianie się coraz to nowych potrzeb. Podążanie za każdą z nich może prowadzić do uzależnienia. Uzależnienie od solarium nazywane tanoreksją to niepohamowana chęć posiadania opalonej skóry, która może doprowadzić do poparzeń, a nierzadko do nowotworów skóry. Niektórzy młodzi mężczyźni cierpią na bigoreksję, która polega na obsesyjnym, codziennym pomiarze wielkości mięśni i nadużywaniu sterydów jako środków prowadzących do zwiększenia ich obwodu. Zakupoholizm to uzależnienie, które dotyka najczęściej osoby, które przez nabywanie coraz to nowych przedmiotów poprawiają sobie nastrój i demonstrują swój status społeczny. Pracoholizm to stan uzależnienia od wykonywanej pracy, który może prowadzić do zerwania więzi z przyjaciółmi, rodziną i powstania chorób wynikających z przemęczenia.

Notatka do zeszytu ucznia.

  1. Używki i uzależnienie- znaczenie pojęć.
  2. Rodzaje uzależnień.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.