- Uzupełnij notatkę w zeszycie dotyczącą tematu: Cechy populacji biologicznej. W notatce powinny się znaleźć punkty:
- Populacja- definicja
- Cechy populacji- wymienić, wyjaśnić, co oznaczają, przy rozmieszczeniu podać rodzaje i przykłady, a przy strukturze wiekowej przerysować piramidy wieku i podpisać je.
- Zapisz do zeszytu nowy temat lekcji: Oddziaływania antagonistyczne- konkurencja, drapieżnictwo i roślinożerność.
Przeczytaj z podręcznika tekst dotyczący tematów lekcji: Konkurencja. Drapieżnictwo. Roślinożerność a następnie opracuj notatkę do zeszytu, która będzie zawierać:
- Podział zależności występujących pomiędzy organizmami.
- Rodzaje zależności występujące między organizmami- tabela, str.93
- Różnica między konkurencją wewnątrzgatunkową, a międzygatunkową.
- Zasoby, o jakie konkurują organizmy.
- Skutki konkurencji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej.
- Na czym polega drapieżnictwo?
- Przystosowania drapieżców.
- Sposoby polowań, przykłady.
- Przystosowania ofiar, przykłady.
- Drapieżne rośliny.
- Na czym polega roślinożerność
- Pozytywny i negatywny aspekt roślinożerności.
- Przystosowania organizmów do roślinożerności, przykłady.
- Przystosowania chroniące rośliny przed roślinożercami, przykłady.
Przygotuj się do sprawdzenia stopnia opanowania zadanego materiału.
Na opracowanie tych zadań masz czas do 25 marca.
W razie pytań proszę się kontaktować ze mną przez e-dziennik.
Poniedziałek, 30. 03. 2020r.
lekcja nr 5 wg planu klasy
Temat lekcji: Antagonistyczne zależności między organizmami. Pasożytnictwo.
Zapoznaj się z tematem lekcji uważnie czytając tekst z podręcznika (str. 107-110), a następnie przepisz odręcznie do zeszytu notatkę:
- Pasożytnictwo to rodzaj oddziaływania, w którym jeden organizm (pasożyt) żyje kosztem drugiego żywego organizmu (żywiciela/gospodarza).
- Podział pasożytów:
- zewnętrzne, które żyją na powierzchni ciała swojego żywiciela, np. pijawka, kleszcz,
- wewnętrzne, które żyją wewnątrz ciała swojego żywiciela, np. tasiemiec, glista ludzka
- Przystosowania organizmów do pasożytnictwa:
- narządy czepne
- uproszczona budowa ciała
- duża ilość potomstwa,
- sposoby pobierania pokarmu,
- wytwarzanie substancji chemicznych.
- Znaczenie pasożytów w przyrodzie:
- osłabiają organizm żywicieli
- zatruwają organizm żywiciela
- Znaczenie pasożytów dla człowieka:
- przenoszą i wywołują choroby np. boreliozę, odkleszczowe zapalenie mózgu.
Zadanie:
Skonstruuj w zeszycie tabelę, w której porównasz drapieżnictwo z pasożytnictwem.
W poniedziałek 6 kwietnia kilka wybranych losowo uczniów poproszę o przesłanie mi pocztą elektroniczną skan lub zdjęcie zadania. Do tych uczniów rano wyślę wiadomość przeze-dziennik z dalszymi instrukcjami.
Poniedziałek, 06. 04. 2020r.
lekcja nr 5 wg planu klasy
Na rozgrzewkę proszę wykonać ćwiczenie interaktywne z platformy LearningApps.org
https://learningapps.org/9594322
https://learningapps.org/6354161
https://learningapps.org/6354265
Sprawdź odpowiedzi, jeśli popełniłeś błąd wykonaj ćwiczenie jeszcze raz i jeszcze raz…, do momentu, gdy wszystkie odpowiedzi będą poprawne
Gdy powtórzysz już wiadomości o antagonistycznych zależnościach między organizmami zapisz nowy temat:
Temat:Nieantagonistyczne zależności między gatunkami.
Przeczytaj z podręcznika tekst ze str. 111, a następnie zapisz 1 pkt notatki:
- Zależności nieantagonistyczne przynoszą korzyści jednemu z organizmów, przy czym nie powodują szkody u drugiego. Mogą też przynosić korzyści obustronne – mamy wtedy do czynienia z najdoskonalszą formą współżycia- MUTUALIZMEM.
Przyjrzyj się schematowi zamieszczonemu pod tekstem- str. 111, przeczytaj, jaka jest podstawowa różnica pomiędzy SYMBIOZĄ a PROTOKOOPERACJĄ? I zapisz:
- Rodzaje mutualizmu
- Symbioza jest niezbędna organizmom do przeżycia (np. mikoryza, związek między roślinami motylkowatymi, np. łubin, a bakteriami brodawkowymi).
- Protokooperacja nie jest niezbędna organizmom do przeżycia (np. związek między mrówkami i mszycami lub między bąkojadami i bawołami).
Polecenie: Wyszukaj w dostępnych Ci źródłach inne niż w podręczniku przykłady protokooperacji i symbiozy (przynajmniej po jednym), napisz krótko w zeszycie na czym polega ta zależność. Wg wzoru:
- Inne przykłady protokooperacji i symbiozy
- protokooperacja- ………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………… .
- symbioza- …………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………… .
Zapoznaj się z treściami na temat komensalizmu (Podręcznik, str. 115), a następnie zapisz 4 punkt notatki:
- Komensalizm- to rodzaj oddziaływanie, w którym tylko jeden z organizmów czerpie korzyści z obecności drugiego nie przynosząc mu ani korzyści ani szkody, np. związek między podnawką, a rekinem.
W wolnej chwili polecam kilkunastominutowy film:
https://www.youtube.com/watch?v=GnMPnPiKyk0
W poniedziałek, 20 sprawdzę zadanie. Jeśli spotkamy się w szkole, to sprawdzę na lekcji. Jeśli przerwa się przedłuży, wyślę do kilkoro z Was wiadomość przez e- dziennik i poproszę o wysłanie mi scanu lub zdjęcia zadania.
Poniedziałek, 20. 04. 2020r.
lekcja nr 5 wg planu klasy
Zapiszcie w zeszytach temat dzisiejszej lekcji: Czym jest ekosystem?
Przeczytajcie z podręcznika pierwszy podtytuł lekcji: Pojęcie ekosystemu.
Zwróćcie uwagę na elementy ekosystemu, a następnie zapiszcie w zeszycie przedmiotowym 1 pkt notatki:
- Ekosystem- to zbiór ożywionych i nieożywionych elementów danego środowiska, które na siebie wpływają.
a) Elementy ekosystemu:
- biocenoza (żywe elementy ekosystemu, czyli rośliny, zwierzęta, grzyby, bakterie,
protisty,
- biotop(nieożywione elementy ekosystemy, np. powietrze, woda, skały itp.)
W zależności od tego, jaki wpływ na ekosystem ma działalność człowieka wyróżniamy 2 rodzaje ekosystemów: NATURALNE i SZTUCZNE.
Napiszcie 2 pkt notatki:
- Rodzaje ekosystemów;
a) naturalne (powstaje bez udziału człowieka np. las, jezioro, morze)
b) sztuczne (powstają w wyniku działalności człowieka i są przez niego cały czas przekształcane).
Zapoznajcie się ze schematem zamieszczonym w podręczniku na str. 117 i zapiszcie w zeszycie przykłady funkcji, jakie pełnią ekosystemy naturalne i sztuczne.
Zapiszcie 3 pkt notatki:
- Korzyści, jakie czerpiemy z ekosystemów:
a) naturalnych, np. …………………………………………………………………….,
b) sztucznych, np. ……………………………………………………………………...
Ponieważ ekosystemy podlegają ciągłym zmianom, w wyniku których mogą powstawać inne ekosystemy, np., nieuprawiane pola uprawne mogą przekształcić się w łąkę, a jezioro w torfowisko.
Zagadnienie, o którym mowa nosi nazwę SUKCESJI.
Przeanalizuj rodzaje sukcesji przedstawione w podręczniku (str. 118, 119) i ich kolejne etapy.
Zapisz w zeszycie kolejny pkt notatki, a następnie zapisz rodzaje sukcesji i ich krótką charakterystykę:
- Sukcesja i jej rodzaje.
Na podsumowanie dzisiejszej lekcji obejrzyj prezentację multimedialną na temat ekosystemu:
https://prezi.com/2ky8lrjmscsv/struktura-ekosystemu-i-jego-funkcjonowanie/
27 kwietnia sprawdzę kompletność notatki, proszę być na to przygotowanym. Wyślę wiadomość przez e-dziennik do kilkorga szczęśliwców.
Poniedziałek, 27. 04. 2020r.-lekcja on-line
lekcja nr 5 wg planu klasy
Temat lekcji: Zależności pokarmowe.
Celem dzisiejszej lekcji jest zapoznanie się z pojęciami: ZALEŻNOŚCI POKARMOWE, ŁAŃCUCH POKARMOWY, POZIOM TROFICZNYSIEĆ POKARMOWA. Poznamy też warunki, w których ekosystem pozostaje w stanie równowagi oraz czynniki, które zakłócają tę równowagę.
Jak pamiętacie z ostatniej lekcji, ekosystem tworzą: biocenoza i biotop.
Biocenoza to organizmy żywe, czyli rośliny, zwierzęta, grzyby, bakterie i protisty.
Niektóre z tych organizmów zjadają inne organizmy, same będąc pokarmem dla innych.
Np. konik polny żywi się koniczyną, a sam może być zjedzony np. przez jaszczurkę.
Sytuacja, o której mowa wyjaśnia znaczenie pojęcia ZALEŻNOŚCI POKARMOWYCH.
Proszę zapisać 1 pkt notatki, w którym proszę wyjaśnić znaczenie pojęcia (podręcznik, str. 121):
- ZALEŻNOŚCI POKARMOWE –
Jeśli wymienione wyżej organizmy ustawimy w kolejności: od zjadanych do zjadających, czyli: koniczyna, konik polny, jaszczurka- otrzymamy łańcuch pokarmowy.
Proszę zapisać 2 pkt. notatki i wyjaśnić znaczenie pojęcia: ŁAŃCUCH POKARMOWY (podręcznik, str. 121)
- ŁAŃCUCH POKARMOWY-
Każdy łańcuch pokarmowy składa się z POZIOMÓW TROFICZNYCH (czyli pokarmowych). Poziomy troficzne tworzą organizmy, które pozyskują pokarm w podobny sposób.
Proszę przyjrzeć się schematowi zamieszczonemu w podręczniku na str. 121 i zapisać w zeszycie 3 pkt. notatki, w którym wpiszecie poszczególne poziomy troficzne z krótkim opisem sposobu uzyskiwania pokarmu.
- POZIOMY TROFICZNE:
a)
b)
c)
Zapisz w zeszycie definicję pojęcia: ŁAŃCUCH SPASANIA.
W podręczniku na str. 122 przedstawiono sieć pokarmową , czyli szereg różnych łańcuchów pokarmowych występujących w lesie.
Ćwiczenie.
- Wybierz z przedstawionej sieci pokarmowej jeden z najdłuższych łańcuchów spasania.
- Określ, z ilu elementów się składa.
- Zapisz łańcuch do zeszytu (pamiętając, że pomiędzy poszczególnymi organizmami wpisujemy znak „ „- strzałka)
- Pod każdym organizmem zapisz jego poziom troficzny (skorzystaj z łańcucha pokarmowego zamieszczonego na str.121)
4 maja rano sprawdzę kompletność notatki. Proszę sprawdzać wiadomości na e-dzienniku.
Poniedziałek, 04. 05. 2020r.
lekcja nr 5 wg planu klasy
Temat lekcji: Materia i energia w ekosystemie.
- Przypomnij sobie pojęcia: zależności pokarmowe, łańcuch pokarmowy, poziomy troficzne i ich charakterystyka.
- Materia w przyrodzie- przeczytaj tekst z podręcznika. Skorzystaj dodatkowo z materiałów zamieszczonych na stronie: https://epodreczniki.pl/a/ekosystem---obieg-materii-i-przeplyw-energii/DvPg1G4FH- zapisz 1 pkt notatki.
- Przeczytaj z podręcznika – Energia w ekosystemie. Przeanalizuj infografikę zamieszczonej na w/w stronie- Przepływ energii w ekosystemie i zapisz 2 pkt notatki.
Zapoznaj się z obiegiem wybranych pierwiastków i związków w ekosystemie: węgla- podręcznik, str. 126, wody-https://www.slideserve.com/jace/obieg-wody-w-przyrodzie
Notatka do zeszytu ucznia:
1.Krążenie materii- proces ciągłego obiegu w przyrodzie związków i pierwiastków chemicznych pomiędzy poszczególnymi elementami środowiska: biocenozą (ożywioną częścią ekosystemu) a biotopem (nieożywioną częścią ekosystemu).
Przerysuj w tym miejscu schemat zamieszczony w podr. str. 125 (oczywiście bez tych grzybów, ślimaków itd.- tylko strzałki i poziomy troficzne)
- Przepływ energii w ekosystemie- proces, podczas którego energia przepływa przez wszystkie poziomy troficzne ekosystemu, a przepływowi temu na każdym poziomie towarzyszą straty. W ten sposób na kolejnych poziomach troficznych energii jest coraz mniej.
Przerysuj do zeszytu schemat zamieszczony w podr. str. 127- przepływ energii.
Zapamiętaj!!!
MATERIA KRĄŻY w przyrodzie, a ENERGIA przez ekosystem PRZEPŁYWA.
Zadanie.
Po dzisiejszej lekcji prześlę każdemu uczniowi kartę pracy do tematu lekcji. Proszę ją wypełnić i zachować do oceny.
11 maja rano, między godz. 8:00, a 10:00 wyślę wiadomość przez e-dziennik, kto ma mi przesłać zadanie. Proszę sprawdzać pocztę.
Biologia kl. 8a
Poniedziałek, 11. 05. 2020r.- lekcja on-line
lekcja nr 5 wg planu klasy
Temat lekcji: Podsumowanie działu III- Ekologia.
Wspólne wykonanie ćwiczeń:
https://learningapps.org/2014895
https://learningapps.org/1983424
https://learningapps.org/3599794
https://learningapps.org/5968732
Rozwiązanie Karty pracy przygotowanej przez nauczyciela.
Biologia
Poniedziałek, 18. 05. 2020r.
lekcja nr 5 wg planu klasy
Temat lekcji: Różnorodność biologiczna.
- Różnorodność biologiczna- znaczenie pojęcia- zpzoznaj się z tekstem-podręcznik, str.137, zapisz 1 pkt-u notatki do zeszytu.
- Poziomy różnorodności biologicznej- zapoznaj się ze schematem- FORMY RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ- podręcznik, str.137. Zapisz 2 pkt-u notatki.
- Charakterystyka różnorodności biologicznej w Polsce- przeanalizuj tekst i grafiki- podręcznik, str.138, 139.
- Klimat i sukcesja- czynniki wpływające na różnorodność biologiczną. Przeanalizuj rozmieszczenie stref klimatycznych na Ziemi i określ zależność między temperaturą a różnorodnością biologiczną. Przeanalizuj wpływ sukcesji na różnorodność biologiczną na przykładzie nadmorskich wydm.
Notatka do zeszytu ucznia:
- Rozmaitość form życia występujących na Ziemi.
- Poziomy różnorodności biologicznej.
- różnorodność ekosystemowa- bogactwo typów ekosystemów występujących na danym obszarze (liczba lasów, jezior, łąk itp.),
- różnorodność gatunkowa- mnogość gatunków występujących w danym ekosystemie,
- różnorodność genetyczna- zmienność wśród przedstawicieli jednej populacji.
Biologia kl. 8a
Poniedziałek, 25. 05. 2020r. – lekcja on-line
lekcja nr 5 wg planu klasy
Temat lekcji: Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną.
- Przypomnienie z ostatniej lekcji, co to jest różnorodność biologiczna i jakie są jej rodzaje.
Działalność człowieka przyczynia się do spadku różnorodności biologicznej. Zapoznaj się z tekstem- podręcznik, str. 143, a następnie zapisz w zeszycie 1 pkt. notatki.
Przeanalizuj schemat zamieszczony w podręczniku na str. 143, zapisz w zeszycie, jakie są główne przyczyny eliminowania organizmów. Dyskusja na temat pobudek, którymi kierują się ludzie eliminujący organizmy ze środowiska
Niszczenie siedlisk wielu organizmów jest wynikiem przekształceń środowiska, np. przeznaczanie terenów podmokłych pod zabudowę lub pod uprawę. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku WYCINANIA LASÓW, stosowanie MONOKULTUR LEŚNYCH, co również przyczynia się masowego pojawiania się szkodników.
Traktowanie szkodników środkami owadobójczymi powoduje śmierć wielu pożytecznych organizmów.
Wyszukaj w tekście odpowiedni fragment i zapisz w zeszycie: co to są monokultury i jaki mają wpływ na ekosystem lasu.
Wprowadzanie do ekosystemów obcych gatunków może doprowadzić do wymarcia rodzimych gatunków wskutek: KONKURENCJI, ZJADANIA lub NISZCZENIA przedstawicieli rodzimych gatunków przez gatunki obce, ZMIAN W ŚRODOWISKU, spowodowanych przez obecność obcych gatunków.
W 4 pkt. notatki zapisz skutki wprowadzania obcych gatunków do ekosystemów.
Notatka do zeszytu ucznia.
- Przyczyny spadku bioróżnorodności:
-
-
-
-
- Przyczyny eliminowania organizmów:
-
-
-
-
- Niszczenie siedlisk.
Monokultury leśne-
- Wprowadzanie obcych gatunków- skutki:
Zadanie.
Przeczytaj tekst: Inwazyjne gatunki obce: http://www.gdos.gov.pl/igo, a następnie odpowiedz na pytania:
- Jakie organizmy określamy mianem: inwazyjnych gatunków obcych?
- W jaki sposób obce gatunki trafiają do nowych ekosystemów i jakie niesie to za sobą konsekwencje?
Polecam filmik: https://www.youtube.com/watch?v=DT9Bgequ2w8
Poniedziałek, 08. 06. 2020r.- lekcja on-line.
lekcja nr 5 wg planu klasy
Temat lekcji: Racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody.
- Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną- przypomnienie wiadomości z ostatniej lekcji.
- Zasoby przyrody- definicja. Zapis 1 pkt-u notatki
- Podział zasobów przyrody na: NIEWYCZERPYWANLE i WYCZERPYWALNE. Różnice między zasobami i przykłady. Zapis 2 pkt-u notatki.
- Skutki niewłaściwej eksploatacji wyczerpywalnych zasobów przyrody- analiza schematu- podręcznik, str. 153.
- Zrównoważony rozwój- odczytanie tekst podręcznik, str. 153- analiza stopnia zrozumienia tekstu. Praktyczne działania w celu utrzymania zrównoważonego rozwoju. Prezentacja- Odnawialne źródła energii.
https://slideplayer.pl/slide/428080/Zapis 3 pkt-u notatki.
- Sposoby ochrony zasobów przyrody- co ja mogę zrobić?- Burza mózgów.
- Podsumowanie lekcji. Prezentacja: https://slideplayer.pl/slide/437874/
Notatka do zeszytu ucznia:
- Zasoby przyrody- wszystkie, wykorzystywane przez człowieka elementy przyrody.
- Zasoby przyrody- podział
(tabela, str.152- podręcznik).
- Zrównoważony rozwój- zasada, wg której rozwój ekonomiczny i gospodarczy państw powinien zapewnić taką eksploatację zasobów przyrody, aby przyszłe pokolenia mogły z nich też korzystać.
Poniedziałek, 15. 06. 2020r.
lekcja nr 5 wg planu klasy
Temat lekcji: Sposoby ochrony przyrody.
Zapoznaj się z materiałami edukacyjnymi przygotowanymi przez MEN: https://epodreczniki.pl/a/chronimy-przyrode/DuXnhGSte
Sprawdź, ile zapamiętałeś z przeczytanego materiału i wykonaj zadania zamieszczone na końcu opracowania.
Zapoznaj się z materiałami zamieszczonymi w prezentacji;
Na podstawie treści z prezentacji zapisz znaczenie pojęć:
REINTRODUCJA, RESTYTUCJA.
Zapisz w zeszycie formy ochrony przyrody, wg planu:
- Ochrona obszarowa
- Ochrona indywidualna
- Ochrona gatunkowa
Poniedziałek, 22. 06. 2020r. – lekcja on-line
lekcja nr 5 wg planu klasy
Temat lekcji: Powtórzenie działu. Człowiek i środowisko. Lekcja on- line.
- Wspólne wykonanie zadań z przygotowanej przez nauczyciela Karty pracy.
- Projekcja serialu dokumentalnego z serii Nasza Planeta.