- Proszę zapisz kolejny temat w zeszycie do plastyki.
T: Rodzaje grafiki - plakat informujący o wydarzeniu.
- Przeczytaj ze zrozumieniem tekst z podręcznika od 58-71 dotyczący grafiki. Zwróć uwagę na grafikę użytkową, bo tej dotyczy zadanie.
- Po przeczytaniu tekstu wykonaj na formacie A4 z podręcznika ćw. 3 str.70. Plakat ma informować o wydarzeniu z życia szkoły np: Dzień Ziemi, Dzień Dziecka, Dzień Sportu, pierwszy dzień wiosny, ekologia itp.
Pamiętaj, że plakat to krótka, zwięzła informacja graficzna zawierająca tekst (słowo-np.: Dzień Ziemi, datę, miejsce) uzupełniona kolorową ilustracją. Kompozycja plakatu ma być jasna, przejrzysta, czytelna i łatwa do zapamiętania.
- Utrwal terminologię plastyczną: Czy już wiesz? str. 70
- Wyjaśnienie terminu plakat znajdziesz również w słowniczku na str. 115.
- Plakat przynieś na najbliższą lekcję do oceny. Pamiętaj o estetyce wykonania!
- Czy opanowaliście wiadomości o grafice ze str. 70 podręcznika tak, jak prosiłam? Kończymy grafikę użytkową, warsztatową i komputerową. Przechodzimy do tematów związanych z kolejną dziedziną sztuki - rzeźbą. Kto ma czas i chęci zapraszam do obejrzenia filmu: W warsztacie grafika-linoryt. You Tube. (szczególnie kl.6a, bo z pozostałymi klasami oglądałam w szkole podobny film.)
- Jeżeli wykonaliście sumiennie poprzednie polecenia to bez trudu odpowiecie na poniższe pytania. Odpowiedzi udzielaj głośno tak, jakbyś odpowiadał przed klasą i w obecności nauczyciela. Uruchamiamy wyobraźnię, która jest bardzo potrzebna przy tworzeniu prac plastycznych i nie tylko!
* Co to jest grafika?
* Wymień rodzaje grafiki?
* Co to jest matryca?
* Wymień narzędzia wykorzystywane w grafice?
* Zlicz i wymień środki wyrazu artystycznego występujące w grafice?
* Jaka rolę w grafice pełni liternictwo?
* Co to jest znak plastyczny i logo?
* Wymień techniki warsztatowe, od czego pochodzą ich nazwy? str.62.
* Wymień techniki druku wypukłego, wklęsłego i płaskiego? str.63.
* Kim był Albrecht Durer i Alfons Mucha?
Jeśli udało Ci się odpowiedzieć na te pytania jesteś MISTRZEM!!!
Od czwartku będę dosyłała nowe tematy zgodnie z rozkładem lekcji.
Poniedziałek 30.03.2020r. 6a-lekcja 1 wg planu ucznia
e- Lekcja 1 30.03.2020r.
- Proszę zapisz temat w zeszycie do plastyki.
T: Rzeźba – relief z folii aluminiowej.
- Przeczytaj wiadomości z podręcznika str. 72-74. Zwróć szczególną uwagę na termin relief, bo on jest głównym bohaterem naszej lekcji. Czytaj również uważnie opisy pod reprodukcjami.
- 3. Po przeczytaniu tekstu spróbuj głośno, tak jakbyś odpowiadał na lekcji przed klasą odpowiedzieć na pytania zawarte w okienku pt: O tym się dowiesz- prawy, górny róg kartki.
- Teraz zaproponuję Wam ciekawą pracę do wykonania. Wiem, że większość z Was lubi takie zajęcia, szczególnie teraz , kiedy przebywamy w domu. Potraktujcie to jak dobrą zabawę! Gdyby ktoś nie zrozumiał mojego polecenia, niech wykona pracę plastyczną, korzystając ze wskazówek zawartych w podręczniku ćw. 2 str.80 –MEDAL.
Jak wykonać? Przygotuj kartkę techniczną A4 białą lub kolorową, klej, folię aluminiową. Kto nie ma folii aluminiowej może użyć bibuły. Teraz skręcaj, modeluj, zgniataj, zawijaj itp. folię – naklejając ją na kartkę tak, aby powstała praca wypukła tzw. relief inna nazwa to płaskorzeźba. Temat pracy pozostawiam Wam do wyboru, może to być motyw kwiatowy, zwierzę, budowla, pojazd – dla każdego coś miłego! Prace wyślijcie do oceny na mój adres mail : d
Poniedziałek 06.04.2020r. kl.6a (lekcja 1 wg planu ucznia)
e- Lekcja 2
- Zapisz temat w zeszycie do plastyki.
T: Rodzaje rzeźby- analiza przykładów.
- Sprawdź się!
Po ostatniej lekcji plastyki masz umieć odpowiedzieć na pytania:
- Co to jest rzeźba?
- Wymienić materiały rzeźbiarskie?
- Wymienić narzędzia rzeźbiarskie?
- Wymienić środki wyrazu artystycznego stosowane w rzeźbie?
- Wiedzieć, jak rozwija się ta dziedzina współcześnie?
- Przeczytaj tekst z podręcznika str. 75 i 76. Zapamiętaj rodzaje rzeźby. Usystematyzowanie tej wiedzy znajdziesz w podręczniku str.80 – Czy już wiesz? Nie zapominaj również o słowniczku plastycznym zamieszczonym na końcu podręcznika-str.116. Jak już zapoznałeś się z rodzajami rzeźby, zapoznaj sie dodatkowo z wiadomościami zawartymi w podręczniku na kolejnych stronach: 77-81.
- Kliknij w link: https://epodreczniki.pl/a/w-pracowni-artysty-rzezbiarza---cz-1/D1GKWdoNl
Wykonaj teraz ćwiczenie 4. Do każdej rzeźby dopasuj nazwę materiału, z którego została wykonana.
- Przeczytaj tekst o rzeźbie pełnoplastycznej i wykonaj ćwiczenie 5.
- Kliknij w link: rzeźba antropomorficzna - https://epodreczniki.pl/a/w-pracowni-artysty-rzezbiarza---cz-2/DktguNH0G
Aby zapoznać się z opisami poszczególnych typów rzeźb antropomorficznych, kliknij interaktywne punkty. Nazwa niech Ciebie nie przeraża, utrwalaj nazewnictwo książkowe.
Zapoznaj się z rzeźbami zamieszczonymi w Galerii, a następnie rozwiąż zadania.
Ćwiczenie 2. Jeśli potrafisz wykonaj ćwiczenie 3.
- Przeczytaj o rzeźbie abstrakcyjnej. Klikając w interaktywne punkty poznaj tytuły przedstawionych dzieł.
- Przeczytaj tekst o sakralizacji. Przyjrzyj się niżej zamieszczonym zdjęciom rzeźb. Po kliknięciu interaktywnych punktów poznasz funkcję, jaką pełni wybrana rzeźba.
- Utrwalając funkcję rzeźby wykonaj ćw. 4 i 6. Spodobał Ci się materiał zamieszczony w podanych linkach? W wolnym czasie możesz go jeszcze raz przeglądnąć!
- Zadanie dodatkowe dla chętnych!!! Gdyby ktoś z Was chciał zabawić się w rzeźbiarza może wykonać ćwiczenie 3 lub 5 (do wyboru) - podręcznik str.80. Materiałem rzeźbiarskim może być również masa solna, którą możesz samodzielnie wykonać w domu. Wykonaną przez siebie rzeźbę sfotografuj i prześlij do oceny. Ocenę wpiszę w kategorii zdd – rzeźba. Masz czas do 20.04.2020r.
Życzę Wam zdrowych, pogodnych świąt i mokrego dyngusa w rodzinnym gronie.
Poniedziałek 20.04.2020r. kl.6a (lekcja 1 wg planu ucznia)
e- Lekcja 3 20.04.2020r.
- Zapisz temat :
T: Architektura. Środki wyrazu artystycznego w architekturze.
- Zapoznaj się z tekstem w podręczniku na str. 82. Przeczytaj również ze zrozumieniem opis dzieł architektonicznych przedstawionych na reprodukcjach. Napisz w zeszycie definicję architektury.
- Przeczytaj tekst ze str. 83 i wymień pisemnie w zeszycie środki wyrazu artystycznego w architekturze.
- Po analizie tekstu ze str.84. wyjaśnij pisemnie termin: urbanistyka i napisz czym się zajmuje?
- Dla lepszego zrozumienia tematu kliknij w link i poszerz swoją wiedzę!
https://epodreczniki.pl/a/jestem-mlodym-architektem-projektowanie-planu-miasta/Dl5EJmKMx
Ponaglenie!!! Są jeszcze uczniowie, którzy nie odesłali do oceny prac: plakat informujący o wydarzeniu, relief . Niewielu uczniów odpowiedziało na propozycję zadania dodatkowego - ćwiczenie 3 lub 5 (do wyboru) - podręcznik str.80. Przypomnę – zdd jest to kryterium na ocenę bdb i cel. Takie kryteria ustaliliśmy na początku roku i zostają one niezmienne.
Po upływie terminu oceny prac obowiązkowych będę zmuszona wpisać jedynki!
Poniedziałek 27.04.2020r. (lekcja 1 wg. rozkładu ucznia)
eLekcja 4
T:Rodzaje architektury - projekt domu moich marzeń.
- Zapoznaj się z tekstem z podręcznika str.85-91. Dokonaj słownej analizy poszczególnych przykładów budowli architektonicznych.
- Spróbuj pisemnie odpowiedzieć na pytanie: czym jest funkcjonalność w architekturze? W punktach zapisz w zeszycie rodzaje architektury.
- Wykorzystując poznane na lekcji poprzedniej środki wyrazu artystycznego zaprojektuj dom swoich marzeń. Instrukcję znajdziesz w ćw. 1/90. Pracę -(euw) do oceny obowiązkowo przyślą uczniowie: 2,6,10,11,12,13,18,19 oraz uczniowie chętni (szczególnie Ci , którym zależy na ocenie bdb. i cel. na koniec roku!). Za każdy tydzień zwłoki ocena zostaje obniżona o jeden stopień. Czwartego maja mija termin oceny reliefu, który był pracą obowiązkową. W tym dniu uczniowie, którzy nie odesłali pracy do oceny otrzymują jedynkę!!!
Przysyłając pracę do oceny piszemy w mailu(najlepiej w okienku temat): imię, nazwisko, klasa, przedmiot (plastyka, technika); numer zadania, strona, kategoria zadania:(zdd, zd, euw ,ct, cp, A, ćw.)
Poniedziałek 04.05.2020r. (lekcja 1 wg planu ucznia)
e- Lekcja 5 04.05.2020r.
- Zapisz temat w zeszycie:
T: Początki nowoczesnej architektury.
- Przeczytaj tekst z podręcznika str. 92-93.
- Czy po zapoznaniu się z tekstem w podręczniku potrafisz:
- Usytuować w czasie początek nowoczesnej architektury.
- Wymienić typowe cechy nowoczesnej architektury.
- Podać przykłady dzieł nowoczesnej architektury.
- Wymienić muzea poświęcone architekturze.
- Wyjaśnij pisemnie w zeszycie: architektura inżynieryjna, szkoła chicagowska.
- Chcesz poznać ważne dzieła polskiej architektury współczesnej kliknij w link: https://epodreczniki.pl/a/wazne-dziela-wspolczesnej-architektury-polskiej/DSLSKnK41
- Chcesz dowiedzieć się więcej na temat nowoczesnej architektury europejskiej kliknij w link: https://epodreczniki.pl/a/wazne-dziela-wspolczesnej-architektury-europejskiej/D1F6otcAq Zapamiętaj te obiekty architektoniczne!
Poniedziałek 11.05.2020r. (lekcja 1 wg planu ucznia)
- Zapisz temat :
T: Wszystko o sztuce użytkowej!
- Zapoznaj się z tekstem w podręczniku str.94-97.
- W zeszycie wyjaśnij terminy: design, funkcjonalność, ergonomia. Zapisz również:
Dziedzina plastyki zwana rzemiosłem lub też wzornictwem artystycznym odnosi się do wytwarzania przedmiotów użytkowych o wysokich walorach estetycznych. Są to meble, ceramika, ozdoby, odzież, witraże i tkaniny. Utożsamiane jest z rzemiosłem artystycznym.
Wzornictwo przemysłowe obejmuje projektowanie wzorów wyrobów przeznaczonych do masowej produkcji. Jest specyficzną dziedziną, która łączy technikę, ekonomię, sztukę, modę, ergonomię, a nawet ekologię.
- Poszerzając swoje wiadomości o sztuce użytkowej obejrzyj materiał:
https://epodreczniki.pl/a/wspolczesna-sztuka-uzytkowa/DrNl4ZldQ
Poniedziałek 18.05.2020r. (lekcja 1 wg planu ucznia)
e- Lekcja 7 18.05.2020r.
Zapisz temat :
T: Etapy tworzenia dzieł sztuki użytkowej.
- Zapoznaj się z tekstem z podręcznika str.98 – 103.
- Ustnie odpowiedz na pytania: Przyglądam się… str. 101.
- 3. Utrwal wiadomości dotyczące sztuki użytkowej ze str.102 – Czy już wiesz?
- Zadanie domowe: Wybierz i wykonaj ćw. 1 lub 2 (do wyboru) na str.102. Do oceny przyślą numery: 3,9,11,13,19. Oraz uczniowie chętni w ramach zdd – zadania dodatkowego. Termin odesłania prac do oceny do 25.05.
Poniedziałek 25.05.2020r. kl. 6a (lekcja 1 wg planu ucznia )
e- Lekcja 8 25.05.2020r.
Zapisz temat :
T: Secesyjne dzieła sztuki użytkowej.
- Przeczytaj tekst ze zrozumieniem - podręcznik str.104,105.
- Napisz w zeszycie krótką notatkę na temat secesji.
- Chcesz dowiedzieć się więcej na temat secesji kliknij w link: https://epodreczniki.pl/a/secesja---roslinne-i-zwierzece-motywy-w-sztuce/DLAkF5Co2
08.06.2020r. kl. 6a (lekcja 1 wg planu ucznia )
e- Lekcja 9 online 08.06.2020r.
Zapisz temat :
T: Zrób to sam! Ekologiczna sztuka użytkowa.
- Ze str. 102 podręcznika przypomnij sobie i utrwal czym jest sztuka użytkowa. Zapoznaj się z propozycjami prac z dziedziny designu, związanymi z wykorzystaniem w przedmiotach produktów i surowców wtórnych.
- Zadanie dla chętnych. Jeżeli propozycja którejś pracy prezentowanej w podręczniku na str.106,107 zainspiruje Cię spróbuj ją wykonać. Możesz też zaprojektować i wykonać z surowców wtórnych (odpadów) swój własny przedmiot, według własnego pomysłu!
e- Lekcja 10 15.06.2020r.
Zapisz temat w zeszycie:
T: Polskie zabytki z przełomu XIX i XX w.
- W większości miejscowości zachowały się budowle z przełomu wieków XIX i XX. Dowiesz się, gdzie znajdują się te obiekty architektoniczne analizując materiał zawarty w podręczniku na str.108 – 109. Zapoznaj się z nim!
- Otwierając poniższe strony dowiesz się, jakie zabytki znajdują się niedaleko Twojego miejsca zamieszkania.
https://www.czarna.com.pl/asp/pl_start.asp?typ=14&menu=47&strona=1&sub=3
http://powiatdebicki.pl/archiwalna/index.php?option=com_content&view=article&id=35&Itemid=154
https://www.ruszajwdroge.pl/2017/02/Tarnow-16-miejsc-ktore-warto-zobaczyc.html#.XucS0NlvXk4
e-Lekcja 11 22.06.2020 r.
Zapisz temat :
T: ABC sztuki - powtarzając utrwalamy wiadomości.
- Rok szkolny dobiega końca, to już ostatnia w tym roku lekcja plastyki! Rozwiązując ćwiczenia zawarte w tym linku przypomnisz sobie i lepiej zapamiętasz wiadomości dotyczące: światłocienia, perspektywy, rysunku, rzeźby, malarstwa, grafiki i sztuki użytkowej. Utrwalisz wiadomości związane epokami i stylami w sztuce. https://sp4plastyka.jimdofree.com/klasa-6/
Życzę Wam zdrowego i bezpiecznego wypoczynku w czasie wakacji