1. Zapisz temat z zeszycie.

T: Kompozycja rytmiczna- na stadionie. Kolaż.

  1. Przeczytaj z podręcznika do plastyki temat ze str. 60 - kompozycja rytmiczna.
  2. Wykonaj na formacie A4 kolaż według wskazówek ze 61.
  3. Pracę przynieś na najbliższą lekcję do oceny. Pamiętaj o estetyce wykonania!
  4. Utrwal rodzaje kompozycji i definicję kompozycji. Skorzystaj ze słowniczka plastycznego –podręcznik str. 69.

  1. Usystematyzuj wiadomości dotyczące kompozycji. Podręcznik str.44-55. Utrwal rodzaje kompozycji i definicję kompozycji. Skorzystaj ze słowniczka plastycznego –podręcznik str. 69.
  2. Jeśli potrafisz odpowiedzieć na poniższe pytania to znaczy, żę pilnie pracowałeś i nie masz zaległości!

Sprawdź się!

*  Co to jest kompozycja?

*  Kompozycja w rzeźbie i rysunku?

*  Wymień rodzaje kompozycji?

*  Czym charakteryzuje się każda z nich? (jest ich 8)

* Akcent kolorystyczny, co to takiego?

Odpowiadaj głośno. Wyobraź sobie, ze jesteś w klasie SŁUCHAJĄ Cię koledzy i nauczyciel.

Dziękuję za udzielenie odpowiedzi! Od czwartku będę dosyłała Wam już nowe tematy lekcji i zadania do wykonania.


Środa  dn. 25.03.2020r.(lekcja 2 wg planu klasy)

                      zapisz w zeszycie:         e-Lekcja   1                                       data: 25.03.2020r.

T:  Na stadionie – kompozycja rytmiczna. Kolaż.

  1. Mieliście przeczytać z podręcznika str. 60. o kompozycji rytmicznej. Następnie korzystając ze wskazówek ze str. 61.  wykonać kolaż na formacie A4 na temat: Na stadionie. Zapewne, do tego czasu wszyscy zrobiliście. Pisałam, że będę pracę oceniać po powrocie do szkoły. Ale teraz,  kiedy mamy grupy klasowe mogę oceniać na bieżąco. Kto potrafi przesłać mi zdjęcie pracy to proszę to zrobić do następnej lekcji tj. do 01.04.2020r. Kto nie potrafi przesłać z różnych przyczyn technicznych ocenię, jak spotkamy się w szkole. Do edziennika wpiszę Wam ocenę, której nadam wagę1. Ocenę zobaczycie w dzienniku pod kodem  euw –w opisie: na stadionie,  kolaż.  Kto nie ocenił ostatniej pracy: Zwyczaje wielkanocne w rysunku i malarstwie proszę również o przysłanie.
  2. 2. Informuję, że konkurs na pisankę wielkanocną wobec zaistniałej sytuacji został odwołany. Jeśli ktoś z Was ją zrobił, albo jeszcze zrobi to ocenię i wpiszę  Prześlijcie zdjęcie lub przynieście ją do szkoły jak tylko wrócimy. W czasie świąt pisanka niech zdobi  Twoje miejsce pracy. To samo dotyczy innych konkursów plastycznych.
  3. Na konto grupy prześlę przygotowaną przeze mnie prezentację w Power Point nt.:”Tradycje wielkanocne-zdobienie pisanek”. Proszę obejrzeć, może która technika Cię zainspiruje.

Gdyby były do mnie jakieś pytania proszę kierować je na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Środa 01.04. 2020r. (lekcja 2 wg planu klasy)

 

  1. Zapisz w zeszycie: e-Lekcja 2                              data 01.04.2020r.

T: Kompozycja statyczna i dynamiczna-wycinanka.              

  1. Przeczytaj z podręcznika o kompozycji statycznej i dynamicznej str.52.
  2. 3. Na białą kartkę techniczną A4 naklej z papieru kolorowego tło zostawiając białe obramowanie tzw. passe-partout(wym. paspartu). Na tak przygotowane podłoże naklejaj również z kolorowego papieru elementy: (kartoniki wycięte w formie kółek, kwadratów, prostokątów itp. Całość pracy ma utworzyć kompozycję dynamiczną-przedstawiającą ruch, chaos, zawirowanie. Tematem pracy może być: wulkan, wichura, lub inny wybrany przez Ciebie.(podręcznik str. 54).  (kl.5b już to robiła) Pamiętaj o ładzie i porządku na stanowisku pracy, jak również o estetyce wykonania. Prace prześlij na powyższy adres, a jeśli masz problem z wysłaniem zachowaj do oceny po powrocie do szkoły. Ocenę zobaczycie w edzienniku  pod kodem  euwwycinanka. Termin  odsyłania prac do 08.04.2020r.
  3. 4. Utrwalaj powoli terminy o kompozycji ze słowniczka64. Czy już wiesz!

ŚRODA 08.04.2020R.  KL.5A   (lekcja 2 wg planu ucznia)

                                                                  e-Lekcja 3                                08.04.2020r.

1.Zapisz temat:

T: Warzywa na stole – równowaga w kompozycji.

  1. Dzisiaj dla odmiany pracujemy z epodrecznikiem.Kliknij w link:https://epodreczniki.pl/a/warzywa-na-stole-i-w-garnku---rownowaga-kompozycyjna/DdHweGyAQ
  2. Przeczytaj tekst: Rodzaje równowagi. Zapamiętaj czym jest równowaga w kompozycji? Czym jest kompozycja symetryczna i asymetryczna?

4. Osiąganie równowagi w kompozycji. Zapisz w zeszycie:

Równowagę w kompozycji uzyskujemy w wyniku zastosowania właściwości takich elementów, jak :

  • kształt
  • wielkość
  • położenie
  • kolor
  • faktura
  1. 5. Przeanalizuj pozostałe przykłady.
  2. Klikając w punkty interaktywne wykonaj 4 ćwiczenia, które Cię zainteresują (chętni mogą wykonać więcej ćwiczeń).
  3. 7. Na podsumowanie lekcji zerknij w słownik i utrwal termin: faktura i kompozycja.
  4. 8. Przeglądnij galerie zdjęć.

 

Życzę Wam zdrowych, pogodnych świąt spędzonych w gronie najbliższych.


Środa 15.04.2020r.  KL.5A   (lekcja 2 wg planu ucznia)

                                                    e-Lekcja 4                                  15.04.2020r.

  1. Zapisz temat:

T: Kompozycja otwarta i zamknięta - łąka przedmiotów.

  1. Z poprzednich lekcji wiesz, że kompozycja jest jednym z wielu środków wyrazu artystycznego. Jest układem elementów plastycznych na płaszczyźnie lub w przestrzeni. Podkreśla wymowę i nastrój dzieła. Potrafisz wymienić poznane rodzaje kompozycji? Dzisiaj poznasz bliżej kolejny rodzaj kompozycji, będzie to kompozycja otwarta i zamknięta. Przeczytaj z podręcznika tekst dotyczący kompozycji otwartej i zamkniętej – str. 50 i 51. Czytając nie pomijaj opisów pod reprodukcjami dzieł.
  2. Z tekstu dowiedziałeś się, że kompozycja otwarta to układ elementów, który sprawia wrażenie, jakby nie kończył się na płaszczyźnie obrazu, lecz rozciągał się – wychodził poza ramy obrazu.

Natomiast kompozycja zamknięta to taki układ elementów dzieła plastycznego, w którym wszystkie elementy widoczne są w całości i tworzą grupę wyodrębnioną  z tła.

Przepisz do zeszytu powyższą definicję kompozycji otwartej i zamkniętej.

  1. Wykonaj teraz w zeszycie takie ćwiczenie: Narysuj ołówkiem od linijki ramkę na całej stronie kartki. W ramce - stosując kompozycję otwartą, narysuj łąkę, na której wyrosły przedmioty, np.: komputer, but, łóżko, widelec. Pamiętaj, by miały łodygę i liście oraz wychodziły poza ramkę, poza kadr. Wykonaj prace estetycznie. Kto z Was chce może zdjęcie łąki przedmiotów przesłać do mnie. Otrzyma 2 plusiki z aktywności.

 Przypominajka! Są jeszcze uczniowie, którzy nie ocenili prac: Na stadionie – kolaż i kompozycja dynamiczna – wycinanka. Po upływie terminu otrzymają  jedynki!!!


Środa 22.04.2020r.  Kl.5A  (lekcja 2 wg planu ucznia)

                                                    e-Lekcja 5                                  22.04.2020 r.

  1. Zapisz temat:

T:  Sztuka baroku w architekturze, rzeźbie i malarstwie.

  1. Przeczytaj tekst z podręcznika na str. 56,57.
  2. Zapisz notatkę w zeszycie, możesz zacząć tak:
  3. a) Sztuka baroku trwała od II poł. XVI do I poł. XVIII wieku. Nazwa barok pochodzi prawdopodobnie z języka Barroco – „perła o nieregularnym kształcie”, z wł. – dziwność, nietypowość).
  4. b) Malarze epoki tworzyli malowidła…………………….

Malowali także obrazy religijne, historyczne,………….

Najwybitniejsi malarze baroku to: Diego Velazguez, Peter Paul Rubens,…………          

  1. c) W rzeźbie baroku powstawały posągi , …………
  2. d) W epoce tej nastąpił rozwój sztuki użytkowej………………….
  3. e) Architektura baroku to urządzone z przepychem kościoły, ……………

Znany architekt to …………………

Reprezentacyjne budowle baroku otaczały piękne zaplanowane  grody. W Polsce jednym z przykładów takich rezydencji jest pałac w Wilanowie.

Jako zadanie domowe powyższą notatkę piszą wszyscy.  Do sprawdzenia odeślą  tylko wymienione numery: od 7-13. Termin do lekcji następnej tj. do 29.04.

 

Nie otrzymałam prac plastycznych od numerów: 2,6,7,10,13,14. Po upływie terminu uczniowie ci  otrzymają oceny niedostateczne.


Środa 29.04.2020r (lekcja 2 wg planu ucznia)

                                                    e-Lekcja 6                                 29.04.2020r.

  1. Zapisz temat:

T: Architektura baroku w Polsce - wirtualny spacer po muzeum w Wilanowie.

  1. Otwórz stronę: https://epodreczniki.pl/a/wirtualna-wizyta-w-muzeum-sztuki/D19EeNxL2

Przeczytaj tekst ze zrozumieniem: Skąd się wzięło muzeum? Zwróć uwagę na znaczenie tego słowa, jaką funkcję pełni muzeum, znane polskie muzea?

3. Wykonaj pisemnie w zeszycie ćwiczenie; 2,3,4,7. W ćw. 7 klikając w punkty interaktywne na  mapie Polski dowiesz się jakie muzea znajdują się w poszczególnych miastach.

4. Utrwal słownik pojęć, przeglądnij galerie dzieł sztuki.

5. Jeszcze raz przeczytaj tekst z podręcznika str.57. Utrwalając wiadomości o architekturze baroku kliknij  w link, odbędziesz spacer wirtualny po barokowym muzeum w Wilanowie. 

https://www.youtube.com/watch?v=9BkEZ5bEj9c 


Środa  06.05.2020r.  (lekcja 2 wg planu ucznia)

                                                    e-Lekcja 7                                 06.05.2020r.

  1. Zapisz temat:

T: Poznaję i zwiedzam-kompozycja statyczna w sztuce klasycyzmu.

  1. Przeczytaj tekst z podręcznika str. 58,59. Zwróć uwagę na cechy sztuki klasycyzmu w malarstwie, rzeźbie, architekturze i sztukach użytkowych.
  2. Nazwa"klasycyzm" pochodzi od łacińskiego "classicus" - pierwszej klasy, wzorowy, doskonały. Została ona przyjęta z historii literatury i sztuki i oznacza nawiązanie do kultury antycznej i jej estetycznych ideałów (symetria, doskonałość proporcji itp.)
  3. Obejrzyj prezentacje o sztuce klasycyzmu: https://www.youtube.com/watch?v=OivypQxKZDE może po obejrzeniu spróbujesz przepisać notatkę do zeszytu?
  4. Wybierz się na wirtualną wycieczkę do Luwru - jednego z najpopularniejszych muzeów na świecie:https://www.youtube.com/watch?v=CQzNkgv3eUk     obejrzyj 1 część.
  5. Odwiedź również Łazienki Królewskie w Warszawie https://www.youtube.com/watch?v=g3ItTGYiAOI

 

Środa  13.05.2020r.  plastyka kl. 5A  (lekcja 2 wg planu ucznia)

                                                    e-Lekcja 8                                13.05.2020r.

  1. Zapisz temat:

T:  Budowla z portykiem w stylu klasycyzmu.

  1. Utrwalamy wiadomości związane z architekturą klasycyzmu.

Kliknij w link    https://epodreczniki.pl/a/budowla-z-portykiem---projektuje-plan-i-fasade-palacu/DgCxpD581

- przeczytaj informacje o architekturze klasycyzmu,

- klikając w punkty interaktywne zapoznaj się z elementami portyku,

- przerysuj do zeszytu portyk i podpisz poszczególne jego elementy. (Zadanie do oceny.)

- wykonaj ćw. 1,2, 3.

-  ustnie wykonaj polecenie 1 i 2.

- Jeśli chcesz i potrafisz w  aplikacji  miniPaint narysuj trzy elementy charakterystyczne dla okresu klasycyzmu.

- wykonaj ćwiczenie 4,5,6.

- utrwal terminy plastyczne ze słownika pojęć,

- przeglądnij jeszcze raz galerię dzieł sztuki.

Zadanie domowe: ocenie podlega wykonane pisemnie w zeszycie ćwiczenie 7 i przerysowany do zeszytu portyk kolumnowy z zaznaczonymi elementami. Zadanie to do oceny przyślą numery:  1-6  i  14-16. Termin odsyłania prac do lekcji następnej (20.05). Po upływie terminu wpisuję jedynki.

  


Środa 20.05.2020r.  plastyka Kl.5A  (lekcja 2 wg planu ucznia)

                                                    e-Lekcja 9                                 20.05.2020r.

Zapisz temat:

T: Tworzę przez cały rok – prezent dla mamy i taty.

  1. Zbliża się Dzień Matki i Dzień Ojca. Z tej okazji spróbujcie wykonać dla swoich kochanych rodziców prezent w podzięce za trud włożony w Wasze wychowanie. Poniżej proponuję Wam kilka technik plastycznych i papieroplastycznych. Możecie też zajrzeć do zakładki eNauczanie – świetlica. Znajdziecie tu linki do ciekawie wykonanych prac plastycznych.

https://www.youtube.com/watch?v=RzlAWK63NKM

https://www.youtube.com/watch?v=RzlAWK63NKM&list=RDCMUCu97FKL3I1KKTETTfiD9eEw&start_radio=1&t=22

https://www.youtube.com/watch?v=n50HHfm9RW8

https://www.youtube.com/watch?v=WGOzcnmV-ew

  1. Uczniowie spełniający kryteria na ocenę celującą z plastyki mogą przesłać prace do oceny. Prace wykonujemy samodzielnie! Termin odsyłania do lekcji następnej (27.05.) Ocena zostanie wpisana jako zadanie dodatkowe zdd.

 

 


Środa  27.05.2020r.   (lekcja 2 wg planu ucznia)

                                                    e-Lekcja 10                               27.05.2020r.

Zapisz temat:

T: To warto zobaczyć! Polskie zabytki z XII – XVII wieku.

  1. Zapoznaj się z tekstem w podręczniku str. 66, 67.
  2. Pisemnie w zeszycie wyjaśnij termin Unesco.
  3. Spróbuj odręcznie wzorując się na rysunku w podręczniku str. 66 przerysować na całej kartce w zeszycie kontur Polski i zaznaczyć w nim maksymalnie 5  miejsc wymienionych w podręczniku, które  według Ciebie warto zobaczyć.
  4. Dowiedz się, jakie historyczne budowle lub inne obiekty sztuki znajdują się niedaleko Twojego miejsca zamieszkania.

Środa  03.06.2020r.  (lekcja 2 wg planu ucznia)

                                                    e-Lekcja 11                               03.06.2020.

Zapisz temat:

T:  Utrwalamy terminy plastyczne - praca ze słowniczkiem plastycznym.

  1. Rok szkolny dobiega końca. Lekcja ta ma na celu przypomnieć Wam i utrwalić wiadomości z całego roku szkolnego. Utrwal terminy plastyczne z podręcznika na str. 68-70.
  2. Nawiązując do lekcji poprzedniej szczególna uwagę zwróć na znaczenie wyrazów: pomnik historii, zabytek.
  3. Przypominam, że zeszyt do plastyki możesz zachować i korzystać z niego również w klasie szóstej.
  4. Na grupę prześlę trzy załączniki:

W załączniku nr1 znajdziesz instrukcje jak wykonać pejzaż z surowców wtórnych! Chętni uczniowie mogą spróbować  to zrobić na formacie A4 korzystając ze wskazówek.

W załączniku nr 2 znajdziesz ćwiczenia utrwalające fakturę.

W załączniku nr 3 znajdziesz ćwiczenia utrwalające kompozycję. Wykonaj je!!! Kto chce może przysłać jako ostatnią pracę w tym roku do oceny jeden z załączników lub pejzaż!

 


Środa 10.06.2020  plastyka kl.5a (lekcja 2 wg planu ucznia)

                                                      eLekcja 12                                     10.06.2020r.

T: ABC sztuki - powtarzając utrwalamy wiadomości.

  1. Rok szkolny dobiega końca, to już ostatnia w tym roku lekcja plastyki! Rozwiązując ćwiczenia zawarte w tym linku przypomnisz sobie i lepiej zapamiętasz wiadomości dotyczące: waloru, gamy barwnej, kontrastów kolorystycznych, faktury i kompozycji. Utrwalisz wiadomości związane ze sztuką średniowiecza, renesansu, baroku i klasycyzmu. https://sp4plastyka.jimdofree.com/klasa-5/

2.Pamiętaj również, że w podręczniku na str.68-70 znajdziesz w słowniczku wyjaśnienie terminów plastycznych. Przypomnij je sobie jeszcze raz!

Życzę Wam zdrowego i bezpiecznego wypoczynku w czasie wakacji.

 

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.