- Zapisz temat z zeszycie pismem technicznym.
T: Utrwalamy manewry na drodze.
- Utrwal manewry na drodze czytając z podręcznika tekst str. 48-51.
- Zadanie domowe: Wykonaj pisemnie w zeszycie ćw. 6 i 7 str. 51. Po powrocie do szkoły ćwiczenie zostanie ocenione.
- Gdy dopadnie Cię nuda czytaj następny temat o skrzyżowaniach.
Pamiętaj, że przed Tobą egzamin teoretyczny i praktyczny na kartę rowerową!
Spróbuj w wolnym czasie rozwiązywać testy na kartę rowerowa, które znajdziesz w Internecie.
Wpisz w wyszukiwarkę: testy na kartę rowerową 2020 .Korzystaj ze stron: brd.edu.pl,
wychowanie komunikacyjne.org, karta rowerowa.net.pl i wiele innych . Życzę powodzenia.
Obejrzyj również film: Rowerzysta na skrzyżowaniu równorzędnym.
Od czwartku będę już przysyłała Wam nowe tematy lekcji na dany tydzień.
Piątek 03.04.2020r.
e-Lekcja 2
- Utrwalaj pismo techniczne zapisując temat w zeszycie.
T: Ważność znaków i sygnałów drogowych na skrzyżowaniach.
Szczególnie w miastach, na terenach zabudowanych, drogi się krzyżują. Poruszając się po drogach, bardzo często przekraczamy skrzyżowania. Trzeba jednak pamiętać o zachowaniu szczególnej ostrożności i stosować się do sygnałów oraz znaków na skrzyżowaniach.
- Przeczytaj o tych zasadach tekst „Uwaga, skrzyżowanie” ze s. 52 podręcznika. Następnie odczytaj informację o pojazdach uprzywilejowanych z „Warto wiedzieć” na s. 52.
- Przyjrzyj się ilustracjom w ćw. 1 na s. 52 podręcznika i wykonaj polecenie ustnie.
- Zapoznaj się z gestami (sygnałami), które wydaje policjant kierując ruchem (infografika s. 53). Zapamiętaj znaczenie poszczególnych gestów. Przypisz gestom kolor na sygnalizatorze świetlnym.
- Wykonaj pisemnie w zeszycie zadanie 1 z infografiki str.53 – dobieraj do wymienionych informacji odpowiednie opisy postawy policjanta.
Zapisz w zeszycie i ZAPAMIĘTAJ!
Hierarchia ważności na drodze:
- Najważniejsze są sygnały i polecenia dawane przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli,
- Sygnały świetlne,
- Znaki drogowe,
- Normy zawarte w przepisach kodeksu drogowego, np. reguła prawej reki.
- Zabawa: Poproś kogoś z rodziny by pełnił rolę policjanta a Ty uczestnika ruchu. Przedstawcie w formie krótkiej scenki sytuacje na drodze, w której ruchem kieruje policjant. Zabawa pozwoli Ci utrwalić sygnały wydawane przez policjanta.
ZAPAMIĘTAJ!
Pojazdy uprzywilejowane
Kodeks drogowy szczegółowo wylicza, jakich służb pojazdy mogą mieć status uprzywilejowanych. Oprócz straży pożarnej, policji i zespołów ratownictwa medycznego pojazdami uprzywilejowanymi mogą być samochody m.in.: pogotowia gazowego, sił zbrojnych, służby więziennej, służby parku narodowego, Inspekcji Transportu Drogowego, Biura Ochrony Rządu, kontroli skarbowej. (chętni mogą doczytać z Kodeksu drogowego lub z internetu.)
Czym wyróżnia się pojazd uprzywilejowany?
Samochód uprzywilejowany powinien być łatwy do dostrzeżenia, dlatego musi wysyłać błyskowe sygnały świetlne w kolorze niebieskim, a gdy osłania kolumnę – wtedy dodatkowo czerwonym. Oprócz sygnałów świetlnych musi używać sygnału dźwiękowego o zmiennym tonie, a także powinien mieć włączone światła mijania albo drogowe.
- Dla utrwalenia wiedzy sprawdź w Kodeksie drogowym lub obejrzyj filmiki wpisując: Sposób podawania sygnałów i poleceń przez policjanta. https://www.youtube.com/watch?v=JPPdMGOyaVs
8.Zadanie dodatkowe - dla chętnych (zdd) – ćw.2 z infografiki str.53. Jakie osoby – oprócz policjanta są uprawnione do kierowania ruchem drogowym?
Sprawdź swoje wiadomości z poprzedniej e-lekcji uzupełniając poniższy tekst. Wykonaj go pisemnie w zeszycie!
- Uzupełnij zdania podanymi sformułowaniami: lewej krawędzi, na wzniesieniach, zmiana kierunku jazdy, przejeżdżaniu obok, wyciągnąć rękę, przejściu dla pieszych.
- Aby zasygnalizować zamiar włączenia się do ruchu, rowerzysta musi ......................... ..................................................................................... i wskazać planowany kierunek jazdy.
- W celu skręcenia w lewo na skrzyżowaniu na jezdni jednokierunkowej należy najpierw dojechać do jej ................................................................................................................... .
- Wymijanie polega na ............................................................................................ pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku.
- Nie wolno wyprzedzać m.in. na: dopisz po obejrzeniu filmiku ........................................................................................ i w trakcie wjeżdżania ...................................................................................................
- Zawracanie polega na ....................................................................................
Obejrzyj również, gdzie nie wolno wyprzedzać!
https://brd.andrej.edu.pl/index.php/znaki-drogowe/znaki-nakazu?layout=edit&id=13
Gdzie nie wolno zawracać?
Wiem, że pracy jest dużo ale dzięki systematyczności przyswoisz sobie niezbędne wiadomości do uzyskania karty rowerowej.
Piątek 17.04.2020r. (lekcja 3 wg planu ucznia)
e-Lekcja 3 data: 17.04.2020r.
- Zapisz temat w zeszycie pismem technicznym:
T: Rowerem przez skrzyżowanie. Rodzaje skrzyżowań.
- Przeczytaj ze zrozumieniem tekst z podręcznika – skrzyżowanie równorzędne str. 54.
Odpowiedz na pytania zawarte w ćw. 2/54.
- Przeczytaj tekst dotyczący skrzyżowania z drogą z pierwszeństwem przejazdu – str.55
Wykonaj pisemnie w zeszycie ćw.3/55. Numery parzyste prześlą to ćw. do oceny! Termin do lekcji następnej.
W ćw. 4/56 określ, na którym skrzyżowaniu powinny znajdować się pokazane tabliczki.
- Zapoznaj się z tekstem ze str.56 – skrzyżowanie o ruchu okrężnym.
Ćw. 5/56 - omów, jak powinien zachować się rowerzysta w przedstawionych sytuacjach.
- Zapoznaj się z tekstem dotyczącym skrzyżowania o ruchu kierowanym sygnalizacją świetlną.
W ćw. 6/57 - określ w jakiej kolejności pojazdy opuszczą skrzyżowanie.
Rozwiązując rebus dowiesz się, który pojazd pierwszy opuści skrzyżowanie.
Piątek 24.04.2020r. (lekcja 3 wg planu ucznia)
e-Lekcja 4 24.04.2020r.
- Zapisz temat w zeszycie pismem technicznym
T: Bezpieczeństwo rowerzysty, przyczyny wypadków.
- Przeczytaj ze zrozumieniem tekst z podręcznika str. 60 - 62.
- Przypomnij sobie z lekcji, na czym polega zasada ograniczonego zaufania?
- Ustnie wykonaj ćw. 1/60.
- Zadanie domowe: ćw. 2/61 wykonaj pisemnie w zeszycie. Rób to tak np.: 1 – C – ustąp pierwszeństwa itd. Do oceny przyślą numery od 1-10. Termin do 08.05.2020r. (dłuższy, bo przepada lekcja 01.05.)
- Bądź widoczny na drodze! Otwórz podręcznik na str. 21 i jeszcze raz przypomnij sobie, jakie znaczenie mają odblaski?
- Odpowiedz, które zdanie jest prawdziwe?
Rowerzyście podczas jazdy nie wolno korzystać z telefonu komórkowego/smartfona i mieć słuchawek włożonych do uszu lub założonych na uszy.
Rowerzysta może szybko przejechać przez przejście dla pieszych, bez zwracania uwagi na sygnalizację świetlną.
Rowerzysta zbliżający się do przejścia dla pieszych powinien zachować szczególną ostrożność, w razie potrzeby zwolnić.
Odblaski i kamizelka odblaskowa pomagają rowerzyście być lepiej widocznym na drodze.
W czasie jazdy rowerzysta nie musi trzymać rękoma kierownicy.
Rowerzysta, który ukończył 17 lat, może przewozić pasażera.
- Spotkamy się dopiero ósmego maja, do tego czasu poćwicz rozwiązywanie testów. Możesz skorzystać z tych, lub podobnych testów.
https://brd.edu.pl/testy/20/quiz.htm
Braki!!! Uczniowie, którzy zostali wyznaczeni tydzień temu do wykonania ćw. 3/55 i do dnia dzisiejszego nie odesłali do oceny otrzymują jedynki!!!
Piątek 08.05.2020r. (lekcja 3 wg planu ucznia) eLekcja 5 online
T: Bezpieczne podróżowanie środkami komunikacji publicznej. Piktogramy.
- Utrwalenie wiadomości z lekcji poprzednich: manewry, skrzyżowania, bezpieczeństwo rowerzysty. Zaznajomienie z tekstem z podręcznika str.68-70.
- Piktogramy - przypomnienie. Wykonanie ćwiczeń z podręcznika.
- Zadanie domowe z Praca z infografiką: 1 i 2 przykład. Zadanie wykonują wszyscy uczniowie. Do oceny przyślą numery od 1-11. Termin do lekcji następnej.
Piątek 15.05.2020r. technika kl.4 (lekcja 3 wg planu ucznia)
e-Lekcja 6 15.05.2020r.
Zapisz temat pismem technicznym:
T: Piesza wycieczka. Znaki na kąpieliskach.
- Zapoznaj się z tekstem w podręczniku str.71-73.
- Przeczytaj Warto wiedzieć! Str .71.
Załącznik 1: Treść Art. 11i 12 Kodeksu drogowego dotyczącego ruchu pieszych i kolumny pieszych prześlę na grupę (odpytam na lekcji online).
- Jak spakować plecak? Praca z infografiką - udziel odpowiedzi na pytanie 1 i 2 str. 72.
- Ćw. 2/ 73 – odpowiedz, jakie informacje są przekazywane przez znaki znajdujące się na plaży?
- Załącznik 2: Zasady bezpieczeństwa nad wodą, oznaczenia w pobliżu kąpieliska i na wodzie, znaczenie flag i boi – prześlę na grupę (odpytam na lekcji online).
Zadanie domowe. Ćw. 3/ 73. Tylko pierwszy przykład!! Do oceny przyślą numery od 12-22. Możesz narysować w zeszycie te znaki. Termin do następne lekcji techniki (22.05).
Piątek 22.05.2020r. (lekcja 3 wg planu ucznia)
e-Lekcja 7 online 22.05.2020r.
Zapisz temat pismem technicznym:
T: Jak dbać o Ziemię? Segregacja odpadów i recykling.
- Przypomnienie wiadomości z lekcji poprzedniej.
- Zapoznanie z tekstem w podręczniku str.64-67.
- Wykonanie ćwiczeń.
- Dlaczego warto segregować śmieci – dyskusja.
- Prezentacja filmu: W kontakcie z naturą.
- Animacje filmowe – skrzyżowania.
Piątek 29.05.2020r.
e-Lekcja 8 29.05.2020r.
Zapisz temat pismem technicznym:
T: Przygotowanie do egzaminu na kartę rowerową.
- Przed Toba egzamin praktyczny i teoretyczny na kartę rowerową! Do końca roku szkolnego na lekcjach techniki będziemy utrwalać wiadomości z wychowania komunikacyjnego. Każdemu z Was prześlę mailem załącznik nr 1, w którym przypomnę warunki uzyskania karty rowerowej oraz zamieszczę zadania praktyczne doskonalące technikę jazdy na rowerze.
- Jako utrwalenie wiadomości z ostatnich lekcji wykonaj pisemnie w zeszycie: To umiem! Podsumowanie. Podręcznik str.76. W przykładzie 5 oznacz: P-prawda, F-fałsz. Podsumowanie to do oceny przysyłają wszyscy uczniowie. Termin do lekcji następnej (05.06.).
Piątek 05.06. 2020r. (lekcja 3 wg planu ucznia)
eLekcja 9 online 05.06. 2020r
T: Rowerowy elementarz – utrwalenie wiadomości.
- Animacje filmowe cd.
- Rozwiązywanie testów na kartę rowerową.
- Utrwalenie wiadomości o rowerze: budowa, rodzaje, wyposażenie, konserwacja i eksploatacja.
- Kryteria oceniania.
Piątek 19.06. 2020r. (lekcja 3 wg planu ucznia)
eLekcja 10 online 19.06. 2020r.
T: Utrwalamy wiadomości rozwiązując testy na kartę rowerową.