Po temacie o prezydencie napisać kolejny:

T: Rada Ministrów obok prezydenta częścią władzy wykonawczej.

W pierwszym punkcie napisać proces tworzenia rządu i jego zadania.

Zadanie domowe

Wypisać nazwy ministerstw obecnego składu Rady Ministrów.

Wszelkie wątpliwości i zapytania przesyłajcie do mnie przez e-dziennik.

Pozdrawiam i życzę zdrowia.


Wiedza o społeczeństwie 26 marca 2020

Temat: Sadownictwo w Polsce.

W punkcie 1 krótko napisać i nauczyć się:

  1. Zasady działania sądów:

-dwuinstancyjność

-niezależność

-niezawisłość

-apolityczność

-immunitet

-nieusuwalność

Zapoznać się z hierarchią polskich sądów (podręcznik).

Zadanie domowe:

Znajdź informacje o policji( co to za formacja i jej zadania), prokuratorach

i ławnikach.

Gotową pracę  z podpisem pod nią przesyłają uczniowie w formie scanu lub zdjęcia na moją pocztę Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 31 marca 2020 numery 1-9.

Niejasności i zapytania kierować na w/w adres internetowy.

Uczniowie, którzy nie mają możliwości scanu lub zrobienia zdjęcia niech prześlą tekst w edytorze tekstu Word.

 

Wiedza o społeczeństwie 27 marca 2020

Temat: Rola trybunałów.

W punkcie 1 na podstawie podręcznika napisz o Trybunale Konstytucyjnym i Trybunale Stanu ( ilu członków posiada, kto ich wybiera, na jaki czas), można zaczerpnąć informacje z Internetu.

Zadanie domowe:

Odszukaj w Internecie informacji, czy w innych państwach Unii Europejskiej występują podobne instytucje, jeśli tak, jakie noszą nazwy , jakie kompetencje posiadają.

To zadanie odsyłają uczniowie od nr. 10 do końca listy uczniów do 31 marca 2020.

Niejasności i zapytania kierować na mój adres internetowy.

Uczniowie, którzy nie mają możliwości scanu lub zrobienia zdjęcia niech prześlą tekst w edytorze tekstu Word.


lekcja w czwartek 02.04.2020

Temat:  Organizacje obywatelskie.

Przeczytaj temat na stronie 152-153

Przepisz poniższą notatkę:

  1. Społeczna aktywność obywatelskapolega na wspólnym i świadomym działaniu skierowanym na formułowanie, realizację i obronę interesów, potrzeb, wartości, aspiracji jakiejś grupy społecznej lub jej członków. Jest to forma uczestnictwa w życiu publicznym oraz działalność oddolna, spontaniczna, na zasadzie dobrowolnego udziału poszczególnych jednostek.
  2.  Organizacje pozarządowe (NGOs - non governmental organization) zorganizowane grupy lub instytucje społeczne, stowarzyszenia, fundacje (nierządowe, niesamorządowe, non - profit - nie nastawione na zyski), niezależne, ochotnicze - społeczne, nastawione na zmianę zachowań ludzi, działania edukacyjne, kształtowanie świadomości społecznej, oparte o dobrowolne oraz spontaniczne uczestnictwo obywateli.

Zadanie domowe:

Zastanów się i napisz czy zaobserwowałeś przejawy aktywności obywatelskiej w naszej szkole lub w naszej miejscowości. Opisz krótko taki przypadek i uzasadnij, że był to przejaw aktywności obywatelskiej. Masz czas na odesłanie zadania do 08.04.2020.

 

Lekcja w piątek 03.04.2020

Temat: Partie polityczne.

Jest to temat dodatkowy związany z poprzednim tematem .

Przepisz poniższą notatkę

  1. Partia polityczna- organizacje skupiające osoby o podobnych poglądach, które próbują osiągnąć zamierzone cele poprzez aktywność społeczną i udział w sprawowaniu władzy ( minimum 15 członków do zarejestrowania partii)
  2. Funkcje partii politycznych:

opiniotwórcza(przekonanie wyborców do programu politycznego)

wyborcza(wyznaczenie kandydatów do sprawowania władzy)

rządzenia(po wygranych wyborach sprawowanie władzy samodzielnie lub w koalicji)

  1. Systemy partyjne:

-wielopatryjny

-dwupartyjny

- jednopartyjny

            Typy partii:

  1. lewicowe( np. socjalistyczne, komunistyczne)
  2. centrowe( np. demokratyczne, ludowe, liberalne)
  3. prawicowe( np. konserwatywne, narodowe, chrześcijańskie)

czwartek 16.04.20

Temat: Wolontariat- to coś dla mnie.

Proszę przygotować notatkę o wolontariacie ( zawrzeć w niej informacje jakie korzyści wypływają z bycia wolontariuszem, jakie występują rodzaje wolontariatu)

 

Lekcja w piątek 17.04.20

Temat: Media i opinia publiczna.

Tworząc w zeszycie punkty odpowiedź: komu najczęściej zależy na opinii publicznej i dlaczego? wady i zalety mass mediów.

W zadaniu domowym do podanych przeze mnie funkcji mediów, dopiszcie program telewizyjny lub radiowy lub tytuł gazety, czasopisma który spełnia daną funkcję:

funkcja informacyjna-

funkcja kontrolna-

funkcja opiniotwórcza-

funkcja kulturalno- rozrywkowa-

funkcja edukacyjna-

Zadanie proszę przesłać do środy 22 kwietnia. Pozdrawiam


czwartek 23.04.20

Temat: Powtórzenie wiadomości – zasady ustrojowe Polski.

UWAGA!

Odszukaj w podręczniku test podsumowujący str. 165. Wykonaj z niego ćw. 1, 2, 4, 7,8,10.

Wykonaną powtórkę zapisaną w zeszycie odeślij tego samego dnia na mój adres do godz. 15.00. Każde opóźnienie o godzinę skutkować będzie oceną o stopień niżej.

 

 

Piątek  24.04.20

 

Powtórzcie wiadomości z działu Ustrój RP. W następny czwartek(tj. 30.04) spróbujemy napisać sprawdzian. Czas odesłania pracy będzie odgrywał kluczową rolę. Treść sprawdzianu otrzymacie rankiem w czwartek na swoje poczty  i wykonany odeślecie do godziny 15.00.

Gdyby ktoś miał w związku z tym jakieś zapytania proszę pisać na mój adres mailowy.



07.05.20

 

W czwartek podobnie jak ostatnim razem zostanie Wam przesłana treść kartkówki tym razem z władzy wykonawczej( rząd i prezydent). Czas nadesłania z mojej strony godz. 12.00 , odesłania przez Was 12.30.

 

08.05.20

 

W piątek podobnie jak w czwartek  zostanie Wam przesłana treść kartkówki  z władzy sądowniczej (sądy i trybunały). Czas nadesłania z mojej strony godz. 11.50 , odesłania przez Was 12.30.

Najprawdopodobniej będą to ostatnie kartkówki. Po nich zaproponuję oceny końcoworoczne, które muszą być wpisane do 14 maja br.

Wszelkie niejasności proszę kierować na mojego maila.


czwartek 14.05.20

Temat: Polska polityka zagraniczna.

  1. Polityka zagraniczna- zespół działań prowadzonych przez państwo na arenie międzynarodowej.
  2. Za pomyślność polityki zagranicznej odpowiedzialni są rząd, prezydent i parlament.

Ministrem rządu odpowiedzialnym za tę sferę jest Minister Spraw Zagranicznych.

  1. W celu realizacji polityki zagranicznej kraje wysyłają swoich przedstawicieli do innych krajów. Są to ambasadorzy i konsulowie.

Przeanalizuj zadania w/w urzędników z tabelki str. 168.

Zapisz w zeszycie nazwisko obecnego ministra spraw zagranicznych.

Zastanów się jakie są obecnie  kierunki polskiej  polityki zagranicznej.


piątek  15.05.20

Temat: Organizacja Narodów Zjednoczonych.

  1. Historia powstania ONZ.
  2. Główne organy ONZ.
  3. Kierunki działalności ONZ.

Przeanalizuj temat z podręcznika, poszerz wiedzę o inne źródła w tym temacie.


21.05.20

Temat: Unia Europejska.

  1. Przyczyny integracji państw europejskich.
  2. Organizacje gospodarcze dążące do integracji państw.
  3. Traktaty tworzące unię.
  4. „Ojcowie- założyciele” Unii Europejskiej.

 

Przeanalizuj tekst ze stron174-175. Samodzielnie zdobywaj informacje.

 

Piątek 22.05.20

Temat: Unia Europejska- jej funkcjonowanie, główne organy.

  1. Zasady funkcjonowania UE –tab. str. 176.
  2. Główne organy UE –tab. str.177.

Samodzielnie przeanalizuj informacje z podręcznika.

 



czwartek 28.05.20

Temat: Polska w Unii Europejskiej.

  1. Proces spełniania warunków, po których Polska mogła wejść do UE.
  2. Korzyści dla Polaków wynikające z przynależności do UE.

Przeczytaj z podręcznika na str. 180 wskazane w punktach zagadnienia. Samodzielnie przyswajaj wiedzę.

 

piątek 29.05.20

Temat: Fundusze unijne.

  1. Zadania funduszy unijnych.
  2. Realizacja funduszy unijnych w Polsce, co dzięki nim udało się zrealizować.
  3. Charakterystyka rynku wewnętrznego UE.

Przeczytaj z podręcznika na str. 181-2 wskazane w punktach zagadnienia. Samodzielnie przyswajaj wiedzę.

 


czwartek 04.06.20

Temat: Problemy współczesnego świata.

  1. Przyczyny podziału państw na świecie.
  2. Proces globalizacji – skutki pozytywne i negatywne.

Samodzielnie przeanalizuj temat i przyswajaj wiedzę.

piątek 05.06.20

 

Temat: Konflikty na świecie.

  1. Przyczyny i skutki konfliktów na świecie.
  2. Miejsca najważniejszych konfliktów na świecie – analiza mapy str.192-3.
  3. Zagrożenie terroryzmem.

 

Samodzielnie przeanalizuj temat i przyswajaj wiedzę.

 

 


wos  19.06.

Temat: Karty pracy- materiał powtórkowy.

 

wos 25.06

Temat: Podsumowanie wiadomości z wiedzy o społeczeństwie w klasie 8.

 

 

 

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.