Wykonaj w Excelu zadania 3, 4, 5 ze str. 130-131. Korzystaj z podręcznika. Przydatne mogą się okazać filmiki, do których linki podaję:
https://www.youtube.com/watch?v=SU8SryGqOgs
https://www.youtube.com/watch?v=JkPd6fIX42A
https://www.youtube.com/watch?v=Cdw__zFsrkA
https://www.youtube.com/watch?v=vyY5ENVwh4o
Pliki z rozwiązaniami prześlij na adres:
Podaj w mailu swoje imię i nazwisko!
Lekcja z 24.03.2020
Kolejny etap „wgryzania się” w Excela to rozdział 2.3 z podręcznika (od str. 132). Czytając go zwróć szczególną uwagę na adresowanie bezwzględne komórek. Oprócz tego są tam poruszane i zobrazowane tematy dotyczące zmiany szerokości i wysokości kolumn i wierszy oraz zawijania tekstu. Przeanalizuj poszczególne ćwiczenia w arkuszu kalkulacyjnym. Następnie wykonaj zadanie 3 ze str. 140, nieco zmodyfikowane. Otóż, wprowadź do arkusza 10 uczniów z waszej klasy i przedstaw ich frekwencję w pierwszych pięciu miesiącach nauki. Potem oblicz sumę ich nieobecności, w tym nieusprawiedliwionych oraz podaj procent nieobecności nieusprawiedliwionych. Pod spodem, w wierszu Razem wykonaj podsumowanie. Wzoruj się na Rys. 7.
Na prace czekam do piątku 27 marca. Jeśli nie wysłałeś wcześniej zadanej pracy spręż się i doślij.
Lekcja z 31.03.2020
Temat: Przedstawianie danych w postaci wykresu.
Wykresy w Excelu tworzyliśmy już w młodszych klasach ale nie zaszkodzi przypomnienie, jak to robić. Obejrzyjcie filmiki oraz przeczytajcie wiadomości zawarte w podręczniku na str. 149 – 151.
Podstawowe porady - https://www.youtube.com/watch?v=2v-2qJ1Kh1U
Lub: https://www.youtube.com/watch?v=GoP6yFQuO_I
Więcej porad - https://www.youtube.com/watch?v=29eNrlwpVE4
W oparciu o zdobytą wiedzę zbudujcie arkusz podobny do tego ze str. 151 w podręczniku. Podajcie prawdziwe dane uczniów z naszej szkoły (znajdziecie je na stronie szkoły, w zakładce Uczniowie). Następnie stwórzcie wykres kolumnowy, w którym wstawicie tytuł, etykiety danych oraz umieścicie opis osi poziomej: Klasy. Możecie zmienić sobie kolory kolumn i ew. wstawić tło dla całego obszaru wykresu. Utworzonego pliku nie przesyłajcie do mnie, jednak zapiszcie na dysku, może się jeszcze przydać na kolejnych zajęciach.
Lekcja z 7.04.2020
Temat: Dostosowanie typu wykresu do rodzaju danych.
Na dzisiejszych zajęciach wykorzystamy wykres utworzony przez was na ostatniej lekcji. Stworzyliście wykres kolumnowy. Teraz w oparciu o te same dane spróbujcie utworzyć inne typy wykresów, np. kołowy trójwymiarowy oraz liniowy. Zwróćcie uwagę, że w wykresie kołowym potrzebna jest legenda, która opisuje każdy z wycinków koła.
Jeśli już wypróbowaliście tworzenie różnych wykresów (pomocne linki z poprzedniej lekcji), przejdziemy do rozbudowania naszej tabeli. Skopiujcie tabelę do nowego arkusza (w lewym dolnym rogu klikając na + i nazwijcie go liczba ocen). Zerknijcie na str. 147 podręcznika i do liczby uczniów w poszczególnych klasach dołóżcie kolumny z ilością poszczególnych ocen (nie muszą być takie liczby jak w podręczniku. W kolejnym wierszu (pod klasą VIII b) zsumujcie liczbę uczniów, liczbę szóstek, piątek itd.
W nowej tabeli utworzonej pod spodem, wykorzystując powyższe dane, przedstawcie ile ocen celujących, bardzo dobrych, dobrych, dostatecznych, dopuszczających i niedostatecznych przypada na jednego ucznia. Znając liczbę wszystkich uczniów i liczbę poszczególnych ocen wystarczy wprowadzić prostą formułę, która będzie to obliczała (chodzi o dzielenie). Na podstawie tej tabeli utwórzcie 2 wykresy: kolumnowy i kołowy. Pamiętajcie o tytule, etykietach danych. Możecie również ustawić kolor tła i opisy osi.
Jeden z wykresów może wyglądać tak:
Plik zawierający dwie tabele z danymi i 2 wykresy prześlijcie do mnie przed kolejnymi zajęciami.
Lekcja z 21.04 /online/
Temat: Adresowanie względne, mieszane i bezwzględne.
Lekcja z 28.04 /online/
Temat: Wstawianie tabel i wykresów arkusza kalkulacyjnego do dokumentów tekstowych.
Lekcja z 05.05 /online/
Temat: Ćwiczenia w Excelu.
Wykonanie zadania w arkuszu kalkulacyjnym i skopiowanie tabeli i wykresu do Worda jako obiektu połączonego.
Lekcja z 12.05 /online/
Temat: Symulacje w arkuszu kalkulacyjnym.
Lekcja z 19.05 /online/
Temat: Zapisywanie algorytmów w języku Scratch.
Pobierzcie z internetu i zainstalujcie darmowy program Scratch. Możecie też pobrać plik instalacyjny poniżej.
Lekcja z 26.05 /online/
Temat: Scratch - Znajdowanie największego wspólnego dzielnika dwóch liczb naturalnych.
Lekcja z 02.06 /online/
Temat: Algorytmy wyszukiwania i porządkowania.
Lekcja z 09.06 i 23.06
Temat: Wprowadzenie do programowania w języku C++.
To ostatnie lekcje i pewnie nie będzie już wśród was motywacji, aby zgłębiać tajniki programowania ale zachęcam do zapoznaniem się z działem ze str. 40 podręcznika. Myślę, że wielu z was będzie miało w szkole średniej styczność z programowaniem, toteż poznanie poznanie podstawowych instrukcji języka C++ jest zasadne.
Aby pisać programy w tym języku, należy zainstalować aplikację zawierającą edytor i kompilator języka C++, np. CodeBlocks. Można go pobrać ze strony: http://www.codeblocks.org/downloads/binaries. Program jest darmowy. Większość z was zapewne wybierze opcję: codeblocks-20.03mingw-setup.exe i kliknie Sourceforge.net. W tym momencie rozpocznie się pobieranie pliku, który następnie należy kliknąć, aby zainstalować aplikację. Kiedy to już się uda wykonajcie ćwiczenie 1 i 2 (str. 42-43). Jeśli będą chęci można wykonywać kolejne zadania.