(zakres materiału do dn. 25.03.2020 r.)     

Jak wiecie, z materiałem bieżącym z fizyki spokojnie sobie poradzimy, więc jako pracę online prześlę Wam zadania mające na celu usystematyzowanie i utrwalenie zdobytej już wiedzy i umiejętności.                                          

 Zapisz w zeszycie przedmiotowym temat:                                  

Temat:  Zasady i prawa fizyki – utrwalenie wiadomości z kl. 7-8.

Korzystając z własnych doświadczeń i zdobytej już wiedzy postaraj się wypisać w zeszycie jak najwięcej zasad (np. zasada zachowania energii mechanicznej, zasada zachowania ładunku elektrycznego) i praw (np. prawo Archimedesa, prawo Pascala) omawianych podczas lekcji fizyki w kl. 7-8. Wypisz około 10 „definicji”, a jeśli dane prawo opisuje wzór, to także go zapisz wyjaśniając „literki występujące we wzorze” i zapisując podstawowe jednostki tych wielkości fizycznych.

Najłatwiej „odnajdziesz” zasady i prawa, jeśli przeanalizujesz kolejno omawiane na lekcjach fizyki działy, oto one:

  1. Pierwsze spotkanie z fizyką
  2. Właściwości i budowa materii
  3. Hydrostatyka i aerostatyka
  4. Kinematyka

Dynamika (Podaję linki do filmików dzięki którym przypomnisz sobie II i III zasadę dynamiki Newtona).

https://youtu.be/XKNBR4s4o_c

https://youtu.be/Iy9HOKLV8QI

        5. Praca, moc, energia.

(Podaję link do filmiku dzięki któremu przypomnisz sobie zasadę zachowania energii: przykład 1; „Skoki do wody” oraz przykład 2; „Skoki na trampolinie”).

https://epodreczniki.pl/a/zasada-zachowania-energii-mechanicznej-i-jej-zastosowanie/DckXX5kPU

        6.Termodynamika

        7. Elektrostatyka

        8. Prąd elektryczny

        9. Magnetyzm

       10. Drgania i fale

       11. Optyka

 

Temat:  Zastosowanie w życiu codziennym jednego z praw fizyki (wybranego przez siebie).

-  Korzystając z różnych źródeł wiedzy uzupełnij poniższą notatkę do zeszytu (wg. podanego schematu).

Zapisz w zeszycie, uzupełnij zdania:

  1. Wybrane przeze mnie prawo to prawo: …………..…………………………………………… , które”brzmi”:………………………………………………………………………….……………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………..…..…..

  1. Zastosowanie w życiu codziennym prawa …………………………………………………(wypisz w formie punktów):

-

-

-

- itd.

  1. Moim zdaniem najważniejszym zastosowaniem tego prawa fizyki jest zastosowanie go w: …………………………………………………………………… ponieważ ………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

We wtorek 24.03.2020 r. poproszę 3 losowo wybrane osoby z klasy 8a oraz 3 osoby z kl. 8b o przesłanie mi zdjęcia wykonanych w zeszycie przedmiotowym zadań do powyższych tematów (szczegóły wysyłki podam tym szczęśliwcom)


ZAKRES MATERIAŁU DO OPRACOWANIA Z FIZYKI, KL. 8a, 8b

OD DNIA 26.03.2020 r. DO DNIA 03.04.2020 r.

Adres mojej poczty elektronicznej „do kontaktu z uczniami” to:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  Tak jak inni nauczyciele, utworzyłam na swojej poczcie elektronicznej „grupy klasowe”, jeśli wszyscy podali poprawne adresy swoich skrzynek pocztowych, to będziemy  stałym kontakcie.

OCENIANIE PRACY UCZNIA:

 Z każdego tematu (realizowanego od czwartku 26.03.2020 r.) poproszę kilka losowo wybranych osób o przesłanie mi wykonanych zadań w formie załącznika (np. zdjęcia) na podany przeze mnie powyżej adres e-mail ( „jak w tradycyjnym” nauczaniu: np. .jeśli klasa ma fizykę w czwartki i wtorki, to zadanie z czwartku 26.03.2020 r. będę mogła sprawdzić dopiero we wtorek 31.03.2020 r.). Oczywiście od czasu do czasu sprawdzę, nie tylko bieżące zadanie, ale poproszę o przesłanie opracowań z wcześniejszych lekcji.  Oceny będę wpisywać do e-dziennika w kolumnie opisanej jako eNauczanie, z przypisaną wagą 1.

PROSZĘ NIE PRZYSYŁAĆ DO MNIE ZAŁĄCZNIKÓW Z INNYCH ADRESÓW E-MAIL NIŻ TE, KTÓRE PODALIŚCIE DO KONTAKTU!!

 

CZWARTEK, 26.03.2020 r.

 KLASA 8a, LEKCJA NR 2 WEDŁUG PLANU LEKCJI   

 KLASA 8b, LEKCJA NR 3WEDŁUG PLANU LEKCJI   

Zapisz w zeszycie przedmiotowym                                                                                       

e-Lekcja nr 1

Temat:  Wielkości fizyczne i ich podstawowe jednostki – przypomnienie z kl. 7-8

Pracując samodzielnie w dniach 12-25 marca 2020 r. wykonaliście (mam przynajmniej taką nadzieję) notatkę dotyczącą zasad i praw fizyki, o których uczyliście się w kl. 7-8. Było to swego rodzaju powtórzenie i utrwalenie wybranych zagadnień z zakresu fizyki.

Przepisz do zeszytu notatkę (przypomnienie z kl. 7) wg podanych punktów :                                                                                     

  1. Wielkości fizyczne służą do ilościowego opisu cech ciał i zjawisk. Wielkościami fizycznym są np. masa, temperatura, czas, ciśnienie, moc, opór …
  2. Dla uporządkowania sposobu, w jaki opisywane są różne wielkości, wprowadzono układ SI, czyli Międzynarodowy Układ Jednostek Miar.
  3. Układ SI oparty jest na siedmiu jednostkach podstawowych:

 - jednostka długości – metr (m)

- jednostka masy – kilogram (kg)

- jednostka czasu – sekunda (s)

- jednostka natężenia prądu elektrycznego – amper (A)

- jednostka temperatury termodynamicznej – kelwin (K)

- jednostka światłości – kandela (cd)

- jednostka ilości materii – mol

  1. Wielkości fizyczne, które charakteryzowane przez przez cztery parametry (wartość, kierunek, zwrot i punkt przyłożenia), nazywamy wielkościami wektorowymi (np. siła, prędkość).
  2. Wielkości skalarne – mają tylko jedną cechę – wartość (np. masa, temperatura).

Zobacz filmik, który dla Ciebie nagrałam:

https://youtu.be/7S-D5-kLHeI

W trakcie trwania filmiku możesz zacząć przepisywać informacje z „białej e-tablicy”

  1. Ćwiczenie do samodzielnego wykonania: Wypisz w zeszycie co najmniej 10  wielkości fizycznych (z kl. 7-8) oraz ich podstawowe jednostki (nie licząc podanych przeze mnie przykładów), wg wzoru:

p - ciśnienie w paskalach, Pa

P – moc w watach, W

q – ładunek w kulombach, C

h – wysokość w metrach, m

f – częstotliwość w hercach, Hz

itd. ……………….

Najłatwiej przypomnisz sobie omawiane na lekcjach wielkości fizyczne, jeśli przeanalizujesz kolejno omawiane na lekcjach fizyki działy (wymieniałam je już wcześniej w zakładce eNauczanie).

 

WTOREK, 31.03.2020 r.

KLASA 8a, LEKCJA NR 1 WEDŁUG PLANU LEKCJI  

 KLASA 8b, LEKCJA NR 2 WEDŁUG PLANU LEKCJI

Zapisz w zeszycie przedmiotowym                                                                                       

e-Lekcja nr 2

Temat:  Utrwalenie wybranych wiadomości z fizyki (kl. 7-8) - krzyżówka

Wykorzystując informacje z wcześniejszych lekcji ułóż samodzielnie krzyżówkę, w której jako hasło (rozwiązanie) uzyskasz nazwę jednego z działów fizyki (wybranego przez Ciebie; np. DYNAMIKA, KINEMATKA, … ). Pytania do krzyżówki powinny dotyczyć omawianych ostatnio zagadnień, czyli: zasad i praw fizyki; wielkości fizycznych i ich jednostek. Pod tematem lekcji narysuj swoją krzyżówkę, zapisz do niej pytania, rozwiąż ją. Pod spodem wyjaśnij jednym zdaniem nazwę działu, który jest rozwiązaniem Twojej krzyżówki, wg wzoru:

Hasło z krzyżówki: ………nazwa działu…………….. .

………nazwa działu……………..  – to dział fizyki zajmujący się ………………………………………..

Uwaga! Jeśli jesteś zadowolona/zadowolony z wykonanej prze siebie krzyżówki, to nie czekaj, aż „wylosuję w czwartek 2.4.2020r. Twój zeszyt” do sprawdzenia, tylko na ochotnika prześlij wcześniej zdjęcie Twojej krzyżówki do mnie (każdą stronę w zeszycie podpisz imieniem i nazwiskiem oraz zapisz klasę; jako temat e-maila wysyłanego do mnie wpisz: krzyżówka z fizyki kl. ….).

 

CZWARTEK, 02.04.2020 r.  

KLASA 8a, LEKCJA NR 2 WEDŁUG PLANU LEKCJI   

 KLASA 8b, LEKCJA NR 3WEDŁUG PLANU LEKCJI   

Zapisz w zeszycie przedmiotowym      

                                                                                 

e-Lekcja nr 3

Temat:  Maria Skłodowska - Curie

Na dobry początek, obejrzyj  przynajmniej jeden z dwóch filmików (czas: 8-9minut):

Biografia Marii Skłodowskie – Curie (którą przedstawiają uczniowie jednej ze szkół)

https://www.youtube.com/watch?v=pYY76U0ssck

LUB

Maria Skłodowska – Curie – historia prawdziwa

https://www.youtube.com/watch?v=ZbtQqBq6G1I

Jako notatkę do zeszytu napisz kilka zdań (min. 5 zdań) dotyczących biografii Marii Skłodowskiej – Curie (koniecznie uwzględnij  w notatce nagrody Nobla!!!, które uzyskała za swoją pracę…).


ZAKRES MATERIAŁU DO OPRACOWANIA Z FIZYKI, KL. 8a, 8b

NA dn.: 6-8 IV 2020 r. (lekcję mamy we wtorek 7 IV 2020 r.)

 

Przypominam adres mojej poczty elektronicznej „do kontaktu z uczniami” Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

 

WTOREK, 07.04.2020 r.

KLASA 8a, LEKCJA NR 1 WEDŁUG PLANU LEKCJI;  KLASA 8b, LEKCJA NR 2 WEDŁUG PLANU LEKCJI

Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                       

e-Lekcja nr 4

Temat:  Fizyka w życiu codziennym – czyli łatwe odpowiedzi na trudne pytania; część 1

 

Zapraszam do obejrzenia filmiku  (czas. ok. 1 min.), który dla Ciebie nagrałam:

https://youtu.be/3GE-llNGJ7k

 

Zapisz notatkę do zeszytu:

 I. Fizyka w pytaniach i odpowiedziach:

  1. Dlaczego nie uda nam się opalić przez szybę okienną?

Odp. Ponieważ szkło nie przepuszcza promieni ultrafioletowych.

  1. Dlaczego przewody sieci elektrycznej/telefonicznej zawiesza się między słupami tak, aby lekko zwisały?

Odp. Zwisanie przewodów zapobiega ich rozerwaniu zimą, gdyż pod wpływem niskiej temperatury kurczą się (zjawisko rozszerzalności temperaturowej ciał)

  1. Dlaczego w zaokiennych termometrach stosuje się zabarwiony spirytus, a nie np. rtęć?

Odp. Rtęć krzepnie w temperaturze -39oC, a alkohol dopiero w temperaturze – 114oC. Przy bardzo ostrych mrozach rtęć w termometrach zaokiennych mogłaby zamarznąć i termometr przestałby działać.

 

 II. Praca do samodzielnego wykonania:

Zastanów się w jaki sposób „fizyka tłumaczy” trzy wybrane zjawiska, obserwacje, sytuacje … z życia codziennego. Do poniższych pytań sformułuj „naukowe” odpowiedzi (wg schematu podanego powyżej).

       a) Dlaczego, aby rozgrzać dłonie, chuchamy w nie lub je rozcieramy?

Odp. …………………………………………………………………………………………………………………

       b) Dlaczego kawałek lodu pozostawiony luzem w temperaturze pokojowej stopi się szybciej niż gdy starannie owiniemy go w koc?

Odp. …………………………………………………………………………………………………………………….

       c) Dlaczego przy gwałtownym opadaniu samolotu pasażerowie odczuwają ból w uszach? (nie wystarczy napisać, że zmienia się ciśnienia…. ale w jaki sposób się zmienia).

Odp. ……………………………………………………………………………………………………………………


CZWARTEK, 16.04.2020 r. KLASA 8a, LEKCJA NR 2 WEDŁUG PLANU LEKCJI

 

Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                       

e-Lekcja nr 5

Temat:  Fizyka w życiu codziennym – czyli łatwe odpowiedzi na trudne pytania; część 2 - Archimedes

Zapisz notatkę do zeszytu:

I.Fizyka w pytaniach i odpowiedziach:

  1. Dlaczego Archimedes, zanurzając w naczyniu z wodą raz samą koronę króla Syrakuz, drugi raz bryłę złota o masie równej masie korony, mógł dowieść, że złotnik nie wykonał jej z czystego złota, lecz ze stopu złota ze srebrem?

 

Przeczytaj „legendę” o Archimedesie i koronie króla Syrakuz:

https://www.polishnews.com/jak-archimedes-uratowal-swoja-glowe

 

Odp.  Uczony zanurzył w naczyniu napełnionym wodą bryłę złota o masie równej masie korony. Część wody wylała się. Po wyjęciu bryły złota ponownie napełnił naczynie wodą i zanurzył w niej koronę. Teraz wylało się znacznie więcej wody niż po zanurzeniu bryły złota. Archimedes dowiódł w ten sposób oszustwa złotnika. Dlaczego? Otóż korona wykonana ze stopu złota ze srebrem miała mniejszą gęstość niż bryła złota o tej samej masie. Wobec tego korona miała większą objętość i dlatego po jej zanurzeniu wylało się z naczynia więcej wody.

 

Zobacz i skojarz – nie przepisuj

Zapisz treść Prawa Archimedesa i wzór na siłę wyporu: …...............................................................

 

Wyjaśnij w kilku zdaniach pojęcie „Heureka”: ………………………………………………………………………….

 

Napisz kilka zdań na temat Archimedesa: …………………………………….………………………………………….

Przypominam adres mojej poczty elektronicznej „do kontaktu z uczniami” Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Zasady ocenianie pozostają bez zmian (pisałam o nich przed lekcją z 26.03.2020 r.). Za nie odesłanie pracy wpisuję nieprzygotowanie „np” lu minus „-„ (jeśli uczeń jeszcze nie wykorzystał limitu tj. 2 x w semestrze), a następnie ocenę niedostateczną; przy czym zapowiedziane prace pisemne np. sprawdzian są obowiązkowe!

 

PROSZĘ NIE PRZYSYŁAĆ DO MNIE ZAŁĄCZNIKÓW Z INNYCH ADRESÓW E-MAIL NIŻ TE, KTÓRE PODALIŚCIE DO KONTAKTU!! NIE TWÓRZ NOWEJ WIADOMOŚCI – UŻYWAJ FUNKCJI „ODPOWIEDZ”. PRZYPOMINAM O OBOWIĄZKU PODPISYWANIA WYSYŁANYCH DO MNIE ZAŁĄCZNIKÓW, np. stron zeszytu !!!!

 


WTOREK, 21.04.2020 r.

KLASA 8a, LEKCJA NR 1 WEDŁUG PLANU LEKCJI;  KLASA 8b, LEKCJA NR 2 WEDŁUG PLANU LEKCJI

Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                       

 

e-Lekcja nr 6

Temat:  Fizyka w życiu codziennym – czyli łatwe odpowiedzi na trudne pytania; część 3

 

Zapisz notatkę do zeszytu:

 

I. Fizyka w pytaniach i odpowiedziach:

 

  1. Dlaczego herbata z zanurzoną w niej metalową łyżeczką stygnie szybciej, a bez łyżeczki wolniej?

Odp.  Dobre przewodnictwo cieplne metalu sprawia, że herbata szybciej oddaje ciepło.

 

  1. Dlaczego rura ciepłownicza biegnąca nad ziemią jest co pewien odcinek wygięta w kształt litery U?

Odp. Ma to związek ze zjawiskiem rozszerzalności cieplnej (temperaturowej) ciał. Wygięcie rury umożliwia wydłużanie i skracanie się rury na jej prostym odcinku przy zmianach temperatury (np. lato, zima) bez obawy jej rozerwania.

 

  1. Dlaczego lepiej smażyć na żeliwnych patelniach niż na aluminiowych?

Odp.  Pamiętaj! – aluminium (Al) wchodzi z potrawami w reakcje chemiczne , w wyniku których powstają związki szkodliwe dla zdrowia! Żeliwne naczynia wolniej się rozgrzewają i stygną, dłużej utrzymują temperaturę potraw oraz nie powodują ich przypalania.

 

 

II. Praca do samodzielnego wykonania:

 

Zastanów się w jaki sposób „fizyka tłumaczy” trzy wybrane zjawiska, obserwacje, sytuacje … z życia codziennego. Do poniższych pytań sformułuj „naukowe” odpowiedzi (wg schematu podanego powyżej).

 

a) Dlaczego w mroźne dni siedzące nieruchomo ptaki stroszą pióra?

Odp. …………………………………………………………………………………………………………………

 

b) Dlaczego plastikowa butelka napełniona wodą unosi się na powierzchni wody, a szklana butelka napełniona wodą tonie?

 

Zanim odpowiesz na to pytanie, przypomnij sobie trzy warunki pływania ciał – znajdziesz je klikając na poniższy link i „przewijając strony aż do podsumowania”, następnie „przewiń jeszcze więcej” i zajrzyj do „Słowniczka”.

https://epodreczniki.pl/a/eureka-jakie-sa-warunki-plywania-cial/D2crSb4h5

 

Odp. …………………………………………………………………………………………………………………

 

c) Dlaczego koła wagonów na stykach szyn stukają głośniej zimą niż latem?

Odp. …………………………………………………………………………………………………………………….

 

Przypominam adres mojej poczty elektronicznej „do kontaktu z uczniami” Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Zasady ocenianie pozostają bez zmian


CZWARTEK, 23.04.2020 r. KLASA 8a, LEKCJA NR 2, KLASA 8b, LEKCJA NR 3 WEDŁUG PLANU LEKCJI

 

Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym      

                                                                                

e-Lekcja nr 7

Temat:  Fizyka w życiu codziennym – czyli łatwe odpowiedzi na trudne pytania – część 4 – Isaac Newton

Zapisz notatkę do zeszytu:

  1. Fizyka w pytaniach i odpowiedziach:

 

  1. Dlaczego moneta położona na sztywnej kartce spoczywającej na szklance przy gwałtownym szarpnięciu kartki wpada do szklanki?

 

Odp.  Pierwsza zasada dynamiki Newtona mówi, że „jeżeli na ciało nie działają siły lub działające siły równoważą się, to ciało pozostaje w spoczynku lub porusza się po linii prostej ze stałą prędkością”. Zdolność ciała do zachowania stanu swojego ruchu nazywamy bezwładnością. Wyszarpnięcie kartki powoduje, że moneta dzięki bezwładności pozostaje prawie w poprzednim miejscu i wpada do szklanki.

 

Zobacz i skojarz !!!! – jeśli masz możliwość –wydrukuj i wklej do zeszytu poniższe zdjęcia

        

 Obejrzyj filmik – czas ok. 1min., a dowiesz się „co wspólnego ma Newton z jabłkiem”

(bo z e-lekcji nr 5  z 16.4.2020 r. już wiesz!!! „co wspólnego ma Archimedes z wanną”

https://www.youtube.com/watch?v=3yGaAEeDLoY

 

  1. Praca do samodzielnego wykonania:

 

Zapisz treść II zasady dynamiki Newtona oraz wzór, który ją „opisuje”: …................................

Zapisz treść III zasady dynamiki Newtona oraz wzór, który ją „opisuje”: …................................

Wyjaśnij pojęcie „inercja”: …………………………………….…………………………………………………………….

Wyjaśnij krótko dlaczego podczas gwałtownego hamowania autobusu ludzie pochylają się do przodu,  zaś podczas ostrego ruszania – odchylają się do tyłu? …………………………………………………………………………………………………………………………………………..…..

Napisz kilka zdań (min. 5)  na temat Isaaca Newtona: ……………………….…….………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Przypominam adres mojej poczty elektronicznej „do kontaktu z uczniami” Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Zasady ocenianie pozostają bez zmian



WTOREK, 28.04.2020 r.

KLASA 8a, LEKCJA NR 1 WEDŁUG PLANU LEKCJI;  KLASA 8b, LEKCJA NR 2 WEDŁUG PLANU LEKCJI

Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                       

 

e-Lekcja nr 8

Temat:  Fizyka w życiu codziennym – czyli łatwe odpowiedzi na trudne pytania - część 5

 

Zapisz notatkę do zeszytu:

Fizyka w pytaniach i odpowiedziach:

 

  1. Dlaczego latem po wyjściu z kąpieli w jeziorze odczuwamy chłód, zwłaszcza jeżeli wieje wiatr?

Odp. Podczas parowania wody pobierana jest energia z ciała. Wiatr przyspiesza zjawisko parowania cieczy.

(Przypomnij sobie od czego zależy szybkość parowania – przyda Ci się to do „zadania domowego”)

 

  1. Dlaczego przed zakrętem kierowca powinien zmniejszyć prędkość pojazdu?

Odp.  Przy dużej prędkości samochód może wpaść w poślizg, a wówczas siła oddziaływania między jezdnią, a kołami znacznie maleje. Samochód z powodu swojej bezwładności nie zmieni kierunku ruchu.

(Przypomnij sobie pytanie „o monecie i szklance” oraz odpowiedź na to pyt. – pyt. nr 1 z e-lekcji nr 7)

 

  1. Dlaczego przy napełnianiu naczynia gorącą wodą częściej pęka naczynie szklane niż porcelanowe?

Odp. Ponieważ szkło ma większą rozszerzalność cieplną niż porcelana.

 

Praca do samodzielnego wykonania:

Zastanów się w jaki sposób „fizyka tłumaczy” trzy wybrane zjawiska, obserwacje, sytuacje … z życia codziennego. Do poniższych pytań sformułuj „naukowe” odpowiedzi i podkreśl w nich zjawiska/pojęcia/wielkości fizyczne (wg schematu podanego powyżej).

 

  1. Dlaczego niepoprawne jest stwierdzenie, że „futro grzeje”?

Odp. …………………………………………………………………………………………………………………

 

  1. Dlaczego zimą szybciej marzną stopy w butach dopasowanych do nogi, niż w luźnych?

 

Odp. …………………………………………………………………………………………………………………

 

  1. Dlaczego mokrą rękawiczkę trudniej ściągnąć z dłoni niż suchą?

 

Zanim odpowiesz na to pytanie, przypomnij sobie wiadomości o oddziaływaniach międzycząsteczkowych –kliknij na poniższy link i „przewiń do rozdziału 2 (z podrozdziału 2.1 i 2.2 obejrzyj dwa krótkie filmiki o siłach spójności i siłach przylegania (łączny czas ok. 2min.)

https://epodreczniki.pl/a/budowa-i-wlasciwosci-cieczy-zjawisko-napiecia-powierzchniowego/DBX8eWzFp

 

Odp. …………………………………………………………………………………………………………………….

  1. Zadanie: Wymień w punktach od czego zależy szybkość parowania cieczy (związek z pytaniem pierwszym).

Zanim odpowiesz na to pytanie, kliknij na poniższy link i obejrzyj filmik „o praniu”, czas ok. 1 min. „przewiń prawie do końca, jest to ostatnie doświadczenie przed podsumowaniem.

https://epodreczniki.pl/a/gazy-ciecze-i-ciala-stale/D1Cy4qgUe

 

Zasady ocenianie pozostają bez zmian


CZWARTEK, 30.04.2020 r. KLASA 8a, LEKCJA NR 2, KLASA 8b, LEKCJA NR 3 WEDŁUG PLANU LEKCJI

 

Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym      

                                                                                

e-Lekcja nr 9

Temat:  Fizyka w życiu codziennym – czyli łatwe odpowiedzi na trudne pytania – część 6 – Blaise Pascal

Zapisz notatkę do zeszytu:

 

Fizyka w pytaniach i odpowiedziach:

  1. Dlaczego gdy nurkujesz głęboko w basenie, odczuwasz silny nacisk na błonę bębenkową w uszach?

Odp.: Ponieważ ciśnienie hydrostatyczne zależy od wysokości słupa cieczy. Im głębiej nurkujesz, tym słup cieczy nad Tobą jest wyższy, a przez to ciśnienie wywierane przez ciecz jest większe.

 

  1. Jak nazywa się dział fizyki, który zajmuje się badaniem właściwości cieczy znajdujących się w spoczynku?

Odp. Hydrostatyka

 

Praca do samodzielnego wykonania:

  1. Co „wspólnego z fizyką” ma Blaise Pascal?

Zanim odpowiesz na to pytanie obejrzyj filmik, czas ok. 2 min., kliknij w link i „przewiń do punktu 2”

https://epodreczniki.pl/a/cisnienie-cisnienie-hydrostatyczne-i-atmosferyczne/D1Fks8h8v

 

Odp.: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

Zobacz i skojarz – nie musisz przerysowywać schematu:

 

 

 

Zapisz treść Prawa Pascala i wzór, który go opisuje ….: …...............................................................

 

Podaj kilka zastosowań Prawa Pascala w życiu codziennym: …………………………………………………….

 

Napisz kilka zdań na temat  B. Pascala ..: …………………………………….………………………………………….

 

Zapisz wzór na ciśnienie hydrostatyczne, „wyjaśnij literki” występujące we wzorze i podaj ich podstawowe jednostki: …………………………………………………………………..……………………………………..

 



WTOREK, 05.05.2020 r. KLASA 8a, LEKCJA NR 1; KLASA 8b, LEKCJA NR 2 WEDŁUG PLANU LEKCJI

 

Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                      

 

e-Lekcja nr 10

Temat: Optyka – soczewki i ich rodzaje

 

Zapisz notatkę do zeszytu:

 

  1. Soczewki – to ciała przezroczyste służące do skupiania lub rozpraszania światła.
  2. Soczewki mogą różnić się kształtem (wypukłością):

…………………………………………………………………………………………………………………………

przerysuj tu różne rodzaje soczewek (A-F) wraz z ich podpisem – podręcznik str. 254

 

  1. Podstawowy podział soczewek:

 

SOCZEWKI SKUPIAJĄCE CZYLI WYPUKŁE - są grubsze pośrodku niż na końcach, np. soczewka skupiająca dwuwypukła.

……….… tu przerysuj rysunek z podręcznika ze str. 255 wraz z podpisem ……..

Ognisko F soczewki skupiającej jest to punkt przecięcia promieni załamanych, które przed przejściem przez soczewkę były równoległe do osi optycznej.

Ogniskowa f to odległość ogniska od soczewki.

 

Teraz zobacz pierwszą minutę pierwszego filmiku (cały filmik trwa ok. 7 min., ale nie jest przewidziany na dzisiejszą lekcję, link poniżej:

https://epodreczniki.pl/a/film/D52kJXZRE

 

 

SOCZEWKI ROZPRASZAJĄCE CZYLI WKLĘSŁE – są grubsze na końcach niż na środku, np. soczewka rozpraszająca dwuklęsła

………..…… przerysuj rysunek z podręcznika ze str. 257 wraz z podpisem ……..

 

„Zad. domowe”

Wyjaśnij pojęcia: ognisko rzeczywiste, ognisko pozorne (def. z podr. str. 258)

Proszę starannie wykonać rysunki, o których „mowa” w notatce lekcyjnej – wybrane będę sprawdzać!

 


CZWARTEK, 07.05.2020 r. KLASA 8a, LEKCJA NR 2, KLASA 8b, LEKCJA NR 3 WG PLANU LEKCJI

                                                                              

e-Lekcja nr 11

Temat: Soczewki i ich własności

Zapisz notatkę do zeszytu:

 

  1. Soczewki w zależności od ich rodzaju, w różnym stopniu skupiają lub rozpraszają światło.
  2. Zdolność skupiająca soczewki „Z” – jest wielkością charakterystyczną dla soczewki i jest równa odwrotności ogniskowej f.

Z = 1/f

/ oznacza w tym wzorze dzielenie

f – ogniskowa w metrach, m

 

  1. Jednostka zdolności skupiającej soczewki

D (dioptria) = 1/m

Soczewka o zdolności skupiającej 1D ma ogniskową 1 metr (m).

 

  1. Soczewki skupiające mają zdolność skupiającą dodatnią, a rozpraszające ujemną, gdyż przyjęto, że ogniskowa w soczewce rozpraszającej ma wartość ujemną.

 

  1. Często zamiast rysować „kształt soczewki” stosuje się symbole graficzne.

Zapamiętaj:

  

  

Zadanie 1:

Ile wynosi ogniskowa soczewki o zdolności skupiającej 25D (dioptrii)?

 

Dane: Z = 25 D (dioptrii)

Szukane: f = ?

Wzór: Z = 1/f

po przekształceniu wzoru otrzymujemy wzór: f = 1/Z

Obliczenia: f = 1/25 D

Skoro D = 1/metr czyli D = 1/m to otrzymujemy:

f = 0,04 m = 4 cm

 

Odp.: Ogniskowa f soczewki o zdolności skupiającej Z = 25 D (dioptrii) wynosi 4 cm.

  

„Zad. domowe”

Zad. 2 str. 259 podręcznik (rozwiązując to zadanie skorzystaj jako podpowiedź z rysunku ze str. 256 w podr.) Jak już dopasujesz opisy A,B,C do odpowiedniego rysunku (zwróć uwagę, że jeden rysunek nie pasuje do żadnego z opisów) to przerysuj do zeszytu trzy wybrane przez Ciebie rysunki wraz z dobranymi już opisami !!!

 



 WTOREK, 12.05.2020 r. KLASA 8a, LEKCJA NR 1;  KLASA 8b, LEKCJA NR 2 WEDŁUG PLANU LEKCJI

Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                       

 

e-Lekcja nr 12

Temat:  Soczewki -  krótkowzroczność i dalekowzroczność

 

Zapisz notatkę do zeszytu:

  1. Soczewki – to ciała przezroczyste służące do skupiania lub rozpraszania światła.
  2. Najczęstsze wady wzroku koryguje się stosując odpowiednie soczewki (okulary).
  3. Okulary krótkowidza, tzw. „minusy” powinny mieć soczewki rozpraszające, gdyż soczewka oka krótkowidza ma zbyt krótką ogniskową i dlatego powstający na siatkówce obraz przedmiotów znajdujących się daleko jest nieostry.
  4. Okulary dalekowidza, tzw. „plusy” powinny mieś soczewki skupiające, gdyż soczewka oka dalekowidza ma zbyt długą ogniskową i wówczas obraz przedmiotów znajdujących się blisko jest nieostry.

 

Zapraszam do przejrzenia informacji dot. wad wzroku z rozdziału 3 – link poniżej

https://epodreczniki.pl/a/wady-wzroku---krotkowzrocznosc-i-dalekowzrocznosc-oraz-ich-korekcja/DiyCpP8iH

  1. : Mając do dyspozycji dwie pary okularów: tzw. plusy i minusy, napisz jak „doświadczalnie” rozróżnisz, które są jakie?

Odp.: Patrząc przez okulary krótkowidza, tzw. minusy, czyli patrząc przez soczewkę rozpraszającą np. na zadrukowaną stronę w książce widzi się w pomniejszeniu literki druku. Natomiast patrząc przez soczewkę skupiającą dalekowidza, tzw. plusy, litery druku widzi się w powiększeniu czyli SOCZEWKA SKUPIAJĄCA DZIAŁA JAK LUPA!!!

 

„Zad. domowe”

Zadanie 1:

Wyjaśnij pojęcia: ASTYGMATYZM i DALTONIZM (możesz skorzystać z informacji w podr. str. 265) oraz AKOMODACJA (możesz skorzystać z informacji w podr. str. 263 lub tych zawartych w filmiku, punkt/rozdział 2, link powyżej)

Zadanie 2:

Jeśli masz możliwość to wydrukuj, uzupełnij i wklej do zeszytu, jeśli nie masz jak wydrukować to przerysuj i podpisz (nie musisz przepisywać polecenia do zadania).

 Zadanie 3:

Jeśli masz dostęp do jakiś okularów w domu, popatrz przez  nie na zadrukowaną kartkę z odległości ok. 20 cm i zastanów się czy są to tzw. plusy czy minusy (skorzystaj z informacji z punktu nr 5 notatki lekcyjnej)

 

CZWARTEK, 14.05.2020 r. KLASA 8a, LEKCJA NR 2, KLASA 8b, LEKCJA NR 3 WG PLANU LEKCJI

 

              e-Lekcja nr 13

Temat:  Otrzymywanie obrazów za pomocą soczewek

Zapisz notatkę do zeszytu:

 

  1. Przypomnienie (omawialiśmy my to „na lekcjach rzeczywistych przy okazji” zwierciadeł sferycznych - str. 240).

Wzór na powiększenie obrazu:

 

p = h2 / h1                      LUB                p = y / x

 

gdzie:

h2 – wysokość obrazu

h1 – wysokość przedmiotu

y – odległość obrazu od soczewki

x – odległość przedmiotu od soczewki

 

  1. Soczewki rozpraszające tworzą ZAWSZE (bez względu na odległość przedmiotu od soczewki) obraz pozorny, prosty, pomniejszony

 

  1. Rodzaj obrazu otrzymanego przez soczewkę skupiającą ZALEŻY OD odległości x przedmiotu od soczewki, i tak:

Dla x>2f, obraz rzeczywisty, odwrócony, pomniejszony;

Dla x = 2f, obraz rzeczywisty, odwrócony, tej samej wielkości;

Dla f<x<2f, obraz rzeczywisty, odwrócony, powiększony;

Dla x = f, to obraz nie powstaje;

Dla x<f, obraz pozorny, prosty, powiększony

gdzie: „f” to ogniskowa, a „x” to odległość przedmiotu od soczewki

 

Teraz zobacz cały filmik - trwa ok. 7 min. (o obejrzenie pierwszej minuty tego filmiku prosiłam podczas e-lekcji nr 10 z dnia 05.05.2020 r., na razie proszę obejrzeć… wkrótce będziecie to jednak częściowo przerysowywać…, link poniżej:

https://epodreczniki.pl/a/film/D52kJXZRE

 

„Zadanie domowe”

Wyjaśnij pięć dowolnych (wybranych przez siebie) „pojęć” mających związek z omawianym obecnie  działem, czyli z OPTYKĄ.

 



 

WTOREK, 19.05.2020 r. KLASA 8a, LEKCJA NR 1;  KLASA 8b, LEKCJA NR 2 WEDŁUG PLANU LEKCJI

Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                       

 

e-Lekcja nr 14

Temat:  Optyka w zadaniach

 

Zapisz w zeszycie przedmiotowym:

 

  • Zadania z optyki z komentarzem – you tube

 

Kliknij w poniższy link i uczestnicz w rozwiązywaniu zadań różnego typu z optyki. W ten sposób powtórzysz wiele rzeczy z optyki i usystematyzujesz swoją wiedzę przed sprawdzianem.

https://www.youtube.com/watch?v=MYEP60wsPfI

 

„Zad. domowe”

Zapisz pełną treść i rozwiązanie MINIMUM jednego (wybranego przez Ciebie) zadania, które znajduje się w filmiku – link powyżej.

UWAGA:

Przygotuj się do krótkiego sprawdzianu z optyki, który odbędzie się w dniu 26 maja – szczegóły w wiadomości, którą 18 maja wysłałam do wszystkich uczniów przez e-dziennik .

   


CZWARTEK, 21.05.2020 r.

 

                                                                             e-Lekcja nr 15

Temat:  Powtórzenie wiadomości z działu OPTYKA

 

Zapisz w zeszycie przedmiotowym dwa punkty notatki:

 

  1. Przeczytam z podręcznika informacje z podsumowania działu – podr. str. 271 – 273 ORAZ wpiszę do zeszytu trzy wybrane informacje (pojęcia, prawa…) z optyki;
  2. Spróbuję rozwiązać test interaktywny – epodręczniki – link na dole.

 

Kliknij w poniższy link i przejrzyj informacje, zdjęcia… dotyczące optyki

https://epodreczniki.pl/a/podsumowanie-wiadomosci-z-optyki/D1OhqKseq

 

Następnie kliknij w poniższy link i na samym dole - w rozdziale nr 17 znajdziesz test z optyki (w teście jest 10 ćwiczeń interaktywnych do wykonania z możliwością sprawdzenia odpowiedzi!!!)

https://epodreczniki.pl/a/podsumowanie-wiadomosci-z-optyki/D1OhqKseq

   


WTOREK, 26.05.2020 r. KLASA 8a, LEKCJA NR 1;  KLASA 8b, LEKCJA NR 2 WEDŁUG PLANU LEKCJI

Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                       

 

e-Lekcja nr 16

Temat:  Sprawdzian wiadomości z działu OPTYKA – lekcja online

  

Uczestnictwo w sprawdzianie jest obowiązkowe

Sprawdzian będzie pisany przez Was w formie online

(wyjątkowo: kl. 8a godz. 10:00, kl. 8b godz. 12:00)

przy wykorzystaniu platformy: TESTPORTAL.PL

 

Powodzenia!!!

 


CZWARTEK, 28.05.2020 r.

                                                                             e-Lekcja nr 17

Temat:  Analiza sprawdzianu z działu OPTYKA

 

W sprawie szczegółowych, imiennych raportów z wtorkowego sprawdzianu z optyki (z 26 maja) pisałam do wszystkich w dniu sprawdzianu, poprzez e-dziennik. Proszę zapoznać się z treścią tej wiadomości, jeśli ktoś jeszcze tego nie zrobił.

 

Zapisz w zeszycie przedmiotowym dwa punkty notatki:

 

  1. Duża krzyżówka utrwalająca z optyki

 

Krzyżówkę prześlę także dzień wcześniej każdemu uczniowi poprzez e-mail podany do „kontaktu”. Kto z Was ma możliwość, to proszę ją wydrukować, uzupełnić i wkleić do zeszytu przedmiotowego wraz z pytaniami. Kto jednak nie ma możliwości wydrukowania, proszę wpisać do zeszytu same odpowiedzi do haseł (nie trzeba przepisywać pytań/poleceń); wg wzoru:

POZIOMO:

1: ………………………

2:………………………. Itd. do 19

PIONOWO:

1:…………………………. Itd. do 19

 

 

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłaś/zrobiłeś, to kliknij w poniższy link i przynajmniej przejrzyj informacje, zdjęcia… dotyczące optyki

https://epodreczniki.pl/a/podsumowanie-wiadomosci-z-optyki/D1OhqKseq

 


WTOREK, 02.06.2020 r.  LEKCJA NR 1; 

Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                       

 

e-Lekcja nr 18

Temat:  Miraże i inne ciekawe obserwacje. Złudzenia optyczne

 

Zapisz w zeszycie przedmiotowym:

 

  • Analiza tekstu i rysunków - str. 266 – 269

Zobacz filmik i „pobaw się”, czas ok. 3,5 min. https://www.youtube.com/watch?v=SxjPRIYojRg

Niesamowite iluzje optyczne – filmik, 1 min. https://www.youtube.com/watch?v=hR4Ik_wDhBI

  • Zjawiska optyczne obserwowane w atmosferze:

gloria

halo

miraż (fatamorgana)

tęcza

słup słoneczny (słup świetlny)

wieniec (aureola, potocznie "Lisia czapa")

iryzacja

łuk okołohoryzontalny

refrakcja atmosferyczna

słońce poboczne (parhelion, słońce pozorne)

widmo Brockenu (zjawisko Brockenu, mamidło górskie)

 

Kliknij w poniższy link „Zjawiska optyczne w przyrodzie”, czas. ok. 3 min.

https://slideplayer.pl/slide/11528214/

 

Ćwiczenie do samodzielnego wykonania:

Opisz jedno ze zjawisk optycznych obserwowanych w atmosferze. Skorzystaj z różnych źródeł wiedzy.


CZWARTEK, 04.06.2020 r. KLASA 8a, LEKCJA NR 2, 

Zapisz w zeszycie przedmiotowym:

    e-Lekcja nr 19

Temat:  To było w klasie 7 – siły i ruch

Przeczytaj informacje powtórzeniowe z podręcznika do kl. 8 ze stron 6 – 13

Zapisz jako notatkę w zeszycie przedmiotowym:

  1. Ruch  …………….………def. str. 6,  kl. 8……………………..……..
  2. Ruch jednostajny prostoliniowy …………….………def. str. 7,  kl. 8……………

v = s / t

prędkość = droga/czas          

  1. Ruch jednostajnie przyspieszony …………….………def. str. 8, kl. 8……………

v = a * t

prędkość = przyspieszenie * czas

  1. Przyspieszenie …………….………def. str. 8, kl. 8……………

a = v / t

przyspieszenie = zmiana prędkości /czas

  1. Droga w ruchu jednostajnie przyspieszonym

s = at2 / 2  (ten wzór jest na str. 8 – na samym dole,  podr. kl. 8)

  1. SIŁA JAKO WIELKOŚĆ WEKTOROWA:

.………przepisz wszystkie informacje ze str. 10 – z ramki na dole strony,  podr. kl. 8………

  1. Podstawowe wzory na siłę:

F = m * g      skojarz: „Filip ma garaż”

siła grawitacji = masa * przyspieszenie ziemskie 10m/s2

 

Fw= m * a     skojarz: „Filip ma auto”

siła wypadkowa = masa * przyspieszenie; II zasada dynamiki Newtona.

  1. Siła wypadkowa – siła zastępująca działanie kilku sił.

Ćwiczenia do samodzielnego wykonania:

Wyjaśnij (wykorzystując wiedzę ogólną, w tym z fizyki):

dlaczego w samochodach montowane są poduszki powietrzne i jak one działają?

dlaczego powinno zapinać się pasy jadąc samochodem?

Dlaczego np. kilkuletnie dzieci trzeba przewozić w foteliku, a nie na siedzeniu samochodu z zapiętym pasem?

 

Polecam dodatkowo przejrzenie strony – link poniżej i przypomnienie sobie zasad dynamiki Newtona: https://epodreczniki.pl/a/podsumowanie-wiadomosci-z-dynamiki/D19QLGnVi



WTOREK, 09.06.2020 r. KLASA 8a, LEKCJA NR 1;  KLASA 8b, LEKCJA NR 2 WEDŁUG PLANU LEKCJI

Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                       

                                                                             e-Lekcja nr 20

Temat:  To było w klasie 7 – Właściwości materii

Przeczytaj informacje powtórzeniowe z podręcznika do kl. 8 ze stron 14 – 21

 

Zapisz jako notatkę w zeszycie przedmiotowym:

 

  1. Oddziaływania międzycząsteczkowe: (patrz podr. str. 14)

siły spójności – działają między cząsteczkami tej samej substancji,

siły przylegania – działają między cząsteczkami różnych substancji.

 

  1. Gęstość ……………….…….def. str. 15, podr. kl. 8 ……………………………………………….

d = m/V

gęstość = masa / objętość

 

  1. Ciśnienie ……………….…….def. str. 15, podr. kl. 8 ……………………………………………….

p = F/S

ciśnienie = siła nacisku / pole powierzchni

 

  1. Ciśnienie hydrostatyczne ……………….def. str. 16 u góry, podr. kl. 8 ………………………

p = d * g * h

ciśnienie hydrostatyczne = gęstość cieczy * przysp. ziemskie * wysokość słupa cieczy

 

  1. Prawo Archimedesa ……………….def. str. 17 u góry, podr. kl. 8 ………………….……………

Fw = d * g * V

siła wyporu = gęstość cieczy * przysp. ziemskie * objętość wypartej cieczy

 

  1. Warunki pływania ciał ………… analiza ustna zapisów -str. 17, podr. kl. 8 …………………

 

Zadanie:

Oblicz ciężar jabłka o masie 250 g i objętości 300cm3. Sprawdź, czy to jabłko będzie pływało czy utonie w wodzie.

Dane:

m=250g, V=300cm3,

g = 10m/s2,  dwody = 1g/cm3 (te wartości należy znać!),

Szukane:

F=? (ciężar w niutonach),

djabłka = ?

Wzory:

F = m * g

d =m / V

Obliczenia:

F = 250 g * 10m/s2 = 2500 N = 2,5 kN

 djabłka = 250g/300cm3 = 0,84 g/cm3

djabłka < dwody  ;                   0,84 < 1               

Odp. …………………….zapisz pełną odpowiedź do zadania ……………………….

 

Wiadomości z dzisiejszej lekcji utrwalisz dodatkowo przeglądając poniższe strony, kliknij w link:

https://epodreczniki.pl/a/podsumowanie-wiadomosci-o-wlasciwosciach-materii/DBhYC1Y2x

 

 

Ćwiczenia do samodzielnego wykonania:

Korzystając z różnych źródeł wiedzy wyjaśnij krótko (w jednym zdaniu) pojęcia na literę „d”:

dyfuzja, dysocjacja, dekantacja, destylacja, dyfrakcja, defektoskop, dalekowidz, daltonizm, diament, drgania gasnące, dynamika, dziura ozonowa,

 

 



WTOREK, 23.06.2020 r. KLASA 8a, LEKCJA NR 1;  KLASA 8b, LEKCJA NR 2 WEDŁUG PLANU LEKCJI

Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym                                                                                       

                 e-Lekcja nr 21

Temat:  To było w klasie 7 – Energia i termodynamika

Przeczytaj informacje powtórzeniowe z podręcznika do kl. 8 ze stron 22-28. Jeśli jednak nie masz już podręcznika, nie przejmuj się, poradzimy sobie!

 

Zapisz jako notatkę w zeszycie przedmiotowym:

 

  1. Praca = siła *droga

W=F*s

  1. Moc = praca / czas

P = W / t

  1. Przyrost energii potencjalnej = masa ciała * przyspieszenie ziemskie * wysokość

Ep = m * g * h

https://epodreczniki.pl/a/energia-potencjalna-grawitacji-i-sprezystosci/D23fT86hR

  1. Energia kinetyczna = masa ciała * prędkość2 / 2

Ek = mv2 / 2

https://epodreczniki.pl/a/energia-kinetyczna-rozwiazywanie-zadan/DP9XUg2Bf

  1. Zasada zachowania energii mechanicznej

E = Ep + Ek = constans

  1. Skale temperatur:

0 oC (STOPNIE CELSJUSZA) = 273 K (KELWINY)

  1. Sposoby przekazywania ciepła: przewodnictwo cieplne, konwekcja, promieniowanie
  2. Pierwsza zasada termodynamiki:

Przyrost energii wewnętrznej = praca wyk. nad ciałem + ilość ciepła pobranego przez ciało

Ew = W + Q

  1. Ciepło właściwe jest równe liczbowo takiej ilości ciepła, która jest potrzebna do ogrzania 1 kg substancji o 1K lub o 1 o C

C = Q / m * zmianaT

  1. Zmiany stanów skupienia: topnienie, parowanie, krzepnięcie, skraplanie, sublimacja (ciało stałe w gaz np. suchy lód), resublimacja (gaz w ciało stałe np. powstawanie szronu).

https://epodreczniki.pl/a/energia-wewnetrzna-i-zmiany-stanow-skupienia/DbD12ofu8

 

 

Wiadomości z dzisiejszej lekcji utrwalisz dodatkowo przeglądając poniższe strony, kliknij w link:

 

Zastanów się jaką pracę w sensie fizycznym, a jaką w znaczeniu potocznym wykonałaś/ -eś w kończącym się roku szkolnym 2019/2020. Czy jesteś z siebie zadowolona / -y ?. Jeśli tak, to gratuluję, jeśli jednak nie, to zachęcam do większego wysiłku w szkole ponadpodstawowej.

 


CZWARTEK, 25.06.2020 r. KLASA 8a, LEKCJA NR 2, KLASA 8b, LEKCJA NR 3 WEDŁUG PLANU LEKCJI

Zapisz w zeszycie przedmiotowym:

                                                                             e-Lekcja nr 22

Temat:  Czas burz. Przestrogi wakacyjne.

Zapisz jako notatkę w zeszycie przedmiotowym, wydrukuj ją lub przynajmniej przeczytaj…

12  zasad bezpiecznego zachowania w czasie burzy:

  1. Jeśli burza zacznie się, gdy będziemy w drodze, nie chowajmy się pod drzewami, wiatami czy słupami energetycznymi, tylko w budynku, ewentualnie w samochodzie (patrz niżej – KLATKA FARADAYA). Trzymaj się z dala od elementów metalowych.
  2. Jeśli burza złapie nas  na otwartym terenie, poszukaj obniżeń terenu (wąwóz, dolina), trzeba trzymać stopy jak najbliżej siebie i przykucnąć przyjmując pozycję tzw.; żółwia. W ŻADNYM WYPADKU NIE KŁADŹ SIĘ NA ZIEMI!
  3. Gdy usłyszymy komunikat o nadchodzącym załamaniu pogody, usuńmy donice z parapetów i balkonów.
  4. Jeśli jesteś w domu, wyłącz z gniazdek wszystkie zbędne urządzenia elektryczne oraz anteny.
  5. Jeśli wychodzimy z domu, pozamykajmy okna i drzwi.
  6. Jeśli jedziemy autem, zatrzymajmy się na poboczu, lub lepiej na parkingu, i  przeczekajmy. Trzeba wystrzegać się parkowania pod drzewami i liniami energetycznymi, a także wysokimi konstrukcjami.
  7. Unikajmy wzniesień i górskich szczytów. Najlepiej schronić się w niższych partiach gór, w miarę możliwości – w schronisku.
  8. Lepiej nie obserwować tego typu zjawisk z balkonu i odsunąć się od szyby.
  9. Warto unikać rozmów przez telefon stacjonarny i komórkowy. Nie korzystajmy także z urządzeń podłączonych do prądu.
  10. Jeśli burza zastanie nas nad wodą lub na wodzie, należy jak najszybciej wyjść na brzeg. Nie należy także kąpać się w morzu, jeziorze ani rzece.
  11. Pamiętajmy, że przed burzą trzeba się chronić jeszcze zanim zacznie padać deszcz – piorun może nas porazić wcześniej.
  12. Osoby przebywające w terenie w większej grupie powinny się rozproszyć.

Czy wiesz, że:

Odległość od burzy określa się mnożąc liczbę sekund, jaka upłynęła od ujrzenia błyskawicy, do momentu usłyszenia grzmotu przez 330 – 340. (Dźwięk w powietrzu rozchodzi się ruchem prostoliniowym jednostajnym z prędkością ok. 340m/s).

V = s/t   czyli    s = v * t 

Pierwsza pomoc:

!!! Jeśli zauważyłeś osobę porażoną piorunem, nie czekaj – każda sekunda jest na wagę złota! Nie bój się, że zostaniesz porażony od osoby, w którą trafił piorun – ładunek elektryczny w ciele ofiary nie jest gromadzony. Osoba porażona piorunem wymaga natychmiastowej pomocy medycznej. Ofiary porażenia piorunem giną na miejscu z powodu zatrzymania akcji serca. Jeśli pomoc nadejdzie szybko (w czasie nie przekraczającym 5 minut od wydarzenia), można uratować życie. Zadzwoń pod numer 112 lub 999, aby wezwać na miejsce zdarzenia pogotowie ratunkowe. Następnie przejdź jak najszybciej do udzielania pierwszej pomocy ofierze porażenia. Sprawdź, czy osoba oddycha i ma puls. Jeśli osoba nie wykazuje oznak życia (nie oddycha, nie ma wyczuwalnego pulsu), natychmiast przystąp do resuscytacji. 

Klatka Faradaya:

Jeśli możemy schronić się do samochodu, to podczas burzy jest to dla człowieka bardzo bezpieczne miejsce. Pojazd działa jak klatka Faradaya w fizyce - metalowa puszka, w której impuls nie przechodzi do środka, tylko spływa. Oczywiście samochodu nie ustawiamy pod słupami ani drzewami, które mogą runąć na auto po uderzeniu pioruna.

 

ŻYCZĘ ZDROWYCH, BEZPIECZNYCH I UDANYCH WAKACJI !!!!!

 

 

 

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.