24.04.20r. (piątek)

Lekcja7

Temat: Moje miejsce w grupie rówieśniczej.

Przeczytaj poniższy tekst i wykonaj polecenia.

Tekst
KAMIEŃ NA ZUPĘ
Anthony de Mello

Pewna wiejska kobieta była zdziwiona,
gdy u jej drzwi pojawił się dość dobrze ubrany nieznajomy
i poprosił ją o coś do jedzenia.
"Przykro mi", powiedziała. "Nie mam w tej chwili nic w domu".
"Nie szkodzi", powiedział sympatyczny nieznajomy.
"Mam tu w moim worku kamień na zupę;
jeśli pozwolisz mi go włożyć do garnka z gotująca wodą,
zrobię najsmaczniejszą zupę na świecie.
Poproszę o bardzo duży garnek".
Kobieta była ciekawa.
Postawiła garnek na ogniu i szepnęła sąsiadce
o tajemnicy kamienia na zupę.
Zanim woda się zagotowała, wszyscy sąsiedzi zgromadzili się,
żeby zobaczyć nieznajomego i jego kamień na zupę.

Nieznajomy wrzucił kamień do wody,
potem skosztował łyżeczkę ze smakiem i wykrzyknął:
"Ach, wyborna! Potrzeba jej tylko trochę ziemniaków".
"Mam ziemniaki w kuchni", wykrzyknęła jedna kobieta.
Za kilka minut była z powrotem z dużą ilością pokrojonych na plasterki ziemniaków, które zostały wrzucone do garnka.
Potem nieznajomy znowu spróbował wywaru.
"Wyśmienita!" powiedział.
Lecz dodał tęsknie: "Gdybyśmy tylko mieli trochę mięsa,
byłby z tego smaczny gulasz".
Inna gospodyni pobiegła do domu i przyniosła trochę mięsa,
które nieznajomy wdzięcznie przyjął i wrzucił do garnka.
Kiedy znowu spróbował bulionu, wzniósł oczy do nieba i powiedział: "Gdybyśmy mieli trochę jarzyn, byłaby doskonała,
absolutnie doskonała".
Jedna z sąsiadek popędziła do domu
i wróciła z koszykiem marchewek i cebuli.

Gdy i one zostały wrzucone i nieznajomy spróbował mikstury, powiedział rozkazującym głosem:
"Sól i przyprawy".
"Tutaj", powiedziała gospodyni.
Potem padło następne polecenie:
"Miski dla wszystkich".
Ludzie pobiegli do domów w poszukiwaniu misek.
Niektórzy przynieśli przy okazji nawet chleb i owoce.
Potem wszyscy zasiedli do pysznego posiłku,
podczas gdy nieznajomy rozdawał duże porcje
swej niewiarygodnej zupy.
Wszyscy czuli się dziwnie szczęśliwi,
gdy śmiali się i rozmawiali, i dzielili swój pierwszy wspólny posiłek.

Pośrodku tej wesołości nieznajomy wymknął się cicho,
pozostawiając cudowny kamień na zupę,
żeby mogli z niego skorzystać,
kiedy tylko będą chcieli ugotować najpiękniejszą zupę świata.

Ćwiczenie I
 Charakterystykę postaci opisywanych w tekście.
ciekawska, spontaniczna, nieufna, gadatliwa.....
 Podkreśl cechy charakteru, które sprzyjają nawiązywaniu i utrzymywaniu dobrych kontaktów w grupie.

Ćwiczenie II
Jak pomóc koledze, koleżance, którzy mają kłopoty w nawiązywaniu kontaktów w grupie rówieśników?

 


WDŻ klasa 7

8.06.20r. (piątek)

Lekcja7

Temat: Zrozumieć rodziców- zrozumieć siebie.” Po lekcji powinniście zrozumieć postępowanie swoich rodziców w określonych sytuacjach oraz stworzyć wizerunek odpowiedzialnego rodzicielstwa. Zajęcia kształcą umiejętność krytycznego myślenia i pozwalają na precyzowanie osobistych celów, do których należy dążyć.

Część I

Stwórzcie listę z cechami swoich rodziców. W Waszych opisach najprawdopodobniej znajdą się cechy pozytywne jak i różne zarzuty. Teraz stwórzcie listę cech rodziców idealnych.

Po skompletowaniu obydwóch list powinniście sobie uświadomić, że każdy człowiek uczy się nowych ról w swoim życiu – także bycia rodzicem. Każdy z Was być może w przyszłości zostanie rodzicem i to od Was zależy, do której grupy rodziców będziecie należeć.

Część II

Dobre relacje z rodzicami to : 1. Wzajemny szacunek. Szacunek dla drugiej osoby sprawia, że relacje między ludźmi stają się trwałe i odpowiedzialne. - dlatego opinia i zdanie każdego jest ważne - należy nauczyć się słuchania tego co ma do powiedzenia druga osoba - jeśli masz odmienne zdanie spróbuj wyrazić t o bez krzyku i obrażania drugiej osoby.

  1. Naucz się rozmawiać. Rodzice chcą wiedzieć co dzieje się w Twoim życiu. Jeśli nie dopuścisz ich do swojego życia, nie będą mogli pomóc Ci, kiedy będziesz potrzebował pomocy. W ten sposób nie zdobędziesz ich zaufania. Nie doprowadzaj do sytuacji, kiedy Twoi znajomi wiedzą więcej o Tobie niż Twoja rodzina. Nie wstydź poprosić się o radę Rodziców. Pamiętaj, że cię kochają i twoje dobro jest dla nich najważniejsze.
  2. Buduj zaufanie między rodzicami i Tobą. To klucz do wolności. Pamiętaj, że nie jest to krótka droga bo oparta na wzajemnej szczerości i odpowiedzialności. Szczerość jest wolna od krętactwa, niedomówień i półprawd. Odpowiedzialność oznacza, że potrafisz podejmować dobre decyzje w danej chwili i przewidywać konsekwencje swojego postępowania. Jeśli rodzice będą Ci ufać, łatwiej wyrażą zgodę na Twoją prośbę.

Aby te rady dobrze funkcjonowały, warto by znały i stosowały je obydwie strony. Warto poczekać na odpowiedni moment, kiedy będziecie mieli wystarczająco dużo czasu, przedyskutować je i wprowadzić w życie.

 


 WDŻ klasa 7

22.05.20r. (piątek)

Lekcja7

Temat: Jestem asertywny.

 Asertywna osoba zna swoje prawa i potrafi je wykorzystać. Jednocześnie nie łamie praw innych osób czyli nie wykazuje postaw agresywnych. Nie boi się, że popełni błąd.

Osoba asertywna:
1. Używa słów tak i nie.
2. Nie przeprasza, kiedy nie zawiniła.
3. Wyjaśnia precyzyjnie powody swojego zachowania, ale nie usprawiedliwia i     nie tłumaczy się nadmiernie.
4. Nie obraża rozmówcy, poddając w wątpliwość walorów jego umysłu.
5. Używa komunikatu Ja a nie Ty.
6. Nie pozwala się obrażać.
7. Nie kłamie i nie oszukuje.
8. Nie wstydzi się przyznać do błędów.
9. Precyzyjnie i wprost mówi o co chodzi.
10. Potrafi pytać, kiedy czegoś nie rozumie.
11. Potrafi przyznać, że czegoś nie wie oraz, że nie chce o czymś mówić.
12. Szanuje prawa innych.
13. Przyznaje innym prawo do asertywnego zachowania.

Asertywność jest sztuką i zarazem cnotą wynikającą z połączenia w jedno szczerości, stanowczości, łagodności i delikatności.
Mniej agresji, złości, wrogości – więcej asertywności. Taka mogłaby być receptura na ulepszenie porozumienia się z ludźmi, na których nam zależy.


5.06.20r. (piątek)

Lekcja7

Temat: Szkoła zaufania.

 Jedyny sposób na pozyskanie zaufania to …. bycie godnym zaufania.

Uzupełnij co rozumiesz przez:

Mówienie wprost-

Okazywanie szacunku -

Bądź szczery -

Naprawianie krzywd,-

Okaż lojalność -

Wykazywanie się rezultatami -

Praca nad samym sobą -

Konfrontacja z rzeczywistością -

Precyzowanie oczekiwań -

Przyjmowanie odpowiedzialności -

Naucz się słuchać innych -

Dotrzymuj zobowiązań -

Obdarzaj zaufaniem –

A teraz porównaj swoje odpowiedzi z podanymi poniżej wyjaśnieniami:

Mówienie wprost – naucz się być uczciwym i szczerym w relacjach z innymi ludźmi. Bądź sobą i nie sprawiaj fałszywego wrażenia.

Okazywanie szacunku – dbaj o innych i okazuj im troskę, bądź wobec nich uprzejmy.

Bądź szczery – mów prawdę i bądź rzetelny, nie ukrywaj przed innymi informacji, ani swoich zamiarów.

Naprawianie krzywd, – jeśli kogoś skrzywdzisz, okaż skruchę i przeproś. Nie próbuj tuszować szkód, które wyrządziłeś.

Okaż lojalność- doceniaj osiągnięcia innych, nie obgaduj innych za plecami.

Wykazywanie się rezultatami – realizuj powierzone Ci zadania, nie zaniedbuj obowiązków. Ale nigdy nie obiecuj więcej niż jesteś w stanie zrobić.

Praca nad samym sobą- rozwijaj swoje umiejętności, poszerzaj kompetencje, doceniaj i korzystaj z informacji zwrotnych, które otrzymujesz.

Konfrontacja z rzeczywistością – nie unikaj problemów, zmierz się z nimi, spróbuj wyjaśnić niepowodzenia

Precyzowanie oczekiwań – ujawniaj swoje oczekiwania, wyjaśnij je, jeśli nie są jasne, nie zawiedź oczekiwań innych.

Przyjmowanie odpowiedzialności – bądź odpowiedzialny i wymagaj tego samego od innych.

Naucz się słuchać innych – wysłuchaj zanim dokonasz oceny, postaraj się zrozumieć druga osobę, nie zakładaj, że ty wiesz najlepiej, co jest dla innych najlepsze.

Dotrzymuj zobowiązań – dotrzymuj obietnic i nie łam danego słowa.

Obdarzaj zaufaniem – nie bądź nieufny, obdarzaj zaufaniem osoby, które na to zasługują.


19.06.20r. (piątek)

Temat: Klucze do dojrzałości.

Rozwiąż rebus. Dowiesz się jakimi cechami powinna charakteryzować się osoba dojrzała.
Pod kluczem napisz co oznacza/jak rozumiesz to słowo.

 

 

 

 

 

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.