24.04.20r. (piątek)
Lekcja7
Temat: Moje miejsce w grupie rówieśniczej.
Przeczytaj poniższy tekst i wykonaj polecenia.
Tekst
KAMIEŃ NA ZUPĘ
Anthony de Mello
Pewna wiejska kobieta była zdziwiona,
gdy u jej drzwi pojawił się dość dobrze ubrany nieznajomy
i poprosił ją o coś do jedzenia.
"Przykro mi", powiedziała. "Nie mam w tej chwili nic w domu".
"Nie szkodzi", powiedział sympatyczny nieznajomy.
"Mam tu w moim worku kamień na zupę;
jeśli pozwolisz mi go włożyć do garnka z gotująca wodą,
zrobię najsmaczniejszą zupę na świecie.
Poproszę o bardzo duży garnek".
Kobieta była ciekawa.
Postawiła garnek na ogniu i szepnęła sąsiadce
o tajemnicy kamienia na zupę.
Zanim woda się zagotowała, wszyscy sąsiedzi zgromadzili się,
żeby zobaczyć nieznajomego i jego kamień na zupę.
Nieznajomy wrzucił kamień do wody,
potem skosztował łyżeczkę ze smakiem i wykrzyknął:
"Ach, wyborna! Potrzeba jej tylko trochę ziemniaków".
"Mam ziemniaki w kuchni", wykrzyknęła jedna kobieta.
Za kilka minut była z powrotem z dużą ilością pokrojonych na plasterki ziemniaków, które zostały wrzucone do garnka.
Potem nieznajomy znowu spróbował wywaru.
"Wyśmienita!" powiedział.
Lecz dodał tęsknie: "Gdybyśmy tylko mieli trochę mięsa,
byłby z tego smaczny gulasz".
Inna gospodyni pobiegła do domu i przyniosła trochę mięsa,
które nieznajomy wdzięcznie przyjął i wrzucił do garnka.
Kiedy znowu spróbował bulionu, wzniósł oczy do nieba i powiedział: "Gdybyśmy mieli trochę jarzyn, byłaby doskonała,
absolutnie doskonała".
Jedna z sąsiadek popędziła do domu
i wróciła z koszykiem marchewek i cebuli.
Gdy i one zostały wrzucone i nieznajomy spróbował mikstury, powiedział rozkazującym głosem:
"Sól i przyprawy".
"Tutaj", powiedziała gospodyni.
Potem padło następne polecenie:
"Miski dla wszystkich".
Ludzie pobiegli do domów w poszukiwaniu misek.
Niektórzy przynieśli przy okazji nawet chleb i owoce.
Potem wszyscy zasiedli do pysznego posiłku,
podczas gdy nieznajomy rozdawał duże porcje
swej niewiarygodnej zupy.
Wszyscy czuli się dziwnie szczęśliwi,
gdy śmiali się i rozmawiali, i dzielili swój pierwszy wspólny posiłek.
Pośrodku tej wesołości nieznajomy wymknął się cicho,
pozostawiając cudowny kamień na zupę,
żeby mogli z niego skorzystać,
kiedy tylko będą chcieli ugotować najpiękniejszą zupę świata.
Ćwiczenie I
Charakterystykę postaci opisywanych w tekście.
ciekawska, spontaniczna, nieufna, gadatliwa.....
Podkreśl cechy charakteru, które sprzyjają nawiązywaniu i utrzymywaniu dobrych kontaktów w grupie.
Ćwiczenie II
Jak pomóc koledze, koleżance, którzy mają kłopoty w nawiązywaniu kontaktów w grupie rówieśników?
WDŻ klasa 7
8.06.20r. (piątek)
Lekcja7
Temat: Zrozumieć rodziców- zrozumieć siebie.” Po lekcji powinniście zrozumieć postępowanie swoich rodziców w określonych sytuacjach oraz stworzyć wizerunek odpowiedzialnego rodzicielstwa. Zajęcia kształcą umiejętność krytycznego myślenia i pozwalają na precyzowanie osobistych celów, do których należy dążyć.
Część I
Stwórzcie listę z cechami swoich rodziców. W Waszych opisach najprawdopodobniej znajdą się cechy pozytywne jak i różne zarzuty. Teraz stwórzcie listę cech rodziców idealnych.
Po skompletowaniu obydwóch list powinniście sobie uświadomić, że każdy człowiek uczy się nowych ról w swoim życiu – także bycia rodzicem. Każdy z Was być może w przyszłości zostanie rodzicem i to od Was zależy, do której grupy rodziców będziecie należeć.
Część II
Dobre relacje z rodzicami to : 1. Wzajemny szacunek. Szacunek dla drugiej osoby sprawia, że relacje między ludźmi stają się trwałe i odpowiedzialne. - dlatego opinia i zdanie każdego jest ważne - należy nauczyć się słuchania tego co ma do powiedzenia druga osoba - jeśli masz odmienne zdanie spróbuj wyrazić t o bez krzyku i obrażania drugiej osoby.
- Naucz się rozmawiać. Rodzice chcą wiedzieć co dzieje się w Twoim życiu. Jeśli nie dopuścisz ich do swojego życia, nie będą mogli pomóc Ci, kiedy będziesz potrzebował pomocy. W ten sposób nie zdobędziesz ich zaufania. Nie doprowadzaj do sytuacji, kiedy Twoi znajomi wiedzą więcej o Tobie niż Twoja rodzina. Nie wstydź poprosić się o radę Rodziców. Pamiętaj, że cię kochają i twoje dobro jest dla nich najważniejsze.
- Buduj zaufanie między rodzicami i Tobą. To klucz do wolności. Pamiętaj, że nie jest to krótka droga bo oparta na wzajemnej szczerości i odpowiedzialności. Szczerość jest wolna od krętactwa, niedomówień i półprawd. Odpowiedzialność oznacza, że potrafisz podejmować dobre decyzje w danej chwili i przewidywać konsekwencje swojego postępowania. Jeśli rodzice będą Ci ufać, łatwiej wyrażą zgodę na Twoją prośbę.
Aby te rady dobrze funkcjonowały, warto by znały i stosowały je obydwie strony. Warto poczekać na odpowiedni moment, kiedy będziecie mieli wystarczająco dużo czasu, przedyskutować je i wprowadzić w życie.
WDŻ klasa 7
22.05.20r. (piątek)
Lekcja7
Temat: Jestem asertywny.
Asertywna osoba zna swoje prawa i potrafi je wykorzystać. Jednocześnie nie łamie praw innych osób czyli nie wykazuje postaw agresywnych. Nie boi się, że popełni błąd.
Osoba asertywna:
1. Używa słów tak i nie.
2. Nie przeprasza, kiedy nie zawiniła.
3. Wyjaśnia precyzyjnie powody swojego zachowania, ale nie usprawiedliwia i nie tłumaczy się nadmiernie.
4. Nie obraża rozmówcy, poddając w wątpliwość walorów jego umysłu.
5. Używa komunikatu Ja a nie Ty.
6. Nie pozwala się obrażać.
7. Nie kłamie i nie oszukuje.
8. Nie wstydzi się przyznać do błędów.
9. Precyzyjnie i wprost mówi o co chodzi.
10. Potrafi pytać, kiedy czegoś nie rozumie.
11. Potrafi przyznać, że czegoś nie wie oraz, że nie chce o czymś mówić.
12. Szanuje prawa innych.
13. Przyznaje innym prawo do asertywnego zachowania.
Asertywność jest sztuką i zarazem cnotą wynikającą z połączenia w jedno szczerości, stanowczości, łagodności i delikatności.
Mniej agresji, złości, wrogości – więcej asertywności. Taka mogłaby być receptura na ulepszenie porozumienia się z ludźmi, na których nam zależy.
5.06.20r. (piątek)
Lekcja7
Temat: Szkoła zaufania.
Jedyny sposób na pozyskanie zaufania to …. bycie godnym zaufania.
Uzupełnij co rozumiesz przez:
Mówienie wprost-
Okazywanie szacunku -
Bądź szczery -
Naprawianie krzywd,-
Okaż lojalność -
Wykazywanie się rezultatami -
Praca nad samym sobą -
Konfrontacja z rzeczywistością -
Precyzowanie oczekiwań -
Przyjmowanie odpowiedzialności -
Naucz się słuchać innych -
Dotrzymuj zobowiązań -
Obdarzaj zaufaniem –
A teraz porównaj swoje odpowiedzi z podanymi poniżej wyjaśnieniami:
Mówienie wprost – naucz się być uczciwym i szczerym w relacjach z innymi ludźmi. Bądź sobą i nie sprawiaj fałszywego wrażenia.
Okazywanie szacunku – dbaj o innych i okazuj im troskę, bądź wobec nich uprzejmy.
Bądź szczery – mów prawdę i bądź rzetelny, nie ukrywaj przed innymi informacji, ani swoich zamiarów.
Naprawianie krzywd, – jeśli kogoś skrzywdzisz, okaż skruchę i przeproś. Nie próbuj tuszować szkód, które wyrządziłeś.
Okaż lojalność- doceniaj osiągnięcia innych, nie obgaduj innych za plecami.
Wykazywanie się rezultatami – realizuj powierzone Ci zadania, nie zaniedbuj obowiązków. Ale nigdy nie obiecuj więcej niż jesteś w stanie zrobić.
Praca nad samym sobą- rozwijaj swoje umiejętności, poszerzaj kompetencje, doceniaj i korzystaj z informacji zwrotnych, które otrzymujesz.
Konfrontacja z rzeczywistością – nie unikaj problemów, zmierz się z nimi, spróbuj wyjaśnić niepowodzenia
Precyzowanie oczekiwań – ujawniaj swoje oczekiwania, wyjaśnij je, jeśli nie są jasne, nie zawiedź oczekiwań innych.
Przyjmowanie odpowiedzialności – bądź odpowiedzialny i wymagaj tego samego od innych.
Naucz się słuchać innych – wysłuchaj zanim dokonasz oceny, postaraj się zrozumieć druga osobę, nie zakładaj, że ty wiesz najlepiej, co jest dla innych najlepsze.
Dotrzymuj zobowiązań – dotrzymuj obietnic i nie łam danego słowa.
Obdarzaj zaufaniem – nie bądź nieufny, obdarzaj zaufaniem osoby, które na to zasługują.
19.06.20r. (piątek)
Temat: Klucze do dojrzałości.
Rozwiąż rebus. Dowiesz się jakimi cechami powinna charakteryzować się osoba dojrzała.
Pod kluczem napisz co oznacza/jak rozumiesz to słowo.