WDŻ klasa 8b
28.04.20r. (wtorek)
Lekcja 8
Temat: Ukryty zabójca – AIDS.
1.Jakie emocje u ludzi wywołuje AIDS?
(Strach, złość, niepewność)
Aby zmienić te negatywne emocje związane z chorobą, należy poznać zasady, których trzeba przestrzegać, aby uniknąć zakażenia HIV.
Jak można zarazić się wirusem HIV?
1.Kontakt z krwią i płynami ciała zarażonej osoby.
2.Dzieje się to w trakcie używania tych samych igieł, w salonach tatuażu, w trakcie piercingu, pomagając komuś kto ma krwotok bez używania rękawiczek, w trakcie stosunku płciowego, w trakcie ciąży matka -dziecko, w trakcie karmienia piersią (mleko matki)
HIV i AIDS to nie to samo!
HIV- Human Immunodeficency Virus to wirus, który powoduje chorobę nazwaną Aids _- Acquired Immuno- Defeciency Syndrome
Osoba, która jest zakażona wirusem HIV może przez wiele lat żyć nie mając objawów Aids. W tym czasie jest nosicielem wirusa HIV i może zarażać innych ludzi. Ważne jest, aby pamiętać, że taka osoba nie ma żadnych widocznych objawów typu np.wysypka.
W jaki sposób zapobiec zakażeniu się?
-abstynencja seksualna
-w trakcie tatuażu upewnienie się, że używane igły są nowe i sterylne.
-w trakcie udzielania pomocy osobie z krwotokiem, konieczność używania rękawiczek jednorazowych.
WDŻ klasa 8
12.05.20r. (wtorek)
Lekcja 8
Temat: Zakażenie wirusem HIV- rozwiązywanie codziennych problemów.
Waszym zadaniem jest dopasować do określonego scenariusza zdarzeń potencjalną drogę zakażenia wirusem HIV lub innymi chorobami przenoszonymi przy pomocy krwi.
W każdej historii:
1.Określ problem
2.Znajdź wszystkie potencjalne rozwiązania
3.Spróbuj przewidzieć konsekwencje każdego z działań
4.Wybierz najlepsze rozwiązanie problemu.
Historia pierwsza.
Robert przeprowadził się do nowej miejscowości. Wcale mu się to nie podobało, ale jego tata zmienił pracę i on sam nie miał wyboru. Pierwsze dni były okropne, wszystko nowe, koledzy w szkole wydawali się niedostępni. Ale kiedyś na długiej przerwie w szkole zaczęli rozmawiać o wspólnym ulubionym filie Władca Pierścieni, okazało się, ze nowi koledzy są bardziej sympatyczni niż wydawało się na początku. Na dodatek zaprosili go do przyłączenia się do ich paczki.
Po południu poszli do parku i nowi koledzy zaproponowali mu aby starym indiańskim zwyczajem zawarli braterstwo krwi.
Każdy miał nakłuć szpilką kciuk i zmieszać krew wszystkich na foli i potem przyłożyć swój zraniony kciuk do wspólnej krwi.
Co powinien zrobić Robert?
Historia druga
Patrycja dostała skierowanie od lekarza i musi zrobić badanie krwi. Martwi się bardzo, ponieważ w szkole uczyła się, że wirus HIV wywołujący AIDS jest przenoszony z krwią.
Boi się iść na badanie.
Co powinna zrobić Patrycja?
Historia trzecia
Kaśka została zaproszona na urodziny do swojej Ani. Po zabawie wszystkie dziewczynki miały zostać i nocować. Kiedy rodzice Ani poszli spać, dziewczynki wymyśliły, że przekłują sobie uszy tą samą igłą. Viola zapewniała je ,że to wcale nie będzie bolało.
Co powinna zrobić Kaśka?
Historia czwarta
Oskar dowiedział się, że w okolicy gdzie mieszka powstanie dom, w którym będą mieszkać nosiciele wirusa HIV. Zaczął się martwić, bo to oznaczało, że będzie ich spotykać codziennie.
Co powinien zrobić Oskar?
WDŻ klasa 8
Klasa 8b
26.05.20r.
(lekcja8)
Temat: Narkotyki – dlaczego NIE!
Dlaczego ludzie używają narkotyków?
- ciekawość
-przyjemność
- relaks
- ucieczka od trudnych problemów
- bunt przed rodzicami, autorytetami
- argument – bo wszyscy biorą
- przynależność do grupy za wszelką cenę
- odczucie dojrzałości, odwagi i ważności
- moda na takie zachowania
- nałóg
Powody, aby nie używać narkotyków.
- zaburzone podejmowanie decyzji – trudności w jasnym, precyzyjnym i logicznym myśleniu
- pod wpływem narkotyków można zrobić rzeczy, których nie chcesz, które mogą mieć decydujący wpływ na Twoje dalsze życie i zdrowie. Na przykład kontakt seksualny bez odpowiedniego zabezpieczenia może spowodować ciążę, zakażenie chorobami przenoszonymi drogą płciową w tym wirusem HIV, wywołujący AIDS (chorobę nieuleczalną). Ponadto niektóre zachowania pod wpływem narkotyków mogą bezpośrednio zagrażać zdrowiu i życiu swojemu i innych np. zachowanie na drodze, jazda samochodem, kontakty z osobami, które są niebezpieczne
- narkotyki są nielegalne
- narkotyki mają szkodliwy wpływ na zdrowie
- niszczą relacje z przyjaciółmi i rodziną
- narkotyki mogą wpływać negatywnie na motywację do nauki
- są kosztowne i w konsekwencji prowadzą do kłopotów finansowych
- ludzie, którzy handlują narkotykami są niebezpieczni
Narkotyki i ich wpływ na rodzinę
- niszczą miłość, zaufanie, szacunek i przyjaźń
- sprawiają, że ludzie stają się nieodpowiedzialni i nieprzewidywalni
- sprawiają, że rodzina się rozpada,
- powodują wstyd za zachowanie osób, które używają narkotyki
- zwiększenie ryzyka przestępstw: rozbojów i kradzieży
- zły przykład dla wychowujących się dzieci
Narkotyki i ich wpływ na społeczność
- niszczy zaufanie, szacunek i przyjaźń
- sprawiają, że ludzie stają się nieprzewidywalni
- zwiększają ryzyko kradzieży i wandalizmu
- morderstwo,
- prostytucja
- zły przykład dla młodych
Zaproponuj aktywności, które spowodują, że młodzi ludzie stracą powody do zażywania narkotyków.
9.06.20r.
(lekcja8)
Temat: Zrozumieć rodziców – zrozumieć siebie.
Dobre relacje z rodzicami to :
1. Wzajemny szacunek. Szacunek dla drugiej osoby sprawia, że relacje między ludźmi stają się trwałe i odpowiedzialne.
- dlatego opinia i zdanie każdego jest ważne
- należy nauczyć się słuchania tego co ma do powiedzenia druga osoba
- jeśli masz odmienne zdanie spróbuj wyrazić t o bez krzyku i obrażania drugiej osoby.
- Naucz się rozmawiać. Rodzice chcą wiedzieć co dzieje się w Twoim życiu. Jeśli nie dopuścisz ich do swojego życia nie będą mogli pomóc Ci kiedy będziesz potrzebował pomocy. W ten sposób nie zdobędziesz ich zaufania. Nie doprowadzaj do sytuacji, kiedy Twoi znajomi wiedzą więcej o Tobie niż Twoja rodzina. Nie wstydź poprosić się o radę Rodziców. Pamiętaj, że cię kochają i twoje dobro jest dla nich najważniejsze.
- Buduj zaufanie między rodzicami i Tobą. To klucz do wolności. Pamiętaj, że nie jest to krótka droga bo oparta na wzajemnej szczerości i odpowiedzialności. Szczerość jest wolna od krętactwa, niedomówień i półprawd. Odpowiedzialność oznacza, że potrafisz podejmować dobre decyzje w danej chwili i przewidywać konsekwencje swojego postępowania. Jeśli rodzice będą Ci ufać, łatwiej wyrażą zgodę na Twoją prośbę.
Aby te rady dobrze funkcjonowały, warto by znały i stosowały je obydwie strony. Warto poczekać na odpowiedni moment, kiedy będziecie mieli wystarczająco dużo czasu, przedyskutować je i wprowadzić w życie.
23.06.20r.
(lekcja8)
Temat: Podsumowanie zajęć.
1.Wejdź na stronę https://learningapps.org/1600708 https://learningapps.org/2101273 https://learningapps.org/6746742
i rozwiąż testy.