Czysty las, czysta rzeka i ulica, czysta nasza okolica
Co należy zrobić, by nie było śmieci na terenie gmin leżących w dorzeczu Wisłoki?
Cele projektu:
Cel główny:
Podniesienie stanu świadomości uczniów w zakresie problemów związanych z obecnością śmieci w środowisku lokalnym
Cele szczegółowe:
Poznawcze
uczeń:
poznaje pojęcie odpadu;
rozumie zasady podziału odpadów;
określa hierarchię postępowania z odpadami (unikanie, wielokrotne używanie, recykling);
poznaje akty prawne dotyczące gospodarowania odpadami;
omawia zasady segregacji odpadów;
zna oznakowania stosowane na produktach ze szczególnym uwzględnieniem symboli ekologicznych.
Praktyczne
uczeń:
potrafi segregować śmieci;
monitoruje rodzaje odpadów powstających w domu;
potrafi wybrać produkt przyjazny dla środowiska;
uzasadnia wyższość wysypisk zorganizowanych nad wysypiskami dzikimi;
monitoruje lokalizację dzikich wysypisk.
Motywacyjne
uczeń:
wykazuje postawę świadomego konsumenta;
wpływa na lokalną społeczność tak aby właściwie postępowała z odpadami;
dostrzega negatywny wpływ śmieci na estetykę otoczenia;
współdziała w grupie.
Harmonogram działań
Forma realizacji:
Prezentacja propozycji projektu na posiedzeniu Rady Pedagogicznej zainteresowanie jak największej liczby nauczycieli, wniesienie poprawek, opracowanie harmonogramu prac.
Prezentacja projektu na forum gminy.
Przedstawienie założeń projektu na lekcjach wychowawczych i spotkaniu z rodzicami.
Wykonanie gazetki informacyjnej.
Udział w akcji Sprzątanie Świata.
Zbiórka surowców wtórnych to nie grzeczność - to konieczność - rozpoczęcie całorocznej akcji zbiórki makulatury i puszek.
Rusz Globusem! - konkurs na hasło antyśmieciowe.
To warto zobaczyć - konkurs fotograficzny ukazujacy piekno czarniańskich krajobrazów jak i brzydotę zaśmieconego terenu.
Czarna w obiektywie - wydanie dodatku do gazety szkolnej Lider Podstawówki.
Zajęcia terenowe -poszukiwanie dzikich wysypisk (zdjęcia, mapy).
Wykonanie metaplanu dotyczącego obecności śmieci w środowisku i jego prezentacja na forum szkoły.
Informacja do władz gminy o lokalizacji dzikich wysypisk.
Domowy kosz na śmieci - analiza zawartości /ankieta, karta obserwacji/ - zaangażowanie do wykonania zadania rodziców.
Lekcje przedmiotowe:
NAUCZANIE ZINTEGROWANE
- Jak i dlaczego segregować odpady?
- W sklepie spożywczym.
- Baw się z nami papierowymi odpadami.
PRZYRODA
- Jakie odpady wytwarzamy - definicje, kategorie, rodzaje.
- Moja rodzina a smieci.
- Dzikie wysypiska - rodzaje niebezpieczeństw.
HISTORIA
- Jak radzono sobie z odpadami w dawnych wiekach?
TECHNIKA
- Wyrzucać czy naprawiać ?
- Tworzywa sztuczne a ochrona środowiska i zdrowia człowieka.
SZTUKA
- Gazetowy kolaż.
JĘZYK POLSKI
- Segreguj z nami! - opracowanie tekstu krótkiej notatki prasowej popularyzujacej selektywną zbiórkę odpadów.
GODZINY WYCHOWAWCZE
- Sposoby zagospodarowania odpadów z gospodarstw domowych.
- Jak robić zakupy przyjazne środowisku?
INFORMATYKA
-Tworzenie ulotek popularyzujących program selektywnej zbiórki odpadów w gminie (wykorzystanie edytora tekstów i grafiki).
MATEMATYKA
- Obliczanie objetości brył np.obliczanie objętosci, jaką zajęłyby butelki czy puszki po nw ciągu roku.
KOŁO EKOLOGICZNE
- Czy wytwarzamy więcej odpadów niż nasi dziadkowie?
- śmieci i co dalej?
Wydanie gazetki przyrodniczo-ekologicznej Zefirek poświeconej tematyce segregacji smieci.
Ekozakupy - cechy zielonego konsumenta - konkurs międzyklasowy .
Ankieta dotycząca wyborów konsumenckich.
Konkurs na plakat Nie musisz smiecić.
W Ekolandii - konkurs plastyczny na formę przestrzenną wykonaną z surowców wtórnych.
Wycieczka do zakładu gromadzenia i utylizacji odpadów w Paszczynie. Pokazanie w praktyce wyższości takich form gospodarowania odpadami nad dzikimi wysypiskami szpecącymi teren.
Przygotowanie uroczystości podsumowującej realizacje projektu, zaproszenie do szkoły rodziców, władz lokalnych, przedstawicieli Związku Gmin Dorzecza Wisłoki:
- prezentacja krótkich programów artystycznych,
- Nasze rady na odpady - międzyklasowy konkurs wiedzy o gospodarce odpadami,
- wystawa prac konkursowych: plastycznych, literackich i fotograficznych.
Wykonanie:
- ankiety ewaluacyjnej i opracowanie jej wyników,
- kroniki,
- raportu.