1. Tytuł: „Festivals and celebrations in The United Kingdom” – święta w Zjednoczonym Królestwie (język angielski, naucz. Anita Bartnik)
Cele: - posługiwanie się podstawowym zasobem środków językowych w zakresie tematów: Życie rodzinne i towarzyskie oraz kultura;
- wzbogacenie wiedzy o krajach obszaru nauczanego języka oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu międzykulturowego;
- korzystanie z różnych źródeł informacji w języku obcym, również za pomocą nowoczesnych technologii informacyjno - komunikacyjnych;
- korzystanie z tekstów kultury języku obcym;
- opracowanie albumu oraz prezentacji multimedialnej jako produktu końcowego projektu;
Problem do rozwiązania: Czy święta brytyjskie i polskie są podobne?
2. Tytuł: „Czarna wczoraj i dziś” (historia, naucz. Tadeusz Pomykacz)
Cele: - korzystanie z różnych źródeł informacji, gromadzenie materiału rzeczowego o historii i teraźniejszości, problemów i osiągnięć Czarnej;
- selekcjonowanie zgromadzonego materiału rzeczowego i jego analiza;
- wywiady ze znanymi i zasłużonymi mieszkańcami Czarnej;
- opracowanie gazetki oraz prezentacji multimedialnej na wybrany temat;
Problem do rozwiązania: Jak mieszkańcy Czarnej widzą przeszłość, teraźniejszość i przyszłość swojej rodzinnej miejscowości?
3. Tytuł: „Był las, nie było nas, będzie las, nie będzie nas” (biologia, naucz. Agnieszka Ukowska)
Cele: - zainteresowanie uczniów problemami najbliższego otoczenia;
- podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska;
- opisywanie, porządkowanie i rozpoznawanie organizmów, wyjaśnianie zjawisk i procesów biologicznych zachodzących w wybranych organizmach
i środowiskach;
- wykorzystywanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie TIK;
- odczytywanie, analizowanie i interpretowanie uzyskanych informacji;
- posługiwanie się znajomością terminologii biologicznej;
- przygotowanie i przeprowadzenie Gminnego Sejmiku Ekologicznego;
- prezentacja pomysłu: „Jak ożywić makulaturę?” – wyroby z masy papierowej;
- doskonalenie współpracy w grupie;
- wykonanie gazetki tematycznej oraz prezentacji multimedialnej;
Rozwiązanie problemu: „Jak zachęcić uczniów do pogłębiania wiedzy ekologicznej? Czy edukacja ekologiczna może być ciekawa?”
4. Temat: „Wynalazek – zawsze genialny, ale czy zawsze najlepiej służący ludzkości? (zajęcia techniczne, naucz. Dorota Charchut)
Cele: - rozpoznawanie urządzeń technicznych i rozumienie zasad ich działania;
- opracowanie koncepcji rozwiązań typowych problemów technicznych;
- planowanie pracy o różnym stopniu złożoności;
- bezpieczne posługiwanie się narzędziami i przyrządami;
- ukazanie znaczenia osiągnięć techniki w dzisiejszym świecie oraz zagrożeń wynikających z ich przeceniania;
- objaśnianie terminu wynalazek i projektowanie swojego własnego wynalazku;
- znajomość dokumentów regulujących przepisy związane z patentami;
- znajomość instytucji w Polsce wspierających wynalazczość;
- opracowanie referatu połączonego z prezentacją multimedialną;
- wystawa prac fotograficznych;
- opracowanie albumu o wynalazkach oraz dwóch gazetek tematycznych;
- pokaz uczniowskich wynalazków;
Rozwiązanie problemu: Czy kolejny wynalazek służy człowiekowi w jego codziennym życiu i czy nie jest dla niego zagrożeniem?
5. Temat: „Rower jest wielce okej” (zajęcia pozalekcyjne, naucz. Jerzy Ostręga)
Cele: - posługiwanie się urządzeniami multimedialnymi, np. do nagrywania i odtwarzania obrazu i dźwięku;
- wykorzystywanie różnych źródeł informacji;
- sprawne posługiwanie się nowoczesnymi technologiami komunikacyjnymi;
- doskonalenie umiejętności społecznych;
- wyciąganie i formułowanie wniosków na podstawie przeprowadzonych badań;
- przeprowadzenie wywiadu z kierownikiem Komisariatu Policji w Czarnej nt. bezpieczeństwa na drogach naszej gminy;
- przeprowadzenie wywiadów z osobami jeżdżącymi na rowerach nt. zalet jazdy rowerem;
- zorganizowanie wycieczek rowerowych po terenie gminy Czarna, połączone z nagraniem filmu;
- opracowanie prezentacji multimedialnej;
Rozwiązanie problemu: Dlaczego warto jeździć rowerem?
6. Temat: „Tropem germanizmów w języku polskim” (język niemiecki, naucz. Zyta Döhring)
Cele: - zapoznanie z wiedzą o kulturze krajów niemieckojęzycznych z uwzględnieniem kontekstu kulturowego;
- podobieństwa i różnice między Polską a Niemcami;
- poznanie słownictwa o etymologii niemieckiej;
- korzystanie z różnych źródeł informacji w zdobywaniu wiedzy;
- doskonalenie umiejętności posługiwania się komputerem, tabletem, Internetem, programami do tworzenia prezentacji multimedialnych;
- opracowanie gazetki tematycznej, prezentacji multimedialnej, gier „Memory” i „Wędrujące słowa”, minisłownika germanizmów;
- tłumaczenie tekstów;
Rozwiązanie problemu: Czy w języku polskim odnajdziemy wyrazy pochodzenia niemieckiego? Czy jest to liczna grupa? Kto i kiedy tych wyrazów używa?