Wycieczka do Auschwitz
W dniu 13 września uczniowie klas ósmych pod opieką wychowawców udali się do Muzeum Auschwitz – Birkenau w Oświęcimiu. Celem wycieczki było zapoznanie uczniów z historią naszego kraju i regionu oraz uczczenie pamięci ofiar zbrodni nazistowskich i holokaustu.
W Auschwitz – największym z niemieckich nazistowskich obozów koncentracyjnych i ośrodków zagłady – życie straciło ponad 1,1 mln mężczyzn, kobiet i dzieci. Dzisiejsze Miejsce Pamięci to nie tylko autentyczne poobozowe bloki i baraki, ale także unikatowy zbiór przedmiotów związanych z cierpieniem ludzi przywiezionych do obozu na zagładę. Jest to jedyny obóz koncentracyjny znajdujący się na liście światowego dziedzictwa UNESCO.
Gdy weszliśmy na teren Muzeum przed nami ukazał się słynny napis: „Arbeit macht frei” czyli: „Praca czyni wolnym” – sarkastyczny tekst umieszczony przez Niemców. Po przekroczeniu bramy młodzi ludzie poczuli powagę miejsca, w którym się znajdowali. Później udaliśmy się do kilku budynków, w których można było zobaczyć i uświadomić sobie, co tak naprawdę działo się w Auschwitz. To była realistyczna i poruszająca lekcja historii. Puste cele, krematoria, fotografie na ścianach czy bloki z osobistymi rzeczami więźniów to tylko część przerażającego obrazu obozu. Przewodnik pokazał zwiedzającym także celę św. Maksymiliana Kolbe. Następnie udaliśmy się pod ścianę straceń i blok 11 zwany blokiem śmierci. Jednak największe wrażenie na wszystkich wywarł pobyt w pomieszczeniu, gdzie znajdowało się krematorium i komora gazowa.
Kolejnym punktem wyjazdu był obóz Birkenau. Wejście do niego stanowiła ogromna brama wjazdowa, przez którą kiedyś przejeżdżały pociągi przywożące więźniów z całej Europy. Na terenie tego obozu uczniowie mogli zobaczyć pozostałości po barakach, w których przetrzymywano więźniów, a na samym końcu zobaczyć można było ruiny komór gazowych z krematoriami, szybko likwidowanych przez Niemców pod koniec wojny.
Wychowawcy klas VIII: Mirosława Kubicka, Marek Wulkowicz
Kiedy zgłosić się do poradni psychologiczno – pedagogicznej?
Świadomy rodzic to taki, który uważnie obserwuje swoje dziecko i słucha sygnałów pochodzących z otoczenia. Wyciąganie wniosków z prowadzonych obserwacji jest pierwszym i podstawowym sposobem na szybką reakcję. Jeśli obserwujesz swoje dziecko, wiesz, że poświęca na naukę odpowiednią ilość czasu, a mimo to nie osiąga ono zadowalających wyników w nauce, prawdopodobnie boryka się z jakimś problemem, który niekoniecznie musi być dla Ciebie czytelny. To samo może dotyczyć zachowania dziecka – nie jesteś w stanie być świadkiem wszystkich wydarzeń, dlatego musisz zaufać sygnałom z zewnątrz i potraktować je przynajmniej jako wiedzę, którą warto zweryfikować. Jeśli nauczyciel stale „skarży się” na zachowanie pociechy, a w domu nie przejawia ona zachowań, o których wspomina nauczyciel, warto poszukać przyczyny takiego stanu rzeczy. Być może Twoje dziecko wykazuje problemy adaptacyjne lub nie potrafi porozumieć się z rówieśnikami? W diagnozie problemu na pewno pomoże wizyta w poradni. Czasami zdarza się też, że pomysł na wizytę nie wypływa od rodzica, a z zalecenia nauczyciela lub szkolnego pedagoga. W takiej sytuacji rodzice przeżywają zbędny stres: jednak nie warto się przed taką wizytą wzbraniać – może ona tylko pomóc.
Co jest sygnałem, że dziecko potrzebuje konsultacji w poradni?
- Problemy emocjonalne: płaczliwość, lękliwość, agresja
- Trudności w nauce, pomimo odpowiedniego przykładania się do zadań
- Częste kłótnie z rówieśnikami
- Brak przyjaciół, problemy z zaaklimatyzowaniem się w klasie
- Problemy z zachowaniem
- Problemy z komunikacją
- Ponadprzeciętne zdolności edukacyjne
Pierwsza pomoc: jak (s)korzystać?
Do poradni może się zgłosić każdy rodzic z dzieckiem. Nie potrzeba do tego specjalnego skierowania. Do wizyty w poradni warto przygotować zarówno siebie, jak i dziecko. Warto pamiętać o tym, że wizyta jest przede wszystkim długotrwała i zwykle nie wystarczy jedna – terminy następnych wizyt ustalane są indywidualnie, w zależności od potrzeb. To pewien proces, który zaczyna się od wstępnej diagnozy. Spotkania zwykle odbywają się w obecności dziecka, rodziców, pedagoga i psychologa. Pierwsza wizyta jest typowo informacyjna – to wywiad z rodzicami, dlatego często nie jest konieczna obecność dziecka na tym etapie: specjalista przeprowadza szczegółowy wywiad, aby dowiedzieć się jak najwięcej o dziecku. Stawiane pytania dotyczą rozwoju dziecka, jego sfery emocjonalnej i społecznej.
Kolejnym etapem jest badanie z udziałem dziecka: zazwyczaj jest ono po prostu zabawą, np. rozwiązywaniem zagadek, łamigłówek, rysowaniem, pisaniem i czytaniem. Te czynności i sposób, w jaki dziecko je wykonuje, dostarczają specjalistom wiedzy na temat jego rozwoju. Również za ich sprawą dziecko zapamiętuje wizytę w poradni jako czas spędzony w przyjemny sposób. Badania z dzieckiem odbywają się bez obecności rodzica: dzięki temu specjalista ma szansę nawiązać z dzieckiem indywidualny kontakt; dziecko zachowuje się w takiej sytuacji bardziej swobodnie, nie jest pod obserwacją rodzica i pokazuje siebie takim, jakim jest, a nie takim, jakim chce je widzieć rodzic.
Katarzyna Zielińska
83 rocznica wybuchu II wojny światowej
Wrzesień- miesiąc pamięci narodowej, który zapisał się w historii Polski wyjątkowo boleśnie. To okres obfitujący w tragiczne rocznice i wydarzenia. Bohaterski zryw żołnierza polskiego we wrześniu 1939 roku w obronie Westerplatte, bitwy pod Mokrą, Mławą, Wizną czy Bzurą udowodniły, że ducha walki nie da się łatwo złamać. Agresja sowiecka na Polskę dopełnia ten smutny bilans rocznic. Wrzesień 1944, to także czas, w którym powstańcy warszawscy kolejny miesiąc bili się o każdy skrawek swojego miasta. Wycieńczeni walką, ale wciąż mający nadzieję na zwycięstwo czekali na pomoc, która nigdy nie nadeszła...
W tym roku obchodzimy 83 rocznicę wybuchu II wojny światowej oraz agresji radzieckiej na Polskę. Jak, co roku w naszej szkole podejmowane są działania, mające na celu kształtowanie postaw patriotycznych wśród uczniów. W klasach uczniowie przygotowują okolicznościowe gazetki, podczas godzin wychowawczych przeprowadzane są pogadanki, prezentowane materiały i filmy dokumentujące tragiczne karty naszej historii. Co roku we wrześniu młodzież pod opieką nauczycieli przygotowuje apel upamiętniający rocznicę wybuchu wojny.
W pierwszym tygodniu września przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego odwiedzili cmentarz wojskowy, gdzie w hołdzie poległym w walce o niepodległość żołnierzom zapalili znicze i złożyli symboliczną wiązankę kwiatów.
Samorząd Uczniowski
Challenge – Sommerferien 2022
Aktywność wakacyjna dla sympatyków języka niemieckiego
W ostatnich dniach wakacji tj. od 28.08 do 1.09.2022 r. chętni uczniowie z klasy 8a i 8b mięli do wykonania Challenge – Sommerferien. Zadaniem uczniów było wykonanie zdjęcia, na którym aktywnie spędzają czas, bo dzięki aktywności sportowej zawsze się wygrywa. Immer fit. Każdy z uczniów miał napisać dwa zdania lub wyrażenia związane z aktywnością na świeżym powietrzu.
Celem wyzwania było zwiększenie zainteresowania i motywacji uczniów do nauki języka niemieckiego. Podnoszenie umiejętności językowych oraz poziomu kompetencji w zakresie pisania w języku niemieckim.
Uczniowie za udział w challenge zasłużyli na punkty.
Poniżej prezentacja ze zdjęciami.
Pękala Małgorzata
Wkrótce rozpoczęcie roku szkolnego 2022/2023
Dyrektor i Rada Pedagogiczna Publicznej Szkoły Podstawowej w Czarnej serdecznie zaprasza dzieci i rodziców najmłodszych pociech na uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2022/2023.
8:00 Msza św. inaugurująca nowy rok szkolny
9:00 Spotkanie społeczności szkolnej w sali gimnastycznej, a następnie klasowe spotkania uczniów z wychowawcami. Ogólny przydział sal lekcyjnych:
- 1a,1b, 2b, 3a - sale przy hali sportowej;
- 3b, 4, 5a, 5b – sale na parterze;
- 2a, 6a, 6b, 7, 8a, 8b – sale na piętrze.
Serdecznie zapraszamy!