Kosmiczna przygoda
Światowy Dzień Kosmosu obchodzimy 21 maja. Celem obchodów Dnia Kosmosu, ustanowionego z inicjatywy amerykańskich astronautów, jest upamiętnienie wydarzeń, związanych z badaniami przestrzeni kosmicznej i zainspirowanie naukowców do dalszej pracy. Dzień ma też zachęcać zwykłych ludzi do zgłębiania tajemnic wszechświata.
Czym jest kosmos?
Jak wygląda?
Gdzie on jest?
Na te i inne pytania nasze przedszkolaki znają już odpowiedź, a wszystko to za sprawą obchodzonego w oddziale przedszkolnym Dnia Kosmosu. Tego dnia nie zabrakło zajęć, których głównym celem było zdobycie wiadomości o przestrzeni kosmicznej. Przedszkolaki poznały planety Układu Słonecznego, dowiedziały się kim jest astronom, a kim astronauta. Dzieci konstruowały rakietę kosmiczną, uzupełniały karty pracy o tematyce związanej
z kosmosem, uczyły się piosenki pt. „W Układzie Słonecznym”. Przedszkolaki oglądały film edukacyjny dzięki któremu wzbogaciły wiedzę na temat Układu Słonecznego, a także poznały ciekawostki o planetach. Dzięki pomocą dydaktycznym w postaci Układu Słonecznego w 3D, uczniowie mogli zobaczyć jak w przestrzeni wygląda nasz wszechświat. Przedszkolaki miały okazję założyć „hełm astronauty”. Podczas zajęć dzieci wzbogaciły swoją wiedzę i słownictwo o wyrazy związane z tematem kosmosu i wszechświata.
Załoga naszej Kosmicznej przygody była dość ograniczona, nad czym bardzo ubolewamy. Choroba pokrzyżowała nam plany. To był dzień pełen pozytywnych emocji.
Katarzyna Zielińska, Anna Chochołowska
Powiatowy Turniej BRD
Po trzech latach przerwy wznowiono rozgrywki uczniowskie w ramach Ogólnopolskiego Turnieju Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym. 18 maja nasze drużyny wystartowały w eliminacjach powiatowych, które odbyły się w Szkole Podstawowej nr 10 w Dębicy. Obie drużyny odniosły bezprzykładny sukces, gromiąc rywali zarówno w klasyfikacji drużynowej, jak i indywidualnej. W grupie młodszej pierwsze miejsce zajęła Ania Kizior, drugie - Ola Czajka, trzecie - Miłosz Stachowicz, a czwarte - Maciek Kubicki. W grupie starszej, która wystąpiła w nieco rezerwowym składzie, zwyciężyła Olga Jensz, wyprzedzając Emilię Piekarz i Darię Malec. Teraz przed nimi najtrudniejszy turniej, który odbędzie się 20 maja w Czarnej, a mianowicie tzw. woje, czyli finał wojewódzki.
Gratulacje dla obu ekip, trzymajmy za Nich kciuki!
opiekun drużyn - Jerzy Ostręga
Linki do streamingu z zawodów wojewódzkich:
https://youtu.be/PLL6n0YbKUQ
https://youtu.be/USHRFEyUlaQ
„Jak cię widzą, tak cię piszą” – dobre obyczaje w życiu codziennym
Każdy z nas jest indywidualnością, ma inną osobowość, temperament. Często denerwują nas nakazy i zakazy, ograniczają normy i przepisy, usztywniają zasady i reguły. Ale spróbujmy bez nich żyć! Wyobraźmy sobie choćby jeden dzień, w którym wszystko jest dozwolone i nic nie jest zabronione, każdy może robić co chce, jak chce i kiedy chce. Byłby to zapewne najgorszy dzień w dziejach ludzkości. Żyjąc wśród ludzi musimy przestrzegać praw i zwyczajów. Nie możemy też lekceważyć reguł dobrego wychowania, chociaż za ich łamanie nie grozi nam mandat czy więzienie.
Jedynym z kolejnych zadań programu wychowawczo – profilaktycznego na rok szkolny było stworzenie przez uczniów prezentacji multimedialnych dotyczących zasad savoir vivre.
Mamy nadzieję, że po czasie, który uczniowie poświęcili na wykonanie prezentacji zauważyli związek pomiędzy naszą kulturą osobistą (zachowaniem) a postrzeganiem nas przez innych, przypomnieli sobie podstawowe zasady kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach życia codziennego, a także potrafią określić niezbędne zasady właściwego zachowania się w szkole, teatrze, kinie.
Katarzyna Zielińska
PREZENTACJA 1
PREZENTACJA 2
PREZENTACJA 3
PREZENTACJA 4
PREZENTACJA 5
Empatia
Na przełomie kwietnia i maja uczniowie klasy trzeciej zrealizowali IV moduł międzynarodowego projektu edukacyjnego Emocja.
Na początku realizacji bloku edukacyjnego uczniowie obejrzeli film edukacyjny „Animacja o empatii”. Następnie uczniowie poznali znaczenie słowa empatia, nazywali emocje, próbowali odegrać scenki. Celem i priorytetem naszych zajęć było rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych ludzi. Uczyliśmy się interpretowania sytuacji życiowych z różnego punktu widzenia, a także wczuwania się w stany emocjonalne i sytuacje innych osób. Wspólnie szukaliśmy odpowiedzi na pytania: jak czujemy się, gdy ktoś nas krzywdzi? Jeśli my krzywdzimy kogoś, jak może czuć się ta druga osoba? Dlaczego ważna jest empatia? Doszliśmy do wniosku, że empatia zapobiega konfliktom, poprawia samopoczucie.
Podczas kolejnych zajęć uczniowie w grupach kilkuosobowych na dużej kartce brystolu rysowali miłego, sympatycznego stworka. Losując karteczkę z elementem, który mają narysować. Trzecioklasiści wykonali pracę podając sobie kolejno kartkę, po każdym zadaniu. Praca musiała trafić do właściciela, który ją rozpoczął. Następnie grupa zastanawiała się, jak nazwać Emocjacza. Pomimo tego, że rysowaliśmy prace według tej samej instrukcji – to każda z nich jest inna. Tak samo jest z naszymi emocjami – różne sytuacje, które nas spotykają mogą w inny sposób być odbierany przez nas. Kiedy innym ludziom okazujemy empatię, oznacza to, że na chwilę stawiamy się w ich sytuacji, czyli zastanawiamy się, jak oni widzą świat.
Zachęcamy każdego do obejrzenia krótkiego filmu edukacyjnego „Animacja o empatii”, a także galerii naszych prac.
realizacja projektu Katarzyna Zielińska