Moi Drodzy w związku z zaistniałą sytuacją musimy pracować w ten sposób. Przypominam Wam, że Macie przeczytać teksty: „Tam, gdzie mieszka muzyka” (str. 193-196),”Atramentowe serce” (str.222-224). Spróbujcie również znaleźć film o tytule: „Atramentowe serce”, obejrzeć go, napisać krótką recenzję i przesłać ją do mnie przez e-dziennik. Termin do końca tego tygodnia (21.03.2020r.)

Po przeczytaniu tekstu „Tam gdzie mieszka muzyka”, proszę wyjaśnić i zapisać w zeszycie znaczenie słowa „maestro”. Wyszukać w internecie i wysłuchać utwór instrumentalny „Wiosna” lub „Lato” Antonia Vivaldiego. Następnie w zeszycie narysować ilustrację oddającą charakter słuchanej muzyki, zatytułować ją i uzasadnić, dlaczego w taki właśnie sposób utwór został zobrazowany.

Powodzenia w pracy. Dużo zdrówka!!!


(od 24.03 do 27.03.2020r.)

Nauczyciel Jolanta Kwapniewska - Ostręga

Proszę! Tematy lekcji i notatki zapisujcie w zeszycie! Numery lekcji wynikają z waszego rozkładu lekcji.

Wtorek Lekcja 2

Temat: Na scenie podmiot i orzeczenie – części zdania, powtórzenie i utrwalenie.

Polecenie: Wejdź na epodręczniki.pl/a/na-scenie-podmiot-i-orzeczenie/DCAHA4C5c.Wykonaj ćwiczenia od 1 do10. Zapamiętaj , że podmiot i orzeczenie to główne części zdania. Podmiot nazywa wykonawcę czynności, orzeczenie co wykonawca czynności robi lub w jakim stanie się znajduje. (podr.str 161 ). Dwa dowolne  ćwiczenia wpisz do zeszytu.

Lekcja 3

Temat: Ludzie muzyki.

Polecenie: Przeczytaj podr. str. 198. Postaraj się zapamiętać nazwy ludzi muzyki. Uzupełnij kartę pracy pt. „Ludzie muzyki”, którą przesyłam Ci na e-maila. Wydrukuj ją i wklej do zeszytu lub przepisz. Korzystaj z podręcznika oraz ze słownika języka polskiego.

Środa Lekcja 4

Temat: Czy łatwo wzbudzić w ludziach zachwyt? „Gra Wojskiego na rogu” -fragmenty  księgi IV „Pana Tadeusza” A. Mickiewicza.

 Polecenie: Zajrzyj do Encyklopedii i sporządź krótką notatkę o Adamie Mickiewiczu. Zapamiętaj najważniejsze informacje o poecie. Odszukaj w Internecie jak wygląda róg myśliwski. Następnie ze zrozumieniem przeczytaj tekst z odnośnikami, podr. str. 201-202 Do zeszytu przepisz to co napisałam niżej.

W życiu Polaków zawsze bardzo ważne było kultywowanie zwyczajów. Polskie tradycje pięknie opisał Adam Mickiewicz w „Panu Tadeuszu” Należały do nich między innymi:

- zachowanie się przy stole podczas uczty,

- grzybobranie,

- polowanie,

- zaślubiny,

- gościnność gospodarzy,

- pojedynkowanie się,

- wyrażanie szacunku wobec starszych, rodziców i kobiet,

- śpiewanie pieśni patriotycznych, tańczenie polskich tańców,

-zwoływanie sejmików szlacheckich.

Uzupełnij kartę pracy „Koncert Wojskiego”(znajdziesz ją w e-mailu). Zrób jej scan lub zdjęcie i odeślij na mój adres w środę( 25.03). Wyślą ją numery od 1 do 5. Pozostali wklejają do zeszytu.

Środa lekcja 6 godzina wychowawcza

Temat: Czym jest kultura? Czym różni się język szakala od języka żyrafy?

Wyszukaj stronę youtube.com/watch?vzoLhmEINjj7U. Obejrzyj filmik pt. „Czym jest kultura?”, następnie drugi pt. „Czym różni się język szakala od żyrafy?”. Przemyśl, zastanów się kim Ty jesteś  czy żyrafą, czy szakalem? Włącz się do dyskusji. Prześlij swoje przemyślenia na mój adres e-mailowy  jolTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Porozmawiaj z koleżankami i kolegami (messenger).

Czwartek Lekcja 6

Temat: Analiza środków poetyckich we fragmencie ks. IV  „Gra Wojskiego na rogu”.

Polecenie: Przypomnij sobie co to jest: epitet, porównanie, metafora i wyraz dźwiękonaśladowczy (podr. Twój niezbędnik), następnie wykonaj ćwiczenie w zeszycie.

Wyszukaj w tekście str.201-202 epitety, porównania i wyrazy dźwiękonaśladowcze, delikatnie je podkreśl. Następnie dopisz (nie muszą pochodzić z tekstu, możesz je wymyślić, tylko mają być poetyckie, a nie zwyczajne) po jednym epitecie, porównaniu, metaforze i wyrazie dźwiękonaśladowczym do podanych wyrazów:

Chmura –

Drzewo –

Muzyka –

Sad-

W zeszycie opisz używając środków poetyckich „Wschód słońca” lub „Wiatr” Wysyłają zadanie numery od 6 do10. Przypominam w edytorze tekstu (Word)

Piątek lekcja 2

Temat: Jak mówimy, jak piszemy? Trudne głoski nosowe.

Przeczytaj przypomnienie (podr. str.204), następnie nowe wiadomości ze str.205 i 206.Notatkę przepisz  do zeszytu.

Reguły ortograficzne stosowane w pisowni: ą, ę oraz om, on, em, en

      1. Ą   piszemy w zakończeniach niektórych czasowników rodzaju męskiego w czasie przeszłym –przepłynął, krzyknął.

  1. W innych formach danego słowa lub w wyrazach pokrewnych gdy wymienia się na ę : rąk – ręce, ząb – zęby, książka – księga.
  2. Ę piszemy w czasownikach w czasie przeszłym: krzyknęli, popłynęli, klasnęli.
  3. W innych formach danego słowa lub w wyrazach pokrewnych wymienia się na ą: pajęczyna – pająk, pieniędzy – pieniądz, sędzia – sąd, trębacz – trąbić.
  4. Połączenia: om,on,em,en piszemy przed spółgłoskami (b, p, d, dź, t, c, ć ,g, k)
  5. W zakończeniach rzeczowników w celowniku liczby mnogiej: mężczyznom, nosom, włosom, chłopcom.

 Poćwicz wykonując polecenia (zeszyt ćwiczeń str. 89-90, ćwicz. 1,2,3,4,5,6,7,8) Zrób scan lub zdjęcie ćwiczenia nr 5,8 i prześlij w piątek na mojego e-maila do oceny. Numery 11-15.

Pozdrawiam! 


(od 30.03 do 03.04.2020r)

Tematy lekcji i notatki zapisuj w zeszycie. Numery lekcji wynikają z Twojego rozkładu zajęć.

Wtorek: lekcja2

Temat: Ćwiczenia ortograficzne w pisowni głosek nosowych: ą, ę, on, om, en, em.

  1. Przypomnij sobie reguły ortograficzne dotycząc pisowni głosek nosowych (notatka w zeszycie z ubiegłego tygodnia).
  2. Wykonaj test ortograficzny, który znajdziesz na test wiedzy.pl/game17300.html – pisownia ą i ę.
  3. Uzupełnij kartę pracy pt. „Jaka to reguła” (numery od 1 do -8), „Rymowana ortografia” (numery od 8 do 15) , znajdziesz ją w swojej poczcie. Jeśli możesz wydrukuj i wklej do zeszytu.

Wtorek: lekcja3

Temat: Dalej ćwiczę ortografię – przypominam sobie inne zasady ortograficzne.

  1. Otwórz stronę online/app klasy 4-6. Wybierz sobie dwa dyktanda z mieszaną regułą, sprawdź swoje umiejętności.
  2. W zeszycie zapisz ich tytuły oraz zasady ortograficzne, które wykorzystałeś/łaś przy uzupełnianiu tekstów.

Środa: lekcja4

Temat: Jak napisać opowiadanie twórcze?

Przypomnij sobie jak tworzy się taką wypowiedź? (podr. str. 171, 216, 217)

  • Zabawa na rozgrzewkę (ćwiczenie wyobraźni) Możesz bawić się z siostrą, bratem, rodzicami. Dopowiedz w myślach lub na głos. Co by było, gdyby… ?

Ludzie chodzili po suficie…      Motyle byłyby wielkości krowy…

Istniał Park Jurajski…                 Dzieci rządziłyby dorosłymi…

Na świecie nie rosłyby rośliny…

  • Co robi? Chmura, kartka papieru, kabel, serce, podłoga, wrzątek, ciało, igła, koszyk, doniczka, podeszwa, ziewnięcie, sowa mgła, nos, czekolada, komputer, huragan.
  • Rozwiń skróty: COLA, BUT, OKO, LUZ, ERA, MOP, NOS, i inne, które wymyślisz.

Są to tak zwane „twórcze transformacje”.

 

Środa: lekcja6 Godzina wychowawcza

Temat: Jesteśmy mieszkańcami Ziemi, więc musimy o nią dbać.

Kwiecień jest miesiącem w którym zwraca się uwagę na problemy naszej planety – Ziemi. Jesteśmy jej mieszkańcami, ale nie jedynymi, więc powinniśmy żyć w zgodzie z przyrodą. Nie zawsze tak jest. O problemach ludzi, zwierząt, środowiska opowiada film dokumentalny pt. „Nasze miejsce na ziemi” Obejrzyjcie go wspólnie z rodzicami. Myślę, że będzie to dobrze wspólnie spędzony czas. Jest to film dokumentalny, ale ogląda się jak najlepszą fabułę. Polecam. Można go znaleźć np. na zalukaj24com. Prześlijcie do mnie swoje opinie o filmie.

Czwartek: lekcja6

Temat: Tworzę opowiadanie „Idzie mrówka przez dżunglę…”

  1. Wejdź na pl/a/idzie-mrówka-przez-dżungle-czyli- jak- napisac-opowiadanieDfb8Nc1Gy.
  2. Wykonaj online ćwiczenia: 1, 2, 3, 4, 5. Ćwiczenie 4 zapisz i prześlij na mojego e-maila.

Piątek: lekcja2

Temat: Z jakich części składa się opowiadanie twórcze? – Przypomnienie i utrwalenie.

  1. Wejdź na pl /idzie-mrówka-przez-dżungle-czyli- jak- napisac-opowiadanieDfb8Nc1Gy, wykonaj ćwiczenie 7, pomocny będzie Twój podręcznik str.216. Treść ćwiczenia wydrukuj i wklej do zeszytu lub przepisz.
  2. Ponieważ wiem, że macie wspaniałą wyobraźnię, więc napiszcie opowiadanie twórcze na jeden z wybranych tematów:

„Kopciuszek otrzymał od wróżki komputer”

„Mój brat, moja siostra  znalazła na strychu latający dywan”

„Bazyliszek zamieszkał w dziupli starego drzewa w moim ogrodzie.”

Plik wyślij jako załącznik na moją pocztę. Masz czas do 10.04 2020r.

Powodzenia!


(od 07.04 do 08.04.2020r)

Tematy lekcji i notatki zapisuj w zeszycie. Numery lekcji wynikają z Twojego rozkładu zajęć.

Wtorek: lekcja 2

Temat: Gdzie mieści się wyobraźnia?

  1. Obejrzyj interpretację wiersza Zbigniewa Herberta pt. „Pudełko zwane wyobraźnią” youtube.com/watch?v=fYZPm8r_rTE
  2. Wejdź na Encyklopedia PWN, hasło Zbigniew Herbert, przeczytaj dokładnie biografię poety i uzupełnij notatkę. Wpisz ją do zeszytu.

Zbigniew Herbert żył w latach………………… Po II wojnie światowej zamieszkał w ………… . Wiele podróżował i odwiedzał różne miejsca:……………………………………………………………. .
Po powrocie do Polski związany z ruchem………………………………………… . Był poetą, który
na własnej skórze doświadczył wiele okrucieństw………………….. .Znalazło to odbicie w jego twórczości. Pośmiertnie (w dniu pogrzebu) odznaczony…………………………………………….. . Spoczywa w ……………………………. .

  1. Przeczytaj wiersz (podr. str.219) Zamknij oczy. Jakie obrazy zobaczyłeś/łaś? Wykonaj ćwicz. 3 str.220 podr.

Wtorek: lekcja 3

Temat: Środki poetyckie w wierszu Zbigniewa Herberta „Pudełko zwane wyobraźnią”.

  1. Przeczytaj z podręcznika str.220 nową wiadomość (to już znacie), zerknij do „Niezbędnika” str. 349 -350 i utrwal sobie.
  2. Wyszukaj w wierszu epitety i ożywienia. Napisz w zeszycie w jakim celu autor
     ich użył.
  3. Zilustruj w zeszycie dowolną techniką jeden z obrazów poetyckich przedstawionych w wierszu i podpisz go. Uwaga! Czytaj uważnie polecenia!

 

Środa: lekcja 4

Temat: Przecinek i inne znaki interpunkcyjne w zdaniu pojedynczym – powtórzenie
 i utrwalenie.

  1. Wejdź na epodreczniki.pl/a/przecinek-kropka-myślnik-wykrzyknik-pytajnik---co-krok/DREeSJQ4I i wykonaj ćwiczenia w celu sprawdzenia swoich wiadomości
    i umiejętności.  Podpowie Ci Twój podręcznik str. 232-233.
  2. Sam/a wystaw sobie ocenę.
  3. Zastanów się: co już wiem?, co umiem?, co potrafię?

Środa: lekcja 6 Godzina wychowawcza

Temat: Ta Wielkanoc będzie inna…

W obecnym czasie żyjemy w innej rzeczywistości. Pomimo tej całej nadzwyczajnej sytuacji życzę Wam pogodnych, smacznych i zdrowych Świąt Wielkanocnych.
 Zadaniem dla Was niech będzie: dokładnie posprzątać swój pokój i przyozdobić dekoracją świąteczną. Mile widziane zdjęcia, proszę je przesłać na mojego e – maila.

Spotykamy się wirtualnie 15 kwietnia. ZOSTAŃCIE w DOMU!!!


(15.04 do 17.04.2020r)

Środa: lekcja4

Temat: Rodzaje wypowiedzeń. Co już o nich wiemy?

  1. Zabawa dydaktyczna. Utwórz z podanych wyrazów poprzez skreślenie trzech liter jeden wyraz

LWY, OPOWIEDZ, KENIA

Zapisz go w zeszycie pod tematem, a następnie przerysuj do zeszytu wykres ze str.227.

  1. Wykonaj ćwiczenie 1, 2, 3 i 4 w zeszycie ćwiczeń.
  2. Przeczytaj przypomnienie ze str.228 podr., a następnie wykonaj ćwiczenie5, 6 i 7 z zeszytu ćwiczeń.
  3. Uporządkuj i utrwal sobie wiadomości o wypowiedzeniach i rodzajach zdań. Zabłyśniesz w czwartek na lekcji on-line. Pomogą Ci pytania.
  • Czym jest wypowiedzenie?
  • Czym jest zdanie?
  • Jak dzielimy wypowiedzenia?
  • Czym się różni zdanie pojedyncze od złożonego?
  • Jak nazywa się wypowiedzenie bez orzeczenia?

Środa: lekcja6 Godzina wychowawcza

Temat: Jak zachować się w dobie pandemii? Dyskusja on-line na tematy związane z korona wirusem przeprowadzona przy pomocy programu do pracy zdalnej Microsoft Teams.

Czwartek: lekcja 6

Temat: Związki wyrazowe, czyli jak łączą się wyrazy w zdaniu? Lekcja przeprowadzona przy pomocy programy do pracy zdalnej Microsoft Teams.

  1. Przypomnienie wiadomości o wypowiedzeniach (poprzednia lekcja).
  2. Analiza zdania zapisanego na tablicy:

Wyszukanie orzeczenia i podmiotu, wskazanie wyrazów nadrzędnych i podrzędnych, wyróżnianie związku głównego i pobocznych.

  1. Praca samodzielna – uczniowie wykonują ćwicz.1 , podr. str.229
  2. Nauczyciel wprowadza nowe wiadomości o związkach składniowych w zdaniach: związek zgody, rządu i przynależności. Tłumaczy na przykładach.
  3. Zapisanie notatki do zeszytów.
  4. Ćwiczenia praktyczne podr. str.230 i 231. Jedno do zeszytu (praca na kolejną lekcję).

 

Piątek: lekcja 2

Temat: Związki wyrazowe – ćwiczenia. Lekcja przeprowadzona przy pomocy programu do pracy zdalnej Microsoft Teams.

  1. Powtórzenie wiadomości i umiejętności o związkach składniowych wyrazów w zdaniach.
  2. Wykonanie przez uczniów ćwiczeń ze str.53, 54, 55. Przed każdym ćwiczeniem głośne odczytanie polecenia i instrukcja nauczyciela.
  3. Ocena pracy.

 (od 21.04 do 24.04.2020r)

Tematy lekcji i notatki zapisuj w zeszycie. Numery lekcji wynikają z Twojego rozkładu zajęć.

Wtorek: lekcja2

Temat: Podsumowanie działu V „Na skrzydłach fantazji”.

  1. Przeanalizuj mapkę mentalną podr. str.234
  2. Utrwal (poucz się) następujących zagadnień: środki stylistyczne, wyrazy dźwiękonaśladowcze, opowiadanie twórcze, pisownia: ą, ę, en, em, on, om ,przecinek w zdaniu pojedynczym, różne rodzaje wypowiedzeń, związki wyrazowe.
  3. Wypełnij kartę pracy „Środki stylistyczne”, którą znajdziesz w swojej poczcie. Wydrukuj ją i wklej do zeszytu(omówimy ją w trakcie lekcji on-line w czwartek).

Wtorek: lekcja 3

Temat: Nie mów wiem, póki nie przećwiczysz! – krótki test sprawdzający wiedzę
 i umiejętności.

  1. Przeczytaj ze zrozumieniem artykuł „Internet – muzea w sieci”.
  2. Wykonaj w zeszycie polecenia:1, 2, 3, 4 str. 236 podr.
  3. Wypełnij i odeślij do mnie kartę pracy nr 2 „ Podsumowanie”. Znajdziesz ją w swojej poczcie.( Nie róbcie wykresu zdania!)
  4. Po wykonanej pracy zrelaksuj się zwiedzając wirtualnie Muzeum Nauki Kopernik com/watch?v=211sZQ3EUvE.

Środa: lekcja4

Temat: Biblijny początek świata.

  1. Otwórz podręcznik str.238 i przeczytaj „Kilka słów o Biblii”.
  2. Poszukaj w swoim domu „Biblię” lub „Pismo Święte”. Przejrzyj.
  3. Wejdź na Świat stworzony przez Boga https://epodreczniki.pl/a/swiat-stworzony-przez-boga/D9d99FI4D
  • przeczytaj dokładnie tekst Anny Kamieńskiej „Stworzenie świata”,
  • wykonaj on-line ćwiczenie 2, 3, 4, 7,
  • ćwiczenie 5,6 zapisz w zeszycie lub wydrukuj i wklej pod tematem lekcji.

 

 

 

Środa: lekcja 6  Godzina wychowawcza

Temat: Jak zadbać o dobre samopoczucie w domu? Lekcja przeprowadzona w programie Microsoft Teams

  1. Przygotuj się do dyskusji on-line.
  2. Przeczytaj artykuł zamieszczony na stronie szkoły w zakładce „Aktualności” przez p. pedagog Katarzynę Zielińską „Jak zadbać o dobre samopoczucie?”
  3. Obejrzyj prezentację https://docs.google.com/presentation/d/12cMlSsY5wMxgnAK8Nzd3Hy4VamAYgyTpqi_1-y1x66Y/edit?usp=sharing

 

Czwartek: lekcja 6

Temat: Po co Bóg stworzył człowieka? Interpretacja wiersza Joanny Kulmowej „Człowiek, żeby patrzał”. Lekcja przeprowadzona w programie do pracy zdalnej Microsoft Teams.

  1. Odczytanie dwukrotnie wiersza Joanny Kulmowej pt.”Człowiek żeby patrzał”(najpierw po cichu, drugi raz głośno).
  2. Rozmowa na temat wiersza : podmiot liryczny, na co zwraca uwagę tytuł dzieła?, jaki obraz Boga wyłania się z tekstu?
  3. Wyszukiwanie w wierszu elementów świata nazwanych cudami. Odczytanie i przepisanie do zeszytu, podkreślenie epitetów.

„…niebo z pląsającym obłokiem”

„…ziemię różową o świcie”

„…czarno – białą srokę”

„…brzozę która tak ślicznie jesienią staje się ruda”

  1. Zapisanie notatki do zeszytu.

W wierszu Bóg jest ukazany jako stwórca cudownego świata. Jest Bogiem obdarzającym miłością, bo zapragnął , aby ktoś z nim oglądał jego dzieło. Stworzył, więc człowieka, by patrzył na świat jego oczami. Człowiek ma cieszyć się życiem i otaczającym go światem. Podziwiać go, kochać, szanować i nie niszczyć.

  1. Zadanie domowe: obejrzyj youtube.com/watch?v=nw0Wdzf7DuE, o czym pomyślałeś/aś oglądając te piękne krajobrazy. Swoimi refleksjami podziel się  z rodzicami.

Piątek: lekcja 2

Temat: Zdania złożone współrzędnie.  Lekcja w programie pracy zdalnej Microsoft Teams.

  1. Przypomnienie wiadomości o wypowiedzeniach, związkach wyrazowych w zdaniu.
  2. Wykonanie ćwiczenia podr. str.283 „na rozgrzewkę”
  3. Omówienie budowy  zdań złożonych współrzędnie.
  4. Użycie spójników w zdaniach współrzędnych.
  5. Formułowanie pytań do wyróżnionych zdań składowych.
  6. Wykonanie wykresu zdań współrzędnych.
  7. Ćwiczenie 5 str. 284 podr. ,ćwiczenia:2, 3, 8, 9,10 str.57-60 Część ćwiczeń uczniowie wykonują na lekcji on- line.

(od 28.04 do 30.04.2020r)

Tematy lekcji i notatki zapisuj w zeszycie. Numery lekcji wynikają z Twojego rozkładu zajęć.

Wtorek: lekcja2

Temat: Jak wyglądał Raj stworzony przez Boga?  Omówienie w oparciu o tekst Anny Kamieńskiej „Książka nad książkami” i obraz Erastusa Salisbury Fielda pt. „Ogród Eden”.

  1. Obejrzyj obraz „Ogród Eden”, podr.str.244. i odpowiedz na pytania w ćwicz.5 str.244.
  2. Zapisz do zeszytu ( to co jest pogrubione) wyjaśnienie słowa Eden – raj, kraina wiecznej szczęśliwości, w chrześcijaństwie kraina pobytu pierwszych ludzi przed ich upadkiem w stan grzechu (Encyklopedia PWN). Związki frazeologiczne związane ze słowem  „raj”:

„rajskie życie”, „czuć się jak w raju”, „raj utracony”, „zakazany owoc”.

Wyjaśnij znaczenie frazeologizmów i ułóż z nimi cztery zdania.

  1. Przeczytaj, a później opowiedz głośno treść fragmentu „Książki nad książkami”
    Kamieńskiej, podr.str.242. Możesz opowiadać głośno np. do lustra.
  2. Wyjaśnij do kogo został w tekście porównany Bóg i dlaczego umieścił w raju drzewo wiadomości dobrego i złego.
  3. Porównaj sytuację przedstawioną na obrazie „Ogród Eden” z opowiadaniem Anny Kamieńskiej. Co zauważyłeś?
  4. „Dopiero imię sprawia, że coś istnieje naprawdę” Jak rozumiesz te słowa, zapisz do zeszytu swoje przemyślenia. Wykorzystaj słownictwo podane w nawiasie: (osobista nazwa, osobiste miano, indywidualność, wyróżnienie się spośród kogoś, własna tożsamość, odmienność).

Wtorek: lekcja 3, środa 4: lekcja (2 h)

Temat: Wpis do pamiętnika Adama i Ewy.

  1. Przypomnij sobie biblijną historię pierwszych ludzi, obejrzyj com/watch?v=_SaeEf1dF6w odcinek 2 filmu animowanego pt. „Stary Testament – Raj”
  2. Przeczytaj z podręcznika fragmenty „Pamiętników Adama i Ewy”- Marka Twaina.
  3. Przepisz do zeszytu notatkę:

Pamiętnik to zapisana, osobista relacja ze zdarzeń w którym uczestniczyła dana osoba.

Cechy pamiętnika:

  • autor pisze w pierwszej osobie (ja) – narracja pamiętnikarska,
  • przedstawia swoje refleksje, przemyślenia, uczucia i emocje,
  • wpisy mogą powstawać nieregularnie, z perspektywy czasowej,
  • należy umieścić datę, np. rok, miesiąc, dzień,
  • można też zapisać zwrot do pamiętnika.
  1. Co jeszcze mogłoby znaleźć się w „Pamiętniku Adama i Ewy”. Spójrz na świat ich oczyma. Zredaguj wpis do pamiętnika, mając na uwadze biblijną historię Adama
    i Ewy, np. kolejny dzień, Ty jesteś Adamem!. Zapisz w pliku Word i prześlij do mnie w środę 29 kwietnia.

Czwartek: lekcja 6

Temat: Jak Biblia wpływa na świadomość i kulturę? Motywy biblijne. Lekcja online

  1. Przeczytaj co to są motywy biblijne podr. str.248.
  2. Zapoznaj się z ikonografiką „Motywy biblijne” podr. str. 248-249.
  3. Uzupełnij tabelę i wklej do zeszytu pod tematem, wykorzystaj podręcznik, Biblię lub Internet.

 

l.p

Motyw biblijny

Dzieło/autor

1.

Stworzenie świata

Malarstwo: „Stworzenie świata i wygnanie z Raju” Giovanni di Paolo di Grazia

2.

Raj/Eden

 

 

3.

Pierwsi ludzie, grzech

 

 

4.

Anioł

 

 

5.

Szatan, zło

 

 

6.

Wieża Babel

 

 

7.

Sym marnotrawny

 

 

8.

Sądny dzień

 

 

9.

Manna z nieba

 

 

 


 (od 04.05 do 08.05.2020r)

Tematy lekcji i notatki zapisuj w zeszycie. Numery lekcji wynikają z Twojego rozkładu zajęć.

Wtorek: lekcja 2 i lekcja 3

Temat: Przypowieści o talentach i roztropności.

  1. Wyszukaj w Encyklopedii, kim był Święty Mateusz Ewangelista.
  2. Przeczytaj fragmenty Ewangelii według Świętego Mateusza „Przypowieść
    o talentach”, podr. str.254
  3. Przeczytaj ze zrozumieniem i postaraj się zapamiętać co to jest przypowieść, podr. str.251.
  4. Wykonaj ustnie ćwiczenie 5 i 6 str. podr.255
  5. Uzupełnij kartę pracy (znajdziesz ją w swoim e-mailu, jako załącznik), wydrukuj i wklej do zeszytu pod tematem.
  6. Przepisz do zeszytu i uzupełnij notatkę:

Słowo „talent” ma w przypowieści dwa ……………………………………………………………………. .

W znaczeniu dosłownym oznacza……………………………………………………………………………… .

Biblijne talenty odnoszą się właściwie do naszych ……………………………………………………. .

Należy je skutecznie wykorzystywać, czyli rozwijać, a nie…………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………. .

Bezczynność, lenistwo i marnotrawstwo naszych zdolności jest………………………………..

…………………………………………………………………………………………………………………………………. .

  1. Zapoznaj się z „Przypowieścią o pannach roztropnych i nierozsądnych”, podr. str.255.
  2. Przepisz ostatnie zdanie przypowieści do zeszytu i krótko objaśnij przed czym nas przestrzega.

Środa: lekcja 4

Temat: Ukryte znaczenie „Przypowieści o siewcy”.

  1. Przypomnij sobie co to jest przypowieść? (poprzednia lekcja), podr. str.251.
  2. Przeczytaj ze zrozumieniem tekst „Przypowieść o siewcy”, podr.str.251.

Obejrzyj filmik www.youtube.com/watch?v=ImL_HZ2DGw.

  1. Odpowiedz w zeszycie na pytania:
  • Kto w przypowieści opowiada?
  • O kim opowiada?
  • Gdzie i do kogo przemawia Jezus?
  • Czego dotyczy przypowieść?
  • Czy jest ona interesująca?
  1. Uporządkuj w zeszycie wyrazy zgodnie z kolejnością miejsc na które padło ziarno:

ciernie, skały, droga, dobra gleba, oddziel linią konsekwencje siewu, na straty i zysk.

Zapisz: Przypowieść mówi o trzech nieudanych próbach zasiewu i jednej próbie, która zakończyła się powodzeniem. Możemy to odnieść do porażek i sukcesów, które spotykają nas w życiu.

Podaj przykład ze swojego życia, kto pomógł Ci przezwyciężyć trudności, lub kto wpłynął na Twoje sukcesy?  - krótka wypowiedź pisemna.

  1. Zastanów się jak rozumiesz ostatnie zdanie przypowieści (pomocne ćwicz.5, str.252).

Czwartek : lekcja 6

Temat: Jak okazywać dobroć? – rozważania w oparciu o przypowieść  „Miłosierny Samarytanin”. Lekcja online.

  1. Podanie informacji na temat Świętego Łukasza.
  2. Odsłuchanie youtube.com/watch?v=pFVVp7KAtcU, następnie przeczytanie „Miłosierny Samarytanin” (podr. str.252).
  3. Wyjaśnianie - Kto jest bliźnim? Kto jest samarytaninem?. Nadawanie cech osobom tak określanym. Wskazywanie sytuacji z życia szkolnego, w których można komuś okazać współczucie i wsparcie.
  4. Dyskusja na temat: Co powstrzymuje niektórych ludzi przed udzieleniem pomocy innym?
  5. Uzupełnianie tabelki, w zeszycie:

 

Autor

Tytuł przypowieści

Pouczenie

Wzory do naśladowania

Czego unikać?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Zadanie domowe: Powtórz i utrwal wiadomości o Biblii str.238 – 256
     z podręcznika. W przyszłym tygodniu rozwiążesz test.

 

Piątek: lekcja 2

Temat: Jak rozpoznać typy zdań złożonych współrzędnie? Lekcja online.

  1. Przypomnienie wiadomości na temat zdań złożonych współrzędnie.
  2. Wprowadzenie nowych wiadomości.
  3. Ćwiczenia praktyczne w rozpoznawaniu zdań współrzędnie złożonych: łącznych, rozłącznych, przeciwstawnych i wynikowych(podręcznik i zeszyt ćwiczeń).
  4. Podsumowanie i ocena pracy.

 (od 11.05 do 14.05.2020r)

Tematy lekcji i notatki zapisuj w zeszycie. Numery lekcji wynikają z Twojego rozkładu zajęć.

Wtorek: lekcja2

Temat: Kara za stworzenie człowieka. Porównanie opisu stworzenia człowieka przez Boga
 z mitologią – „Prometeusz” Jan Parandowski.

  1. Przypomnij sobie co to jest mitologia i mit (podr. str. 258).
  2. Wejdź na https://epodreczniki.pl/a/kara-za-stworzenie-czlowieka/D2gjPC9xd
  3. Wykonaj ćwicz. 1 i 2 – pomyśl nie zapisuj.
  4. Przeczytaj ze zrozumieniem „Prometeusz”, autor Jan Parandowski.
  5. Ćwicz.5 wykonaj online, przepisz do zeszytu lub wydrukuj i wklej.
  6. Ćwiczenie 6 i 10 wykonaj online.
  7. Dokończ zdanie i zapisz w zeszycie.
    Prometeusz to znaczy……………………………………………………………………………………….. .

 

Wtorek: lekcja 3

Temat: List do Dzeusa z prośbą o uwolnienie dobroczyńcy ludzkości.

 Wyobraź sobie, że jesteś obrońcą Prometeusza i zwracasz się do Dzeusa, aby zmienił karę, lub go uniewinnił. Napisz w zeszycie oficjalny list do władcy Olimpu. Wykorzystaj cechy przypisane dobroczyńcy ludzkości, zamieszczone na rysunku poniżej. Wskazówki do napisania listu: podręcznik str.299, zeszyt ćwiczeń str. 144.

Środa: lekcja 4

Temat: Uczucia i emocje bohaterów „Mit o Orfeuszu i Eurydyce” Katarzyny Marciniak.

  1. Przeczytaj tekst podr. str. 260 – 263.
  2. Wynotuj z mitu ( pod tematem lekcji) postacie występujące w innych mitach. W zapisie pamiętaj o wielkiej literze.
  3. Zastanów się nad przesłaniem mitu. Pomogą ci pytania:
  • Z jakiego powodu Orfeusz cierpiał?
  • Czym groziło zejście do Tartaru?
  • Dlaczego bohater zdecydował się zejść do Królestwa Hadesu?
  • Co skłoniło boga podziemi do oddania nimfy Orfeuszowi?
  1. Dokończ zdania i wpisz do zeszytu:

Mit o Orfeuszu i Eurydyce to historia o ………………………………………………………………………

W imię miłości Orfeusz……………………………………………………………………………………………….

Opowieść uczy, że najważniejszą wartością w życiu…………………………………………………………………………………………………………………..

 

Czwartek: lekcja 6

Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o Biblii. Krótki test sprawdzający.
Lekcja online.

  1. Powtórzenie : Biblia, przypowieść, tytuły przypowieści, autorzy, pouczenia w przypowieści, wymowa – uzupełnienie tabeli, motywy biblijne.
  2. Przeprowadzenie testu online (20min).

 

Piątek: lekcja 2

Temat: Każdy z nas jest Odysem. Lekcja online.

  1. Przeczytaj z podręcznika str.264 informację o mitologicznym Odysie, królu Itaki.
  2. Wejdź na https://epodreczniki.pl/a/kazdy-z-nas-jest-odysem/Dwg4NnY1U i przeczytaj wiersz Leopolda Staffa pt. „Odys”.
  3. Wykonaj online ćwicz.5 i 6.
  4. Zapisz w zeszycie notatkę:

Postać mówiąca w wierszu zwraca się do nas (czytelników). „Każdy z nas jest Odysem, co wraca do swojej Itaki” Odys był królem Itaki, to także jego ojczyzna, w której zostawił żonę i syna.

Każdy z nas ma „swoją Itakę”, czyli rodzinę, dom, ojczyznę, swoje miejsce, wspaniałą przyjaźń, miłość, wiara… . Wędrówka Odyseusza i podróż człowieka przez życie mają wiele wspólnych cech.

Myśl zawarta w zdaniu „Błądzić jest rzeczą ludzką” (Seneka Starszy) odpowiada refleksji osoby mówiącej w wierszu. Każdy z nas może podjąć złe, nieprzemyślane decyzje, popełniać błędy, ale ważne jest, aby je naprawić, a pomoże nam w tym dobra wola i siła charakteru.

  1. Co jest Twoją Itaką? Napisz kilka zdań na ten temat (w zeszycie).

 (od 19.05 do 22.05.2020r)

Tematy lekcji i notatki zapisuj w zeszycie. Numery lekcji wynikają z Twojego rozkładu zajęć.

wtorek: lekcja 2

Temat: Mitologiczni bohaterowie – podsumowanie.

  1. Przypomnij sobie filmy i gry komputerowe, w których pojawiły się postacie znane z mitologii.
  2. Zapoznaj się z infografiką  „W świecie mitów” podr. str.266.
  3. Uzupełnij kartę pracy nr.1 „Bogowie greccy” (załącznik w e-mailu, odsyłają wszyscy).
  4. Odszukaj w Internecie „Słownik mitów i tradycji kultury” Władysława Kopalińskiego. Przy pomocy słownika i podręcznika uzupełnij kartę pracy nr2 „Jacy są bogowie greccy?” (załącznik w e-mailu).
  5. Na zakończenie obejrzyj pokaz slajdów https://slideplayer.pl/slide/12629538/.

wtorek: lekcja 3, środa lekcja 4

Temat: Współczesna wersja przypowieści o miłosiernym Samarytaninie - opowiadanie twórcze .

  1. Przeanalizuj informację o komponowaniu opowiadania str.269 w podręczniku.
  2. Zapoznaj się z treścią i konstrukcją opowiadania twórczego, na podstawie mitu, tytuł „O Dedalu i Ikarze inaczej”, podr. str. 270.
  3. Przypomnij sobie przypowieść o miłosiernym Samarytaninie.
  4. Obejrzyj ilustrację nr 1 z podręcznika na stronie 271 i przeczytaj scenariusz zamieszczony w tabelce.

 

Miejsce i czas

·         Pasaż wielkiej galerii handlowej

·         Późne popołudnie

Nawiązanie do przypowieści

·         Skulony mężczyzna na ławce, w obszarpanym ubraniu, zarośniętej, wychudzonej twarzy, jego oczy wyrażają prośbę

·         Wokół tłum ludzi z torbami zakupowymi, niektórzy obojętnie mijają bezdomnego, inni patrzą z pogardą

·         Nagle para młodych ludzi zatrzymuje się obok mężczyzny, obydwoje są poruszeni

Zapis dialogu

·         Dziewczyna rozmawia z bezdomnym o jego stanie zdrowia, samopoczuciu i potrzebach

Zwrot akcji

·         Obydwoje postanawiają pomóc – młody człowiek idzie do baru po posiłek

Zakończenie

·         Mężczyzna dziękuje darczyńcom, młodzi żegnają się z bezdomnym

  1. Napisz opowiadanie twórcze uwzględniając ilustrację i scenariusz. Rozbuduj treść, nadaj tytuł, zamieść dialog i opisy. Pracę, która powinna zawierać minimum 400 znaków (słów) zapisz w pliku Word i wyślij do mnie do 22maja (piątek do godziny16.00). Powodzenia! W razie pytań proszę o kontakt. Koniecznie sprawdź liczbę słów!

Czwartek: lekcja 6

Temat: Czy potrzebne są zasady? Aktywne czytanie tekstu Brandona Mulla pt „Baśniobór”

  1. Odczytaj informację „ Kilka słów o książce”, podr. str.272.
  2. Zanim zaczniesz czytać tekst pt. „Baśniobór”, zanotuj pytanie: Dlaczego dziadek zabronił wnukom wypraw do lasu? Zaznacz fragmenty.
  3. Przeczytaj tekst podr. str.272 – 274.
  4. Zapisz w zeszycie związki wyrazowe zawierające słowo zasada: określić zasady, ustalić zasady, łamać zasady, mieć zasady, odstąpić od zasad, trzymać się zasad.
  5. Zastanów się i pomyśl jak odpowiedzieć na pytania : Dlaczego ludzie tak chętnie łamią zasady? Zasady są bezwartościowe, jeśli nie egzekwuje się kar? Jak wyglądałoby życie codzienne w świecie, w którym nie ma zasad?

Piątek: lekcja 2

Temat: Zdania złożone podrzędnie. Lekcja online

  1. Przypomnienie wiadomości o zdaniach i ich budowie.
  2. Sprawdzenie zadania domowego (zeszyt ćwiczeń).
  3. Analiza zdania: Chłopiec mocno się wzruszył, gdy zobaczył mamę na lotnisku.
  4. Zapisanie notatki: Zdaniem podrzędnie złożonym nazywamy zdanie złożone, które rozwija lub dopowiada treść zdania nadrzędnego. To zdanie złożone składa się ze zdania podrzędnego i nadrzędnego. Zdaniem nadrzędnym pytamy się o zdanie podrzędne.
  5. Wykres zdania złożonego podrzędnie.
  6. Ćwiczenia: podręcznik 284 – 285, zeszyt ćwiczeń str. 56 – 62.

 (od 26.05 do 29.05.2020r)

Tematy lekcji i notatki zapisuj w zeszycie. Numery lekcji wynikają z Twojego rozkładu zajęć.

Wtorek: lekcja2

Temat: Czy warto budować mur wokół siebie?

  1. Odsłuchaj tekst piosenki Stanisława Sojki „Tolerancja” (Na miły Bóg) https://www.youtube.com/watch?v=9BumASVvgmg
  2. Odczytaj tekst wiersza z podręcznika str.276 i wyjaśnienia, które zapisałam poniżej:
  • mówić otwarcie – mówić wprost to co się myśli, nie ukrywać niczego,
  • budować ściany wokół siebie – izolować się od innych, nie dopuszczać do siebie nikogo,
  • zamykać się na kogoś – nie pozwalać danej osobie dotrzeć do siebie, unikać konkretnej osoby.
  1. Zastanów się na jakie zachowania ludzi zwracają uwagę słowa utworu „Tolerancja”.
  2. Wyjaśnij w jaki sposób utwór łączy się z przypowieścią o miłosiernym Samarytaninie. Co według Ciebie jest ważne w życiu, nadaje mu wartość? Czy podzielasz zdanie osoby mówiącej w wierszu? Wypowiedź uzasadnij w zeszycie.
  3. Odszukaj w Internecie https://www.youtube.com/watch?v=Wm9dgpcCbJ0 https://www.youtube.com/watch?v=47UOCjY7ZjQ nagrania  wyjaśniające słowa: tolerancja, dyskryminacja, stereotyp, stygmatyzacja. Postaraj się je zapamiętać.

 

Wtorek: lekcja 3

Temat: Weźmy to w nawias. Użycie nawiasu.

  1. Odczytaj informację „Nowa wiadomość” ze str.277 w podręczniku.
  2. Wpisz do zeszytu. Wyjaśnienie funkcji nawiasów w tekście:

W nawiasie umieszczamy informacje, które uzupełniają lub wyjaśniają treść zdania głównego. Przykłady:

W imprezie urodzinowej mojej siostry wzięło udział wiele osób (rodzice, rodzeństwo, przyjaciele i znajomi).

Laureaci Turnieju Rowerowego (Olga, Wiktor i Łukasz) otrzymali w nagrodę rowery.

Apollo (tak nazywaliśmy kolegę z klasy) pojedzie na wycieczkę do Grecji.

Nawias wraz z umieszczonym w nim wielokropkiem służy do zaznaczania opuszczonego, cytowanego tekstu. Przykłady:

(…) wokół siebie – marna sztuka.” Niech cię nie niepokoją (…)Wszędy są drogi proste, Lecz i manowce wszędy.

  1. Popracuj z zeszytem ćwiczeń. Wykonaj ćwiczenie 1,2,3 i 4 ze str. 109 i 110.

 

Środa: lekcja 4

Temat: Ile jest polszczyzny w języku polskim?

  1. Wejdź na https://epodreczniki.pl/a/ile-jest-polszczyzny-w-jezyku-polskim/DwEyvwXxZ,

  przeczytaj artykuł „Ile jest polszczyzny w języku polskim”.

  1. Będąc na stronie kliknij w słowo link, obejrzyj film pt. „Kto ukradł literkom kropki
     i kreski?”
  2. Następnie przeczytaj ze zrozumieniem kolejny artykuł pt. „Los wyrazów obcych w języku polskim”.

Zastanów się , a później uzasadnij w zeszycie, którą z postaw wobec języka reprezentujesz, puryzm czy liberalizm językowy, a może w pełni nie akceptujesz żadnej z nich.

  1. Wykonaj online ćwiczenia: 3(do zeszytu), 4,5,7,8.

 

Czwartek: lekcja 6

Temat: Pisownia wyrazów obcych.

  1. Zapisz do zeszytu:
  • Wyrazy obcego pochodzenia zapisujemy zgodnie z wymową np. grill, keczup, stres, dżinsy, gadżet, kolaż, hamburger, kebab, jazz, hobby, puzzle, kowboj, spam, nokaut, skaner, dip.
  • Z zachowaniem pisowni oryginalnej lub wersji spolszczonej np. aquapark (akwapark), spray (sprej), coctail (koktajl)
  • Tylko z zachowaniem pisowni oryginalnej cheesburger, pizza, jazz, weekend, quad, graffiti, jogging, bestseller, fitness.
  1. Zastosuj powyższe zasady wykonując ćwiczenia: zeszyt ćwiczeń,
    94 (2i3), 95 (4i5),96  (6).

 

Piątek: lekcja 2

Temat: Zdania złożone współrzędnie i podrzędnie – ćwiczenia utrwalające. Lekcja online.

  1. Przypomnienie wiadomości o zdaniach i ich budowie.
  2. Sprawdzenie zadania domowego (zeszyt ćwiczeń – ćwicz. nr 16).
  3. Analiza zdań złożonych (orzeczenie, podmiot, zdania składowe, określenie typu zdania, wykonanie wykresu).  
  4. Ćwiczenia: podręcznik 285 – 287( na lekcji) zeszyt ćwiczeń, str. 62,
    ćwicz. 17(samodzielnie).

 (od 02.06 do 05.06.2020r)

Tematy lekcji i notatki zapisuj w zeszycie. Numery lekcji wynikają z Twojego rozkładu zajęć.

Wtorek: lekcja2

Temat: Czas na podsumowanie rozdziału „A było to dobre”.

  1. Przeanalizuj mapę myśli, podręcznik str.288.
  2. Pomyśl i postaraj się przygotować odpowiedzi na poniższe pytania (ustnie).
  • Wyjaśnij czym jest przypowieść.
  • Podaj przykład metafory.
  • Czym różni się zdanie współrzędne od podrzędnego?
  • Jakie są wyznaczniki powieści obyczajowej?
  • Wymień rodzaje zdań złożonych współrzędnie.
  • Podaj przykład powtórzenia.
  • Wymień elementy opowiadania twórczego.

Na lekcji online w czwartek będziecie odpowiadać na powyższe pytania. Proszę, więc solidnie się przygotować.

 

Wtorek: lekcja 3

Temat: Sprawdzamy wiedzę i umiejętności z działu VI. Rozwiązanie testu w oparciu
 o „O przypowieściach” Anna Świderkówna.

  1. Przeczytaj ze zrozumieniem tekst Anny Świderkówny pt. „O przypowieściach”.
  2. Przeczytaj wyjaśnienia pod tekstem.
  3. Wykonaj w zeszycie polecenia od 1 do 10.

Środa: lekcja 4

Temat: Gdzie postawić przecinek?

  1. Wejdź na https://epodreczniki.pl/a/do-czego-sluzy-przecinek/DWxbakBUy.
  2. Przeczytaj: „ Do czego służy przecinek?”, następnie online wykonaj ćwiczenie 1, przeczytaj „Gdzie go postawić?”.
  3. Następnie na podstawie wiadomości ze strony oraz z podręcznika str. 232 – 233, zapisz w zeszycie zasady stosowania przecinków.
  4. Powtórz i zapamiętaj przed jakimi spójnikami ich nie stosujemy.
  5. Wykonaj online ćwiczenia: 2,3,4,5,6 (ćwicz. 4 i 6 do zeszytu), zapisz lub wydrukuj
    i wklej.

 

Czwartek: lekcja 6

Temat: Opis obrazu „Wtargnięcie” Yvonne  Delvo. Lekcja online

  1. Interpretacja obrazu Yvonne Delvo „Wtargnięcie”
  • Omówienie przedstawionej sytuacji (pyt. 1 i 2 podr. str.291).
  • Wyjaśnienie tytułu dzieła (pyt. 3).
  • Wymienienie elementów obrazu kojarzących się z wolnością (pyt.4).
  1. Opisanie odczuć związanych z wyobrażeniami na temat przestrzeni przedstawionej na obrazie (pyt. 5 ).
  2. Rozmowa o skutkach całkowitej urbanizacji Ziemi ( pyt.6). Wyjaśnienie słowa urbanizacja.
  3. Zapisanie wniosku : Czy malarce udało się i przy pomocy czego przedstawić zawłaszczenie przyrody przez człowieka?

 

Piątek: lekcja 2

Temat: Ćwiczenia redakcyjne – opis obrazu „Wtargnięcie” Yvonne Delvo. Lekcja online.

  1. Planu opisu:
  • 1 akapit - (autor, tytuł, ogólne informacje o dziele, lata powstania, rodzaj malarstwa, technika, wielkość obrazu, miejsce przechowywania, temat obrazu)
  • 2 akapit - (pierwszy plan, dalszy plan, tło, po prawej stronie, po lewej, w centrum, wyżej, niżej, w pobliżu)
  • 3 akapit - kolorystyka
  • 4 akapit - nastrój i wrażenia jakie budzi  w Tobie to dzieło, emocje związane z sytuacją przedstawioną na obrazie( np. Jakimś cudem znalazłam/łem się…, Wzruszenie odebrało mi głos…, Ogarnęła mnie tęsknota…)
  1. Gromadzenie słownictwa.
  2. Redagowanie zdań i tworzenie wypowiedzi.

 (od 09.06 do 10.06.2020r)

Tematy lekcji i notatki zapisuj w zeszycie. Numery lekcji wynikają z Twojego rozkładu zajęć.

Wtorek: lekcja 2

Temat: Jak poprawnie używać średnika?

  1. Przeczytaj wyjaśnienie zasad stosowanie średnika, podr. str.319.
  2. Wpisz do zeszytu ćwiczenie 3 str. 320 z podręcznika.
  3. W zeszycie ćwiczeń , ćwicz.1 – 3 str.111,( przemyśl czy potrafiłbyś je zrobić?).
  4. Pisemnie wykonaj ćwiczenie 4 str.112 – zeszyt ćwiczeń.

Wtorek: lekcja 3

Temat: Jak się odnaleźć w ortograficznej dżungli? Utrwalenie pisowni wyrazów z ó i u.

  1. Przeczytaj w podręczniku str.312, przypomnienie dotyczące zasad pisowni wyrazów
    z ó i u.
  2. Wejdź na e –podręczniki https://epodreczniki.pl/a/diabel-tkwi-w-szczegolach-czyli-o-o-i-u/DpZhNLY2s.
  3. Poćwicz wykonując online ćwiczenia: 2, 3, 5, 7, 8, 9.
  4. Ćwiczenie 4 wpisz do zeszytu. Powodzenia!!!

 

Środa: lekcja 4

Temat: Zwyczajne cuda – interpretacja i analiza wiersza Wisławy Szymborskiej pt. :Jarmark cudów”.

  1. Przeczytaj biografię Wisławy Szymborskiej - Encyklopedia PWN.
  2. Zwróć uwagę na znaczenie słowa cud i jarmark:

Cud – religijne określenie zjawiska lub zdarzenia, którego nie da się racjonalnie wytłumaczyć przez odwołanie się do przyczyn naturalnych. Uważane bywa za wyraz ingerencji Boga.

Jarmark – rodzaj targu średniowiecznego będącego centrum wymiany towarów. Dzisiaj mogą stanowić rodzaj festynu. Obejrzyj i wysłuchaj piosenkę pt. „Kolorowe jarmarki” https://www.youtube.com/watch?v=VJs3YRjN2h0

  1. Przeczytaj dwukrotnie wiersz Wisławy Szymborskiej „Jarmark Cudów”.
  2. Odpowiedz pisemnie w zeszycie, w jaki sposób utwór nawiązuje do motywu jarmarku.
  3. Zapisz w jaki sposób podmiot liryczny określa „cuda” w wierszu: np.
       - cud pospolity
       - cud zwykły ( w sumie 12 nazw)
  1. Pomyśl, czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że cały świat to niezliczona ilość cudów?
  2. Wniosek (do zeszytu)

Wisława Szymborska w wierszu „Jarmark cudów” stwierdza, że świat to jarmark niezliczonych cudów. Ja, Ty i inni ludzie stanowiący część świata to też cud. Żyjemy to cud, zatem życie jest cudem.

  1. Zastanów się, czy wszystkie stwierdzenia poniżej są prawdziwe:
  • wiersz ma budowę stroficzną,
  • w każdej strofie znajduje się ta sama liczba wersów,
  • występują rymy,
  • na początku większości strof występują powtórzenia
  • powtórzenie stosuje się , aby podkreślić znaczenie danego fragmentu, nadać utworowi wyrazisty rytm,
  • „chmurka zwiewna i mała „ to metafora,
  • wyraz wieloznaczny ma wiele znaczeń.

Prawdziwe stwierdzenia zapisz w zeszycie.


 19.06.2020

Tematy lekcji i notatki zapisuj w zeszycie. Numery lekcji wynikają z Twojego rozkładu zajęć.

Piątek: lekcja 2

Temat: Człowiek i zwierzęta – jak równy z równym.

  1. Obejrzyj https://www.youtube.com/watch?v=rOxxjW5YYS0 film o delfinach, wyszukaj korzystając z Internetu lub atlasów przyrodniczych ciekawostki o tych zwierzętach.
  2. Odczytaj tekst Olgi Kowalik pt. „Delfin człowiekowi człowiekiem”.
  3. Przeczytaj uważnie ostatnie zdanie tekstu i wyjaśnij jak rozumiesz jego znaczenie (ustnie).
  4. Uzupełnij w zeszycie tabelkę:

Propozycje działań na rzecz lepszego traktowania zwierząt

Co można zrobić na świecie?

Co można zrobić w najbliższym otoczeniu?

Co można zrobić w środkach masowego przekazu?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


23, 25 czerwiec 2020

Tematy lekcji i notatki zapisuj w zeszycie. Numery lekcji wynikają z Twojego rozkładu zajęć.

Wtorek: lekcja 2

Temat: Akcent wyrazowy w języku polskim.

  1. Zapoznaj się z regułami dotyczącymi akcentowania i intonacji w języku polskim, podr. str. 310 i 311 (nowa wiadomość).
  2. Przeczytaj uważnie wyrazy: graliśmy, chcielibyśmy, plastyka, osiemset, ugotował, spotkaliście, posprzątaliby. Podziel je na sylaby i podkreśl te na które pada akcent.
  3. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń: 2,3,5 6 str.69 -70

Wtorek: lekcja 3

Temat: Plastikowe problemy świata.

  1. Ze strony ekologia.pl przeczytaj artykuł „Tony śmieci zalegają w oceanach”
  2. Określ, co jest tematem artykułu. Kogo dotyczy przedstawiony w nim problem?
  3. Wejdź na stronę kampanie społeczne.pl. Zapoznaj się z informacjami na temat przeprowadzonej w Łodzi kampanii „Bo sztuką jest dobra segregacja”. Pomyśl co było celem organizatorów tego przedsięwzięcia? Czy go osiągnięto?
  4. Wymyśl hasło kampanii przeciwko zaśmiecaniu świata.

 

Czwartek: lekcja 4

Temat: Jak kulturalnie porozumiewać się z innymi. Podsumowanie pracy na lekcjach języka polskiego. Lekcja online

  1. Popracuj na platformie epodręczniki.
  2. Wejdź na https://epodreczniki.pl/a/jak-grzecznie-zwracac-sie-do-innych/D1C4RSLRE
  3. Przeczytaj: „Jak grzecznie zwracać się do innych?”, „Wzorce zachowania i komunikacji”, „Zwroty adresatywne”, „Formuły adresatywne”.
  4. Wykonaj ćwiczenie 1 i 2 online.
8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.