Przyjemne z pożytecznym
Na zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia techniczne uczniów samodzielnie doposażamy pracownię techniczną w niezbędne akcesoria. Tym razem wybór padł na haczyki warsztatowe i pierścienie do serwet. Uczniowie zgromadzili potrzebne materiały, zorganizowali stanowisko pracy i przestrzegając zasad BHP, samodzielnie i z należytą starannością wykonali pracę z miękkiego drutu florystycznego. Na haczykach umieszczonych w warsztatowej płycie perforowanej będzie można powiesić narzędzia i tym samym perfekcyjnie zagospodarować przestrzeń roboczą.
Pierścienie na serwetki, zwane często ringami, to akcesoria, dzięki którym elegancko ozdobimy serwety a te kunsztownie zmienią wystrój naszego stołu. Tak wzbogacone nakrycie stołu nie potrzebuje już żadnych innych dekoracji, aby zachwycić wszystkich podczas wspólnego posiłku, kiedy już wkrótce zaczniemy zajęcia kulinarne. Serwety również uszyjemy sami. Ale o nich w kolejnym artykule!
Dorota Charchut
Niezwykły świat metali
Na lekcjach techniki uczniowie klas piątych poznali kolejny materiał konstrukcyjny, jakim jest metal. Wykonanie z niego pracy wytwórczej o charakterze dekoracyjnym czy użytkowym wymagało od uczniów zdobycia określonej wiedzy. Dlatego przed realizacją zadania uzyskali oni niezbędne informacje na ten temat. Młodzi majsterkowicze pracę zaczęli od zaprojektowania w zeszycie przedmiotu, który chcą wykonać. Równolegle z przyswajaniem wiadomości zaczęła się żmudna praca związana z gromadzeniem materiałów metalowych. Piątoklasiści przygotowali warsztat pracy: lutownicę oporową, okulary i rękawice ochronne, szczypce, młotek gumowy, imadło, piłkę do cięcia metalu, pojemniki na drobiazgi. Młodzi artyści, dbając o ład i porządek na stanowisku pracy, puścili wodze fantazji i w mgnieniu oka wyczarowali małe dzieła sztuki: przepiękną biżuterię, ludziki, kwiaty, imiona wygięte z drutu. Podczas lekcji uczniowie zapoznali się też z budową i zasadą działania stacji lutowniczej oraz szlifierki stołowej. Takie działania pasjonują uczniów, rozwijają myślenie techniczne i konstrukcyjne. Prace wytwórcze powstające z wieczek, kapsli, resztek blachy, śrub, gwoździ oraz proste konstrukcje z użyciem drutu mogą być zabawą i sposobem na poznanie technik obróbki metali, narzędzi i właściwości materiałów. Narzędzia i urządzenia do obróbki metalu zostały zakupione w ramach udziału naszej szkoły w programie #Laboratoria Przyszłości.
Dorota Charchut
Wywiad z dawnym mistrzem malarstwa
Uczniowie klas szóstych na lekcjach plastyki, omawiając treści programowe związane z malarstwem, w ciekawy sposób przybliżyli twórczość znanych mistrzów pędzla, wcielając się w rolę dziennikarza i wybranego artysty, z którym przeprowadzili wywiad. Przygotowania zaczęli już wcześniej, wymyślając kolejne pytania i formułując odpowiedzi, zapoznając się z sylwetką rozmówcy i sprawami, które będą w nim poruszane. Młodzi dziennikarze pytali o przyczyny powstania obrazu, jego związek z wydarzeniami z życia artysty, datę namalowania, ukryte treści obrazu itp. Wśród znanych postaci pojawili się: Leonardo da Vinci, Wincent van Gogh, Pablo Picasso, Jan Matejko. W czasie lekcji użyliśmy aparatu fotograficznego i mikrofonu bezprzewodowego zakupionego w ramach programu #Laboratoria Przyszłości. Mikrofon nie zawiera przewodów, co zapewniło uczniom pełną swobodę ruchów, dzięki temu mogli oni w pełni skupić się na swoim zadaniu.
Korzystając z urządzeń nagłaśniającym również uczniowie z kl. 5b na lekcji plastyki bez problemu mogli udzielać odpowiedzi na zadane przez nauczyciela pytania a odpowiedź była dobrze słyszana przez wszystkich w klasie - to dobry sposób na ciekawe zajęcia.
Z kolei na lekcjach muzyki w kl. 7 uczniowie eksperymentowali z dźwiękiem i pokazali, że nie trzeba mieć fenomenalnego głosu, by dumnie śpiewać.
Sprzęt nagłaśniający sprawdził się również w czasie zajęć świetlicowych. Najmłodsi uczniowie mogli dać popis swoich umiejętności aktorskich śpiewając i recytując wiersze. Bezprzewodowy system mikrofonowy, może być wykorzystywany w trakcie imprez szkolnych, przedstawień, zajęć sportowych, polonistycznych, apelach, użyty może zostać do przeprowadzenia wywiadów, reportaży. Dobrze więc, aby uczniowie umieli go obsługiwać oraz właściwie wykorzystywać. Nie ma wątpliwości, że sprzęt, z którego korzystamy, otwiera przed nami nowe możliwości i sprawia, że zajęcia są ciekawsze.
Dorota Charchut
Lekcje elektroniki w klasie 6
Na lekcjach techniki w klasie szóstej korzystamy z zestawu: Sekrety elektroniki. Dzięki tej pomocy dydaktycznej w trakcie kolejnych zajęć uczniowie bliżej poznają tajemniczy świat elektroniki i elektrotechniki. Szóstoklasiści poznali symbole graficzne elementów elektronicznych oraz ich zastosowanie w praktyce. Mieli możliwość obserwować zjawiska zachodzące na odbiornikach włączonych w obwód szeregowy, równoległy i mieszany, jak również określali wady i zalety tychże połączeń. Uczniowie biegle przyporządkowywali symbol graficzny: diody, kondensatora, rezystora, cewki, tranzystora do elementu elektronicznego znajdującego się w zestawie. Poznali różnice pomiędzy aktywnymi a biernymi elementami elektronicznymi. Uczniowie zaangażowali się podczas zajęć a nauka poparta praktycznym działaniem jest bardziej efektywna, ciekawa i atrakcyjna.
Dla tych, którzy chcą wiedzieć więcej polecam filmiki z serii:
Być jak Ignacy – Energia. Film edukacyjny dla dzieci. - YouTube https://www.youtube.com/watch?v=uzZquS6--pI
Być jak Ignacy - Prąd. Film edukacyjny dla dzieci. - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=UxtYvah-9eo
Dorota Charchut
Zapraszamy na naleśniki
Klasa 4a w sali Laboratoria Przyszłości piekła naleśniki. Choć nie pora na truskawki, maliny czy borówki, te królowały na pięknie upieczonych naleśnikach. Nutella, ser biały, dżemy od babci oraz słodkie sosy też się dobrze smarowały. Wszystko było tak pyszne i estetycznie dekorowane, że zapach wypieków na pewno otwartym oknem wysunął się na szkolną okolicę. Czwartoklasiści już czekają na kolejną okazję, by w nowej sali przyrządzić coś pysznego.
Anna Para