„Szkoła w terenie”
Dokumentacja innowacji realizowanej w Publicznej Szkoły Podstawowej w Czarnej w roku szkolnym 2019/2020
Koordynatorzy: Agnieszka Mądry - Ukowska, Marek Wulkowicz
Karta informacyjna innowacji
Lp. |
Elementy realizowanej innowacji |
Szczegółowy opis |
1. |
Tytuł innowacji: |
„Szkoła w terenie” |
2. |
Rodzaj innowacji: |
dydaktyczno- metodyczna |
3. |
Adresaci innowacji |
uczniowie klas IV – VIII |
4. |
Czas trwania (realizacji) innowacji: |
rok szkolny 2019/2020 |
5. |
Autorzy (główni koordynatorzy) innowacji: |
Agnieszka Mądry - Ukowska, Marek Wulkowicz |
6. |
Nauczyciele przewidziani do udziału w innowacji: |
Jerzy Ostręga, Magdalena Papuga, Michał Kutrzuba, Marta Cygan, Marta Lada, Monika Bieszczad, Paulina Barnaś, Dorota Szutka, Ewelina Kramarczyk – Ćwiok, Mirosława Kubicka. |
7. |
Uzasadnienie wyboru tematyki innowacji: |
- Odpowiedź na oczekiwania rodziców i uczniów przedstawione w ankiecie - Zauważalny spadek zainteresowania aktywnością ruchową wśród uczniów. |
8. |
Zajęcia edukacyjne objęte innowacją: |
Lekcje biologii, przyrody i geografii prowadzone w terenie. |
9. |
Opis innowacji z uwzględnienie na czym polega nowatorstwo: |
Innowacja pedagogiczna „Szkoła w terenie” dotyczy doskonalenia metod nauczania- uczenia się i wychowania, wzbogaca ofertę edukacyjno- wychowawczą dla uczniów oraz podnosi jakość pracy szkoły. Zawiera elementy edukacji ekologicznej, prozdrowotnej a także wspiera akcje charytatywne, zachęca uczniów do aktywności fizycznej, dbałości o środowisko i udziału w wolontariacie. Poprzez wprowadzenie nowatorskich form realizacji założonych celów uczniowie zdobędą wiedzę na temat higieny osobistej oraz zasad bezpieczeństwa podczas zajęć rekreacyjnych. Będą uczestniczyć w sytuacjach, w których aktywnie rozwiną różne sfery swojej osobowości. Będą mogli zaprezentować swoje mocne strony, wykazać się kreatywnością w rozwiązywaniu sytuacji problemowych a także podzielić się z rówieśnikami różnymi umiejętnościami, np. organizacyjnymi, logistycznymi. Wzbogacą się o umiejętności w budowaniu klimatu sprzyjającego uczeniu się, a wspólny udział w realizacji zadań wpłynie na wzmocnienie relacji rówieśniczych. Poprzez wspólną naukę i pracę oraz wspólnie spędzony czas uczniowie lepiej się poznają i zintegrują. |
10. |
Metody i formy pracy:
|
Formy: - aktywizujące Metody: - grupowa |
11. |
Cele: |
Cel główny: Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez promowanie zdrowego stylu życia opartego na aktywności fizycznej. Cele szczegółowe: 1. Zachęcanie do uczestnictwa w wolontariacie, akcjach charytatywnych oraz niesienia pomocy potrzebującym. 2. Zwrócenie uwagi na potrzebę dbałości o środowisko naturalne. 3. Zachęcanie i wdrażanie uczniów oraz rodziców do aktywnego wypoczynku i rekreacji w czasie wolnym. 4. Rozwijanie potrzeby aktywności fizycznej, rywalizacji oraz dobrej zabawy w grupie rówieśniczej. 5. Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie oraz rozwijanie zdolności organizacyjnych. |
12. |
Przewidywane efekty: (korzyści dla uczniów i szkoły) |
W efekcie podjętych działań: · wzbogacenie oferty edukacyjno- wychowawczej dla uczniów, Uczniowie: · będą brać aktywny udział w akcjach charytatywnych i wolontariackich, |
13. |
Inne: (np. finansowanie innowacji, warunki kadrowe i organizacyjne niezbędne do realizacji działań innowacyjnych). |
------------------------------- |
14. |
Ewaluacja: |
Ankieta skierowana do rodziców i uczniów biorących udział w innowacji (po zakończeniu zadań związanych z realizacją innowacji). |
Harmonogram innowacji
Lp. |
Zadanie |
Formy realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
1. |
Bieg charytatywny dla Krzysia, szkolny festiwal „ Kapusty o wielu twarzach”. |
impreza środowiskowa |
M. Cygan, M. Lada, |
IX |
2. |
„Jesienne zabieganie”. |
festiwal biegowy |
J. Ostręga, |
IX |
3. |
Lekcja przyrody, biologii, geografii w terenie. |
lekcje w terenie
|
A. Mądry- Ukowska, |
cały rok |
4. |
Rajd rowerowy lub pieszy. |
rajd
|
J. Ostręga, A. Ukowska, |
V |
5. |
Pieszo lub rowerem do szkoły. |
Kampania promująca aktywny sposób dotarcia do szkoły- Akcja „Rowerem do szkoły”- ulotki skierowane do rodziców odwożących dzieci do szkoły samochodem |
SU, Agnieszka Mądry - Ukowska |
IV/V |
6. |
Dzień dziecka – szkolny dzień sportu. |
Impreza szkolna |
Nauczyciele wych, fizycz. |
VI |
7. |
Noc namiotów. |
Impreza szkolna w terenie
|
M. Wulkowicz, |
VI |