Proszę o otworzenie linku, przeczytać wprowadzenie, obejrzeć film, rozwiązać interaktywne ćw. Multimedialne, zapoznać się z podsumowaniem i z pojęciami ze słowniczka.

https://epodreczniki.pl/b/czym-jest-pogoda-a-czym-klimat/PZEzm0e0V

https://epodreczniki.pl/b/wspolrzedne-geograficzne/P2DAcpAyV


23.03.2020 r.

Zaczniemy od tematu 2 (temat 1 zrealizujemy 6.04.2020 r.)

Temat: Przemysł i usługi we Francji

- Przeczytaj tekst w podręczniku str. 106-  111

- Przeanalizuj mapy str.106 – Kraj w pigułce , str.109-Przetwórstwo przemysłowe we Francji

- Przeanalizuj diagramy kołowe str.108- Struktura produkcji przetwórstwa przemysłowego we Francji w 2016 r.,str.110- Struktura wytwarzania PKB we Francji w 2017 r.

- Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str. 69-72, zad.1-9

- Na mapie ogólno geograficznej wskaż : Francję, Paryż, Lille, Lyon, Marsylię, Alpy, Pireneje ,Gujanę Francuską, Martynikę,   Gwadelupe.

- Ze słowniczka( str.183)  nucz się na pamięć pojęć:

- Produkt krajowy brutto (PKB)

-Rolnictwo             

- Usługi

- Technopolia

Po zakończonej pracy umiesz:

- powiedzieć co to jest przemysł i wymieniasz przykłady produktów wytwarzanych w różnych działach przetwórstwa przemysłowego (podręcznik str.107)

- omówić czynniki rozwoju przemysłowego we Francji,

- omówić znaczenie nowoczesnego przemysłu we Francji,

- wymienić  znane i cenione  na świecie francuskie wyroby przemysłowe,

- omówić znaczenie nowoczesnych usług we Francji.


poniedziałek 30.03.2020, lekcja nr 5 według planu lekcji

Temat: Energetyka w Europie

Przeczytaj tekst w podręczniku str. 114-119

Przeanalizuj wykres „Źródła energii elektrycznej” str.115

Ze str.116-117 zapoznaj się z rodzajami elektrowni występujących w Europie

Zapamiętaj:

Źródła odnawialne- są niewyczerpywane, a więc ich zasoby nigdy się nie kończą. Należą do nich energia słoneczna, energia wiatru, energia wody płynącej, energia geotermalna, biomasa.

Źródła nieodnawialne- są wyczerpywane. Wytworzenie energii elektrycznej wymaga w tym przypadku wykorzystania surowców mineralnych, których nie da się odtworzyć. Do tych źródeł zaliczamy: węgiel kamienny i brunatny, ropę naftową, gaz ziemny, energię jądrową.

 Wykorzystanie poszczególnych źródeł energii elektrycznej zależy od warunków środowiska przyrodniczego, np. od częstości wiania wiatru, występowania rzek o dużym spadku lub surowców mineralnych.

Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str.73-75, zad.1-6

Zdjęcia rozwiązanych zadań prześlij na e-maila Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


06.04.2020 r. 

Temat: Rolnictwo Danii i Węgier

Przeczytaj tekst w podręczniku str.96- 103

  1. Przeanalizuj mapy ogólno geograficzne str. 96 i 97
  2. Wskaż na mapie stolice Danii- Kopenhaga i stolice Węgier- Budapeszt
  3. Na mapie politycznej Europy (patrz okładka podręcznika z tyłu) wskaż Danie i Węgry
  4. Po przeczytaniu tekstu przeanalizuj wykres str.99 „ Warunki rozwoju rolnictwa”
  5. Porównaj warunki przyrodnicze rozwoju rolnictwa w Danii i na Węgrzech
  6. Wyjaśnij, dlaczego rolnictwo Węgier nie jest tak wysoko rozwinięte jak rolnictwo Danii.

 

Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń str.65-68, zad.1-7

Wykonaj fotografie rozwiązanych zadań i prześlij je na mojego e-maila Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Termin 17.04.2020 r.


 20.04.20 r.

Temat: Turystyka w Europie Południowej

Przeczytaj tekst z podręcznika str. 120- 124. Czytając tekst zwróć uwagę na:

- walory przyrodnicze i walory kulturowe Europy Południowej (analiza mapy str.122- 123)

- co to jest infrastruktura turystyczna, wymień elementy infrastruktury turystycznej

- wymień atrakcje turystyczne w wybranych krajach Europy Południowej (analiza fotografii str.120, 121, 122,123)

- przeanalizuj  wykresy ze str.124, odpowiedz jakie znaczenie dla krajów śródziemnomorskich ma turystyka, jakie dochody te kraje czerpią z turystyki, które kraję europejskie są najchętniej odwiedzane przez turystów.

Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str.76- 79, zad.1- 4 9( termin nadsyłania prac do kontroli 27.04)

Naucz się na pamięć ze str.124 „ To najważniejsze!”



27.04

Temat: Zmiany w przemyśle Niemiec

Zapoznaj się z informacjami na str.130 „ Kraj w pigułce”

Na mapie ogólno geograficznej wskaż: Niemcy, Berlin, Alpy, Rudawy, Wyż. Bawarską, Niż. Niemiecką,  Harz, Schwarzwald

Przeczytaj tekst w podręczniku str.131- 135

Przeanalizuj wykres str.132 „ Struktura zatrudnienia w przemyśle w Niemczech w 2017 r.”

Naucz się na pamięć pojęcia:

Rekultywacja str. 183

Zadanie:

Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str. 82- 84, zad.1-6



4.05

Temat: Turystyczne atrakcje Czech i Słowacji

Zapoznaj się z informacjami zawartymi na str.138 i 139- „Kraj w pigułce’

Na mapie ogólno geograficznej wskaż:

Czechy, Pragę, Wełtawa, Łaba, Morawa, Odra, Sudety, Śnieżka, Szumawa, Las czeski, Rudawy, Wyżyna Czesko- Morawska

Słowacja, Bratysława, Dunaj, Karpaty, Gerlach 2654m n.p.m., Tatry, Rudawy Słowackie, Niż. Naddunajska.

Przeczytaj tekst w podręczniku str.140-144

Zwróć uwagę na:

- walory przyrodnicze i kulturowe Czech i Słowacji

- znaczenie turystyki aktywnej na Słowacji

- wymień przykładowe obiekty z Listy światowego dziedzictwa UNESCO znajdujące się w Czechach i na Słowacji

- uzasadnij że Czechy i Słowacja to kraje atrakcyjne pod względem turystycznym

 

Zadanie

Zeszyt ćwiczeń str.85-88, zad.1-6

Termin  11.05



11.05 

Temat: Dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe Litwy i Białorusi

Przeczytaj tekst w podręczniku str.145- 151

- przeanalizuj mapy ogólno geograficzne Litwy str.145 i Białorusi str. 146

- wskaż na mapie: Wilno, Mińsk, Grodno, Niemen, Prypeć,  Polesie, Wyżyna Białoruska, Mierzeja Kurońska, Pojezierze Litewskie

- wymień atrakcje przyrodnicze Litwy i Białorusi

Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str.89-92, zad.1-6

Termin nadsyłania prac -18.05

 


14.05

Temat: Dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe Litwy i Białorusi

Przeczytaj tekst w podręczniku str.145- 151

- przeanalizuj mapy ogólno geograficzne Litwy str.145 i Białorusi str. 146

- wskaż na mapie: Wilno, Mińsk, Grodno, Niemen, Prypeć,  Polesie, Wyżyna Białoruska, Mierzeja Kurońska, Pojezierze Litewskie

- wymień atrakcje przyrodnicze Litwy i Białorusi

Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str. 89-92, zad.1-6

Termin nadsyłania prac -20.05



25.05

Temat: Współczesne problemy Ukrainy

Zapoznaj się z informacjami „ Kraj w pigułce” str.152

Na mapie ogólno geograficznej wskaż: Kijów, Lwów, Charków, Donieck, Odessę, Karpaty, Dniepr, Niz. Czarnomorską, Niz. Połtawska, Wyż. Podolska, Wyż. Wołyńska, Płw. Krymski, M. Czarne, M. Azowskie

 

Przeczytaj tekst z podręcznika str.152- 159, następnie naucz się:

- wymieniać te cechy środowiska przyrodniczego Ukrainy, które sprzyjają rozwojowi gospodarki,

-  wymieniać surowce mineralne, mapa w podręczniku str. 153,

- wymieniać przyczyny konfliktów na Ukrainie,

- wymieniać obszary, tereny, które Ukraina utraciła w wyniku konfliktów,

- wymieniać przyczyny dla których spada liczba ludności Ukrainy

Zapoznaj się z ciekawostkami zawartymi w „ Oczami podróżnika” str.158- 159

Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str. 93- 96, zad.1-6

Termin: 30.05

W celu przypomnienia i utrwalenia, określ współrzędne geograficzne miast ( zrób zapis na osobnej kartce):

- Kijów

- Rzym

- Oslo

- Tirana


`8.06 VI

Temat: Zróżnicowanie przyrodnicze i gospodarcze Rosji

Przeczytaj tekst z podręcznika str.160- 167

Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str. 97- 100 ,zad.1- 6

Praca z mapą ( zeszyt ćwiczeń) str.108, zad.1-8

Termin odsyłania prac: 15.06


15.06

Temat: Relacje Polsk z sąsiadami

Przeczytaj tekst w podręczniku str.168- 172

- opisz stosunki Polski z sąsiadami,

- wymień przykłady współpracy Polski z sąsiadami,

- znaczenie euroregionów

Rozwiąż zeszyt ćwiczeń str.101- 103, zad.1-4


22.06

Temat: Powtórzenie wiadomości. Sąsiedzi Polski

Zajęcia terenowe. Zmiana wysokości Słońca nad horyzontem w różnych porach dnia

  1. Zapoznaj się z informacjami zawartymi w podręczniku str.177- 180
  2. Zaplanuj termin obserwacji
  3. Postępuj według wskazówek zawartych w podręczniku
  4. Przeanalizuj wyniki obserwacji
  5. Wykonaj kilka zdjęć z twojego doświadczenia i wraz wynikami obserwacji, prześlij je na mojego maila.

 

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.