Proszę o otworzenie linku, przeczytać wprowadzenie, obejrzeć film, rozwiązać interaktywne ćw. Multimedialne, zapoznać się z podsumowaniem i z pojęciami ze słowniczka.
https://epodreczniki.pl/a/przeglad-stref-krajobrazowych-ziemi/DATn9FzVG
Czwartek 26.03.2020, lekcja nr 4 według planu lekcji
Temat: Pogoda a klimat
W celu lepszego zrozumienia tematu otwórz link i obejrzyj film
https://epodreczniki.pl/b/czym-jest-pogoda-a-czym-klimat/PZEzm0e0V
Zapamiętaj pojęcia:
Pogoda- to stan atmosfery w określonym miejscu i czasie
Składniki pogody to:
- temperatura powietrza,
- zachmurzenie,
-opady i osady atmosferyczne,
- ciśnienie atmosferyczne,
- kierunek i prędkość wiatru.
Klimatem nazywamy warunki pogodowe występujące na danym obszarze w ciągu roku i powtarzające się w kolejnych latach.
Przy opisywaniu klimatu bierze się pod uwagę:
- średnią roczną temperaturę powietrza,
- średnią miesięczną temperaturę powietrza, -
- roczną amplitudę temperatur,
- sumę rocznych i miesięcznych opadów atmosferycznych.
Amplituda temperatury- różnica między najwyższą a najniższą temperaturą zanotowaną w rozpatrywanym okresie. ( w ciągu doby- amplituda dobowa, w ciągu miesiąca- a. miesięczna, w ciągu roku- a. roczna).
Dane dotyczące klimatu danego miejsca możemy przedstawić za pomocą wykresu klimatycznego nazywanego klimatogramem.
- Przeanalizuj elementy klimatogramu- podręcznik str.103
- Teraz nauczymy się jak czytać klimatogram. Otwórz podręcznik na stronie 104. To nic trudnego !- przeanalizuj punkt po punkcie(4 punkty) samouczek. W ten sposób nauczysz się odczytywać z wykresu średnie miesięczne temperatury powietrza, wskażesz w którym miesiącu mamy najwyższą temperaturę a w którym najniższą temperaturę powietrza. Nauczysz się obliczać średnią roczną amplitudę temperatury powietrza.
Aby nauczyć się obliczać średnią roczną temperaturę powietrza i roczną sumę opadów otwórz podręcznik na str.105 – Nic trudnego! Przeanalizuj krok po kroku samouczek
W zeszycie ćwiczeń wykonaj zad. 1-5, str.61- 64
Wykonaj zdjęcia rozwiązanych zadań i prześlij je w celu kontroli na e-mail
Termin do 01.04.2020 r.
Czwartek 02.04.2020
Temat: Strefy klimatyczne
Przeczytaj tekst w podręczniku str. 108- 109
Zapoznaj się z mapą „ Strefy klimatyczne na Ziemi” str. 108
Strefy klimatyczne to układające się równoleżnikowo pasy terenu, na których warunki klimatyczne są podobne.
Wyróżniamy 5 stref klimatycznych:
- równikową
- zwrotnikową
- podzwrotnikową
- umiarkowaną
-okołobiegunową
Otwórz link, zapoznaj się z informacjami
/epodreczniki.pl/a/strefy-klimatyczne-swiata/D1GJYWtaT
Zadanie:
1.Naućz się pojęć: Strefy klimatyczne, klimat strefowy, klimat astrefowy
- Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń 1-3, str.65-66
Czwartek 16.04
Temat: Strefy krajobrazowe
Przeczytaj tekst w podręczniku str.110- 112
Zapamiętaj:
Strefy krajobrazowe na Ziemi wyodrębniono ze względu na występowanie charakterystycznej roślinności. Podobnie jak strefy klimatyczne, tworzą pasy następujące po sobie w kierunku od równika do biegunów. Ich układ nie jest tak regularny jak układ stref klimatycznych. Wzdłuż równika rosną wilgotne lasy równikowe, kilka stopni na północ i południe od równika rozciąga się sawanna, wzdłuż zwrotników rozciągają się pustynie gorące, kolejną strefę stanowi roślinność śródziemnomorska zwana makią. W strefie klimatu umiarkowanego występują m.in. lasy liściaste, lasy mieszane i stepy. Kolejna strefa krajobrazowa to tundra. Wokół biegunów rozpościerają się pustynie lodowe.
Przeanalizuj ilustrację str.111 „ Układ stref krajobrazowych na półkuli północnej”
Wykonaj zadanie w zeszycie ćwiczeń str. 66-67, zad.4-6
Rozwiązanie prześlij do 23.04
23.04
Temat: W wilgotnym lesie równikowym i w lesie strefy umiarkowanej
Przeczytaj tekst z podręcznika str.113- 119
Przeanalizuj mapę str.113- obszary występowania lasów równikowych .Przeanalizuj klimatogram dla stacji w Kisangani, zwróć uwagę na średnie miesięczne temperatur w poszczególnych miesiącach oraz sumę opadów atmosferycznych. Oblicz roczną amplitudę temperatury.
Wniosek:
Średnie miesięczne temperatury są( wysokie/ niskie)
Średnie sumy opadów w każdym miesiącu są (wysokie/ niskie). Opady atmosferyczne występują ( w każdym miesiącu/ sporadycznie).
Roczna amplituda temperatury jest ( niska/wysoka).
Występuje( jedna/ wiele) pór roku.
1.Zadanie
Przeanalizuj rysunek str. 114-115. Wymień zwierzęta i rośliny jakie żyją w wilgotnym lesie równikowym.
- Kto zamieszkuje tereny wilgotnych lasów równikowych? Wymień zajęcia miejscowej ludności.
Przeanalizuj mapę str.117- obszary występowania lasów liściastych i mieszanych. Następnie przeanalizuj klimatogramy dla Paryża i Białegostoku str.117. Zwróć tutaj uwagę średnie miesięczne temperatury w poszczególnych miesiącach oraz sumę opadów atmosferycznych. Oblicz roczną amplitudę temperatury.
Wniosek:
Średnie miesięczne temperatury są (niskie/ wysokie). Najcieplejszym miesiącem jest………………… najchłodniejszym miesiącem jest………………………Występuje ………………………..pory roku.
Sumy opadów atmosferycznych są najwyższe( latem/ zimą).
Roczna amplituda temperatury wynosi………………. I jest ( wyższa/ niższa) niż w strefie klimatu równikowego.
3.Zadanie Przeanalizuj rysunek str.118. Jakie rośliny i zwierzęta zamieszkują lasy liściaste i mieszane?
Zadanie. Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str. 65-67,zad.1-6. Wykonaj zdjęcie i prześlij je na maila- termin do 29.04
30.04 Geografia
Temat: Krajobrazy sawanny i stepu
Przeczytaj tekst w podręczniku str. 120- 126
- wskaż na mapie świata obszary występowania sawann str.120
- przeanalizuj klimatogram dla Niamey, wymień cechy charakterystyczne klimatu strefy sawann,
- przeanalizuj ilustrację str. 122, wymień zwierzęta i rośliny występujące na sawannie,
- sposoby gospodarowania oraz główne zajęcia mieszkańców strefy sawann,
- wskaż na mapie świata obszary występowania stepów str.123,
- przeanalizuj klimatogram dla Karagandy, wymień cechy charakterystyczne klimatu strefy stepów,
- przeanalizuj ilustrację str. 125, wymień typowe zwierzęta i rośliny występujące na stepach,
- sposoby gospodarowania oraz główne zajęcia mieszkańców strefy stepów.
Naucz się pojęć:
Sawanna (str.162)
Step (str.163)
Pampa (str.162)
Preria (str.162)
Naucz się z podsumowania str.156 punkt 7 „Sawanna i step- porównanie”
Zadanie
Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str.72-75, zad.1-8- termin 6.05
7.05 Geografia
Temat: Krajobrazy pustyni gorącej i pustyni lodowej
Przeczytaj tekst w podręczniku str.127- 133
- na mapie str.127 wskaż obszary występowania pustyń gorących,
- na mapie ogólno geograficznej wskaż pustynie: Sahara, Kalahari, Namib, Gobi, Wielka Pustynia Piaszczysta, Wielka Pustynia Wiktorii, Atakama, Ałaszan, Pustynia Wielki Nefud, Pustynia Rub al-Chali, Kara- kum, Kyzły- kum, Takla Makan, Mojave, Wielka Pustynia Słona,Pustynia Patagońska, Thar.
- na podstawie klimatogramu str.127 omów cechy klimatu pustyń gorących,
- wymień rośliny i zwierzęta żyjące w tej strefie,
- opisz życie codzienne i zajęcia mieszkańców tej strefy,
-- na podstawie klimatogramu str.130 omów cechy klimatu pustyń lodowych,
- wymień rośliny i zwierzęta żyjące w tej strefie,
- opisz życie codzienne i zajęcia mieszkańców tej strefy,
Naucz się na pamięć pojęć:
Pustynia str.162
Dzień polarny str.161
Zadanie
Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str.76-79, zad.1-6
Termin:13.05
14.05.2020 r.
Temat: Krajobraz śródziemnomorski
Przeczytaj tekst w podręczniku str.2136- 139
- przeanalizuj mapę w podręczniku str.136-„ Obszary występowania strefy krajobrazu śródziemnomorskiego”
- przeanalizuj klimatogram dla Rzymu str.136. Na jego podstawie scharakteryzuj klimat podzwrotnikowy
- naucz się wymieniać rośliny i zwierzęta strefy śródziemnomorskiej
- rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str. 80- 82,zad.1-5. Termin nadsyłania prac 20.05
Przygotuj się do napisania kartkówki z tematu nr 4,5,6. Termin 21.05
21.05
Temat: Krajobrazy tajgi i tundry
Przeczytaj tekst w podręczniku str. 142- 148
Zwróć uwagę na:
- położenie strefy tajgi ( mapa str. 142) i strefy tundry ( mapa str.145),
- na podstawie klimatogramów opisz warunki klimatyczne tajgi i tundry,
- scharakteryzuj świat roślin i zwierząt tajgi i tundry,
- opisz zajęcia mieszkańców oraz sposoby gospodarowania w tajdze i tundrze,
-opisz budownictwo na obszarze tajgi i tundry,
- porównaj krajobrazy w strefach tajgi tundry.
Naucz się na pamięć pojęć:
Tajga, tundra, wieloletnia zmarzlina str.163
Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str.83- 86, zad.1-6
Termin odsyłania zadań do 27.05
21.05
Temat: Krajobrazy tajgi i tundry
Przeczytaj tekst w podręczniku str. 142- 148
Zwróć uwagę na:
- położenie strefy tajgi ( mapa str. 142) i strefy tundry ( mapa str.145),
- na podstawie klimatogramów opisz warunki klimatyczne tajgi i tundry,
- scharakteryzuj świat roślin i zwierząt tajgi i tundry,
- opisz zajęcia mieszkańców oraz sposoby gospodarowania w tajdze i tundrze,
-opisz budownictwo na obszarze tajgi i tundry,
- porównaj krajobrazy w strefach tajgi tundry.
Naucz się na pamięć pojęć:
Tajga, tundra, wieloletnia zmarzlina str.163
Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str.83- 86, zad.1-6
Termin odsyłania zadań do 27.05
28.05
Temat: Krajobraz wysokogórski Himalajów
Wskaż na mapie świata: Himalaje, Alpy, Karpaty, Kaukaz, Andy, Kordyliery, Wielkie Góry Wododziałowe, Kunlun
Przeczytaj tekst w podręczniku str. 149- 154
- scharakteryzuj klimat gór oraz zmienność warunków klimatycznych
- wymień cechy krajobrazu wysokogórskiego,
- opisz świat roślin i zwierząt żyjący w Himalajach,
- na podstawie ilustracji str. 152- 153 scharakteryzuj piętra roślinne w Himalajach,
- opisz życie mieszkańców Himalajów,
- porównaj strefy krajobrazowe na Ziemi i piętra roślinności w górach,
- Naucz się na pamięć pojęć: Turnie str.163, Granie str.161, Stożki piargowe str. 163
Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str.87- 90, zad.1- 7. Termin: 3.06
4.06
Temat: Powtórzenie wiadomości. Krajobrazy świata
Rozwiąż zadani z zeszytu ćwiczeń str.91- 92, zad.1-5
Rozwiąż krzyżówkę geograficzna str.96
Termin nadsyłania prac 10.06