Proszę o otworzenie linku, przeczytać wprowadzenie, obejrzeć film, rozwiązać interaktywne ćw. Multimedialne, zapoznać się z podsumowaniem i z pojęciami ze słowniczka.

https://epodreczniki.pl/a/przeglad-stref-krajobrazowych-ziemi/DATn9FzVG


Czwartek 26.03.2020, lekcja nr 3 według planu lekcji

Temat: Pogoda a klimat

W celu lepszego zrozumienia tematu otwórz link i obejrzyj film

https://epodreczniki.pl/b/czym-jest-pogoda-a-czym-klimat/PZEzm0e0V

Zapamiętaj pojęcia:

Pogoda- to stan atmosfery w określonym miejscu i czasie

Składniki pogody to:

- temperatura powietrza,

- zachmurzenie,

-opady i osady atmosferyczne,

- ciśnienie atmosferyczne,

- kierunek i prędkość wiatru.

Klimatem nazywamy warunki pogodowe występujące na danym obszarze w ciągu roku i powtarzające się w kolejnych latach.

Przy opisywaniu klimatu bierze się pod uwagę:

- średnią roczną temperaturę powietrza,

- średnią miesięczną temperaturę powietrza, -

- roczną amplitudę temperatur,

- sumę rocznych i miesięcznych opadów atmosferycznych.

Amplituda temperatury- różnica między najwyższą a najniższą temperaturą zanotowaną w rozpatrywanym okresie. ( w ciągu doby- amplituda dobowa, w ciągu miesiąca- a. miesięczna, w ciągu roku- a. roczna).

 Dane dotyczące klimatu danego miejsca możemy przedstawić za pomocą wykresu klimatycznego nazywanego  klimatogramem.

- Przeanalizuj elementy klimatogramu- podręcznik str.103

- Teraz nauczymy się jak czytać klimatogram. Otwórz podręcznik na stronie 104. To nic trudnego !- przeanalizuj punkt po punkcie(4 punkty) samouczek. W ten sposób nauczysz się odczytywać z wykresu średnie miesięczne temperatury powietrza, wskażesz w którym miesiącu mamy najwyższą temperaturę a w którym najniższą temperaturę powietrza. Nauczysz się obliczać średnią roczną amplitudę temperatury powietrza.

Aby nauczyć się obliczać średnią roczną temperaturę powietrza i roczną sumę opadów otwórz podręcznik na str.105 – Nic trudnego! Przeanalizuj krok po kroku samouczek

W zeszycie ćwiczeń wykonaj zad. 1-5, str.61- 64

Wykonaj zdjęcia rozwiązanych zadań i prześlij je w celu               kontroli na e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Termin do 01.04.2020 r.


Czwartek 02.04.2020

Temat: Strefy klimatyczne

Przeczytaj tekst w podręczniku str. 108- 109

Zapoznaj się z mapą „ Strefy klimatyczne na Ziemi” str. 108

Strefy klimatyczne to układające się równoleżnikowo pasy terenu, na których warunki klimatycznepodobne.

Wyróżniamy 5 stref klimatycznych:

- równikową

- zwrotnikową

- podzwrotnikową

- umiarkowaną

-okołobiegunową

Otwórz link, zapoznaj się z informacjami

/epodreczniki.pl/a/strefy-klimatyczne-swiata/D1GJYWtaT

Zadanie:

1.Naućz się pojęć: Strefy klimatyczne, klimat strefowy, klimat astrefowy

  1. Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń 1-3, str.65-66

 


Czwartek 16.04

Temat: Strefy krajobrazowe

Przeczytaj tekst w podręczniku str.110- 112

Zapamiętaj:

Strefy krajobrazowe na Ziemi wyodrębniono ze względu na występowanie charakterystycznej roślinności. Podobnie jak strefy klimatyczne, tworzą pasy następujące po sobie w kierunku od równika do biegunów. Ich układ nie jest tak regularny jak układ stref klimatycznych. Wzdłuż równika rosną wilgotne lasy równikowe, kilka stopni na północ i południe od równika rozciąga się sawanna, wzdłuż zwrotników rozciągają się pustynie gorące, kolejną strefę stanowi roślinność śródziemnomorska zwana makią. W strefie klimatu umiarkowanego występują m.in. lasy liściaste, lasy mieszane i stepy. Kolejna strefa krajobrazowa to tundra. Wokół biegunów  rozpościerają się pustynie lodowe.

Przeanalizuj ilustrację str.111 „ Układ stref krajobrazowych na półkuli północnej”

Wykonaj zadanie w zeszycie ćwiczeń str. 66-67, zad.4-6

Rozwiązanie prześlij do 23.04


23.04

Temat: W wilgotnym lesie równikowym i w lesie strefy umiarkowanej

Przeczytaj tekst z podręcznika str.113- 119

Przeanalizuj mapę str.113- obszary występowania lasów równikowych .Przeanalizuj klimatogram dla stacji w Kisangani, zwróć uwagę na średnie miesięczne temperatur w poszczególnych miesiącach oraz sumę opadów atmosferycznych. Oblicz roczną amplitudę temperatury.

Wniosek:

Średnie miesięczne temperatury są( wysokie/ niskie)

Średnie sumy opadów w każdym miesiącu są (wysokie/ niskie). Opady atmosferyczne występują ( w każdym miesiącu/ sporadycznie).

Roczna amplituda temperatury jest ( niska/wysoka).

Występuje( jedna/ wiele) pór roku.

1.Zadanie

 Przeanalizuj rysunek str. 114-115. Wymień zwierzęta i rośliny jakie żyją w wilgotnym lesie równikowym.

  1. Kto zamieszkuje tereny wilgotnych lasów równikowych? Wymień zajęcia miejscowej ludności.

 

 

Przeanalizuj mapę str.117- obszary występowania lasów liściastych i mieszanych. Następnie przeanalizuj klimatogramy  dla Paryża i Białegostoku str.117. Zwróć tutaj uwagę średnie miesięczne temperatury w poszczególnych miesiącach oraz sumę opadów atmosferycznych. Oblicz roczną amplitudę temperatury.

Wniosek:

Średnie miesięczne temperatury są (niskie/ wysokie). Najcieplejszym miesiącem jest………………… najchłodniejszym miesiącem jest………………………Występuje ………………………..pory roku.

Sumy opadów atmosferycznych są najwyższe( latem/ zimą).

Roczna amplituda temperatury wynosi………………. I jest ( wyższa/ niższa) niż w strefie klimatu równikowego.

3.Zadanie Przeanalizuj rysunek str.118. Jakie rośliny i zwierzęta zamieszkują lasy liściaste i mieszane?

Zadanie. Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str. 65-67,zad.1-6. Wykonaj zdjęcie i prześlij je na maila- termin do 29.04



30.04  Geografia

Temat: Krajobrazy  sawanny i stepu

Przeczytaj tekst w podręczniku str. 120- 126

- wskaż na mapie świata obszary występowania sawann str.120

- przeanalizuj klimatogram dla Niamey, wymień cechy charakterystyczne klimatu strefy sawann,

- przeanalizuj ilustrację str. 122, wymień zwierzęta i rośliny występujące na sawannie,

- sposoby gospodarowania oraz główne zajęcia mieszkańców strefy sawann,

- wskaż na mapie świata obszary występowania stepów str.123,

- przeanalizuj klimatogram dla Karagandy, wymień cechy charakterystyczne klimatu strefy stepów,

- przeanalizuj ilustrację str. 125, wymień typowe zwierzęta  i rośliny występujące na stepach,

-  sposoby gospodarowania oraz główne zajęcia mieszkańców strefy stepów.

 

Naucz się pojęć:

Sawanna (str.162)

Step (str.163)

Pampa (str.162)

Preria (str.162)

 

Naucz się z podsumowania str.156 punkt 7 „Sawanna i step- porównanie”

Zadanie

Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str.72-75, zad.1-8- termin  6.05



7.05   Geografia

Temat: Krajobrazy pustyni gorącej i pustyni lodowej

Przeczytaj tekst w podręczniku str.127- 133

- na mapie str.127 wskaż obszary występowania pustyń gorących,

- na mapie ogólno geograficznej wskaż pustynie: Sahara, Kalahari, Namib,  Gobi, Wielka Pustynia Piaszczysta, Wielka Pustynia Wiktorii, Atakama, Ałaszan,  Pustynia Wielki Nefud, Pustynia Rub al-Chali, Kara-  kum, Kyzły- kum, Takla Makan, Mojave, Wielka Pustynia Słona,Pustynia Patagońska, Thar.

- na podstawie klimatogramu  str.127 omów cechy klimatu pustyń gorących,

- wymień rośliny i zwierzęta żyjące w tej strefie,

- opisz  życie codzienne  i zajęcia mieszkańców tej strefy,

-- na podstawie klimatogramu  str.130 omów cechy klimatu pustyń lodowych,

- wymień rośliny i zwierzęta żyjące w tej strefie,

- opisz  życie codzienne  i zajęcia mieszkańców tej strefy,

 Naucz się na pamięć pojęć:

Pustynia str.162

Dzień polarny str.161

Zadanie

Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str.76-79, zad.1-6

Termin:13.05

 


14.05.2020 r.

Temat: Krajobraz śródziemnomorski

Przeczytaj tekst w podręczniku str.2136- 139

- przeanalizuj mapę w podręczniku str.136-„ Obszary występowania strefy krajobrazu śródziemnomorskiego”

- przeanalizuj klimatogram dla Rzymu str.136. Na jego podstawie scharakteryzuj klimat podzwrotnikowy

- naucz się wymieniać rośliny i zwierzęta strefy śródziemnomorskiej

- rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str. 80- 82,zad.1-5. Termin nadsyłania prac 20.05

Przygotuj się do napisania kartkówki z tematu nr 4,5,6. Termin 21.05


21.05 

Temat: Krajobrazy tajgi i tundry

Przeczytaj tekst w podręczniku str. 142-  148

Zwróć uwagę na:

- położenie strefy tajgi ( mapa str. 142) i strefy tundry ( mapa str.145),

- na podstawie klimatogramów opisz warunki klimatyczne tajgi i tundry,

- scharakteryzuj świat roślin i zwierząt tajgi i tundry,

- opisz zajęcia mieszkańców oraz sposoby gospodarowania w tajdze i tundrze,

-opisz budownictwo na obszarze  tajgi i tundry,

- porównaj krajobrazy w strefach tajgi tundry.

Naucz się na pamięć pojęć:

Tajga, tundra, wieloletnia zmarzlina str.163

Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str.83- 86, zad.1-6

Termin odsyłania zadań do 27.05


21.05 

Temat: Krajobrazy tajgi i tundry

Przeczytaj tekst w podręczniku str. 142-  148

Zwróć uwagę na:

- położenie strefy tajgi ( mapa str. 142) i strefy tundry ( mapa str.145),

- na podstawie klimatogramów opisz warunki klimatyczne tajgi i tundry,

- scharakteryzuj świat roślin i zwierząt tajgi i tundry,

- opisz zajęcia mieszkańców oraz sposoby gospodarowania w tajdze i tundrze,

-opisz budownictwo na obszarze  tajgi i tundry,

- porównaj krajobrazy w strefach tajgi tundry.

Naucz się na pamięć pojęć:

Tajga, tundra, wieloletnia zmarzlina str.163

Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str.83- 86, zad.1-6

Termin odsyłania zadań do 27.05


28.05 

Temat: Krajobraz wysokogórski Himalajów

Wskaż na mapie świata: Himalaje, Alpy, Karpaty, Kaukaz, Andy, Kordyliery, Wielkie Góry Wododziałowe, Kunlun

Przeczytaj tekst w podręczniku str. 149-  154

- scharakteryzuj klimat gór oraz zmienność warunków klimatycznych

-  wymień cechy krajobrazu wysokogórskiego,

-  opisz świat roślin i zwierząt żyjący w Himalajach,

-  na podstawie ilustracji  str. 152- 153 scharakteryzuj  piętra roślinne w Himalajach,

-  opisz życie mieszkańców Himalajów,

- porównaj strefy krajobrazowe na Ziemi i piętra  roślinności  w górach,

- Naucz się na pamięć pojęć: Turnie str.163, Granie str.161,  Stożki piargowe str. 163

Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str.87- 90, zad.1- 7. Termin: 3.06


4.06

Temat: Powtórzenie wiadomości. Krajobrazy świata

Rozwiąż zadani z zeszytu ćwiczeń str.91- 92, zad.1-5

Rozwiąż krzyżówkę geograficzna str.96

Termin nadsyłania prac 10.06

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.