Wykonaj zadania w zeszycie

Zapis przy temacie; Powtórka rozdziału IV str. 122- 150


a) dopisz do dat wydarzenia:

1598 r. ……………………………………

1649 r. ………………………………….

1660 r. …………………………………..

1689 r. ……………………………………..

1701 r. …………………………………..

1721 r…………………………………..

1776 r. ………………………………….

1787 r. …………………………………..


b) uzupełnij tabelkę

Monarcha

Państwo

Ustrój

Ludwik XIV

 

 

Wilhelm III Orański

 

 

Piotr I Wielki

 

 

Józef II

 

 

Fryderyk II Wielki

 

 

 Temat: Rzeczpospolita pod rządami Wettinów.
a) Przeczytaj wiadomości str. 152 – 157
b) dopisz do dat wydarzenia:

1697 r. …………………..

1717 r. ……………………..

1734 r. ……………………


c) uzupełnij tabelkę;

Pojęcie

Wyjaśnienie

sejm niemy

 

unia personalna

 

wojna północna

 

konfederacja

 

anarchia

 


Zakres materiału  od dnia 26.03.2020 r.

Adres mojej poczty elektronicznej „do kontaktu z uczniami” to (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W razie pytań możecie też kontaktować się ze mną przez e-dziennik.

 

czwartek 26.03.2020 r. -  lekcja nr 2

Temat: Rzeczpospolita w czasach saskich. Pierwsze próby reform Rzeczypospolitej w pierwszej połowie XVIII wieku.

Przypomnij sobie jakie były przejawy kryzysu Rzeczypospolitej w czasach panowania Wettinów – podręcznik str. 152 – 155.

Zapoznaj się z materiałem na str.156. Czytając zwracaj uwagę projekty reform Rzeczypospolitej Stanisława Leszczyńskiego i Stanisława Konarskiego.

Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=pf-9vpQyxic

Zapisz temat i notatkę do zeszytu. (możesz wkleić)

  1. Wstąpienie na tron Augusta II Mocnego, księcia saskiego z dynastii Wettinów, połączyło Polskę i Saksonię unią personalną.

2.Wojna północna i (1700-1721) i jej wpływ na sytuację w Polsce:

  1. Sejm Niemy 1717 r. i jego skutki:

– zapoczątkował ingerencję Rosji w sprawy polskie,

– osłabił władzę króla,

– ustalił liczbę wojska na bardzo niskim poziomie – 24 tys. żołnierzy.

  1. Walka o władzę po śmierci Augusta II Mocnego:
  2. podwójna elekcja:
  3. podwójna elekcja doprowadziła do wybuchu wojny o sukcesję polska,
  4. dzięki poparciu Rosji zwycięstwo odniósł August III Sas.
  5. Panowanie  Augusta III Sasa i przejawy słabości państwa.
  6. Rozwój gospodarki i kultury za panowania Augusta III Sasa.
  7. Projekty reform politycznych w Rzeczypospolitej: (tabelkę przerysuj do zeszytu i uzupełnij, polecenia nie przepisuj)

Przyporządkuj projekty reform oraz dzieła do postaci i wpisz w odpowiednie rubryki: ograniczenie liberum veto, przyznanie chłopom wolności osobistej, zamianę pańszczyzny na czynsz, likwidacja liberum veto, głosowanie w sejmie większością głosów, Głos wolny wolność ubezpieczający,  O skutecznym Rad Sposobie

Stanisław Leszczyński

Stanisław Konarski

 

 

 

 

piątek, 27.03.2020 r. -  lekcja nr 3

Temat: Pierwszy rozbiór Polski.

Zapoznaj się z materiałem na str.158 - 162. Czytając  zwracaj uwagę na:

- jakie reformy przeprowadził król Stanisław August Poniatowski,

- dlaczego doszło do konfederacji barskiej i jakie były jej skutki,

- jakie terytoria Rzeczpospolita utraciła po pierwszym rozbiorze

Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=5biNN8yJBBo

Zapisz temat i notatkę do zeszytu, luki w notatkach uzupełnij.

  1. W 1764 r. na tronie polskim zasiadł Stanisław August Poniatowski – koronę otrzymał dzięki poparciu carycy Katarzyny II.
  2. Pierwsze reformy nowego króla:

– ………………………………

-………………………………..

-………………………………….

-…………………………………..

  1. Prawa kardynalne ( wyjaśnij pojęcie) ……………………………………………………….
  2. Konfederacja barska (1768-1772), została zawiązana w miasteczku Bar:
  3. przyczyny zawiązania konfederacji:

– ingerowanie Rosji w sprawy wewnętrzne

– sprowokowanie przez Rosję konfliktu wyznaniowego

– opór wobec polityki Stanisława Augusta Poniatowskiego

  1. konfederacji podjęli walkę z wojskami carskimi i królewskimi, po przegranej część konfederatów musiała udać się na emigrację.
  2. Pierwszy rozbiór Polski – 1772 rok:
  3. ziemie zabrane przez zaborców:

– Rosja zagarnęła …………………………………….

– Prusy zabrały ………………………………….

– Austria otrzymała …………………….

  1. Sejm rozbiorowy zwołany został na żądanie państw zaborczych: zatwierdził zabory, potwierdził prawa kardynalne, ustanowił Radę Nieustającą.
  2. Tadeusz Rejtan ( napisz krótko nim, jaką rolę odegrał w czasie sejmu rozbiorowego)

Uzupełnione notatki (zdjęcie lub innej formie) do czwartku (2.04) przesyłajcie mi na  adres (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).  


czwartek 2.04.2020 r. -  lekcja nr 2

Temat: Czasy stanisławowskie – praca z e – podręcznikiem.

Na początku lekcji obejrzyj film, pomoże Ci zrozumieć temat;

https://www.youtube.com/watch?v=il36bv-v4Xk   

 W dalszej części pracuj z e – podręcznikiem:

https://epodreczniki.pl/a/refo+rmy-panstwa-w-czasach-stanislawa-augusta-poniatowskiego/Di3e8Z6mH

Zacznij do rozdziału: Stanisław August Poniatowski królem Rzeczypospolitej do rozdziału: Sejm Wielki.

Wykonaj ćwiczenia interaktywne: 8,9,10,11,12,13

Dla chętnych – możesz do nauki wykorzystać jeszcze jeden e - podręcznik:

https://epodreczniki.pl/a/oswiecona-polska/Dfx24ZmYt

W zeszycie zapisz temat lekcji i wykonaj zadania:

Na osi czasu umieść daty: pierwszego rozbioru Polski. ( oś oznacz wiekami)

Na osi czasu zaznacz wiek oświecenia.( oś oznacz latami, np. 1400,1500).

 

piątek, 3.04 2020 r. – lekcja 3

Temat: Kultura polskiego oświecenia.

Dzisiaj będziesz pracował z podręcznikiem. Wiadomości zdobyte wczoraj pozwolą Ci usystematyzować wiedzę odnośnie oświecenia w Rzeczypospolitej. Zapoznaj się z materiałem na str.163 - 168. W trakcie czytania dowiesz się: 

- kim byli najwybitniejsi przedstawiciele polskiego oświecenia,

- jakie były zasługi króla Stanisława Augusta Poniatowskiego  na rozwój kultury polskiej,

-  poznasz przykłady sztuki okresu klasycyzmu,  

- co to była Komisja Edukacji Narodowej i jakie przeprowadziła reformy.

Notatka ma Ci pomóc w nauce, zwrócić uwagę na ważne rzeczy. Ucz się na bieżąco.

Notatka do zeszytu – możesz przepisać lub wkleić, pamiętaj o estetyce.

  1. Król Stanisław August Poniatowski - mecenasem sztuki.
  2. Obiady czwartkowe i ich znaczenie dla rozwoju kultury w Polsce.
  3. Polska literatura oświecenia: Ignacy Krasicki, Hugo Kołłątaj, Stanisław Staszic, Julian Ursyn Niemcewicz, Wojciech Bogusławski.
  4. Powstanie Teatru Narodowego w 1765 r.
  5. Sztuka i architektura klasycyzmu w Polsce;

  - architektura: wzorowała się na architekturze starożytnej

  - zabytki: Zamek Królewski w Warszawie, Pałac na Wodzie w Łazienkach  Królewskich

  1. Działalność Komisji Edukacji Narodowej ( powstanie 1773r.) i reforma szkolnictwa w Rzeczypospolitej.

W zeszycie wykonaj zadanie: ( materiałów z tych lekcji nie przesyłaj)

  1. Wymień zasługi króla Poniatowskiego dla rozwoju polskiej kultury w dobie oświecenia.

czwartek 16.04.2020 r. -  lekcja nr 2

 Temat: Oświecenie w Polsce – to wiem, to umiem. ( lekcja online)

 

Przypomnienie i utrwalenie wiadomości dotyczących oświecenia, pierwszego rozbioru Polski, konfederacji targowickiej i działalności KEN.

 

  1. Napisz o kim mowa:

Jest autorem sztuki  „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i górale”. Nazwany jest ojcem polskiego teatru narodowego.  ………………………………………………….

 

Założył szkołę nazywana Collegium Nobilium. Opublikował dzieło „O skutecznym rad sposobie”  ………………………………………………….

 

Jest autorem dramatu „Powrót posła” ……………………………………….

 

Poseł, który starał się nie dopuścić do zatwierdzenia traktatu rozbiorowego  …………………

 

  1. Uporządkuj w kolejności chronologicznej wydarzenia.

 

Elekcja Stanisława Augusta Poniatowskiego

Założenie Collegium Nobilium

Pierwszy rozbiór Polski

Założenie Teatru Narodowego

Zawiązanie konfederacji barskiej

Powołanie Komisji Edukacji Narodowej

 

  1. Wyjaśnij, dlaczego król Stanisław August Poniatowski jest uważany za mecenasa sztuki.
  2. W jakim celu król organizował obiady czwartkowe?
  3. Jakie zmiany w polskim szkolnictwie wprowadziła KEN?

 

piątek, 17.04 2020 r. – lekcja 3

 

Temat: Sejm Wielki. Konstytucja 3 maja.

 

Wiadomości w podręczniku na str.169 – 171.Podczas lekcji dowiesz się :

- dlaczego zwołano Sejm Wielki,

- jakie były reformy Sejmu Wielkiego,

- dlaczego Sejm Czteroletni nazywany jest Sejmem Wielkim.

- jakie były najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 maja,

- poznasz daty: 1788 – 1792, 3 V 1791

Obejrzyj film; https://www.youtube.com/watch?v=BXU6BqsxELM

 

  1. W latach 1788 – 1792 w Warszawie trwały obrady sejmu, zwanego Sejmem Czteroletnim lub Sejmem Wielkim.
  2. Reformy wprowadzone podczas obrad Sejmu Wielkiego:

a)

b)

c)

  1. Najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 maja z 1791 roku.

a)

b)

c)

d)

  1. Twórcy Konstytucji 3 maja – Hugo Kołłątaj, Stanisław Małachowski, Ignacy Potocki.

 

czwartek 23.04.2020 r. -  lekcja nr 2

 

Temat: W obronie Konstytucji 3 maja. II rozbiór Polski. ( lekcja online)

 

Przypomnienie wiadomości z poprzednich lekcji, sprawdzenie poprawności wykonanych zadań (chętny uczeń odczytuje swoje zadanie).

Wiadomości w podręczniku str. 171 – 172.

Wspólne uzupełnianie notatki.

 

  1. Przeciwnicy Konstytucji 3 maja zawiązali konfederacje w …………………………, w roku …………………….. Targowiczanom pomocy udzieliła caryca ………………..

Przywódcy konfederacji targowickiej;

…………………………………………………..

………………………………………………….

………………………………………………..

  1. Wojna w obronie Konstytucji 3 maja – 1792 r.

a) do Polski wkroczyła armia carska w celu przywrócenia dawnego porządku,

b) wojska polskie stoczyły dwie duże bitwy:

-……………………………………………….

-……………………………………………..

c) ustanowienie przez Stanisława Augusta Poniatowskiego ……………………….

d) przystąpienie króla do konfederatów i koniec wojny.

 

  1. II rozbiór Polski 1793 r. – Rosja i Prusy.
  2. Postanowienia sejmu w Grodnie:

 

piątek, 23.04 2020 r.  lekcja nr 3

 

Temat: Powstanie kościuszkowskie i trzeci rozbiór Polski.

 

Zapoznaj się z wiadomościami str. 174 – 179. Dowiesz się:

- dlaczego wybuchło powstanie pod wodzą Tadeusza Kościuszki,

- jak przebiegały walki polsko – rosyjskie w 1974 r. ,

- jakie były skutki upadku insurekcji kościuszkowskiej.

Obejrzyj film; https://www.youtube.com/watch?v=bbWnUn-1wpw

Możesz korzystać również z ; https://epodreczniki.pl/a/powstanie-kosciuszkowskie/Dvk6GhtFR

Wykonaj zadania:

  1. Wybierz z jedno wyrażenie i przepisz do zeszytu zdania prawdziwe

 

  • W 1794 roku rozpoczęły się walki, które przeszły do historii Polski jako powstanie

(kościuszkowskie / krakowskie).

  • Bitwa pod Racławicami zakończyła się zwycięstwem (Rosjan / Polaków).
  • Na mocy uniwersału (połanieckiego / warszawskiego) Tadeusz Kościuszko przyznał

chłopom wolność osobistą.

  • Kościuszko został ranny i trafił do niewoli w bitwie pod (Racławicami / Maciejowicami).
  • W 1795 roku doszło do trzeciego rozbioru Polski, w wyniku którego (Stanisław

August Poniatowski / Stanisław Leszczyński) zrzekł się korony.

  1. Umieść na osi rok, w którym doszło do trzeciego rozbioru Rzeczypospolitej i utraty przez nią niepodległości. (oś oznacz wiekami).
  2. Oblicz, w którym roku Polska odzyskała niepodległość, jeśli pozostawała w niewoli przez 123 lata. Następnie umieść tę datę na osi
  3. Powtórz wiadomości str. 152 – 179.


czwartek 30.04.2020 r. - lekcja nr 2

 

Temat: Upadek Rzeczypospolitej – podsumowanie rozdziału. ( lekcja online) 

Przypomnienie wiadomości z poprzednich lekcji, sprawdzenie poprawności wykonanych zadań (chętny uczeń odczytuje swoje zadanie).

Wiadomości w podręczniku str. 152 – 179.

Uzupełnianie notatki i wykonywanie zadań, ocena pracy uczniów.



czwartek, 7. 05 2020 r. – lekcja nr 2

 

Temat: Sytuacja we Francji przed rewolucją. (lekcja online)

Wiadomości w podręczniku str. 184 – 188.

Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=p7Wh5tMYw-0

Przepisz i uzupełnij notatkę

 

  1. Francja przed wybuchem rewolucji:

- Francja była monarchią absolutną,

- władzę sprawował nieudolny Ludwik XVI z dynastii Burbonów,

- społeczeństwo francuskie dzieliło się na trzy stany,

- dochody państwa nie wystarczały na pokrycie kosztów: utrzymania dworu, prowadzenia licznych wojen,

- Ludwik XVI zwołał stany generalne, aby uchwalić nowe podatki.

2. Społeczeństwo francuskie w XVIII wieku (uzupełnij):

a) stan pierwszy - ..............................

b) stan drugi - ......................

c) stan trzeci - ....................                   

  1. Wybuch rewolucji francuskiej 14 lipca 1789 roku. ( uzupełnij)

a) przyczyny: .....................................

b) skutki: ...................................

4. Mieszkańcy Paryża zdobyli i zburzyli Bastylię14 lipca 1789 r.

5. Zdobycie Bastylii uznaje się za początek Wielkiej Rewolucji Francuskiej.

Zad. 1. Uzupełnij tekst. Wpisz w wyznaczone miejsca właściwe wyrażenia z ramki w odpowiedniej formie. Jedno z nich jest niepotrzebne. Zgromadzenie Narodowe, Zgromadzenie Ludowe, konstytucja, Konstytuanty

Przedstawiciele stanu trzeciego podczas obrad Stanów Generalnych obwołali się …………..

Wkrótce zmieniło ono nazwę na …………………………………..

Głównym celem zebranych stało się uchwalenie …………………………….

 

Zad. 2 .Napisz, jakie prawa i  obowiązki miały poszczególne stany.

 

piątek, 8.05 r. – lekcja nr 3

 

Temat: Czy król Stanisław August Poniatowski zdradził Polskę?

 

Zapoznaj się z informacjami na str. 180 – 181.

Na podstawie tych informacji i swojej wiedzy uzupełnij tabelkę:

Stanisław August Poniatowski

Plusy rządów króla

Minusy rządów króla

 

 

 

 

 

 

    



 

historia VI c

czwartek, 14. 05 2020 r. – lekcja nr 2

Temat: Francja monarchią konstytucyjną.

 

Zapoznaj się z informacjami na str. 186 – 189

 

  1. Uchwalenie Deklaracji praw człowieka i obywatela – 1789 r. (wypisz co głosiła)

      -

-

  1. Uchwalenie konstytucji Francji:
  2. Francja stała się monarchia konstytucyjną.
  3. wprowadzono trójpodział władzy
  4. obywatelom gwarantowano prawa zapisane w Deklaracji praw człowieka i obywatela.

 

Zad. 1. Uzupełnij tekst. Wpisz w wyznaczone miejsca właściwe wyrażenia z ramki w odpowiedniej formie. Jedno z nich jest niepotrzebne. Zgromadzenie Narodowe, Zgromadzenie Ludowe, konstytucja, Konstytuanta

  1. 3

Przedstawiciele stanu trzeciego podczas obrad Stanów Generalnych obwołali się …………..

Wkrótce zmieniło ono nazwę na …………………………………..

Głównym celem zebranych stało się uchwalenie …………………………….

 

Zad. 2.Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe. Zaznacz literę „P” przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy fałszywych.

                  

Stany Generalne miały doradzać królowi, zwłaszcza w sprawach ustalania podatków. …….

W wyniku rewolucji we Francji wprowadzono rządy absolutne. ………

Na mocy Deklaracji praw człowieka i obywatela szlachta oraz duchowieństwo utrzymały

dotychczasowe przywileje. ………

Za symboliczny początek rewolucji francuskiej uważa się zdobycie. ….

 

 

piątek, 15.05 r. – lekcja nr 3

 

Temat: Obalenie monarchii i początek republiki we Francji.

 

Zapoznaj się z informacjami na str. 191 – 192

Obejrzyj film: https://www.youtube.com/results?search_query=francja+republik%C4%85+prezentacja

Wykonaj zadania;

 

Zad. 1 Uporządkuj podane wydarzenia w kolejności chronologicznej. W tym celu wpisz w wyznaczone miejsca cyfry od 1 do 4.

….. zniesienie monarchii i ustanowienie republiki

….. egzekucja króla Ludwika XVI

….. wybuch rewolucji francuskiej

….. śmierć Robespierre’a

 

 

Zad. 2 Uzupełnij tabelę dotyczącą etapów rewolucji francuskiej, wpisz właściwe sformułowania w odpowiednie kolumny w tabeli.

3

Schyłek rządów

Ludwika XVI

Rządy jakobinów

Rządy dyrektoriatu

 

 

 

 

 

 

-  powołanie Trybunału Rewolucyjnego

- wybuch wojny Francji z Austrią i Prusami w 1792 roku

-  uwięzienie Ludwika XVI

-  rozwiązanie Trybunału Rewolucyjnego

- czasy Wielkiego Terroru

- zachowanie podstawowych zdobyczy rewolucji (m.in. równości wobec prawa)

   



czwartek, 21. 05 2020 r. – lekcja nr 2

Temat: Dyktatura jakobinów. ( lekcja online)

Zad. 1 Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe. Zaznacz literę „P” przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy fałszywych.

 

Po przegranej wojsk francuskich na froncie w 1792 roku wzrosło niezadowolenie

ludu z rządów Ludwika XVI. …………….

 

Królowa Maria Antonina była szczególnie lubiana przez społeczeństwo francuskie. ………..

 

Na początku 1793 roku Ludwika XVI uznano za zdrajcę narodu i wygnano z kraju. ………….

 

W 1793 roku rządy we Francji przejęło siłą radykalne stronnictwo jakobinów. …….

 

Zad. 2 Wykreśl z podanych liter  nazwę ustroju, który został wprowadzony we Francji po zniesieniu monarchii. Następnie zapisz hasło w odpowiedniej formie w poniższym zdaniu.

K A N K O P O R E P U B L I K A N I N A N B

 

W 1792 roku parlament zniósł monarchię we Francji i ustanowił ……………….

Odtąd pełnia władzy w państwie należała do parlamentu wybieranego przez naród.

 

Zad. 3 Praca z tekstem źródłowym „Dekret o podejrzanych” str. 192

 


piątek, 22.05 r. – lekcja nr 3

 

Temat: Upadek rządów jakobinów.

 

 Przepisz notatkę do zeszytu

Forma rządów

Czas

Wydarzenia

Monarchia konstytucyjna

1791 - 1792

Władza króla Ludwika XVI zostaje ograniczona przepisami konstytucji.  W 1792 roku rozpoczęła się wojna Francji z Austrią i Prusami. Król wraz z rodziną został uwięziony.

Republika

1792

Parlament zniósł monarchię i ogłosił republikę. Pełnia władzy należała do parlamentu, którego członków wybierał naród. W 1793 r. Ludwik XVI został skazany na śmierć, również skazana została królowa.

Dyktatura jakobinów

1793 - 1794

Jakobini pod przywództwem Maksymiliana Robespiera rozpoczęli krwawe rządy oparte na zasadzie terroru, czyli bezlitosnego rozprawiania się z wrogami rewolucji. Powołano Trybunał Rewolucyjny, czyli specjalny sąd. Okres rządów jakobińskich nazywamy Wielkim Terrorem

Dyrektoriat

1975

Jakobini zostali obaleni, utworzono pięcioosobowy Dyrektoriat. Zachował on podstawowe zdobycze rewolucji, takie jak: republikański system rządów, równość ludzi wobec prawa, a także wolności i prawa obywatelskie.

 



czwartek, 28. 05 2020 r. – lekcja nr 2

Temat: Obalenie rządów dyrektoriatu we Francji. (lekcja online)

 

  1. Obalenie rządów dyrektoriatu przez Napoleona Bonapartego i przejęcie władzy w 1799 r.
  2. Powołanie trzyosobowego konsulatu – pierwszym konsulem został Napoleon Bonaparte.
  3. W 1804 r. Napoleon został koronowany na cesarza Francuzów.
  4. Reformy w państwie i uchwalenie Kodeksu Napoleona.
  5. Sukcesy armii napoleońskiej.

 

Zad.1 Uzupełnij tekst. Wpisz w wyznaczone miejsca właściwe określenia z ramki w odpowiedniej formie. Jedno z nich jest niepotrzebne.

konsulat, Napoleon Bonaparte, Maksymilian Robespierre, Kodeks, korupcja

2

We Francji w okresie rządów dyrektoriatu doszło do nasilenia ……………..

Po zamachu stanu dokonanym przez Napoleona Bonapartego w miejsce dyrektoriatu

powołano trzyosobowy ………… Wówczas……………………………

został pierwszym konsulem i przeprowadził reformę prawa. Na wniosek konsula

w 1804 roku uchwalono zbiór praw znany jako……………………  Napoleona.

 

Zad. 2 Uporządkuj podane wydarzenia w kolejności chronologicznej. W tym celu wpisz w wyznaczone  miejsca cyfry od 1 do 5.

…………wprowadzenie blokady kontynentalnej

………….dokonanie zamachu stanu przez Napoleona

…………bitwa pod Austerlitz

……….. koronacja Napoleona na cesarza Francuzów

……….  pokój w Tylży

Zad. 3 Wyjaśnij, na czym polegała blokada terytorialna. Napisz, jaki był cel wprowadzenia jej przez Napoleona..

 

piątek, 29.05 r. – lekcja nr 3

 

Temat: Wyprawa na Rosję i upadek Napoleona.

Materiał str. 199 – 202

 

  1. Wyprawa Napoleona na Rosję w 1812 roku:

- przyczyny:………………………………………………….

- skutki: …………………………………………………….

  1. Przebieg wyprawy na Rosję:

- zdobycie Smoleńska,

- bitwa pod Borodino,

       - wkroczenie Wielkiej Armii do Moskwy,

- odwrót wojsk napoleona i bitwa pod Berezyną.

 

  1. Klęska Napoleona:

- decydująca bitwa rozegrała się pod Lipskiem w 1813 r.

– bitwa pod Lipskiem przeszła do historii jako "bitwa narodów" 

  1. Skutki „ bitwy narodów”:

-………………………………………

- ……………………………………..

- ……………………………………….

 

Zad. 1 Podkreśl zdania dotyczące Napoleona Bonapartego.

-  W wyniku zamachu stanu obalił rządy dyrektoriatu.

- Podczas koronacji przejął koronę z rąk papieża, aby samodzielnie włożyć ją na swoją

głowę.

-  Zdobył sławę w walkach z koalicją państw europejskich na terenie Włoch.

-  Po objęciu władzy nie skupiał się na reformach państwa, lecz na podbojach.

- Nie pozował artystom w mundurze, ponieważ nie chciał być kojarzony z karierą wojskową

 

Zad. 2 Wyjaśnij na czym polegała taktyka spalonej ziemi?  Napisz, dlaczego Rosjanie stosowali taka taktykę walki z Wielką Armią.

 

 


czwartek, 4. 06. 2020 r. – lekcja nr 2

Temat: Legiony Polskie we Włoszech. (lekcja online)

 

Zad. 1 Uzupełnij notatkę:

Dowódcą utworzonych w ……. roku Legionów Polskich we Włoszech został generał……………………………………. Józef ……………. w roku ………..

napisał tekst „……………………………………………………………..”

W XX wieku utwór ten, zwany „……………………………..” stał się polskim hymnem narodowym.

 

Zad. 2 Zaznacz literę „P” przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy fałszywych.

 

- Umundurowanie legionistów było podobne do tego, które noszono w dawnej

Rzeczypospolitej………

- W Legionach używano polskich stopni wojskowych. ………

- Stopnie oficerskie przyznawano wyłącznie przedstawicielom stanu szlacheckiego. ……

- W oddziałach szanowano godność wszystkich żołnierzy. ……..

- Stanowiska dowódcze były obsadzane przez Napoleona. ……..

 

Zad. 3 Przepisz do zeszytu zdania prawdziwe.

 

- Legiony walczyły u boku armii francuskiej przeciw (Austrii i Rosji / Austrii i Turcji).

- Po zawarciu przez Francję pokoju część polskich oddziałów została skierowana na (Elbę /

San Domingo).

- Potomkowie legionistów do dzisiaj mieszkają na wyspie, która obecnie

nosi nazwę (Haiti / Wyspa Świętej Heleny).

 

Zad. 4 Poszukaj  i napisz, kiedy pieśń stała się oficjalnym hymnem państwowym.

 

piątek, 5.06 r. – lekcja nr 3

 

Temat: Księstwo Warszawskie.

 

Zapoznaj się z wiadomościami str. 207 – 211.

Czytając zwracaj uwagę na:

- kto i kiedy utworzył Księstwo Warszawskie,

- jaki był ustrój Księstwa Warszawskiego,

- jak Polacy zasłużyli się w wojnach prowadzonych przez Napoleona.

 

1.W 1807 r. Napoleon zawarł z Rosją pokój w Tylży na jego mocy z ziem drugiego i trzeciego zaboru pruskiego utworzono Księstwo Warszawskie.

 

  1. Ustrój Księstwa Warszawskiego:

-  w 1807 r. Napoleon nadał Księstwu Warszawskiemu konstytucję

-  w 1808 r. w Księstwie Warszawskim wprowadzono Kodeks Napoleona.

  1. Armia Księstwa Warszawskiego- dowódcą naczelnym wojska  został książę Józef Poniatowski

 

  1. Wojna z Austrią – 1809 r.

-  bitwa pod Raszynem – 1809 r.

-  Księstwo Warszawskie zostało powiększone o ziemie trzeciego zaboru austriackiego

 

  1. Polacy w wyprawie Napoleona do Rosji – 1812 r.

 

6.Upadek Napoleona i Księstwa Warszawskiego

- w 1813 r. w bitwie pod Lipskiem poległ książę Józef Poniatowski

-  po klęsce Napoleona Księstwo Warszawskie zostało zlikwidowane – 1815 r.

 

 

Zad. 1 Uporządkuj podane wydarzenia w kolejności chronologicznej. W tym celu wpisz

w wyznaczone miejsca cyfry od 1 do 5.

….  pokój w Tylży

…..likwidacja Księstwa Warszawskiego

…..bitwa pod Raszynem

…..wyprawa Wielkiej Armii na Rosję

…..uchwalenie konstytucji Księstwa Warszawskiego

……bitwa pod Lipskiem

 

Zad. 2 Zaznacz literę „P” przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy fałszywych.

 

- Podczas wyprawy na Rosję Księstwo Warszawskie wystawiło armię liczącą około

100 tysięcy żołnierzy. …….

- Z wyprawy na Rosję powróciła większość wojsk Księstwa Warszawskiego. ……

- Polacy brali udział w zdobyciu Smoleńska, bitwie pod Borodino i jako pierwsi

wkroczyli do Moskwy. ……

- Książę Józef Poniatowski zginął w bitwie nad Berezyną…….

- W 1808 r.  oddział polskich szwoleżerów uczestniczył w bitwie pod Somosierrą w Hiszpanii ………..

 


piątek, 19.06 r. – lekcja nr 3

 

Temat: Zagadka śmierci Napoleona. Podsumowanie rozdziału VI.

 

Przeczytaj wiadomości na str. 212 – 213.

Zastanów się nad zadaniami ze str. 214

Wykonaj do zeszytu zad. 3 str. 214

 

czwartek, 25. 06. 2020 r. – lekcja nr 2

Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości. (lekcja online)

 

Zad. 1Uporządkuj w kolejności chronologicznej ważne wydarzenia

z życia Napoleona Bonapartego. W tym celu wpisz w wolne miejsca cyfry od 1 do 6.

 

…… zesłanie na Wyspę Świętej Heleny

……. bitwa pod Lipskiem

……. wyprawa na Rosję

……. koronacja na cesarza

…….. bitwa pod Austerlitz

……..zesłanie na wyspę Elbę

 

Wykonywanie zadań z zeszytu ćwiczeń.

Utrwalanie dat, postaci, wydarzeń, pojęć.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                     

 

 

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.