Temat: Kościół w średniowieczu.

  1. przeczytaj wiadomości str. 148 – 152
  2. w formie punktów napisz notatkę – pomocne będą materiały na str. 152.

Temat: Sztuka  średniowiecza

  1. przeczytaj wiadomości str. 153 – 157
  2. uzupełnij tabelkę

Elementy architektury

Styl romański

Styl gotycki

Materiał budowlany

 

 

Okna

 

 

Mury

 

 

Sklepienia

 

 

 

Temat: Podsumowanie rozdziału V

  1. wiadomości podręcznik str. 132 – 158
  2. zastanów się nad zadaniami str. 158

Zakres materiału  od dnia 26.03.2020 r.

Adres mojej poczty elektronicznej „do kontaktu z uczniami” to (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W razie pytań możecie też kontaktować się ze mną przez e-dziennik.

 

piątek , 27.03.2020 r. – lekcja nr 4

Temat: Znaczenie Kościoła w średniowieczu. Sztuka epoki średniowiecza.

 Samodzielnie czytaliście dwa tematy: „Kościół w średniowieczu” i „Sztuka średniowiecza”.”

Do pierwszej lekcji notatkę zrobiliście w formie punktów a do drugiej w formie tabelki.  Dla lepszego zrozumienia drugiego tematu w punktach zapiszę Wam najważniejsze informacje.

 Możesz skorzystaj także ze strony https://epodreczniki.pl/a/ludzie-modlitwy---mnisi/D1F6ZXkWb

Temat i notatkę zapisz w zeszycie. (można wkleić)

  1. Stan duchowny:
  2. do stanu duchownego mógł należeć każdy, kto przyjął święcenia kapłańskie lub zakonne,
  3. duchowieństwo było najlepiej wykształconą grupą społeczną w średniowieczu,
  4. najważniejszym zadaniem duchownych było duszpasterstwo,
  5. duchowni sprawowali również ważne urzędy państwowe.
  6. Zakon to wspólnota religijna, której członkowie składają śluby i żyją według ściśle określonych reguł.:

– zakonnicy składali śluby ubóstwa, celibatu i posłuszeństwa,

– miejscem pobytu zakonników były klasztory, przełożonym klasztoru był opat,

- zajmowali się przepisywaniem ksiąg, opieką na chorymi i ubogimi,

– zakonnicy poświęcali się modlitwie i pracy.

  1. Najważniejsze zakony średniowieczne: benedyktyni, cystersi,zakony żebracze, franciszkanie, dominikanie.
  2. W średniowieczu Kościół był również ważną instytucją kultury:
  3. w klasztorach przepisywano i przechowywano księgi,
  4. Kościół organizował szkoły parafialne i klasztorne,
  5. sprawował pieczę nad uniwersytetami.

5.Sztuka średniowieczna była podporządkowana celom religijnym  – służyła rozpowszechnianiu i umacnianiu wiary w Boga.

 

poniedziałek , 30.03.2020 r. – lekcja nr 5

Temat: Społeczeństwo średniowiecza – powtórzenie.

Do powtórzenia i utrwalenia  wiadomości informacje znajdziesz w podręczniku str. 132 – 158

Wykonaj ćwiczenia, które Wam prześlę i odeślij na mój adres (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.), masz czas do piątku (3 kwietnia). Zrób jej scan lub zdjęcie, itp

 

piątek , 3.04.2020 r. – lekcja nr 4

Temat: Zanim powstała Polska.

Zapoznaj się z materiałem na str. 160 – 164. Czytając  zwracaj uwagę na:

- co wiemy o ludach zamieszkujących polskie ziemie przed Słowianami,

- kim byli Słowianie i jakie były ich wierzenia,

- gdzie i kiedy powstało państwo Polan.

Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=q4NRg6TU5js

Temat i notatkę zapisz w zeszycie. (można wkleić)

1.Pradzieje ziem polskich:

  1. pozostałością po najstarszych mieszkańcach są groby – do największych należą kurhany
  2. największą odkrytą osadą kultury łużyckiej był gród w Biskupinie.
  3. Zajęcia Słowian: ( od pauz wypisz czym się zajmowali)

Uzupełnij tekst. Spośród wyrazów i wyrażeń wybierz właściwe, a następnie odpowiednioje odmień. Jedno z nich jest niepotrzebne. ogień, Świętowit, przyroda, Swaróg, wiele, Perun, plemię, cztery (tego nie przepisuj)

  1. Słowianie wierzyli w …………… bogów i czcili siły ………………….

Jednym z ich najważniejszych bóstw był …………………… – pan słońca i  ……….. .

Z kolei niebem i piorunami władał ……………………………….

Bogiem wojny i urodzaju był ………………………….. Przedstawiano go jako postać

o twarzach………………………………..

  1. Słowianie na ziemiach polskich ( na podstawie mapki str. 163 wypisz plemiona zamieszkujące ziemie polskie): …………………………………………………………………………
  2. Pierwsze państwa plemienne na ziemiach polskich
  3. państwo Wiślan
  4. państwo Polan , od nazwy ich plemienia pochodzi nazwa Polska. Najważniejszym grodem Polan było Gniezno, stąd określenie państwo gnieźnieńskie.

poniedziałek, 6.04. 2020 r. – lekcja nr 5

Temat: Mieszko I    początki Polski.

Zapoznaj się z materiałem na str. 165 – 169. Czytając  zwracaj uwagę na:

- w jaki sposób powstało państwo Mieszka I

- dlaczego Mieszko I zdecydował się na przyjęcie chrztu.

- jakie znaczenie dla państwa Polan miało przyjęcie chrztu przez jego władcę

- jakie terytoria przyłączył do swojego państwa Mieszko I

 Jeżeli dasz radę korzystaj również z: https://epodreczniki.pl/a/mieszko-i---poczatki-panstwa-polskiego/DsBuZo

Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=XOoN4yBQayU

Notatkę i ćwiczenia możesz przepisać lub wydrukować i wkleić. ( nie przesyłaj na pocztę)

 

  1. Od państwa Polan do Polski.
  2. Mieszko I – pierwszy historyczny władca Polski z dynastii Piastów.
  3. Przyjęcie chrztu w 966 roku – historyczna decyzja Mieszka.
  4. W obronie granic – zwycięska bitwa Mieszka I pod Cedynią w 972

 

Ćwiczenia:

  1. Uzupełnij tabelkę:

Przyczyny wydarzenia

Wydarzenie

Skutki wydarzenia

 

 

 

 

 

 

 

Przyjęcie chrztu przez Mieszka I w 966 r.

 

 

Uzupełnij zdania:

1. Według kronikarza Galla Anonima plemieniem Polan rządzili kolejno: ………………………….,………………………….,…………………………..

2.Mieszko I poślubił czeską księżniczką ………………………………….

 


piątek, 17.04.2020 r.  – lekcja nr 4

 

Temat: Panowanie Bolesława Chrobrego.

 

Zapoznaj się z materiałem na str. 170 – 173, czytając zwracaj uwagę na:

- przyczyny i skutki zjazdu gnieźnieńskiego,

- gdzie i kiedy odbyła się koronacja Bolesława Chrobrego,

- wojny Bolesława Chrobrego z sąsiadami.

Obejrzyj film;   https://www.youtube.com/watch?v=cGPYg5T9Lyc

Przepisz i uzupełnij notatkę.

 

  1. Misja praskiego biskupa Wojciecha:

a) w 997 r. biskup udał się na  misją do pogańskich Prusów, podczas której zginął  śmiercią męczeńską,

b) Bolesław Chrobry wykupił zwłoki biskupa Wojciecha i złożył je w Gnieźnie,

c) Wojciech został uznany za męczennika i ogłoszony świętym.

 

  1. Zjazd gnieźnieński – spotkanie cesarza Ottona III i Bolesława Chrobrego w Gnieźnie, w 1000 r.:

a) przyczyny: ………………………………

b) skutki: ………………………………………

 

  1. Podboje Bolesława Chrobrego:

a) wojny polsko – niemieckie:

- Bolesław Chrobry zajął Milsko i Łużyce

- wojny z przerwami trwały przez szesnaście lat

 - na mocy pokoju w Budziszynie 1018 r. przy Polsce pozostały Milsko i Łużyce.

b) wyprawa Bolesława Chrobrego na Ruś w 1018 r. i przyłączenie Grodów Czerwieńskich.

 

4. Koronacja Bolesława Chrobrego na króla 1025 r.

 


poniedziałek, 20.04 2020 r. – lekcja nr  5 ( lekcja online)

 

Temat: Polska pierwszych Piastów.

 

Lekcja poświęcona powtórzeniu i utrwaleniu wiadomości dotyczących: powstania państwa polskiego, chrztu Polski, rządów Mieszka I i Bolesława Chrobrego.

Wykonywanie ćwiczeń i zadań przygotowanych przez nauczyciela.

Praca z mapą.

Wiadomości w podręczniku str. 160 -174.

 

 piątek, 24.04.2020 r.  – lekcja nr 4

 

Temat: Kryzys i odbudowa państwa polskiego.

 

Zapoznaj się z materiałem na str. 175 – 178, czytając zwracaj uwagę na:

- na czym polegał kryzys państwa polskiego w pierwszej połowie ,

- gdzie i kiedy odbyła się koronacja Bolesława Chrobrego,

- wojny Bolesława Chrobrego z sąsiadami.

Obejrzyj film;   https://www.youtube.com/watch?v=cGPYg5T9Lyc

Przepisz i uzupełnij notatkę. (notatkę można wkleić)

 

  1. Kryzys państwa polskiego w pierwszej połowie XI wieku:
  2. przyczyny: …………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………..

  1. skutki ……………………………………………………………………………..

        ……………………………………………………………………………………….

  1. Odbudowa państwa polskiego przez Kazimierza Odnowiciela.
  2. Panowanie Bolesława Śmiałego.

 

Uzupełnij tekst.

Książę …………………………… Śmiały dążył do wzmocnienia pozycji Polski. Poparł papieża  ……………………………………… w sporze  cesarzem …………………….

o inwestyturę. W Polsce przywrócona arcybiskupstwo w ……………………….. . Bolesław Śmiały w roku ………  został koronowany na ……….. Polski. W wyniku buntu możnych wspieranych przez biskupa …………………………  władca musiał uchodzić z kraju.

 

Uporządkuj wydarzenia w kolejności chronologicznej, wpisz cyfry od 1 do 5

……  koronacja Mieszka II

…….  najazd Niemców i Rusinów na Polskę

……. przejęcie władzy w Polsce przez Bezpryma

…….. powrót księcia Kazimierza do Polski

…….. czeski najazd na Wielkopolskę

……. przeniesienie stolicy z Gniezna do Krakowa

 

Poprawność notatki sprawdzę podczas lekcji online

 



poniedziałek, 27.04.2020 r.  – lekcja nr 5

 

Temat: Rządy Bolesława Krzywoustego. (lekcja online)

  1. Rządy Władysława Hermana:

- w czasie jego panowania silną pozycję w państwie zdobył palatyn Sieciech,

- podział Polski przez Władysława Hermana:

 Zbigniew  - otrzymał  …………………………….

 Bolesław  -  otrzymał  ……………………….

 Herman   - zostawił sobie  …………………………..

  1. Konflikt między Zbigniewem a Bolesławem:

Do wojny domowej między braćmi doszło po śmierci ………………………..

Pokonany Zbigniew po wypędzeniu z kraju szukał pomocy u ………………….. W  ……… roku ruszyła wyprawa wojenna na Polskę. Wojska cesarskie nie zdołały zdobyć, m.in. …………………………… i wycofały się z Polski.

Bolesław nakazał  ……………………………………Hermana.

 

  1. Panowanie Bolesława Krzywoustego – podbił Pomorze Gdańskie i Pomorze Zachodnie.
  2. Bolesław Krzywousty chcąc zapobiec walkom o władzę wydał ………., zwany też testamentem :
  3. podzielił państwo między synów,
  4. ustanowił zasadę senioratu:

- najstarszy z rodu – …………  miał władzę zwierzchnią nad ……………..

……….  sprawował również władzę w tzw. dzielnicy senioralnej.

  1. Śmierć Bolesława Krzywoustego w ……….. roku zapoczątkowała w Polsce okres rozbicia dzielnicowego.

 



poniedziałek, 4.05.2020 r. – lekcja nr 5

 

Temat: Społeczeństwo w czasach pierwszych Piastów. (lekcja online)

 

1.Grupy ludności, które tworzyły społeczeństwo w państwie pierwszych Piastów i ich zajęcia.( przy każdej grupie napisz, czym się zajmowali)

- chłopi

- rzemieślnicy

- wojowie

- kupcy.

  1. Narzędzia używane do uprawy roli: …………………………………….. (wypisz)

3.Obowiązki poddanych wobec władców ( rozwiń punkt – wypisz obowiązki)

………………………………………………………………………………………

Udziel pisemnej odpowiedzi na pytania 2 i 3 str. 187

 

 

piątek, 8.05.2020 r. – lekcja nr 4

 

Temat: Polska Pierwszych Piastów - podsumowanie.

 

Przypomnienie i utrwalenie wiadomości z poprzednich lekcji – rozdział VI

Wiadomości w podręczniku str. 160 – 190.

Wykonaj w zeszycie zad. 1 i 5 str. 190.

Wykonaj zadania

 

Zad. 1 Dopisz do każdego z wydarzeń odpowiedni wieki połowę

- zjazd gnieźnieński –

- bitwa pod Cedynią –

- ogłoszenie testamentu Bolesława Krzywoustego –

 

Zad. 2. Oblicz, ile lat upłynęło między chrztem Polski a ogłoszeniem testamentu Bolesława Krzywoustego.

Zad.3. Do podanych wydarzeń dopisz władcę i daty:

- pierwsza koronacja w dziejach Polski -

- konflikt z biskupem Stanisławem-

- chrzest Polski -

- zjazd gnieźnieński-

- podział Polski na dzielnice -

- bitwa pod Cedynią-

- pokój w Budziszynie –

 


poniedziałek, 11. 05.2020 r.  – lekcja nr 5

 

Temat: Kto spisywał dzieje Polski?

Zapoznaj się z wiadomościami str. 188 – 189

 

Zad. 1Pokreśl zdania, w których wyjaśniono, dlaczego kroniki są niezwykle ważne dla poznania historii.

 

Opisują przeszłość.

Informują o ważnych wydarzeniach.

Wyjaśniają zjawiska astronomiczne.

Zawierają elementy baśniowe i fantastyczne.

Zawierają opinię autora o dawnych wydarzeniach.

Opisują szczegółowo przyrodę.

 

Zad.2 Przepisz do zeszytu  linijkę, która przedstawia źródła do dziejów Polski uporządkowane w kolejności chronologicznej.

 

  • kronika Galla Anonima – relacje Ibrahima ibn Jakuba – kronika Wincentego Kadłubka
  • kronika Galla Anonima – kronika Wincentego Kadłubka – relacje Ibrahima ibn Jakuba
  • kronika Wincentego Kadłubka – kronika Galla Anonima – relacje Ibrahima ibn Jakuba
  • relacje Ibrahima ibn Jakuba – kronika Galla Anonima – kronika Wincentego Kadłubka

 

Zad.3 Przepisz do zeszytu zdanie właściwe dokończenie zdanie.

 

Pierwszą polską kronikę napisał kronikarz znany jako

 A. Nestor                         C.  Ibrahim ibn Jakub.

 B. Gall Anonim.                 D.  Wincenty Kadłubek.

 


piątek, 15.05.2020 r.  – lekcja nr 4

 

Temat: Rozbicie dzielnicowe.

 

  1. Synowie Bolesława Krzywoustego w walce o władzę.
  2. Zjazd książąt i możnowładców w Gąsawie i jego skutki – dalsze rozdrobnienie kraju.
  3. Sprowadzenie Krzyżaków do ziemi chełmińskiej przez Konrada Mazowieckiego – 1226 r.
  4. przyczyny …………………………………………..
  5. skutki ……………………………………………
  6. Skutki rozbicia dzielnicowego:

 

Zad 1. Dokończ zdanie.

W 1138 roku na mocy testamentu Bolesława Krzywoustego

A tron w Krakowie objął jego brat.

B Polska została podzielona na dzielnice.

C do Polski zostało przyłączone Pomorze.

D pełnię władzy przejął jego najstarszy syn.

 

Zad. 2 Uporządkuj chronologicznie wydarzenia . Zapisz je poniżej, rozpoczynając

od najwcześniejszego. Następnie dopisz do każdego właściwą datę roczną.

 

bitwa z Mongołami pod Legnicą, podział Polski na dzielnice, sprowadzenie

Krzyżaków do Polski, zjazd książąt piastowskich w Gąsawie

 

  1. ………………………………………….. – ………………rok
  2. ……………………………………………– ………………rok

3…………………………………………….. – ………………rok

4……………………………………………. – ………………rok

 

Zad. 3Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe. Zaznacz literę „P” przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy fałszywych.

 

A. Zjazd w Gąsawie został zwołany w celu zażegnania sporów między książętami piastowskimi. ………………..
B. Zasada senioratu wprowadzona przez Bolesława Krzywoustego zakładała, że władzę zwierzchnią w Polsce sprawować będzie najstarszy z żyjących Piastów. ……………
C. Po śmierci Bolesława Krzywoustego synowie tego władcy panowali zgodnie z jego wolą wyrażoną w testamencie. ……………………..
D. W bitwie pod Legnicą śmierć poniósł książę Leszek Biały. …………………


poniedziałek, 18. 05.2020 r.  – lekcja nr 5

 

Temat: Polska pierwszych Piastów – sprawdzian. (lekcja online)

Wiadomościami str. 161 – 190

 


piątek, 22.05.2020 r.  – lekcja nr 4

 

Temat: Polska w okresie rozbicia dzielnicowego.

Notatkę przepisz i uzupełnij. Przeczytaj uważnie cały rozdział str. 192 – 197.

 

1.Konflikt między synami Bolesława Krzywoustego

a)podział państwa Bolesława III Krzywoustego

- Władysław II Wygnaniec – otrzymał ……………  oraz dzielnice senioralną z Krakowem

Bolesław IV Kędzierzawy – otrzymał ……………….

- Mieszko III Stary– ……………………………….

- Kazimierz Sprawiedliwy - ………………………………..

- Henryk Sandomierski - ……………………………………

 b)wojna pomiędzy synami Bolesława Krzywoustego

Władysław podjął próbę odebrana juniorom dzielnic

– został pokonany i zmuszony do ucieczki z kraju

c)następcą Władysława II Wygnańca w dzielnicy senioralnej był

Bolesław Kędzierzawy, a po nim Mieszko  Stary

 

  1. Złamanie zasady senioratu i pogłębienie rozbicia dzielnicowego
    a) w 1177 r. tron krakowski objął Kazimierz Sprawiedliwy. (było to złamanie zasady senioratu, ponieważ nie był najstarszym z rodu)
    b) w 1227 r. został zamordowany w Gąsawie książę Leszek Biały- był to ostateczny upadek władzy zwierzchniej seniora.

 

  1. Powstanie państwa krzyżackiego
    a) w 1226 r. książę Konrad Mazowiecki sprowadził do Polski Krzyżaków
    b) Krzyżacy dokonali podboju ziem należących do Prusów
    c) Krzyżacy utworzyli silne, dobrze zorganizowane państwo. 

 

  1. Najazd mongolski - w 1241 r. Mongołowie najechali południową Polskę

– spalili Lublin, Sandomierz i Kraków

– w przegranej bitwie pod Legnicą poległ książę śląski Henryk  Pobożny  – 1241 r.

 

  1. Straty terytorialne podczas rozbicia dzielnicowego- utracona Pomorze Gdańskie i Pomorze Zachodnie.

 

  1. Czasy rozbicia dzielnicowego to okresem rozwoju gospodarczego Polski
    a) wieś rozwijała się dzięki kolonizacji
    b)postęp w rolnictwie polegał na wprowadzeniu– trójpolówki i nowych narzędzi – np. pługa
    c) książęta dokonywali licznych lokacji (zakładania) miast - . organizacja polskich miast opierała się na wzorcach niemieckich.


Poniedziałek, 25. 05.2020 r.  – lekcja nr 5

 

Temat: Zjednoczenie Polski po rozbiciu dzielnicowym.(lekcja online)

 

1.Przyczyny dążeń do zjednoczenia Polski:

- niewielkie księstwa nie mogły sprostać zagrożeniom zewnętrznym,

- książęta dzielnicowi nie mogli zapewnić spokoju wewnętrznego,

-  ideę zjednoczenia wspierał Kościół - m.in. arcybiskup Jakub Świnka.

 

  1. 2. Pierwsze próby przywrócenia jedności:

-  w pierwszej połowie XIII w. część dzielnic połączył Henryk II Pobożny,  w 1241 r. poległ w bitwie z Mongołami  pod Legnicą,

- w drugiej połowie XIII w. próbę zjednoczenia podjął  książę wielkopolski Przemysł II,  w 1295 r. odbyła się jego koronacja, lecz po kilku miesiącach został zamordowany.

 

  1. Walka o Władysława Łokietka o władzę – walkę o władzę Władysław Łokietek toczył z królem czeskim Wacławem II.

 

  1. Władysław Łokietek królem Polski- w 1320 r. zostaje koronowany na króla Polski, ta data uważana jest również za koniec rozbicia dzielnicowego.

 

  1. Konflikt z Krzyżakami:

- w 1309 r. Krzyżacy zajęli Pomorze Gdańskie,

- wojna z Krzyżakami i zwycięstwo wojsk polskich pod Płowcami 1331 r.

 

Zad. Uzupełnij tabelkę:

 

Książę

Rok koronacji

Ziemie zjednoczone

Przemysł II

 

 

Wacław II

 

 

Władysław Łokietek

 

 

 


 piątek, 29.05.2020 r.  – lekcja nr 4

 

Temat: Polska pod panowaniem Kazimierza Wielkiego.

 

Zad. 1 Dopisz daty do podanych wydarzeń

-  założenie Akademii Krakowskiej – …………. rok

-  śmierć Kazimierza Wielkiego –……………. rok

-  koronacja Kazimierza Wielkiego – ………..rok

       - zawarcie pokoju z Krzyżakami w Kaliszu – …………..rok

Zad. 2. Wpisz po jednym przykładzie dokonania króla w każdej z podanych dziedzin.

polityka - …………………………………………

nauka  - ……………………………………………..

gospodarka - ……………………………………….

obronność ……………………………………

 

Zad. 3 Uzupełnij tekst. Wpisz w wolne miejsca odpowiednie wyrazy.

 

W czasach Kazimierza Wielkiego funkcję stolicy Polski pełnił ………………

Wyrazem potęgi Polski w tym czasie był wielki……………… monarchów europejskich

w tym mieście. Podczas zjazdu odbyła się……………… wydana na cześć władców

przez Mikołaja Wierzynka.

 

Zad. 4 Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe. Zaznacz literę „P” przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy fałszywych.

-  Na początku panowania Kazimierza Wielkiego Polska utrzymywała przyjazne stosunki tylko z państwem zakonu krzyżackiego. …………………

-  Kazimierz Wielki prowadził pokojową politykę w relacjach z sąsiadami. …………….

-  Utworzenie Akademii Krakowskiej przyczyniło się do usprawnienia funkcjonowania polskiego państwa. ………………..

-  Po śmierci Kazimierza Wielkiego władzę w Polsce przejął jego syn. ……………….

 

Zad. 5 Wyjaśnij znaczenie powiedzenia: Kazimierz Wielki zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną.

 


piątek, 5.06.2020 r.  – lekcja nr 4

 

Temat: Unia polsko – litewska.

 

Zapoznaj się z materiałem str. 208 – 212.

Przepisz notatkę  i wykonaj zadania.

 

  1. Andegawenowie na tronie polskim.
  2. Unia polsko – litewska w Krewie 1385 rok.
  3. Wielka wojna z zakonem krzyżackim.
  4. Bitwa pod Grunwaldem 15 lipca 1410 roku.

 

Zad. 1. Ułóż zdanie z podanych wyrazów.

Na dobry początek

monarchę, unia, posiadających, związek, to, personalna, państw, wspólnego

 

Zad. 2 Poniżej zostały przedstawione przyczyny zawarcia unii w Krewie. Określ, które z nich skłoniły do zawarcia unii stronę polską (P ), które litewską (L), a które oba państwa (P i L).

 

- najazdy pod pretekstem chrystianizacji

-  chęć odzyskania Pomorza Gdańskiego

- zagrożenie ze strony Krzyżaków

- dążenie do przyjęcia chrztu

-  chęć wydania za mąż władczyni

 

Zad. 3. Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe. Zaznacz literę „P” przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy fałszywych.

 

- Na mocy pokoju w Toruniu w 1411 roku Polska odzyskała Pomorze Gdańskie

i ziemię dobrzyńską. ………

 

- Po zwycięstwie pod Grunwaldem wojska polskie zdobyły zamek w Malborku. …….

 

- W bitwie pod Grunwaldem wojskami polsko-litewskimi dowodzili król Władysław

Jagiełło i wielki książę Witold. ……….

 

poniedziałek, 8. 06. 2020 r.

 

Temat: Czasy świetności dynastii Jagiellonów. (lekcja online)

 

  1. Unia polsko – węgierska.
  2. Bitwa pod Warną.
  3. Panowanie Kazimierza Jagiellończyka.
  4. Wojna trzynastoletnia 1454 – 1466.
  5. Pokój w Toruniu w 1466 r. i odzyskanie przez Polskę Pomorza Gdańskiego.

 

 

1.Do podanych wydarzeń dopisz daty:

 

- śmierć króla Władysława III w bitwie pod Warną - ………..

- wybuch wojny trzynastoletniej ………..

- odzyskanie przez Polskę Pomorza Gdańskiego …….

 

  1. Wstaw znak „X” w wyznaczone miejsca przy zdaniach dotyczących Kazimierza Jagiellończyka.

 

- Początkowo w jego imieniu rządy w Polsce sprawowała rada opiekuńcza.

- Ograniczył wpływy możnowładztwa na rządy w państwie.

- Dowodził chrześcijańskimi wojskami w bitwie pod Warną.

- W czasie swojego panowania odzyskał dla Polski Pomorze Gdańskie.

- Podczas jego rządów doszło do rozwoju nauki i sztuki.

 

Zad. 3 Uzupełnij zdania.

Kazimierz Jagiellończyk był królem Polski w ………..  wieku.

Władysław III Warneńczyk zginął w bitwie pod ……………..

Polska odzyskała Pomorze Gdańskie w …………  wieku.


poniedziałek, 15. 06. 2020 r. lekcja nr 5

 

Temat: Monarchia stanowa w Polsce. (lekcja online)

 

1.Monarchia patrymonialna a monarchia stanowa.

  1. Powstanie stanu szlacheckiego.
  2. Przywileje szlacheckie.

 

Zad.1 Uzupełnij tekst. Spośród wyrazów i wyrażeń wybierz właściwe i odpowiednio je odmień. broń palna, wojska zaciężne, zboże, , majątek, , szlachta.

 

W XIV i XV wieku zaczęło maleć znaczenie rycerstwa jako siły bojowej ze względu na stosowanie ………………………………………………

 Dodatkowo na polach bitew…………………………… pojawiły się , które okazały się skuteczniejsze od rycerstwa.

W tym czasie handel ………………………….zaczął przynosić znaczne zyski.

Spowodowało to powstawanie coraz większych  ………………………ziemskich.

Wszystkie te zmiany wpłynęły na wykształcenie się nowej grupy społecznej zwanej …………………….

 

Zad. 2 Odszukaj w podręczniku i zapisz daty obok podanych wydarzeń:

- przywilej koszycki - …………………………..

- Konstytucja Nihil novi –

 

Zad. 3 Wstaw znak „X” w wyznaczone miejsca przy wyrażeniach dotyczących monarchii stanowej.

Podział społeczeństwa na grupy społeczne.

Cała władza w rękach monarchy.

Przywileje jedynie dla rycerstwa i duchowieństwa.

Państwo własnością monarchy.

Wpływ uprzywilejowanych stanów na rządy w państwie

 

piątek, 19.06.2020 r.  – lekcja nr 4

 

Temat: Jaką bitwę namalował Jan Matejko?

Zapoznaj się z wiadomościami na str. 214 – 215.

Wykonaj zadania w zeszycie.

 

Zad. Przy opisach, napisz jaką postać przedstawił J. Matejko na obrazie i obok w nawiasach zapisz  cyfrę, którą została oznaczona na obrazie właściwa postać.

 

Najsłynniejszy polski rycerz epoki średniowiecza. Na obrazie został przedstawiony

w czarnej zbroi. ………………………………………………..

 

Wielki książę litewski. Brał udział w walce jako dowódca wojsk litewskich. ……………

 

Wielki mistrz zakonu krzyżackiego. Dowodził wojskami krzyżackimi. Na obrazie

został ukazany w czasie starcia z dwoma piechurami…………………………

 

Słynny rycerz zakonu krzyżackiego, który po bitwie pod Grunwaldem dowodził

obroną Malborka……………………………………………….

 

Zad. Wyobraź sobie, że jesteś uczniem/uczennicą Jana Matejki. Wraz ze swoim mistrzem

przygotowujecie się do namalowania obrazu Bitwa pod Grunwaldem. Twoim zadaniem jest zdobycie odpowiednich informacji dotyczących tego wydarzenia. Wśród podanych informacji podkreśl te, które będą Wam niezbędne do stworzenia obrazu.

-  rodzaj uzbrojenia wojsk krzyżackich

- wygląd zamku krzyżackiego w Malborku

- postanowienia unii w Krewie

-  rodzaj uzbrojenia wojsk polskich

-  opis postaci Władysława Jagiełły

-  okoliczności sprowadzenia Krzyżaków do Polski

-  postanowienia pokoju w Toruniu w 1411 roku

- opis chorągwi krzyżackich zdobytych w bitwie pod Grunwaldem

 

Zad. Zastanów się, dlaczego Jan Matejko umieścił na swoim obrazie elementy niezgodne z prawdą historyczną.

 

poniedziałek, 22. 06. 2020 r. lekcja nr 5

 

Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości. (lekcja online)

Wykonywanie zadań z zeszytu ćwiczeń.

Utrwalanie dat, postaci, wydarzeń, pojęć.

 

Zad. Uporządkuj podane wydarzenia w kolejności chronologicznej. W tym celu wpisz w wolne miejsca cyfry od 1 do 6.

……. sprowadzenie Krzyżaków do Polski

…….unia polsko-litewska w Krewie

…….bitwa pod Warną

…….śmierć Bolesława Krzywoustego

……wojna trzynastoletnia

……koronacja Kazimierza Wielkiego

 

Zad. Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe. Zaznacz literę „P” przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy fałszywych.

 

-Brak silnej władzy centralnej w okresie rozbicia dzielnicowego był przyczyną

osłabienia kraju. ……

- Szlachta to stan społeczny wywodzący się ze średniowiecznego rycerstwa. ……

- Unia personalna to związek dwóch państw, którymi rządzą dwaj różni władcy. …..

- Krzyżacy zostali sprowadzeni do Polski przez Władysława Wygnańca. ……

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.