1. Zapisz w zeszycie nowy temat: Uzależnienia są groźne. Przeczytaj z podręcznika temat: Uzależnienia są groźne. Odpowiedz pisemnie (w zeszycie) na pytana dotyczące tematu lekcji ( Czy wiesz, czy umiesz?- str. 134 w podręczniku). Wykonaj ćwiczenia do tematu lekcji w Zeszycie ćwiczeń.Wykonaj zadania w zamieszczonej poniżej karcie pracy. Wydrukuj uzupełnioną kartę pracy i przynieś na najbliższą lekcję przyrody.
  2. Korzystając z podręcznika wykonaj ćwiczenia w Zeszycie ćwiczeń dotyczące tematu: Podsumowanie działu 5.

Na opracowanie tych zadań masz czas do 25 marca.

  1. Przygotuj się do sprawdzianu z działu 5, który odbędzie w czwartek 26.03. 2020r. (jeśli nie ulegnie zmianie data przywrócenia zajęć edukacyjnych).

       W razie pytań proszę  kontaktować się  ze mną przez e-dziennik.

Karta pracy

Uzależnienia i ich skutki

 

  1. Uzupełnij mapę myśli informacjami na temat skutków uzależnień.

  1. Przeczytaj propozycje, jakie otrzymały dzieci w przedstawionych scenkach.

W odpowiednich miejscach wpisz asertywne odpowiedzi.


Czwartek, 26. 03. 2020r.

lekcja nr 4 wg planu klasy

Zapiszcie w zeszytach temat lekcji:

Temat lekcji: Podsumowanie działu V. Odkrywamy tajemnice zdrowia.

Pod tematem proszę przepisać zamieszczoną poniżej notatkę.

Notatka do zeszytu ucznia.

  1. Zasady zdrowego stylu życia

- prawidłowe odżywianie się;

- wypoczynek bierny i czynny;

- utrzymywanie higieny osobistej

- codzienna aktywność fizyczna;

- odpowiednia ilość snu

- unikanie niebezpiecznych zachowań np. palenia tytoniu

  1. Sposoby rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych.

- z wdychanym powietrzem, np. angina, grypa

- z wodą i pożywieniem, np. zatrucia pokarmowe, między innymi salmonelloza

- przez uszkodzoną skórę, np. tężec, wścieklizna, borelioza.

  1. Pasożyty to organizmy, które żyją kosztem innych żywych organizmów Prowadzą rtyb życia podobny do drapieżców, z tym, że rzadko prowadzą do śmierci swojego żywiciela.

Podział pasożytów:

- zewnętrzne, np. kleszcze, pijawki

- wewnętrzne, np. tasiemce, glisty ludzkie.

  1. Ważne numery telefonów:

997- policja

998- straż pożarna

999- pogotowie ratunkowe

112- numer alarmowy.

Zadanie

Zaprojektuj ulotkę informacyjną z ważnymi numerami telefonów, mile widziane elementy plastyczne. Format pracy: A5 (połowa kartki ksero). Termin wykonania pracy- pierwsza lekcja w klasie, czyli to będzie na pewno po świętach. Prace będą oceniane, proszę zwrócić uwagę na estetykę wykonania.

Na następny wtorek, czyli 31 kwietnia wykonaj ćwiczenia z Zeszycie ćwiczeń – Podsumowanie działu V.

We wtorek rano przez e-dziennik wyślę wiadomość do kilku uczniów, których poproszę o przesłanie mi zdjęć lub skanów zadania (w Zeszycie ćwiczeń) z dalszymi instrukcjami.


wtorek, 31. 03. 2020r.

lekcja nr 2 wg planu klasy

Dzisiaj zaczynamy nowy dział: Poznajemy krajobraz najbliższej okolicy.

W obecnych warunkach będzie to trochę trudne, ale jak sytuacja się unormuje, to wybierzemy się na wycieczkę, może nawet dwie… i poznamy nasze najbliższe otoczenie

Zapiszcie, proszę nowy temat: Co to jest krajobraz?

Przeczytajcie w podręczniku tekst dotyczący tematu, a następnie zapiszcie notatkę:

Notatka:

  1. Krajobraz- to wygląd poszczególnych obszarów Ziemi. Krajobrazy różnią się od siebie. O różnicach decydują:

- ukształtowanie terenu,

- skały,

- wody,

- szata roślinna,

- występujące zwierzęta,

- wytwory działalności człowieka.

  1. Rodzaje krajobrazów:

- naturalne ( niezmienione przez działalność człowieka)

-kulturowe ( częściowo lub całkowicie zmieniony przez człowieka)

  • krajobraz rolniczy, powstają  wskutek całkowitego przekształcenia
  • krajobraz przemysłowy, krajobrazu naturalnego przez człowieka
  • krajobraz miejski

Wykonaj ćwiczenia w Zeszycie ćwiczeń do tematu: Co to jest krajobraz?

 

czwartek, 02. 04. 2020r.

lekcja nr 4 wg planu klasy

Zapisz, proszę w zeszycie nowy temat lekcji: Ukształtowanie terenu.

Wiesz już, że ukształtowanie terenu jest jednym z elementów krajobrazu.

Przeczytaj z podręcznika tekst dotyczący podziału form terenu (Podręcznik str. 141, pierwszy akapit) i zapisz w zeszycie:

  1. Formy terenu

- wypukłe, zwane wzniesieniami (pagórki, wzgórza, góry),

- wklęsłe, zwane zagłębieniami (doliny, kotliny),

- równiny ( tereny płaskie lub lekko pofalowane)

Przyjrzyj się zdjęciu zamieszczonemu w podręczniku, na którym zamieszczono opis wzniesienia.

Niezależnie od tego, czy wzniesienie ma formę pagórka, wzgórza, czy góry można w nim wyróżnić te same części, czyli: podnóże, stok i szczyt/wierzchołek.

Zapisz w zeszycie następny punkt:

  1. Jak wygląda wzniesienie?

I narysuj dowolne wzniesienie, a następnie zaznacz wszystkie jego elementy.

Przeczytaj z podręcznika akapit dotyczący wklęsłych form terenu, a następnie zapisz w zeszycie rodzaje tych form.  3 punkt notatki zatytułuj: Wklęsłe formy terenu.

Narysuj w zeszycie prosty rysunek przedstawiający dolinę lub kotlinę, podpisz rysunek.

 Na wasze adresy mailowe prześlę kartę pracy, którą proszę uzupełnić na wtorek (7 kwietnia) i zachować do oceny. We wtorek rano (7 kwietnia) do kilkorga z Was wyślę wiadomość przez e-dziennik z prośbą o przesłanie na mojego e-maila scanu lub zdjęcia karty pracy. Proszę podpisać swoje karty.

Nie wypełniamy Zeszytów ćwiczeń!!!


wtorek, 07. 04. 2020r.   lekcja nr 2 wg planu klasy

 

Na początek przypomnimy sobie, co to jest krajobraz. Obejrzyjcie krótki filmik i zapoznajcie się z rodzajami krajobrazów, które występują w Polsce.

Jak pewnie pamiętacie, w Waszym podręczniku krajobrazy podzielono na NATURALNE i KULTUROWE. W tym podziale, jako kryterium przyjęto jedynie wpływ działalności człowieka. Jeśli za kryterium podziału przyjmiemy rodzaj ukształtowania terenu, to podział będzie inny.

O rodzajach krajobrazów Polski dowiecie się właśnie z tego filmiku: 

https://www.youtube.com/watch?v=RnxPLJXD17Q

Do ostatniego tematu lekcji, czyli: Ukształtowanie terenu dopiszcie 4 punkt, który zatytułujcie: Rodzaje krajobrazów Polski i wypiszcie te krajobrazy, które omówiono w filmiku.

Teraz przejdziemy do tematu lekcji dzisiejszej:

Temat: Czy wszystkie skały są twarde?

Przeczytajcie tekst w podręczniku a następnie zapiszcie w zeszytach:

  1. SKAŁA- zewnętrzna warstwa skorupy Ziemi. Każda skała zbudowana jest z cząstek, które nazywamy MINERAŁAMI.
  2. Rodzaje skał (w zależności od stopnia przylegania do siebie minerałów)

W tym miejscu proszę wymienić rodzaje skał (jako kolejne podpunkty, np. a), b)…)

 

Teraz obejrzyjcie prezentację zawierającą rodzaje skał. W prezentacji użyto określenia „skały sypkie”- to inna nazwa skał luźnych.

https://www.youtube.com/watch?v=9Cz8XeltTRI

Zadanie.

Odpowiedz na pytanie postawione przez autora na początku  prezentacji (zapisz w zeszycie pytanie, a następnie na nie odpowiedz).

 

16 kwietnia sprawdzę zadanie. Albo w szkole albo poproszę kilku uczniów o przesłanie zdjęcia na mój e-mail.


czwartek, 16. 04. 2020r.

lekcja nr 4 wg planu klasy

Na początek lekcji zapraszam Was na wirtualną wycieczkę do Jury Krakowsko- Częstochowskiej. Po obejrzeniu filmiku proszę odpowiedzieć na 2 pytania: (to będzie na zadanie, więc proszę to napisać na końcu notatki)

 

  1. Z jakiego rodzaju skał zbudowana jest Wyżyna Krakowsko- Częstochowska?
  2. Od czego pochodzi zamienna nazwa Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej- JURA?

 https://www.youtube.com/watch?v=O0t22X7mjZk

A teraz przejdziemy do następnego punktu ostatniej lekcji, czyli zajmiemy się etapami powstawania gleby.

Dlaczego o glebie przy temacie skał? Dlatego, że gleby powstają na skałach.

Obejrzyjcie króciutką animację na temat powstawania gleby.

https://www.youtube.com/watch?v=8yO_Ok84Ve4

Zapiszcie w zeszytach następny punkt, czyli 3: Etapy powstawania gleby i na podstawie obejrzanego materiału zapiszcie te etapy.

 

W zależności na jakiego rodzaju skały powstaje gleba wyróżniamy różne rodzaje gleb, jakie?

Odpowiedź na to pytanie znajdziecie pod tym adresem:

https://www.youtube.com/watch?v=Br8DiSHu08c

Część tego filmiku zawiera informacje ponadpodstawowe, które mogą być dla Was niezrozumiałe, np. skład gleby. Możecie je pominąć.

Po obejrzeniu filmiku odpowiedzcie w punktach na pytanie:

 Co zagraża glebom?

Jeśli spotkamy się już w szkole, sprawdzę zadanie na lekcji. Jeśli przerwa się przedłuży we wtorek, 21 kwietnia w godz. 8:00-10:00 przez e-dziennik poproszę kilkoro uczniów o wysłanie mi zadania na mój e-mail.


wtorek, 21. 04. 2020r.

lekcja nr 2 wg planu klasy

 

Temat: Wody słodkie i słone.

 

Nasza planeta- Ziemia często określana jest mianem „Błękitna Planeta”. Skąd ta nazwa?

Otóż stąd, że Ziemia widziana z kosmosu wygląda, jak duża błękitna kula. To za sprawą mórz i oceanów, które pokrywają większą część naszej planety.

Przeczytaj z podręcznika tekst zamieszczony na str. 147-149.

Zapisz w zeszycie:

  1. Podział wód

a) Ze względu na stopień zasolenia

- słone (morza i oceany)

- słodkie

  • Stojące (np. jeziora, bagna, stawy)
  • Płynące (np. rzeki, potoki, strumienie)

Zadanie.

Wyjaśnij, jaka jest różnica między morzem, a oceanem oraz między strumieniem, a potokiem.

Dodatkowo wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zad.1, 3, 4, 5.

Zadanie wykonaj na następną lekcję, czyli 23 kwietnia. W tym dniu rano spodziewaj się wiadomości na e-dzienniku z prośbą o przesłanie mi zadania.

 

 

Przyroda kl. 4

czwartek, 23. 04. 2020r.

lekcja nr 4 wg planu klasy

 

Zapisz temat dzisiejszej lekcji.

Temat: Krajobraz wczoraj i dziś.

 

Przeczytaj w podręczniku tekst do tematu lekcji.

Wykonaj polecenia:

Przerysuj do zeszytu tabelę, a następnie ją uzupełnij.

Rozwiąż zamieszczony poniżej tabeli REBUS

 

Uzupełnij tabelę.

Przykłady działalności człowieka

Wpływ na krajobraz

Polowanie na dzikie zwierzęta

i zbieranie owoców

 

Uprawa ziemi i zakładanie osad

 

Rozwój przemysłu

 

Przewożenie towarów i ludzi

 

 

  1. Rozwiąż rebus. Wyjaśnij znaczenie otrzymanego hasła.

 

 

Hasło …………………………………………………………………………………………………

 

Obejrzyj prezentację:

https://slideplayer.pl/slide/434843/

 

Zadanie:

Zapytaj swoich rodziców, jak, 20 lat temu wyglądała ulica, na której w tamtym czasie mieszkali. Zapisz jak najwięcej informacji. Na następnej lekcji on-line (prawdopodobnie we wtorek) spróbujemy odtworzyć wygląd Czarnej sprzed 20 lat. Jeśli rodzice nie pochodzą z Czarnej, zapytaj kogoś innego: dziadków, wujków, ciocie…

 


Przyroda kl. 4

wtorek, 28. 04. 2020r. – lekcja on-line

lekcja nr 2 wg planu klasy

 

Temat lekcji: Krajobraz wczoraj i dziś. Jak zmienił się krajobraz Czarnej na przestrzeni ostatnich 20 lat.

Prezentacja wywiadów, jakie przeprowadzili uczniowie ze swoimi rodzicami lub innymi członkami rodziny na temat wyglądu Czarnej sprzed 20 lat.

 

Zadanie (na następną lekcję, czyli 30 kwietnia)

Na podstawie wysłuchanych opisów Czarnej sprzed 20 lat napisz, czego dotyczą największe zmiany w krajobrazie naszej miejscowości.

 

Jeśli spotkamy się w szkole, to zadanie sprawdzę w szkole. Jeżeli przerwa w zajęciach się przedłuży, to w czwartek, 30 kwietnia rano (między 8:00, a 10:00) wyślę do niektórych uczniów wiadomość z prośbą o przesłanie mi zadania.

 

 

Przyroda kl. 4

czwartek, 30. 04. 2020r.

lekcja nr 4 wg planu klasy

 

Temat: Obszary i obiekty chronione.

 

Wiesz już z ostatniej lekcji, że krajobrazy się zmieniają. Najczęściej to człowiek o tym decyduje, robiąc to mniej lub bardziej świadomie. Aby zachować fragmenty- obszary w formie jak najmniej zmienionej obejmuje się je ochroną.

 

Na dzisiejszej lekcji poznamy najważniejsze formy ochrony przyrody występujące w Polsce.

Przeczytaj tekst z podręcznika.

Zapisz w zeszycie:

  1. Formy ochrony przyrody.

a) parki narodowe,

b) rezerwaty przyrody,

c) parki krajobrazowe.

d) pomniki przyrody.

- ożywionej,

- nieożywionej.

  1. Rodzaje ochrony.

- ochrona ścisła, w której brak jakichkolwiek działań ze strony człowieka,

- ochrona czynna, na tych obszarach człowiek wspiera przyrodę, aby zachować lub przywrócić jej cechy.

Wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zad. 1, 2, 3, 4.

W zad. 2 wpisz nazwę 2 Parków narodowych i 3 Parków krajobrazowych znajdujących się na terenie woj. Podkarpackiego. Dowiedz się, gdzie w naszej gminie położony jest rezerwat przyrody i jaką nosi nazwę. Wpisz ją pod tabliczką: REZERWAT PRZYRODY.

Na koniec obejrzyj filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=VlZBr5bRxr0



wtorek, 05.05.2020 r. lekcja on-line

lekcja nr 2 wg planu klasy

 

Temat lekcji: Podsumowanie działu VI. Poznajemy krajobraz najbliższej okolicy.

  1. Przypomnienie i utrwalenie pojęć i procesów związanych z krajobrazem: elementy krajobrazu, formy ukształtowania terenu, budowa i rodzaje skał, zmiany w otaczającym nas krajobrazie, obszary i obiekty chronione.
  2. Wspólne rozwiązanie przygotowanych dla uczniów Kart pracy.

Zadanie

Wyjdź na zewnątrz, stań w takim miejscu działki, gdzie widać najwięcej ożywionych elementów przyrody. Spróbuj ten widok przerysować na kartkę papieru o wymiarach kartki ksero. Wszystkie elementy, które znajdą się na Twojej pracy podpisz- napisz, co to za element przyrody. Ożywione elementy popisz na zielono, nieożywione na niebiesko.

 

Wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zadania od 1 do 4.

Prace plastyczne ocenię wszystkim uczniom, a ćwiczenia tylko tym do których 7 maja rano wyślę wiadomość.

 

czwartek, 07. 05. 2020 r.

lekcja nr 4 wg planu klasy

 

Temat: Warunki życia w wodzie.

Z poprzedniego działu zapewne pamiętasz, że wody możemy podzielić na słone i słodkie, albo stojące czy płynące. Bez względu na to, jaki jest to rodzaj zbiornika warunki tam panujące są zupełnie inne.

 

Odwołując się do własnych obserwacji i wiedzy (nie zaglądaj do podręcznika) spróbuj wypełnić (ołówkiem!) puste miejsca w tabeli skorzystaj z określeń (w odpowiedniej formie gramatycznej): duża, mała, stała, zmienna, duże wahania, małe wahania . Po uzupełnieniu, sprawdź w dostępnych Ci źródłach odpowiedzi i porównaj z tym, co zapisałaś (eś).

 

Porównanie warunków panujących na lądzie i w wodzie

 

         porównywana

                 cecha

 

środowisko

zawartość

tlenu

gęstość

zawartość

dwutlenku

węgla

przejrzystość

temperat.

opór wody

wodne

 

 

 

 

 

 

 

lądowe

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak łatwo zauważyć warunki panujące w wodzie i na lądzie są inne. W związku z tym, zarówno rośliny, jak i zwierzęta w swojej budowie muszą posiadać cechy, które pomagają im w tych trudnych warunkach żyć.

 

Przeczytaj z podręcznika tekst ze str.162-165. Zwróć uwagę na cechy organizmów wodnych, dzięki którym pokonują większy niż na lądzie opór wody, radzą sobie z ruchem wody, mniejszą zawartością tlenu i niedoborami światła.

Wykonaj zadania 1-4 w Zeszycie ćwiczeń

Polecam prezentację:

https://www.youtube.com/watch?v=_Np3BSrkmTY



Przyroda kl. 4

wtorek, 12. 05 2020r. lekcja on-line

lekcja nr 2 wg planu klasy

 

Temat lekcji:Z biegiem rzeki.

 

  1. Odcinki biegu rzeki- charakterystyka- krótki wykład. Zapisanie 1 pkt-u notatki.
  2. Organizmy żyjące w górnym biegu rzeki, przykłady. Prezentacja wybranych roślin i zwierząt związanych z tego typu środowiskiem- podręcznik, str. 167.

https://wodne-rosliny.pl/rosliny-do-oczka-wodnego/wywlocznik-okolkowy

https://atlas.roslin.pl/plant/6910

https://pl.wikipedia.org/wiki/Pijawki

https://www.profundal.pl/okon-pospolity/

Zapis 2 pkt-u notatki.

  1. Organizmy żyjące w środkowym biegu rzeki, przykłady. Prezentacja wybranych roślin i zwierząt związanych z tym środowiskiem- podręcznik, str. 168, dodatkowo:

https://wodne-rosliny.pl/rosliny-do-oczka-wodnego/wywlocznik-okolkowy

https://atlas.roslin.pl/plant/6910

https://pl.wikipedia.org/wiki/Pijawki

https://www.profundal.pl/okon-pospolity/

 Zapis 3 pkt-u notatki.

  1. Organizmy żyjące w dolnym biegu rzeki, przykłady. Prezentacja wybranych roślin i zwierząt związanych z tym środowiskiem- podręcznik, str. 169-170, dodatkowo:

https://rosliny-wodne.pl/rosliny-plywajace/402-lemna-rzesa-wodna.html

https://www.kierunekfarmacja.pl/artykul,17435,grzybienie-biale-nymphaea-alba.html

 

 Zapis 4 pkt-u notatki.

 

Notatka do zeszytu ucznia.

  1. Odcinki biegu rzeki: górny, środkowy, dolny.
  2. Organizmy górnego biegu rzeki: pstrąg potokowy, lipień, kiełż, zdrojek potokowy.
  3. Organizmy środkowego biegu rzeki: wywłóczniki, moczarki, rdestnice, larwy komarów, ważek, pijawki, ślimaki, brzany, okonie.
  4. Organizmy dolnego biegu rzeki:plankton (drobne organizmy roślinne i zwierzęce unoszące się na powierzchni wody), moczarka, rzęsa, rośliny przytwierdzone do podłoża, np. pałka, grzybienie, pływak żółtobrzeżek, nartnik, małże, leszcze, płocie, szczupaki.

 

 

Przyroda kl. 4

czwartek, 14. 05. 2020r.

lekcja nr 4 wg planu klasy

 

Temat:Życie w jeziorze.

 

Strefy życia jeziora. Zapoznaj się z tekstem w podręczniku, na str. 171. Zapisz w zeszycie:

  1. Strefy jeziora: strefa przybrzeżna, strefa otwartej toni wodnej, strefa wód głębokich/ denna.

Przeczytaj do końca tekst z podręcznika, Zapoznaj się również z tekstem i grafikami zamieszczonymi na stronie: https://epodreczniki.pl/a/nad-jeziorem/DoB1c7SYx a następnie przerysuj iuzupełnij tabelę.

 

Charakterystyka stref jeziora

 

 

Roślinność

Kręgowce- ryby, płazy, gady, ptaki, ssaki

Pozostałe zwierzęta

(skorupiaki, małże, pierścienice…)

Strefa przybrzeżna

 

 

 

Strefa otwartej toni wodnej

 

 

 

Strefa wód głębokich/denna

 

 

 

 

Zadanie wykonaj na 21maja. W tym dniu poproszę kilkoro z Was o przesłanie mi zadania.


 Przyroda 

wtorek, 19. 05 2020r. lekcja on-line

lekcja nr 2 wg planu klasy

 

Temat lekcji:Warunki życia na lądzie.

 

  1. Przypomnienie warunków życia w wodzie.
  2. Charakterystyka warunków panujących na lądzie- wykład nauczyciela (urozmaicony zasobami podręcznika oraz obserwacji uczniów) wg. planu:

- Na lądzie dostęp do wody jest ograniczony. Przystosowania roślin i zwierząt do życia przy ograniczonej dostępności do wody.

- Na lądzie temperatura ciągle się zmienia. Przystosowania roślin i zwierząt do życia.

- Na lądzie wieje wiatr.Przystosowania roślin i zwierząt do życia.

- W powietrzu jest więcej tlenu niż w wodzie. Zalety i przystosowania organizmów.

-  Organizmy lądowe mają łatwy dostęp do światła.

Wspólne wykonanie zadań w Zeszycie ćwiczeń.

 


czwartek, 21. 05. 2020r.

lekcja nr 4 wg planu klasy

 

Temat:Las ma budowę warstwową.

 Dzisiaj wirtualna wycieczka do lasu.

 http://kubusiaki.blogspot.com/2017/10/klik.html

 Jeśli pogoda dopisze, możecie odwiedzić las w realu.

Na co zwrócić uwagę?

Las to zbiorowisko roślin o różnej wielkości, które tworzą warstwy. W każdej z warstw panują odmienne warunki wilgotnościowe, świetlne, termiczne, zatem mieszkańcy też są inni. Może uda się zobaczyć lub usłyszeć któregoś z lokatorów. Pamiętaj, będąc w lesie o zachowaniu zasad, które pomogą jego mieszkańcom czuć się dobrze w swoim domu.

Zapoznaj się z tymi zasadami- Podręcznik, str. 186.

 Zapisz w zeszycie notatkę. Do każdej warstwy dopisz kilku jej mieszkańców (przynajmniej po 4 rośliny i zwierzęta).

Wykonaj ćwiczenia 1-6 w Zeszycie ćwiczeń. Na następna lekcję- 26 maja sprawdzę, czy odrobiliście zadanie. W tym dniu rano, między godz. 8:00, a 10:00 wyślę wiadomość (przez e- dziennik) do niektórych z Was z prośbą o przesłanie mi zadania.

 Notatka do zeszytu ucznia:

  1. Warstwy lasu i ich mieszkańcy.

- korony drzew,

- podszyt,

- runo leśne,

- ściółka


wtorek, 26.05.2020 r. lekcja on-line

lekcja nr 2 wg planu klasy

Temat lekcji:Jakie drzewa rosą w lesie?

Różnice między drzewami liściastymi i iglastymi- wykład wzbogacony zasobami platformy e-podręczniki.pl.https://epodreczniki.pl/a/w-lesie/DTGMnA8e0

  1. Analiza wykresy kołowego, przedstawiającego udział różnych gatunków drzew w polskich lasach.
  2. Charakterystyka drzew iglastych i liściastych- analiza zdjęć- podręcznik, str. 188,189.
  3. Różne typy lasów- zapoznanie uczniów z szatą roślinną BORÓW, GRĄDÓW, ŁĘGÓW, BUCZYNY, OLSÓW.
  4. Wykonanie zadań 1-5 w Zeszycie ćwiczeń.

 

czwartek, 28.05.2020 r.

lekcja nr 4 wg planu klasy

Temat:Na łące.

Łąka jest to zbiorowisko roślin pozbawione co do zasady drzew, którego podstawę stanowią trawy, pośród których rosną również inne rośliny jednoliścienne, zioła, mszaki. Warto zaznaczyć,że łąki występują w klimacie umiarkowanym i chłodnym tan, gdzie człowiek zaznaczył swoją działalność. Łąki można znaleźć w Europie, Azji i Ameryce Północnej.

Trawy- to rośliny, które posiadają korzenie- w postaci wiązki korzeniprzybyszowych. Z łodygtraw, zwanychźdźbłami, które są wśrodku puste wyrastajądługie i wąskie liście, a na szczycieniepozornekwiaty.

Przerysuj lub wydrukuj i wklej schematyczny rys. budowy trawy zaznacz wszystkie organy.
 (załącznik na poczcie e-mail)

Wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zadania do tego tematu.

Zadanie

Wybierz się na łąkę, postaraj się odszukać jak największą ilość roślin łąkowych zaprezentowanych na str. https://www.medianauka.pl/rosliny-lakowe. Wykonaj zdjęcia.

Dla chętnych uczniów:

Przygotuj prezentację fotograficzną (jeśli potrafisz, zrób to w PowerPoint). Mile widziany będzie opis do każdej sfotografowanej przez Ciebie rośliny.  Termin- 4 czerwca.

 


wtorek, 02. 06. 2020r. lekcja on-line

lekcja nr 2 wg planu klasy

 

Temat lekcji:Na polu uprawnym- lekcja on-line

  1. Pole uprawne- jaki to typ krajobrazu? - wprowadzenie do lekcji.
  2. Rośliny uprawne, którymi rolnicy obsadzają i obsiewają pola- burza mózgów.
  3. Podział roślin uprawnych na: zboża, rośliny warzywne, rośliny oleiste. Prezentacja https://slideplayer.pl/slide/828700/. Zapis 1pkt-u notatki.

Ćwiczenie interaktywne: https://www.liveworksheets.com/rs421736mz

  1. Chwasty i szkodniki pól uprawnych- przykłady.
  2. Biologiczna i chemiczna walka z chwastami i szkodnikami.
  3. Wykonanie ćwiczeń 1-4.

 

Notatka do zeszytu ucznia:

  1. Rośliny uprawne- podział

 

                                                                 Rośliny uprawne

 

 

             Zboża.                                      Rośliny warzywne                        Rośliny oleiste

- Ozime (wysiewane                         np. marchew, kapusta                  np. słonecznik, rzepak

jesienią) np. pszenica, żyto

- Jare (wysiewane wiosną)

  1. owies, jęczmień

 


czwartek, 04. 06. 2020r.

lekcja nr 4 wg planu klasy

 

Temat:Podsumowanie działu 7. Odkrywamy tajemnice życia w wodzie i na lądzie.

Opracuj(w zeszycie) krzyżówkę, w której hasłem będzie słowo: ŚRODOWISKO, użyj pojęć z zakończonego właśnie działu.

Wykonaj ćwiczenia 1-6 w Zeszycie ćwiczeń.

 



wtorek, 09. 06. 2020r. lekcja on-line

lekcja nr 2 wg planu klasy

Temat lekcji: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z I semestru.

  1. Przypomnienie najważniejszych pojęć dotyczących warsztatu przyrodnika, pogody i zjawisk przyrodniczych, świata organizmów i tajemnic ciała człowieka. Rozwiązanie krzyżówki tematycznej.
  2. Wspólne rozwiązanie Karty pracy przygotowanej przez nauczyciela. Karty wesłane na Wasze adresy e-mail.

 


wtorek, 23. 06. 2020r. lekcja on-line

lekcja nr 2 wg planu klasy

Temat lekcji: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z II semestru.

  1. Przypomnienie najważniejszych pojęć z działów: Odkrywamy tajemnice zdrowia. Poznajemy krajobraz najbliższej okolicy. Odkrywamy tajemnice życia w wodzie i na lądzie.
  2. Wspólne rozwiązanie zadań z przygotowanej przez nauczyciela Karty pracy.

 

czwartek, 25. 06. 2020r.

lekcja nr 4 wg planu klasy

Temat: Poznajemy ekosystemy o największej różnorodności gatunkowej. Lasy deszczowe.

Projekcja serialu dokumentalnego z serii Nasza Planeta.

https://www.youtube.com/watch?v=OSpBSs3zD5E

 

 

 
                                      

 

                                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.