- Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Przegląd i znaczenie płazów.
Przeczytaj tekst dotyczący tematu lekcji a następnie odpowiedz pisemnie w zeszycie na pytania postawione pod tekstem (Ćwiczenia- str. 102). Wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zadania dotyczące tematu lekcji.
- Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Gady- kręgowce, które opanowały ląd.
Przeczytaj tekst dotyczący tematu lekcji a następnie odpowiedz pisemnie w zeszycie na pytania postawione pod tekstem (Ćwiczenia- str. 106). Wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zadania dotyczące tematu lekcji.
- Przygotuj się do sprawdzenia stopnia opanowania zadanego materiału. Przygotuj się do poprawy kartkówki z tematu: Ryby- kręgowce środowisk wodnych, która odbędzie się na najbliższej lekcji.
Na opracowanie tych zadań masz czas do 25 marca.
W razie pytań proszę się kontaktować ze mną przez e-dziennik.
Czwartek, 26. 03. 2020r.
lekcja nr 3 wg planu klasy
Proszę zapisać nowy temat lekcji:
Temat lekcji: Co powinniśmy wiedzieć o płazach?
Wrócimy na tej lekcji do tematu, który opracowywaliście sami. Będzie to lekcja powtórzeniowa o płazach.
Zapiszcie w zeszytach notatkę , a następnie proszę wykonać polecenia zamieszczone pod notatką.
Notatka
- Podział płazów ze względu na budowę
- płazy ogoniaste, np. ……………………………………………………….
- płazy bezogonowe, np. …………………………………………………
- płazy beznogi, np. ………………………………………………………..
- Znaczenie płazów w przyrodzie.
- ważny element sieci pokarmowych (są zjadane i zjadają drobne zwierzęta bezkręgowe, w
tym te, których „nie lubią” inne zwierzęta, np. ptaki owadożerne)
- Znaczenie płazów dla człowieka.
- są sprzymierzeńcami człowieka w walce ze szkodnikami;
- są źródłem pokarmu dla mieszkańców niektórych krajów ( np. żabie udka- przysmak
Francuzów
- są wskaźnikami/ bioindykatorami/biowskaźnikami czystości środowiska.
Polecenia:
- Proszę do 1 punktu notatki dopisać po 3 przykłady przedstawicieli płazów
które proszę wykonać na następną lekcję, czyli 2 kwietnia.
- Wyjaśnij pojęcie „biowskaźnik”, podaj 3 przykłady takich organizmów.
- Na Wasze adresy e- mailowe prześlę załącznik, w którym znajdziecie porównanie budowy, środowiska życia płazów ogoniastych, bezogonowych i beznogich. Proszę przerysować tę tabelę lub wydrukować i wkleić do zeszytu.
Czwartek, 02. 04. 2020r.
lekcja nr 3 wg planu klasy
Przed zapisaniem nowego tematu obejrzyj krótki filmik, który wprowadzi Cię do nowego tematu.
https://www.youtube.com/watch?v=8aXadpF-CYk
Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Gady- kręgowce, które opanowały ląd.
Przeczytaj tekst dotyczący tematu lekcji. Wypisz na kartce najważniejsze cechy gadów, a następnie obejrzyj na YouTube filmik, na którym autorka zebrała wszystkie niezbędne wiadomości na temat gadów i zaprezentowała je w skomponowanej przez siebie piosence.
https://www.youtube.com/watch?v=6ujBMXLaso0.
Po odsłuchaniu i obejrzeniu filmiku wypisz w zeszycie (pod tematem) punkt 1. Budowa gadów-wiem więcej,.
Zapisz, te cechy, które pojawiły się w piosence, a nie ma ich w podręczniku.
Na koniec wykonaj ćwiczenia do tematu lekcji.
9 kwietnia, czyli na następną lekcję wyślę przez e-dziennik wiadomość i poproszę kilkoro losowo wybranych uczniów o przesłanie mi na adres e-mailowy scan lub zdjęcie zadania.
Czwartek, 16. 04. 2020r.
Lekcja nr 3 wg planu klasy
Zapiszcie, proszę nowy temat lekcji: Przegląd i znaczenie gadów.
Przeczytajcie z podręcznika zamieszczone treści a następnie zapiszcie w zeszytach notatkę. Notatka może mieć formę tabeli, ale nie musi i powinna zawierać:
- Podział gadów z krótką charakterystyką grupy, np. żółwie- ich ciało pokrywa gruby i ciężki pancerz. Kończyny żółwi lądowych przypominają wyglądem nogi słonia, a morskich- wiosła.
- Gady żyjące w Polsce. Tutaj proszę wymienić wszystkie gatunki gadów, które żyją w Polsce, podać informację, czy jest on objęty ochroną gatunkową, czy nie.
- Znaczenie gadów w przyrodzie i dla człowieka (też może być w formie tabeli)
Polecam filmik na YouTube https://www.youtube.com/watch?v=6ujBMXLaso0
https://www.youtube.com/watch?v=STG2BhA_nAc
Gdybyście mieli nadwyżkę czasy i brak pomysłu na jego wypełnienie to polecam również
https://www.youtube.com/watch?v=Nl2FYVpTjVw
Zadanie.
Korzystając z różnych źródeł informacji podaj dwie cechy, dzięki którym można odróżnić padalca od węża.
Napisz, jaki gatunek gadów jest najczęściej zabijany przez ludzi i jaka jest wg Ciebie przyczyna takiego zachowania.
We wtorek 23 kwietnia kilka wybranych losowo uczniów poproszę o przesłanie mi pocztą elektroniczną skan lub zdjęcie zadania. Do tych uczniów rano wyślę wiadomość przeze-dziennik z dalszymi instrukcjami. Jeśli wznowione zostaną lekcje, sprawdzę zadanie w klasie.
Czwartek, 23. 04. 2020r.
Lekcja nr 3 wg planu klasy
Zapisz temat dzisiejszej lekcji: Powtórzenie działu. Kręgowce zmiennocieplne
Na rozgrzewkę wykonajcie ćwiczenie:
https://learningapps.org/1106915
następne ćwiczenie
https://learningapps.org/2122821
i jeszcze jedno:
https://learningapps.org/1721521
Przerysuj do zeszytu z Zeszytu ćwiczeń krzyżówkę ze strony 94, uzupełnij ją. Jeśli masz taką możliwość możesz ją zeskanować.
Wykonaj w Zeszycie ćwiczeń pozostałe ćwiczenia.
Jeśli spotkamy się już w szkole, sprawdzę zadanie na lekcji. Jeśli przerwa się przedłuży,we wtorek 30 kwietnia przez e-dziennik poproszę kilkoro uczniów o wysłanie mi zadania na mój e-mail z dalszymi instrukcjami.
czwartek, 30. 04. 2020r. -lekcja on line
czwartek, 07. 05. 2020r.
lekcja nr 3 wg planu klasy
Zapisz temat dzisiejszej lekcji: Ptaki- kręgowce zdolne do lotu.
Dla nikogo z Was widok ptaka nie jest obcy. Widzimy je, słyszymy, a często też i spożywamy, bo kurczak, to przecież też ptak.
Na dzisiejszej lekcji poznamy środowisko życia, budowę, przystosowania ptaków do lotu oraz wybrane czynności życiowe tej grupy zwierząt.
Zapiszcie w zeszytach:
- Środowisko życia ptaków- prawie wszystkie typy środowisk (lądowe, wodne).
- Cechy budowy i przystosowania ptaków do lotu.
- stałocieplność, co oznacza, że temperatura ciała ptaków, podobnie, jak, np. ludzi jest stała, bez względu na temperaturę otoczenia,
- opływowy kształt ciała, mała głowa, z dziobem, oczami z powiekami,
- mała masa ciała (ptaki są lekkie)
- skóra cienka, sucha, z której wyrastają pióra,
- przednie kończyny przekształcone w skrzydła.
- tylne kończyny zakończone pazurami- służą do chodzenia, skakania, utrzymywania się na gałęziach, do polowania,
- obecność gruczołu kuprowego,
Przyjrzyjcie się grafice zamieszczonej w podręczniku na str. 120, przeczytajcie opis poszczególnych części ciała ptaka.
Przejdziemy teraz do następnego punktu lekcji:
- Budowa i rodzaje piór.
Choć pióra ptasie różnią się od siebie, w zależności od miejsca występowania i funkcji, jakie pełnią wszystkie zbudowane są podobnie.
Przyjrzyjcie się rodzajem piór zamieszczonym w podręczniku na str.121, a następnie ołówkiem przerysujcie do zeszytu lotkę (wraz z opisem).
Ostatnim punktem dzisiejszej lekcji są:
- Czynności życiowe ptaków i pojęcia z nimi związane.
Ptaki rozmnażają się płciowo, są zwierzętami jajorodnymi, występuje u nich zapłodnienie wewnętrzne.
Na podstawie tekstu w podręczniku (str. 122,123) napisz w zeszycie, pod 4 punktem co to jest:
- jajorodność,
- toki
- gniazdowniki i zagniazdowniki (podaj po 2 przykłady takich ptaków)
Zapoznaj się z budową jaja ptasiego, a następnie narysuj w zeszycie rysunek schematyczny obrazujący budowę jaja.
Na następną lekcję wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zad. 2 i 3.
Ten temat przewidziany jest na dwie jednostki lekcyjne (PATRZ- daty przy temacie lekcji)
Zadanie proszę wykonać na 14 maja.
W zależności od tego, czy będziemy się już uczyć normalnie, czy zdalnie sprawdzę zadanie w klasie lub poproszę kilkoro z Was o przesłanie mi zadania na mój adres e-mailowy.
czwartek, 07. 05. 2020r.
lekcja nr 3 wg planu klasy
Temat: Ptaki- kręgowce zdolne do lotu c.d.
Lekcja jest kontynuacją tematu z poprzedniej lekcji (30 maja).
Ostatnim punktem do tego tematu lekcji są: Czynności życiowe ptaków i pojęcia z nimi związane.
Ptaki rozmnażają się płciowo, są zwierzętami jajorodnymi, występuje u nich zapłodnienie wewnętrzne.
Na podstawie tekstu w podręczniku (str. 122,123) napisz w zeszycie, pod 4 punktem co to jest:
- jajorodność,
- toki
- gniazdowniki i zagniazdowniki (podaj po 2 przykłady takich ptaków)
Zapoznaj się z budową jaja ptasiego, a następnie narysuj w zeszycie rysunek schematyczny obrazujący budowę jaja.
Na następną lekcję wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zad. 2 i 3.
Zadanie proszę wykonać na 14 maja, w tym dniu rano wyśle wiadomość do tych uczniów, którym będę chciała sprawdzić zadanie.
Biologia kl. 6b
czwartek, 14. 05. 2020r. -lekcja on-line
lekcja nr 3 wg planu klasy
Zapisz temat dzisiejszej lekcji: Przegląd i znaczenie ptaków.
Przeczytaj z podręcznika tekst na str. 125. W pierwszym punkcie notatki wypisz (w formie podpunktów: a), b), c)…) cechy, którymi ptaki różnią się od siebie.
Przeczytaj tekst ze str. 126, zapisz 2 pkt notatki.
W związku z tym, że ptaki odżywiają się różnorodnym pokarmem ich dzioby różnią się od siebie. Zapoznaj się ze zdjęciami różnych ptaków (podręcznik, str.126-127) i wypełnij tabelę (2 pkt notatki). W Zeszycie ćwiczeń wykonaj ćwiczenie 3 i 4.
Obejrzyj prezentację i w oparciu o wiadomości w niej przedstawione i treści zawarte w podręczniku zapisz ostatni- 4 punkt notatki.
https://www.youtube.com/watch?v=1kqx_vV738o
Notatka do zeszytu ucznia.
- Czym różnią się od siebie ptaki?
- Podział ptaków ze względu na sposób odżywiania się
- Rodzaje dziobów.
Gatunek ptaka |
Kształt dzioba |
Rodzaj pobieranego pokarmu |
wróbel |
|
|
łabędź |
|
|
dudek |
|
|
orzeł |
|
|
- Znaczenie ptaków w przyrodzie i w życiu człowieka.
21 maja sprawdzę kompletność notatki. Rano, między 8:00, a 10:00 wyślę do kilku uczniów wiadomość na e-dziennik z prośbą o przesłanie mi zdjęć.
Biologia
czwartek, 21 05. 2020r.
lekcja nr 3 wg planu klasy
Zapisz temat dzisiejszej lekcji: Ssaki- kręgowce, które karmią młode mlekiem.
- Ssaki to zwierzęta, które karmią młode mlekiem matki. Zapisz 1 pkt- notatki.
- Środowisko życia ssaków- zapoznaj się prezentowanymi poniżej zdjęciami ssaków w różnych środowiskach:
https://www.youtube.com/watch?v=9yCUtUyhc5I
https://pl.public-welfare.com/4334068-tiny-shrew-habitat-and-interesting-facts
https://joemonster.org/art/38827
https://wyborcza.pl/7,75400,23547543,kiedy-orki-zwoluja-sie-na-polowanie-ocean-truchleje.html
Wykonaj ćwicz.1, 2- Zeszyt ćwiczeń.
Zapoznaj się z treściami zamieszczonymi w prezentacji:
https://slideplayer.pl/slide/2940200/
- Budowa ssaków. Zapoznaj się z grafiką- podręcznik, str. 132.
- Wykonaj ćwiczenia 3,7.
Prezentacja multimedialna- Budowa skóry.
Zapisz2 pkt-u notatki.
Notatka do zeszytu ucznia:
- Ssaki- kręgowce, które swoje młode karmią mlekiem matki.
- Skóra- funkcje.
- wytwarza włosy, paznokcie, pazury, rogi, kopyta,
- wydziela łój, pot, mleko,
- warstwa tkanki podskórnej chroni przed utratą ciepła.
Biologia kl. 6b
czwartek, 28. 05. 2020r. -lekcja on-line
lekcja nr 3 wg planu klasy
Zapisz temat dzisiejszej lekcji: Ssaki- kręgowce, które karmią młode mlekiem c.d.
Przypomnienie wiadomości z ostatniej lekcji- środowisko życia i budowa ssaków.
Na dzisiejszej lekcji dokończymy temat, który zaczęliśmy tydzień temu, czyli 21 maja.
Zapisz w zeszycie punkt 3- Czynności życiowe ssaków.
Oddychanie. Ssaki to zwierzęta lądowe- ich narządem oddechowym są płuca o budowie pęcherzykowatej. Taka budowa płuc sprawia, że proces ten jest bardzo wydajny. Przyjrzyj się zamieszczonym na grafice rodzajom płuc kręgowców. Podpisz płuca ssaka. Rozpoznaj pozostałe i też podpisz.
Wydrukuj rys. zamieszczony na str. http://tablicaprzyrodnika.blogspot.com/2017/09/wymiana-gazowa-u-zwierzat-cz-i.html
wklej go do zeszytu (pod punktem 3a)
Zapoznaj się z tekstem w podręczniku, na str. 134. Napisz w zeszycie najważniejsze informacje na temat rozmnażania ssaków (4 pkt. notatki) wg schematu- wykreśl błędne określenia.
Na zadanie domowe wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zad.3, 7, Doświadczenie biologiczne oraz zad. 9 a,b.
Zadanie sprawdzę 4 czerwca. Rano wyślę wiadomość do niektórych z Was z prośbą o przesłanie mi zdjęć.
Notatka do zeszytu ucznia:
- Czynności życiowe ssaków.
- a) oddychanie- narząd oddechowy: płuca (pęcherzykowate)
- Rozmnażanie.
Ssaki to w większości zwierzęta jajorodne/żyworodne. Występuje u nich zapłodnienie wewnętrzne/zewnętrzne. Pierwszy etap rozwoju odbywa się poza organizmem samicy/ wewnętrzu ciała samicyi kończy porodem. Ciąża to okres od urodzenia/zapłodnieniado porodu/połogu.Młode, po przyjściu na świat karmione sąpokarmem roślinnym/mlekiem.
czwartek, 04. 06. 2020r.
lekcja nr 3 wg planu klasy
Zapisz temat dzisiejszej lekcji: Przegląd i znaczenie ssaków.
- Przypomnij sobie wiadomości z ostatniego tematu- budowa i czynności życiowe ssaków.
- Ssaki w różnych środowiskach- zapoznaj się z przykładami ssaków żyjących w wodzie, na lądzie, pod ziemią oraz ssaków latających- podręcznik, str. 136.
- Rekordziści wśród ssaków- przeanalizuj tekst ze str.https://e-bliskoprzyrody.pl/rekordy-ssakow/ i uzupełnij notatkę- Najki wśród ssaków.
Notatka do zeszytu ucznia.
Najki wśród ssaków:
Najbardziej niebezpieczny zwierzę świata:
Najbardziej niebezpieczne zwierzę dla człowieka:
Największe zwierzę świata:
Najmniejszy wśród ssaków:
Największy ssak lądowy:
Najwyższy ssak:
Największy drapieżnik lądowy:
Największy dziki kot:
Największy drapieżnik mórz:
Najdłużej żyjącymi ssakami są:
Najgrubszy ssak:
Najliczniejszym rzędem ssaków są:
Najlepszymi piechurami spośród wszystkich ssaków:
Najbardziej żarłoczne ssaki:
Najwyżej skaczącym ssakiem:
Najdalej i najszybciej skaczą:
Najszybszy sprinter:
Największy siłacz:
Najbardziej płodny ssak:
Najlepszyssaczy inżynier:
Ssak o najdłuższych włosach:
Inne ciekawe rekordy (niekoniecznie wśród ssaków) możecie zobaczyć w prezentacji: https://prezi.com/r5qvacv_educ/rekordy-w-swiecie-zwierzat/
Zadanie.
Na następną lekcję proszę uzupełnić notatkę oraz napisać w zeszycie, jakie jest znaczenie ssaków w przyrodzie i dla człowieka.
czwartek, 25. 06. 2020r. -lekcja on-line
lekcja nr 3 wg planu klasy
Temat dzisiejszej lekcji: Podsumowanie działu. Kręgowce stałocieplne.
- Przypomnienie najważniejszych pojęć związanych ze środowiskiem życia i czynnościami życiowymi kręgowców stałocieplnych.
- Wspólne wykonanie zadań w Zeszycie ćwiczeń.
.