1. Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Przegląd i znaczenie płazów.

Przeczytaj tekst dotyczący tematu lekcji a następnie odpowiedz pisemnie w zeszycie na pytania postawione pod tekstem (Ćwiczenia- str. 102). Wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zadania dotyczące tematu lekcji.

  1. Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Gady- kręgowce, które opanowały ląd.

 Przeczytaj tekst dotyczący tematu lekcji a następnie odpowiedz pisemnie w zeszycie na pytania postawione pod tekstem (Ćwiczenia- str. 106). Wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zadania dotyczące tematu lekcji.

  1. Przygotuj się do sprawdzenia stopnia opanowania zadanego materiału. Przygotuj się do poprawy kartkówki z tematu: Ryby- kręgowce środowisk wodnych, która odbędzie się na najbliższej lekcji.

Na opracowanie tych zadań masz czas do 25 marca.

W razie pytań proszę się kontaktować ze mną przez e-dziennik.


Czwartek, 26. 03. 2020r.

lekcja nr 3 wg planu klasy

Proszę zapisać nowy temat lekcji:

Temat lekcji: Co powinniśmy wiedzieć o płazach?

 Wrócimy na tej lekcji do tematu, który opracowywaliście sami. Będzie to lekcja powtórzeniowa o płazach.

Zapiszcie  w zeszytach notatkę , a następnie proszę wykonać polecenia zamieszczone pod notatką.

Notatka

  1. Podział płazów ze względu na budowę

- płazy ogoniaste, np. ……………………………………………………….

- płazy bezogonowe, np. …………………………………………………

- płazy beznogi, np. ………………………………………………………..

  1. Znaczenie płazów w przyrodzie.

- ważny element sieci pokarmowych (są zjadane i zjadają drobne zwierzęta bezkręgowe, w

   tym te, których „nie lubią” inne zwierzęta, np. ptaki owadożerne)

  1. Znaczenie płazów dla człowieka.

- są sprzymierzeńcami człowieka w walce ze szkodnikami;

- są źródłem pokarmu dla mieszkańców niektórych krajów  ( np. żabie udka- przysmak

  Francuzów

- są wskaźnikami/ bioindykatorami/biowskaźnikami czystości środowiska.

Polecenia:

  1. Proszę do 1 punktu notatki dopisać po 3 przykłady przedstawicieli płazów

które proszę wykonać na następną lekcję, czyli 2 kwietnia.

  1. Wyjaśnij pojęcie „biowskaźnik”, podaj 3 przykłady takich organizmów.
  2. Na Wasze adresy e- mailowe prześlę załącznik, w którym znajdziecie porównanie budowy, środowiska życia płazów ogoniastych, bezogonowych i beznogich. Proszę przerysować tę tabelę lub wydrukować i wkleić do zeszytu.

Czwartek, 02. 04. 2020r.

lekcja nr 3 wg planu klasy

Przed zapisaniem nowego tematu obejrzyj krótki filmik, który wprowadzi Cię do nowego tematu.

https://www.youtube.com/watch?v=8aXadpF-CYk

Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Gady- kręgowce, które opanowały ląd.

 Przeczytaj tekst dotyczący tematu lekcji. Wypisz na kartce najważniejsze cechy gadów, a następnie obejrzyj na YouTube filmik, na którym autorka zebrała wszystkie niezbędne wiadomości na temat gadów i zaprezentowała je w skomponowanej przez siebie piosence.

https://www.youtube.com/watch?v=6ujBMXLaso0.

Po odsłuchaniu i obejrzeniu filmiku wypisz w zeszycie (pod tematem) punkt 1. Budowa gadów-wiem więcej,.

Zapisz, te cechy, które pojawiły się w piosence, a nie ma ich w podręczniku.

Na koniec wykonaj ćwiczenia do tematu lekcji.

9 kwietnia, czyli na następną lekcję wyślę przez e-dziennik wiadomość i poproszę kilkoro losowo wybranych uczniów o przesłanie mi na adres e-mailowy scan lub zdjęcie zadania.


Czwartek, 16. 04. 2020r.

Lekcja nr 3 wg planu klasy

 

Zapiszcie, proszę nowy temat lekcji: Przegląd i znaczenie gadów.

Przeczytajcie z podręcznika zamieszczone treści a następnie zapiszcie w zeszytach notatkę. Notatka może mieć formę tabeli, ale nie musi i  powinna zawierać:

  1. Podział gadów z krótką charakterystyką grupy, np. żółwie- ich ciało pokrywa gruby i ciężki pancerz. Kończyny żółwi lądowych przypominają wyglądem nogi słonia, a morskich- wiosła.
  2. Gady żyjące w Polsce. Tutaj proszę wymienić wszystkie gatunki gadów, które żyją w Polsce, podać informację, czy jest on objęty ochroną gatunkową, czy nie.
  3. Znaczenie gadów w przyrodzie i dla człowieka (też może być w formie tabeli)

Polecam filmik na YouTube https://www.youtube.com/watch?v=6ujBMXLaso0

https://www.youtube.com/watch?v=STG2BhA_nAc

Gdybyście mieli nadwyżkę czasy i brak pomysłu na jego wypełnienie to polecam również

https://www.youtube.com/watch?v=Nl2FYVpTjVw

 

 Zadanie.

Korzystając z różnych źródeł informacji podaj dwie cechy, dzięki którym można odróżnić padalca od węża.

Napisz, jaki gatunek gadów jest najczęściej zabijany przez ludzi i jaka jest wg Ciebie przyczyna takiego zachowania.

We wtorek 23 kwietnia kilka wybranych losowo uczniów poproszę o przesłanie mi pocztą elektroniczną skan lub zdjęcie zadania. Do tych uczniów rano wyślę wiadomość przeze-dziennik z dalszymi instrukcjami. Jeśli wznowione zostaną lekcje, sprawdzę zadanie w klasie.


Czwartek, 23. 04. 2020r.

Lekcja nr 3 wg planu klasy

 

Zapisz temat dzisiejszej lekcji: Powtórzenie działu. Kręgowce zmiennocieplne

 

Na rozgrzewkę wykonajcie ćwiczenie:

https://learningapps.org/1106915

następne ćwiczenie

https://learningapps.org/2122821

i jeszcze jedno:

https://learningapps.org/1721521

 

Przerysuj do zeszytu z Zeszytu ćwiczeń krzyżówkę ze strony 94, uzupełnij ją. Jeśli masz taką możliwość możesz ją zeskanować.

Wykonaj w Zeszycie ćwiczeń pozostałe ćwiczenia.

 

Jeśli spotkamy się już w szkole, sprawdzę zadanie na lekcji. Jeśli przerwa się przedłuży,we wtorek 30 kwietnia przez e-dziennik poproszę kilkoro uczniów o wysłanie mi zadania na mój e-mail z dalszymi instrukcjami.


 

czwartek, 30. 04.  2020r. -lekcja on line

czwartek, 07. 05. 2020r.

lekcja nr 3 wg planu klasy

 

Zapisz temat dzisiejszej lekcji: Ptaki- kręgowce zdolne do lotu.

 

Dla nikogo z Was widok ptaka nie jest obcy. Widzimy je, słyszymy, a często też i spożywamy, bo kurczak, to przecież też ptak.

Na dzisiejszej lekcji poznamy środowisko życia, budowę, przystosowania ptaków do lotu oraz wybrane czynności życiowe tej grupy zwierząt.

Zapiszcie w zeszytach:

  1. Środowisko życia ptaków- prawie wszystkie typy środowisk (lądowe, wodne).
  2. Cechy budowy i przystosowania ptaków do lotu.

- stałocieplność, co oznacza, że temperatura ciała ptaków, podobnie, jak, np. ludzi jest stała, bez względu na temperaturę otoczenia,

- opływowy kształt ciała, mała głowa, z dziobem, oczami z powiekami,

- mała masa ciała (ptaki są lekkie)

- skóra cienka, sucha, z której wyrastają pióra,

- przednie kończyny przekształcone w skrzydła.

- tylne kończyny zakończone pazurami- służą do chodzenia, skakania, utrzymywania się na gałęziach, do polowania,

- obecność gruczołu kuprowego,

Przyjrzyjcie się grafice zamieszczonej w podręczniku na str. 120, przeczytajcie opis poszczególnych części ciała ptaka.

Przejdziemy teraz do następnego punktu lekcji:

  1. Budowa i rodzaje piór.

Choć pióra ptasie różnią się od siebie, w zależności od miejsca występowania i funkcji, jakie pełnią wszystkie zbudowane są podobnie.

Przyjrzyjcie się rodzajem piór zamieszczonym w podręczniku na str.121, a następnie ołówkiem przerysujcie do zeszytu lotkę (wraz z opisem).

Ostatnim punktem dzisiejszej lekcji są:

  1. Czynności życiowe ptaków i pojęcia z nimi związane.

Ptaki rozmnażają się płciowo, są zwierzętami jajorodnymi, występuje u nich zapłodnienie wewnętrzne.

Na podstawie tekstu w podręczniku (str. 122,123) napisz w zeszycie, pod 4 punktem co to jest:

- jajorodność,

- toki

- gniazdowniki i zagniazdowniki (podaj po 2 przykłady takich ptaków)

Zapoznaj się z budową jaja ptasiego, a następnie narysuj w zeszycie rysunek schematyczny obrazujący budowę jaja.

Na następną lekcję wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zad. 2 i 3.

Ten temat przewidziany jest na dwie jednostki lekcyjne (PATRZ- daty przy temacie lekcji)

Zadanie proszę wykonać na 14 maja.

W zależności od tego, czy będziemy się już uczyć normalnie, czy zdalnie sprawdzę zadanie w klasie lub poproszę kilkoro z Was o przesłanie mi zadania na mój adres e-mailowy.



czwartek, 07. 05. 2020r.

lekcja nr 3 wg planu klasy

 

Temat: Ptaki- kręgowce zdolne do lotu c.d.

 Lekcja jest kontynuacją tematu z poprzedniej lekcji (30 maja).

 

Ostatnim punktem do tego tematu lekcji są: Czynności życiowe ptaków i pojęcia z nimi związane.

Ptaki rozmnażają się płciowo, są zwierzętami jajorodnymi, występuje u nich zapłodnienie wewnętrzne.

Na podstawie tekstu w podręczniku (str. 122,123) napisz w zeszycie, pod 4 punktem co to jest:

- jajorodność,

- toki

- gniazdowniki i zagniazdowniki (podaj po 2 przykłady takich ptaków)

Zapoznaj się z budową jaja ptasiego, a następnie narysuj w zeszycie rysunek schematyczny obrazujący budowę jaja.

Na następną lekcję wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zad. 2 i 3.

Zadanie proszę wykonać na 14 maja, w tym dniu rano wyśle wiadomość do tych uczniów, którym będę chciała sprawdzić zadanie.

 



 Biologia kl. 6b

czwartek, 14. 05. 2020r. -lekcja on-line

lekcja nr 3 wg planu klasy

 

Zapisz temat dzisiejszej lekcji: Przegląd i znaczenie ptaków.

Przeczytaj z podręcznika tekst na str. 125. W pierwszym punkcie notatki wypisz (w formie podpunktów: a), b), c)…) cechy, którymi ptaki różnią się od siebie.

Przeczytaj tekst ze str. 126, zapisz 2 pkt notatki.

W związku z tym, że ptaki odżywiają się różnorodnym pokarmem ich dzioby różnią się od siebie. Zapoznaj się ze zdjęciami różnych ptaków (podręcznik, str.126-127) i wypełnij tabelę (2 pkt notatki). W Zeszycie ćwiczeń wykonaj ćwiczenie 3 i 4.

Obejrzyj prezentację i w oparciu o wiadomości w niej przedstawione i treści zawarte w podręczniku zapisz ostatni- 4 punkt notatki.

https://www.youtube.com/watch?v=1kqx_vV738o

 

Notatka do zeszytu ucznia.

  1. Czym różnią się od siebie ptaki?
  2. Podział ptaków ze względu na sposób odżywiania się
  3. Rodzaje dziobów.

 

Gatunek ptaka

Kształt dzioba

Rodzaj pobieranego pokarmu

wróbel

 

 

łabędź

 

 

dudek

 

 

orzeł

 

 

 

  1. Znaczenie ptaków w przyrodzie i w życiu człowieka.

 

21 maja sprawdzę kompletność notatki. Rano, między 8:00, a 10:00 wyślę do kilku uczniów wiadomość na e-dziennik z prośbą o przesłanie mi zdjęć.

 



Biologia

czwartek, 21 05. 2020r.

lekcja nr 3 wg planu klasy

 

Zapisz temat dzisiejszej lekcji: Ssaki- kręgowce, które karmią młode mlekiem.

  1. Ssaki to zwierzęta, które karmią młode mlekiem matki. Zapisz 1 pkt- notatki.
  2. Środowisko życia ssaków- zapoznaj się prezentowanymi poniżej zdjęciami ssaków w różnych środowiskach:

https://www.youtube.com/watch?v=9yCUtUyhc5I

https://pl.public-welfare.com/4334068-tiny-shrew-habitat-and-interesting-facts

https://joemonster.org/art/38827

https://wyborcza.pl/7,75400,23547543,kiedy-orki-zwoluja-sie-na-polowanie-ocean-truchleje.html

Wykonaj ćwicz.1, 2- Zeszyt ćwiczeń.

Zapoznaj się  z treściami zamieszczonymi w prezentacji:

https://slideplayer.pl/slide/2940200/

  1. Budowa ssaków. Zapoznaj się z grafiką- podręcznik, str. 132.
  2. Wykonaj ćwiczenia 3,7.

Prezentacja multimedialna- Budowa skóry.

http://www.interklasa.pl/portal/index/strony?mainSP=subjectpages&mainSRV=biologia&methid=311973&page=subpage&article_id=325084&page_id=23901

Zapisz2 pkt-u notatki.

 

Notatka do zeszytu ucznia:

  1. Ssaki- kręgowce, które swoje młode karmią mlekiem matki.
  2. Skóra- funkcje.

- wytwarza włosy, paznokcie, pazury, rogi, kopyta,

- wydziela łój, pot, mleko,

- warstwa tkanki podskórnej chroni przed utratą ciepła.

 



 

Biologia kl. 6b

czwartek, 28. 05. 2020r. -lekcja on-line

lekcja nr 3 wg planu klasy

 

Zapisz temat dzisiejszej lekcji: Ssaki- kręgowce, które karmią młode mlekiem c.d.

 

 

Przypomnienie wiadomości z ostatniej lekcji- środowisko życia i budowa ssaków.

 

Na dzisiejszej lekcji dokończymy temat, który zaczęliśmy tydzień temu, czyli 21 maja.

Zapisz w zeszycie punkt 3- Czynności życiowe ssaków.

 

Oddychanie. Ssaki to zwierzęta lądowe- ich narządem oddechowym są płuca o budowie pęcherzykowatej. Taka budowa płuc sprawia, że proces ten jest bardzo wydajny. Przyjrzyj się zamieszczonym na grafice rodzajom płuc kręgowców. Podpisz płuca ssaka. Rozpoznaj pozostałe i też podpisz.

 

 

Wydrukuj rys. zamieszczony na str. http://tablicaprzyrodnika.blogspot.com/2017/09/wymiana-gazowa-u-zwierzat-cz-i.html

 wklej go do zeszytu (pod punktem 3a)

Zapoznaj się z tekstem w podręczniku, na str. 134. Napisz w zeszycie najważniejsze informacje na temat rozmnażania ssaków (4 pkt. notatki) wg schematu- wykreśl błędne określenia.

Na zadanie domowe wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zad.3, 7, Doświadczenie biologiczne oraz zad. 9 a,b.

Zadanie sprawdzę 4 czerwca. Rano wyślę wiadomość do niektórych z Was z prośbą o przesłanie mi zdjęć.

 

Notatka do zeszytu ucznia:

  1. Czynności życiowe ssaków.
  2. a) oddychanie- narząd oddechowy: płuca (pęcherzykowate)
  3. Rozmnażanie.

Ssaki to w większości zwierzęta jajorodne/żyworodne. Występuje u nich zapłodnienie wewnętrzne/zewnętrzne. Pierwszy etap rozwoju odbywa się poza organizmem samicy/ wewnętrzu ciała samicyi kończy porodem. Ciąża to okres od urodzenia/zapłodnieniado porodu/połogu.Młode, po przyjściu na świat karmione sąpokarmem roślinnym/mlekiem.


czwartek, 04. 06. 2020r.

lekcja nr 3 wg planu klasy

 

Zapisz temat dzisiejszej lekcji: Przegląd i znaczenie ssaków.

  1. Przypomnij sobie wiadomości z ostatniego tematu- budowa i czynności życiowe ssaków.
  2. Ssaki w różnych środowiskach- zapoznaj się z przykładami ssaków żyjących w wodzie, na lądzie, pod ziemią oraz ssaków latających- podręcznik, str. 136.
  3. Rekordziści wśród ssaków- przeanalizuj tekst ze str.https://e-bliskoprzyrody.pl/rekordy-ssakow/ i uzupełnij notatkę- Najki wśród ssaków. 

Notatka do zeszytu ucznia.

Najki wśród ssaków:

Najbardziej niebezpieczny zwierzę świata:

Najbardziej niebezpieczne zwierzę dla człowieka:

Największe zwierzę świata:

Najmniejszy wśród ssaków:

Największy ssak lądowy:

Najwyższy ssak:

Największy drapieżnik lądowy:

Największy dziki kot:

Największy drapieżnik mórz: 

Najdłużej żyjącymi ssakami są:

Najgrubszy ssak: 

Najliczniejszym rzędem ssaków są:

Najlepszymi piechurami spośród wszystkich ssaków:

Najbardziej żarłoczne ssaki:

Najwyżej skaczącym ssakiem:

Najdalej i najszybciej skaczą:  

Najszybszy sprinter:

Największy siłacz:

Najbardziej płodny ssak:

Najlepszyssaczy inżynier:

Ssak o najdłuższych włosach:

 

Inne ciekawe rekordy (niekoniecznie wśród ssaków) możecie zobaczyć w prezentacji: https://prezi.com/r5qvacv_educ/rekordy-w-swiecie-zwierzat/

 

Zadanie.

Na następną lekcję proszę uzupełnić notatkę oraz napisać w zeszycie, jakie jest znaczenie ssaków w przyrodzie i dla człowieka.

 


czwartek, 25. 06. 2020r. -lekcja on-line

lekcja nr 3 wg planu klasy

Temat dzisiejszej lekcji: Podsumowanie działu. Kręgowce stałocieplne.

  1. Przypomnienie najważniejszych pojęć związanych ze środowiskiem życia i czynnościami życiowymi kręgowców stałocieplnych.
  2. Wspólne wykonanie zadań w Zeszycie ćwiczeń.

 

 

.

 

 

 

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.