- Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Przegląd i znaczenie płazów.
Przeczytaj tekst dotyczący tematu lekcji a następnie odpowiedz pisemnie w zeszycie na pytania postawione pod tekstem (Ćwiczenia- str. 102). Wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zadania dotyczące tematu lekcji.
- Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Gady- kręgowce, które opanowały ląd.
Przeczytaj tekst dotyczący tematu lekcji a następnie odpowiedz pisemnie w zeszycie na pytania postawione pod tekstem (Ćwiczenia- str. 106). Wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zadania dotyczące tematu lekcji.
- Przygotuj się do sprawdzenia stopnia opanowania zadanego materiału. Przygotuj się do poprawy kartkówki z tematu: Ryby- kręgowce środowisk wodnych, która odbędzie się na najbliższej lekcji.
Na opracowanie tych zadań masz czas do 25 marca.
W razie pytań proszę kontaktować się ze mną przez e-dziennik.
wtorek, 31. 03. 2020r.
lekcja nr 3 wg planu klasy
Zapiszcie, proszę nowy temat lekcji: Przegląd i znaczenie gadów.
Przeczytajcie z podręcznika zamieszczone treści a następnie zapiszcie w zeszytach notatkę. Notatka może mieć formę tabeli, ale nie musi i powinna zawierać:
- Podział gadów z krótką charakterystyką grupy, np. żółwie- ich ciało pokrywa gruby i ciężki pancerz. Kończyny żółwi lądowych przypominają wyglądem nogi słonia, a morskich- wiosła.
- Gady żyjące w Polsce. Tutaj proszę wymienić wszystkie gatunki gadów, które żyją w Polsce, podać informację, czy jest on objęty ochroną gatunkową, czy nie.
- Znaczenie gadów w przyrodzie i dla człowieka (też może być w formie tabeli)
Polecam filmik na YouTube https://www.youtube.com/watch?v=6ujBMXLaso0
https://www.youtube.com/watch?v=STG2BhA_nAc
Gdybyście mieli nadwyżkę czasy i brak pomysłu na jego wypełnienie to polecam również
https://www.youtube.com/watch?v=Nl2FYVpTjVw
Zadanie.
Korzystając z różnych źródeł informacji podaj dwie cechy, dzięki którym można odróżnić padalca od węża.
Napisz, jaki gatunek gadów jest najczęściej zabijany przez ludzi i jaka jest wg Ciebie przyczyna takiego zachowania.
We wtorek 7 kwietnia kilka wybranych losowo uczniów poproszę o przesłanie mi pocztą elektroniczną skan lub zdjęcie zadania. Do tych uczniów rano wyślę wiadomość przeze-dziennik z dalszymi instrukcjami.
wtorek, 07. 04. 2020r.
lekcja nr 3 wg planu klasy
Zapisz temat dzisiejszej lekcji:Powtórzenie działu. Kręgowce zmiennocieplne
Na rozgrzewkę wykonajcie ćwiczenie:
https://learningapps.org/1106915
następne ćwiczenie
https://learningapps.org/2122821
i jeszcze jedno:
https://learningapps.org/1721521
Przerysujdo zeszytu z Zeszytu ćwiczeń krzyżówkę ze strony 94, uzupełnij ją. Jeśli masz taką możliwość możesz ją zeskanować.
Wykonaj w Zeszycie ćwiczeń pozostałe ćwiczenia.
Jeśli spotkamy się już w szkole, sprawdzę zadanie na lekcji. Jeśli przerwa się przedłuży,we wtorek 21 kwietnia przez e-dziennik poproszę kilkoro uczniów o wysłanie mi zadania na mój e-mail z dalszymi instrukcjami.
wtorek, 21, 28. 04. 2020r.
lekcja nr 3 wg planu klasy
Zapisz temat dzisiejszej lekcji:Ptaki- kręgowce zdolne do lotu.
Dla nikogo z Was widok ptaka nie jest obcy. Widzimy je, słyszymy, a często też i spożywamy, bo kurczak, to przecież też ptak.
Na dzisiejszej lekcji poznamy środowisko życia, budowę, przystosowania ptaków do lotu oraz wybrane czynności życiowe tej grupy zwierząt.
Zapiszcie w zeszytach:
- Środowisko życia ptaków- prawie wszystkie typy środowisk (lądowe, wodne).
- Cechy budowy i przystosowania ptaków do lotu.
- stałocieplność, co oznacza, że temperatura ciała ptaków, podobnie, jak, np. ludzi jest stała, bez względu na temperaturę otoczenia,
- opływowy kształt ciała, mała głowa, z dziobem,oczami z powiekami,
- mała masa ciała (ptaki są lekkie)
- skóra cienka, sucha, z której wyrastają pióra,
- przednie kończyny przekształcone w skrzydła.
- tylne kończyny zakończone pazurami- służą do chodzenia, skakania, utrzymywania się na gałęziach, do polowania,
- obecność gruczołu kuprowego,
Przyjrzyjcie się grafice zamieszczonej w podręczniku na str. 120, przeczytajcie opis poszczególnych części ciała ptaka.
Przejdziemy teraz do następnego punktu lekcji:
- Budowa i rodzaje piór.
Choć pióra ptasie różnią się od siebie, w zależności od miejsca występowania i funkcji, jakie pełnią wszystkie zbudowane są podobnie.
Przyjrzyjcie się rodzajem piór zamieszczonym w podręczniku na str.121, a następnie ołówkiem przerysujcie do zeszytu lotkę (wraz z opisem).
Ostatnim punktem dzisiejszej lekcji są:
- Czynności życiowe ptaków i pojęcia z nimi związane.
Ptaki rozmnażają się płciowo, są zwierzętami jajorodnymi, występuje u nich zapłodnienie wewnętrzne.
Na podstawie tekstu w podręczniku (str. 122,123) napisz w zeszycie, pod 4 punktem co to jest:
- jajorodność,
- toki
- gniazdowniki i zagniazdowniki (podaj po 2 przykłady takich ptaków)
Zapoznaj się z budową jaja ptasiego, a następnie narysuj w zeszycie rysunek schematyczny obrazujący budowę jaja.
Na następną lekcję wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zad. 2 i 3.
Ten temat przewidziany jest na dwie jednostki lekcyjne (PATRZ- daty przy temacie lekcji)
Zadanie proszę wykonać na 5 maja.
W zależności od tego, czy będziemy się już uczyć normalnie, czy zdalnie sprawdzę zadanie w klasie lub poproszę kilkoro z Was o przesłanie mi zadania na mój adrese-mailowy.
wtorek, 05. 05. 2020r.
lekcja nr 3 wg planu klasy
Zapisz temat dzisiejszej lekcji: Przegląd i znaczenie ptaków.
Przeczytaj z podręcznika tekst na str. 125. W pierwszym punkcie notatki wypisz (w formie podpunktów: a), b), c)…) cechy, którymi ptaki różnią się od siebie.
Przeczytaj tekst ze str. 126, zapisz 2 pkt notatki.
W związku z tym, że ptaki odżywiają się różnorodnym pokarmem ich dzioby różnią się od siebie. Zapoznaj się ze zdjęciami różnych ptaków (podręcznik, str.126-127) i wypełnij tabelę (2 pkt notatki). W Zeszycie ćwiczeń wykonaj ćwiczenie 3 i 4.
Obejrzyj prezentację i w oparciu o wiadomości w niej przedstawione i treści zawarte w podręczniku zapisz ostatni- 4 punkt notatki.
https://www.youtube.com/watch?v=1kqx_vV738o
Notatka do zeszytu ucznia.
- Czym różnią się od siebie ptaki?
- Podział ptaków ze względu na sposób odżywiania się
- Rodzaje dziobów.
Gatunek ptaka |
Kształt dzioba |
Rodzaj pobieranego pokarmu |
wróbel |
|
|
łabędź |
|
|
dudek |
|
|
orzeł |
|
|
- Znaczenie ptaków w przyrodzie i w życiu człowieka.
12 maja sprawdzę kompletność notatki. Rano, między 8:00, a 10:00 wyślę do kilku uczniów wiadomość na e-dziennik z prośbą o przesłanie mi zdjęć.
Biologia kl. 6c
wtorek, 12. 05. 2020r. – lekcja on-line
lekcja nr 3 wg planu klasy
Temat dzisiejszej lekcji:Ssaki- kręgowce, które karmią młode mlekiem.
- Wyjaśnienie znaczenia pojęcia„ssaki- zapis 1 pkt-u notatki.
- Środowisko życia ssaków- prezentacja zdjęć ssaków w różnych środowiskach:
https://www.youtube.com/watch?v=9yCUtUyhc5I
https://pl.public-welfare.com/4334068-tiny-shrew-habitat-and-interesting-facts
https://joemonster.org/art/38827
https://wyborcza.pl/7,75400,23547543,kiedy-orki-zwoluja-sie-na-polowanie-ocean-truchleje.html
Wykonanie ćwicz.1, 2- Zeszyt ćwiczeń.
Zapoznanie z treściami zamieszczonymi w prezentacji:
https://slideplayer.pl/slide/2940200/
- Budowa ssaków. Zapoznanie z grafiką- podręcznik, str. 132.
- Wykonanie ćwiczenia 3,7.
Budowa i funkcje skóry ssaków- głośne odczytanie tekstu w podręczniku- str. 133.
Prezentacja multimedialna- Budowa skóry.
Zapis 1 pkt-u notatki.
Notatka do zeszytu ucznia:
- Ssaki – kręgowce, które po urodzeniu karmią swoje młode mlekiem matki.
1 Skóra- funkcje.
- wytwarza włosy, paznokcie, pazury, rogi, kopyta,
- wydziela łój, pot, mleko,
- warstwa tkanki podskórnej chroni przed utratą ciepła.
Biologia
wtorek, 19. 05. 2020r.
lekcja nr 3 wg planu klasy
Temat dzisiejszej lekcji:Ssaki- kręgowce, które karmią młode mlekiem c.d.
Na dzisiejszej lekcji dokończymy temat, który zaczęliśmy tydzień temu, czyli 12 maja.
Zapisz w zeszycie punkt 3- Czynności życiowe ssaków.
Oddychanie. Ssaki to zwierzęta lądowe- ich narządem oddechowym są płuca o budowie pęcherzykowatej. Taka budowa płuc sprawia, że proces ten jest bardzo wydajny. Przyjrzyj się zamieszczonym na grafice rodzajom płuc kręgowców. Podpisz płuca ssaka. Rozpoznaj pozostałe i też podpisz.
Wydrukuj rys. zamieszczony na str. http://tablicaprzyrodnika.blogspot.com/2017/09/wymiana-gazowa-u-zwierzat-cz-i.html
wklej go do zeszytu (pod punktem 3a)
Zapoznaj się z tekstem w podręczniku, na str. 134. Napisz w zeszycie najważniejsze informacje na temat rozmnażania ssaków (4 pkt. notatki).
Na zadanie domowe wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zad.3, 7, Doświadczenie biologiczne oraz zad. 9 a,b.
Zadanie sprawdzę 26 maja. Rano wyślę wiadomość do niektórych z Was z prośbą o przesłanie mi zdjęć.
Notatka do zeszytu ucznia:
- Czynności życiowe ssaków.
a) oddychanie- narząd oddechowy: płuca (pęcherzykowate) - Rozmnażanie.
Biologia kl. 6c
wtorek, 26. 05. 2020r. – lekcja on-line
lekcja nr 3 wg planu klasy
Temat dzisiejszej lekcji:Przegląd i znaczenie ssaków.
- Powtórzenie wiadomości z ostatniego tematu- budowa i czynności życiowe ssaków.
- Ssaki w różnych środowiskach. Prezentacja przykładów ssaków wodnych, latających, żyjących pod ziemią, nadrzewnych, chodzących, skaczących.
Rekordziści wśród ssaków- analiza tekstu ze str.https://e-bliskoprzyrody.pl/rekordy-ssakow/, uzupełnienie notatki.
Notatka do zeszytu ucznia.
Najki wśród ssaków:
Najbardziej niebezpieczny zwierzę świata:
Najbardziej niebezpieczne zwierzę dla człowieka:
Największe zwierzę świata:
Najmniejszy wśród ssaków:
Największy ssak lądowy:
Najwyższy ssak:
Największy drapieżnik lądowy:
Największy dziki kot:
Największy drapieżnik mórz:
Najdłużej żyjącymi ssakami są:
Najgrubszy ssak:
Najliczniejszym rzędem ssaków są:
Najlepszymi piechurami spośród wszystkich ssaków:
Najbardziej żarłoczne ssaki:
Najwyżej skaczącym ssakiem:
Najdalej i najszybciej skaczą:
Najszybszy sprinter:
Największy siłacz:
najbardziej płodny ssak:
Najlepsi ssaczy inżynier:
Ssakiem o najdłuższych włosach:
Inne ciekawe rekordy (niekoniecznie wśród ssaków) możecie zobaczyć w prezentacji: https://prezi.com/r5qvacv_educ/rekordy-w-swiecie-zwierzat/
Zadanie.
Na następną lekcję proszę napisać w zeszycie, jakie jest znaczenie ssaków w przyrodzie i dla człowieka. Zadanie sprawdzę 2 czerwca.
wtorek, 02. 06. 2020r.
lekcja nr 3 wg planu klasy
Temat dzisiejszej lekcji:Podsumowanie działu. Kręgowce stałocieplne.
Przerysuj do zeszytu krzyżówkę z Zeszytu ćwiczeń- str. 117.
Zaprojektuj tabelę, w której porównasz środowisko życia oraz czynności życiowe kręgowców zmiennocieplnych.
Zapoznaj się z materiałami edukacyjnymiprzygotowanymi przez MEN:
https://epodreczniki.pl/a/ptaki/D1HPuhFcq
https://epodreczniki.pl/a/tajemnice-ptasiego-lotu/DWicDmTry
https://epodreczniki.pl/a/ssaki/D18sT1ZyF
Sprawdź swoją wiedzę, wykonaj zadania zaproponowane na końcu opracowań.
Zapoznaj się z prezentacją:https://prezi.com/vf5quxmbd7nw/kregowce/
Wykonaj pozostałe ćwiczenia w Zeszycie ćwiczeń.
wtorek, 09. 06. 2020r. – lekcja on-line.
lekcja nr 3 wg planu klasy
Temat dzisiejszej lekcji:Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z klasy 6.
- Przypomnienie najważniejszych pojęć poznanych w kl. 6
- Wspólne rozwiązanie przygotowanej przez nauczyciela Karty pracy.
(Karty wysłane na Wasze adresy e-mail).
- Rozwiązanie zadań w Zeszycie ćwiczeń.
wtorek, 23. 06. 2020r. – lekcja on-line
lekcja nr 3 wg planu klasy
Temat dzisiejszej lekcji: Poznajemy środowiska o największej różnorodności gatunkowej.
Projekcja filmu dokumentalnego z serii Nasza Planeta- Wody przybrzeżne.