1. Zapisz temat z zeszycie pismem technicznym.

Temat:  Zasada działania i obsługa nowoczesnego sprzętu elektronicznego.

  1. 2. Przeczytaj ze zrozumieniem tekst z podręcznika 36-37.
  2. Wykonaj pisemnie w zeszycie ćw. 2 str. 36.
  3. Zadanie dodatkowe dla chętnych- ( patrz praca z infografiką ćw. 2. str. 37)

  1. Spróbuj przypomnieć sobie wiadomości zawarte w podręczniku na str. 20-37. To bardzo ważne, gdyż kończymy dział nauki o urządzeniach elektrycznych w naszym domu! Teraz przez najbliższe lekcje zajmiemy się informacją techniczną. Zaczniemy od przypomnienia i uporządkowania wiadomości o piśmie technicznym, którego uczysz się już od kl.4 –pisząc nim tematy. Następnie przejdziemy do rzutów prostokątnych i aksonometrycznych. Zgromadź przyrządy rysunkowe: ołówek twardy H.., linijka, cyrkiel, może nawet krzywik.
  2. Podsumowanie ze str. 38 TO UMIEM! potraktuj jako kartkówkę na  zakończenie  działu!!! Zadania wykonaj pisemnie w zeszycie. Próbuj zrobić to samodzielnie nie korzystając z podręcznika. Powodzenia.

Piątek 03.04.2020r. kl.6b (lekcja 4 wg planu lekcji)

 

                                                     e-Lekcja 2                                            data:  03.04.2020r.

  1. Zapisz temat pismem technicznym.

T: Najnowsze osiągnięcia techniki. Z mechatroniką w przyszłość.  

Poprzedni temat:  Zasada działania i obsługa nowoczesnego sprzętu elektronicznego-ma być zapisany w zeszycie z datą 25.03.2020r. (tak jak w edzienniku)

  1. Przeczytaj tekst z podręcznika str.60-62.
  2. Jako zadanie domowe wykonaj pisemnie w zeszycie ćw. 1/60. Zadanie to do oceny przyślą tylko uczniowie, do których wyślę jutro informację na maila. Czas odesłania zadania do następnej środy tj. 08.04.
  3. Praca z infografiką! Ćw. 2/61 – zadanie dodatkowe dla chętnych. Ocena będzie wpisana do edziennika w kolumnie (zdd). Przypomnę, że zadanie dodatkowe możecie pisać na komputerze na zasadzie kopiuj-wklej, wydrukować i wkleić do zeszytu. Piszemy te informacje, które są zrozumiałe dla Waszej grupy wiekowej. Krótko, zwięźle i na temat. Mój adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  4. Pozostałe ćwiczenia z podręcznika wykonaj ustnie.

 Informuję, że konkurs plastyczny  na pisankę wielkanocną wobec zaistniałej sytuacji został odwołany. Jeżeli ktoś z Was ją zrobił, albo jeszcze zrobi to ocenię  i wpiszę  punkty. Prześlijcie jej zdjęcie – termin do świąt!


Piątek 17.04.2020r.  ( lekcja  4 wg planu ucznia)

 

                                                      e-Lekcja 3                                       data:  17.04.2020r.

  1. Zapisz temat pismem technicznym.

T: Zagrożenia współczesnej cywilizacji wynikające z postępu technicznego.

  1. Zapoznaj się z tekstem w podręczniku na str. 62, 63.
  2. Po przeczytaniu tekstu zastanów się i ustnie odpowiedz na pytanie postawione w ćw. 2/62: Jakie zastosowanie mają drony we współczesnym świecie? Dodatkowo odpowiedz: Jak wykorzystuje się drony dzisiaj - w dobie koronawirusa? Na pewno słyszałeś o tym w mediach! Może potrafisz wymienić jeszcze inne zastosowanie  dronów,  jak te  przedstawione  w podręczniku.
  3. Ćw. 3/62. Przyjrzyj się ilustracjom zawartym w tym ćwiczeniu i odpowiedz ustnie, jakie niebezpieczeństwa może spowodować niewłaściwe używanie drona?
  4. 5. Ćw. 4/63. Zastanów się i wymień przykłady zagrożeń z jakimi spotykasz się w swoim otoczeniu. Odpowiedz również ustnie, jakie czynniki mogą wpłynąć na Twoje dobre samopoczucie i bezpieczeństwo?
  5. Zadanie domowe. Ćw. 5/63. Pisemnie w zeszycie przedstaw przykłady osiągnięć technicznych, dzięki którym człowiekowi żyje się łatwiej? Zadanie wykonują wszyscy uczniowie. Natomiast zadanie to do oceny prześlą tylko numery z dziennika od 1 – 10.  Czas na przesłanie zadania do najbliższej lekcji.
  6. Czytając wiadomości z podręcznika dowiedziałeś się, że inspiracją do skonstruowania drona była przyroda. Znajdź w dostępnych źródłach odpowiedź na pytanie: Przyroda pierwszym wynalazcą. Zadanie to z kategorii ciekawostka techniczna (ct) mogą przysłać do mnie chętni uczniowie. Najlepiej wyszukać 2, 3 przykłady: zamieścić zdjęcie wynalazku i krótki opis w dokumencie Worda. Obejrzyjcie kilka przykładów: Przyroda pełna pomysłów, które dla Was przygotowałam i przesłałam (omyłkowo już 5.04) w formie załącznika na grupę. Zróbcie podobnie, nie powtarzajcie moich przykładów przysyłając zadanie. Możecie odesłać w tym samym dokumencie. Zapoznałeś się już z przesłanym załącznikiem! Czy już wiesz czego człowiek nauczył się od bobrów?

Piątek  24.04.2020r. ( lekcja 3 wg planu ucznia)

                                                 e-Lekcja 4                                 24.04.2020r.

  1. Zapisz temat pismem technicznym:

T: Rodzaje rysunków w dokumentacji technicznej.

  1. Zaczynamy nowy dział programowy dotyczący rysunku technicznego. W klasie 5 dowiedziałeś się jak powstaje rysunek techniczny, poznałeś jego elementy, szkicowałeś technicznie na kartkach formatu A4, od klasy 4 doskonalisz umiejętność pisania pismem technicznym.

Przypomnijmy sobie powyższe  wiadomości  z kasy 5 oglądając film: Lekcja technik Elementy rysunku technicznego klasa 5 SP ...

https://www.youtube.com/watch?v=gFaxvuw3dug

  1. Przeczytaj tekst z podręcznika na str. 40 i 41. Udziel odpowiedzi na pytanie co to jest norma?
  2. Teraz w przystępny sposób zaprezentuję Ci nowy materiał z dzisiejszej lekcji:

Przed przystąpieniem do wykonania jakiegoś przedmiotu należy zawsze zaplanować pracę. Planuje się wygląd przedmiotu, materiał z jakiego ma być wykonany, kolejne czynności (tzw. operacje technologiczne),  narzędzia jakimi wykonamy ten przedmiot i czas potrzebny na wykonanie. Planowanie  pracy ułatwia przygotowanie dokumentacji technicznej, o której czytałeś w podręczniku. Zawiera ona wymienione etapy produkcji od planowania do wykonania. Planowanie przedmiotu zaczyna się od naszkicowania jego wyglądu - jest to tak zwany rysunek poglądowy. Przedstawia on przedmiot tak, jak go widzimy w rzeczywistości.  Kolejny etap planowania to wykonanie rysunku złożeniowego, który pokazuje przedmiot w rzucie prostokątnym z opisem w tabeli wszystkich jego części. Patrz podręcznik str.41. Ostatnim krokiem w tworzeniu dokumentacji technicznej  jest  rysunek wykonawczy. Przedstawia on poszczególne elementy przedmiotu zwymiarowane w rzucie prostokątnym.

  1. Zapisz w zeszycie:

Rysunek techniczny wykorzystujemy w różnych dziedzinach techniki, dlatego wyróżniamy kilka odmian rysunku technicznego:

  1. a) rysunek techniczny maszynowy:
  • rysunek poglądowy – to taki, w którym przekazujemy informację o wyglądzie gotowego przedmiotu, tak jak on wygląda w rzeczywistości -  w przestrzeni,
  • rysunek złożeniowy – przedstawia przedmiot w całości z uwzględnieniem wszystkich jego części składowych,
  • rysunek wykonawczy – odtwarza kształt przedmiotu, podaje jego wymiary i rodzaj materiału, wyposażony jest w tabelę,
  1. b) rysunek budowlany, (patrz podręcznik str. 10, 11)
  2. c) rysunek elektryczny, (patrz podręcznik str. 24, 25 – schemat obwodu elektrycznego)
  3. PRZYPOMINAJKA! Czekam na ćw. 5/63 – wyznaczone numery, termin był do dzisiejszej lekcji (24.04.) Chętni -ciekawostka techniczna - ct.  (materiały przesłane na grupę) Przyroda pierwszym wynalazcą- przykłady.

 



 Środa  08.05.2020.   kl. 6b  ( lekcja 4 wg planu ucznia)

e-Lekcja 5                               

  1. Zapisz temat pismem technicznym:

T:  Zasady rzutowania prostokątnego.

Na poprzedniej lekcji dowiedziałeś się czym jest rysunek poglądowy. Na rysunku poglądowym nie zawsze można przedstawić wszystkie elementy przedmiotu. Do szczegółowego oglądania przedmiotów z różnych stron służy rysunek tego przedmiotu wykonany w rzutach prostokątnych.

  1. O rzutach prostokątnych dowiesz się więcej czytając tekst z podręcznika ze str.42.
  2. 3. Przeanalizuj powoli ćw. 2/42 i zapoznaj się ze sposobem  rzutowania kostki do gry. Zrozumiesz rzutowanie prostokątne oglądając ten film:  https://www.youtube.com/watch?v=76DqoO9wLvU                                                             i początek tego: https://www.youtube.com/watch?v=PL_v21mvWKI
  3. Wykonaj w zeszycie przykład 6 w ćw. 3/43. Dorysuj rzut z lewego boku na rzutni III.
  4. Przeczytaj teraz ze zrozumieniem Warto wiedzieć na str. 44 podręcznika i stosując te zasady wykonaj na formacie A4 bloku technicznego ćw. 4/44 pierwszy i drugi przykład. W odległości 5 mm od krawędzi formatu A4 wykonaj obramowanie linią grubą, ołówkiem miękkim. Pamiętaj o liniach pomocniczych, rysuj je delikatne nie dociskając - ołówkiem twardym, dobrze zaostrzonym używając linijki. Linie konturowe figur rysuj linią ciągłą grubą – ołówek średni HB. Rysuj starannie ! Staraj się nie mazać gumką! Zadanie to do oceny przysyłają  numery od 1-10. Oceny za to zadanie zostaną wpisane w kategorii ćwiczenie – rzut prostokątny. (ećw) Termin do lekcji następnej (15.05.2020). Po tym terminie wpisuję jedynki.

Tylko uczniów odesłało do oceny ciekawostkę techniczną: Przyroda pierwszym wynalazcą, do której opracowałam i przesłałam na grupę wzór jak wykonać. Przypomnę, że ct  stanowi kryterium dla uczniów  którym zależy na ocenie bdb. bądź celującej!!! Technika kończy się w kl.6.

 


 Piątek 15.05.2020.   kl. 6b  ( lekcja 4 wg planu ucznia)

                                                      e-Lekcja 6                                         15.05.2020r.

  1. Zapisz temat pismem technicznym.

T: Rzutowanie prostokątne – ćwiczenia rysunkowe.

  1. 2. Na lekcji poprzedniej poznałeś zasady rzutowania prostokątnego. Wykonaj pisemnie w zeszycie polecenie z podręcznika 45 – Sprawdź się!
  2. Wykonaj w zeszycie ćw.1/52
  3. Zadanie domowe: Wykonaj w zeszycie ćw. 2/52. Dorysuj brakujący rzut. Pamiętaj o różnicowaniu linii rysunkowych (linie pomocnicze-linia cienka ciągła, linia konturowa –ciągła gruba, niewidoczne krawędzie przedmiotu – linia kreskowa, osie symetrii – linia punktowa). Zadanie to do oceny przysyłają numery: 11-18. Czas odesłania prac do lekcji następnej tj. 22.05.2020r. Po upływie terminu wpisuję jedynki!
  4. Zadanie dodatkowe dla chętnych – (zdd). Wykonaj w zeszycie rzut prostokątny przedstawionych w rysunku poglądowym brył. Załącznik wszystkim uczniom przesyłam na adres grup. Termin odsyłania prac do lekcji następnej (22.05). Zadania dodatkowe stanowią kryterium oceny celującej!

Piątek 22.05.05.2020.  ( lekcja 4 wg planu ucznia)

 

                                                      e-Lekcja 7                                         22.05.2020r.

  1. Zapisz temat pismem technicznym.

T:  Rzuty aksonometryczne.

  1. Przeczytaj ze zrozumieniem tekst z podręcznika str. 46,47. Odpowiedz na pytanie: do czego stosuje się rzuty aksonometryczne?
  2. Wszyscy wykonują w zeszycie ćwiczenie 1/46. Rysuj starannie od linijki. Różnicuj linie rysunkowe. Zadanie to do oceny przysyłają uczniowie z numerami: od 11-18. Termin do 29.05.
  3. Zastanów się jak wykonać ćw. 2/47.
  4. Wzorując się na ćw. 1/46. Wykonaj w zeszycie ćw. 4/47. Zadanie to przysyłają do oceny uczniowie spełniający kryteria na ocenę celującą. Termin do 29.05. Do 9 czerwca wpisuję przewidywane oceny końcoworoczne.  Proszę o uzupełnienie braków i poprawę jedynek!!!
  5. Obejrzyj filmiki: izometria

https://www.youtube.com/watch?v=Tn6ciQyTFLM   

dimetria ukośna

https://www.youtube.com/watch?v=94OtakuDyZE 


Piątek 29.05.2020.   ( lekcja 4 wg planu ucznia)

                                                      e-Lekcja 8                                    29.05.2020r.

  1. Zapisz temat pismem technicznym.

T: Wymiarowanie rysunków technicznych.

  1. Zapoznaj się z tekstem w podręczniku str.48,49.
  2. Zwróć szczególną uwagę na elementy wymiarowania:

- linia wymiarowa,

-  liczba wymiarowa,

 - znak wymiarowy.

  1. Zadanie domowe! Utrwalając przeczytane wiadomości nazwij elementy rysunku wykonując w zeszycie ćw. 1/48. To zadanie do oceny przysyłają wszyscy uczniowie. Dodatkowo zadanie 4/50. przysyłają do oceny uczniowie spełniający kryteria na ocenę celującą. Kryteria przypomniałam na lekcji online. Termin odesłania do lekcji następnej tj. (05.06).

 


Piątek 05.06.2020.  ( lekcja 4 wg planu ucznia)

 

                                                      e-Lekcja 9                      05.06.2020.              

Zapisz temat pismem technicznym.

T: Utrwalenie wiadomości z rysunku technicznego i elektroniki.

  1. Wykonując ćwiczenia zawarte w kartach pracy przesłanych na grupę utrwal wiadomości i umiejętności z działu - rysunek techniczny, elektronika.

Zał.1: Wymiarowanie rysunków technicznych.

Zał. 2: Elementy elektroniki.

 


Piątek 19.06.2020.  ( lekcja  4 wg planu ucznia)

 

                                                      e-Lekcja 10                  

T: Podsumowanie wiadomości – technika w najbliższym otoczeniu.

  1. Wykonując ćwiczenia zawarte w kartach pracy przesłanych na grupę utrwal wiadomości i umiejętności z powyższego działu. Korzystaj z informacji zawartych w podręczniku na str.6 – 38.

Załącznik nr 1: Domowe urządzenia elektryczne.

Załącznik nr 2: Instalacje i opłaty domowe.

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.