- Zapisz temat z zeszycie pismem technicznym.
Temat: Zasada działania i obsługa nowoczesnego sprzętu elektronicznego.
- 2. Przeczytaj ze zrozumieniem tekst z podręcznika 36-37.
- Wykonaj pisemnie w zeszycie ćw. 2 str. 36.
- Zadanie dodatkowe dla chętnych- ( patrz praca z infografiką ćw. 2. str. 37)
- Spróbuj przypomnieć sobie wiadomości zawarte w podręczniku na str. 20-37. To bardzo ważne, gdyż kończymy dział nauki o urządzeniach elektrycznych w naszym domu! Teraz przez najbliższe lekcje zajmiemy się informacją techniczną. Zaczniemy od przypomnienia i uporządkowania wiadomości o piśmie technicznym, którego uczysz się już od kl.4 –pisząc nim tematy. Następnie przejdziemy do rzutów prostokątnych i aksonometrycznych. Zgromadź przyrządy rysunkowe: ołówek twardy H.., linijka, cyrkiel, może nawet krzywik.
- Podsumowanie ze str. 38 TO UMIEM! potraktuj jako kartkówkę na zakończenie działu!!! Zadania wykonaj pisemnie w zeszycie. Próbuj zrobić to samodzielnie nie korzystając z podręcznika. Powodzenia.
Środa 01.04.2020r. (lekcja 3 wg planu lekcji)
e-Lekcja 2 data: 01.04.2020r.
- Zapisz temat pismem technicznym.
T: Najnowsze osiągnięcia techniki. Z mechatroniką w przyszłość.
Poprzedni temat: Zasada działania i obsługa nowoczesnego sprzętu elektronicznego-ma być zapisany w zeszycie z datą 25.03.2020r. (tak jak w edzienniku)
- Przeczytaj tekst z podręcznika str.60-62.
- Jako zadanie domowe wykonaj pisemnie w zeszycie ćw. 1/60. Zadanie to do oceny przyślą tylko uczniowie, do których wyślę jutro informację na maila. Czas odesłania zadania do następnej środy tj. 08.04.
- Praca z infografiką! Ćw. 2/61 – zadanie dodatkowe dla chętnych. Ocena będzie wpisana do edziennika w kolumnie (zdd). Przypomnę, że zadanie dodatkowe możecie pisać na komputerze na zasadzie kopiuj-wklej, wydrukować i wkleić do zeszytu. Piszemy te informacje, które są zrozumiałe dla Waszej grupy wiekowej. Krótko, zwięźle i na temat. Mój adres:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. - Pozostałe ćwiczenia z podręcznika wykonaj ustnie.
Informuję, że konkurs plastyczny na pisankę wielkanocną wobec zaistniałej sytuacji został odwołany. Jeżeli ktoś z Was ją zrobił, albo jeszcze zrobi to ocenię i wpiszę punkty. Prześlijcie jej zdjęcie – termin do świąt!
Środa 08.04.2020r. ( lekcja 3 wg planu ucznia)
e-Lekcja 3
- Zapisz temat pismem technicznym.
T: Zagrożenia współczesnej cywilizacji wynikające z postępu technicznego.
- Zapoznaj się z tekstem w podręczniku na str. 62, 63.
- Po przeczytaniu tekstu zastanów się i ustnie odpowiedz na pytanie postawione w ćw. 2/62: Jakie zastosowanie mają drony we współczesnym świecie? Dodatkowo odpowiedz: Jak wykorzystuje się drony dzisiaj - w dobie koronawirusa? Na pewno słyszałeś o tym w mediach! Może potrafisz wymienić jeszcze inne zastosowanie dronów, jak te przedstawione w podręczniku.
- Ćw. 3/62. Przyjrzyj się ilustracjom zawartym w tym ćwiczeniu i odpowiedz ustnie, jakie niebezpieczeństwa może spowodować niewłaściwe używanie drona?
- 5. Ćw. 4/63. Zastanów się i wymień przykłady zagrożeń z jakimi spotykasz się w swoim otoczeniu. Powiedz również jakie czynniki mogą wpłynąć na Twoje dobre samopoczucie i bezpieczeństwo?
- Zadanie obowiązkowe to Ćw. 5/63. Pisemnie w zeszycie przedstaw przykłady osiągnięć technicznych, dzięki którym człowiekowi żyje się łatwiej? Zadanie to do oceny po świętach prześlą mi tylko!!! numery z dziennika: 1, 5, 6, 8, 11. Jako, że to ostatnia lekcja przed świętami macie czas na przesłanie zadania do najbliższej lekcji tj.20.04.2020r.
- Czytając wiadomości z podręcznika dowiedziałeś się, że pomysłodawcą do skonstruowania drona była przyroda – lot ptaków. Znajdź w dostępnych źródłach odpowiedź na pytanie: Przyroda pierwszym wynalazcą. Zadanie to z kategorii ciekawostka techniczna (ct) również po świętach mogą przysłać do mnie chętni uczniowie. Najlepiej wyszukać 2-3 przykładów: zamieścić zdjęcie wynalazku i krótki opis w dokumencie Worda. Obejrzyjcie kilka przykładów: Przyroda pełna pomysłów, które dla Was przygotowałam i przesyłam w formie załącznika na grupę. Zróbcie podobnie, nie powtarzajcie moich wynalazków przysyłając zadanie. A Ty wiesz czego człowiek nauczył się od bobrów, róży czy piesków preriowych?
Środa 15.04.2020r. kl.6c ( lekcja 3 wg planu ucznia)
e-Lekcja 4 data: 15.04.2020r.
- Zapisz temat pismem technicznym.
T: Rodzaje rysunków w dokumentacji technicznej.
- Zaczynamy nowy dział programowy dotyczący rysunku technicznego. W klasie 5 dowiedziałeś się jak powstaje rysunek techniczny, poznałeś jego elementy, szkicowałeś technicznie na kartkach formatu A4, od klasy 4 doskonalisz umiejętność pisania pismem technicznym.
Przypomnijmy sobie powyższe wiadomości z kasy 5 oglądając film: Lekcja technik Elementy rysunku technicznego klasa 5 SP ...
https://www.youtube.com/watch?v=gFaxvuw3dug
- Przeczytaj tekst z podręcznika na str. 40 i 41. Udziel odpowiedzi na pytanie co to jest norma?
- Teraz w przystępny sposób zaprezentuję Ci nowy materiał z dzisiejszej lekcji:
Przed przystąpieniem do wykonania jakiegoś przedmiotu należy zawsze zaplanować pracę. Planuje się wygląd przedmiotu, materiał z jakiego ma być wykonany, kolejne czynności (tzw. operacje technologiczne), narzędzia jakimi wykonamy ten przedmiot i czas potrzebny na wykonanie. Planowanie pracy ułatwia przygotowanie dokumentacji technicznej, o której czytałeś w podręczniku. Zawiera ona wymienione etapy produkcji od planowania do wykonania. Planowanie przedmiotu zaczyna się od naszkicowania jego wyglądu-jest to tak zwany rysunek poglądowy. Przedstawia on przedmiot tak, jak go widzimy w rzeczywistości. Kolejny etap planowania to wykonanie rysunku złożeniowego, który pokazuje przedmiot w rzucie prostokątnym z opisem w tabeli wszystkich jego części. Patrz podręcznik str.41. Ostatnim krokiem w tworzeniu dokumentacji technicznej jest rysunek wykonawczy. Przedstawia on poszczególne elementy przedmiotu zwymiarowane w rzucie prostokątnym.
- Zapisz w zeszycie:
Rysunek techniczny wykorzystujemy w różnych dziedzinach techniki, dlatego wyróżniamy kilka odmian rysunku technicznego:
a) rysunek techniczny maszynowy:
- rysunek poglądowy – to taki, w którym przekazujemy informację o wyglądzie gotowego przedmiotu, tak jak on wygląda w rzeczywistości - w przestrzeni,
- rysunek złożeniowy – przedstawia przedmiot w całości z uwzględnieniem wszystkich jego części składowych,
- rysunek wykonawczy – odtwarza kształt przedmiotu, podaje jego wymiary i rodzaj materiału, wyposażony jest w tabelę,
b) rysunek budowlany, (patrz podręcznik str. 10, 11)
c) rysunek elektryczny, (patrz podręcznik str. 24, 25 – schemat obwodu elektrycznego)
- PRZYPOMINAJKA! Czekam na ćw. 5/63 – wyznaczone numery, termin do 22.04. Chętni -ciekawostka techniczna (materiały przesłane na grupę) Przyroda pierwszym wynalazcą- przykłady.
Środa 22.04.2020. kl. 6c ( lekcja 3 wg planu ucznia)
e-Lekcja 5 22.04.2020 r.
- Zapisz temat pismem technicznym.
T: Zasady rzutowania prostokątnego.
Na poprzedniej lekcji dowiedziałeś się czym jest rysunek poglądowy. Na rysunku poglądowym nie zawsze można przedstawić wszystkie elementy przedmiotu. Do szczegółowego oglądania przedmiotów z różnych stron służy rysunek tego przedmiotu wykonany w rzutach prostokątnych.
- O rzutach prostokątnych dowiesz się więcej czytając tekst z podręcznika ze str.42.
- 3. Przeanalizuj powoli ćw. 2/42 i zapoznaj się ze sposobem rzutowania kostki do gry.
Zrozumiesz rzutowanie prostokątne oglądając ten film: https://www.youtube.com/watch?v=76DqoO9wLvU
i początek tego: https://www.youtube.com/watch?v=PL_v21mvWKI
- Wykonaj w zeszycie przykład 6 w ćw. 3/43. Dorysuj rzut z lewego boku na rzutni III.
- Przeczytaj teraz ze zrozumieniem Warto wiedzieć na str. 44 podręcznika i stosując te zasady wykonaj na formacie A4 bloku technicznego ćw. 4/44 pierwszy i drugi przykład. W odległości 5 mm od krawędzi formatu A4 wykonaj obramowanie linią grubą, ołówkiem miękkim. Pamiętaj o liniach pomocniczych, rysuj je delikatne nie dociskając - ołówkiem twardym, dobrze zaostrzonym używając linijki. Linie konturowe figur rysuj linią ciągłą grubą – ołówek średni HB. Rysuj starannie! Staraj się nie mazać gumką! Zadanie to do oceny przysyłają numery: 2,3,6,8,14,15. Oceny za to zadanie zostaną wpisane w kategorii ćwiczenie – rzut prostokątny. (ećw) Termin do lekcji następnej (29.04.2020)
Tylko jeden uczeń odesłał do oceny ciekawostkę techniczną; Przyroda..., do której opracowałam i przesłałam materiał na zakładkę. Przypomnę, że ct stanowi kryterium dla uczniów którym zależy na ocenie bdb. bądź celującej!!! Technika kończy się w kl.6.
Środa 29.04.2020. kl. 6c technika ( lekcja 3 wg planu ucznia)
e-Lekcja 6 29.04.2020r.
- Zapisz temat pismem technicznym.
T: Rzutowanie prostokątne – ćwiczenia rysunkowe.
- 2. Na lekcji poprzedniej poznałeś zasady rzutowania prostokątnego. Wykonaj pisemnie w zeszycie polecenie z podręcznika 45 – Sprawdź się!
- Wykonaj pisemnie ćw.1/52
- Zadanie domowe: Wykonaj w zeszycie ćw. 2/52. Dorysuj brakujący rzut. Pamiętaj o różnicowaniu linii rysunkowych (linie pomocnicze - linia cienka ciągła, linia konturowa –ciągła gruba, niewidoczne krawędzie przedmiotu – linia kreskowa, osie symetrii – linia punktowa). Zadanie to do oceny przysyłają numery: 1,4,5,7,9,10,11,12. Czas odesłania prac do lekcji następnej tj. 06.05.2020r. Po upływie terminu wpisuję jedynki!
- Zadanie dodatkowe dla chętnych – (zdd) Wykonaj w zeszycie rzut prostokątny przedstawionych w rysunku poglądowym brył. Załącznik wszystkim uczniom przesyłam na adres grup. Termin odsyłania prac do lekcji następnej.
Uczniowie wyznaczeni, którzy do dzisiejszej lekcji nie odesłali do oceny zadania domowego z lekcji poprzedniej: 4/44 otrzymują jedynki!
Środa 06.05.2020. kl. 6c technika ( lekcja 3 wg planu ucznia)
e-Lekcja 7 06.05.2020r.
- Zapisz temat pismem technicznym.
T: Rzuty aksonometryczne – ćwiczenia rysunkowe.
- Przeczytaj ze zrozumieniem tekst z podręcznika str.46,47. Odpowiedz na pytanie: do czego stosuje się rzuty aksonometryczne?
- Wszyscy wykonują w zeszycie ćwiczenie 1/46. Rysuj starannie od linijki. Różnicuj linie rysunkowe. Do oceny ćw. 1/46 –(zd) przyślą do lekcji następnej tj.13.05. numery: 7,9,11,13. Po tym terminie wpisuję jedynki.
- Zastanów się jak wykonać ćw. 2/47.
- Zdd dla chętnych! Wzorując się na ćw. 1/46. Spróbuj wykonaj w zeszycie ćw. 4/47.
- Obejrzyj filmiki: izometria
https://www.youtube.com/watch?v=Tn6ciQyTFLM
dimetria ukośna
https://www.youtube.com/watch?v=94OtakuDyZE
Środa 13.05.2020. kl. 6c technika ( lekcja 3 wg planu ucznia)
e-Lekcja 8 13.05.2020r.
- Zapisz temat pismem technicznym.
T: Wymiarowanie rysunków technicznych.
- Zapoznaj się z tekstem w podręczniku str.48,49.
- Zwróć szczególną uwagę na elementy wymiarowania:
- linia wymiarowa,
- linia pomocnicza,
- liczba wymiarowa,
- znak wymiarowy.
- Zadanie domowe: Utrwalając przeczytane wiadomości nazwij elementy rysunku wykonując w zeszycie ćw. 1/48 i 2/49. Zadanie do oceny przysyłają numery: 1,2,3,10,12,13,15. Termin oceny do lekcji następnej tj. (20.05). Po tym terminie wpisuję jedynki.
Środa 20.05.2020r. technika Kl.6c (lekcja 3 wg planu ucznia)
e-Lekcja 9 20.05.2020r.
Zapisz temat pismem technicznym:
T: Zasady wymiarowania rysunków technicznych – ćwiczenia .
- Zapoznaj się z ćwiczeniami na str. 50 i 51 podręcznika.
- Sprawdź się: Wskaż właściwe dokończenie zdania – podręcznik str. 51.
- W zrozumieniu i utrwaleniu zasad wymiarowania pomoże Ci film:
https://www.youtube.com/watch?v=wv_vPNq9RGU
- 4. Zadanie dodatkowe – zdd: w zeszycie wykonaj zadanie 4/50. Do oceny przyślą chętni uczniowie. Termin do lekcji następnej (22.05).
Środa 27.05.2020. ( lekcja 3 wg planu ucznia)
e-Lekcja 10 27.05.2020r.
Zapisz temat pismem technicznym.
T: Podsumowanie wiadomości z rysunku technicznego.
- Wykonując ćwiczenia zawarte w kartach pracy przesłanych na grupę utrwal wiadomości i umiejętności z działu - rysunek techniczny. Karty pracy do oceny prześlą do lekcji następnej (03.06.) uczniowie spełniający kryteria na ocenę celującą.
Środa 03.06.2020. ( lekcja 3 wg planu ucznia)
e-Lekcja 11 03.06.2020.
Zapisz temat pismem technicznym.
T: Podsumowanie wiadomości – technika w najbliższym otoczeniu.
- Wykonując ćwiczenia zawarte w kartach pracy przesłanych na grupę utrwal wiadomości i umiejętności z powyższego działu. Korzystaj z informacji zawartych w podręczniku na str.6 – 38.
Załącznik nr 1: Domowe urządzenia elektryczne.
Załącznik nr 2: Instalacje i opłaty domowe.
Środa 10.06.2020 technika kl.6c (lekcja 3 wg planu ucznia)
eLekcja 12 10.06.2020r.
T: Wynalazek genialny, czy zawsze najlepiej służący ludzkości?
- Rok szkolny dobiega końca, to już ostatnia w tym roku lekcja techniki! W tym roku szkolnym na lekcjach techniki poznałeś świat nowoczesnej techniki i dowiedziałeś sie w jaki sposób obsługiwać urządzenia techniczne. Nauczyłeś sie także wykonywać rysunki brył w postaci rzutów na płaszczyźnie i w przestrzeni. Wzbogać swoją wiedzę zapoznając się z poniższymi wynalazkami:
https://wynalazca.tv/polscy-wynalazcy-ich-wynalazki-cz2/
Zapoznaj się również z wynalazkami Leonarda da Vinci:
https://wynalazca.tv/wynalazki-leonardo-da-vinci-bio-konstrukcje-odkrycia/
Życzę Wam zdrowego i bezpiecznego wypoczynku w czasie wakacji.