1. Zapisz temat z zeszycie pismem technicznym.

Temat:  Zasada działania i obsługa nowoczesnego sprzętu elektronicznego.

  1. 2. Przeczytaj ze zrozumieniem tekst z podręcznika 36-37.
  2. Wykonaj pisemnie w zeszycie ćw. 2 str. 36.
  3. Zadanie dodatkowe dla chętnych- ( patrz praca z infografiką ćw. 2. str. 37)

  1. Spróbuj przypomnieć sobie wiadomości zawarte w podręczniku na str. 20-37. To bardzo ważne, gdyż kończymy dział nauki o urządzeniach elektrycznych w naszym domu! Teraz przez najbliższe lekcje zajmiemy się informacją techniczną. Zaczniemy od przypomnienia i uporządkowania wiadomości o piśmie technicznym, którego uczysz się już od kl.4 –pisząc nim tematy. Następnie przejdziemy do rzutów prostokątnych i aksonometrycznych. Zgromadź przyrządy rysunkowe: ołówek twardy H.., linijka, cyrkiel, może nawet krzywik.
  2. Podsumowanie ze str. 38 TO UMIEM! potraktuj jako kartkówkę na  zakończenie  działu!!! Zadania wykonaj pisemnie w zeszycie. Próbuj zrobić to samodzielnie nie korzystając z podręcznika. Powodzenia.

Środa 01.04.2020r. (lekcja 3 wg planu lekcji)

                                                     e-Lekcja 2                                            data:  01.04.2020r.

  1. Zapisz temat pismem technicznym.

T: Najnowsze osiągnięcia techniki. Z mechatroniką w przyszłość.  

Poprzedni temat:  Zasada działania i obsługa nowoczesnego sprzętu elektronicznego-ma być zapisany w zeszycie z datą 25.03.2020r. (tak jak w edzienniku)

  1. Przeczytaj tekst z podręcznika str.60-62.
  2. Jako zadanie domowe wykonaj pisemnie w zeszycie ćw. 1/60. Zadanie to do oceny przyślą tylko uczniowie, do których wyślę jutro informację na maila. Czas odesłania zadania do następnej środy tj. 08.04.
  3. Praca z infografiką! Ćw. 2/61 – zadanie dodatkowe dla chętnych. Ocena będzie wpisana do edziennika w kolumnie (zdd). Przypomnę, że zadanie dodatkowe możecie pisać na komputerze na zasadzie kopiuj-wklej, wydrukować i wkleić do zeszytu. Piszemy te informacje, które są zrozumiałe dla Waszej grupy wiekowej. Krótko, zwięźle i na temat. Mój adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  4. Pozostałe ćwiczenia z podręcznika wykonaj ustnie.

 Informuję, że konkurs plastyczny  na pisankę wielkanocną wobec zaistniałej sytuacji został odwołany. Jeżeli ktoś z Was ją zrobił, albo jeszcze zrobi to ocenię  i wpiszę  punkty. Prześlijcie jej zdjęcie – termin do świąt!


 Środa  08.04.2020r.   ( lekcja 3 wg planu ucznia)

                                                      e-Lekcja 3                                         

  1. Zapisz temat pismem technicznym.

T: Zagrożenia współczesnej cywilizacji wynikające z postępu technicznego.

  1. Zapoznaj się z tekstem w podręczniku na str. 62, 63.
  2. Po przeczytaniu tekstu zastanów się i ustnie odpowiedz na pytanie postawione w ćw. 2/62: Jakie zastosowanie mają drony we współczesnym świecie? Dodatkowo odpowiedz: Jak wykorzystuje się drony dzisiaj - w dobie koronawirusa? Na pewno słyszałeś o tym w mediach! Może potrafisz wymienić jeszcze inne zastosowanie  dronów,  jak te  przedstawione  w podręczniku.
  3. Ćw. 3/62. Przyjrzyj się ilustracjom zawartym w tym ćwiczeniu i odpowiedz ustnie, jakie niebezpieczeństwa może spowodować niewłaściwe używanie drona?
  4. 5. Ćw. 4/63. Zastanów się i wymień przykłady zagrożeń z jakimi spotykasz się w swoim otoczeniu. Powiedz również jakie czynniki mogą wpłynąć na Twoje dobre samopoczucie i bezpieczeństwo?
  5. Zadanie obowiązkowe to Ćw. 5/63. Pisemnie w zeszycie przedstaw przykłady osiągnięć technicznych, dzięki którym człowiekowi żyje się łatwiej? Zadanie to do oceny po świętach prześlą mi tylko!!! numery z dziennika: 1, 5, 6, 8, 11. Jako, że to  ostatnia lekcja przed świętami macie czas na przesłanie zadania do najbliższej lekcji tj.20.04.2020r.
  6. Czytając wiadomości z podręcznika dowiedziałeś się, że pomysłodawcą do skonstruowania drona była przyroda – lot ptaków. Znajdź w dostępnych źródłach odpowiedź na pytanie: Przyroda pierwszym wynalazcą. Zadanie to z kategorii ciekawostka techniczna (ct) również po świętach mogą przysłać do mnie chętni uczniowie. Najlepiej wyszukać 2-3 przykładów: zamieścić zdjęcie wynalazku i krótki opis w dokumencie Worda. Obejrzyjcie kilka przykładów: Przyroda pełna pomysłów, które dla Was przygotowałam i przesyłam w formie załącznika na grupę. Zróbcie podobnie, nie powtarzajcie moich wynalazków przysyłając zadanie.  A Ty  wiesz czego człowiek nauczył się od bobrów, róży czy piesków preriowych?

 


Środa  15.04.2020r. kl.6c  ( lekcja 3 wg planu ucznia)

                                                 e-Lekcja 4                                 data:  15.04.2020r.

  1. Zapisz temat pismem technicznym.

T: Rodzaje rysunków w dokumentacji technicznej.

  1. Zaczynamy nowy dział programowy dotyczący rysunku technicznego. W klasie 5 dowiedziałeś się jak powstaje rysunek techniczny, poznałeś jego elementy, szkicowałeś technicznie na kartkach formatu A4, od klasy 4 doskonalisz umiejętność pisania pismem technicznym.

Przypomnijmy sobie powyższe  wiadomości  z kasy 5 oglądając film: Lekcja technik Elementy rysunku technicznego klasa 5 SP ...

https://www.youtube.com/watch?v=gFaxvuw3dug

  1. Przeczytaj tekst z podręcznika na str. 40 i 41. Udziel odpowiedzi na pytanie co to jest norma?
  2. Teraz w przystępny sposób zaprezentuję Ci nowy materiał z dzisiejszej lekcji:

Przed przystąpieniem do wykonania jakiegoś przedmiotu należy zawsze zaplanować pracę. Planuje się wygląd przedmiotu, materiał z jakiego ma być wykonany, kolejne czynności (tzw. operacje technologiczne),  narzędzia jakimi wykonamy ten przedmiot i czas potrzebny na wykonanie. Planowanie  pracy ułatwia przygotowanie dokumentacji technicznej, o której czytałeś w podręczniku. Zawiera ona wymienione etapy produkcji od planowania do wykonania. Planowanie przedmiotu zaczyna się od naszkicowania jego wyglądu-jest to tak zwany rysunek poglądowy. Przedstawia on przedmiot tak, jak go widzimy w rzeczywistości.  Kolejny etap planowania to wykonanie rysunku złożeniowego, który pokazuje przedmiot w rzucie prostokątnym z opisem w tabeli wszystkich jego części. Patrz podręcznik str.41. Ostatnim krokiem w tworzeniu dokumentacji technicznej  jest  rysunek wykonawczy. Przedstawia on poszczególne elementy przedmiotu zwymiarowane w rzucie prostokątnym.

  1. Zapisz w zeszycie:

Rysunek techniczny wykorzystujemy w różnych dziedzinach techniki, dlatego wyróżniamy kilka odmian rysunku technicznego:

a) rysunek techniczny maszynowy:

  • rysunek poglądowy – to taki, w którym przekazujemy informację o wyglądzie gotowego przedmiotu, tak jak on wygląda w rzeczywistości -  w przestrzeni,
  • rysunek złożeniowy – przedstawia przedmiot w całości z uwzględnieniem wszystkich jego części składowych,
  • rysunek wykonawczy – odtwarza kształt przedmiotu, podaje jego wymiary i rodzaj materiału, wyposażony jest w tabelę,

b) rysunek budowlany, (patrz podręcznik str. 10, 11)

c) rysunek elektryczny, (patrz podręcznik str. 24, 25 – schemat obwodu elektrycznego)

  1. PRZYPOMINAJKA! Czekam na ćw. 5/63 – wyznaczone numery, termin do 22.04. Chętni -ciekawostka techniczna (materiały przesłane na grupę) Przyroda pierwszym wynalazcą- przykłady.

 


Środa  22.04.2020.   kl. 6c  ( lekcja 3 wg planu ucznia)

                                                      e-Lekcja 5                                           22.04.2020 r.

  1. Zapisz temat pismem technicznym.

T:  Zasady rzutowania prostokątnego.

Na poprzedniej lekcji dowiedziałeś się czym jest rysunek poglądowy. Na rysunku poglądowym nie zawsze można przedstawić wszystkie elementy przedmiotu. Do szczegółowego oglądania przedmiotów z różnych stron służy rysunek tego przedmiotu wykonany w rzutach prostokątnych.

  1. O rzutach prostokątnych dowiesz się więcej czytając tekst z podręcznika ze str.42.
  2. 3. Przeanalizuj powoli ćw. 2/42 i zapoznaj się ze sposobem  rzutowania kostki do gry.

Zrozumiesz rzutowanie prostokątne oglądając ten film:  https://www.youtube.com/watch?v=76DqoO9wLvU   

i początek tego:     https://www.youtube.com/watch?v=PL_v21mvWKI

  1. Wykonaj w zeszycie przykład 6 w ćw. 3/43. Dorysuj rzut z lewego boku na rzutni III.
  2. Przeczytaj teraz ze zrozumieniem Warto wiedzieć na str. 44 podręcznika i stosując te zasady wykonaj na formacie A4 bloku technicznego ćw. 4/44 pierwszy i drugi przykład. W odległości 5 mm od krawędzi formatu A4 wykonaj obramowanie linią grubą, ołówkiem miękkim. Pamiętaj o liniach pomocniczych, rysuj je delikatne nie dociskając - ołówkiem twardym, dobrze zaostrzonym używając linijki. Linie konturowe figur rysuj linią ciągłą grubą – ołówek średni HB. Rysuj starannie! Staraj się nie mazać gumką! Zadanie to do oceny przysyłają  numery: 2,3,6,8,14,15. Oceny za to zadanie zostaną wpisane w kategorii ćwiczenie – rzut prostokątny. (ećw) Termin do lekcji następnej (29.04.2020)

Tylko jeden uczeń odesłał do oceny ciekawostkę techniczną; Przyroda..., do której opracowałam i przesłałam materiał na zakładkę. Przypomnę, że ct  stanowi kryterium dla uczniów  którym zależy na ocenie bdb. bądź celującej!!! Technika kończy się w kl.6.

 


  

Środa 29.04.2020.   kl. 6c technika ( lekcja 3 wg planu ucznia)

                                                     e-Lekcja 6                                         29.04.2020r.

  1. Zapisz temat pismem technicznym.

T: Rzutowanie prostokątne – ćwiczenia rysunkowe.

  1. 2. Na lekcji poprzedniej poznałeś zasady rzutowania prostokątnego. Wykonaj pisemnie w zeszycie polecenie z podręcznika 45 – Sprawdź się!
  2. Wykonaj pisemnie ćw.1/52
  3. Zadanie domowe: Wykonaj w zeszycie ćw. 2/52. Dorysuj brakujący rzut. Pamiętaj o różnicowaniu linii rysunkowych (linie pomocnicze - linia cienka ciągła, linia konturowa –ciągła gruba, niewidoczne krawędzie przedmiotu – linia kreskowa, osie symetrii – linia punktowa). Zadanie to do oceny przysyłają numery: 1,4,5,7,9,10,11,12. Czas odesłania prac do lekcji następnej tj. 06.05.2020r. Po upływie terminu wpisuję jedynki!
  4. Zadanie dodatkowe dla chętnych – (zdd) Wykonaj w zeszycie rzut prostokątny przedstawionych w rysunku poglądowym brył. Załącznik wszystkim uczniom przesyłam na adres grup. Termin odsyłania prac do lekcji następnej.

Uczniowie wyznaczeni, którzy do dzisiejszej lekcji nie odesłali do oceny zadania domowego z lekcji poprzedniej: 4/44 otrzymują jedynki!

 


 Środa  06.05.2020.   kl. 6c  technika ( lekcja 3 wg planu ucznia)

                                                      e-Lekcja 7                                       06.05.2020r.

  1. Zapisz temat pismem technicznym.

T:  Rzuty aksonometryczne – ćwiczenia rysunkowe.

  1. Przeczytaj ze zrozumieniem tekst z podręcznika str.46,47. Odpowiedz na pytanie: do czego stosuje się rzuty aksonometryczne?
  2. Wszyscy wykonują w zeszycie ćwiczenie 1/46. Rysuj starannie od linijki. Różnicuj linie rysunkowe. Do oceny ćw. 1/46 –(zd) przyślą do lekcji następnej tj.13.05. numery: 7,9,11,13. Po tym terminie wpisuję jedynki.
  3. Zastanów się jak wykonać ćw. 2/47.
  4. Zdd dla chętnych! Wzorując się na ćw. 1/46. Spróbuj wykonaj w zeszycie ćw. 4/47.
  5. Obejrzyj filmiki: izometria

https://www.youtube.com/watch?v=Tn6ciQyTFLM   

dimetria ukośna

https://www.youtube.com/watch?v=94OtakuDyZE 

  


 Środa  13.05.2020.   kl. 6c  technika ( lekcja 3 wg planu ucznia)

                                                      e-Lekcja 8                                    13.05.2020r.

  1. Zapisz temat pismem technicznym.

T: Wymiarowanie rysunków technicznych.

  1. Zapoznaj się z tekstem w podręczniku str.48,49.
  2. Zwróć szczególną uwagę na elementy wymiarowania:

- linia wymiarowa,

- linia pomocnicza,

-  liczba wymiarowa,

 - znak wymiarowy.

  1. Zadanie domowe: Utrwalając przeczytane wiadomości nazwij elementy rysunku wykonując w zeszycie ćw. 1/48 i 2/49. Zadanie do oceny przysyłają numery: 1,2,3,10,12,13,15. Termin oceny do lekcji następnej tj. (20.05). Po tym terminie wpisuję jedynki.

  


 Środa 20.05.2020r. technika  Kl.6c  (lekcja 3 wg planu ucznia)

                                                    e-Lekcja 9                                 20.05.2020r.

Zapisz temat pismem technicznym:

T: Zasady wymiarowania rysunków technicznych – ćwiczenia .

  1. Zapoznaj się z ćwiczeniami na str. 50 i 51 podręcznika.
  2. Sprawdź się: Wskaż właściwe dokończenie zdania – podręcznik str. 51.
  3. W zrozumieniu i utrwaleniu zasad wymiarowania pomoże Ci film:

https://www.youtube.com/watch?v=wv_vPNq9RGU

  1. 4. Zadanie dodatkowe – zdd: w zeszycie wykonaj zadanie 4/50. Do oceny przyślą chętni uczniowie. Termin do lekcji następnej (22.05).

 


Środa  27.05.2020.   ( lekcja 3 wg planu ucznia)

                                                      e-Lekcja 10                                  27.05.2020r.

Zapisz temat pismem technicznym.

T: Podsumowanie wiadomości z rysunku technicznego.

  1. Wykonując ćwiczenia zawarte w kartach pracy przesłanych na grupę utrwal wiadomości i umiejętności z działu - rysunek techniczny. Karty pracy do oceny prześlą do lekcji następnej (03.06.) uczniowie spełniający kryteria na ocenę celującą.

 


Środa  03.06.2020.  ( lekcja 3 wg planu ucznia)

                                                      e-Lekcja 11                                 03.06.2020.

Zapisz temat pismem technicznym.

T: Podsumowanie wiadomości – technika w najbliższym otoczeniu.

  1. Wykonując ćwiczenia zawarte w kartach pracy przesłanych na grupę utrwal wiadomości i umiejętności z powyższego działu. Korzystaj z informacji zawartych w podręczniku na str.6 – 38.

Załącznik nr 1: Domowe urządzenia elektryczne.

Załącznik nr 2: Instalacje i opłaty domowe.


Środa 10.06.2020  technika kl.6c  (lekcja 3 wg planu ucznia)

                                                      eLekcja 12                                     10.06.2020r.

T: Wynalazek genialny, czy zawsze najlepiej służący ludzkości?

  1. Rok szkolny dobiega końca, to już ostatnia w tym roku lekcja techniki! W tym roku szkolnym na lekcjach techniki poznałeś świat nowoczesnej techniki i dowiedziałeś sie w jaki sposób obsługiwać urządzenia techniczne. Nauczyłeś sie także wykonywać rysunki brył w postaci rzutów na płaszczyźnie i w przestrzeni. Wzbogać swoją wiedzę zapoznając się z poniższymi wynalazkami:

https://tech.wp.pl/najlepsze-polskie-wynalazki-bez-nich-nie-istnialby-dzisiejszy-swiat-6035080311440001g

https://wynalazca.tv/polscy-wynalazcy-ich-wynalazki-cz2/

Zapoznaj się również z wynalazkami Leonarda da Vinci:

https://wynalazca.tv/wynalazki-leonardo-da-vinci-bio-konstrukcje-odkrycia/

 Życzę Wam zdrowego i bezpiecznego wypoczynku w czasie wakacji.

 

 

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.