1. Zapisz temat z zeszycie pismem technicznym.
  2. Kompozyty-materiały przyszłości. Właściwości i zastosowanie.
  3. Przeczytaj tekst z podręcznika str. 42.
  4. Jako zadanie domowe wykonaj pisemnie w zeszycie ćw. 1 str. 42. (będzie oceniane)
  5. Spróbuj utrwalić wiadomości o materiałach począwszy od papieru po materiały kompozytowe. Str.45.
  6. Zadanie dodatkowe dla chętnych! (patrz praca z infografiką – ćw. 1 str.43.)
  7. Zadanie dodatkowe odczytasz na ocenę na najbliższej lekcji.

  1. Czy utrwaliłeś wiadomości o materiałach począwszy od papieru po materiały kompozytowe? Str.44, 45. To bardzo ważne, gdyż zakończyliśmy dział nauki o materiałach! Teraz przez najbliższe lekcje zajmiemy się informacją techniczną. Zaczniemy od przypomnienia i uporządkowania wiadomości o piśmie technicznym, którego uczysz się już od kl.4 –pisząc nim tematy! Zgromadź przyrządy rysunkowe: ołówek twardy H…, linijka, cyrkiel, może nawet krzywik.
  2. Podsumowanie ze str. 46 TO UMIEM! potraktuj jako kartkówkę na  zakończenie  działu!!! Zadania wykonaj pisemnie w zeszycie. Próbuj zrobić to samodzielnie nie korzystając z podręcznika. (1. P-prawda, F-fałsz). Pozostałe pytania zrobisz bez trudu. Powodzenia!

Czwartek 26.03.2020r.  

                         Zapisz:        e-Lekcja 1

Temat:  Kompozyty-materiały przyszłości. Właściwości i zastosowanie. (temat zapisz pismem technicznym). Data: jak wyżej.

  1. 1. Przeczytałeś już tekst z podręcznika str.: 42, 43! W oparciu o tekst miałeś wykonać pisemnie w zeszycie: ćw. 1 str. 42. (F-fałsz, P-prawda)  : 1 - F,  2 - …  itd. Jeszcze dziś przez mail prześlę wiadomość tym uczniom, którym sprawdzę  to zadanie. Masz czas do 2 kwietnia. Ocena zostanie wpisana jako zd-zadanie domowe. Terminy do zapamiętania: kompozyt, komponent, laka .
  2. Utrwaliłeś wiadomości o materiałach począwszy od papieru po materiały kompozytowe? str.44,45. Jeśli nie - zrób to!
  3. Zadanie dodatkowe dla chętnych! (patrz praca z infografiką – ćw. 1 str.43) Uczniowie chętni prześlą to zadanie na mój adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Ocena zostanie wpisana do edziennika pod kodem zdd-zadanie dodatkowe. Masz czas do 2 kwietnia.
  4. Tak jak już pisałam - podsumowanie ze str. 46 TO UMIEM! potraktuj jako kartkówkę na  zakończenie  działu o materiałach. Zadanie to wykonaj pisemnie w zeszycie, spróbuj nie zerkać do podręcznika.  Ma ono posłużyć, jako utrwalenie wiadomości i nie będę prosiła o jego odesłanie.
  5. Pamiętaj! Zgromadź przyrządy rysunkowe: ołówek twardy H…, linijka, cyrkiel, może nawet krzywik.

To wszystko z techniki!  Druga e-Lekcja to 02.04.2020r. prześlę do niej polecenia przez  zakładkę  eNauczanie. Wszelkie niejasności proszę kierować na powyższy adres.


Czwartek  02.04.2020r.  

                                                   e-Lekcja 2                                         

  1. 1. Zapisz w zeszycie kolejny temat pismem technicznym (patrz podręcznik str.52)

T: Rysunek techniczny-rodzaje i zastosowanie.

  1. Przeczytaj powoli ze zrozumieniem wiadomości z podręcznika str.48-50.
  2. Ustnie wykonaj ćwiczenie 1,2/48.
  3. Zapisz w zeszycie notatkę:

Rysunek techniczny wykorzystujemy w różnych dziedzinach techniki, dlatego wyróżniamy kilka odmian rysunku technicznego:

  1. a) rysunek techniczny maszynowy:
  • rysunek poglądowy – to taki, w którym przekazujemy informację o wyglądzie gotowego przedmiotu, tak jak on wygląda w rzeczywistości -  w przestrzeni,
  • rysunek złożeniowy – przedstawia przedmiot w całości z uwzględnieniem wszystkich jego części składowych,
  • rysunek wykonawczy – odtwarza kształt przedmiotu, podaje jego wymiary i rodzaj materiału, wyposażony jest w tabelę,
  1. b) rysunek budowlany, (wpisz w wyszukiwarkę i obejrzyj ten rysunek)
  2. c) rysunek elektryczny, (wpisz w wyszukiwarkę i obejrzyj ten rysunek)
  3. Obejrzyj film, będziesz korzystał z niego kilkakrotnie:

Lekcja technik Elementy rysunku technicznego klasa 5 SP ..

  1. Zadanie domowe ćw.5 i 7/50. Ćwiczenia rysunkowe wykonaj w zeszycie lub na kartce z bloku technicznego ołówkiem twardym H. W ćw. 7 możesz zmieniać średnicę -rozwarcie cyrkla ćwicząc rysowanie mniejszych i większych okręgów. Rysując w zeszycie cyrklem włóż tekturkę pod kartkę inaczej podziurawisz zeszyt. Rysuj swobodnie, nie dociskając ołówka. Te zadania do oceny przesyłają numery z dziennika od 1-10. Czas odesłania do świąt (08.04). W edzienniku zostanie wpisane w kolumnie: ećw. – rysunek tech.ćw. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  .  Zobacz na filmiku jak posługiwać się cyrklem rysując koła. 

Rysowanie okręgów za pomocą cyrkla | Pi-stacja

https://pistacja.tv › film › mat00231-rysowanie-okregow-za-pomoca-cyrkla

 7. Zadanie dodatkowe dla chętnych: w zeszycie - ćw. 4/49.

     Ćw. 6/50 wykonujesz na kartce technicznej,  musisz posiadać jeden z trzech krzywików. Nie koloruj pracy kredkami. Wcześniej obejrzyj filmik ten i podobne zamieszczone na youtube.  Życzę miłej zabawy!

pomoce kreslarskie szablony krzywiki itp rysunek techniczny ...

https://www.youtube.com › watch


Czwartek  16.04.2020r.      kl.5b (lekcja 6 wg planu klasy)

 

                                                   e-Lekcja 3                                        16.04.2020r    

 

1. Zapisz temat w zeszycie pismem technicznym:

T: Poznajemy elementy rysunku technicznego.

  1. Przypomnij sobie informacje dotyczące pisma technicznego czytając tekst ze str.51. Pismo techniczne omawialiśmy w klasie czwartej. Cały czas go doskonalimy pisząc nim tematy w zeszycie.
  2. Przeczytaj ze zrozumieniem tekst z podręcznika str.53 – 56.
  3. Obejrzyj filmik z ostatniej lekcji jeszcze raz - po rzuty prostokątne. Jeśli nie zrozumiesz cofnij nagranie. Możesz jednocześnie wykonywać ćw. 4 /55 - jest to zadanie domowe dla wszystkich. Do oceny przyślą tylko numery: 1,4,5,7,9,11,14,20,21.Termin do następnej lekcji techniki.

https://www.youtube.com/watch?v=gFaxvuw3dug

Przeanalizuj pozostałe ćwiczenia ze str. 56. Utrwal wiadomości z rysunku technicznego, gdyż w kl.6 jest jego kontynuacja.

Podsumowanie wiadomości:

Język techniczny to język międzynarodowy.  Rysunek techniczny wykonywany jest zgodnie z ogólnie obowiązującymi przepisami i zasadami, zawierającymi szczegóły dotyczące sposobu jego sporządzania. Przepisy te noszą nazwę norm, dlatego też mówi się, że rysunek techniczny jest znormalizowany (ujednolicony). Normalizacja dotyczy arkusza rysunkowego, linii i znaków wymiarowych. ( definicję normy przepisz do zeszytu)

a) Najczęściej stosowanym formatem jest format A4 o wymiarach 210 x 297 mm, im mniejsza liczba np. A2 - tym większy arkusz rysunkowy, A5 - mały format (notesik).

b) grubości linii rysunkowych: cienka, gruba i bardzo gruba,

c) rodzaje linii rysunkowych: ciągła , kreskowa, punktowa, łamana, falista,

d) elementy wymiarowania to: linia wymiarowa (ciągła cienka), liczba wymiarowa (piszemy ją 1-2 mm nad linią wymiarową), znak wymiarowy (piszemy go przed liczbą wymiarową), linia pomocnicza (cienka ciągła) przedłuża się ją za linię wymiarową nie więcej jak 2 mm,

h) linię wymiarową ogranicza się: (strzałką - grotem powinien on mieć długość od 2,5 - 3 mm i być zaczerniony), ukośną kreską, kropką, linie wymiarowe nie powinny się przecinać,

e) znaki wymiarowe: średnica Ø (czytaj fi) – wymiarowanie otworów R,r - promień;     x -  grubość,

f) wymiar w rysunku technicznym podajemy w mm - przy liczbie wymiarowej nie piszemy miana,

g) obramowanie arkusza rysunkowego wykonujemy linią ciągłą grubą w odległości 5 mm od krawędzi.

 Wiadomości dotyczących rysunku technicznego na poziomie kl.5 jest dużo dlatego utrwalaj je systematycznie.


Czwartek  23.04.2020r.   kl.5b (lekcja 6 wg planu klasy)

                                                   e-Lekcja 4                                 23.04.2020r    

                           

1. Zapisz temat w zeszycie pismem technicznym:

 

T: Zasady sporządzania odręcznych szkiców technicznych.

  1. Po zapoznaniu się z nowym materiałem z podręcznika - str. 57 dowiesz się, że szkic techniczny  to odręczny rysunek służący do wstępnego zapisu informacji technicznej. Szkic techniczny poprzedza wykonanie rysunku technicznego za pomocą przyborów kreślarskich. Definicję zaznaczoną na czerwono przepisz do zeszytu. Ze str. 60  podręcznika dowiesz się do czego służy szkic. Patrz okienko (Warto wiedzieć). Dzisiaj poćwiczymy rysowanie bez użycia linijki i cyrkla.

Zaczynamy:

-  umyj ręce, uprzątnij stanowisko pracy,

-  zastrugaj dobrze ołówek, możesz go nawet naostrzyć pocierając o drobnoziarnisty papier ścierny.

-   przygotuj kartkę techniczną  formatu A4, ułóż ją pionowo,

-  narysuj na niej w odległości 5 mm od krawędzi ołówkiem HB lub F  linią konturową (ciągłą grubą)  obramowanie  (patrz str. 61 – przykładowy arkusz z rysunkiem technicznym)

-  na połowie kartki technicznej naszkicuj odręcznie cztery kwadraty (patrz ćw. 1/57),

-   w każdym kwadracie naszkicuj linie pod różnym kątem nachylenia, linie rysuj zdecydowanymi ruchami ręki nie odrywając ołówka od kartki,

-  w drugiej połówce kartki A4 wykonaj ćw. 3/58. Pamiętaj cały czas szkicujesz na kartce A4 i bez użycia przyborów kreślarskich!!!

  1. Zadanie domowe Ćw. 7/60. Wykonaj szkice techniczne przedmiotów. Pamiętaj o kolejności czynności. Zadanie wykonują wszyscy uczniowie w zeszytach przedmiotowych. Do oceny w tym tygodniu przyślą tylko wyznaczone numery: 3,6,12,13,17,18,19. Pozostałym sprawdzę na lekcji online o której wkrótce poinformuje przez kalendarz Tims. Uczniom, którzy nie odeślą w terminie tj. do (30.04) wpiszę jedynki!!!

Do dzisiaj czekam na zadanie domowe z poprzedniej lekcji tj.: 4/55 (wyznaczone numery). Jutro wpiszę  jedynki.

Chcesz więcej dowiedzieć się o rodzajach ołówków kliknij w link!

https://www.dyskontbiurowy24.pl/jaki-olowek-wybrac-rodzaje-olowkow

http://sierysuje.pl/olowek-jaki-wybrac/

Ciekawi wiedzy mogą wpisać w wyszukiwarkę: szkice, wynalazki Leonarda da Vinci, kliknąć w grafikę i pooglądać.



Czwartek  30.04.2020r.   kl.5b (lekcja 6 wg planu klasy)

                                                   e-Lekcja 5                                30.04.2020r    

                           

1. Zapisz temat w zeszycie pismem technicznym:

 

T: Szkicowanie techniczne – ćwiczenia rysunkowe.

  1. Na lekcji poprzedniej dowiedziałeś się czym jest szkicowanie techniczne.

Dzisiaj będziemy doskonalić te umiejętności!  Otwórz podręcznik na str.58. Ćw. 3/58 Wykonaj w zeszycie ołówkiem szkice brył: sześcianu i walca – rób to etapami, tak jak dyktuje podręcznik. Wykonaj teraz ćw. 4/58. Przerysuj do zeszytu przedmioty pokazane na rys. 1,2. Wykreśl ołówkiem twardym - linią ciągłą cienką osie symetrii (linia punktowa). Rysuj od przyborów i starannie. Staraj się nie używać gumki. Przejdź do ćw. 5/59. Nie rysuj w zeszycie tego przedmiotu (chyba, że chcesz poćwiczyć) tylko uzupełnij zdania. Ćw.3,4,58 i  5/59 obowiązkowo do oceny przyślą numery: 4,6,8,9,10,11,18,19,20,21. Termin do lekcji następnej (07.05)

Dzisiaj jedynki za zad.7/60 dostają uczniowie, którzy byli wyznaczeni do jego odesłania a tego nie zrobili!!



Czwartek  07.05.2020r.  technika  kl.5b (lekcja 6 wg planu klasy)                          

1. Zapisz temat w zeszycie pismem technicznym:

T: Rodzaje i funkcje składników odżywczych.

Zakończyliśmy w kl. 5 naukę o rysunku technicznym, kontynuacja tych treści będzie w kl.6. Za tydzień na lekcji  techniki online (poinformuje Was o  tym  jeszcze wychowawca) utrwalimy te wiadomości. Proszę przygotować się do odpowiedzi i przypomnieć sobie materiał z podręcznika od str. 47- 62.

Dzisiaj zaczynamy nowy dział programowy: ABC zdrowego życia, którym zajmować się będziemy do końca roku szkolnego.  

2. Przeczytaj tekst z podręcznika str.64.

 Zapisz w zeszycie!

Składniki odżywcze (pokarmowe) dzielą się na:

Budulcowe – mają za zadanie budowę i odbudowę tkanek mięśniowych i nerwowych. Wchodzą w skład krwi i hormonów. To przede wszystkim białka pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Występują w mleku i jego produktach, mięsie, warzywach.

Regulujące – regulują procesy życiowe. Organizmowi dostarczane są jako witaminy i składniki mineralne (mikroelementy i makroelementy). Dostarczamy je organizmowi razem z warzywami i owocami, tranem, wątrobą zwierząt.         

Energetyczne – podtrzymują życie, odpowiadają za stałą temperaturę ciała. Organizm pozyskuje z nich energię dzięki ich spalaniu. Są to głównie węglowodany (czyli cukry) i tłuszcze. Ważnym elementem pokarmowym jest również błonnik, który pomaga usunąć resztki pokarmowe i produkty przemiany materii.

3. Wykonaj  ustnie ćw.1/64.

4. Zapoznaj się z tekstem na str. 65: Skąd czerpiemy energię i jak możemy ją spożytkować? Napisz  w zeszycie co to takiego zapotrzebowanie energetyczne i od jakich czynników zależy? Tabela w ćw. 2/65 zaznajomi Cię z kalorycznością niektórych produktów spożywczych. Przeanalizuj ją i odpowiedz na poniższe pytania.

Przeczytaj również: Warto wiedzieć!, To ciekawe!

Chętni uczniowie mogą przesłać do oceny ciekawostkę techniczną (ct) zwiazaną z tym tematem!!!



 Czwartek  14.05.2020   (lekcja 6 wg planu klasy)

                                                   e-Lekcja 7     ONLINE       14.05.2020                               

Zapisz temat w zeszycie pismem technicznym:

T: Liczymy kalorie i układamy jadłospis.

 

1. Omówienie zasad  pracy zdalnej na lekcjach techniki.

2. Utrwalenie wiadomości z lekcji poprzednich.

3. Zapoznanie z nowym materiałem - podręcznik str. 66, 67.

4. Zapoznanie z zasadami układania jadłospisu, zdrowego odżywiania i piramidą żywienia.

5. Przesłanie notatki uczniom na grupę.

 


Czwartek  21.05.2020  technika  kl.5b (lekcja 6 wg planu klasy)

                                                   e-Lekcja 8                            21.05.2020   

 Zapisz temat w zeszycie pismem technicznym:

 T: Sprawdź, co jesz? Tajemnicze skróty E.

 1. Zapoznaj się z tekstem  w podręczniku i materiałem ilustracyjnym  na str. 68 – 70. Przeczytaj również : To ciekawe i Ekowiadomość, Warto wiedzieć.

 2. Zgromadź różne opakowania po artykułach spożywczych i wykonaj ćw. 2/69.

 3. Spróbuj ustnie udzielić odpowiedzi na pytania:

„Czym kierujemy się podczas kupowania produktów spożywczych?”,

 „Czy ważny jest wygląd i zapach?”,

 „Jak producenci mogą poprawić wygląd i  zapach produktów?”,

 „Czy chemiczne dodatki poprawiają smak produktów?”,

„Czy można z  nich całkowicie zrezygnować?”,

 „Jak możemy uzyskać informację o dodatkach chemicznych w danym produkcie?”,

„Dlaczego ważne jest czytanie i porównywanie etykiet?”.

  1. Pisemnie w zeszycie wykonaj ćw. 3/69.
  2. Ustnie odpowiedz na pytanie zawarte w ćw. 4/69.
  3. Rozwiąż poprawnie Grę dydaktyczną: ” Sprawdź się”, którą prześlę Ci na grupę. Hasło otrzymane z rozwiązania i ćw. 3/69 przyślą do oceny do dnia 28.05 wyznaczone numery: 1,3,7,9, 17.


    Czwartek  28.05.2020   (lekcja 6 wg planu klasy)

     

                                                       e-Lekcja 9                          28.05.2020   

    Zapisz temat w zeszycie pismem technicznym:

    T: Jak przygotować zdrowy posiłek – obróbka wstępna i bezpieczeństwo sanitarne.

    1. Zapoznaj się z tekstem w podręczniku str.71.

    2. Zadanie domowe. Wykonaj pisemnie w zeszycie ćwiczenie 1/71. Zadanie to do oceny przysyłają wszyscy uczniowie. Termin do lekcji następnej (04.06.)

    3. Przepisz do zeszytu lub wydrukuj i wklej notatkę o obróbce wstępnej i zasadach higieny sporządzania posiłków przysłaną na grupę (Załącznik nr 1).

    4. Dla sprawdzenia swojej wiedzy uzupełnij kartę pracy „ Jak przygotować zdrowy posiłek” również przesłaną na grupę. (Załącznik nr 2).  


Czwartek  04.06.2020 (lekcja 6 wg planu klasy)

                                                   e-Lekcja 10                            04.06.2020   

 Zapisz temat w zeszycie pismem technicznym:

T: Metody obróbki i konserwacji żywności.

 

  1. Zapoznaj się z tekstem w podręczniku dotyczącym konserwacji żywności str.72,73.
  2. Przepisz do zeszytu - Metody konserwacji żywności z podziałem na metody: chemiczne, fizyczne i biologiczne.
  3. Wykonaj ćw. 3/73.
  4. Podsumowaniem działu ABC zdrowego życia będzie kartkówka, którą prześlę w formie załącznika na grupę. Kartkówkę należy odesłać do oceny dzisiaj. Po tym terminie nie będzie oceniana – zostaną wpisane jedynki. W temacie maila wpisz: kartkówka nr 2, imię, nazwisko, klasa. Pisz odpowiedzi w zeszycie w kolu

  eLekcja  11                        25.06.2020 r.

Zapisz temat w zeszycie pismem technicznym:        

T: To umiem! Podsumowanie wiadomości ABC zdrowego życia.

To już ostatnia w tym roku szkolnym lekcja techniki. Rozwiąż  ćwiczenia zawarte  w załączniku przesłanym na grupę: To umiem –podsumowanie.

Życzę Wam zdrowych i pogodnych wakacji.

 

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.