1. Zapisz temat z zeszycie.

T: Kompozycja rytmiczna- na stadionie. Kolaż.

  1. Przeczytaj z podręcznika do plastyki temat ze str. 60 - kompozycja rytmiczna.
  2. Wykonaj na formacie A4 kolaż według wskazówek ze 61.
  3. Pracę przynieś na najbliższą lekcję do oceny. Pamiętaj o estetyce wykonania!
  4. Utrwal rodzaje kompozycji i definicję kompozycji. Skorzystaj ze słowniczka plastycznego –podręcznik str. 69.

  1. Usystematyzuj wiadomości dotyczące kompozycji. Podręcznik str.44-55. Utrwal rodzaje kompozycji i definicję kompozycji. Skorzystaj ze słowniczka plastycznego –podręcznik str. 69.
  2. Jeśli potrafisz odpowiedzieć na poniższe pytania to znaczy, żę pilnie pracowałeś i nie masz zaległości!

Sprawdź się!

*  Co to jest kompozycja?

*  Kompozycja w rzeźbie i rysunku?

*  Wymień rodzaje kompozycji?

*  Czym charakteryzuje się każda z nich? (jest ich 8)

* Akcent kolorystyczny, co to takiego?

Odpowiadaj głośno. Wyobraź sobie, ze jesteś w klasie SŁUCHAJĄ Cię koledzy i nauczyciel.

Dziękuję za udzielenie odpowiedzi! Od czwartku będę dosyłała Wam już nowe tematy lekcji i zadania do wykonania.


  (lekcja 6 wg planu klasy)

zapisz w zeszycie:                 e-Lekcja   1                                             data: 27.03.2020r.

T:  Na stadionie – kompozycja rytmiczna. Kolaż.

  1. Mieliście przeczytać z podręcznika str. 60. o kompozycji rytmicznej. Następnie korzystając ze wskazówek ze str. 61.  wykonać kolaż na formacie A4 na temat: Na stadionie. Zapewne, do tego czasu wszyscy zrobiliście. Pisałam, że będę pracę oceniać po powrocie do szkoły. Ale teraz,  kiedy mamy grupy klasowe mogę oceniać na bieżąco. Kto potrafi przesłać mi zdjęcie pracy to proszę to zrobić do następnej lekcji tj. do 03.04.2020r. Kto nie potrafi przesłać z różnych przyczyn technicznych ocenię, jak spotkamy się w szkole. Do edziennika wpiszę Wam ocenę, której nadam wagę1. Ocenę zobaczycie w dzienniku pod kodem  euw –w opisie: na stadionie,  kolaż.
  2. 2. Informuję, że konkurs na pisankę wielkanocną wobec zaistniałej sytuacji został odwołany. Jeśli ktoś z Was ją zrobił, albo jeszcze zrobi to ocenię i wpiszę  Prześlijcie zdjęcie lub przynieście ją do szkoły jak tylko wrócimy. W czasie świąt pisanka niech zdobi  Twoje miejsce pracy. To samo dotyczy innych konkursów plastycznych.
  3. 3. Na konto grupy prześlę przygotowaną przeze mnie prezentację w Power Point nt.:”Tradycje wielkanocne-zdobienie pisanek”. Proszę obejrzeć, może która technika Cię zainspiruje.

Gdyby były do mnie jakieś pytania proszę kierować je na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

       (lekcja 6 wg planu klasy)                e-Lekcja 2                                 data:   03.04.2020r.

  1. Zapisz temat w zeszycie.

T: Zwyczaje wielkanocne w rysunku i malarstwie. Kompozycja centralna.

  1. Przeczytaj z podręcznika o kompozycji centralnej str.46.
  2. Na formacie A4 wykonaj dowolną techniką: ( malarstwo farbami: akwarelowymi, plakatówką, temperami; rysunek:  ołówkiem, kredką, węglem, pastelami;  mozaika, kolaż, wycinanka, wydzieranka, techniki mieszane itd.) pracę plastyczną na powyższy temat. Może zilustrujesz śmigus dyngus, śniadanie wielkanocne, malowanie pisanek, święcenie pokarmów, palmy i inne. Pamiętaj o estetyce wykonania! Prace odsyłaj na mój adres. Życzę miłej przedświątecznej zabawy.
  3. Utrwalaj powoli terminy o kompozycji ze słowniczka str.64. Czy już wiesz!

Piątek  17.04.2020r.  KL.5b  (lekcja 6 wg planu ucznia)

                                                   e-Lekcja 3                                17.04.2020r.

  1. Zapisz temat:

T: Warzywa na stole – równowaga w kompozycji.

  1. Dzisiaj dla odmiany pracujemy z epodręcznikiem.Kliknij w link:https://epodreczniki.pl/a/warzywa-na-stole-i-w-garnku---rownowaga-kompozycyjna/DdHweGyAQ
  2. Przeczytaj tekst: Rodzaje równowagi. Zapamiętaj czym jest równowaga w kompozycji? Czym jest kompozycja symetryczna i asymetryczna?

4. Osiąganie równowagi w kompozycji.

Zapisz w zeszycie:

Równowagę w kompozycji uzyskujemy w wyniku zastosowania właściwości takich elementów, jak :

  • kształt
  • wielkość
  • położenie
  • kolor
  • faktura
  1. Przeanalizuj pozostałe przykłady.
  2. Klikając w punkty interaktywne wykonaj 4 ćwiczenia, które Cię zainteresują (chętni mogą wykonać więcej ćwiczeń).
  3. Na podsumowanie lekcji zerknij w słownik i utrwal termin: faktura i kompozycja.
  4. Przeglądnij galerie zdjęć.

 

Przypominajka!  Są jeszcze uczniowie, którzy nie przysłali prac do oceny: Na stadionie – kolaż. Tradycje wielkanocne. Po upływie terminu wpiszę jedynki!!!

 


 

Piątek  24.04.2020r.  KL.5b   (lekcja 6 wg planu ucznia)

                                                    e-Lekcja 4                                  24.04.2020r.

  1. Zapisz temat:

T: Kompozycja otwarta i zamknięta - łąka przedmiotów.

  1. Z poprzednich lekcji wiesz, że kompozycja jest jednym z wielu środków wyrazu artystycznego. Jest układem elementów plastycznych na płaszczyźnie lub w przestrzeni. Podkreśla wymowę i nastrój dzieła. Potrafisz wymienić poznane rodzaje kompozycji? Dzisiaj poznasz bliżej kolejny rodzaj kompozycji, będzie to kompozycja otwarta i zamknięta. Przeczytaj z podręcznika tekst dotyczący kompozycji otwartej i zamkniętej – str. 50 i 51.       Czytając nie pomijaj opisów pod reprodukcjami dzieł.
  2. Z tekstu dowiedziałeś się, że kompozycja otwarta to układ elementów, który sprawia wrażenie, jakby nie kończył się na płaszczyźnie obrazu, lecz rozciągał się – wychodził poza ramy obrazu.

Natomiast kompozycja zamknięta to taki układ elementów dzieła plastycznego, w którym wszystkie elementy widoczne są w całości i tworzą grupę wyodrębnioną  z tła.

Przepisz do zeszytu powyższą definicję kompozycji otwartej i zamkniętej.

  1. Wykonaj teraz w zeszycie takie ćwiczenie: Narysuj ołówkiem od linijki ramkę na całej stronie kartki. W ramce - stosując kompozycję otwartą, narysuj łąkę, na której wyrosły przedmioty, np.: komputer, but, łóżko, widelec. Pamiętaj, by miały łodygę i liście oraz wychodziły poza ramkę, poza kadr. Rysunek pokoloruj kredką. Wykonaj prace estetycznie. Kto z Was chce może zdjęcie łąki przedmiotów przesłać do mnie. Otrzyma 2 plusiki z aktywności.

 Przypominajka! Są jeszcze uczniowie, którzy nie ocenili prac: Na stadionie – kolaż i kompozycja dynamiczna – wycinanka. Po upływie terminu otrzymają  jedynki!!!

 



Piątek  08.05.2020r.  (lekcja 6 wg planu ucznia)

                                                    e-Lekcja 5                                  08.05.2020r.

  1. Zapisz temat:

T:  Sztuka baroku w architekturze, rzeźbie i malarstwie.

  1. Przeczytaj tekst z podręcznika na str. 56,57.
  2. Zapisz notatkę w zeszycie uzupełniając zdania. Możesz zacząć tak:
  3. a) Sztuka baroku trwała od II poł. XVI do I poł. XVIII wieku. Nazwa barok pochodzi prawdopodobnie z języka Barroco – „perła o nieregularnym kształcie”, z wł. – dziwność, nietypowość).
  4. b) Malarze epoki tworzyli malowidła…………………….

Malowali także obrazy religijne, historyczne,………….

Najwybitniejsi malarze baroku to: Diego Velazguez, Peter Paul Rubens,…………          

  1. c) W rzeźbie baroku powstawały posągi , …………
  2. d) W epoce tej nastąpił rozwój sztuki użytkowej………………….
  3. e) Architektura baroku to urządzone z przepychem kościoły, ……………

Znany architekt to …………………

Reprezentacyjne budowle baroku otaczały piękne zaplanowane  grody. W Polsce jednym z przykładów takich rezydencji jest pałac w Wilanowie.

Jako zadanie domowe powyższą notatkę piszą wszyscy. 



 Piątek 15.05.2020r.   (lekcja 6 wg planu ucznia)

                                                    e-Lekcja 6                                 15.05.2020r.

  1. Zapisz temat:

T: Architektura baroku w Polsce - wirtualny spacer po muzeum w Wilanowie.

  1. Otwórz stronę: https://epodreczniki.pl/a/wirtualna-wizyta-w-muzeum-sztuki/D19EeNxL2                                                                                                        Przeczytaj tekst ze zrozumieniem: Skąd się wzięło muzeum? Zwróć uwagę na znaczenie tego słowa, jaką funkcję pełni muzeum, znane polskie muzea?          
  2. Wykonaj pisemnie w zeszycie ćwiczenie: 2,3,4,7. W ćw. 7 klikając w punkty interaktywne na  mapie Polski dowiesz się jakie muzea znajdują się w poszczególnych miastach.                                                                                                                                             
  3. Utrwal słownik pojęć, przeglądnij galerie dzieł sztuki.                                                                            
  4. Jeszcze raz przeczytaj tekst z podręcznika str.57. Utrwalając wiadomości o architekturze baroku kliknij  w link, odbędziesz spacer wirtualny po barokowym muzeum w Wilanowie. https://www.youtube.com/watch?v=9BkEZ5bEj9c

Piątek   22.05.2020r.   (lekcja 6 wg planu ucznia)

                                                    e-Lekcja 7                                 22.05.2020r.

  1. Zapisz temat:

T: Poznaję i zwiedzam-kompozycja statyczna w sztuce klasycyzmu.

  1. Przeczytaj tekst z podręcznika str. 58,59. Zwróć uwagę na cechy sztuki klasycyzmu w malarstwie, rzeźbie, architekturze i sztukach użytkowych.
  2. Przepisz do zeszytu!          Nazwa "klasycyzm" pochodzi od łacińskiego "classicus" - pierwszej klasy, wzorowy, doskonały. Została ona przyjęta z historii literatury i sztuki i oznacza nawiązanie do kultury antycznej i jej estetycznych ideałów (symetria, doskonałość proporcji itp.)
  3. Obejrzyj prezentacje o sztuce klasycyzmu: https://www.youtube.com/watch?v=OivypQxKZDE

Po obejrzeniu  filmu  napisz w zeszycie notatkę o klasycyzmie? Notatkę do oceny przyślą numery: 1,3,9. Termin do lekcji następnej (29.05). Do 9 czerwca wpisuję  przewidywane oceny końcoworoczne. Proszę o uzupełnienie braków i poprawę jedynek!!!

  1. Wybierz się na wirtualną wycieczkę do Luwru - jednego z najpopularniejszych muzeów na świecie:https://www.youtube.com/watch?v=CQzNkgv3eUk     obejrzyj 1 część.
  2. Odwiedź również Łazienki Królewskie w Warszawie https://www.youtube.com/watch?v=g3ItTGYiAOI

Piątek 29.05.2020r.  (lekcja 6 wg planu ucznia)

                                                    e-Lekcja 8                                29.05.2020r.

  1. Zapisz temat:

T:  Budowla z portykiem w stylu klasycyzmu.

  1. Utrwalamy wiadomości związane z architekturą klasycyzmu.

Kliknij w link    https://epodreczniki.pl/a/budowla-z-portykiem---projektuje-plan-i-fasade-palacu/DgCxpD581

- przeczytaj informacje o architekturze klasycyzmu,

- klikając w punkty interaktywne zapoznaj się z elementami portyku,

- przerysuj do zeszytu portyk i podpisz poszczególne jego elementy. (Zadanie do oceny.)

-  ustnie wykonaj ćw. 1,2, 3. oraz  polecenie 1 i 2.

Jeśli chcesz pobaw się i w  aplikacji  miniPaint narysuj trzy elementy charakterystyczne dla okresu klasycyzmu.

- wykonaj ustnie ćwiczenie 4,5,6.

- utrwal terminy plastyczne ze słownika pojęć,

- przeglądnij jeszcze raz galerię dzieł sztuki.

Zadanie domowe: ocenie podlega wykonane pisemnie w zeszycie ćwiczenie 7 i przerysowany do zeszytu portyk kolumnowy z zaznaczonymi elementami. Zadanie to do oceny przyślą numery:  1,3,7,9,11.Termin odsyłania prac do lekcji następnej (05.06).  


Piątek 05.06.2020r.   (lekcja 6 wg planu ucznia)

                                                    e-Lekcja 9                              05.06.2020r.   

Zapisz temat:

T: To warto zobaczyć! Polskie zabytki z XII – XVII wieku.

  1. Zapoznaj się z tekstem w podręczniku str. 66, 67.
  2. Pisemnie w zeszycie wyjaśnij termin Unesco.
  3. Spróbuj odręcznie wzorując się na rysunku w podręczniku str. 66 przerysować na całej kartce w zeszycie kontur Polski i zaznaczyć w nim maksymalnie 5  miejsc wymienionych w podręczniku, które  według Ciebie warto zobaczyć.
  4. Dowiedz się, jakie historyczne budowle lub inne obiekty sztuki znajdują się niedaleko Twojego miejsca zamieszkania.

 


Piątek 19.06.2020  plastyka kl.5b (lekcja 6 wg planu ucznia)

                                                      eLekcja 10                                     19.06.2020r.

T: ABC sztuki - powtarzając utrwalamy wiadomości.

  1. Rok szkolny dobiega końca, to już ostatnia w tym roku lekcja plastyki! Rozwiązując ćwiczenia zawarte w tym linku przypomnisz sobie i lepiej zapamiętasz wiadomości dotyczące: waloru, gamy barwnej, kontrastów kolorystycznych, faktury i kompozycji. Utrwalisz wiadomości związane ze sztuką średniowiecza, renesansu, baroku i klasycyzmu. https://sp4plastyka.jimdofree.com/klasa-5/
  2. Pamiętaj również, że w podręczniku na str. 68-70 znajdziesz w słowniczku wyjaśnienie terminów plastycznych. Przypomnij je sobie jeszcze raz!

Życzę Wam zdrowego i bezpiecznego wypoczynku w czasie wakacji.

 

 

 

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.