Kochani!

W temacie o oświeceniu proszę dopisać o sztuce klasycystycznej krótką notatkę.

Kolejny temat: Nowe potęgi europejskie

  1. Wyjaśnić pojęcie : absolutyzm oświecony
  2. Dokonać charakterystyki trzech mocarstw Rosji, Austrii i Prus (jakie przeprowadzały reformy).
  3. zadanie domowe ćw.5 str.142

Wszelkie wątpliwości i zapytania przesyłajcie do mnie przez e-dziennik.

Pozdrawiam i życzę zdrowia.


Historia 27 marca 2020

Temat: Stany Zjednoczone Ameryki.

Na podstawie przeczytanych informacji z podręcznika w punkcie 1 wyjaśnij pojęcia, daty, postacie ( naucz się ich);

-bostońskie picie herbaty,

-4 lipca 1776r.

-Jerzy Waszyngton,

- 1783r.

Przeanalizuj schemat przyczyn i skutków powstania Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Zadanie domowe:

Napisz dlaczego Tadeusz Kościuszko nazywa się bohaterem dwóch narodów ( kilka zdań)

Gotową pracę  z podpisem pod nią przesyłają uczniowie w formie scanu lub zdjęcia na moją pocztę Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 30 marca 2020r. numery 1-9.

Niejasności i zapytania kierować na w/w adres internetowy.

Wypisz cechy amerykańskiej konstytucji (jaki ustrój wprowadzała, do kogo należała władzy ustawodawcza a do kogo wykonawcza, prawa obywateli) – fragm. str. 146 .

Gotową pracę  z podpisem pod nią przesyłają uczniowie w formie scanu lub zdjęcia na moją pocztę Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 30 marca 2020 r. numery od 10 do końca listy.

Niejasności i zapytania kierować na w/w adres internetowy.

Uczniowie, którzy nie mają możliwości scanu lub zrobienia zdjęcia niech prześlą tekst w edytorze tekstu Word.


lekcja we wtorek 31.03.2020

Temat: Powtórzenie wiadomości z IV rozdziału.

Wykonaj samodzielnie w zeszycie podsumowanie działu ze str. 150 i prześlij ją do nauczyciela do piątku 03.04.2020.

 

lekcja w piątek 03.04.2020

Temat: Rzeczpospolita pod rządami Wettinów.

Przeczytaj o przejawach kryzysu Rzeczypospolitej w czasach panowania Wettinów – podręcznik str. 152 – 155.

Zapoznaj się z materiałem na str.156. Czytając zwracaj uwagę projekty reform Rzeczypospolitej Stanisława Leszczyńskiego i Stanisława Konarskiego.

Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=pf-9vpQyxic

Zapisz temat i notatkę do zeszytu. (możesz wkleić)

  1. Wstąpienie na tron Augusta II Mocnego, księcia saskiego z dynastii Wettinów, połączyło Polskę i Saksonię unią personalną.

2.Wojna północna i (1700-1721) i jej wpływ na sytuację w Polsce:

  1. Sejm Niemy1717 r. i jego skutki:

– zapoczątkował ingerencję Rosji w sprawy polskie,

– osłabił władzę króla,

– ustalił liczbę wojska na bardzo niskim poziomie – 24 tys. żołnierzy.

  1. Walka o władzę po śmierci Augusta II Mocnego:

podwójna elekcja:

podwójna elekcja doprowadziła do wybuchu wojny o sukcesję polska,

dzięki poparciu Rosji zwycięstwo odniósł August III Sas.

  1. Panowanie  Augusta III Sasai przejawy słabości państwa.
  2. Rozwój gospodarki i kultury za panowania Augusta III Sasa.
  3. Projekty reform politycznych w Rzeczypospolitej: (tabelkę przerysuj do zeszytu i uzupełnij, polecenia nie przepisuj)

Przyporządkuj projekty reform oraz dzieła do postaci i wpisz w odpowiednie rubryki: ograniczenie liberum veto, przyznanie chłopom wolności osobistej, zamianę pańszczyzny na czynszlikwidacja liberum veto, głosowanie w sejmie większością głosów, Głos wolny wolność ubezpieczający,  O skutecznym Rad Sposobie

Stanisław Leszczyński

Stanisław Konarski

 

 

 

 


wtorek 21.04.20

Temat: Kultura polskiego oświecenia.

Dzisiaj obejrzyjcie ten filmik. Będzie nam przydatny na piątkowej lekcji.

https://www.youtube.com/watch?v=il36bv-v4Xk

 


Historia klasa 6b piątek 24.04.20

Temat: Twórcy polskiego oświecenia.

Wyjaśnij opisując pod tematem lekcji podane postacie, zabytki, dzieła:

Ignacy Krasicki

Hugo Kołłątaj

Stanisław Staszic

Julian Ursyn Niemcewicz

Wojciech Bogusławski

Canaletto

pismo „Monitor”

Obiady czwartkowe

Warszawskie Łazienki

Teatr Narodowy

Komisja Edukacji Narodowej

Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych



Temat: Sejm Wielki i konstytucja 3 maja.

 

  1. Reformy Sejmu Wielkiego. ( w tym punkcie zapisać reformy z podręcznika)
  2. Postanowienia Konstytucji 3 maja. ( podobnie jak w punkcie poprzednim wypisać te postanowienia)

 

Zadanie domowe:

Wyjaśnij pojęcia : targowica, detronizacja,

Wymień 5 nazwisk osób odznaczonych orderem Virtuti Militari( napisz po jakiej bitwie został on utworzony)

Wymień postanowienia II rozbioru Polski.

Zadania odeślij do czwartku 07.05.20

Przygotuj się z trzech ostatnich lekcji do odpowiedzi w piątek.

W przyszły wtorek na wasze maile prześlę treść kartkówki, którą w określonym czasie odeślecie do oceny.



12.05.20

Temat: Powtórzenie wiadomości.

Wykonaj test powtórkowy ze str. 182 i odeślij go we wtorek 12.05 do godz. 16.00.

 


 19.05.20

Temat: Rewolucja francuska.

Wiadomości w podręczniku str. 184 – 188.

Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=p7Wh5tMYw-0

Przepisz i uzupełnij notatkę

  1. Francja przed wybuchem rewolucji:

- Francja była monarchią absolutną,

- władzę sprawował nieudolny Ludwik XVI z dynastii Burbonów,

- społeczeństwo francuskie dzieliło się na trzy stany,

- dochody państwa nie wystarczały na pokrycie kosztów: utrzymania dworu, prowadzenia licznych wojen,

- Ludwik XVI zwołał stany generalne, aby uchwalić nowe podatki.

  1. Społeczeństwo francuskie w XVIII wieku (uzupełnij):
  2. a) stan pierwszy - ..............................
  3. b) stan drugi - ......................
  4. c) stan trzeci - ....................                   
  5. Wybuch rewolucji francuskiej 14 lipca 1789 roku. ( uzupełnij)
  6. a) przyczyny: .....................................
  7. b) skutki: ...................................
  8. Mieszkańcy Paryża zdobyli i zburzyli Bastylię – 14 lipca 1789 r.
  9. Zdobycie Bastylii uznaje się za początek Wielkiej Rewolucji Francuskiej.

Zad. 1. Uzupełnij tekst. Wpisz w wyznaczone miejsca właściwe wyrażenia z ramki w odpowiedniej formie. Jedno z nich jest niepotrzebne. Zgromadzenie Narodowe, Zgromadzenie Ludowe, konstytucja, Konstytuanty

Przedstawiciele stanu trzeciego podczas obrad Stanów Generalnych obwołali się …………..

Wkrótce zmieniło ono nazwę na …………………………………..

Głównym celem zebranych stało się uchwalenie …………………………….

Zad. 2 .Napisz, jakie prawa i  obowiązki miały poszczególne stany.

Notatkę sprawdzimy w piątek.

 


piątek 29.05.20

Temat: Francja monarchią konstytucyjną. Lekcja on-line.

 



wtorek 02.06.20

Temat: Epoka Napoleona Bonapartego.

  1. Obalenie rządów dyrektoriatu przez Napoleona Bonapartego i przejęcie władzy w 1799 r.
  2. Powołanie trzyosobowego konsulatu – pierwszym konsulem został Napoleon Bonaparte.
  3. W 1804 r. Napoleon został koronowany na cesarza Francuzów.
  4. Reformy w państwie i uchwalenie Kodeksu Napoleona.
  5. Sukcesy armii napoleońskiej.

 

Zad.1 Uzupełnij tekst. Wpisz w wyznaczone miejsca właściwe określenia z ramki w odpowiedniej formie. Jedno z nich jest niepotrzebne.

konsulat, Napoleon Bonaparte, Maksymilian Robespierre, Kodeks, korupcja

 

We Francji w okresie rządów dyrektoriatu doszło do nasilenia ……………..

Po zamachu stanu dokonanym przez Napoleona Bonapartego w miejsce dyrektoriatu

powołano trzyosobowy ………… Wówczas……………………………

został pierwszym konsulem i przeprowadził reformę prawa. Na wniosek konsula

w 1804 roku uchwalono zbiór praw znany jako……………………  Napoleona.

 

Zad. 2 Uporządkuj podane wydarzenia w kolejności chronologicznej. W tym celu wpisz w wyznaczone  miejsca cyfry od 1 do 5.

…………wprowadzenie blokady kontynentalnej

………….dokonanie zamachu stanu przez Napoleona

…………bitwa pod Austerlitz

……….. koronacja Napoleona na cesarza Francuzów

……….  pokój w Tylży

Zad. 3 Wyjaśnij, na czym polegała blokada terytorialna. Napisz, jaki był cel wprowadzenia jej przez Napoleona..

 



Klasa 6b historia 05.06

Temat: Legiony Polskie we Włoszech. Lekcja on-line.

 

Zad. 1 Uzupełnij notatkę:

Dowódcą utworzonych w ……. roku Legionów Polskich we Włoszech został generał……………………………………. Józef ……………. w roku ………..

napisał tekst „……………………………………………………………..”

W XX wieku utwór ten, zwany „……………………………..” stał się polskim hymnem narodowym.

 

Zad. 2 Zaznacz literę „P” przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy fałszywych.

 

- Umundurowanie legionistów było podobne do tego, które noszono w dawnej

Rzeczypospolitej………

- W Legionach używano polskich stopni wojskowych. ………

- Stopnie oficerskie przyznawano wyłącznie przedstawicielom stanu szlacheckiego. ……

- W oddziałach szanowano godność wszystkich żołnierzy. ……..

- Stanowiska dowódcze były obsadzane przez Napoleona. ……..

 

Zad. 3 Przepisz do zeszytu zdania prawdziwe.

 

- Legiony walczyły u boku armii francuskiej przeciw (Austrii i Rosji Austrii i Turcji).

- Po zawarciu przez Francję pokoju część polskich oddziałów została skierowana na (Elbę /

San Domingo).

- Potomkowie legionistów do dzisiaj mieszkają na wyspie, która obecnie

nosi nazwę (Haiti Wyspa Świętej Heleny).

 

Zad. 4 Poszukaj  i napisz, kiedy pieśń stała się oficjalnym hymnem państwowym.

 

 

 

 

 

historia 09.06

Temat: Księstwo Warszawskie.

Zapoznaj się z wiadomościami str. 207 – 211.

Czytając zwracaj uwagę na:

- kto i kiedy utworzył Księstwo Warszawskie,

- jaki był ustrój Księstwa Warszawskiego,

- jak Polacy zasłużyli się w wojnach prowadzonych przez Napoleona.

 

1.W 1807 r. Napoleon zawarł z Rosją pokój w Tylży na jego mocy z ziem drugiego i trzeciego zaboru pruskiego utworzono Księstwo Warszawskie.

 

  1. Ustrój Księstwa Warszawskiego:

-  w 1807 r. Napoleon nadał Księstwu Warszawskiemu konstytucję

-  w 1808 r. w Księstwie Warszawskim wprowadzono Kodeks Napoleona.

  1. Armia Księstwa Warszawskiego- dowódcą naczelnym wojska  został książę Józef Poniatowski

 

  1. Wojna z Austrią – 1809 r.

-  bitwa pod Raszynem – 1809 r.

-  Księstwo Warszawskie zostało powiększone o ziemie trzeciego zaboru austriackiego

 

  1. Polacy w wyprawie Napoleona do Rosji– 1812 r.

 

6.Upadek Napoleona i Księstwa Warszawskiego

- w 1813 r. w bitwie pod Lipskiem poległ książę Józef Poniatowski

-  po klęsce Napoleona Księstwo Warszawskie zostało zlikwidowane – 1815 r.

 

 

Zad. 1 Uporządkuj podane wydarzenia w kolejności chronologicznej. W tym celu wpisz

w wyznaczone miejsca cyfry od 1 do 5.

….  pokój w Tylży

…..likwidacja Księstwa Warszawskiego

…..bitwa pod Raszynem

…..wyprawa Wielkiej Armii na Rosję

…..uchwalenie konstytucji Księstwa Warszawskiego

……bitwa pod Lipskiem

 

Zad. 2 Zaznacz literę „P” przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy fałszywych.

 

- Podczas wyprawy na Rosję Księstwo Warszawskie wystawiło armię liczącą około

100 tysięcy żołnierzy. …….

- Z wyprawy na Rosję powróciła większość wojsk Księstwa Warszawskiego. ……

- Polacy brali udział w zdobyciu Smoleńska, bitwie pod Borodino i jako pierwsi

wkroczyli do Moskwy. ……

- Książę Józef Poniatowski zginął w bitwie nad Berezyną…….

- W 1808 r.  oddział polskich szwoleżerów uczestniczył w bitwie pod Somosierrą w Hiszpanii ………..

 

historia 19.06 piątek

Temat: Karty pracy- powtórzenie wiadomości. Lekcja on-line.

 

historia 23.06

Temat: Podsumowanie wiadomości z historii w klasie 6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.